Imorgon kanske mina S-1or kommer.
Ska bli hemskt roligt.
Kommer få stå och gå hela dagen för inspelning.
ja som dom andra sagt.. det kommer ta några månader att spela in
Hur har det gått på slutstegs fronten då?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
10 relaterade trådar
Postad 06 May 2009 - 16:18
ja som dom andra sagt.. det kommer ta några månader att spela in Hur har det gått på slutstegs fronten då? Postad 06 May 2009 - 17:08
Fick visst vänta 1 dag till då dom väntade på en till pall.
Men den som väntar på något gott väntar alltid för länge. Kommer skippa slutstegen på ett tag då jag beställt en LX 91a istället då PS3an är den svagaste länken i kedjan. Postad 06 May 2009 - 17:11
Och man får fasen inte lyssna innan 300 timmar! Så nu är det bara att sätta i öronpropparna.
Postad 06 May 2009 - 18:00
300 timmar verkar väldigt lång tid,har svårt att tro det tar den tiden. Basen släpper snabbare än man tror,resten handlar nog mer om tillvänjning av ljudet. Postad 06 May 2009 - 18:17
Skillnaden mellan 100 och 300h tror jag är väldigt extremt liten.
Men dom första 50h brukar vara enorm skillnad. Kom ihåg mina canton stativare som vart en helt annan högtalare efter bara 30h. Postad 06 May 2009 - 21:44
Det krävdes en hel del timmar innan basen på mina kom igång, när jag hade haft högtalarna en månad var jag redo att ge upp men dom gav med sig strax därefter. Nytt delningsfilter ska monteras i början på nästa vecka, kan knappt vänta... /Propp Postad 07 May 2009 - 21:15
nya till dina S1or.. så alltså dom som sitter i är inte bra då menar du eller.. suck sluta skriv sånt där. man har nog med saker att slänga pengar på Postad 07 May 2009 - 21:32
egentligen vad är det för skillnad på det och ett dyrt slutsteg/förstärkare. distration och andra signalförvrängningar händer väl där i som över allt annars i kedjan? Redigerat av Unregisteredad120159, 07 May 2009 - 21:34. Postad 08 May 2009 - 02:59
Nu var det ju så att hans ena filter gick sönder om du läser tråden hehe. Nu står hela Ex systemet hemma och han spela kanske 1h max innan jobbet Men slutar 06:00 sedan blir det sova sedan lyssning. Första intrycket är att det behövs inspelning!! Märks så väl när man har S-2orn som är lite inspelade. Sedan kommer jag vara supernöjd med dessa högtalare. Dom låter redan så extremt bra med Z7an och Ps3an. Undrar hur det låter när Bluray-spelaren LX-91 kommer och lite nytt kablage grrrr. Postad 08 May 2009 - 07:24
Grattis Anton, kan tänka mig att det inte blir så mycket sovande idag... Mavritch: Tyvärr så verkar delningsfilterna vara en svaghet i 1:orna och det känns väl inte helt OK med tanke på prisklassen. Får se om det händer igen, vill ju inte gärna byta bort högtalare som låter som dessa... Postad 09 May 2009 - 10:16
Nu har Jörgen varit och ställt in allt och tusan vad bra det låter!!!
Är så extremt impad för varje ton som går igenom högtalarna. Det bästa av allt att det finns så mycket mera att hämta med steg, cd och kablar. Har aldrig varit nöjdare med något annat hehe. Nu väntas bara lite mera inspelning!! Postad 09 May 2009 - 15:43
Är inte i denna tråd det står Oj har han varit hemma tilll dig också. ja verkar varva så att man måste lägga ut en 200k för att han ska göra det alltså men härligt att du fått hem allt.. bara låta det stå på och spela!
Du det är väldigt kasst helt klart.. för detta pris så ska det inte paja (om man nu inte kör in ren likspäning i dom då) eller vara dåliga komponenter i huvud taget!! Postad 10 May 2009 - 23:33
Ska ta massa kort snart, ska iväg till göteborg ett par dagar. Min älskade gjorde faktiskt en ljudabsorbent till 1a reflexen då ena högtalaren står närmare väggen, hon gjorde ram och allt helt själv.
Postad 11 May 2009 - 21:31
vart har du hittat denna kvinna! ja vissa ska då fasen få allt.. *suckar* Postad 14 May 2009 - 19:40
Jag kör själv med denna kombo på mina Ex1or och jag tycker det låter riktigt bra. Bra kräm i den lilla 23 kg förstäkaren är där åxå, specad 2*90 RMS 8 ohm men ######r vad det skjuter på
Visst hade 2 monoblock vatt fint men finns lite mer i livet än bara ljud, just nu iaf Stärkaren http://www.yamaha-hi...=...SE&idcat1=2 CDn http://www.yamaha-hi...=...SE&idcat1=2 Postad 14 May 2009 - 19:51
Beställde 2 Vincent SP-998 steg idag av Jörgen. hoppas jag hinner få dom till nästa vecka så ska det spelas hela långhelgen
Postad 14 May 2009 - 22:01
Okej det var spännande.
Hur kommer det sig att du valde 998orna? Enligt jörgen skulle det var ett betydligt mjukare ljud än t.ex rotel och bel canto. Vad körde du med idag för förstärkare? Mvh Anton Postad 15 May 2009 - 23:31
Kör ett helt Rotel system nu. 1075an som slutsteg, men det är ju inte mkt att hänga i granen. fungerar visst, men det är ett hårt ljud och mellanregistret blir skorrigt vid högre volymer, steget distar långt före högtalarna varför jag valde vincent stegen är för att dom passade bäst in för vad jag får för pengarna just nu vad gällande pris, pestanda, matchning till S1orna, utseende och hur jag vill att det ska se ut hemma hos mig ja då var det bara att vänta då.. suck! Postad 16 May 2009 - 09:47
Ska bli hemskt intressant vad du säger om ljudet.
Vad lyssnar du på för musik? Postad 16 May 2009 - 12:19
Har lagt upp en hel del bilder nu.
Även min kära flickvän har gjort en til labsorbent till mig att ha bakom högtalarna. Hon skulle fixa den andra snart också. Ibland är man bortskämd hehe Redigerat av Anton, 16 May 2009 - 12:37. Postad 16 May 2009 - 13:28
Trevligt att en sådan här tråd har kommit igång, är lite tunnt med diskussion om EX-serien. Väldigt många som har köpt nyligen, ploppar upp nya hela tiden tycker jag hehe. Har bara haft mina egna i lite över ett halvår, tyvärr så kunde jag inte få ihop till bakhögtalarna innan prishöjjningen, så kommer antagligen bli något annat där då det nya priset är lite väl, har redan lagt ner så mycket på anläggningen haha. Började med en budget på runt 20-25k och slutade på det tiodubbla =P. Har precis bytt lägenhet också så nu rinner pengarna iväg på det istället. Måste ställa in och sätta upp absorbenter osv. Är kul att folk inte kör samma elektronik, vore skojj att åka runt lite och lyssna hos andra. Om någon har vägarna förbi Växjö så är det bara att säga till, ta med er skivor så kör vi =)
Redigerat av Unregistered300409bd, 16 May 2009 - 13:28. Postad 16 May 2009 - 18:17
Som ni vet så har jag haft mina Ex ett tag nu och kan bara intyga det som många vet och kommer att få reda på, alltså det faktum att de är ruskigt kompetenta högtalare som spelar i en helt annan division än den prisklass de ligger i.
Med rätt kringutrustning så är dessa svårslagna under 800K. Men det förutsätter även att rummet och uppställningen blir optimal givetvis. Själv tvekar jag inte på det en sekund. Drömkombon till dessa är Maestro Ducento+Audionet Vip G3 alt Art G3. För närvarande har jag iaf två av tre då jag sitter på en Maestro Duecento Special Edition och S-1EX hemma. Men faktum kvarstår dock att det låter så sjukt bra då jag för tillfället spelar till 95% vinyl vilket hos mig är överlägset just nu. Håller med om att det är skoj att flera fått upp ögonen för dessa högtalare. De är riktigt bra, så den dagen man vill/måste byta upp sig så får man löpa hela linan ut och inhandla TAD R1, men det är ju en framtida problematik... Det går fortfarande att göra små justeringar i akustiken och andra komponenter i signalkedjan som kan förbättra ljudet. Postad 17 May 2009 - 00:52
jag är en allätare.. ena stunden system of a down andra sara brightman Postad 20 May 2009 - 00:42 Även att jag har högtalarna så kan jag inte hålla med riktigt. TAD RF 1 ligger ju den prisklassen. Focal Scala Utopia skulle jag vilja säga är lika bra dock dubbla prisklassen.
När blir det leverans ¨på stegen?? Postad 20 May 2009 - 08:44
Du har också lyssnat på Focal Scala då antar jag:). Lyssnade med Mcintosh elektronik till Scalana och det lät bara inte lika bra som S1orna då jag lyssnade på dom, och då lyssnade jag med Audionet riggen, inte Maestron. Du jag har just kopplat upp dom och tryckt på play på CD spelaren Då ska dom bara stå på 4 dagar för att bränna in! Första sekunderna: Djupare och fastare bas... märktes direkt! mjuk, len diskant.. men den är distinkt, och detta med stegen kalla. Postad 21 May 2009 - 02:51
[quote name='Anton' date='May 20 2009, 01:42 ' post='2440002']
Även att jag har högtalarna så kan jag inte hålla med riktigt. TAD RF 1 ligger ju den prisklassen. Focal Scala Utopia skulle jag vilja säga är lika bra dock dubbla prisklassen. Nu var det ju en komplett uppsättning jag syftade på, alltså elektronik, kablar och högtalare. Under 800K är uppsättningen med S-1EX, Audionet VIP G3 EPS och Audio Analogue Maestro Ducento svårslagen. Pratar vi TAD så kostar de 780K själva, och med allt kringutrustning så springer det iväg på 1.5mille. Tyckte personligen inte att Scala Utopia kom upp i S-1Ex klass, men det är min högst personliga åsikt. Postad 21 May 2009 - 12:34
Ursäkta men vart är dina lyssningsintryck?? Är grymt nyfiken vad du tycker.
Komplett uppsättning är ju en annan sak. Ja då tror jag dom är svårslagna på alla punkter faktiskt. Angående Scala Utopia så körde han den med Ducento vilket jag inte har hört S1orna med. Men ska spara ihop till slutstegsversionen eller om det kommer monoblocksversioner av dom. Men nu blev det en Blueray LX-91 som slog den billigare Audionet spelaren på fingrarna enligt jörgen. LX91 har ju fått extremt bra ljudrecentioner i sverige och utlandet. Postad 29 May 2009 - 15:39
Inga mera intryck??
Pratade men jörgen och du var hemskt nöjd i alla fall. Nu är ett Rotel 1092 påväg i alla fall kommer nog i början av veckan. Kommer äntligen kunna dra på lite hehe Var och kollade lite på signal och högtalarkabel på ultimate idag. Får se vad det blir Blir nog Acustic zen Oscar Link eller WOW som signal i alla fall. Postad 10 July 2009 - 19:19
Hur stort rum kräver S1orna?
Att det kräver lite av elektroniken vet jag men har inte lyckats läst mig fram till rekommenderad storlek på rum. Mvh Fredde Postad 11 July 2009 - 14:27
En fråga till...
En center till S1orna, måste det vara S-7EX för att klangmatcha? eller funkar Pioneer S-8EX? Mest lite intressant att veta då det skiljer en del i pris nu efter prishöjningen och lite i storlek också där alla centimetrar skulle vara aktuellt att kapa för att chefen i huset ska vara nöjd =) Mvh Fredde Postad 13 July 2009 - 01:38
Sitter i ett rum på ca 20 kvm, och det klarar de av helt klart. Visst är det bra om man har något större, men det är ju inte så att det låter illa. Tvärtom så låter det sjukt bra än... Men då har jag visserligen inte snålat på förstärkaren. Ska väl inte säga att de är kräsna på elektronik, däremot blir man som ägare det då man hört de med bättre förstärkeri och man får höra vad de är kapabla till. Men en fråga jag ställer mig är, varför center då de är så pass duktiga på att tillföra en virtuelle center ändå. Känns bara onödigt, men det är ju i mitt tycke givetvis.... Postad 13 July 2009 - 11:50
okej, det låter ju bra. Vad driver du dina med för förstärkare? Jag har funderat på det som du säger, och visst kan man skippa centern och spara både pengar och framförallt plats så vore det kalas. Det tåls att fundera på. Postad 13 July 2009 - 17:35
Jag matar mina S-1ex med en Audio Analogue Maestro Duecento Special Edition (långt namn) som verkligen är handen i handsken för de högtalarna. Har lyssnat på många olika förstärkare till de, men den här är klart överlägsen. Postad 13 July 2009 - 23:17
Då förstår jag att du har kontroll på högtalarna =) Det har man läst en hel del gott om, dock har man inte fått tillfälle att lyssna ännu. Det är dock lite över budget. Har sett många driva S1orna med en LX90 och det är ungefär vad jag tycker att jag är beredd att betala. Hur pass bra kan man få till det utan center om man jämför med att använda centern? Marginell skillnad eller stor skillnad, men okej att köra "Virtell center" ? Eller funkar det riktigt bra? Mvh Fredde Postad 14 July 2009 - 00:35
Jag skulle absolut inte köra utan center men beror lite på hur rummet är och om man alltid sitter i mitten har du tv eller proj osv osv
Skulle ju hellre sattsa mera pengar på steg istället helt klart. Om du vill ha ett steg som är billigare till dom så är Rotel 1092 lr 2st 1091 Ska låta bättre än Lx90 enligt försäljaren och även Vincent 998 enligt honom jag köpte steget av. Jag är riktigt nöjd då det finns så enormt mycket kraft i steget och det låter aldrig ansträngt. Dock tyckte jag att det var lite essigt vid enstaka låtar men efter jag byte från 50kr signal till supra sword så försvann det helt.´ Snart kommer även min Bluray Pioneer LX91a Ska bli roligt att höra skilnaden mot PS3. Postad 15 July 2009 - 23:53
Okej! Min fundering va faktiskt på steg, vilket skulle bli bättre i pris men med mer pulver i. Och dom jag funderade mellan som kanske kunde tänka sig funka va Rotel och Vincent. Vincent stegen har jag gillat ljudet ifrån tidigare, dock på andra högtalare. Men som sagt blir det av att man öppnar plånboken så ska jag absolut testa med dessa först. Vilka använder du dig av? Något av rotel stegen om jag förstod dig rätt? Ja LX91an verkar vara pricken på i:t inom blueray spelare så tror den kommer göra det den ska och säkert lite till även hos dig! Postad 18 July 2009 - 11:31
Jag får väll sticka ut hakan lite då.... jag kör med 2 st NAD 218 THX, en till varje S1:a.. Å det räcker mer än väl
Har förresten en Onkyo 905 som försteg till detta Se bild... Nästa inköp är lätt en Center i EX serien så jag kan plocka ner Classia centern, lär väll dröjja nårra månader till. Allt har ju helt plötsligt blivigt tokdyrt.... Bifogad fil(er)Redigerat av Mercafreak, 18 July 2009 - 11:34. Postad 20 July 2009 - 15:57
Hur nära väggen är högtalaren och hur brett isär? Sedan roligt att man vet att högtalaren har mera att ge genom slutsteg eller cd. Postad 20 July 2009 - 19:58
längst upp på högtalaren (de lutar ju) har jag ca 15 cm. Har helt ärligtinte haft tid å barnfritt på riktigt sedan jaginförskaffadedem så jag har inte hunnit lyssna in riktigtexakt hur deska stå. Tanten har lite synpunkter åxå tydligen på hur de får stå :-) Bredden är ca 3,5meter, här har jag provat lite med det e långt från klart. Problemet e att jag inte alltid sitter på samma ställe. Ang uppgrederingar så håller jag med dig. Center först å sen ny CD och sen ev nya steg.... men de låter faktiskt rätt OK Redigerat av Mercafreak, 20 July 2009 - 19:59. Postad 22 July 2009 - 00:10 Synd att den inte kommer i pianolackad svart, inte för att jag någonsin kommer ha råd ändå men men Postad 22 July 2009 - 15:55 Jag tycker den är urläcker i vinrött och svart! Jag fick egen demo av TAD:en av Andrew Jones i våras (var det väl) på high-end mässan i Stockholm. Hade med mig några egna skivor (inkl. egna inspelningar) och efter ha lyssnat på valda delar av kanske tre CD skojade han och sa att fler skivor skulle det kosta pengar att få lyssna på. Jag svarade bara att det förr eller senare skulle kosta mig väldigt mycket pengar att jag lyssnade på TAD:en. Fick tyvärr aldrig höra stativ-TADen. Den verkar ju också läcker och "bara" halva priset. Enligt Jörgen ska den också vara grymt imponerande. Postad 24 July 2009 - 21:36 Fick äntligen hem min Velodyne SPL-1200R idag. Herre######r vilken sub Redigerat av Mercafreak, 24 July 2009 - 21:38. Postad 21 August 2009 - 19:09
Funkade den bra med S-1orna. Fick en liten ide att byta min JL mot 4st mindre subbar. hehe Okej nu har jag flyttat elektorniken till hörnet av rummet och behöver nu lite högtalarkabel. Behöver 2st 2.5m till vänster & center och 1st 1.5m till höger. Prisklass 2.000kr till max 4.000kr Sedan måste jag säga att jag är så enormt nöjd med detta system´!!! Redigerat av Anton, 21 August 2009 - 20:01. Postad 21 August 2009 - 19:48
Hänger inte riktigt med på hur du ville ha kablarna..2 kablar till ena högtalaren och 1 till den andra? Mvh Fredde Postad 21 August 2009 - 20:02
Byte ut front mot center så blir det mera lågiskt hehe Postad 24 August 2009 - 10:50 Aj aj, Vad ska Jörgen säga...? Eller menar du per meter? Jag kör med Supra sword bi-ampat 3m till frontar och 2m till centern. Det kostade inte 4.000 kan jag säga, men det var det billigaste Jörgen ville godkänna. Postad 24 August 2009 - 16:52
Han borde läsa lite ellära eller så tjänar han grymt med pengar på dyrkabel och godtrogna kunder. Postad 24 August 2009 - 23:40
Lyssna lite på S-1EX när jag var i Vimmerby för att lyssna på TAD reference one, och dom pioneer låter riktigt fint, den lilla stunden jag lyssna. Klart bättre än mycket annat som finns på marknaden.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |