Har kollat runt lite och pratat med lite akustiks experter.. fått prisförslag mellan 10-20000kr och det priset i sig är väl inte direkt så mycket.. Men jag känner mig så begränsad iom att jag bygger i källaren. Jag tror inte att vi kan leva upp till de förslag vi kommer att få av dessa experterna.
Källarens fuktvärden låg strax över normalt, ska dränera nu i sommar med isodrän-metoden samt nya dräneringsrör och dra undan stuprören en bit ifrån huset.
Jag är snickare och har arbetat på tok för mycket med mögliga källare så jag vill inte förstöra mycket arbete med att inte göra något rätt ifrån början.
Jag och sambon har dock känt oss osäkra på vad vi ska göra för att inte skapa en mögelhärd i källaren och har två exempel på utförande av källar"hembio"
Alternativ 1:
-lägga klinkers på golvet
-köpa uterumsmatta eller källarmatta som andas och lägga löst över klinkern.
-Väggarna målas med betong/puts-färg som andas och likaså taket.
-akustiktavlor med isolering hängs upp på väggar och i tak med distanser.
Alternativ 2:
- Platonmatta på källargolv och väggar
- dubbel aquaboard över platonmattan
- röd bauhausmatta (röd velour) lagd lös med ventilerade lister som håller fast den kring väggarna
- stålreglar "innanför" platonmattan på vägarna med ventilerad taklist och aquaboard efter detta.
- akustiktavlor åter igen på distanser på väggar och tak
Alt1 är det mest säkra sättet där jag inte tar in några organiska materiel förutom akustikplattorna som dock är lätt utbytta ifall de visade täcken på mögel eller dålig lukt. Dock så begränsas akustiken iom de hårda tunga väggarna ganska mycket.
Alt2 är väl så långt jag vågar gå med att sätta in ett ventilerat golv och väggar med aquaboarden som inte möglar iom glasfiber istället för papp runt gipsen. Men isolering blir det inte i väggarna och detta kan väl i sin tur kanske skapa akustiska nackdelar? Alt2 har dessutom fördelen att man lätt kan skapa gömda kabelkanaler etc.
de akustiska experter jag talat med tryckte hårt på att dom inte var byggnads ingenjörer utan akustiks experter och kunde inte ta hänsyn efter de krav jag har i form av material och bristen på isolering etc. etc. Så Jag lär inte ta hjälp av någon sådan såvida dom inte har ingående vetskap kring det byggnadstekniska kring ett källarutrymme.
Rummet är 4X7meter stort.
k_llaren.JPG 18.27K
0 Antal nerladdningar
Ni som byggt i källare, vad har ni gjort? hur länge har ni haft det så? Vad funkar/funkar inte?
vilket håll som duken blir på är osäkert. Men troligen blir det på den smala ytterväggen då spisen inte bör vara ett lika störande moment ljud och "synmässigt". Dessutom blir det inte lika störande när någon går in/ut.
EDIT: All elektronisk utrustning planeras att byggas in i den nuvarande "matkällaren"
Redigerat av Unregisteredc65f9949, 20 May 2009 - 21:47.