Har mitt biorum i källaren. Golvet är tegel. Jag skulle vilja ha en matta, dels för ljudet men även för att få den mysiga biokänslan. Matta är ju egentligen inget man bör lägga i källaren eftersom golvet måste andas. Kan man komma runt detta? Det är bottenplatta i betong precis som resten av huset. Har dessvärre inte jättehögt i tak annars hade man kunnat höja golvet och lägga mattan på uppbyggnaden. Alla tips mottages tacksamt.
Postad 11 May 2009 - 22:35
Tjabba,
Har mitt biorum i källaren. Golvet är tegel. Jag skulle vilja ha en matta, dels för ljudet men även för att få den mysiga biokänslan. Matta är ju egentligen inget man bör lägga i källaren eftersom golvet måste andas. Kan man komma runt detta? Det är bottenplatta i betong precis som resten av huset. Har dessvärre inte jättehögt i tak annars hade man kunnat höja golvet och lägga mattan på uppbyggnaden. Alla tips mottages tacksamt.
Postad 13 May 2009 - 15:03
du behöver en platonmatta sen kan du lägga dubbla lager golvgips på det, det bygger inte mer än 50mm.
Man lägger ut platonmattan och sen limmar man golvgipsen på platonmattan, det finns speciellt lim för detta och bres ut med en fix kam.
Sen förskjuter man 2:a lagret gips med minst 300mm för en skarv på kort änden och 450mm med en långskarv, sen är ett par 25kg betong säckar bra att ha under den tid man lägger ut golvet för det skall limmas under press.
//Niklas
Man lägger ut platonmattan och sen limmar man golvgipsen på platonmattan, det finns speciellt lim för detta och bres ut med en fix kam.
Sen förskjuter man 2:a lagret gips med minst 300mm för en skarv på kort änden och 450mm med en långskarv, sen är ett par 25kg betong säckar bra att ha under den tid man lägger ut golvet för det skall limmas under press.
//Niklas
Postad 13 May 2009 - 17:54
Hur skall fukten ta sig ut från under platonmattan?
Lämnar man en glipa runt golvet för att det skall kunna andas?
Lämnar man en glipa runt golvet för att det skall kunna andas?
Postad 13 May 2009 - 18:29
Här finns all information som du behöver!
http://www.isola.se/...ors/platon_golv
Så här gjorde jag.
IMG_4931.JPG 3.52MB
9 Antal nerladdningar
/Peter Forsell
http://www.isola.se/...ors/platon_golv
Så här gjorde jag.
IMG_4931.JPG 3.52MB
9 Antal nerladdningar/Peter Forsell
Redigerat av Unregisterede0f2fd9c, 13 May 2009 - 18:33.
Postad 13 May 2009 - 20:25
Tjena!
Jag har samma problem med låg takhöjd men jag läste nånstans att folk lägger altanmatta direkt på betongen den har ju luftbubblor under som gör att mattan andas , den finns ju i olika färger som svart blå antracitgrå mm.
då får man ju full andningseffekt via mattan sen isolerar den ju lite värme oxå.
Mvh Tony
Jag har samma problem med låg takhöjd men jag läste nånstans att folk lägger altanmatta direkt på betongen den har ju luftbubblor under som gör att mattan andas , den finns ju i olika färger som svart blå antracitgrå mm.
då får man ju full andningseffekt via mattan sen isolerar den ju lite värme oxå.
Mvh Tony
Postad 19 May 2009 - 11:28
Det finns även heltäckningsmattor som kan läggas direkt på golvet som andas.
Postad 20 May 2009 - 07:41
Har själv betonggolv i källaren som jag lagt klinkers på... Jag köpte en vanlig tuftad matta på IKEA som jag lade direkt på golvet. Så länge det inte är halkskydd i gummi eller liknande så är det ingen fara, den andas fint... Har haft den där en månad nu och märker inget konstigt. Har vänt på den och känt och luktat, men allt är normalt.
Att lägga platonmatta med ventilation och spånskivor osv kan man väl göra, men jag tycker det verkar overkill...
Börja med en matta... I värsta fall blir mattan kass (tvätta?). Då kan du ju börja fundera på platon.
Edit: Hellum heter min matta 2x3 meter. Denv är svartare än vad som syns på Ikeas hemsida.
Att lägga platonmatta med ventilation och spånskivor osv kan man väl göra, men jag tycker det verkar overkill...
Börja med en matta... I värsta fall blir mattan kass (tvätta?). Då kan du ju börja fundera på platon.
Edit: Hellum heter min matta 2x3 meter. Denv är svartare än vad som syns på Ikeas hemsida.
Redigerat av Unregistered41753, 20 May 2009 - 07:44.
Postad 20 May 2009 - 18:45
Kolla med matthandlaren. Det finns som sagt mattor du kan lägga direkt på betong/tegel och som andas. Extra plus om de kan läggas löst.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
161 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?