Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla ihop hemmabio med laptop för ljud

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 May 2009 - 12:47

torupsbo
  • torupsbo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej!
Ska köpa en laptop, vill koppla så att jag får ut ljudet i mitt hemmabio system som är ett Sony DAV-DZ660. Vad behöver jag ha för kablar, samt tänka på att laptopen har några särskilda utgångar? Vill självklart ha surround ljud från laptopen om det går att ordna. Är inte särskilt hemma på detta så förklara gärna med klara ord =)

Trevlig helg
M.v.h
Tomas

Postad 08 May 2009 - 12:57

salami
  • salami
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Det absolut enklaste måste vara att köpa en laptop som är utrustad med en optisk utång. Vet dock inte om detta finns?
Annars får du köpa till ett extern ljudkort av något slag som har optisk ut. Så köper du en optisk kabel från datorn till stereon så är det klart :)

Säg gärna till om det är något du inte förstår

Postad 08 May 2009 - 13:06

torupsbo
  • torupsbo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej, tack för det snabba svaret. Har även ett ps3 kopplat till hemmabio systemet, tror den enda optiska utgången som hemambion har är upptagen till det? Finns inget annat sätt? är ett sådant ljudkort dyrt? Om jag inte behöver ha surroundljud ur hemmabiosystemet utan kan nöja mig med 2.1 ljud, kan man koppla med vanliga 3.5mm eller något liknande då?

m.v.h
Tomas

Postad 08 May 2009 - 13:41

salami
  • salami
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Självklart går det :)
Nej tror inte ett sådant ljudkort behöver vara så himla dyrt. Kolla på prisjakt.
Det finns fler alternativ för att få ut surroundljud om du skulle vilja ha det med. Ett exempel är koaxial-kabel som jag ser att ditt system klarar

Postad 08 May 2009 - 14:46

torupsbo
  • torupsbo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Okej. och det har alla laptopar? Koaxial uttag?! hehe...
m.v.h
Tomas

Postad 13 May 2009 - 06:41

salami
  • salami
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Nej jag tänkte mer på ett extern ljudkort :)

Postad 13 May 2009 - 09:23

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Det finns rätt många laptopar som har en dold optisk utgång i ett av 3.5 mm-uttagen. Du får kolla i specifikationerna. Rent fysiskt så märks det bara på att det uttaget är lite trögare när man sätter i en 3.5 mm-kontakt =) Sen köper man en kabel med adapter så att den kan kopplas i ett vanligt fullstort optiskt intag.

Postad 14 May 2009 - 11:38

salami
  • salami
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Det finns rätt många laptopar som har en dold optisk utgång i ett av 3.5 mm-uttagen. Du får kolla i specifikationerna. Rent fysiskt så märks det bara på att det uttaget är lite trögare när man sätter i en 3.5 mm-kontakt =) Sen köper man en kabel med adapter så att den kan kopplas i ett vanligt fullstort optiskt intag.

Jaså? Intressant. Hade jag ingen aning om faktiskt

Postad 14 May 2009 - 12:57

TheSaurus
  • TheSaurus
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Vet nu inte vad du har för anslutningar på receivern men du har inte HDMI så att du kan köra PS3an genom den och sedan optiskt från laptopen?

Postad 14 May 2009 - 13:15

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Finns endast HDMI-ut på den. Annars hade det varit enkelt.
Finns nog i princip 3 alternativ.

1. Koppla en optisk kabel. De flesta laptops har sådan utgång nu för tiden. Tyvärr så har du din PS3 i den ingången redan, så antingen får du koppla om varje gång eller skaffa en liten switch.

2. Koppla analogt. Blir endast 2-kanaligt men din hembio kan simulera flerkanaliga ljud (inte så pjåkigt, men inte som äkta). Funkar bra om du inte är kräsen.

3. Koppla digitalt via coax. Här vet jag inte hur det är med utbudet av laptops som har en sån utgång (tveksamt). Du blir då antagligen tvungen att skaffa ett externt ljudkort eller en omvandlare (optisk till coax). T.ex. en sån här: http://www.kjell.com/?item=37412

Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 14 May 2009 - 13:17.

Postad 19 May 2009 - 09:49

SBob
  • SBob
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har funderingar i samma banor, att koppla en laptop till stereon. Jag är mest intresserad av att lyssna på musik, tex via Spotify.

Min laptop har A2DP, och det skulle alltså gå att få över ljudet till stereon via en A2DP-streamer (finns för 699 kr på Kjell o co). På så sätt skulle jag slippa sladdar och externa ljudkort helt och hållet.

Är det någon som har erfarenhet av vilken ljudkvalitet man kan förvänta sig av A2DP?

Postad 29 May 2009 - 20:44

Unregistered1716
  • Unregistered1716
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hallå SBob

Jag använder BT att spela musik från datorn ASUS eeePC 701 med BT-adapter från Deltaco och mobilen Samsung i900 Omnia med inbyggd BT.

Bluetooth headsetet kommer från Clas Ohlson Exibel PSHC122 det kostade nog 400 kr när jag köpte det men verkar ha utgått ur sortimentet, tyvärr.
Använder det mest för att spela musik på jobbet men också för telefonsamtal emellan åt (den har en inbyggd mikrofon) med Omnian.

Har provat både Omnians och Exibels med skickade hörsnäckor som anslutst med 3,5 mm kontakt och är helnöjd med ljudkvaliten, jobb med mycket buller.

Hemma används för det mesta eeepc 701 datorn och Exibel PSHC122 med 3,5 mm-kontakt till 2 RCA-kontakter i 2-kanals förstärkaren Argon amp3245.

Det låter mycket bra i mina öron. Jag misstänker att BT standarden är så strikt att alla BT-grejer låter likadant, iaf överföringen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.