Om drygt tre veckor kommer jag flytta hemifrån till en lägenhet på söder på 22 kvm - ett ytterst litet krypin med andra ord. I och med flytten har jag bestämt mig för att köpa en bra musikanläggning och det är här ni kommer in i bilden, jag behöver lite hjälp. Jag vill ha en bra utrustning som helt enkelt ger ett bra ljud och som tillåter en att köra på ganska hög volym. Jag har tittat på
Dali Concept 6 högtalarna och tycker de verkar vara ett bra alternativ - vad tycker ni? Centerhögtalare och mindre sido-/bakhögtalare tror jag att jag skippar till en början, måste hålla budgeten på en schysst nivå. Nästa pryl på köplistan är en förstärkare; här jag har absolut ingen aning vad som är bra och inte. Jag kan tänka mig en budget på ungefär 3-4000kr - några förslag? Sen undrar jag vad skillnaden är på en
Receiver och en
Förstärkare, är det möjligheten till radio på Receivern?
Då jag inte har så många CD-skivor så kommer jag spela mycket via min Ipod, och då blir nästa fråga - hur gör man det på bästa sätt? För tillfället använder jag en sådan här
anslutningskabel från Clas Ohlson som jag kopplar via Ipod:en till min fars förstärkare. Den fungerar alldeles utmärkt men det är irriterande att man måste gå fram till Ipoden för att byta låt hela tiden. Visst kan man ta Ipoden med sig men då följer sladden med och den har väldigt lätt för sig att hoppa ut lite titt som tätt. Finns det något trådlöst alternativ som fungerar bra och har samma kvalité i ljudet som anslutningskabeln?
Fråga tre: Är Hifi-klubben det bästa alternativet att handla ifrån, vågar man köpa demoex?
Redigerat av Unregisteredabf0ee1a, 13 May 2009 - 15:14.