Någon av ungarna har tyckt att högtalarna behöver göras om.
Domediskanten är intryckt... och då menar jag intryckt, helt!.
FINNS det NÅGOT att göra? Tips/trix? eller är det bara att beställa en ny???
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Intryckt Dynaudio Diskant
Startad av
Unregistered7cde3c8f
, May 18 2009 14:04
59 svar till detta ämne
Postad 18 May 2009 - 14:04
Jaha då var det dags för det man fruktade mest.
Någon av ungarna har tyckt att högtalarna behöver göras om. Domediskanten är intryckt... och då menar jag intryckt, helt!. FINNS det NÅGOT att göra? Tips/trix? eller är det bara att beställa en ny??? Postad 18 May 2009 - 14:07
Ta ett rör i passande storlek, tex en tom toarulle. Sätt den kring den intryckta konen och sug ut den med munnen.
Det brukar funka. (Ja jag har barn.) Postad 18 May 2009 - 14:10
SKa prova det, om jag hittar ett passande rör.... men är det inte osäkert att man suger för hårt? Postad 18 May 2009 - 14:12
Sug försiktigt. Du märker när den hoppar ut. Postad 18 May 2009 - 14:13
Wohoo! Det funkade! Men nu är den typ "mjuk" och lite bucklig... ska den vara mjuk? Postad 18 May 2009 - 14:17
Måste vara oerhört tråkigt när sånt här händer. Det kanske är dags att sätta på skydden för att det inte skall inträffa igen?
Redigerat av Unregistereda73534df, 18 May 2009 - 14:17. Postad 18 May 2009 - 14:18
Det jobbiga är att skydden har varit på! Hon/han har antagligen tryck med kraft igenom skydden också. Postad 18 May 2009 - 14:19
Det skall inte spela någon roll. Centerkonen har så vitt jag förstår ingen större aukustisk funktion och så länge det inte är hål på den så gör det inte något. Provlyssna. Postad 18 May 2009 - 14:21
Det är alltså inte centerkonen på en bas utan domediskanten som var intryckt. Jag lyssnar för fulla muggar men nu är man lite väl argsint för att ta en funderare på hur det låter. Postad 18 May 2009 - 14:36
Nog lär det påverka ljudet alltid... Tyvärr.. Softdomes är ganska känsliga. Men ta en lyssning och se hur du själv tycker det påverkar. Du kanske inte märker av det.
Postad 18 May 2009 - 14:46
Spridningsmönstret förändras hos diskanten och dess resonans frekvens brukar ändra sig + att diverse andra "roliga" resonans fenomen kan dyka upp på grund av "doomen's" buckliga form.. segt när sådant här händer... Postad 18 May 2009 - 14:58
Jahopp... finns inte mycket positivt att få ut av det här.. Svårt för en att byta dessa högtalare om man köper nya? Postad 18 May 2009 - 15:12
Måste man ha drulle för detta? Postad 18 May 2009 - 18:30 Och om du inte har drulle försäkring nu så fixa det nu och anmäl om några mån *L* Postad 18 May 2009 - 18:43 Jo jag e ledsen, men jag säger bara som det är, detta med intryckt diskant e inte kul på något sätt faktiskt.. Dock så tycker jag du ska lyssna lite och se om du hör skillnad, i vissa fall blir den stor och i vissa fall inte.... Hur som så skulle jag i alla fall se över möjligheterna till att skaffa en ny diskant.
+1 Postad 18 May 2009 - 19:17
Råkade ut för samma sak med mina förra högtalare. Köpte en ny diskant.
Är lite orolig ibland för de sitter ännu känsligare till på de jag har nu (sticker ut mer). Postad 18 May 2009 - 19:20
Fan försäkringsbolag är ju tjuvar så det kan dom gott få ta på sig *L* Postad 18 May 2009 - 19:30
Alltför många tillverkare kör med diskant utan något skydd. Man borde kunna designa något litet metallgaller el liknande utan någon dirket påverkan på ljudet tycker jag.. En del verkar ju lyckas med det, typ SEAS och Focal.
Postad 18 May 2009 - 20:36
T.ex många Focalägare säger att ljudet blir bättre när metallgallret är borttaget så jag tror inte att tillverkarna vill sätta på ett metallgaller om det inte är absolut nödvändigt, högtalare brukar ju inte tillverkas med barnfamiljer i åtanke Redigerat av Ar@b, 18 May 2009 - 20:37. Postad 18 May 2009 - 21:52
det inverkar men räknas med från första början. det finns bättre material än metall, en slags skum (som för övrigt IÖ kör med till sina högtalare som diskant skydd) som är extremt transparant för ljudet. Finns att köpa på HiFi kit liknande vet jag. Postad 18 May 2009 - 23:36
Nackdelen med skummet är väl att det inte ger så mycket petskydd =) Fast det är ju bättre än inget.
Postad 19 May 2009 - 13:03
man kan ha ganska tjockt faktiskt (i alla fall den som IÖ hör med, ska inte svära på att det e samma men extremt likt i alla fall..) ca 3-4cm och då är det ett ganska bra "pet skydd" faktiskt Postad 19 May 2009 - 20:39
Sitt ner i lugn och ro och lyssna.
Jag hade själv ett par Dynaudio som fick diskanten intryckt och jag sög ut den med en toarulle och en dammsugare med låg effekt. Jag hörde inte ett skit skillnad och tro mig jag försökte verkligen att berättiga ett köp av en ny diskant! Den som säger att det låter annorlunda kommer förmodligen viftandes med sina förbannade kurvor och skit men inte lär du höra ngn skillnad för det. Så länge det inte är hål på den så kör på och fortsätt njut av en underbar högtalare Postad 19 May 2009 - 22:15
Lite porrigt... Postad 20 May 2009 - 00:13
Hej!
Jag fixade också min diskant med en dammsugare, det blev kanon förutom att det inte lät riktigt som det skulle så jag beställde ändå en ny, detta var till mina förra B&W CM7:or, som tur var väl att jag slapp sätta tillbaka den själv, den diskanten i just CM7:orna är inte enkel att sätta tillbaka kan man säga, enklare är att kvadda den MVH:HighEnd-Perra Postad 20 May 2009 - 09:31
Det var modigt gjort. Hade dammsugaren variabel styrka? Jag hade inte vågat sätta munstycket nära en diskant. Lugn. Jag får associationer till ordet "suga". Postad 20 May 2009 - 13:27
+1 Fick också min diskant intryck, har inte upplevt någon skillnad efter kritisk lyssning! Tack och lov... Postad 20 May 2009 - 14:07
Om man i övrigt inte ser skillnad på höger och vänster högtalare kan du ju låta någon vän se till att byta plats blint dem emellan när du inte ser på och med elementskydden på. Hör du skillnad mellan höger och vänster så har antagligen diskanten tagit skada...
Postad 20 May 2009 - 14:10
Jag har varit med om en liknande sak med mina Dynaudio. Dock fans det inte några barn inblandade utan helt enkelt bara en massa sprit. Jag kom hel full som en örn och ramlade in i den ena högtalaren och lyckades på något vänster få den över mig och när jag skulle ta mot den tryckte jag in diskanten. När jag vaknade upp dagen efter så gjorde jag toalett rulles tricket och döm om förvåning när jag inte kunde höra någon som helst skillnad. Har även blindtestat dom mot varandra för att lyckas se om någon låter olikt den andra, med det gör dom inte som tur är. Sjukt klantigt gjort men tur i oturen
Postad 20 May 2009 - 14:16
Haha, klockrent ! största faran för att högtalare ska gå sönder är alkohol.... antingen så spelar men sönder dem eller så ramlar man in i dem Postad 20 May 2009 - 14:21
Barn och annat löst folk ska inte vistas i närheten (radie<2m) av hifi-elektronik.
Postad 20 May 2009 - 14:30 Vet hur du känner dig... farsans polare kommer över lite då och då med sina små barn på några år... dock så är farsan väldigt medveten om hur dessa beter sig och brukar sätta på skydden på mina högtalare eller lägga över ett täcka på var högtalare när dem kommer över. Just för att vi har haft en incident tidigare med mina grejer och dessa små rackare.. Ne vänta.. två incidenter till och med ena gången så spelades båda mina basar sönder (dem hade satt volymen på kl 16 så det sa bara "klonk" när jag startade en låt så satt basarna fast totalt..) andra gången så va det båda mina diskanten ( på ett par andra högtalare som va väldigt intressanta tydligen och dem blev sig aldrig lika igen (snea spolar... dem blev väldigt hårt åtgångna..)) så nu är jag och farsan väldigt försiktiga... Postad 20 May 2009 - 14:33
Jag har löst problemet genom att förlägga lyssnandet i en stuga bredvid huset, långt ifrån potentiella skadliga element - tex kattklor o dyl....
Postad 20 May 2009 - 14:39
alla har inte dem möjligheten.. Postad 20 May 2009 - 16:37
Nu är inte mina släktingar så ofta hos mig och hälsar på med sina barn och det är ju rätt så skönt
Men man funderar ju på inreda något lekrum åt dom så man vet var man har dom, gärna inrett med dvd och LCD-tv, behöver ju inte vara ett highend-rum direkt, mid-end får duga Postad 20 May 2009 - 17:08
Jag har samma utmaning, men mindre barn (en 2.5 år..). Så jag pallade inte nervpressen utan sålde mina högtalare och köpte Ino Audio pi60 som jag satte galler på och diskantskydd, samt att jag medvetet målade dem i lack, så om tuschpennor/trampbilar/dammsugare osv skadar dom lite så är det bara att dra på lite färg, alternativt spackla en repa och måla ovanpå. Något man INTE fixar med fanér...Så det känns toppen nu, alltid lugnare i psyket Sedan låter ju pi60 bra också! Postad 20 May 2009 - 22:01
Men jag har funderat på, hur påverkar dina galler det ljudliga resultatet.. ?! Postad 20 May 2009 - 23:11
Var det inte Sonus Faber som gjorde ett galler till sina senaste golvare som såg ut som ett galler till ugnen, alltså ett sånt där ugnsgaller, sedan vet ju inte jag hur bra skydd det var mot den som vill trycka in diskanten, men jag vet att jag har sett ett sådant i alla fall
Postad 20 May 2009 - 23:26
De gör ingen skillnad. Är ju Öhmans egna också som han tagit fram till dem, som han gjort med diskantskydden också. Har lyssnat före-efter med elementskydden på. Dock har diskantskydden en svaghet, de är fastsatta med ett par bitar kardborretejp bara, och de kommer de små liven på att dra bort de där lustiga skummgummi prylarna som sitter på högtalaren...så skulle gärna fått varit ett finmaskigt galler där också... Postad 21 May 2009 - 10:03
ok. men det va ju bra just i diskanten så är det problem med galler... det blir inge bra Därför han har sin "skum" där i stället Postad 21 May 2009 - 10:20
Yep, men utseendemässingt hade också ett finmaskigt metallgaller varit snyggast till basen, men Öhman har nog valt de grövre för att det påverkar ljudet mindre (får man hoppas iaf:) )
Iaf är det en billig investering till pi60 (och de andra som har samma galler, i28 osv) tror det är 280kr paret för basgallren och 200 kr paret för diskantskydden typ. Men jag har en dialog2 också, och då köpte jag bara 1cm skummgummi på lösvikt på hifikit och klippte till, och 4st små bitar karborretejp, så fixade man ett skydd där också. Funkar perfekt och ser helt ok ut. Är självutnämnd expert på att barn-härda Ino högtalare numera.... Postad 21 May 2009 - 10:32
Haha, jo men det e ju bra, så slipper man stå där och gråta rätt som det är... Men det ser ju (om jag får tycka till själv) inget vidare ut med galler för basen tyvärr... Jag kommer inte att satsa på några galler tror jag ej, kanske skydd till diskanten, men inte till basarna. Det är väll samma galler som finns på HiFikit, samma pris också så... Postad 21 May 2009 - 14:19
Ja, inte blir dom vackrare av dem
Postad 21 May 2009 - 21:25
gallrena tror jag nog e original skulle jag tro, men han säljer dem ju inte dyrare så... han har dem helt enkelt till hands för att man ska kunna köpa direkt när man köper högtalarna sedan så filterkomponenter m.m. är också från Elfa och hifi-kit men han ser ju till att få riktigt bra tolleranser på dem Postad 22 May 2009 - 08:50
Tack för lite upplyftade ord. Jag ser nog som du, märker ingen skillnad faktiskt, ska hålla mig ett tag och se om ågren försvinner. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |