Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tomb Raider Underworld

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Hur bra är spelet? (18 medlem(mar) har röstat)

Hur bra är spelet?

  1. Tombastiskt! (8 röster [44.44%])

    Procent av omröstning: 44.44%

  2. Mycket bra! (5 röster [27.78%])

    Procent av omröstning: 27.78%

  3. Bra (2 röster [11.11%])

    Procent av omröstning: 11.11%

  4. Helt ok (1 röster [5.56%])

    Procent av omröstning: 5.56%

  5. Kasst (2 röster [11.11%])

    Procent av omröstning: 11.11%

Rösta Gäster kan inte rösta
Tomb Raider: Underworld (Xbox 360) (Xbox 360-spel) 1 8 (3) Inga priser

#1

Postad 09 maj 2009 - 00:27

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0
Nu ######r Mdag. Du var ju på gränsen att köpa det här förut. Läs min rec och gråt över ditt misstag :P

Bifogad fil  journey_to_the_underworld.jpg   1,11MB   1 Antal nerladdningar

Det lovar fortsättning, till Xbox 360. I cant fucken wait =D. Detta var min avslutande mening efter att ha spelat igenom TR Legend för andra gången (första till xbox, andra till 360). Jag hade höga förväntningar på remaken Anniversary men blev rejält besviken. Det förde dock med sig något gott – mina förväntningar på Underworld sjönk ganska drastiskt. Så tack vare dessa mindtricks blev jag riktigt positivt överraskad av den ÄKTA uppföljaren till Legend - Tomb Raider Underworld.

Alla aspekter som gjorde Legend bra återvänder med bravur i Underworld som gör allting bättre! Storyn tar vid där Legend slutade med återkommande karaktärer, och man får återigen följa Laras jakt på Avalon och lösningen på mysteriet med hennes döda föräldrar. Istället för Kung Arthur gäller det denna gång asatron, och Tors hammare Mjölnir är i centrum. Det är en involverande story som presenteras så förbenat trovärdigt av Lara själv. Nytt den här gången är att hon gör videodokmuentärer som får ses ur kameraperspektivet och den lilla detaljen lyfter faktiskt stämningen. Dialogen är träffsäker och levereras med högsta klass. Ansiktsuttrycken förmedlar bilden av olika känslor på ett besynnerligt bra sätt. Och som vanligt reser Lara jorden runt till diverse exotiska platser för att smyckra tillställningen.

Bifogad fil  tru_2009_05_05_16_21_17_25.jpg   24,13K   2 Antal nerladdningar

Och som den smyckras. Grafiken tar två steg upp från Legend och verkligen levar upp stämningen och världen. Laras animationer verkar ha getts extra mycket tanke – hon rör sig, i brist på andra ord, mänskligt. Rörelserepertoaren jämfört med Legend är så mycket bredare. Lara placerar/böjer benen rätt när underlaget hon går på är på olika höjder, vilket medför att det är en fröjd att se henne t ex gå ned- och uppför trappor. Hon går, trippar, joggar och springer på ett trovärdigt, feminint sätt och hoppar, kastar och voltar som om hon vore en cirkusartist. Hästsvansen vajar lugnt i rytm när man långsamt går runt och njuter av miljöerna. Står man stilla så flackar hon omkring med blicken, sträcker på sig, sätter armarna på höften, eller liknande. Springer man in i en vägg så tar hon emot med armarna och går man nära ett stup så försöker hon undvika att ramla ned.

Bifogad fil  tru_2009_05_05_16_21_44_14.jpg   50,83K   1 Antal nerladdningar

Men det är inte bara animationerna som förbättrats. Tekniskt håller det mycket hög klass och artistiskt är det ett fullkomligt mästerverk. Från första banan där man får dyka i ett hajinfesterat Medelhavet, till Thailands gröna djungler och turkosa laguner eller den betydligt kallare Jan Mayen-ön i Grönlandshavet, är det en underdrift att säga att jag spatserade runt och glodde på omgivningarna. Man känner att utvecklarna prickat rätt med alla detaljer när man springer igenom några växter, som då rör på sig trovärdigt, och Lara slår ut med armarna för att försöka undvika dem. Om man går nära en eld sätter hon upp händerna framför ansiktet i ett försök att skölda bort värmen. Det är detaljer som dessa blandat med stora, episka vistas och anordningar som fulländar spelets visuella presentation. Jag såg hela tiden fram emot vad som skulle komma härnäst och det var aldrig tal om repetition eller tråkiga miljöer. Man har t o m lagt in ett sjunkande skepp, en ytterst cool bana.

Bifogad fil  tru_2009_05_05_17_01_40_81.jpg   99,29K   2 Antal nerladdningar

Sen måste jag berömma utvecklarna som fått till Laras grafiska interaktion med miljöerna. Hennes hud är blöt när det regnar eller när hon simmat, men torkar efter ett tag. Kläderna likaså. Hon blir smutsig av att vara i djungeln. Och det är nog första spelet där man fått till naglar på ett riktigt snyggt sätt, även om de nog borde bli smutsiga så som hon håller på :) . Fattas bara att kläderna kan trasas sönder så skulle det fått en tia ;)

Musiken är sådär härligt stämningsfull. Inga direkta låtar, utan mer små snuttar när man gör eller ser något speciellt. Den håller sig i bakgrunden och sätter filmstämpel på äventyret.

Bifogad fil  tru_2009_05_05_17_51_27_42.jpg   126,53K   1 Antal nerladdningar

Spelmässigt då? Jo, det är givetvis samma gameplay som i Legends. Man hoppar, klättrar och svingar sig fram i djävulska tempel, ruiner och gravar och löser knivskarpa fysikbaserade pussel. Man har lagt ett ganska stort fokus på vattenbaserade lokaler och det blir en del simning. Vilket bara är skönt i det här spelet då det fungerar så bra och ser så vacker ut. Motorcykeln har också fått en större roll och används genom hela Mexico, även i templen. Bra handling och fysik på den för övrigt. Man har även konstruerat lite friare pussel så att det inte är helt uppenbart direkt vad som ska göras och att man ibland kan lösa dem på alternativa sätt. Jag tyckte både pussel och plattforming höll toppklass, och det blev aldrig tråkigt eftersom utvecklarna alltid såg till att ge en något nytt och fräscht att göra. Dessutom är checkpoints friskt utlagda så det är verkligen aldrig frustrerande att dö.

Bifogad fil  tru_2009_05_06_14_46_42_93.jpg   92,06K   1 Antal nerladdningar

Combat är ganska nedtonat. För det mesta slåss man mot olika aggressiva djur som tiger, panter, ödlor....stora spindlar... och då är det i vanlig ordning bara att trycka på R så autoaimar Lara och tar kål på allt. Flippa och rulla undan lite om man känner för det, men det är en lätt affär och mest till för att ge lite paus från klättrandet. Man har dessutom regenerativ hälsa till viss del och får fullt när man laddar checkpoint (vilket går väldigt snabbt). En gång hoppade jag dock till i stolen när en vithaj helt oväntat attackerade mig bakifrån =D.

Som vanligt är den största nackdelen med Tomb Raider att kameran kan vara ganska bråkig och det var vissa mindre hitdetection-problem men i övrigt kommer jag inte på något negativt. Hyfsat långt spel också, speciellt som man får tänka till, men jag hade gärna sett en ännu längre livslängd.

Bifogad fil  tru_2009_05_06_14_53_26_28.jpg   99,84K   1 Antal nerladdningar

Som avslutande ord vill jag bara säga, om ni vet att ni gillar äventyr – t ex Uncharted: KÖP. Det är det bästa Tomb Raider de senaste generationerna och enligt mig ett mästerverk som för tankarna till Indiana Jones-filmerna. Best adventure game ever för egen del.

Bifogad fil  tru_2009_05_06_14_54_00_56.jpg   106,41K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  tru_2009_05_06_14_56_37_37.jpg   74,82K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  tru_2009_05_06_14_58_09_17.jpg   125,92K   0 Antal nerladdningar
Så kallad Hummingvinkel
Bifogad fil  tru_2009_05_06_15_02_22_60.jpg   64,28K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  tru_2009_05_06_15_16_22_53.jpg   182,27K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  tru_2009_05_06_15_25_22_39.jpg   130,67K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  tru_2009_05_06_15_25_00_00.jpg   84,13K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  tru_2009_05_06_21_37_54_96.jpg   87,35K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  tru_2009_05_07_14_58_24_71.jpg   75,05K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  tru_2009_05_07_15_59_54_32.jpg   84,48K   0 Antal nerladdningar

Edit: Oops, glömde betyget. 10/10.

Redigerat av Zoiler, 09 maj 2009 - 00:40.


#2

Postad 09 maj 2009 - 00:38

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Ja, visst är det bra? Första spelet jag spelade på 360an. Har numer kört igenom det 2 gånger.

#3

Postad 09 maj 2009 - 00:43

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Ja, visst är det bra?

Underdrift :) . Blev överraskad av just hur bra det faktiskt var. Jag trodde Legend var bra, men det här är i en annan klass.

#4

Postad 09 maj 2009 - 09:22

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Jag älskade originalet (det som gjordes om till Anniversary) när det kom 1996. Underbar känsla. Åsså kommer du här och säger att Underworld är bättre ?!

Hur ska lilla jag hantera det här? :)

#5

Postad 09 maj 2009 - 09:42

ljud
  • ljud
  • Forumräv

  • 847 inlägg
  • 0
Grymt Zoiler! Jag har gått på dina andra speltips (läs timeshift) och blivit nöjd, jag ska ge detta en chans. Tack!

#6

Postad 09 maj 2009 - 09:53

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Jag har bara sett spelet lite snabbt på en polares dator över axeln, men jag vart så fruktansvärt irriterad på att alla henchmen såg exakt likadana ut och betedde sig väldigt dumt.
Sen skulle han hålla på och hoppa upp och fram o bak mellan några pelare och han fick inte Lara att göra som han ville så då fick jag för mig att kontrollerna verkade kassa också, men det kan ju ha varit han som var dålig.

#7

Postad 09 maj 2009 - 11:17

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

  • 1 680 inlägg
  • 0
Har alltid gillat Tombraider-serien och håller med om att Underworld är bra. Köpte även expansionspackerna (på XBLM) och Shadow of Lara var riktigt bra, värt att prova. Lagom klurigt spel där jag fann det absolut svåraste var att välja vilken bikini som var lämpligast för snö- och isbanorna.

#8

Postad 09 maj 2009 - 11:22

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0
Köpte det för 199:- på Ginza i veckan. Efter denna recension blir man sugen på att spela :)

#9

Postad 09 maj 2009 - 12:13

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

  • 1 846 inlägg
  • 0
Har testat demot lite grand och visst verkar det vara ett bra spel och en återgång till det jag gillade med Tomb Raider. Att du gör en jämförelse med Indy får mig ju inte direkt att bli mindre sugen då jag är ett stort fan av Indys samtliga filmer med visst undantag av den senaste som visserligen var ok men inte riktigt Indy i mitt tycke.

#10

Postad 09 maj 2009 - 12:21

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0
Hmmm...stod och höll collectors edition på PC Citys utförsäljning men satte i slutändan tillbaka det då jag blev osäker på i vilken ordning de kom... (hjälpte inte direkt att de valt de mest pixelerade bilderna till baksidan av boxen).

Låter som en nedladdning av demot är på sin plats.

#11

Postad 09 maj 2009 - 12:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Jag älskade originalet (det som gjordes om till Anniversary) när det kom 1996. Underbar känsla. Åsså kommer du här och säger att Underworld är bättre ?!

Hur ska lilla jag hantera det här? :blush:

Du ska lägga det här först på din priolista nu ok :) ?

Sen, jag har faktiskt inte spelat ettan på Playstation. Eller jo, jag spelade hos en kompis men det var absolut inte min grej. Kanske var min problemlösande hjärna inte tillräckligt utvecklad då men något har förändrats iaf. Eller har det det? Anniversary kändes tråkigt jämfört med övriga två och den var ju som du säger en remake av originalet. Det kändes nästan som ett teknikdemo fast med ful teknik. Det finns knappt någon story eller presentation av spelet i Anniversary och det är TUNGT fokus på pussel. Det kändes som ett steg tillbaka mot Legend i alla aspekter. Kanske beror på att gameplay och banor trots allt är 12 år gammalt med en mindre polish. Så ja, har du inte spelat Tomb Raider sen Anniversary så lär du väl få dig en chock :P

Grymt Zoiler! Jag har gått på dina andra speltips (läs timeshift) och blivit nöjd, jag ska ge detta en chans. Tack!

Just det ja. Då får vi hoppas att det botar din intressedip :D . Ett tips är att inte rusha igenom spelet, utan gå långsamt, lägga märke till detaljer och andas in atmosfären. Ta en bana i taget typ (vilket dock blev svårt för mig som sträckspelade i slutet).

Jag har bara sett spelet lite snabbt på en polares dator över axeln, men jag vart så fruktansvärt irriterad på att alla henchmen såg exakt likadana ut och betedde sig väldigt dumt.
Sen skulle han hålla på och hoppa upp och fram o bak mellan några pelare och han fick inte Lara att göra som han ville så då fick jag för mig att kontrollerna verkade kassa också, men det kan ju ha varit han som var dålig.

Som jag sa är combat en väldigt liten del av spelet, du kanske fightas max 5% av speltiden. Och människor är knappt närvarande alls. Men de är inte överdrivet smarta nej, det lilla som finns att döda ger ingen utmaning. Spelar ingen roll dock. Fast de är svårare än i Legend, jag dog i första striden för att jag trodde att man bara kunde springa in och döda.. men här krävs ett visst mikroskopiskt mått av ta-skydd-mentalitet. Hon har fått en ny roundkick nu som är jäkligt användbar dock. Och mot slutet av spelet blir det riktigt livat ;)

Kameran är inte hundraprocentig så det är inte säkert att det var hans fel. Men för det mesta flyter man igenom dit man vill. Lara gör små animationer som visar att hon kan hoppa till vissa ställen så när man lärt sig det behöver man inte ens se vart man ska, bara hoppa och veta att det finns något att hoppa till.

Lagom klurigt spel där jag fann det absolut svåraste var att välja vilken bikini som var lämpligast för snö- och isbanorna.

Eheh, hade faktiskt lite beslutsångest ibland. Ska man gå på den nya med mer kläder eller den klassiska som visar mer skinn. De borde haft med mer att välja på dock, t ex nudeoption =/.

#12

Postad 09 maj 2009 - 13:59

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Du ska lägga det här först på din priolista nu ok :) ?

Nu blev jag helt plötsligt intresserad av det.
Jag som hade tänkt stoppa in Persona 4 högt upp på listan. ;)

#13

Postad 09 maj 2009 - 17:20

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Ok jag litar på dig Zoiler, var och köpte det förut så nu ska det spelas ;)

#14

Postad 09 maj 2009 - 17:29

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0
Härligt, återkom med intryck sen ;)

#15

Postad 09 maj 2009 - 18:17

Unregistered1627
  • Unregistered1627
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Kommer så väl ihåg när jag spelade första Tomb Raider för vad som måste ha varit 100år sedan. Så gott som alla plattformare var ju sidoskrollande på den tiden så när man fick se Lara ur "rump-vinkeln" höll jag på att smälla av! Att man kunde springa runt i en 3D värld var helt otroligt och när sedan stämningen var tätare än Chuck Norris skäggväxt så blev upplevelsen total. Pga detta har jag alltid älskat Tomb Raider men ju fler efterföljare det kom ju sämre blev det. Legend var ett steg i rätt riktning och jag måste faktiskt säga att Underworld är riktigt nära den där WOW känslan jag fick av det första spelet. Mycket har hänt sedan första spelet och dessvärre har även min smak förändrats. Började för några månader sedan spela Underworld och tyckte det var var riktigt fräsigt men efter ett tag slutade wow känslan infinna sig och min frustration över att dra i spakar, dra i stenblock, dra i pinnar och dra näshår (nejdå bara skojade!) öka. Jag har till min stora förvåning och med gråten i halsen kommit till den tråkiga insikten att mitt tålamod inte längre klarar av spel utformade på detta sätt! Men, och detta är ett STORT men, lika ledsen som jag är över att inte längre vilja gå på date med Lara lika glad är jag att andra kan njuta av detta spel! Jag hoppas verkligen att alla som spelar/har spelat Underworld får samma underbara känsla som jag fick med det första Tomb Raider, för det var verkligen helt fantastiskt!

edit: pissdålig stavning ;)

Redigerat av Unregistered1627, 09 maj 2009 - 18:58.


#16

Postad 09 maj 2009 - 20:02

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0
Spelade demot. Var inte så imponerad. Var nått hoppa pussel som jag ramlade ner ifrån och så fick man börja om från början. Fast det är nog mest att speltypen inte är min genre.

Fast att spela kvinnliga roller är ju nått som ligger nära mitt hjärta (typ Puzzle Quest, Dead or Alive, Saints Row 2, Master of Orion II, Rumble Roses, Mass Effect, 50 Cent, etc) så man kanske skulle plocka upp detta ändå. Hur är gamerscore tilldelningen? Svårighetsgraden?

Fattas bara att kläderna kan trasas sönder så skulle det fått en tia ;)
[...]
betyget. 10/10.


OMG! CONFIRMED!

#17

Postad 09 maj 2009 - 20:48

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

så man kanske skulle plocka upp detta ändå.

Låter ganska lönlöst om du hade problem med demobanan, det finns betydligt värre pussel och plattforming i spelet. Jag spelade det till PC (mina screens) så achievments har jag ingen jättekoll på men jag kollade upp att man lätt får 500+ bara av att klara spelet. Men det är rätt mycket samlande av artefakter och skatter och jag fick inte samlat alla ens på en bana. Jag fick en 750 i TR Legend så något liknande kanske man skulle fått i detta.

OMG! CONFIRMED!

Hehe, jag såg också det i efterhand. Jag tänkte faktiskt sätta en nia först, men sen så läste jag min egen recension och tänkte att det inte kan bli annat än en tia så som jag brer på ;)

Redigerat av Zoiler, 09 maj 2009 - 20:49.


#18

Postad 09 maj 2009 - 20:52

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Problemet är ju kameran. Lara har en tendens att hoppa dit kameran pekar och inte dit näsan pekar. Man måste se till att man alignar kameran exakt vågrätt(eller vad man ska kalla det) mot hennes rygg innan man hoppar.

#19

Postad 09 maj 2009 - 21:03

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Problemet är ju kameran. Lara har en tendens att hoppa dit kameran pekar och inte dit näsan pekar. Man måste se till att man alignar kameran exakt vågrätt(eller vad man ska kalla det) mot hennes rygg innan man hoppar.

Bakom kan man ju kalla det ;)

När man ska hoppa från pålar och sånt så måste man göra så, men det är ju samma system som i Mario 64 så det var jag van vid. När man ska hoppa från avsatser däremot så är det ju bara att ta styrknappen åt det håll man vill hoppa så ser man oftast Lara göra en animation som påvisar att hon tar sats mot ett visst håll. Eftersom kameran är polygonrädd så går det ju inte att ta den bakom henne hela tiden så det är tur att man inte alltid behöver kolla på det man ska hoppa till. Jag har hoppat blint flera gånger och ändå vetat att jag ska komma rätt. Dessutom behöver man ju inte sikta exakt för hon "känner" vart hon ska och kan ibland göra rejäla elefanthopp eller hoppa snett för att komma rätt.

Men om det finns något problem så är det helt klart kameran.

#20

Postad 10 maj 2009 - 09:51

Rasken
  • Rasken
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0

Hur är gamerscore tilldelningen? Svårighetsgraden?


Ganska så pissenkelt att få en anständig summa. Jag lyckades skrapa ihop 915 pinnar utan att förta mig allt för mycket.

För övrigt tycker jag att spelet är habilt genomfört och har sina främsta tillgångar i story och klurighet. Tyvärr är, som andra påpekat, kameran inte lite störig. I vissa hoppa-på-100-pålar-moment är kameran och kontrollen av Lara en plåga.

Jag diggade spelet under de 80 första procenten av speltiden, sen blev det lite tjatigt och utdraget. Men spelet är helt klart spelvärt.

Spelet får 7.5 av mig.

#21

Postad 10 maj 2009 - 10:23

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

  • 1 846 inlägg
  • 0

Låter ganska lönlöst om du hade problem med demobanan, det finns betydligt värre pussel och plattforming i spelet.

Jag kan bara hålla med, mycket av utmaningen i Tomb Raider har alltid varit problemlösandet och att komma på hur man ska ta sig till ett visst ställe. Blev också grymt irriterad av att hela tiden ramla (var beredd på att göra detta ofta då den här typen av spel handlar mycket om Trial & Error) men till slut kommer man på hur man ska hoppa. Jag gillar den här typen av spel och det är väl därför jag gillar Prince of Persia spelen (som i mycket högre grad går ut på själva hoppandet än i till exempel Tomb Raider).

Tror inte heller att Tomb Raider är rätt spel för dig humming, visserligen har jag inte spelat Underworld (bara testat demot) men spelet lär bli betydligt mer "irriterande" i senare delar av det. Har svurit många gånger då jag dött av fällor i tidigare Tomb Raider spel och jag är ganska säker på att det kommer finnas många liknande fällor i Underworld, så gillar man inte spel där man får spela om vissa delar många gånger är nog mitt råd att inte skaffa spel som Tomb Raider...

Redigerat av Jack of all trades, 10 maj 2009 - 10:24.


#22

Postad 10 maj 2009 - 13:19

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0
Det finns mååånga checkpoints i spelet dock så det är sällan man behöver göra om några stora delar. Jag blev bara frustrerad en gång och det var för att jag hade valt att gå fel väg (man var i mitten och skulle till höger men jag gick tillbaka dit jag kom ifrån till vänster) i ett gigantiskt rum med massa pussel där det tog lång tid att ta sig fram. Men det var också mitt eget fel att jag var ouppmärksam.

#23

Postad 10 maj 2009 - 15:09

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Är det värt att spela igenom Anniversary och Legends innan Underworld?

#24

Postad 10 maj 2009 - 16:03

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0
Iofs, Underworld följer ju Legends story så Legend bör man kanske spela innan för att förstå storyn bättre. Och det är också bra.

Anniversary kan du spela separat om du känner för det.

#25

Postad 10 maj 2009 - 19:25

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0
Kanonrecension Zoiler! :)
Har själv klarat ut Underworld två gånger och håller det som ett av dom bästa spelen denna generation.
Har även spelat igenom Legends några gånger(X360) och håller nog ändå det spelet snäppet högre
än Underworld trots att UW är två snäpp bättre tekniskt. I Legends upplevde jag inte alls dom STORA
kameraproblemen som kunde uppstå i UW(tyvärr), och sen tycker jag Legends känns lite tightare på
något sätt med lite högre tempo, och inte minst med en hel del bättre musik(imo). Även skatterna tycker
jag var bättre upplägg på i Legends där dom var lite mera "rare" och det inte fanns en i varannan kruka,
och sist men inte minst, Croft Manor förstås(beroendeframkallande värre!)! Men ändå, har man inte spelat
dom två spelen och gillar genren(typ Uncharted) så har man definitivt missat något.

Har även spelat igenom båda expansionerna och Beneth the ashes var riktigt trevligt medans jag inte
fann Laras Shadow lika underhållande pga kameraproblemen(ett ställe höll jag nästan på att inte komma
vidare på pga det),repetivt och med för mycket fokus på fighter.

Nu väntar vi bara på uppföljaren! :D

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 10 maj 2009 - 19:57.


#26

Postad 10 maj 2009 - 22:09

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Varför får inte Anniversary någon kärlek? :)

#27

Postad 10 maj 2009 - 22:31

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Jo, jag tycker Anniversary var kanonbra. Bättre än Legends faktiskt. Mest pga det är mycket längre.

#28

Postad 10 maj 2009 - 22:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

och sen tycker jag Legends känns lite tightare på
något sätt med lite högre tempo, och inte minst med en hel del bättre musik(imo).

Håller med om båda delarna. Underworlds "musik" är mer tillbakadragen och används på ett lite annorlunda sätt än i Legend. Legend har ett AWESOME huvudtema som används genom spelet i olika versioner, lyssna på det:

http://www.youtube.c...h?v=69ldOOOhSR8

Underworld har ingen sådan backbone att luta sig mot. Men jag tyckte ljudsnuttarna man fick höra när man typ såg en mäktig staty röra sig så kameran skakade passade perfekt.

Legend är även mer combatorienterat med fler, framförallt mänskliga, fiender vilket höjer tempot.

BTW. Alla säger Legends har jag märkt, men det heter Legend :)

Varför får inte Anniversary någon kärlek?

Du kommer säkert gilla det som kommer ihåg PS1-versionen men det är inte lika bra som de andra. Framförallt är det långt ifrån lika välpolerat och presenterat.

Edit: Stellan gillar säkert pussel för det finns det nog mest av i Anniversary (och krångligast).

Redigerat av Zoiler, 10 maj 2009 - 22:46.


#29

Postad 10 maj 2009 - 23:42

reksallad
  • reksallad
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Legend och Underworld är verkligen två mycket bra spel. Men måste säga att Anniversary var en stor besvikelse för mig.
Kanske eftersom jag fortfarande tycker att TR1 från 1996 är det bästa Tomb Raiderspelet som gjorts. Varför? För att det var svårt, väldigt långt och hur coolt som helst. Bara att hitta en secret i dom gamla TR spelen fick man ju gåshud av. Att det nu finns typ 40 st per level tar ifrån en känslan av att ha varit en bra explorer :)

Kommer ihåg när man satt flera nätter med venedigbanorna i TR 2, eller nästan kastade handkontrollen i marken när det verkade omöjligt att klara sista bossen i TR3.
Legend och Underworld är verkligen alldeles för lätta och korta spel. Tycker charmen med de gamla TR var just all trial&error gameplay. Att inte veta (eller framförallt se som man hela tiden gör nu) vart man ska hoppa och klättra hela tiden.

Det som jag tycker är bäst med Underworld är den feta nostalgitrippen man fick när en viss Kärringjävel visade sig. Huh!!!

Efterlyser dock längre speltid, svårare pussel och banor tills nästa TR lir kommer. Tycker det ska vara jobbigt att spela Tomb Raider. :D

Dock helt klart ett måste att äga en kopia av Underworld. Heeelt klart.

#30

Postad 10 maj 2009 - 23:48

Metalmartin
  • Metalmartin
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Kommer ihåg när man satt flera nätter med venedigbanorna i TR 2, eller nästan kastade handkontrollen i marken när det verkade omöjligt att klara sista bossen i TR3.


har inte kommit till slutet än i TR 3

men visst Underworld måste jag nog inhandla :)

#31

Postad 11 maj 2009 - 06:40

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

BTW. Alla säger Legends har jag märkt, men det heter Legend :blush:


Gaaah! Jag VET att spelet heter Legend och ändå så skriver jag Legends! :D

Whyyy??

Jag börjar väl bli senil! :)

Edit: Låten Zoiler länkade till och denna
är dom två bästa från TR Legend. Sjukt bra musik!

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 11 maj 2009 - 16:02.


#32

Postad 11 maj 2009 - 16:35

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0
12.95£ hos zavvi.co.uk idag(plus något pund i frakt)

#33

Postad 11 maj 2009 - 16:49

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0
Det måste ni ju slå till på? Helgerån.

#34

Postad 11 maj 2009 - 19:42

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
"Fyndade" det nytt och inplastat på tradera för 130:- + 30:- frakt.
Jag skickar en räkning till dig Zoiler, om jag inte är nöjd :)

#35

Postad 11 maj 2009 - 20:56

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

"Fyndade" det nytt och inplastat på tradera för 130:- + 30:- frakt.
Jag skickar en räkning till dig Zoiler, om jag inte är nöjd :)

Shit, själv fick jag pynta hutlösa 135 kr + 30 kr frakt. :)

#36

Postad 11 maj 2009 - 21:15

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

"Fyndade" det nytt och inplastat på tradera för 130:- + 30:- frakt.
Jag skickar en räkning till dig Zoiler, om jag inte är nöjd :)

Gulp :P

Shit, själv fick jag pynta hutlösa 135 kr + 30 kr frakt

Väl spenderade pluringar. Du kommer säkert gilla det.

F-n vad billigt det är då. Det måste ha sålt dåligt så snabbt som det sjunkit i pris :)

#37

Postad 15 maj 2009 - 15:04

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0
Varför säger alltid personer att de köpt det och spelat men återkommer aldrig.. det bådar inte gott?

#38

Postad 15 maj 2009 - 15:32

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Varför säger alltid personer att de köpt det och spelat men återkommer aldrig.. det bådar inte gott?

va?

#39

Postad 15 maj 2009 - 16:15

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0
Lingonmannen var är du -_-

Edit: 2 har ju röstat på kasst så det kanske förklarar saken :wub:

Redigerat av Zoiler, 15 maj 2009 - 16:16.


#40

Postad 15 maj 2009 - 18:18

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0

Varför säger alltid personer att de köpt det och spelat men återkommer aldrig.. det bådar inte gott?


Mmmmm.... De säger de ska köpa ett spel så man kan spela co-op med dem, men sen hör man inte av dem och när man väl frågar dem så har de hittat nån annan BÄTTRE kompis att spela med... ;)


va?


Precis. :wub:

Edit: 2 har ju röstat på kasst så det kanske förklarar saken :lol:


Jag har inte spelat det än. I din rekommendationslista kommer den här i typ mitten;

1. Conan (spelat)
2. Just Cause
3. Tomb Raider UW
999. Earth Defence Force 2089

#41

Postad 15 maj 2009 - 18:25

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Mmmmm.... De säger de ska köpa ett spel så man kan spela co-op med dem, men sen hör man inte av dem och när man väl frågar dem så har de hittat nån annan BÄTTRE kompis att spela med... ;)

Mdag, I rest my effing case :wub:

1. Conan (spelat)
2. Just Cause
3. Tomb Raider UW

Du måste ha kompisar för att spela EDF så det rekommenderar jag inte :lol:

#42

Postad 15 maj 2009 - 19:05

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlägg
  • 0
La en röst här, fast har det på ps3an, hoppas det va ok? :P
Tycker detta är ett grymt kul spel... fattar inte varför det inte görs mer spel som detta... det jag spelat som är mest likt är Drakes Fortune...
Grymt tråkigt att min ps3a pajjade innan jag hann spela ut det, så har fått börja om... och jag HATAR göra om grejer :lol: ! Har ju dåligt med speltid, det är ju skiftjobb, så har man 2 ungar, och tränar ibland med :lol:
Spoiler

Men spelet är skitbra! Verkligen... har varvat 1-3, och det är inte många spel jag brukar fullförlja till 100% innan jag blir uttråkad... tror dom här spelen lockar mig mer, för det är olika pussel och gåtor på vägen :wub:
Betyget satte jag i topp, då såna här spel får mig att vilja spela genom hela spelet innan jag lägger det åt sidan innan jag varvat det, hä hä :P ;)

Tipsa gärna om det finns liknande spel tack! :D

Redigerat av Garrett, 15 maj 2009 - 19:17.


#43

Postad 15 maj 2009 - 19:12

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Mmmmm.... De säger de ska köpa ett spel så man kan spela co-op med dem, men sen hör man inte av dem och när man väl frågar dem så har de hittat nån annan BÄTTRE kompis att spela med... :lol:

Jag sa ju förlåt. :wub:
Finns det ingen botgöring jag kan göra så jag blir förlåten och slipper skämmas? ;)

#44

Postad 15 maj 2009 - 20:01

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Hej här är jag:) Har inte haft tid att spela så mycket ännu men har kommit kanske 1.5h in i spelet. Och ja Zoiler du verkar ha rätt än så länge. Spelar inte vanligtvis sådana här spel så det har varit lite utmaning för mig att hitta var jag ska hoppa eller hur jag ska lösa det pusslet osv. Men jag gillar utmaningen :wub:

Ser fram i mot att spela vidare nu till helgen!

#45

Postad 15 maj 2009 - 21:48

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0
Åh, där var du ju på förfrågan. Tror jag ska köpa mig en lott när jag ändå håller på :wub:

Jo men det kan vara lite utmanande även för veteraner. I förra spelet såg man vart man skulle nästan direkt men nu är det friare.

#46

Postad 15 maj 2009 - 22:21

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0
Även om man jämför med hopp-pusseln i Lego Starwars? :wub:

#47

Postad 15 maj 2009 - 23:18

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Även om man jämför med hopp-pusseln i Lego Starwars? :wub:

Nej de är förstås mycket svårare.

#48

Postad 23 maj 2009 - 11:05

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Har aldrig spelat ett TR-spel tidigare (;)), men jag gillar det här. Har dock inte fastnat och spelat ut det
så snabbt som möjligt. Började förra lördagen och har spelat till och från, är nu i början av
Spoiler
.

Kan nog ha något att göra med att man svurit sin beskärda del efter att ha fastnat, ramlat ner och/eller dött vid olämpliga tillfällen, osv.
Helt klart värt att spela även om man som jag aldrig spelat TR tidigare.

#49

Postad 23 maj 2009 - 11:12

Zakarias_R
  • Zakarias_R
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Är det här ett hållbart spel? Längdmässigt alltså. Det påminner ju starkt om uncharted, men inte lika kort hoppas jag....

#50

Postad 23 maj 2009 - 13:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

jag gillar det här.

Gott, då slipper jag betala ;)

Är det här ett hållbart spel? Längdmässigt alltså. Det påminner ju starkt om uncharted, men inte lika kort hoppas jag....

Beror på hur lång tid det tar att klara pusslen och hitta vägarna :D

Men annars är det godkänd längd. Skulle säga mellan 8-12 timmar beroende på hur bra man är.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.