Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

För mig optimalt grafikkort?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 March 2009 - 20:10

victormedc
  • victormedc
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Tjena,

Jag är på jakt efter ett nytt grafikkort till min trä-htpc.

Jag trodde jag hade koll på grejerna, så att jag kunde välja ett bra, men denna djungel av data och specifikationer?! Jag har i princip gått igenom allt på Dustin, Komplett, Tradera och Blocket.
När man kollar runt så är det typ: "Det ena har höga busshastigheter och är klockningsbart, men det andra har högre ram-minne. Det tredje har dualcore, men det fjärde har passiv kylning." :lol:

Jag vet ju att vissa av dessa faktorer har mer eller mindre betydelse, beroende på vad man ska ha datorn till.

Min situation ser ut såhär;

Det MÅSTE vara tyst som katten. Gärna passiv kylning. Dock så ska det vara kallt som Sverige.
PCI-E
Jag spelar ingenting typ. Det som spelas är isf typ Settlers V. Men, när jag nu ska sätta mig och spela, så ska det banne mig flyta på och vara snyggt. Om jag får spela på medium-grafik så blir jag smått lack ;)
Det borde tillsammans med mina 2gb ram och 3,0ghz Dualcore få över 10k poäng i 3DMark 06.
Jag sitter mycket i Photoshop och även en del i 3d-modellering och renderingsprogram.
Jag kollar mycket på HD-film. (det får gärna ha bildförbättringssystem, och får även gärna avlasta processorn.)
Det får gärna ha ett "slöläge" så fort det bara arbetar i 2D, som jag vet att en del kort har.
Det får vara stort, sålänge det inte är över 24 cm långt -> alltså ATX-storlek
Det får helst inte kosta över 1800:-, gärna neremot 800:- och jag har inget emot begagnat.

Vad ska jag kolla efter? Vad är för mig viktigast? Höga processorhastigheter? mycket Ram-minne? typ av ram (ddr2, ddr3,)?
Ännu bättre; Förslag på kort? :D

Tacksam för svar! ;)

Vh

En för tillfället kluven Victor

Postad 19 March 2009 - 20:27

niklas86
  • niklas86
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Jo, det är en svår djungel att leta i! Sök runt lite så hittar du vad de olika betyder och vad som är viktigt för just dig! Antar att du vill kunna koppla dvi->hdmi till förstärkare? och även då få med ljudet?

Skulle rekommendera detta kortet för din budget:

https://www.prisjakt...kt.php?p=383157

Helt ljudlöst (passivt) och mycket god prestanda/kr.

Om du vill ha högre prestanda än detta kortet rekommenderar jag 48XX serien från radeon men detta bör duga alldeles utmärkt som HTPC kort!

MvH Niklas

Postad 19 March 2009 - 20:47

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0

Tjena,

Jag är på jakt efter ett nytt grafikkort till min trä-htpc.

Jag trodde jag hade koll på grejerna, så att jag kunde välja ett bra, men denna djungel av data och specifikationer?! Jag har i princip gått igenom allt på Dustin, Komplett, Tradera och Blocket.
När man kollar runt så är det typ: "Det ena har höga busshastigheter och är klockningsbart, men det andra har högre ram-minne. Det tredje har dualcore, men det fjärde har passiv kylning." :(

Jag vet ju att vissa av dessa faktorer har mer eller mindre betydelse, beroende på vad man ska ha datorn till.

Min situation ser ut såhär;

Det MÅSTE vara tyst som katten. Gärna passiv kylning. Dock så ska det vara kallt som Sverige.
PCI-E
Jag spelar ingenting typ. Det som spelas är isf typ Settlers V. Men, när jag nu ska sätta mig och spela, så ska det banne mig flyta på och vara snyggt. Om jag får spela på medium-grafik så blir jag smått lack :D
Det borde tillsammans med mina 2gb ram och 3,0ghz Dualcore få över 10k poäng i 3DMark 06.
Jag sitter mycket i Photoshop och även en del i 3d-modellering och renderingsprogram.
Jag kollar mycket på HD-film. (det får gärna ha bildförbättringssystem, och får även gärna avlasta processorn.)
Det får gärna ha ett "slöläge" så fort det bara arbetar i 2D, som jag vet att en del kort har.
Det får vara stort, sålänge det inte är över 24 cm långt -> alltså ATX-storlek
Det får helst inte kosta över 1800:-, gärna neremot 800:- och jag har inget emot begagnat.

Vad ska jag kolla efter? Vad är för mig viktigast? Höga processorhastigheter? mycket Ram-minne? typ av ram (ddr2, ddr3,)?
Ännu bättre; Förslag på kort? :)

Tacksam för svar! :)

Vh

En för tillfället kluven Victor

För CS4:a mycket processor kraft och minne, grafikkortet ´räcker gott och väl med det du fått som förslag.
Osäker på värmestrålningen bara.

För 3D rendering däremot så krävs nog tuffare kort.

Postad 20 March 2009 - 12:02

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Rekommenderar också HD4670. Kör mitt passivt med en Arctic Cooling Acellero S2, kort ligger mellan 33-35 grader vid TV-tittande och HD-filmuppspelning. Går även att spela bra på, kört Dead Space me full fräs på grafiken (dock har jag bara en 1024*768 plasma).

Postad 20 March 2009 - 12:29

victormedc
  • victormedc
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Ah jag har funderat lite på både 4670 och 4850, och då har det väl dragit lite mot 4850, eftersom att det finns lite begagnade såna på tradera :D
Grejen är ju dock att 4670 är passivt och lite svagare, och håller då både kortet och nätagget svalare . Men jag vet inte :) Sen fick ju faktiskt 4670 nästan 9000p i 3dmark 06! Det bådar gott! :) om jag inte får något radical bättre förslag så blir det nog att beställa ett :(

Postad 20 March 2009 - 12:37

victormedc
  • victormedc
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
HD3850 kom jag på att jag hade kollat en del på. Det har fått schysst kritik!

HD4670 ( https://www.prisjakt...kt.php?p=383157 ) eller detta HD3850 ? ( https://www.prisjakt...kt.php?o=250572 )

Postad 20 March 2009 - 12:37

Unregisteredf01a5c15
  • Unregisteredf01a5c15
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Som den moddare du verkar vara kan du ju alltid köpa ett billigare HD4670 t.ex https://www.prisjakt...kt.php?p=390437 med sämre kylning och sätta dit valfri passiv.
Jag har ett HD4670 som det i länken fast med dubbla DVI och det låter inte kul, sitter i servern i garderoben så det gör inget. Bra med kortet är att det är strömsnålt (räcker med ett 400W nätagg utan PCI-e) och har prestanda som typ ATis gamla toppmodeller HD3850/70 men är mycket svalare.
HD4850 ska du INTE ha. Kommer bli på tok för varmt i den lådan, likaså gamla HD3850/70.

Redigerat av Unregisteredf01a5c15, 20 March 2009 - 12:47.

Postad 20 March 2009 - 12:53

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

HD3850 kom jag på att jag hade kollat en del på. Det har fått schysst kritik!

HD4670 ( https://www.prisjakt...kt.php?p=383157 ) eller detta HD3850 ? ( https://www.prisjakt...kt.php?o=250572 )

Jag hade valt HD4670, av den enkla anledningen att det har en HDMI-utgång. Enkelt och bra för en HTPC :-)

4670 är väl dessutom kraftfullare? Eller virrar jag bort mig på sifferkombinationen i modellbeteckningen?

Postad 20 March 2009 - 12:56

victormedc
  • victormedc
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Oj, Tack för värdefull info! Det är en tanke som är riktigt god.

Grejen är att när jag köper nytt kort ska jag ta ut alla mina nuvarande chassifläktar och sätta dit seriekopplade 110v serverfläktar via relä till 12v. Dom låter ingenting om man har dom gummiupphängt heller. Dock så är det ju som du säger. Det bli ju alltid varmt med ett för vasst eller för ineffektivt kort :D

Postad 20 March 2009 - 13:41

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Nej fan heller du ska inte ha ett gammalt crappigt varmt 3850/3870, som dessutom har en tdigare version av UVD och inte heller har samma ljudfunktioner som 4*-serien.

Kör på ett 4670! Ta det billigaste med HDMI utgång och komplettera med en Acellero S1 Rev 2.

Redigerat av bran, 20 March 2009 - 13:52.

Postad 20 March 2009 - 14:21

victormedc
  • victormedc
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Kan någon snäll själ som har ett hd4670 med orginal passiv kylning kolla om den övre kylflänsen (med heatpipes till) sitter ihop med den undre, mer än med den lilla plåten?

Alltså ifall det, om man är försiktig, skulle gå att böja heatpipesen så att den övre kylaren hamnar mer bakom kortet och då även böjs ner så att kortets totala höjd blir mindre.

Jag var ju nu ganska helt inne på detta kort, men så är det liiitet för högt för mitt chassi :/

bran; Alltså får tyvärr inte ett accelero S1 rev2 heller plats :/

Dock så finns det ju andra kylare :D

Redigerat av victormedc, 20 March 2009 - 14:23.

Postad 20 March 2009 - 14:55

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Ah ja d va ju synd. Har inte PowerColor nåt passivt kylt också? Annars är dom där runda kylarna som Asus har bla riktigt tysta.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.