Anders
Redigerat av Unregistered569494e8, 31 March 2009 - 15:28.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Ipod Nano gen 4 vs andra mp3-spelare
Startad av
Unregistered569494e8
, Mar 29 2009 06:11
12 svar till detta ämne
Postad 29 March 2009 - 06:11
Är Ipod;en bättre ljudåtergivare eller är den likvärdig andra mp3-spelare?
Anders Redigerat av Unregistered569494e8, 31 March 2009 - 15:28. Postad 01 April 2009 - 17:02
Du glömde det tredje alternativet, en sämre ljudåtergivare.
Jämför du med cowon/iaudio så är den klart sämmre. Jämför du med iriver så tycker jag också den är sämmre, har dock inte lyssnat något på irivers senaste spelare... Börjar du jämföra samsung så börjar du närma dig, men samsung har fortfarande bättre ljud än ipod. Creative och ipod är ganska likvärdiga Jämför du ipod med lite billigare budget spelare så tror jag att ipod vinner. Archos har nog också bättre ljud, har inte jämfört själv, men enligt recensioner och forum så är archos bättre. Så om du frågar mig så har ipod dålig ljudkvalitee när du jämför med iaudio/cowon, iriver, samsung och archos. Men som sagt så är detta bara egna erfarenheter och andra kan ha andra åsikter. Vissa vill lyssna på musiken utan några ljudförbättringar (EQ, BBE, VIVA, SRS WOW e.t.c.), och vissa vill lyssna med dessa. Gillar du att dra på med bass, anpassa ljudet efter härlurarna och "förbättra" ljudet så ska du absolut inte köpa en ipod då de enda möjligheterna du har är att ändra mellan förinställda EQ-settings (sist jag provade en ipod i alla fall, kan hända att det är ändrat i de nyaste) Sen beror det också på hur mycket "audifil" man är. Måga nöjer sig med kvaliteen från en ipod och hör ingen skillnad, medans andra måste köpa hörlurar för flera tusen innan de blir nöjda med ljudet. Så att så länge ljudet inte är jätteviktigt så spelar det ingen som helst roll om du köper en ipod eller inte. Så mitt tips är, gå in i en affär och se om du har möjlighet att jämföra (med samma hörlurar), hör du skillnad eller inte kan ju sedan avgöra ditt köp. Redigerat av tobbis, 01 April 2009 - 17:05. Postad 01 April 2009 - 17:23
Ipod har en ljudkvalitet som i mitt tycke är riktigt kass.
Förstår inte hur så många kan tycka att den är bra! Har flera gånger lurats av hype och "ipodsjukan" och nästan slagit till. Men varje gång så har jag blivit besviken på ljudet. Köp tex iriver eller iaudio så har man ett grymt lyft i frågan om ljudkvalitet! Kan folkets hyllningar bero på för dålig kvalitet på musiken som spelas, eller betyder design och användarvänlighet mer? Postad 01 April 2009 - 19:03
Var precis in och lyssnade på en Ipod....svårt att avgöra då man inte vet vad den laddats med för ljudkvalité/format men jag tyckte det lät ok (kör med Creative-lurar EP-635)....men efter era inlägg skall jag snegla på de märken ni nämner. Måste få till en dag när jag kan ägna lite tid i butiken.
Svårt också när demomusiken i apparaterna är olika....vore ju mumma om man kunde ha samma låt i alla maskiner.... Anders Postad 01 April 2009 - 19:48
Precis som du säger så är det ju svårt att avgöra om man inte har samma låt på olika spelare. Men som sagt, om jag skulle rekommendera några du ska lyssna på så är det iaudio och iriver. Lek runt lite bland ljudinställningarna också, det kan göra en hel del. Med EP-635 så borde du höra skillnad.
Postad 01 April 2009 - 22:25
Tack för råden....får ta en dag och kolla lite Iriver och Iaudio då.... Ipoden var dock väldigt liten och nätt...de andra liknar lite tegelstenar om man jämför......har ni något tips på en konkret modell av dessa märken? Någon modell ni VET är bra?
Får man en bra modell för under 15 hundra? Anders Redigerat av Unregistered569494e8, 02 April 2009 - 18:34. Postad 02 April 2009 - 18:42
Jag kan rekommender iaudio 7, har inte så bra koll på iriver spelarna för tillfället. Den är en av spelarna som har bland det bästa ljudet bland iaudio spelarna. Dock har den haft lite problem med ogg-format, men eftersom du funderade på en ipod först så kan jag tänka mig att detta inte är ett format du använder.
Sen om du vill ha en lite större spelare så är cowon D2 ett bra alternativ, där får du 8gb för 1500. Sen har den sdhc läsare så för 400 till så får du 16gb extra. Enda iriver spelaren jag har hyfsat koll på är iriver spinn. Men den är också lite större med stor skärm. Det bästa du kan göra är att surfa runt lite på www.cowon.com och http://www.iriver.eu.com och hitta en spelare du gillar. Oavsett vilken du hittar så är du nästan garanterad kvalitee och bra ljud från dessa märken. Men det kan finnas undantag. Postad 02 April 2009 - 18:44
Så det är dessa märken jag skall satsa på om ljudet är det mest väsentliga? Ipod går bort?
Anders Postad 02 April 2009 - 18:47
Japp, ipod är för den som vill hänga med i inne svängen och ha något matchande till sin mac.
Ljudkvalitet är inte dess signum, tyvärr.. Har haft flera iriver modeller samt iaudio hårddisk spelare och skulle nog säga att dom varit ganska likvärdiga allihopa. Postad 02 April 2009 - 18:49
Okay.....frågade på Faktiskt.se också och där rekommenderar någon SANDISK SANSA VIEW. Hört någon sådan?
Anders Postad 09 April 2009 - 10:39 Nu vet jag inte hur de nyare Sandiskspelarna är, men jag hade en Sandisk Sansa E260 för ett tag sedan. Tyckte att den var snygg och till det priset det låg på så var jag beredd att chansa. Hade den kanske en månad, sen sålde jag den igen. Har aldrig i hela mitt liv upplevt så skränigt och obalanserat ljud, och nästan inga inställningsmöjligheter (bara förval, som på iPod). Att sen få över låtarna som man ville tog åtskilliga timmar. Nej, om de inte har blivit bättre skulle då jag aldrig köpa en Sandiskspelare (igen). iriver har jag dock bara bra efarenheter av, möjligtvis bristfällig kvalitet då den U10 jag hade pajade två gånger (skärmproblem). Postad 09 April 2009 - 22:33
Har precis köpt en Iriver Spinn på Webhallen med ett par In-Ear lurar (värde 200kr.
Efter ca 1,5 veckas användning är jag sjukt nöjd! Kan fan jämföras med ett ljudkort i datan nästan Min rigg består av: AKG 518-DJ Iriver Spinn 8GB Bifogad fil(er)Postad 10 April 2009 - 06:58
Har förstått att det är Iriver eller Iaudio som gäller vad det gäller ljudkvalité. Varit inne på Iaudio Cowon D2 men tycker den är lite för stor.....funderar på behovet av skärmen då jag skall ha den som ljuduppspelare, inte bildvisare....som jag känner nu......eller ångrar man sig om man inte köper en spelare med skapligt stor skärm, kanske?
Anders 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |