Sökresultat     Sökningen pågår   Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
 Söker efter filmer  
 Gå till filmdatabasen
 Söker efter produktkategorier  
 Se alla kategorier (på Prisjakt)

Söker efter användare  
 Avancerad sökning
 Söker efter gallerier  
 Se alla gallerier
 Sök forumtrådar  
 Avancerad sökning

Du måste vara registrerad för att kunna logga in.
Som registerad användare kan du:

• Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.

Om du inte har ett konto, kan du registrera dig här.

Användarnamn  Glömt ditt användarnamn? Klicka här
Lösenord  Glömt ditt lösenord? Klicka här

Stäng  

Välkommen gäst ( Logga in | Registrera ) Våra regler · 

4 Sidor V   1 2 3 > »    Gå till första olästa inlägg
Svara Starta ny tråd
Philips 42PFL5604H funderingar, information lcd tv
Produkter kopplade till denna tråd
Philips 42PFL5604H (LCD-TV)        13     1 Lägsta pris 6440:- Betyg:   (8.83)
Relaterade trådar (2 st)
Har ett väldigt konstigt problem 5 inlägg Senaste: 5 mån sedan
TX-P42X10Y eller 42PFL5604H? 2 inlägg Senaste: 1 år sedan

posta Apr 25 2009, 20:39
Inlägg #1
Jimmy.A

Wannabe
*

Gick med: 2003-01-19
 Har 1 filmer i samlingen

Hej
efter att ha suttit med en tjocktv och en bakbrojektion funderar vi....familjen att skaffa en lcd tv, efter att ha fått reklambladen i lådan och lite sökande föll valet.....*Host* priset på en tv som kallas Philips 42PFL5604H LCD hos mediamarkt.
saken e att jag inte hittade någon Tråd här på min hembio.(oråd).

Vi åkte till butiken och tittade på bilden. vart missnöjd med kvaliten eftersom jag tyckte den såg ut som skräp. fick förklaringen att tvn hadde problem att visa "normaltv" sändningar pg av bildhanteringskretsar bla bla. blev irriterad och sa bullshit och då matade dom tvn med bild från en "hd kanal... Discovery " vilket vart mycket bättre.

jag har svårt och tänka mig att en tv som endå ligger på 7777 kr levererar så kass bild som jag upplevde med lite ryckig och "blurrig" bild.

Informellt kommerjag mata tvn genom en Parabol -> htpc-> TV.

frågan är...är tvn helt kass eller finns det andra tvapparater att kolla runt SAMMA prisklass

Det här inlägget har ändrats av Jimmy.A Apr 25 2009, 20:46

posta Apr 25 2009, 21:03
Inlägg #2
magnus76

Lärjunge

Gick med: 2006-04-09
Saknar galleri, filmsamling, annonser

Sitter också och funderar på denna nya tv. Har dock inte sett den live. Menar du att bilden var kass? För det priset ska det ju vara hyffsat tycker jag. Annars då, kändes det philipskvalité? Eller såg den allmänt plastig ut.

Jag kommer bara att köra tv via boxer och senare med bluray.

Netonnet har den billigt, men man vill ju gärna se den först.

Lite mer intryck vore trevligt.

posta Apr 25 2009, 21:41
Inlägg #3
Jimmy.A

Wannabe
*

Gick med: 2003-01-19
 Har 1 filmer i samlingen

Mediamarkt i norrköping är en rörig butik vilket får en svårt att fokussera på det du vill ha.....om man inte ska ha extremt hiend prylar.

När vi tittade på bilden matades den med Damhandboll och bakom tvn stod lite bland andra lågpris tvsar med samma bild/tvprogram. storlek 30" och uppåt.

bilden kändes skarpare på bakomvarande burkar och på ovan nämda tv var bilden mer "ofockuserad" och inte skarp
tex vid spelar interjuv så var anonnser bakom spelaren ganska suddiga/bluddriga och biden kändes inte skarp i övrig.
Som sagt bilden blev bättre när dom körde upp Amarican Chopper i hd genom parabol /vilket den vanliga sändningen gick igenom(då ej hd).

finns det fler som sett och tittat på tvn t.o.m kanske äger en och vill dela med sig av en opartisk och ärlig bedömning

posta Apr 26 2009, 15:59
Inlägg #4
magnus76

Lärjunge

Såg den live på siba idag och tyckte den var helt ok. Både desigmässigt och bildmässigt. En bild i en stormarknad där 20 apparater delar på antenn brukar vara kass. Tror den kommer prestera bättre hemma.

Siba hade den för 9990:- inkl. en cykel, netonnet 8990:- utan cykel. Någon som vet om netonnet gråimporterar tv:s? Netonnet har två års garanti medans siba bara ett. Nackdel att handla tv på netonnet?

posta Apr 27 2009, 07:50
Inlägg #5
SwiftingSpeed

Forumräv

Gick med: 2008-01-14
 Har 6 filmer i samlingen

Du har tre års garanti från Philips oavsett om du köper den från Siba eller Netonnet, Siba försöker bara lura dig att köpa deras försäkring/förlängda garanti genom att påstå att det bara är ett års garanti.

Det här inlägget har ändrats av jonsod76 Jun 11 2009, 10:49
Anledning för redigering: Citat av hela föregående inlägg - Dubbelpost

posta Apr 28 2009, 09:20
Inlägg #6
scofie

Wannabe
*

Gick med: 2007-01-30
 Har 1 bilder i Galleriet

Köpte en igår på Siba då jag fick ett bra pris genom det företagsavtal som mitt jobb har. Matade den igår kväll via HDMI från en Maximum T-8000 med Boxer och jag kan inte säga något annat än att jag är mycket nöjd.
Provade även Boxer-kanalerna via den inbyggda mottagaren och jag blev inte missnöjd.
Kopplade även in datorn via VGA och fick kanonbild.
Jag skall dra om kablarna ikväll i TV-möbeln så då kan jag svara mer på hur de analoga bilderna blir.
Just nu så går kablarna lite hipp som happ men fixar det ikväll och återkommer.

/Stefan

posta Apr 28 2009, 15:06
Inlägg #7
magnus76

Lärjunge

Kan du berätta mer om tv:n?

Är nyfiken på om ljudet är bra, med tanke på 2.1. Är den inbyggda boxen snabb att zappa med? Vanliga tv sändningar med boxer är dem ok? Hur fungerar usb:n? Har du provat om filmformat fungerar?

Köper förmodligen denna tv imorgon och önskar information.

Det här inlägget har ändrats av magnus76 Apr 28 2009, 15:10

posta Apr 28 2009, 22:55
Inlägg #8
scofie

Wannabe
*

Har 1 bilder i Galleriet

Så nu så har jag kopplat in DVD, Video och PS2 till TVn.

VHS blir ju inget vidare men det var ju väntat. Vem vill se alla brister ifrån VHS i 42tum. Det var ingen vacker syn. TVn gjorde så gott den kunde men skit in blir skit ut.

Så över till DVD matad via Scart/RGB. Det var en trevligare syn. Satt och såg på filmen Bilar på 3meters avstånd. Det är mycket detaljer i den filmen och allt såg väldigt trevligt ut. Det märks att TVn har bra kontrast.

PS2 har ju normal upplösning så då krävs ett tittavstånd på minst 3meter för att man inte skall irritera sig på att man ser alla linjer. Det blir helt enkelt inte bra på kortare avstånd men det har ju helt med bristen på upplösning på PS2:an.

Ytan på skärmen är något matt vilket jag upplever som mycket positivt. Då slipper man reflexer ifrån taklampor mm som de högblanka lider rätt så kraftigt av.

Vad det gäller byte av kanaler via den inbyggda mottagaren så upplever jag att ett byte mellan två kanaler som ligger på samma mux tar 1s men om det är till en ny mux så tar det 2s. Byte av signalkälla tar 3s (type från Scart till HDMI).
Bildkvaliten vi Boxer är nog bland det bästa jag har sett. Väldigt få gånger som man ser det typiska rutmönstret från komprimeringen. Det kunde jag tydligt så tex LGs apparater men här så syns de bara om det är mycket rörelser i bilden.

TVn har på både gott och ont så kallade dolda högtalare. I det här fallet så innebär det att de sitter riktade bakåt. Det medför att man inte bör ha en ljudabsorberande yta bakom TVn samt att det bör vara fritt på sidorna. Jag har bokhyllor på sidorna och jah fick dra fram TVn en aning för att få en bra ljudbild. Dock känns det som surround delen tar bra hjälp av väggen men det är långt ifrån till ett riktigt surround system.
Det blir ju dock ingen jättekräm i högtalarna. Dock så tycker jag att det blir ett lite tunnt ljud vid låg ljudvolym. Det krävs lite högre för att det skall låta bra.

En sak som jag gillar skarpt på TVn är den så kallade hemma-skärmen. Där lägger man upp sina enheter som man har inkopplade samt vilken anslutning de har. Sedan så kan man med ett knapptryck komma dit och välja sin enhet typ DVD på ett mycket enkelt sätt. Det var mycket uppskattat av min fru.

Så till USB. Bildvisning var inga bekymmer bara att plugga in och välja vad man ville visa. wmv-filer ville den inte ens se men en hemmasnickrad MPEG2 320x240 gick hur bra som helst. Testade en DivX 720x416 och den visar att den finns där men ville inte spela upp den.

Det är så långt som jag hunnit med TVn.

/Stefan

posta Apr 29 2009, 10:52
Inlägg #9
scofie

Wannabe
*

Har 1 bilder i Galleriet

Tydligen skall TVn klara MPEG4/H264 filmer (som YouTube HD och IPod mm). Måste bara hitta ett konverteringprogram för att kolla upp det.

/Stefan

posta Apr 29 2009, 13:58
Inlägg #10
scofie

Wannabe
*

Har 1 bilder i Galleriet

Finns en bild ny i mitt galleri över TVn med PS2 ansluten.

/Stefan

posta Apr 29 2009, 16:46
Inlägg #11
magnus76

Lärjunge

Tack scofie för din användarrecention. Köpte mig ett exemplar idag och håller på att testa för fullt.

Reagerade på att text-tv visas i 4:3 format, skulle gärna få det i 16:9. Ljudet tycker jag är mer än ok för att vara en platt tv. Inget brus eller annat missljud.

Har bara testat den inbyggda boxen med boxerkort och måste säga att bilden är typ i klass med tjocktv.

Har du testat om sensorn för ljusstyrkan fungerar? Täckte över sensorn men tyckte inte bilden ändrades.

Annars tycker jag menyer och annat känns 2009.

Funderar lite över mjukvaran. På philips hemsida finns en uppdatering från april, men den är engelsk. Finns det svenskt, eller spelar det ingen roll?

Verkar bara vi två än så länge som har denna, men fler tillkommer nog. Relativt billig kontra prestenda måste jag säga. Jämför man med tex LG tycker jag det skiljer en hel del faktiskt.

Återkommer...

posta Apr 29 2009, 22:30
Inlägg #12
scofie

Wannabe
*

Har 1 bilder i Galleriet

Märkte inte heller någon förändring när jag släckte ljuset hemma.

Kollade programversionen på hemsidan och det visade sig att det var samma versionsnummer som redan fanns i TVn så ingen uppgradering behövdes.

Jag är fortfarande nöjd. Skulle dock vilja köra en riktig kalibrering av bilden. Någon som har tips på hur man går tillväga?

Försökte med MPEG4/H264 men jag misstänker att konverteringsprogrammet som jag använde var skit för jag fick bara ljud och ingen bild. Likadant när jag försökte spela upp på datorn.

posta Apr 30 2009, 07:47
Inlägg #13
magnus76

Lärjunge

Skumt med att bilden ej ändras vid mörker/ljus. Kanske är så lite att det inte syns??

Provade lite med usb funktionen igår. Verkar inte som att man kan köra bildspel och samtidigt lyssna på mp3. Trodde det var basic, men kanske någon inställning jag inte hittat ännu.

Tv:n hittade avi filer på minnet, men det gick inte att spela upp. Om man har filmer i divx, avi etc, finns det bra gratisprogram som konverterar till ett format tv:n klarar av? Vore trevligt att kunna fylla upp ett usb minne med flera filmer.

Annars är jag fortfarande nöjd med tv:n. Hyffsat ljud och den byter kanal relativt snabbt. LG:n jag hade innan kunde dröja drygt fyra sekunder när man bytte till en annan mux, vilket var väldigt frustrerande.

Har dock endast provat digital tv med boxer än sålänge, så hur den presterar full-hd vet jag ej ännu. Kollade på sverige-usa i hockey igår och tyckte det såg bra ut.

/Magnus

posta May 6 2009, 14:10
Inlägg #14
sharky88

Rookie

Gick med: 2008-06-07

Tjena,

tänkte slänga mig in i tråden. Jag är nämligen lite sugen på den här tvn. Har funderat på att antingen välja samsung 40B557, 40B7070 och denna philips. Jag vet, skillnaden på både prestanda och pris är ganska stor men vet inte om det är värt pengarna att köpa en B7070 för mig...

Min fråga till er som har 5604:an är: Hur presterar den om man matar den med 720p och 1080p källor? Har någon av er testat det?
Tvn ska främst användas med PS3, både spel och blu-ray filmer... smile.gif

tack på förhand / johan

posta May 8 2009, 22:19
Inlägg #15
scofie

Wannabe
*

Har 1 bilder i Galleriet

Tyvärr så har jag ingen Bluray eller PS3 att mata den med men min box skalar upp utsändningen till 720p eller 1080i och jag måste säga att jag är mycket nöjd. Jag kör just nu med 720p (då jag inte tycker om en interlaced signal) och det blir väldigt bra.
För att se på detaljer så matade jag TVn från datorn via VGA (har tyvärr inte HDMI på datorn, upplösning 1920*1080) och jag kunde inte se saker som jag kunde klaga på. Nu så är jag inte pro på detta men jag har hitintills inte sett några problem med TVn.
Jag jämförde med en Samsung 40A696 och jag upplevde dem som jämnbördiga med någon fördel i handhavande för den här burken. Jag har inte kunna testa lag på TVn då jag inte är en gamer av det slaget. Jag har dock spelat lite rallyspel från den bärbara och det var mycket trevligt och kul.

Det jag har märkt är att trots att DVB-T mottagaren i burken är riktigt bra så blir det bättre färgåtergivning och skärpa via boxen (Maximum T-8000) som matar via HDMI. Det verkar som TVn klarar av mer än vad DVB-T mottagaren klarar av att leverera. Det skulle isåfall tyda på att en matning ifrån en PS3 skulle bli mycket bra.

/Stefan

Det här inlägget har ändrats av scofie May 8 2009, 22:22

posta May 10 2009, 21:58
Inlägg #16
FreelancerII

Amatör
**

Gick med: 2008-06-27
 Har 2 bilder i Galleriet
 Har 11 filmer i samlingen

Hmmm...intressant TV tongue.gif
har nada stålar nu, men i framtiden kanske...
Dags att byta ut min gamla LG 32LP1R (4år nu)
Någon som vet om den går bra ihop med en harmony fjärrkontroll?(aktiviteter/macron)
tack och hej

posta May 13 2009, 14:04
Inlägg #17
sharky88

Rookie

Gick med: 2008-06-07

Perfec, so far so good:) Vad anser du om designen? Har inte sett den i verkligheten och tycker den ser lite plastig ut på bild...

/ Johan

posta May 23 2009, 18:24
Inlägg #18
scofie

Wannabe
*

Har 1 bilder i Galleriet

Visst finns det snyggare designmässigt men jag är helt nöjd. Kanten upplevs inte som plastig i verkligheten utan känns som den gör sitt till. Det funkar helt enkelt. Men som sagt är snygg design viktigt så hör inte denna till någon av de snyggaste utan är helt enkelt avskalad och säger inte så mycket. Det är en TV rätt upp och ner. Den är inte ful utan helt enkelt "lagom".

/Stefan

posta May 24 2009, 09:27
Inlägg #19
FlashM

Lärjunge

Gick med: 2007-01-07
 Har 32 bilder i Galleriet

Är den någon som har TELE2-TV och som har testad hur bilden blir på 5604.

Jag har idag en Philips 42PFL7562D och är mycket nöjd med den. Fungerar utmärkt.
Funderar dock på att köpa 5604 till sovrummet men min fråga är egentligen om jag ska ha 5604D till vardagsrummet och flytta 7562 till sovrummet.

5604 ligger på 6995 kr på Mediamarkt i Kalmar och det priset lockar verkligen.

posta Jun 9 2009, 18:44
Inlägg #20
reggeman

Amatör
**

Gick med: 2006-04-17
 Har 26 filmer i samlingen

En fråga bara. Har den DVI ingång? Det står så på ONOFF's hemsida men inte på nån annan?

posta Jun 10 2009, 08:53
Inlägg #21
SwiftingSpeed

Forumräv

Har 6 filmer i samlingen

Nej, DVI har den inte. Däremot finns HDMI-ingångar så det är bara att köpa en DVI till HDMI-adapter. Även VGA-ingång finns om du har en dator som saknar DVI/HDMI, många laptops gör ju det.

Undrar du över några specifikationer bör du alltid kolla på tillverkarens sida, att lita på ONOFF verkar lite dumt.

Det här inlägget har ändrats av SwiftingSpeed Jun 10 2009, 08:54

posta Jun 10 2009, 12:27
Inlägg #22
Kazutoyo

Lärjunge

Gick med: 2007-12-08

Citera(FlashM @ May 24 2009, 10:27 ) *
5604 ligger på 6995 kr på Mediamarkt i Kalmar och det priset lockar verkligen.

Wow, känns ju som om jag borde dra till Mediamarkt i Växjö för att kolla om de har samma pris också.

posta Jun 10 2009, 17:24
Inlägg #23
Svärta

Forumräv

Gick med: 2006-04-18

Vi har den bland åtta andra apparater (-09 års modeller från konkurrenterna) och jag måste säga att den här överraskade negativt. Bilden tappar enormt i ljusstyrka vid snävare vinklar och bilden är orolig runt mindre detaljer. Om jag hårddrar det upplevs den lite "frasig" i konturerna.

Jag hade utan tvekan valt den utgående Samsung Series A6 i stället, innan den tar slut.

Om någon är inne på köpa 5604 i 32" är ett gott råd att vänta lite till då en av kedjorna nyligen köpt in ganska många... biggrin.gif

posta Jun 10 2009, 19:42
Inlägg #24
Johannaamatör

Wannabe
*

Gick med: 2009-06-04

Svärta,

Samsung A6-series - är det en sådan här?

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=145023

Mvh,

Johanna

posta Jun 10 2009, 22:39
Inlägg #25
Svärta

Forumräv

Gick med: 2006-04-18

Ja, men jag tänkte närmast på LE-40A656 som alla större kedjor sålde ut för 7995.- Men vid närmare koll tycks de vara slut nu? 676 och 696 har MPEG4 som kan vara bra om man använder Boxer.

Det här inlägget har ändrats av jonsod76 Jun 11 2009, 10:50

posta Jun 11 2009, 05:12
Inlägg #26
Johannaamatör

Wannabe
*

Gick med: 2009-06-04

Ok. Du skriver att Mpeg4 är bra om man använder Boxer - betyder det att man inte har någon nytta av det om man kör Comhem? Hade fått för mig att det behövdes bl a för SVT HD - eller?

posta Jun 11 2009, 22:23
Inlägg #27
reggeman

Amatör
**

Vet någon om den stöder pixelmappat via VGA eller HDMI? Och om man kopplar DVI från datorn till HDMI på tv'n så har jag hört någonstans att det kan bli något fel på svärtan, har att göra med att datorn skickar data signal via DVI och att tv'n bara tar emot video signaler över HDMI, vet dock att vissa HDMI portar är avsedda för video och data signaler. Någon som har svar på detta?

posta Jun 12 2009, 07:28
Inlägg #28
SwiftingSpeed

Forumräv

Har 6 filmer i samlingen

Har inte testat via VGA men via HDMI går det att pixelmappa.

Svärtan vet jag inte mycket om men i grafikinställningarna på datorn brukar det gå att ställa om mellan två olika färgformat, det kanske kan vara nått? jag har dock aldrig upplevt några färgproblem med datorer kopplade till Philips TV.

posta Jun 12 2009, 11:40
Inlägg #29
reggeman

Amatör
**

Det var det jag menade, tackar. Sen har jag läst någonstans att vissa PHILIPS tv har viss input lagg när man har den som Dator Monitor? 1Någon som har märkt av detta?

Det här inlägget har ändrats av jonsod76 Jun 12 2009, 17:14

posta Jun 12 2009, 21:19
Inlägg #30
Kazutoyo

Lärjunge

Gick med: 2007-12-08

Äldre modeller har en ganska hög input lag, men alla årets modeller (inklusive 5604) har spellägen som drar ned input lagget till acceptabla nivåer.

Så om du köper en 5604 så behöver du inte oroa dig för det.

Det här inlägget har ändrats av jonsod76 Jun 13 2009, 10:44
Anledning för redigering: at av hela föregående inlägg - Dubbelpost

4 Sidor V   1 2 3 > » 
Svara Starta ny tråd
1 användare läser den här tråden (1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare)
0 medlem(mar):

Lo-Fi-version Tid: 6th September 2010 - 02:49
Detta forum sponsras av
log
log
grund
  darksite
5 timmar sedan
Epson TW700
  rkh
5 timmar sedan

Prisjakt © 2000 - 2009 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.