Tänkte bygga lite nytt ljud och letar ett par små frånthögtalare.
Förutsättningarna är som följer:
- rummet är relativt litet, men man kan ju flytta till nåt större snart
- jag vill inte ha stora golvhögtalare
- de ska användas mestadels till film/tv, men jag vill kunna lyssna på musik också.
- Helst vill jag ha vägghängda högtalare, men annars normala bokhyllehögtalare.
- budgeten är c.a. 5-6000 för ett par, kan tänka mig att sträcka mig lite längre för nåt riktigt passande...
- de ska köras med nån form av ny a/v receiver, t.ex. onkyo 607, el liknande.
Mitt resonemang såhär långt är såhär:
- För att det ska vara skalbart till ett större rum och/eller högre kvalitet så vill jag att det ska finnas större högtalare i samma serie. T.ex. att man flyttar de jag köper nu till bakhögtalare, och köper nya frontar av större modell. Alltså, gärna nåt större märke med en större serie högtalare. Det ska alltså bli ett 5.1 i framtiden, men tänkte först köpa ett 2.0 (alt. 2.1).
- Då man ska lyssna på musik så vill man helst undvika att använda sub, dvs. de jag vill ha nu måste ha hyfsat bra omfång, t.ex. från 50Hz, -3dB (eller? vad duger?)
Har kollat lite på Dali, kef, klipsch, B&W, och det finns ju helt klart alternativ i bokhylleklassen som verkar uppfylla ljudkraven. Däremot har de oftast rätt tråkig och ljupt format, så att de nästan bara verkar passa på stativ (och då har man inte vunnit nåt jmf. med golvare...). Har kollat lite på "platt-tv-högtalare", men har svårt att hitta nåt som har ambition att funka som stereohögtare för musik (det är ett svårt problem att lösa inser jag ju). Dali har en center som kan klara det https://www.prisjakt...p?e_id=62152132
Men det känns lite som att det är "mindre för pengarna" än man får om man köper nåt traditionellt, som t.ex. ett par vanliga bokhyllehögtalare i samma kategori?
Tacksam för tips
Sökningen pågår
Avancerad sökning
16 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?