Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tyst väckarklocka!

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 April 2009 - 12:00

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Nu när man äntligen blivit sambo börjar man märka av vissa irriterande saker.

Den mest irriterande av dem alla är att jag vaknar hur lätt som helst och har svårt att somna om. För sambon är det tvärtom, hon sover som en stock fast hennes larm går.

Problemet är uppenbart: Fast jag ska gå upp 2 timmar senare än henne så får jag inte sova längre än henne. Och med min träning så vill jag få mina 8 timmars sömn per natt.

Har kollat på en del lösningar:

Tyst väckarklocka nr 1 - vibrerande ringar
Bifogad fil  silence_clock2_nr1.jpg   21.66K   5 Antal nerladdningar

Tyst väckarklocka nr 2 - Vibrerande platta under kudden
Bifogad fil  314476_X_2007_06_27_105606_706_nr2.jpg   21.38K   3 Antal nerladdningar

Tyst väckarklocka nr 3 - Vibrerande grej under kudde
Bifogad fil  080810_vibrerande_vackarklocka_nr3.jpg   39.81K   0 Antal nerladdningar

Känns intuitivt som att ett band/ring runt finger, handled eller fotled skulle passa bäst då man inte slarvar bort det under natten. Någon som har testat någon av dessa varianter?

Vet även att det finns en tråd om Axbos väckarklocka, men den har en hel del extrafunktioner som vi inte är intresserade av. Detta driver upp priset, anars hade den varit perfekt. Länk Axbo

Tips mottages tacksamt så att det kan bli trevligt att vakna istället för att bli irriterad ;)

Postad 24 April 2009 - 17:42

Fallmans
  • Fallmans
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 1
Skulle nog inte köpa en sak som lägger under kudden, den lär ju försvinna eller om man nu lägger den innanför kudden.. - Jag har alltid minst en kudde när jag sover.

- Så jag fördrar nog något armband, ring eller liknande.. har inga bra tips. direkt vad man kan köpa. men det är bara det jag ville säga ;)

Men vad jag skulle köpa eller vad jag behöver är, något som lyser upp rummet.. finns ju sådana lampor (teknikmagasinet tror jag har). Bor i en källare, svårt och få in ljus. kanske något sånt ni behöver..
är hon morgontrött så kan det bero på det..

Min far sa( han hade läst någonstans) /ungefär så här:
- Är det mörkt i rummet så slår hjärnan på att man ska fortsätta sova, osv .. om det är ljust så betyder det morgon, asså det förstår ni själva men så är det oftast med de flesta människor.. försök få in mer ljus om ni nu inte har det!

/hälsningar
micke

Redigerat av Fallmans, 24 April 2009 - 17:45.

Postad 24 April 2009 - 20:54

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
Lösningen på dina problem finns här:

http://www.apoteket....on=showProdInfo

Postad 24 April 2009 - 21:23

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0

Skulle nog inte köpa en sak som lägger under kudden, den lär ju försvinna eller om man nu lägger den innanför kudden.. - Jag har alltid minst en kudde när jag sover.

- Så jag fördrar nog något armband, ring eller liknande.. har inga bra tips. direkt vad man kan köpa. men det är bara det jag ville säga :)

Tror också att det är kasst med en lös del under kudden. Så hittar gärna armband / ring eller fotledslösning ;)

Men vad jag skulle köpa eller vad jag behöver är, något som lyser upp rummet.. finns ju sådana lampor (teknikmagasinet tror jag har). Bor i en källare, svårt och få in ljus. kanske något sånt ni behöver..
är hon morgontrött så kan det bero på det..

Min far sa( han hade läst någonstans) /ungefär så här:
- Är det mörkt i rummet så slår hjärnan på att man ska fortsätta sova, osv .. om det är ljust så betyder det morgon, asså det förstår ni själva men så är det oftast med de flesta människor.. försök få in mer ljus om ni nu inte har det!

Tack för reflektionerna och tankarna. Vi har faktist redan en Philips Wake Up Light hemma.
MEN, problemet var inte att jag inte vaknar lätt. Det gör jag, vaknar väldigt lätt, och har sen svårt att somna om.
Tjejen sätter sin väckarklocka 2 timmar innan jag ska upp och snoozar helst i 1 timme, det medför att jag får sova 3 timmar mindre än jag hade planerat.

Lösningen på dina problem finns här:

http://www.apoteket....on=showProdInfo

Jag har försökt med det några gånger, finns några få problem med hörselpropparna.

1. Jag har svårt att somna med dem, men det går säkert att vänja sig.
2. Hur fan ska jag vakna av mitt larm?
(om inte hennes larm väcker mig när jag har propparna istoppade så lär jag inte väckas av mitt larm, som är tystare än hennes ;))

Så propparna var ett fint tips, men vill gärna hitta något fint med vibrator eller liknande :D Det skulle göra att vi båda kan få det som vi vill.

Redigerat av Mahti, 24 April 2009 - 21:24.

Postad 24 April 2009 - 22:05

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

• 1766 inlägg
  • 1
Nu vet jag inte vilken mobil du har, men ett tips är att sätta den som ljudlös och använda dig av mobilens inbyggda väckarklocka om det finns någon. På min Nokia N85 drar bara vibratorn igång på utsatt tid om jag har aktiverat ljudlös och det räcker att mobilen ligger under/i kudden för att jag ska vakna.
Bara ett tips ifall du vill prova om det där med vibratorväckning verkligen fungerar. Vaknar du inte om den ligger under kudden så får du väl lägga den innanför kalsongerna för bästa effekt. Då lär du garanterat vakna skulle jag tro.
;)

Redigerat av Unregisteredcc23e210, 24 April 2009 - 22:07.

Postad 24 April 2009 - 22:16

andbir
  • andbir
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Ni kanske behöver ett Sunrise system?

Modellen SRS100 kopplar du till din vanliga lampa (obs funkar bara med glödlampa ej halogen/Lågenergi) den dimmar upp ljuset i rummet långsamt långsamt under 15/30/45 minuter. Rätt behagligt sätt att vakna på. Släcker även ljuset på samma sätt på kvällen om man vill. Olika alarmtid för varje veckodag.

Övriga modeller har inbyggd lampa av olika slag men ser lite rymdskepp ut tyckte jag så jag köpte den lilla där man kopplar in egen lampa. Denna minsta modell har tyvärr ingen radio / liknande utan piper ganska ilsket (om ljudet är på) när det är dags att gå upp. Pipet är dock valfritt.

Finns att köpa på Coolstuff.se eller googla "sunrise system 100"

Postad 24 April 2009 - 22:27

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Modellen SRS100 kopplar du till din vanliga lampa (obs funkar bara med glödlampa ej halogen/Lågenergi) den dimmar upp ljuset i rummet långsamt långsamt under 15/30/45 minuter. Rätt behagligt sätt att vakna på. Släcker även ljuset på samma sätt på kvällen om man vill. Olika alarmtid för varje veckodag.

Övriga modeller har inbyggd lampa av olika slag men ser lite rymdskepp ut tyckte jag så jag köpte den lilla där man kopplar in egen lampa. Denna minsta modell har tyvärr ingen radio / liknande utan piper ganska ilsket (om ljudet är på) när det är dags att gå upp. Pipet är dock valfritt.

Finns att köpa på Coolstuff.se eller googla "sunrise system 100"

OP skrev att han hade en liknande lösning, nämligen Philips Wake-Up Light, vilket jag har förstått ska vara orginalet som de andra försöker kopiera. Problemet är väl att han ändå vaknar före sin sambo. Att sova med solglasögon skulle nog inte vara någon bra lösning heller.

Du kanske kan fästa elektroder i hennes sida av sängen som skickar ut stötar när det är dags att vakna?

Redigerat av Eufemism, 24 April 2009 - 22:28.

Postad 24 April 2009 - 23:57

Fallmans
  • Fallmans
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte vilken mobil du har, men ett tips är att sätta den som ljudlös och använda dig av mobilens inbyggda väckarklocka om det finns någon. På min Nokia N85 drar bara vibratorn igång på utsatt tid om jag har aktiverat ljudlös och det räcker att mobilen ligger under/i kudden för att jag ska vakna.
Bara ett tips ifall du vill prova om det där med vibratorväckning verkligen fungerar. Vaknar du inte om den ligger under kudden så får du väl lägga den innanför kalsongerna för bästa effekt. Då lär du garanterat vakna skulle jag tro.
;)

Måste testa, jag får alltid någon signal ;p - aja blir väl och testa, tack för det!

"Vaknar du inte om den ligger under kudden så får du väl lägga den innanför kalsongerna för bästa effekt."
Tror inte flickvännen har kalsonger på sig :D hihih

Postad 25 April 2009 - 07:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag har provat med ringar runt armarna och jag kunde aldrig vänja mig vid dem + att om de försökte väcka mig medans jag befann mig i djupsömn så vaknade jag inte, vilket ledde till en oro på kvällen av att försova mig och i förlängningen dålig sömn.

Nu kör jag med en väckarklocka med stegrande ljudsignal.

Postad 25 April 2009 - 12:05

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

• 1766 inlägg
  • 0

"Vaknar du inte om den ligger under kudden så får du väl lägga den innanför kalsongerna för bästa effekt."
Tror inte flickvännen har kalsonger på sig :) hihih

Haha, missade att det var hon som skulle ha en tyst klocka. ;)

Redigerat av Unregisteredcc23e210, 25 April 2009 - 12:07.

Postad 25 April 2009 - 12:30

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0

:)

Jag har också N85an, men jag känner mig inte så trygg av att ha mobilen intill kroppen 8 timmar 7 gånger per vecka. Räcker med att man har den i fickan på dagarna ;)
Annar är det en lösning att tänka på (vet att man kan välja offline-läge, men vill gärna vara tillgänglig för samtal också)

[..]

Rätt behagligt sätt att vakna på.

Skrev precis ovan att detta inte löser problemet på något vis, då jag inte har problem med att vakna :D men tack för tips iaf.

OP skrev att han hade en liknande lösning, nämligen Philips Wake-Up Light, vilket jag har förstått ska vara orginalet som de andra försöker kopiera. Problemet är väl att han ändå vaknar före sin sambo. Att sova med solglasögon skulle nog inte vara någon bra lösning heller.

Du kanske kan fästa elektroder i hennes sida av sängen som skickar ut stötar när det är dags att vakna?

Mysigt :blush: Ska kolla med henne ifall det är lugnt.

Jag har provat med ringar runt armarna och jag kunde aldrig vänja mig vid dem + att om de försökte väcka mig medans jag befann mig i djupsömn så vaknade jag inte, vilket ledde till en oro på kvällen av att försova mig och i förlängningen dålig sömn.

Nu kör jag med en väckarklocka med stegrande ljudsignal.

Vilken lösning testade du? Jag skulle gissa på att tjejen inte har några problem att somna, hon är väldigt in-somnings-benägen (eget ord :blush: ).

Postad 25 April 2009 - 19:45

Purre
  • Purre
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0

Jag har också N85an, men jag känner mig inte så trygg av att ha mobilen intill kroppen 8 timmar 7 gånger per vecka. Räcker med att man har den i fickan på dagarna :)
Annar är det en lösning att tänka på (vet att man kan välja offline-läge, men vill gärna vara tillgänglig för samtal också

Jag kör med mobilen som väckarklocka dock en Samsung E900. Jag har inställning som gör att min mobil kan vara avslagen men ändå så hoppar larmet igång. På så sätt slipper man samtal och även strålning om man nu ogillar den ;) Borde väl finnas på Nokia också? Dock så är samtal helt kört då också precis som i offlineläge men va fasen sover man så sover man och ska inte svara i telefon anser jag.

Postad 25 April 2009 - 22:56

Fallmans
  • Fallmans
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0
du kan ju testa lite..

mobil(vibration) under kudde.
mobil(vibration) på finger /tejpa.

=) kan ju vara något och testa, hhihi :)

Postad 26 April 2009 - 01:52

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Verkar som att jag är den enda som lider av problemet :) Ska nog ta och köpa ringvarianten och testa. Rapporterar när jag testat något.

Postad 26 April 2009 - 09:30

Unregisterededfb6b6e
  • Unregisterededfb6b6e
  • Lärjunge

• 351 inlägg
  • 0
klockan till ringarna var ju dessutom snygg

Postad 26 April 2009 - 09:38

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Den var helt okay tycker jag :) inte ful iaf.

Har inte lyckats hitta någon som säljer det bara. Hoppas att det inte är ännu ett koncept ;)

Bifogad fil  sil1_ringarna.jpg   71.8K   4 Antal nerladdningar

edit: Verkar som att det är ett koncept.

Redigerat av Mahti, 26 April 2009 - 09:40.

Postad 14 November 2009 - 20:40

qemboad
  • qemboad
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Denna finns också

http://www.earstore....lt-Vackarur.htm

Fanns tydligen förr på Kjell & Co

http://www.kjell.com...4ckarklocka.pdf

Bifogad fil(er)

Redigerat av qemboad, 14 November 2009 - 20:40.

Postad 15 November 2012 - 03:19

ducedo
  • ducedo
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Bumpar tråden men dras själv med samma problem och har spanat lite på följande alternativ:

199 kr Shake-n-Wake
680 kr Lark
680 kr Fitbit
1295 kr Sleeptracker
2000 kr Mutewatch

Det finns något med Mutewatch som lockar men videorna på YouTube ger en bild av lågbudgetgummi från Asien. Är inte heller förtjust i färgen utan skulle föredra en svart - men 500 kr extra och guld? Nej. Designmässigt så är den bättre än övriga alternativ men fortfarande inget jag skulle lämna huset med vilket gör att prislappen blir väldigt hög för en väckarklocka.

Någon som hittat ett fungerande alternativ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.