Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpt ett hus

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 April 2009 - 20:55

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Idag vann vi budgivningen på vårt hus!

Så nu så har jag börjat fundera kring hemmabio i källaren/gillestugan endast avsedd för film och spel.
rummet är väl cirka 3.5 X 6 meter stort och det är för tillfället träspont på vägarna som ska bort.
Det jag funderar över är inte vilken utrustning utan snarare det praktiska och akustiken.

Rummet har murade källarväggar och ett betonggolv. Flickan ville ha en röd heltäckningsmatta så jag ska lägga platongolv med spånskicegolv under mattan. självklart ventilerade socklar för att få cirkulation på luften. MEN hur ska jag göra med vägar och tak? Vill inte under några omständigheter ha trä mot de murade vägarna så stålreglar med gips kan väl vara en bra ide?
Isolering då? Att sätta gullfiber eller frigolit isolering skulle förstöra den luftspalt som är viktig och kan även bli en bra källa för framtida mögel.
Kan jag bygga en "tom" vägg och sedan en isolerad vägg efter det eller skulle detta skapa akustik problem? Är inte intresserad av värmen i källaren utan akustiken.

Mycket frågor och konstiga formuleringar såg jag nu men det blir inte bättre :)

Tack på förhand!

Postad 30 April 2009 - 21:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Kontakta en akustikkonsult direkt så det blir rätt från start. Det är inga lätta saker att få till det optimalt.

Detta kanske kan ge lite inspiration https://www.minhembio.com/hassesolo

Postad 20 May 2009 - 21:46

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Har kollat runt lite och pratat med lite akustiks experter.. fått prisförslag mellan 10-20000kr och det priset i sig är väl inte direkt så mycket.. Men jag känner mig så begränsad iom att jag bygger i källaren. Jag tror inte att vi kan leva upp till de förslag vi kommer att få av dessa experterna.

Källarens fuktvärden låg strax över normalt, ska dränera nu i sommar med isodrän-metoden samt nya dräneringsrör och dra undan stuprören en bit ifrån huset.
Jag är snickare och har arbetat på tok för mycket med mögliga källare så jag vill inte förstöra mycket arbete med att inte göra något rätt ifrån början.
Jag och sambon har dock känt oss osäkra på vad vi ska göra för att inte skapa en mögelhärd i källaren och har två exempel på utförande av källar"hembio"

Alternativ 1:
-lägga klinkers på golvet
-köpa uterumsmatta eller källarmatta som andas och lägga löst över klinkern.
-Väggarna målas med betong/puts-färg som andas och likaså taket.
-akustiktavlor med isolering hängs upp på väggar och i tak med distanser.

Alternativ 2:
- Platonmatta på källargolv och väggar
- dubbel aquaboard över platonmattan
- röd bauhausmatta (röd velour) lagd lös med ventilerade lister som håller fast den kring väggarna
- stålreglar "innanför" platonmattan på vägarna med ventilerad taklist och aquaboard efter detta.
- akustiktavlor åter igen på distanser på väggar och tak

Alt1 är det mest säkra sättet där jag inte tar in några organiska materiel förutom akustikplattorna som dock är lätt utbytta ifall de visade täcken på mögel eller dålig lukt. Dock så begränsas akustiken iom de hårda tunga väggarna ganska mycket.

Alt2 är väl så långt jag vågar gå med att sätta in ett ventilerat golv och väggar med aquaboarden som inte möglar iom glasfiber istället för papp runt gipsen. Men isolering blir det inte i väggarna och detta kan väl i sin tur kanske skapa akustiska nackdelar? Alt2 har dessutom fördelen att man lätt kan skapa gömda kabelkanaler etc.

de akustiska experter jag talat med tryckte hårt på att dom inte var byggnads ingenjörer utan akustiks experter och kunde inte ta hänsyn efter de krav jag har i form av material och bristen på isolering etc. etc. Så Jag lär inte ta hjälp av någon sådan såvida dom inte har ingående vetskap kring det byggnadstekniska kring ett källarutrymme.

Rummet är 4X7meter stort.
Bifogad fil  k_llaren.JPG   18.27K   0 Antal nerladdningar

Ni som byggt i källare, vad har ni gjort? hur länge har ni haft det så? Vad funkar/funkar inte?
vilket håll som duken blir på är osäkert. Men troligen blir det på den smala ytterväggen då spisen inte bör vara ett lika störande moment ljud och "synmässigt". Dessutom blir det inte lika störande när någon går in/ut.

EDIT: All elektronisk utrustning planeras att byggas in i den nuvarande "matkällaren"

Redigerat av Unregisteredc65f9949, 20 May 2009 - 21:47.

Postad 21 May 2009 - 21:16

Svensken i norge
  • Svensken i norge
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
intressant tråd, denna kommer jag följa!
(håller på med ett liknande prosjekt, men är fortfarande i planeringsstadiet)

Postad 22 May 2009 - 08:47

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Mitt råd är ändå att tillsammans med en akustikkonsult kompromissa fram ett bättre resultat du kan bli nöjd med rent byggtekniskt och som dessutom ger dig en mycket bättre akustik än eftermarknadslösning med akustiktavlor, basfällor etc.

Kolla med Svanå miljöteknik, Ingvar (ino) eller om du har annan akustikkonsult du får förtroende för. Jag själv har varken tid eller möjlighet utan är bokad över huvudet just nu. Självklart är det så att vi inte är byggtekniska ingenjörer så en akustiktekniker kan inte alltid ge dem bästa tekniska råden för bygget men man jobbar efter de förutsättningar som finns. Vissa rum får man kompromissa med akustiken därför att kunden har en hel del begränsningar pga design och utseende, andra rum kompromissas av andra anledningar. Ett korrekt akustiskt förarbete ger mycket även med dessa kompromisser. Du får tillhandahålla byggtekniska kunskaperna och ge förutsättningar och tillsammans kan ni säkert finna akustiska lösningar med dämpning och inte minst diffusion som gör er båda nöjda.

Ett annat litet tips är att det finns faktiskt bra heltäckningsmattor som inte är utemattor utan till för t.ex källare därför att de "andas" och ger korrekt genomströmning, kan vara en kompromiss att fundera på.

Det sista jag kan rekommendera är att försök från början planera god ventilation, helst med ac direkt från början i rummet. Flera människor i ett rum tillsammans med värmegenererande elektronik borgar för hög värme och dålig luft om man inte motverkar detta på lämpligt sätt.

MVH Lorant

Postad 22 May 2009 - 13:13

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar kinglolle!

Jag har funderat på heltäckningsmattor som är gjorda för källare, Men om jag lägger spånskivegolv lär det inte ha någon betydelse. Lägger jag klinkergolv nederst så håller jag absolut med dig!

Det största problemet jag hade med den tekniker jag pratade med var att isoleringsbiten var vårt största problem. JAg vill inte isolera insidan av källarvägen då vägen isig blir kallare och kondens bildas på insidan istället för på utsidan av väggen.

Ventilation finns i form av från och tillluft i varje ände av rummet och eftersom att den elektroniska utrustningen förutom projektorn kommer ligga i den nuvarande matkällaren så tror jag inte att det kommer blir speciellt varmt i rummet. de tunga väggarna borgar på det viset för en stabil värmemiljö. Men att installera AC är nog något jag kommer att förbereda för även om det inte kommer att installeras i första skedet.

Det jag känner att jag behöver hjälp med är folk som byggt hemmabio i deras källare och som tänkt på de risker som finns i form av fukt och akustik. Självklart är akustiktavlor etc ett mycket sämre alternativ än att isolera väggar och tak med mineralull osv med just isoleringen vill jag inte ta i.

Kommer rummet låta ihåligt med aquaboard skivor monterade på stålreglar med tomrum där imellan?

Postad 22 May 2009 - 14:00

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Tyvärr finns risken just att du får problem med felaktig akustik om du har hålighet i väggen. Det man bör jobba med är både dämpning och diffusering i ett tidigt skede, absolut inte bara dämpning i form av akustiktavlor.

En lösning är som du själv skrivit att bygga ett "rum i rummet" genom att ha plåtreglar med gips och därefter isolera innerväggar innanför. I dessa innerväggar kan isolera och då få en vettig styvhet med dämpning i innerväggarna så att rummet inte påverkar akustiskt.

En fundering du bör ha om takhöjden kan tillåta är att montera heltäckningsmatta och akustiktak (t.ex ecophone). Dessa innebär ju att du monterar plåtfackverk och luftspalt med platta under som ger bra dämpning.

Sen kan du ha filmhyllor som ger dig en bra diffusering. Då kan du eventuellt skippa isolering helt bara du får väggarna tillräckligt styva så de inte ger resonans eller eko.

Sitter på dagtidsjobbet så har inte tid att räkna korrekt men annars får du väl försöka mäta själv med mic och räkna lite eller ta hjälp här.

Alternativt jobba med typ xtz analyzer eller liknande färdigt verktyg om du vill fuska lite på amatörnivå :)

MVH Lorant

Postad 22 May 2009 - 23:53

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Problemet är att jag inte vill ha någon isolering på insidan av källaren alls...
Att sätta ett ecophone tak skulle jag inte se som ett bekymmer då det blir en rejäl luftspalt över och plattan i taket kommer vara så varm endå så där kommer det inte bli någon kondens.

Att ha heltäckningsmatta är ett absolut måste. Sen om det blir klinker med billig matta eller spånskiva på platon med typ velour matta vet jag inte än.. beror på vad folk har att komma med här egentligen.

Väggarna ser jag som ett stort bekymmer!
Betongvägarna nakna isig lär väl inte bli speciellt bra.. ;) men finns det någon form av duk/gardin som kan funka då?
Inte riktigt vad jag haft i åtanke ifrån början eller egentligen vill ha då någon snygg tapet hade varit riktigt snyggt... Men Jag vill verkligen inte ha något som gör att källarvägarna inte blir varma av inomhusmiljön.

Hur gör man i ett murat stenhus som är så populära idag? Finns det ingen som har gjort en bio i sin källare som tänkte till?

Postad 22 May 2009 - 23:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Hur gör man i ett murat stenhus som är så populära idag? Finns det ingen som har gjort en bio i sin källare som tänkte till?

90% av de biosar som byggs är ju i källare med betongväggar så akustiknissarna vet ju vad som funkar.

Postad 23 May 2009 - 09:09

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Det är inte fråns efter dräneringen i sommar som jag tänker börja med biorummet. Så jag får väl ha tålamod och hoppas att någon som antingen är snickare/hemmapulare/orolig kommer och berättar hur dom gjort då alla man pratar med på byggen och affärer står och skakar på huvudet av oförståelse.

Postad 23 May 2009 - 09:45

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Lite impad av någon som köper hus och det första som skall på plats är hemma bio ;)

Jag har använd jackodrän (samma som isodrän men ett annat fabrikat...)

Jag kommer INTE ha hemma bio i källaren... I alla fall inte inte till att börja med. Så jag kommer att låta det rummet vara och se att dräneringen fungerar innan jag ens kommer fundera på att ha hembio i min källare.

Jag har ett 70-tals hus. D.vs. betongplatta på makadam, och (som tur är) lecablock i grunden/källarväggarna...

Jag har putsat/slammat väggarna och målat dem med fasad färg som andas. (Dvs. vattentät men släpper igenom vattenånga.)

Golvet har jag isolerat med EPS-betong... sen blir det klinkers...

OM du ens misstänker att den fukt som kommer in kommer att orsaka att mögel kommer att bildas är källaren INTE tillräckligt dränerad. Och i praktiken värdelös om du inte skall odla svamp i den...

Akustikregleringen sker med mineralull eller glasull vilket inte är ett organiskt material så det kommer inte att ruttna men ger perfekt grogrund för mögel om det är fuktigt.

Så du kanske skall ha 5 cm luftspalt mellan innervägg och källarvägg (och golv) med aktiv ventilering om det är så fuktigt.

Så min rekommendation är att ta dit en byggnadsingenjör se till att säkra källaren, sen blir det bio. För att en torr bio i ett rum på 3.5x6.5m (tror inte man behöver offra 25 cm men det är snygga siffror B) ) är bättre än att du om 5-10 år måste mögelsanera... För det kommer att kosta mycket mer än att ta in en konsult (han behöver ju inte göra jobbet bara se till att du har rätt info och kunskap)

Så låt alla andra projekt som syns får prio, säkra av källaren och ge dig på den med mer kunskap, pengar och idér :D

Mitt källare (33kvm) var inrett fel... kostade runt 15% av köpeskillingen att få det säkrat (dränering runt källaren ingår)... (gjorde väldigt lite själv av de stora jobben för att ha garanti på dem...)

Men så illa att det kommer in fukt skall det inte vara när du är klar med dräneringen. Jag har fått "paranoid" dräneringen av dräneringsfirman... Dvs. (sett från väggen) ren puts (dvs. bort med gammal tätning), jackodrän, markduk, 10cm makadam. Enligt dem skall det inte behövas makadam när man har dessa dräneringsskivor men om man vill vara säker så...

Det är inte varken svårt eller omöjligt att få till en bra akustik i ett "betongrum". Kräver "bara" kunskap. Vilket kommer att gå att finna här eller hos tidigare nämnda akustiker.

Redigerat av GrodanB, 23 May 2009 - 09:57.

Postad 23 May 2009 - 22:16

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Tack för det långa svaret!

Jag kommer att använda isodrän då jackodrän/pordrän har en lite sämre sammansättning enligt mig.. Jag har som snickare/handyman både sanerat källare och utfört dräneringar.. men när källargrunden endast ligger på makadam så kan det bli en viss fuktvandring i ytterväggarna ifrån ev fukt som kommer ifrån plattans undersida.
fukt som tränger in i en källare är inte regnvatten utan vattentryck ifrån undersidan till 99% av alla fallen..

som det är idag så är det träpanel på alla källarväggarna och det är ingen lukt överhuvudtaget. Men det var alltså strax över rek. värden i trät. Med tanke på att dessa suttigt där sedan -64 utan att varken mögla eller ge upphov till några lukter så tvivlar jag på att det lär bli så efter en dränering.
Men så är man yrkesskadad! Jag vill inte behöva bygga om detta rummet så länge det inte ska bli något annat än ett biorum!

En viss mekanisk vent kommer det automatisk bli i rummet då det sitter en frånluft och en tillluft på varje kortsida av rummet i överkant vägg. Frågan är bara om rumsvärmen hålls så mycket i inneväggen att källarväggen blir kall?

MVH: Jack

Postad 23 May 2009 - 23:16

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Jag hade inte heller någon lukt att tala om... men det är en dålig indikator tyvärr... Hade också 100% träpanel. Inga synliga skador... trägolv... inte heller det hade indikationer att det var något så fel... senare hittade vi att de som byggde hade satt dubbla tät skikt så 100% av fukten var fångad mellan tät skikten och asfalten utanför väggen. Det var så mycket fukt/vatten att inte mögel trivdes...

EPS-betongen hjälper mig att isolera plattan och skall vara kapillärbrytande vilket gör att jag inte skall ha ett samband mellan fuktigheten i rummet och markfukten. Var ju rätt chockande att få lite info om hur en sådan här platta skall funka. Den skulle visst ha en relativ fuktighet på 98%, dvs. bara 2% torrare än marken... så fick man fukt PÅ plattan kommer den att "pumpa" vatten från marken... vilket var mitt problem. Hade ett antal fel utanför mina väggar som gjorde att dagvattnet inte leddes bort från väggen utan till den... Så allt regnvatten på ett 35kvm tak tömdes utanför min källare 1meter ner i marken... Vilket gav mig vatten (inte fukt) liggande på plattan... så resten av den fylldes med vatten.

Så korkad konstruktion hoppas jag inte att du har så förhoppningsvis kommer du inte ha någon fukt alls.

Huruvida isodrän är bäst eller inte kan jag inte uttala mig om... bara att isodrän är den jag kände till innan jag dränerade... :P

Mina väggar är inte kalla trots att de inte har någon mer isolering är jackodränen... men å andra sidan är det en massa mark som skall frysa om jag skall ha noll grader vid väggen...

Det som skrämmer mig mest med min källare var hur det inte bara hade trä direkt mot betong... det hade gjutit in det i plattan också... så jag fick rensa plattan på trä innan jag göt EPS-betong på... Detta var också "så man gjorde" enligt konsulten som var hos oss... Det var ju skit smart... då har man ju nått att spika golv reglarna i... Det enda "bra" var att de var så ruttna att det var som jord...

Så lycka till, eftersom du har koll är det ju inte mycket att oroa sig för... och skulle det vara problem kan du ju fixa det.

Redigerat av GrodanB, 23 May 2009 - 23:20.

Postad 24 May 2009 - 10:17

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Ja jag får väl sätta igång så fort dräneringen är gjord då... :P
Vore självklart tråkigt om det händer något... Men jag får sätta ett par inspektionsluckor så man kan både lufta och kolla läget på de olika delarna bion...

Nu till en lite mer smaksaksfråga.. När man ska ha stolar på rad efter varandra, hur högt ska trappsteget vara för att man inte ska störas av framförvarande huvud?

Postad 24 May 2009 - 13:46

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Kolla mitt galleri.. Nu är mitt ovan mark, men hade det varit under mark hade jag gjort på samma sätt, fast med plåtreglar och minerit. Fast det är ju jag det...

Postad 25 May 2009 - 20:38

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
minerit.. på plåtreglar?!

minerit skruvas med luftspalt mellan skivorna vilket lär bli ett problem på plåtreglarna.
För det andra så är det ganska dyrt (aquaboard är väl kanske inte billigare dock) men löser inte mitt problem med isoleringen..
Kunde lika gärna ha slätputsade väggar och spara massviss av pengar om man endå ska skruva upp en betongfiberskiva?

MVH.

Postad 25 May 2009 - 21:10

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

minerit.. på plåtreglar?!

minerit skruvas med luftspalt mellan skivorna vilket lär bli ett problem på plåtreglarna.
För det andra så är det ganska dyrt (aquaboard är väl kanske inte billigare dock) men löser inte mitt problem med isoleringen..
Kunde lika gärna ha slätputsade väggar och spara massviss av pengar om man endå ska skruva upp en betongfiberskiva?

MVH.

Varför måste du ha luftspalt ? Mellan yttervägg och regelverk menar du ? Givetvis ?
Regla med luftspalt då ? Och isolera ? När du ändå har planerat att dränera kåken ?
Tror nog att en 10-12 mm skiva ger sig ganska mycket mer än en massiv murad/gjuten vägg ?
Dessutom kommer du ju ifrån "källarkänslan" då du kan tapetsera och slipper kc-färg som färgar av sig på tröjan varje gång du går emot ?

Postad 26 May 2009 - 09:33

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Varför inte bara måla ytterväggarna å sen ha rejält tjockt tyg hängt längs väggarna å kanske hänga upp absorbenter bakom?

Postad 27 May 2009 - 20:17

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
-att hänga tyg och ha ljudabsorbenter har varit en av mina tankar.. står skrivet någonstans längre upp om jag inte minns fel.. :)

-Jag har absolut inget emot "stenhus" känslan som ger en väldigt stadig och mysig atmosfär. Det är akustiken som jag oroar mig mest över. :)

-Man ska ha en rörelsespalt när man monterar mineritskivor! dom ska inte monteras mot varandra. Precis som en OSB skiva... inget konstigt med det. :P

Jag ska dränera kåken, men bara för det så kan man inte isolera hur som helst på insidan.. All isolering som behåller värmen på insidan låter källarväggen bli kallare vilket får kondensbildningen att ske inne i källarväggen eller på insidan av källarväggen...
Självklart så skulle inte 45mm isolering hålla inne på mycket värme att källarväggen blev kall, framförallt inte med luftspalten. Men skulle den mängden isolering räcka ljudmässigt? :)

EDIT: Ja jag vet att jag är sjuk i huvudet... Men fan va jag älskar smilies :blush:

Redigerat av Unregisteredc65f9949, 27 May 2009 - 20:18.

Postad 27 May 2009 - 20:29

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Jag 'r väl inte "expert" utan bara som du lite intresserad av byggteknik. (Visserligen ingenjör, men knappast proffs.)

Ytterväggen blir visserligen kallare än rummet ibland, men jag bor i mellersta Norrland har inte ens isolering utvändigt (bara burad källarvägg med 5 cm "Leca" murat invändigt som isolering) och klarar mig bra. Ing aklagomål ens från frugan.

Efter de saneringar jag gjort både hos andra och hos mig själv hade jag inte tvekat - isodrän (eller motsvarande) utvändigt för dränering och isolering.
"Råa" putsväggar med KC färg ed invändigt.
Klinkergolv.
Därefter den nämnda heltäckningsmattan. Lösliggande!
Eccophonetak eller motsvarande. Regla ner det så mycket det går.
Med dessa förutsättningar bör du ha ett fuktsäkert rum. Med det som "villkor" kontaktar du akustikkunnigt folk som kan hjälpa dig med att jobba med akustiken mha tex :
Absorbenter monterade med lite distans till väggen (framförallt för första reflex mm)
Kanske basfällor "gömda i taket"/Helmholtzabsorbenter ed
Diffusor som placeras en bra bit upp från golvet eller med distans till väggen.

Även om du inte får ett "perfekt" akustiskt rum så kan du säkert få hjälp att få det "bra" även om akusikerna får villkoren att justeringar på de understa 2/3 av rummet bara görs med oorganskit material och att diffusorer och absorbenter inet får vara för stora och inte får monteras direkt mot vägg om inte det sker mycket högt upp i rummet.

Taket och mattan i kombination av olika diffusorer torde hjälpa dig med de högre frekvenserna. Är det sedan svårt att få hjälp med de lägre är väl förslaget om roomanalyzer/eq ett acceptabelt steg att ta ... om du inte får proffshjälp?

Postad 27 May 2009 - 20:45

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Så här skulle jag göra, tipsen verkar klockrena för ditt projekt.
http://www.thermisol...allarVaggar.php

Postad 27 May 2009 - 20:45

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Ohh ett svar helt i min anda!

Okey, kan någon ge tips på akustikkunnig folk som skulle kunna jobba efter mina preferenser? så som det är skrivet av ledighetskommiten??

Postad 27 May 2009 - 21:08

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Vet inte om det stod så mycket annat i det där kanonförslaget som du tyckte så mycket, än mitt förslag... Men men..
Sen vet jag inte riktigt varför du inte skulle kunna montera döda skivor dikt an mot varandra på döda reglar....?

Redigerat av Bakerman, 27 May 2009 - 21:10.

Postad 28 May 2009 - 19:25

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Skulle aldrig montera dom på stålreglar... möjligen förstärkningsreglar men inte vanliga.. en minerit kan spricka ganska enkelt och flexet i en stålregelvägg är ganska stor.

Postad 28 May 2009 - 19:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Då lär det bli problem på varenda bygge jag har varit på dom senaste två åren...
"Flexet" ? Menar du böjstyvheten ? Vanlig takhöjd på 2,40 reglat 30 cc med enkel mineritskiva är ju t.o.m godkänt att sätta kakel på, och dom kraven är ju ganska hårda idag, så så kass kan det knappast vara.. :)
Men jag ska inte tjata. Var bara ett tips !

Redigerat av Bakerman, 28 May 2009 - 19:43.

Postad 29 May 2009 - 16:37

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Jag tycker man ska ställa sig frågan varför man ska regla?
Ok om man vill ändra rummets form. En fördel om man vill ha en absolut slät vägg. (Tapetsering avråder man ju från i vilket fall, åtminstone nedre halvan ....)
Men sedan då?
Nackdelar är tex.
klart dyrare
risk för kallare vägg
skapar resonanslåda

Har man inte behov av helt ny rumsform (och ytfinish) eller har väldigt mycket installationer ser inte jag meningen. Bättre att lägga pengarna på annat.

Men man prioriterar ju olika. :)

Postad 29 May 2009 - 18:46

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Ja det må vara godkänt men jag skulle aldrig montera det stumt. möjligen på trä men inte på stålreglarna.

Anledningen till att jag vill regla är för att kunna förbättra akustiken..

Postad 30 May 2009 - 14:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ja det må vara godkänt men jag skulle aldrig montera det stumt. möjligen på trä men inte på stålreglarna.

Anledningen till att jag vill regla är för att kunna förbättra akustiken..

???????? Nu tänker du väl ändå fel va.......?
"möjligen på trä men inte på stålreglarna" ?? På trä skulle jag ALDRIG sätta minerit dikt an. Kolla vad du har för rörelse i en träregel kontra en stålregel med bara plus minus några få procent RF så får du se..

Hmm..

"Nackdelar är tex."

"klart dyrare": jämfört med att bila/fräsa bort befintligt ytskikt och ta hem en murare som putsar om hela utrymmet för att vara säker på att det kommer hålla i många år framöver och sen göra ALLT akustikförbättrande synligt utanpå ?

"risk för kallare vägg": Vilken vägg skulle vara större risk för att bli kall ? Med en korrekt konstruktion med luftspalt, tillräcklig invändig isolering, samt en nydränerad kåk ?

"skapar resonanslåda": ja ? tror att det är det han vill åt ?

Postad 30 May 2009 - 18:28

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

"möjligen på trä men inte på stålreglarna" ?? På trä skulle jag ALDRIG sätta minerit dikt an. Kolla vad du har för rörelse i en träregel kontra en stålregel med bara plus minus några få procent RF så får du se..

det är inte särskilt ovanligt att sk Minerit (vilket ju är ett varumärke (uppköpt av någon som jag inte minns namnet på just nu) som innefattar månag typer av skivor) monteras direkt på träreglar.

"klart dyrare": jämfört med att bila/fräsa bort befintligt ytskikt och ta hem en murare som putsar om hela utrymmet för att vara säker på att det kommer hålla i många år framöver och sen göra ALLT akustikförbättrande synligt utanpå ?

Varför skulle man bila och anlita någon som putsar?
Läs igen och du ska finna att jag inet föreslår att allt ska vara synligt. :P
Att få ner efterklangstid och jobba med diffusor är väl svårt utan att ha dem synliga. Eller har du något förlsag? :)

"risk för kallare vägg": Vilken vägg skulle vara större risk för att bli kall ? Med en korrekt konstruktion med luftspalt, tillräcklig invändig isolering, samt en nydränerad kåk ?

Ordinarie källarvägg (murad/gjuten). Invändig isolering är väl alla överens om är konstruktion som bör undvikas(?), så det förslaget förstår jag inte.

"skapar resonanslåda": ja ? tror att det är det han vill åt ?

Varför skulle man vilja ha en resonanslåda?

Postad 30 May 2009 - 20:31

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

"det är inte särskilt ovanligt att sk Minerit (vilket ju är ett varumärke (uppköpt av någon som jag inte minns namnet på just nu) som innefattar månag typer av skivor) monteras direkt på träreglar."

Med vissa förbehåll ja. Inte dikt an, för att då rörelsen i underkonstruktionen blir för stor p.g.a luftens växlande relativa fuktighet.

"Varför skulle man bila och anlita någon som putsar?
Läs igen och du ska finna att jag inet föreslår att allt ska vara synligt. :P
Att få ner efterklangstid och jobba med diffusor är väl svårt utan att ha dem synliga. Eller har du något förlsag? :) "

Då jag jobbar som murare/plattsättare/betongare så vet jag att det är VÄLDIGT sällan man bara kan blaska på lite kcfärg på gamla källarväggar i en kåk som kanske inte är dränerad på 40 år. Ofta finns det ju någon form av ytskikt ? Har det dessutom varit gamla Kalle Svensson 82 år som kan allt i hela världen som har bott där, så är det inte helt omöjligt att han har målat väggarna med en helt vanlig plastfärg, och då kan det krävas ganska stora ingrepp för att få en schysst slätputsad/kvastad vägg som du kan färga med kcfärg så det ser vettigt ut.
Och då är det inte så gratis längre...

"Ordinarie källarvägg (murad/gjuten). Invändig isolering är väl alla överens om är konstruktion som bör undvikas(?), så det förslaget förstår jag inte."

En sanning med modifikation. Idag är dräneringssystemen så väldigt mycket effektivare än vad dom var förr, så källarväggarna blir helt torra. Har du dessutom tillräckligt tjock isolering invändigt så kommer inte väggen att släppa igenom tillräckligt mycket värme för att det ska finnas risk för att det ska bildas kondens. Använder du dej dessutom av helt döda material (behöver jag ens skriva att man givetvis inte smäller på någon plast i väggen?), så spelar det ju ingen roll om det blir en viss förhöjd fuktighet, då inget kan angripas på något sätt.

"Varför skulle man vilja ha en resonanslåda?"

Nej.. Givetvis ingen "resonanslåda", men vilket obehandlat rum låter bäst, ett reglat, tapetserat rum med enkelgips på 60 cc som fladdrar galet, eller ett helkaklat rum med massiva stenväggar ?

det blev knepigt det svaret.. hade lite bråttom, så svaren blev inbakade i dina citat...

Redigerat av Bakerman, 30 May 2009 - 20:33.

Postad 30 May 2009 - 21:27

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Med vissa förbehåll ja. Inte dikt an, för att då rörelsen i underkonstruktionen blir för stor p.g.a luftens växlande relativa fuktighet.

Då blir jag nyfiken - vilken Mineritskiva menar du och vilken påstår att den inte får monteras på trä? (Har inte sett montageanvisning på alla deras skivor men den som riktat in sig på BKRs regler har man i alla fall sagt om till med träregler.)

Då jag jobbar som murare/plattsättare/betongare så vet jag att det är VÄLDIGT sällan man bara kan blaska på lite kcfärg på gamla källarväggar i en kåk som kanske inte är dränerad på 40 år. Ofta finns det ju någon form av ytskikt ? Har det dessutom varit gamla Kalle Svensson 82 år som kan allt i hela världen som har bott där, så är det inte helt omöjligt att han har målat väggarna med en helt vanlig plastfärg, och då kan det krävas ganska stora ingrepp för att få en schysst slätputsad/kvastad vägg som du kan färga med kcfärg så det ser vettigt ut.
Och då är det inte så gratis längre...

Där ser man. Jag har väl haft tur med de jag hjälpt (och de jag rådfrågat). Har gått bet 2 ggr av 8. en gång pga att väggen var för ojämn (ej putsad, bara träreglar och klassisk gillestuga med furuväggar) och en gång satt helt enkelt inte putsen tillräckligt bra.
Båda gångerna "spacklade" (/putsade) vi själva med gipsbruk efter ett tips. Jag var skeptisk som f-n, men det var ruggigt lättarbetat och sitter förvånansvärt nog fortfarande. (Den första var 10 år sedan.) Jag trodde det skulle spricka och sedan rasa ner, men ... jag verkar haft fel igen. :)
Platsfärg - då är det inte kul, men då antar jag att frågeställaren redan tagit upp problemet.
När det gäller att det ska se "schysst" ut, så beror det ganska mycket på vad man har för referenser och krav. Du som jobbar med denna typ av hantverk har (om du är stolt över ditt arbete) säkert HELT andra krav än de flesta "svenssons". De "fuskanden" vi gjorde med gips har inte samma finish som en riktigt bra utförd kvastad vägg. Å andra sidan:
1. Innehavarna tyckte det räckte mer än väl.
2. Mer än hälften av "nyare" putsade väggar är inte granna heller. Tyvärr har mycket yrkesstolthet försvunnit från just din yrkesgrupp. (Gäller även betongjobb, murning och plattsättning.)

"Ordinarie källarvägg (murad/gjuten). Invändig isolering är väl alla överens om är konstruktion som bör undvikas(?), så det förslaget förstår jag inte."

En sanning med modifikation. Idag är dräneringssystemen så väldigt mycket effektivare än vad dom var förr, så källarväggarna blir helt torra. Har du dessutom tillräckligt tjock isolering invändigt så kommer inte väggen att släppa igenom tillräckligt mycket värme för att det ska finnas risk för att det ska bildas kondens. Använder du dej dessutom av helt döda material (behöver jag ens skriva att man givetvis inte smäller på någon plast i väggen?), så spelar det ju ingen roll om det blir en viss förhöjd fuktighet, då inget kan angripas på något sätt.

Modifikation. Jag konstaterar att en del av ditt påstående står i motsats till de fysikaliska lagarna och den erfarenhet man går ut med även från Boverket. Är därför nyfiken på varifrån din uppgift om att isolering invändigt skulle vara bra ifrån?
(När det gäller att fukten spelar mindre roll har jag ingen annan åsikt.)

"Varför skulle man vilja ha en resonanslåda?"

Nej.. Givetvis ingen "resonanslåda", men vilket obehandlat rum låter bäst, ett reglat, tapetserat rum med enkelgips på 60 cc som fladdrar galet, eller ett helkaklat rum med massiva stenväggar ?

Jag kan inte se att jag föreslagit ett obehandlat rum någonstans. Vänligen precisera.

Postad 30 May 2009 - 21:53

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Svarar imorrn. Är full. Du har fel.

Postad 30 May 2009 - 22:21

Svensken i norge
  • Svensken i norge
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
å denna tråden som började så bra.
hoppas du får svar på dina frågor jack, detta börjar spåra ur tyvärr...

Postad 31 May 2009 - 01:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

å denna tråden som började så bra.
hoppas du får svar på dina frågor jack, detta börjar spåra ur tyvärr...

Inte ett dugg. Vi är fortfarande inne på samma ämne fast med olika åsikter.

Postad 31 May 2009 - 06:49

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
"jag skulle aldrig montera det stumt, möjligen på trä men inte på stålreglar."

Ja det gjorde jag... Jag menar att jag ALDRIG skulle montera mineritskivor stumt. Möjligen så skulle jag montera dem med rörelsespalt på trä dock inte på stålreglar över huvudtaget.

Varför stålreglarna känns fel är för att även om stålet inte rör sig iom den stadiga värme som kommer vara i källaren så flexar dom ganska mycket även när en 5åring lutar sig mot väggen.
Pang säger det så ligger ett hörn av mineriten på golvet.

JAg tycker absolut inte att tråden spårar ut men vi kan väl alla säga att isolering inte är "bra" att ha på insidan av en källarvägg iaf! Varför har jag redan förklarat, vill man ta detta längre så rekomenderar jag den att ta upp det med boverket.

Att putsa/mura är inga problem för min del. Lekte även jag i sandlådan när jag var liten :)

Väggarna är för övrigt gjutna väggar mot brädor men skägget är inte större än någon mm som mest.

Postad 31 May 2009 - 06:59

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
redan ifrån början så tog jag upp det dilemma jag känner att jag har. Får väl helt enkelt börja om.

Jag har en källare som ska dräneras. rummet bion ska byggas i är gjutna väggar, golvet är av betong och likaså taket.
dvs. en gillestugebunker i vanligt utförande.

Jag vill bygga en bio som både känns mysig och har en acceptabel akustik.

-golvet blir det Heltäckningsmatta på, troligen speciellt anpassad för källare som ligger på klinkers.
-Taket blir ett ecophone i mörkt utförande
-väggarna kan för min del bara vara: putsade med lämplig färg på och ljudabsorbenter monterade lite här och var.

Men skulle akustiken bli "SÅ" mycket bättre av att regla upp med stålreglar och lägga en tunn isolering bakom så skulle jag troligen våga göra det.. Men jag vill inte ha någon resonanslåda såklart!

därför jag frågar! som sagt redan av Martin så finns det så enormt många som byggt bio i sin källare. Alla kan väl inte varit klåpare eller?

Postad 31 May 2009 - 20:26

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Svarar imorrn. Är full. Du har fel.

Inte full denna helg.
ser fram mot förklaringen ... gärna en som håller sig saklig isf personlig. :)
Vi är många amatörer som behöver bli upplysta av proffs.

Jack - Kolla med någon akustiskt duktig (finns särskild del på forumet) för goda akustiska förslag (inl utregling eller ej).

Redigerat av ledighetskommiten, 01 June 2009 - 06:38.

Postad 01 June 2009 - 21:05

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Trodde att en sektion som denna var precis vad du menar... Ett forum med akustiskt duktiga killar/tjejer som kan ge hands on tips på hur man skulle göra... eller rättare sagt om man gör något som tom blir sämre än innan.

Jag kan erkänna direkt att jag är jääätte dålig på akustik. Jag kommer troligen inte ha ett ljussystem för 100 000kr... Kanske 10 000 till att börja med...
Det är inte att jag inte bryr mig om ljudet, utan att jag inte har råd.
Men den dagen jag har råd så vill jag inte behöva bygga om hela rummet för att ha nytta av de uppgraderingar man "ev" (läs: kommer) göra.

PS: My god va många "inte" det blev :)

Postad 21 June 2009 - 21:40

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
Med det faktum att du är snickare till yrket ochska bygga om ett rum helt och hållet ifrån betongsulan och upp,är det väl verkligen läge att ta dit en välljuds akustiker?
En Helmholtz resonator lär du ju åtminstone behöva!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.