"Swedish Statement" rigg för 3,3 miljoner!
255 svar till detta ämne
Postad 08 May 2009 - 07:43
Unregistered1452
-
Unregistered1452
-
Användare
-
-
241 inlägg
Läste i nya numret av Hifi & Musik om denna rigg hos bröderna från Marten.
En ultra-highendanläggning som kostar 3,3 miljoner.
Det var lite gött från bl.a. Bladelius, vinylspelare, kablage från Prime och inte minst Högtalare från Marten.
Bara högtalarna kostade 2,2 milj.
Min fråga är; Har någon här HÖRT en liknande anläggning?
Hur beskriver ni i så fall LJUDET?
Kan man på allvar säga att det är värt dessa stålar? (Om man vore rik alltså)
Även om jag hade miljarder vore denna anläggning nästan i mesta laget (prismässigt)
Fast det vore ju jävligt kul att ha, bara för att visa polarna!
Postad 08 May 2009 - 09:33
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1770 inlägg
Lyssnade på ett par stora runda högtalare på en hifi-mässa i Malmö för något år sedan (kommer ej ihåg vad dom hette) och dom kostade runt miljonen har jag för mig, men jag var förvånad hur dåligt det lät. Så kostnaden behöver inte alltid följa prestationen. Många gånger när man kommer upp i sådana summor känns det inte som att det är ljudmässigt bra komponenter som kostar så mycket utan snarare lyx-material som bara förhöjjer värdet och inte förbättrar ljudet.
Redigerat av Unregistered7fb84d09, 08 May 2009 - 09:34.
Postad 08 May 2009 - 09:40
Unregistered623ccef8
-
Unregistered623ccef8
-
Användare
-
-
107 inlägg
Det intressanta när det börjar kosta dessa fantasisummor är ju i vilken typ av rum man har prylarna i. Jag menar kan ju ha hur fina prylar som helst men i ett rum med kass akustik kommer det ju ändå låta crap.
Postad 08 May 2009 - 09:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Finns ingen anledning till att någon högtalare ska kosta 2,2 miljoner...
Postad 08 May 2009 - 10:01
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Många gånger när man kommer upp i sådana summor känns det inte som att det är ljudmässigt bra komponenter som kostar så mycket utan snarare lyx-material som bara förhöjjer värdet och inte förbättrar ljudet.
Men de bitarna kan vara nog så mycket värda för de som har mycket pengar. Över en viss gräns är det bara audiofiler som hör skillnader, och många med mycket pengar är inte sådana. Däremot är det viktigt för dem att det är byggt i exklusiva material, ser exklusivt ut, osv, förutom att det också låter bra.
Postad 08 May 2009 - 10:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
sen är det väldigt många som "hör skillnad" också...
Postad 08 May 2009 - 11:27
Unregistered1452
-
Unregistered1452
-
Användare
-
-
241 inlägg
Diamanter i diskanter och annat smått o gott, nä fan det låter lite i överkant!
Redigerat av Unregistered1452, 08 May 2009 - 11:29.
Postad 08 May 2009 - 11:30
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Vilket är det högsta priset som går att motivera enligt dig då?
Postad 08 May 2009 - 11:36
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Vilket är det högsta priset som går att motivera enligt dig då?
beror lite på, såklart men 2,2 miljoner är lätt 1,2 miljoner mer än någon uppsättning högtalare ska behöva kosta. finns ingen teknik i dessa som behöver vara så dur och inga material som är så pass dyra att det ska behöva kosta 2,2 miljoner... 500k tycker jag att man alldrig ska behöver gå över....
Postad 08 May 2009 - 11:42
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Skulle jag köpa något dyrt för att visa polarna skulle jag nog köpa en tiger.
Postad 08 May 2009 - 11:45
Unregistered1452
-
Unregistered1452
-
Användare
-
-
241 inlägg
Jag tyckte i alla fall det var jäkligt intressant läsning, lite kul att de var svenskar som byggde dessa monster.
Man kommer ju aldrig ens i bakvattnet på en sån här anläggning men NÅN gång kanske man kan få lyssna gratis med en favorit-CD, vore ju en höjdare!
Jag tror inte ens att mitt hela kit kommer i närheten av vad ens kablaget kostar.... he he!
Postad 08 May 2009 - 11:49
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
sen är det väldigt många som "hör skillnad" också... 
Word. Och det gäller inte bara när det gäller monsterdyra system, utan det gäller ganska mycket inom HiFi överlag faktiskt. Försäljare och reklam gör inte det lättare att urskilja vad som verkligen gör skillnad och vad som är pengarna i sjön heller...
Postad 08 May 2009 - 12:18
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Skulle jag köpa något dyrt för att visa polarna skulle jag nog köpa en tiger.  That would be something... Det intressanta när det börjar kosta dessa fantasisummor är ju i vilken typ av rum man har prylarna i. Jag menar kan ju ha hur fina prylar som helst men i ett rum med kass akustik kommer det ju ändå låta crap.
Rummet prylarna står i är tydligen akustikfixat till max, Svanå klass 3 eller nåt...
Postad 08 May 2009 - 12:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ja det lär ju inte låta dåligt i alla fall
och det jag har hört av Morten så är det inte något fel på dem högtalarna inte... men inte det bästa jag hört dock...
Postad 08 May 2009 - 13:48
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det har ju B&W i sina högtalare för 80 000 - 150 000kr. Där handlar det iaf inte om ett exotisk material bara för sakens skull, utan de valde helt enkelt det styvaste, och i den tjockleken som behövdes, lättaste materialet (i förhållande till styvheten) som finns. Sen får man ju inte glömma att det handlar om industridiamant, dvs tillverkad (men ändå äkta) diamant. De sitter ju inte och slipar ner en riktig diamant
Postad 08 May 2009 - 14:25
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Finns det någon sida där man kan skönheterna ?
Postad 08 May 2009 - 14:40
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
var på hificonsult i alingsås och hörde ett system för 1,1mille...kan inte säga att jag blev SÅÅÅ imponerad...visst det lät bra men inte så bra....monoblock lika stora som hundkojor och kablar som såg ut som dammsugar slangar,hehe tja det var lite löjligt överdimensionerat med tanke på bestyckning i högtalarna (4x6,5" i varje låda) men men har man pengar så har man....
Postad 08 May 2009 - 14:43
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
Visst sitter det diamant i mellanregistret också? Sen är det ju en Statement produkt, dom brukar för det mesta kosta en hel del och inte finnas så många av, därav priset. Diskanterna lösa kostar väl en 30k har jag för mig.
//rillo
Postad 08 May 2009 - 15:23
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Postad 08 May 2009 - 18:09
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Men de bitarna kan vara nog så mycket värda för de som har mycket pengar. Över en viss gräns är det bara audiofiler som hör skillnader, och många med mycket pengar är inte sådana. Däremot är det viktigt för dem att det är byggt i exklusiva material, ser exklusivt ut, osv, förutom att det också låter bra.
Ställ in dem i ett stort kaklat rum. Det kommer garanterat låta skit. Till och med en amatör borde upptäcka det. Fast amatören kanske skyller det dåliga ljudet på högtalarna...
Postad 08 May 2009 - 18:38
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Tja,,, alla högtalare är ju en kompromiss på sätt och vis från att ha riktiga instrument+band i rummet. För 3,3 miljoner kan man ju hyra band som spelar varje gång man ska lyssna på musik
Postad 08 May 2009 - 23:09
Mieron
-
Mieron
-
Forumräv
-
-
918 inlägg
Ställ in dem i ett stort kaklat rum. Det kommer garanterat låta skit. Till och med en amatör borde upptäcka det. Fast amatören kanske skyller det dåliga ljudet på högtalarna... 
Det beror väl på hur skit låter, men de spelar knappast så bra som de kan. Skulle man nu utan att blinka kunna lägga dessa pengar på en rigg bör man nog fundera hur man vill att de ska spela. Men det har ju hänt förut att folk köpt en rigg som kan prestera så mycket mer än den tillåts göra. Min är ett exempel på det men jag är medveten om det och kommer när det finns pengar att åtgärda det.
Postad 09 May 2009 - 08:06
Biggard
-
Biggard
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag har skrivit om det förut........ http://www.humblehom..._Statement.htmlKlicka på länken så får ni se ett hemmabygge som är nära nog identisk med Marten Designs Coltrane. Bara att sätta igång och bygga....
Postad 28 July 2009 - 16:57
dennan4
-
dennan4
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Tja,,, alla högtalare är ju en kompromiss på sätt och vis från att ha riktiga instrument+band i rummet. För 3,3 miljoner kan man ju hyra band som spelar varje gång man ska lyssna på musik 
Alla band jag lyssnar på behöver högtalare för att framföra sin musik
Postad 28 July 2009 - 20:04
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Jag tycker det är ett prisvärt alternativ. Vacheron Constantins Tour de l'ile Världens dyraste armbandsur kostar ca 10milj. Väger 200gr. Det är lite prestanda för pengarna det. Jackson Pollock tavla Gick för 140 miljoner.  Tavlan ser ut som det ibland gör i min slask hemma och det är tusan gratis att titta på.
Redigerat av mr-välljud, 28 July 2009 - 20:05.
Postad 28 July 2009 - 20:11
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Det har ju B&W i sina högtalare för 80 000 - 150 000kr.
Där handlar det iaf inte om ett exotisk material bara för sakens skull, utan de valde helt enkelt det styvaste, och i den tjockleken som behövdes, lättaste materialet (i förhållande till styvheten) som finns.
Sen får man ju inte glömma att det handlar om industridiamant, dvs tillverkad (men ändå äkta) diamant. De sitter ju inte och slipar ner en riktig diamant 
Men är detta sant? Beryllium är väl sett massa/hårdhet bättre? (jämförelse med fabricerade diamanter)Kan ha fel men minns mig läst detta. DYRARE MED om jag inte är helt fel ute. Dessutom är det absolut styvaste materialet förhållande till massa BOR. I alla fall om man skall tro faktisktianeran.
Redigerat av mr-välljud, 28 July 2009 - 20:14.
Postad 28 July 2009 - 20:55
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Peter Steindl var det väl?
Postad 28 July 2009 - 22:09
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jag kontrar mr-Välljud med ett frimärke.
Gul tre skilling banco = 15 miljoner.
Postad 28 July 2009 - 22:22
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Men är detta sant? Beryllium är väl sett massa/hårdhet bättre? (jämförelse med fabricerade diamanter)Kan ha fel men minns mig läst detta. DYRARE MED om jag inte är helt fel ute. Dessutom är det absolut styvaste materialet förhållande till massa BOR. I alla fall om man skall tro faktisktianeran. 
Diamant är det hårdaste ämnet som finns i naturen, hårdare än beryllium. http://sv.wikipedia....s_hårdhetsskalaAngående den där tavlan för 140 miljoner, så borde man kunna få samma effekt med en dokumentförstörare. Det ser ut som strimlat papper i en hög. Ta sen en bild på skiten och skriv ut. Tadaa 
Redigerat av Ageve, 28 July 2009 - 22:25.
Postad 29 July 2009 - 00:02
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Det var en tråd på AVSforum för inte så länge sedan där beryllium diskuterades. Någon länkade in en artikel/kompendium från en annan site (diyaudio.com) där de tittade på just beryllium-element. Verkar finns gott om legereringar med någon procent eller två av beryllium och resten andra metaller. Och ont om element i enbart beryllium. I första posten finns en word-fil med det ihopskrivna materialet att hämta.Och nej, inte det hårdaste, diamant är hårdare. Dock är väl beryllium hårdast av metallerna?
Postad 29 July 2009 - 07:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det är även intressant hu elementet klarar av att "äta upP" resonanser och därmed problem med "urklingning", så man vill ju inta bara ha så hårt dom möjligt...
Det är en hel vetenskap
Postad 29 July 2009 - 07:40
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Jag ville bara dras till minnes en notis i huvdet om att INDUSTRI (inte äkta) diamanter är relativt sköra unde normala förhållanden och egentligen inte alls lämpade som diskantmaerial. Mest för skryt. Men hittar inte igen källan till det så det får vara en konspirationsteori än så länge.
Andra metaller är bättre lämpade och då bland dem berylluim med sin förträffliga hårdet massa/vikt ratio. Typ. Själv finner jag även detta för exotiskt och direkt olämpligt att bruka som diskantmaterial Textil och Aluminium är helt och fullt tillräckligt för att producera en diskant som är perfekt inom det hörbara området. Det är min övertygelse.
Postad 29 July 2009 - 07:43
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Själv finner jag även detta för exotiskt och direkt olämpligt att bruka som diskantmaterial Textil och Aluminium är helt och fullt tillräckligt för att producera en diskant som är perfekt inom det hörbara området. Det är min övertygelse. 
+1
Postad 29 July 2009 - 12:31
charlieh
-
charlieh
-
Rookie
-
2 inlägg
För er som är intresserade, gå in på: http://www.swedishstatement.com/Där finns lite info om de svenska high-endtillverkarna. Tyvärr är informationen inte uppdaterad på ett tag. Att betala 3,3 miljoner för välljud kan tyckas vara mycket, för de flesta för mycket, men visst är det manligt! Ännu manligare blir det om man byter slutstegn mot McIntosh referens men då blir det ju inte helsvenskt längre...... Det rummet hos Morten där anläggningen står är ett Level 3 rum, som skall vara akustiskt "perfekt", anpassat med en mängd produkter från i detta fall Svanå för att nå den rätta akustiken.
Postad 29 July 2009 - 13:47
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ge mig McIntosh Reference NU.
Postad 30 July 2009 - 00:13
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag ville bara dras till minnes en notis i huvdet om att INDUSTRI (inte äkta) diamanter är relativt sköra unde normala förhållanden och egentligen inte alls lämpade som diskantmaerial. Mest för skryt. Men hittar inte igen källan till det så det får vara en konspirationsteori än så länge.
Nja, sköra är de när de används till diskantmembran, pga att de är så tunna. B&W får kassera en del del pga att de spricker vid monteringen. Den stora fördelen är styvheten vid liten belastning (dvs när de återger ljud). Den första uppbrytningen hos B&Ws diamantdiskanter ligger vid 70 kHz, medans den kommer vid 30kHz hos deras aluminiummembran. Nu finns det ju ingen människa som hör 30kHz, men det kanske kan ge hörbar dist pga undertoner? Ingen aning... Att kalla det för olämpligt material tyder dock på okunskap, oavsett vem uttalandet kommer ifrån. Tyg kan ju annars kallas direkt olämpligt eftersom det ofta bryter upp redan vid 15 kHz, dvs inom det hörbara området, men det behöver inte betyda att diskantelement med tygmembran låter kass.
Redigerat av Ageve, 30 July 2009 - 00:15.
Postad 30 July 2009 - 01:19
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Lyssnade på hela McIntosh Reference-riggen på Hifistället för något år sedan.
Hela golvet va fyllt med slutsteg och nätdelar men jag tror aldrig jag kommer uppleva samma dynamik igen
Postad 30 July 2009 - 05:49
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nja, sköra är de när de används till diskantmembran, pga att de är så tunna. B&W får kassera en del del pga att de spricker vid monteringen.
Den stora fördelen är styvheten vid liten belastning (dvs när de återger ljud). Den första uppbrytningen hos B&Ws diamantdiskanter ligger vid 70 kHz, medans den kommer vid 30kHz hos deras aluminiummembran. Nu finns det ju ingen människa som hör 30kHz, men det kanske kan ge hörbar dist pga undertoner? Ingen aning...
Att kalla det för olämpligt material tyder dock på okunskap, oavsett vem uttalandet kommer ifrån. Tyg kan ju annars kallas direkt olämpligt eftersom det ofta bryter upp redan vid 15 kHz, dvs inom det hörbara området, men det behöver inte betyda att diskantelement med tygmembran låter kass.
Nu är jag ganska säker på att ingen av oss är på den nvå som krävs för att till fullo utala oss om hur vida olika material är bättre eller sämre på det sättet... Men både du och jag vet att en konstruktion av ett element är inte bara att ta ett så hårt membran som möjligt, det är så mycket mer. Och om man tycker att hårdast e bäst, ja då vinner ju onekligen diamant Och att diamant diskanten i B&W's högtalare har uppbrytningar som ligger väldigt högt, det är ju en klar fördel, det är en klart god egenskap. Men det finns flera egenskaper till som är otroligt viktiga och en av dom är nivån av disst vid olika frekvenser och amplitud. Sedan hur diskanten hanterar dynamisk hög effekt och långvarig hög effekt och därmed också dess kompresions nivå med tiden vid dess effekter. Dess spridning (som om jag fattat det rätt är ett klart problem område med diamant diskanterna, alltså det är svårt att "styra" som man vill genom att tillverka domen på olika sätt) och dessa spridning ska vid övergången gärna stämma 100% med uppmötande element, i det här falet FST mellanregister. Alla dessa olika egenskaper + många många till, är det avgör om ett membran är lämpligt till ett element eller inte, och det finns inget material som är "bäst" just nu, utan dom alla har olika positiva/negativa egenskaper och hur man än gör så är det en kompromiss... För att nämna tyg så dom stora fördelar gällande spridnings egenskaper och möjlighet att forma dom efter tycke och fungtion, dessutom fördelar gällande att hantera pikar vid Fs (som inte hårda membran är lika bra på). Om man gör en tygdom tillräkligt noga så kan man få dessa uppbrydningar att hamna väldigt högt uppe, och man kan dessutom "ta ut dom" med hjälp av olika konstruktions lösningar i elementets magnetsysteg och "fjäder dämpningen" som oljan också bidrar med. Detta kombinerat med att tyg domar är minst lika bra på att hantera höga effekter (om den konstrueras bra) och är inte heller mer hög disstande, tycker jag ger tyget väldigt många fördelar. Jag ser inte att en disskusion av denna sorten bidrar med något, för vi här kan inte avgöra vad som är bra eller inte, tyvärr...
Redigerat av DVD-ai, 30 July 2009 - 07:52.
Postad 30 July 2009 - 07:44
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Nja, sköra är de när de används till diskantmembran, pga att de är så tunna. B&W får kassera en del del pga att de spricker vid monteringen.
Den stora fördelen är styvheten vid liten belastning (dvs när de återger ljud). Den första uppbrytningen hos B&Ws diamantdiskanter ligger vid 70 kHz, medans den kommer vid 30kHz hos deras aluminiummembran. Nu finns det ju ingen människa som hör 30kHz, men det kanske kan ge hörbar dist pga undertoner? Ingen aning...
Att kalla det för olämpligt material tyder dock på okunskap, oavsett vem uttalandet kommer ifrån. Tyg kan ju annars kallas direkt olämpligt eftersom det ofta bryter upp redan vid 15 kHz, dvs inom det hörbara området, men det behöver inte betyda att diskantelement med tygmembran låter kass.
Mitt stalltips är att B&W gått över sunda gränsen och att i kommande versioner så löder man kablarna på terminalerna och brukar exotiska material i ledarna på internakblaget etc etc. Den ordinarie Nautilusdomen är i sanning en av de riktigt bra diskanterna som tillverkats och de bord stannat där enligt min mening.
Postad 30 July 2009 - 08:26
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Diamant beklädda kablar !
Postad 30 July 2009 - 09:03
nermin
-
nermin
-
Användare
-
-
123 inlägg
Vacheron Constantins Tour de l'ile Världens dyraste armbandsur kostar ca 10milj. Väger 200gr. Det är lite prestanda för pengarna det.
För det första är det långt ifrån världens dyraste klocka, trots sina imponerande 16 komplikationer .. Patek har flera klockor som kostar det 5-dubbla. (kolla upp calibre 89) Sen att mäta en klockas prestanda i vikt är som att mäta en högtalares prestanda i kJ/kg. Om vi nu jämför världens dyraste högtalare, kanske Grand Enigma från holländska Kharma med den här klockan så är Grand Enigma enligt min åsikt en pappersmugg. ok ?
Postad 30 July 2009 - 09:43
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
För det första är det långt ifrån världens dyraste klocka, trots sina imponerande 16 komplikationer .. Patek har flera klockor som kostar det 5-dubbla. (kolla upp calibre 89) Sen att mäta en klockas prestanda i vikt är som att mäta en högtalares prestanda i kJ/kg. Om vi nu jämför världens dyraste högtalare, kanske Grand Enigma från holländska Kharma med den här klockan så är Grand Enigma enligt min åsikt en pappersmugg. ok ? 
Ja det e löjligt vad man kan ta betalt för grejer... helt otroligt...
Postad 30 July 2009 - 10:01
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
DEt är fortfarande bara en klocka. EN Casio a 49:- visar tiden lika bra om inte tom bättre! Nåja statussymboler är ovärdeliga för den som handlar och det är det som är vettigt att likna i hifisammanhang. Berylliumdiskanterna i TAD reference one fick jag igår lära mig kostar 120000:- par.  Jag menar hur är det ens på den rimliga skalan om vi strikt ser de prestandamässiga delarna? Det är inte vettigt.
Postad 30 July 2009 - 10:02
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
Ja det e löjligt vad man kan ta betalt för grejer...
helt otroligt... 
Du kan ju prova bygga den och se hur mycket du vill ta betalt. Har svårt att se det "löjliga" i det. Det kallas hantverk, därför det kostar. Vad är det som det är så svårt att förstå?
Postad 30 July 2009 - 10:06
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
DEt är fortfarande bara en klocka. EN Casio a 49:- visar tiden lika bra om inte tom bättre! Nåja statussymboler är ovärdeliga för den som handlar och det är det som är vettigt att likna i hifisammanhang. Berylliumdiskanterna i TAD reference one fick jag igår lära mig kostar 120000:- par. Jag menar hur är det ens på den rimliga skalan om vi strikt ser de prestandamässiga delarna? Det är inte vettigt.
Att göra service på en nyare Ferrari kostar 100 000:-, är det värt pengarna? Vad gör det prestandamässigt för bilen? Förutom att du får en signatur i serviceboken. //rillo
Postad 30 July 2009 - 10:08
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Det är hantverk visst men men men men men är det sett till prestanda VETTIGT?
Som statussymbol ja men som hi performance produkt? NO!
Postad 30 July 2009 - 10:11
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Du kan ju prova bygga den och se hur mycket du vill ta betalt. Har svårt att se det "löjliga" i det. Det kallas hantverk, därför det kostar. Vad är det som det är så svårt att förstå?

fortfarande löjligt...  (Det är dock ett underbart hantverk/konstverk och jag förstår mycket väl att det är en otrolig konstruktion som tar mycket tid och möda att få ihopp, och jag tycker det är ritkigt häftigt  ) Jag har inte svårt att förstå... (varför har du fått för dig det...?!) jag tycker bara att det är löjligt, den tar inte sådan tid att det kan kosta 30miljoner och materialet är inte så dyrt att det kan kosta 30 miljoner och inte heller dess fungtion är sådan att den är värd 30 miljoner. alltså, inte värt pengarna.. sedan kanske det är värt 30 miljoner för någon annan, men inte för mig.... För egen del så anser jag att det inte finns något materiellt som är värt 30 miljoner faktiskt... Kan inte komma på något på rak arm... finns faktiskt ingen "pryl" som jag ser vara värd 30 miljoner, oavsett fungtion. Edit: Nu kanske den här klockan kostade 50miljoner (såg jag nu) och då är den alltså mindre vettig, extremt "o-vettig" klocka med andra ord  eller ja... extremt ovettig för att vara en "pryl" i över huvud taget...
Redigerat av DVD-ai, 30 July 2009 - 10:17.
Postad 30 July 2009 - 10:17
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
finns faktiskt ingen "pryl" som jag ser vara värd 30 miljoner, oavsett fungtion.
En fungerande DeLorean tidsmaskin, hade jag kunnat lägga dom pengarna på, om jag hade haft dom...  sorry för OT
Postad 30 July 2009 - 10:18
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Att göra service på en nyare Ferrari kostar 100 000:-, är det värt pengarna? Vad gör det prestandamässigt för bilen? Förutom att du får en signatur i serviceboken.
//rillo
Detta är ju ett ickeargument!  Det gör ingenting och det är inte värt 100.000:- !
Postad 30 July 2009 - 10:19
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
Det är hantverk visst men men men men men är det sett till prestanda VETTIGT?
Som statussymbol ja men som hi performance produkt? NO!
Så du menar att det inte är en hi performance? Vad är det då? Den är väl rätt jäkla kompromisslös. Både när det gäller klockan och TAD. Kan bara inte förstå vad det ska gnällas över, hur många såna här trådar finns det inte på minhembio. Fattar inte att dom inte stängs ner för det ger inte ett skit och det är samma folk som klagar. //rillo
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|