Navigon 7310
288 svar till detta ämne
Postad 10 June 2009 - 10:38
NCR
-
NCR
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej!
Jag hämtade ut en Navigon 7310 igår och körde några ärenden inom stan bara för att "känna" på den och blev väldigt imponerad. Dock har jag ett smärre problem som säkert beror på mig själv men som jag inte hittar nån lösning till.
Hur fanken startar jag bluetooth? I manualen står det "gå till inställningar - handfree" och välj "bluetooth". Hade ju varit jättefint om det hade funnits ett sådant val. Jag har "Navigation", "Resvägsprofil", "Kartvisning" och "Allmänt". Kan kan även hoppa tillbaka i menyn och välja "Nytt resmål", "Mina resmål", "Hem" samt "Röststyrning". Finns inte tillstymmelse till nån inställning som har med handsfree utan "röststyrning till handsfree" och den gör vare sig till eller ifrån för min del.
Hjälp snälla?
Postad 10 June 2009 - 11:03
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Laddas GPS:en när den är inkopplad via usb? Och när den är inkopplad via usb kan man inte använda gps:en heller
Ja, den laddas och nej det går inte att använda den eftersom den går in i ett överföringsläge. Minneskortet dyker upp som en enhet i datorn. Jag har en laddare för vanligt el-uttag och då går den inte in i detta läge. Hur fanken startar jag bluetooth?
"Klicka" på den lilla ikonen som ser ut som en telefonlur till höger om "Inställningar" längst ner.
Postad 10 June 2009 - 11:21
NCR
-
NCR
-
Rookie
-
5 inlägg
Ja, den laddas och nej det går inte att använda den eftersom den går in i ett överföringsläge. Minneskortet dyker upp som en enhet i datorn. Jag har en laddare för vanligt el-uttag och då går den inte in i detta läge.
"Klicka" på den lilla ikonen som ser ut som en telefonlur till höger om "Inställningar" längst ner.
Ah, då är det med andra ord nåt fel på min enhet då den lilla telefonluren är gråmarkerad och inte reagerar på beröring samt killen på Navigons support inte visste vad som var fel. Han skickade upp mitt ärende till produktavdelningen på Navigon då 7310:an var så ny att han inte hade en funktions-simulator som han kunde använda för att hjälpa mig. Suck....
Postad 10 June 2009 - 12:17
edthwes
-
edthwes
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Den säger/visar ofta konstiga destinationer, som iofs är rätt (om man känner till området) men fel från en outsiders point-of-view. Exempel: Jag kör över Lidingöbron och ska till norra sidan, t ex Flädertunet. 7310 säger ta högra avfarten mot Islinge, och visar även en vägskylt med Islinge överst. Nu vet ju jag att området jag snart kör igenom heter Islinge, men skyltarna vid avfarten visar på Bosön och Elfvik, så det är ju vad en nykomling skulle vilja ha i navigatorn. På samma sätt säger den lite längre fram kör mot Bo, fast inga skyltar visar Bo i verkligheten (inte förräns en väg svänger av vänster till Bo, men då ska jag ju inte köra ditåt längre). Har sett detta fenomen många gånger i Stockholms innerstad också.
Båda gånger jag svängt in från Sveavägen på Kungsgatan (mot Stureplan alltså) så har den tappat koncepterna efter ca 100 m, och tror plötsligt att jag är på Oxtorgsgatan, och börjar dirigera därifrån. Är det speciellt dålig mottagning just där??
1) Jag tog bara Lidingö som exempel, t ex inne i Stockholm på Valhallavägen säger den kör mot Norrmalm, och Norrmalm visas på skylten i rutan, men i verkligheten står det Centrum på vägskyltarna. Det är rätt vilseledande för den som kommer till en ny stad... Nån annan som reagerat på detta beteende, är det kanske kartleverantörens fel? Har nån sett samma beteende på tidigare modeller? 2) Vore ju intressant om nån mer stockholmare testade Kungsgatan!
Postad 10 June 2009 - 12:20
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
1) Jag tog bara Lidingö som exempel, t ex inne i Stockholm på Valhallavägen säger den kör mot Norrmalm, och Norrmalm visas på skylten i rutan, men i verkligheten står det Centrum på vägskyltarna. Det är rätt vilseledande för den som kommer till en ny stad... Nån annan som reagerat på detta beteende, är det kanske kartleverantörens fel? Har nån sett samma beteende på tidigare modeller?
2) Vore ju intressant om nån mer stockholmare testade Kungsgatan!
Jag är inte så ofta och kör mitt i stan men jag lovar att testa nästa gång. ;-) Det står fel här också. "Kör mot XXXX" kan hon säga utan att det står på skylten men hon säger ju också när man ska svänga så det spelar inte så stor roll. Jag tror problemet ligger i kartan. Kanske är löst nu när Q2 kommer snart...
Postad 10 June 2009 - 17:43
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Tack för svaret!
Synd bara på uppstartsljudet, fan så irriterande högt det är.. man sätter den hellre i standby för att slippa det!
//najkks
Stoppa hörlurarna i navigatorn, så blir den antagligen tyst vid uppstart. Det sämre alternativet är att låsa upp apparaten och byta ut wav-filen. /Franz
Postad 10 June 2009 - 17:44
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Stoppa hörlurarna i navigatorn, så blir den antagligen tyst vid uppstart.
Det sämre alternativet är att låsa upp apparaten och byta ut wav-filen.
/Franz
Spelar den wav-filen? Trodde den vara sparad i ROM? Ska testa ändra den.
Redigerat av Unregistered6814d167, 10 June 2009 - 20:40.
Postad 10 June 2009 - 21:45
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Spelar den wav-filen? Trodde den vara sparad i ROM?
Ska testa ändra den.
Jag antar att startljudsfilen i 7310 är en wav-fil, men jag är inte säker på det. Eftersom du tänker leka med den, så kan du sedan lämna ett svar. /Franz
Postad 10 June 2009 - 22:05
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag antar att startljudsfilen i 7310 är en wav-fil, men jag är inte säker på det. Eftersom du tänker leka med den, så kan du sedan lämna ett svar.
/Franz
Filen ligger i \Windows och heter "Navigon_startup.wav". Man kan ändra filer där men det försvinner vid nästa kallstart.
Postad 10 June 2009 - 23:36
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Filen ligger i \Windows och heter "Navigon_startup.wav". Man kan ändra filer där men det försvinner vid nästa kallstart. 
Det är klart.......filen är både apparatens och programmet startljud. Vid en hårdreset kopieras filen till ett icke-raderbart minnesområde. Annars kunde man inte återställa fabriksinställningarna och apparaten slutar fungera. Nu har jag inte någon 7310, men jag antar att man kan deaktivera programmets startljud om man låser upp apparaten. Att stoppa i en hörlurskontakt är kanske en enklare lösning /Franz
Postad 10 June 2009 - 23:40
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Det är klart.......filen är både apparatens och programmet startljud. Vid en hårdreset kopieras filen till ett icke-raderbart minnesområde. Annars kunde man inte återställa fabriksinställningarna och apparaten slutar fungera.
Nu har jag inte någon 7310, men jag antar att man kan deaktivera programmets startljud om man låser upp apparaten.
Att stoppa i en hörlurskontakt är kanske en enklare lösning
/Franz
Ljudet spelas i själva bootloadern eller vad man säger. Det är bara där som ljudet spelas. Det har egentligen inget med navigationsprogramvaran att göra. Ljudet spelas innan programvaran börjar laddas från minneskortet. Det går att köra utan minneskort men då klagar bootloadern eftersom att filen autorunce.exe saknas. Men ljudet finns kvar.  För att ändra det så måste man nog flasha något kan jag tänka mig. Jag har dock min i standby men batteriet håller knappt en dag. Vet inte om min enhet är skit. Ska leka lite mer. Edit: Den har förresten 2GB internt minne som inte är aktiverat. Det går att aktivera efter att man har "låst upp" enheten.
Redigerat av Unregistered6814d167, 10 June 2009 - 23:46.
Postad 11 June 2009 - 06:46
Unregisteredac6c614c
-
Unregisteredac6c614c
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Hur låser man upp gps´en? Inte för att jag har tänkt att göra det, men är bara nyfiken.
Postad 11 June 2009 - 12:34
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Hur låser man upp gps´en? Inte för att jag har tänkt att göra det, men är bara nyfiken.
Med hjälp av program som t ex "nfrunner" kan man komma åt operativssystemet (Windows CE) och sedan har man möjlighet att installera andra program. Intressant för proffsen men ingenting för nyfikna, eftersom man kan lätt förstöra hela apparaten. /Franz
Postad 11 June 2009 - 12:40
theswede78
-
theswede78
-
Amatör
-
-
66 inlägg
1) Jag tog bara Lidingö som exempel, t ex inne i Stockholm på Valhallavägen säger den kör mot Norrmalm, och Norrmalm visas på skylten i rutan, men i verkligheten står det Centrum på vägskyltarna. Det är rätt vilseledande för den som kommer till en ny stad... Nån annan som reagerat på detta beteende, är det kanske kartleverantörens fel? Har nån sett samma beteende på tidigare modeller?
1) På Navigons hemsida kan du skicka en felrapport, sen är det bara att hoppas dom lägger in det i nästa kartuppdatering. Sen är det kanske en vänlig själ som gör motsvarande i någon annan stad så att du får nytta av det.
Postad 12 June 2009 - 10:44
znudee
-
znudee
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har problem med min 7310.. hoppas ngn kan hjälpa!
Provat den i bilen, startat o laddat, fungerar fin fint.
Men när jag ska registrera den på datorn, så först när jag sätter i USB-kabeln står det att Navigon hittas, sedan att USB-enheten inte känns igen, provat på 3 datorer, med win xp, och samma på alla tre.
Så när jag provar Navigon Fresh så hittar den inte Navigon program..
Ngn som vet ngt eller haft samma problem? Hjälp uppskattas mycket!
Postad 12 June 2009 - 10:49
theswede78
-
theswede78
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag har problem med min 7310.. hoppas ngn kan hjälpa! Provat den i bilen, startat o laddat, fungerar fin fint. Men när jag ska registrera den på datorn, så först när jag sätter i USB-kabeln står det att Navigon hittas, sedan att USB-enheten inte känns igen, provat på 3 datorer, med win xp, och samma på alla tre. Så när jag provar Navigon Fresh så hittar den inte Navigon program.. Ngn som vet ngt eller haft samma problem? Hjälp uppskattas mycket!
Först och främst måste du registrera enheten för att kunna köra den i Frech. För där väljer man in enhet. När man sen gjort det klagar den inte längre. Stötte på samma problem där. Men att XP inte känner igen USB-enheten kan jag inte hjälpa dig med. Har själv Vista, där funkade det finfint.
Postad 12 June 2009 - 12:27
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Jag har problem med min 7310.. hoppas ngn kan hjälpa! Provat den i bilen, startat o laddat, fungerar fin fint. Men när jag ska registrera den på datorn, så först när jag sätter i USB-kabeln står det att Navigon hittas, sedan att USB-enheten inte känns igen, provat på 3 datorer, med win xp, och samma på alla tre. Så när jag provar Navigon Fresh så hittar den inte Navigon program.. Ngn som vet ngt eller haft samma problem? Hjälp uppskattas mycket!
Är USB-kabeln OK? Fel finns även där. Har du en annan sladd med mini-usb, så testa den. Stoppa kabeln ordentligt i GPSen. Ta en kortläsare och kolla att kortet är OK. Stoppa det sedan tillbaka i 7310. Försök följande: Anslut 7310 medels USB till PC tryck sedan på navigatorn's Till/Från knapp. Om den startar så kan du gå till FRESH för att registrera apparaten som redan "theswede78" skrev. Kontrollera också att du har FRESH ver. 1.6.1 Förresten: Laddar man med USB i PCn, så tar det en evighet - USB lämnar endast 500 mA. Köp en nätadapter när du har fått ordning på navigatorn. /Franz
Redigerat av Kuenring, 12 June 2009 - 16:10.
Postad 12 June 2009 - 12:40
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
I värsta fall så kan du använda en kortläsare också.
Det kommer jag göra när jag uppdaterar kartorna sen. Anslutningen via usb är lite ostabil.
Postad 13 June 2009 - 00:05
dalufs
-
dalufs
-
Rookie
-
3 inlägg
Skaffade min 7310 för drygt en vecka sedan och är grymt nöjd. Hittar roliga funktioner hela tiden. Jag tror jag har lite input ang. "vägskyltarna" som enligt vissa är fel. Tror detta är lite av ett storstadsproblem. I kartdatat så är stadsdelar definerade/sparade som städer. I Göteborg (där jag bor) har vi "städer" som Änggården och Lorensberg. Samma gäller för Stockholm. Dessa namn syns sällan på vägskyltarna. Den blå skylten som syns på skärmen är en fiktiv skylt som säger vilken stad som man är på väg till (blir lite konstigt när man redan är i t.ex. Göteborg/Stockholm). Ibland överenstämmer det med den verkliga skylten på vägen. Det är bara i Reality view pro som skylten på skärmen ska innehålla samma info som i verkligheten. My two cents...
Postad 13 June 2009 - 00:06
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Visst kan det vara så.
Folk som inte känner området blir dock förvirrade när hon säger "Kör mot xxxxx" som inte ens finns med på skylten.
Det går ju dock att svänga ändå. Hon säger ju ändå att man ska svänga och man ser ju vart på kartan.
Jag väntar otåligt på Q2 som har lite fix för mitt område.
Q2 finns förresten ute.. typ. Bara slanga hem demot från hemsidan för mobile-versionen. Där ingår Q2-kartor. Med lite trix så fungerar de även på 7310 med vissa undantag. Jag personligen väntar på den officiella relasen. Jag testade dock med ett annat minneskort och kartorna fungerade.
Redigerat av Unregistered6814d167, 13 June 2009 - 00:09.
Postad 13 June 2009 - 10:05
Unregisteredac6c614c
-
Unregisteredac6c614c
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Fick hem min "Design specifik hållare for NAVIGON 7310" igår. Gratis är gott.
Postad 13 June 2009 - 10:51
Grumme
-
Grumme
-
Användare
-
-
134 inlägg
Jag tänker skaffa en gps lagom till semestern och Navigon 7310 är klart intressant.
Har läst igenom hela tråden och har ett par frågor:
* Kan det bli problem med uppdateringar o. dyl. om man inte har Windows? (Jag kör Linux)
* Jag ska bilsemestra i Norge i sommar. Är kartorna lika bra som de över Sverige?
* Det har varit uppe tidigare i tråden, men för tydlighetens skull: Jag kommer vilja ta loss gps:en och knalla omkring inne i Stockholm i sommar. Fungerar det verkligen som det ska? Måste man gå i minst 5 km/t? Kanske en dum fråga, men den är avgörande för om det ska bli en 7310 eller inte. (Prisjakt anger stöd för fordon men inte fotgängare)
* Det där med att kartorna visar fel skyltnamn vid avfarter (t.ex. Norrmalm när det står Centrum i verkligheten) är ett problem för mig som behöver tydliga anvisningar.
Vore en Tom-Tom pålitligare i det hänseendet?
Redigerat av Grumme, 13 June 2009 - 10:52.
Postad 13 June 2009 - 12:59
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Jag tänker skaffa en gps lagom till semestern och Navigon 7310 är klart intressant. Har läst igenom hela tråden och har ett par frågor:
* Kan det bli problem med uppdateringar o. dyl. om man inte har Windows? (Jag kör Linux)
* Jag ska bilsemestra i Norge i sommar. Är kartorna lika bra som de över Sverige?
* Det har varit uppe tidigare i tråden, men för tydlighetens skull: Jag kommer vilja ta loss gps:en och knalla omkring inne i Stockholm i sommar. Fungerar det verkligen som det ska? Måste man gå i minst 5 km/t? Kanske en dum fråga, men den är avgörande för om det ska bli en 7310 eller inte. (Prisjakt anger stöd för fordon men inte fotgängare)
* Det där med att kartorna visar fel skyltnamn vid avfarter (t.ex. Norrmalm när det står Centrum i verkligheten) är ett problem för mig som behöver tydliga anvisningar. Vore en Tom-Tom pålitligare i det hänseendet?
För närvarande finns NavigonFresh (uppdateringstjänsten) för Win Xp/Vista. Du har kanske en god vän med Windows?? Kan inte ge ett bra svar. Min senaste resa till Norge var 2006, men här är det nog mera en fråga om ett annat fabrikat (Garmin, Tomtom, Mio mm) har bättre kartmaterial för Norge och det tror jag inte. "Promenadmodus" har jag själv skrivit en hel del om. Du behöver inte vara rädd att navigatorn är värdelös för promenader. Har du en hygglig GPS-signal, så fungerar den, men det kan bli lite "ryckigt", när man går långsamt. Signaturen "najksorn" har säkert testat den funktionen, eftersom den var viktig för honom. Kanske kan han berätta lite om du skickar ett PM till honom. Visning av skyltar är sekundär i det här fallet. Eftersom du har din rutt, så kommer du också fram till resmålet utan att du måste koncentrera dig på skyltarna. Det är aldrig fel att kolla resvägen på displayen innan man kör iväg. /Franz
Redigerat av Kuenring, 13 June 2009 - 16:59.
Postad 13 June 2009 - 13:54
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Ja, det ska inte vara några problem att gå med GPSen och man behöver inte gå i någon specell hastighet. Man ställer bara in att man går i profilen. Den står som standard på "Bil" förstås.
Postad 13 June 2009 - 16:20
dalufs
-
dalufs
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag tänker skaffa en gps lagom till semestern och Navigon 7310 är klart intressant. Har läst igenom hela tråden och har ett par frågor:
* Det där med att kartorna visar fel skyltnamn vid avfarter (t.ex. Norrmalm när det står Centrum i verkligheten) är ett problem för mig som behöver tydliga anvisningar. Vore en Tom-Tom pålitligare i det hänseendet?
Jag skulle inte oroa mig om "skyltarna". Det är egentligen inte ett så stort problem. Det är dock viktigt att skilja på skyltvisning (Reality view pro). och den blåa skylten som ibland dyker upp i kartvyn. Reality view pro visar virtuella vägskyltar när du kör på t.ex. en motorväg (typen av skyltar som hänger ovanför vägen). Det kan ske vid en avfart eller när en väg delar sig t.ex. E6 mot Malmö eller Oslo (i Göteborg). Informationen i skylten stämmer med verkligheten även om ordningen på städerna inte alltid gör det. Riktigt imponerande faktiskt, i synnerhet tillsammans med "Körfältsassistent pro". Bara att aktivera så märker man rätt snabbt när det "finns". Verkar som det är större vägar och motorvägar som har denna information. Har kört runt en hel del i Göteborg och testat. Den blåa skylten som dyker upp ibland och som är grunden till disskusionen här på forumet är egentligen ingen skylt. Den har ingen koppling till skyltarna på vägen eller Reality view, vare sig det är avfart eller bara en vanlig sväng höger/vänster. I tidigare GPSer som jag haft har denna information visats i ett enkelt textfält eller liknande. Nu har dom försökt göra det lite snyggt och lagt det i en virtuell skylt istället. Den kan ses som din "riktning" och som komplement till gatunavigeringen (nuvarnade gata och nästa gata). Det kan vara en stad eller en större väg som du åker mot. Oklarheterna kan uppstå som jag skrev i mitt tidigare inlägg i större städer där även stadsdelar är definerade som städer. Skulle jag stå i centrala Göteborg och söka efter städer i närheten kan jag få svar som Linnestaden, Lorensberg, Inom vallgraven etc. Varje sådan "stad" har ju en centerpunkt vilket gör att även om du är inom den stadsdelen kan du fortfarande köra mot samma stadsdel. Ska du till Centrum och du befinner dig i en annan stadsdel eller har minst en emellan dig och destinationen kommer du först guidas genom den "staden" innan information om Centrum kommer. Funkar likadant för vanliga städer. Oj då. Ett väldigt långt inlägg för att beskriva något som egentligen inte är ett problem... Som sagt oroa dig inte. Följ guidningen så funkar det hur bra som helst. Röststyrningen bara den är värd att köpa denna GPS. Prova t.ex. att säga Håll käften i volymläge så går den till mute.
Redigerat av dalufs, 13 June 2009 - 16:24.
Postad 13 June 2009 - 16:36
dalufs
-
dalufs
-
Rookie
-
3 inlägg
Ang. operativsystem. Är det någon som fått det att funka på Mac? Står på nätet att det inte går men i manualen finns det instruktioner och en Mac_start i filsystemet på SD-kortet. Dock verkar min mac ha problem att läsa filerna och Mac_start går inte att få igång.
Postad 13 June 2009 - 16:37
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Är USB-kabeln OK? Fel finns även där. Har du en annan sladd med mini-usb, så testa den. Stoppa kabeln ordentligt i GPSen.
Och ordentligt betyder verkligen ordentligt, jag hade själv problemet att jag trodde att jag satt i kabeln ordentligtm en det hade jag inte, den ska "klicka i" ung som ett par hörlurar.
Postad 13 June 2009 - 16:44
theswede78
-
theswede78
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Tja,
har läst lite om den här GPSen och den verkar intressant. Någon som har koll på när vi får se den i affären? Hur kommer den stå sig mot exempelvis TomTom 930T?
Hur funkar visningslägena på Navigons GPSer? En sak som jag gillar med TomTom är ju att man får så mycket information i displayen och framförallt att den visar hur fort man kör. Gör Navigon detta?
Mvh David
Jepp den visar både hastighet och höjd över havet!
Postad 13 June 2009 - 18:29
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Kan meddela att jag ännu inte hunnit grovtesta den för promenader inne i städer.. dock hittade den lätt och enkelt signal när jag stod utomhus... (sedan behöll den signalen trots att jag gick in)
..återkommer när ett bättre "promenad-test" utförts, med tanke på att en del anser funktionen viktig..
//najkks
Postad 15 June 2009 - 20:31
edthwes
-
edthwes
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har testat lite resvägsplanering, och lite längre bort, med konstiga resultat. Slog nu av MyRoutes, för att inte få alltför många varianter:
1) inför baltikumresan i sommar: Vilnius i Litauen till Gdanski Polen.
Snabb resväg blir väldigt lång - via Warszawa! 841 km på 11.15 timmar
Bästa resväg ger nästan samma rutt 864 km på 11.20
men kort resväg ger den naturliga vägen så vitt jag kan bedöma, ganska rakt på, 538 km på 8.24
Låter ju mkt märkligt. Iofs får man köra snabbare, snitt 75 km/h på den snabba vägen, mot 64 på den korta, men det är väl inte så man ska tolka snabb resväg?
2) och lite Sverige: Skellefteå till Hemavan
Snabb väg 509 km på 5.47 (88 km/h). Ner till Umeå först, sen Blå vägen över Lycksele och Storuman
Kort väg 374 km på 4.25 (85 km/h). Väg 95 över Arvidsjaur, Sorsele, sen en lten väg över till Blå vägen över Flakaträsk
Bästa vägen 450 km på 4.51 (93 km/h). Väg 95 till Glommersträsk, sen väg 365 ner till Lycksele, och Blå vägen sen.
Här känns ju den bästa vägen rätt bra, men jag kan lätt själv sy ihop en bättre: Över Arvidsjaur, Sorsele och Storuman blir 433 km på 4.42 (92 km/h)
Men i båda exempel blir snabb väg både längre och långsammare...
Redigerat av edthwes, 15 June 2009 - 20:32.
Postad 15 June 2009 - 20:59
Unregistered4bb67943
-
Unregistered4bb67943
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Någon som vet vilka städer City View 3D fungerar med i sverige. Jag testade i Göteborg men fick inte syn på några 3D format på byggnader o dyl på kartan. Som typ liknande på bilden här http://www.prylporta...165542-729.html
Redigerat av Unregistered4bb67943, 15 June 2009 - 21:01.
Postad 15 June 2009 - 21:02
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Någon som vet vilka städer City View 3D fungerar med i sverige. Jag testade i Göteborg men fick inte syn på några 3D format på byggnader o dyl på kartan. Som typ här på bilden http://www.prylporta...165542-729.html
Här i Stockholm finns det en del. Det är en kartbild från Stockholm som syns i artikeln. Jag har fått brev om att jag har en designhållare att hämta hos UPS.. eller ringa så kommer de med den.
Redigerat av Unregistered6814d167, 15 June 2009 - 21:07.
Postad 16 June 2009 - 20:57
ronkan
-
ronkan
-
Användare
-
-
203 inlägg
precis vart och köpt en i kväll håller på laddar den just nu....
installerade fresh osv...
och skulle registrera men får bara upp servern ej tillgänglig samma för er andra eller är det mej/min dator som knasar?
Postad 17 June 2009 - 00:44
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Fick min designhållare med UPS till dörren igår!
Ca. 8 dygn efter registreringen!
//najkks
Postad 17 June 2009 - 13:37
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Fick min designhållare med UPS till dörren igår!
Ca. 8 dygn efter registreringen!
//najkks
Jag fick min idag. UPS hittade äntligen fram till mitt hus.  Inte första gången de inte hittar. Min adress finns förresten med inkl. husnummer i 7310an. Finns inte på TeleAtlas senaste karta dock. Kanske ett tips till UPS.  Angående designhållaren så är det ju smidigt att den har kul-led. Lite bättre möjligheter att rikta in den. Min andra hållare till min andra GPS har en böjbar hals vilket är riktigt bra. Designhållaren har också en skåra under för att trycka fast laddkabeln men eftersom kabeln blir dubbel pga TMC-antennen så är det lite svårt att få den att sitta kvar. Sitter det en skruv bak på er hållare, direkt bakom hållaren till gpsen som verkar sitta löst?
Redigerat av Unregistered6814d167, 17 June 2009 - 13:37.
Postad 17 June 2009 - 14:11
theswede78
-
theswede78
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag fick min idag. UPS hittade äntligen fram till mitt hus. Inte första gången de inte hittar. Min adress finns förresten med inkl. husnummer i 7310an. Finns inte på TeleAtlas senaste karta dock. Kanske ett tips till UPS. 
Angående designhållaren så är det ju smidigt att den har kul-led. Lite bättre möjligheter att rikta in den. Min andra hållare till min andra GPS har en böjbar hals vilket är riktigt bra. Designhållaren har också en skåra under för att trycka fast laddkabeln men eftersom kabeln blir dubbel pga TMC-antennen så är det lite svårt att få den att sitta kvar.
Sitter det en skruv bak på er hållare, direkt bakom hållaren till gpsen som verkar sitta löst?
Min sitter inte löst! Misstänker att den är till för att ställa motståndet i kulleden.
Postad 17 June 2009 - 14:14
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Min sitter inte löst! Misstänker att den är till för att ställa motståndet i kulleden.
Måste vara så. Om jag skakar hållaren så slår skruven mot kanten så den sitter löst men jag kan inte kruva på den med fingrarna. Det är trögt att justera gpsen också men jag får se hur det blir om jag drar åt den lite. Tack för svaret.
Redigerat av Unregistered6814d167, 17 June 2009 - 14:28.
Postad 17 June 2009 - 16:41
Trille
-
Trille
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
På Navigons hemsida under News står det, "Sommaren står för dörren och campingsäsongen är i antågande. NAVIGON gör nu livet lite enklare för campare som ska ge sig ut på vägarna i Sverige i sommar. Tillsammans med Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation, SCR, erbjuder nu NAVIGON över 450 campingställen som visas som intressepunkter i närheten av din destination. Listan laddas ner gratis på NAVIGON Fresh." men jag hittar den inte där, är det någon som hittat den ?
Postad 17 June 2009 - 16:45
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
På Navigons hemsida under News står det, "Sommaren står för dörren och campingsäsongen är i antågande. NAVIGON gör nu livet lite enklare för campare som ska ge sig ut på vägarna i Sverige i sommar. Tillsammans med Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation, SCR, erbjuder nu NAVIGON över 450 campingställen som visas som intressepunkter i närheten av din destination. Listan laddas ner gratis på NAVIGON Fresh." men jag hittar den inte där, är det någon som hittat den ?
Nej, hittar inget sånt..
Postad 17 June 2009 - 18:29
Unregistered4bb67943
-
Unregistered4bb67943
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Fick hem min "Design specifik hållare for NAVIGON 7310" igår. Gratis är gott.

Hur får man tag på en designhållare ?
Postad 17 June 2009 - 18:32
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hur får man tag på en designhållare ? 
Du beställer den på www.navigon.com. Kostar 349 spänn exkl. frakt eller så använder du koden du får med när du köper en 7310 så får du den HELT GRATIS. Instruktioner: http://navigonse.cus...php?p_faqid=971
Redigerat av Unregistered6814d167, 17 June 2009 - 18:33.
Postad 17 June 2009 - 19:02
Unregistered4bb67943
-
Unregistered4bb67943
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Du beställer den på www.navigon.com. Kostar 349 spänn exkl. frakt eller så använder du koden du får med när du köper en 7310 så får du den HELT GRATIS.
Instruktioner: http://navigonse.cus...php?p_faqid=971
Ok tack för tipset, jag har en 7210 uppgraderad till 7310, så koden får man med endast till en köpt 7310 då eller ? Vet inte om det är värt att betala 349 spänn för en sådan men men.
Redigerat av Unregistered4bb67943, 17 June 2009 - 19:02.
Postad 17 June 2009 - 19:06
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Ok tack för tipset, jag har en 7210 uppgraderad till 7310, så koden får man med endast till en köpt 7310 då eller ? Vet inte om det är värt att betala 349 spänn för en sådan men men.
Ja. Man måste köpa en 7310 (vet inte om det följer med andra vid nyköp) och nej, jag skulle aldrig betala så mycket för den hållaren faktiskt. Den som kommer med räcker gott och väl. Så snygg är inte den nya.
Redigerat av Unregistered6814d167, 17 June 2009 - 19:08.
Postad 18 June 2009 - 09:02
Unregisteredac6c614c
-
Unregisteredac6c614c
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Definitivt inte värt 349 spänn, den som följer med är tillräcklig. Men bra att ha två st.
Postad 18 June 2009 - 19:10
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Glöm det jag sa om TMC.
Det är samma meddelanden som sänds på båda kanalerna bara det att på P2 så sänds TMC-pro och man får lite extra meddelanden där. Märkte idag att jag fick dubletter i listan när den hoppade mellan olika stationer.
Så, ett tips. TMC-pro ingår ju och det sänds nu i Sverige via Destia Traffic.
För att få din Navigon att i första hand använda stationer som sänder TMC-pro:
Öppna filen UserSettings.xml som ligger i \NAVIGON\Settings på minneskortet.
Ändra så att det blir <PreferPay>1</PreferPay> under <TMC> och starta sedan om enheten (inte bara standby).
Man kan också lägga ändra till
<RadioStationScan>1</RadioStationScan> <- Här ska den bli "Håll station" men min verkar glömma bort det vid kallstart. Hm.
och lägga till
<StationName>P2 Musik</StationName>
för att få den att bara använda P2 Musik där TMC-pro sänds.
Edit: Det verkar inte funka alls märker jag nu. Den söker ändå och tar första bästa oavsett om det är tmc-pro eller ej.  Man får alltså kolla så att den stannar på P2 och klicka i håll station men det försvinner vid kallstart.
Edit2: Förresten. Vill er dator formatera en enhet när ni ansluter med usb-kabeln?
Redigerat av Unregistered6814d167, 18 June 2009 - 19:50.
Postad 19 June 2009 - 08:54
theswede78
-
theswede78
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Edit: Det verkar inte funka alls märker jag nu. Den söker ändå och tar första bästa oavsett om det är tmc-pro eller ej. Man får alltså kolla så att den stannar på P2 och klicka i håll station men det försvinner vid kallstart.
Ursäkta men hur och var ser man vilken station TMC:n tar sin info ifrån?
Postad 19 June 2009 - 10:55
dragonen
-
dragonen
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Postad 19 June 2009 - 12:57
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Ursäkta men hur och var ser man vilken station TMC:n tar sin info ifrån?
Plocka fram "Trafik" och välj Inställningar.
Postad 20 June 2009 - 08:20
Orabidoo
-
Orabidoo
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Funderar på att köpa en 7310. Är det fortfarande så att man måste veta vilken stad en viss gata ligger i? Exempelvis, går det att skriva in "Drottninggatan" så kommer det upp alla städer där den gatan finns, eller måste man först veta staden?
Postad 20 June 2009 - 09:10
dragonen
-
dragonen
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Funderar på att köpa en 7310. Är det fortfarande så att man måste veta vilken stad en viss gata ligger i? Exempelvis, går det att skriva in "Drottninggatan" så kommer det upp alla städer där den gatan finns, eller måste man först veta staden?
Man kan välja om man vill ta gatan först eller staden först. Det är väl inte så lätt för GPSen att finna en gata om man inte vet vilken stad gatan ligger i
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|