Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Får inget ljud via HDMI HP Pavilion DV9685

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 april 2009 - 11:36

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Kopplade in min HP Pavilion DV9685 till TV'n via HDMI och bilden blir perfekt men jag får inget ljud till TV'n. Har testat att växla till Digital Output men blir ingen skillnad, är det så illa att det inte går att ta ut ljud via HDMI på dessa datorer? Jag testade att googla och söka här på forumet men hittade inget.

#2

Postad 06 april 2009 - 12:46

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Se till att HDMI är valt under control panel > sounds > playback > HDMI

Om den inte finns, kolla enhetshanteraren så alla ljudkortsrutiner är installerade.

#3

Postad 06 april 2009 - 16:46

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0
-> jag får inget ljud till TV'n. Har testat att växla till Digital Output men blir ingen skillnad, är det så illa att det inte går att ta ut ljud via HDMI på dessa datorer?


Du kan ju fundera på om inte även ditt problem är det jag skrev om idag i tråden:

https://www.minhembi...s...=231168&hl=


/LbL!

Redigerat av lbl, 06 april 2009 - 16:56.


#4

Postad 06 april 2009 - 17:06

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

Se till att HDMI är valt under control panel > sounds > playback > HDMI

Om den inte finns, kolla enhetshanteraren så alla ljudkortsrutiner är installerade.


Har rätt drivrutiner och även alla så där är det inte fel. Kollade under kontorllpanelen och hittade 2 ikoner som har med ljud att göra, den ena heter Ljud och när jag dubbelklickar på den så är det samma meny som att jag högerklickar på högtalaren nere till höger på skärmen.

Den andra hette Realtek HD-ljudkonfiguration och hittade inget som hade med HDMI därinne att göra. =/

#5

Postad 06 april 2009 - 18:43

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Den andra hette Realtek HD-ljudkonfiguration och hittade inget som hade med HDMI därinne att göra. =/


Men har du LÄST länken jag gav dig ovan ??

Ditt ljudkort är ju antagligen inte anslutet till HDMI-Ut!


/LbL!

#6

Postad 07 april 2009 - 18:34

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

Men har du LÄST länken jag gav dig ovan ??

Ditt ljudkort är ju antagligen inte anslutet till HDMI-Ut!


/LbL!


Kanske inte, men vill gärna veta säkert om det är det eller inte, det dåliga är att jag tror inte TV'n har någon ljudingång som fungerar med HDMI utan måste då ha ljud kopplat via förstärkare och har ingen sådan till TV'n. Aja kanske skippar det totalt =/

#7

Postad 07 april 2009 - 20:37

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Kanske inte, men vill gärna veta säkert om det är det eller inte

Men LÄS då länken, så ser du ju HUR du ska göra för att få reda på det!


jag tror inte TV'n har någon ljudingång som fungerar med HDMI

Har TVn alls en HDMI, så är det naturligtvis med ljud.
En HDMI-IN-anslutning utan ljud finns nog inte.


/LbL!

Redigerat av lbl, 07 april 2009 - 20:38.


#8

Postad 16 april 2009 - 21:10

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

"När du kör DVI till HDMI får du ju inte med ljudet från datorns ljudkort, men TVn tror du har ljud med, därav att HDMI-kontakten söker efter ljud = knäppningar.

Antingen skaffar du ett Grafikkort med HDMI-Ut-kontakt, och med support för en sladd mellan grafikkortet och ljudkortet/moderkortets inbyggda ljudkort (finns även grafíkkort som själva kan plocka ljud från datorns ljudkort/moderkort), eller en DVI-Till-HDMI-adapter som du kopplar in bakpå datorn, där adaptern även har ingångar för ljudkortets utgångar.

Sen måste du ju så klart se till att datorns ljud är påslaget när du ska se film på TVn... wink.gif
(Men du kanske kan stänga av t ex datorhögtalarnas batteri elemiminator, så tystnar ju de, och ljuder går bara ut via HDMIn)
Annars får man experimentera med vilka av Ljudkortets 8 utgångar man ska använda, och ställa in Volymen på Mixern i datorn.


/LbL!"


Från din LÄNK ovan, jag måste ha gått och blivit väldigt dum som inte fattar hur detta ger svaret på min fråga.

Jag har ju bara HDMI UT då det är en laptop. Kan ju varken byta grafikkort eller testa med DVI så vad hjälper detta mig? förklara på ett bättre sätt eller läs mitt problem annars.

Redigerat av Unregistered32555851, 16 april 2009 - 21:10.


#9

Postad 19 april 2009 - 11:10

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0
Ok, så det var en laptop.

Men eftersom vare sig du eller jag vet hur de kopplat HDMI'n på den, så måste du fråga tillverkaren om de har ljud med ut på den.

Har de inte det finns det ju kontakter där man tar ljudet från en ljudutgång på datorn, och sen sammanför till en HDMI-plugg.


/LbL!

Redigerat av lbl, 29 april 2009 - 08:09.


#10

Postad 20 april 2009 - 00:02

Unregistered2965a9a5
  • Unregistered2965a9a5
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Kopplade in min HP Pavilion DV9685 till TV'n via HDMI och bilden blir perfekt men jag får inget ljud till TV'n. Har testat att växla till Digital Output men blir ingen skillnad, är det så illa att det inte går att ta ut ljud via HDMI på dessa datorer? Jag testade att googla och söka här på forumet men hittade inget.


Jag skulle gissa på att det grafikkortet inte klarar av att skicka ljud. Sitter nog ingen ljudkrets på det.

#11

Postad 26 april 2009 - 08:16

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Jag skulle gissa på att det grafikkortet inte klarar av att skicka ljud. Sitter nog ingen ljudkrets på det.

för grafikkkort för stationära datorer med HDMI utgång följer ljudet inte med på PCI bussen till grafikkortet, utan man får dra en extra tvåtrådad kabel mellan moderkort/eller ljudkort och grafikkort.

Om de inte löst detta på bärbara datorer med HDMI utgång blir köpet helt ointressant för mig, väntar med spänning...

#12

Postad 26 april 2009 - 13:05

Johannes_Andersson
  • Johannes_Andersson
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Kopplade in min HP Pavilion DV9685 till TV'n via HDMI och bilden blir perfekt men jag får inget ljud till TV'n. Har testat att växla till Digital Output men blir ingen skillnad, är det så illa att det inte går att ta ut ljud via HDMI på dessa datorer? Jag testade att googla och söka här på forumet men hittade inget.



(Jag sålde precis av med min laptop och jag tror det var en exakt likadan som du har!? Ivf..)
Jag hade samma problem som du beskriver, dock så redde jag aldrig riktigt ut det. (Ska tillägga att jag inte la ner så väldigt mkt tid på det.) Men jag vet att jag iaf fick ut ljud i TVn då jag kopplade den (via hdmi) direkt till TVn. Men inte då jag körde den först till förstärkaren och sedan till TVn. (allt via hdmi)
Så jag ställer mkt skeptisk att dom skulle bygga en laptop, klämma dit en hdmi-utgång och sedan inte ha "kopplat in" ljudet till den(!?) Då kunde det ju likväl ha suttit en DVI-utgång, för annars är det ju falsk marknadsföring enligt mig. (då det gäller en laptop som är "färdigbyggd")

Så fortsätt tills du lyckats lösa det och berätta hur du gjorde, vore intressant.
//Johannes

Redigerat av Johannes_Andersson, 26 april 2009 - 13:08.


#13

Postad 28 april 2009 - 23:37

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Hmm, ska ta någon kväll när jag har mycket tid över och hålla på massor med det. Tycker också det vore väldigt dumt att skaffa en HDMI utgång om man inte kan skicka ut ljud också, försvinner liksom hela poängen med det.

Ringa till HP-support kommer inte på tal, får väl lika bra svar som att prata med mina katter, fast mina katter är gratis att prata med.

Ska väl även testa med annan HDMI-kabel vet inte om de kan bli skadade? Vet att det gick med en av mina andra HP-datorer som jag haft, undrar om det kan vara fel på just den här modellen. Har ändå haft mina HP datorer inlämmnade 9ggr och fått ny dator 4ggr på grund av att jag inte blev så trevlig att ha och göra med när min dator gick sönder om och om ingen.

Men men, hör av mig sen om jag får det och fungera och hur.

#14

Postad 29 april 2009 - 19:36

ChristerN
  • ChristerN
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0

Har rätt drivrutiner och även alla så där är det inte fel. Kollade under kontorllpanelen och hittade 2 ikoner som har med ljud att göra, den ena heter Ljud och när jag dubbelklickar på den så är det samma meny som att jag högerklickar på högtalaren nere till höger på skärmen.

Den andra hette Realtek HD-ljudkonfiguration och hittade inget som hade med HDMI därinne att göra. =/

Jag har en annan Pavillion-laptop och hade samma problem. HP's support är ganska snorkiga och ville inte hjälpa mig, däremot fick jag kanon-support från en kille på SIBA-Kungsgatan Sthlm. En eloge till honom.
Lösningen för mig låg i att uppgradera drivrutinerna för ljudet som inkluderar Realtek och sedan sätta Realtek Digital Output som standard och sen starta XBMC (i mitt fall den spelare jag använder). Detta sätter de interna högtalarna ur spel och därför sätter jag tillbaka till Högtalare efter att ha kollat på filmerna.
Det lär dock vara så att de första generationerna med HDMI-uttag inte klarade ljud. Dock ska det vara ett ytterligt fåtal.
Lycka till och berätta gärna här om du löser problemet.

PS
Jag ändrar mellan Ljud och Realtek genom att högerklicka på ljud-ikonen och jag kör Vista 32bit

Redigerat av ChristerN, 29 april 2009 - 19:39.


#15

Postad 20 augusti 2009 - 19:31

Jonteponken
  • Jonteponken
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Hej!
Lånar tråden lite...
Kom också fram till att man skulle ändra mellan ljud och realtek när jag skulle få ljudet vidare till recivern...
Men jag klantade till mig när jag höll på att testa mig fram... råkade ta bort ljudikonen helt i det fönstret och nu kan jag inte få tillbaka ljudet i högtalarna vid datorn eftersom jag tog bort ikonen för dem....
Hur får jag tillbaka ikonen??
Tacksam för svar!
/Jonteponken



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.