Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Puckar under förstärkare

164 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 May 2009 - 19:52

Shine_on7
  • Shine_on7
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Har sett att en del stabiliserar sina cd-spelare, skiv-spelar och annat som kan tänkas röra sig under uppspelning (vilket jag kan förstå), MEN jag har också sett förstärkare som står på spikes, puckar och stenplattor. Hoppas på att någon kan förklara nyttan/hokus-pokuset :P med detta.

Postad 24 May 2009 - 20:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Vill du ha bort vibrationer så är SD kuddar det som gäller.
Finns bla hos reference audio.

Postad 25 May 2009 - 03:48

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
För att inte vilseleda andra tror jag han menade: varför sätter man just spikes/dämpkuddar/puckar under en förstärkare?

Understryk förstärkare i denna fråga. Personligen tror jag folk gör det mest för att det ser coolt ut. Märk åter igen, när det handlar om förstärkare. Jag ser inte riktigt någon vits i att palla upp en stärkare.. men än för syns skull, vilket är en okej anledning för min del! :)

OM det inte är av samma anledning som folk pallar upp sina kablar på träklossar?? Vilket jag iofs inte heller har någon aning om varför de gör..

/Christian

EDIT: Stavfel.. skrev på en Nokia 5800 på jobbet förut..

Redigerat av Unregistered1331, 25 May 2009 - 05:16.

Postad 25 May 2009 - 07:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Enda positiva är att det förbättrar luft flödet :)

Postad 25 May 2009 - 08:43

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0
Jag har aldrig ansett dämpnig till förstärkare var nödvändigt men samtidigt så kan det bero på vilken grupp vi hör till vad vi vill använda pengarna till.

Själv tillhör jag hembio folket och där hör det till upplevelsen om fönstren skakar och blomkrukor ramlar ned.

Detta är en ren fasa för Hifi folket där rent ljud är målet och för att nå dit är man beredd att eliminera alla möjliga eller omöjliga saker som kan sabotera ett absolut rent ljud.

När jag köpte mitt Solid Tech rack med 5 hyllor så undrade försäljaren om jag ville ha dämpningar till varje hylla men det sa jag var överkurs för hembio.

Redigerat av hmarkstrom, 25 May 2009 - 08:44.

Postad 25 May 2009 - 08:55

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
:)

Jag har aldrig ansett dämpnig till förstärkare var nödvändigt men samtidigt så kan det bero på vilken grupp vi hör till vad vi vill använda pengarna till.

Själv tillhör jag hembio folket och där hör det till upplevelsen om fönstren skakar och blomkrukor ramlar ned.

Detta är en ren fasa för Hifi folket där rent ljud är målet och för att nå dit är man beredd att eliminera alla möjliga eller omöjliga saker som kan sabotera ett absolut rent ljud.

När jag köpte mitt Solid Tech rack med 5 hyllor så undrade försäljaren om jag ville ha dämpningar till varje hylla men det sa jag var överkurs för hembio.

Håller med! Till bioutrustningen använder jag bara kuddar under de bakre surroundhögtalarna. Elektroniken står direkt på härdade glashyllplan. Räcker gott. I hifi-anläggningen däremot, tweakar jag som besatt... :P Kuddar/metallpuckar under i princip allt. Köpte tvådelade metallpuckar för 900 spänn styck till cd:n. Märkbar förbättring av ljudet. Under slutstegen, försteget och nätdelen kör jag med SD-kuddar. Mest för att det ser bra ut. Har inte gjort någon riktig jämförelse mellan med eller utan, men det är dumt att chansa att köra utan... :)

Postad 25 May 2009 - 09:51

Shine_on7
  • Shine_on7
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

För att inte vilseleda andra tror jag han menade: varför sätter man just spikes/dämpkuddar/puckar under en förstärkare?

Understryk förstärkare i denna fråga. Personligen tror jag folk gör det mest för att det ser coolt ut. Märk åter igen, när det handlar om förstärkare. Jag ser inte riktigt någon vits i att palla upp en stärkare.. men än för syns skull, vilket är en okej anledning för min del! :)

OM det inte är av samma anledning som folk pallar upp sina kablar på träklossar?? Vilket jag iofs inte heller har någon aning om varför de gör..

/Christian

EDIT: Stavfel.. skrev på en Nokia 5800 på jobbet förut..

Enda positiva är att det förbättrar luft flödet :)

Att de e snyggt tycker jag är extremt viktigt sen att man troligtvis får ett förbättrat luftflöde blir ren bonus. SD-kuddar känns inte lika spejzat som med ett par snygga spikes. Någon som har något förslag på en snygg konstruktion på detta? Vill inte att de ska se för mesigt ut eftersom stärkaren e ganska stor.
Stay tuned

Postad 25 May 2009 - 11:29

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Någon som har något förslag på en snygg konstruktion på detta? Vill inte att de ska se för mesigt ut eftersom stärkaren e ganska stor.
Stay tuned

Jag har såna här under cd-spelaren. Riktigt snygga och passar även "vräkiga" stärkare.

http://audioconcept...._...kr&Visn=Std

Postad 25 May 2009 - 12:27

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Jag har såna här under cd-spelaren. Riktigt snygga och passar även "vräkiga" stärkare.

Sjukt beteende :) 850:- styck.. :)

Men å andra sidan.. varför inte :P Dock bara för att det är snyggt!

Men i ärlighetens namn, är det verkligen snyggt att ställa förstärkaren på något? Jag tror enbart att det kommer se mysko ut.. om man inte byter ut de befintliga "plast-puckarna" mot dämpkuddar/spikes.. men nej.. jag vill nog inte för jag tror det blir fult! Bevisa gärna motsatsen!

/Christian

Postad 25 May 2009 - 12:36

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Sjukt beteende :) 850:- styck.. :)

Men å andra sidan.. varför inte :lol: Dock bara för att det är snyggt!

Men i ärlighetens namn, är det verkligen snyggt att ställa förstärkaren på något? Jag tror enbart att det kommer se mysko ut.. om man inte byter ut de befintliga "plast-puckarna" mot dämpkuddar/spikes.. men nej.. jag vill nog inte för jag tror det blir fult! Bevisa gärna motsatsen!

/Christian

Får min nya stereobänk i slutet av denna vecka. När denna och allt annat är fixat och på plats, lägger jag in en bild på hur sanlöst snygg Naim CD5x är med puckarna under. :P

Postad 25 May 2009 - 14:20

Shine_on7
  • Shine_on7
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Får min nya stereobänk i slutet av denna vecka. När denna och allt annat är fixat och på plats, lägger jag in en bild på hur sanlöst snygg Naim CD5x är med puckarna under. :)

Ser fram emot bilder på dessa "irl". Ser ju riktigt snygga ut på bilden...så vad kan gå fel! Klickade runt på siten du länkade, det finns ju fler modeller från 500-1700 pistoler. Kan iofs kännas som en saftig peng innan lönen kommit. :)

Postad 25 May 2009 - 18:33

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Känns ju löjligt att lägga ut 3500 spänn på några små fötter som en apparat skall stå på. Borde ju finnas billigare alternativ eller åtminstone något DIY alternativ. Har man tillgång till en svarv så kan man ju svarva fram 4 st sådana för en spottstyver. :)

Postad 25 May 2009 - 21:38

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Känns ju löjligt att lägga ut 3500 spänn på några små fötter som en apparat skall stå på. Borde ju finnas billigare alternativ eller åtminstone något DIY alternativ. Har man tillgång till en svarv så kan man ju svarva fram 4 st sådana för en spottstyver. :D

Man behöver bara 3 st... ;) Löjligt? Nädå.

Postad 25 May 2009 - 22:29

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Känns ju löjligt att lägga ut 3500 spänn på några små fötter som en apparat skall stå på. Borde ju finnas billigare alternativ eller åtminstone något DIY alternativ. Har man tillgång till en svarv så kan man ju svarva fram 4 st sådana för en spottstyver. ;)

3500:- känns fult rimligt, om man köper en liten svarv och gör fötterna själv vill säga :D
Att svarva är kul, och att kunna säga, "titta vad jag gjort själv", smäller alltid högre än "titta vad jag köpt", i alla fall i mina öron.

Postad 26 May 2009 - 00:50

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

3500:- känns fult rimligt, om man köper en liten svarv och gör fötterna själv vill säga :D
Att svarva är kul, och att kunna säga, "titta vad jag gjort själv", smäller alltid högre än "titta vad jag köpt", i alla fall i mina öron.

Word! Så länge det är lite tanke, arbete (blod svett tårar) och utseende bakom projektet.

Postad 26 May 2009 - 00:56

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Kör med SDfötter på högtalarna och där gör de skillnad.
Slängde in de jag hade kvar under cdn och ja, ytterst tveksamt om det gjorde någon skillnad. Beror väl iofs. på hur högt man spelar, skakar hela bänken och rummet av volymen kan det nog göra skillnad under cdn också. Spelar dock sällan så högt för jag har grannar :D .

Redigerat av genstruktur, 26 May 2009 - 00:57.

Postad 26 May 2009 - 02:09

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Är det inte billigare att satsa pengarna på vanliga hockey puckar istället?
Det är väl mycket billigare än att lägga flera tusen :D

Postad 26 May 2009 - 08:42

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Det är väl mycket billigare än att lägga flera tusen ;)

Fanken att jag inte tänkte på det! :D

Postad 26 May 2009 - 11:57

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

Ja men ska man ha sådan fötter till alla sina apparater så blir det ju ganska många i slutändan. Då skulle det ju faktiskt nästan löna sig att köpa en svarv. ;)

Man behöver bara 3 st... ;) Löjligt? Nädå.

Jo då. ;)

Postad 26 May 2009 - 20:01

Shine_on7
  • Shine_on7
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Kör med SDfötter på högtalarna och där gör de skillnad.
Slängde in de jag hade kvar under cdn och ja, ytterst tveksamt om det gjorde någon skillnad. Beror väl iofs. på hur högt man spelar, skakar hela bänken och rummet av volymen kan det nog göra skillnad under cdn också. Spelar dock sällan så högt för jag har grannar :D .

Det är väl mycket billigare än att lägga flera tusen ;)

SD-kuddar alternativt hockeypuckar under stärkaren känns B, enligt mig. Att funktionen för en sådan installation är svårbevisad gör ju designen och snygghetsfaktorn bara ännu viktigare... Går i tankarna på några feta spikes, ska bara hitta en återförsäljare...TIPS?

Redigerat av Shine_on7, 26 May 2009 - 20:02.

Postad 26 May 2009 - 20:22

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Jag har juniorpuckar under min Naim-CD, mest för att det var så låga originalfötter på spelaren. Såg ut som att den inte hade några... Men bättre ljud? Knappast!

Jag har dessutom puckar under högtalarspiksens brickor för att skydda golvet, i väntan på mina superspikes.

Redigerat av Audiovector, 26 May 2009 - 20:26.

Postad 27 May 2009 - 07:27

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Känns ju löjligt att lägga ut 3500 spänn på några små fötter som en apparat skall stå på. Borde ju finnas billigare alternativ eller åtminstone något DIY alternativ. Har man tillgång till en svarv så kan man ju svarva fram 4 st sådana för en spottstyver. :D

Tänkte samma sak, det kan inte kosta mer än några kronor att tillverka exakt likadana själv.

Postad 27 May 2009 - 07:52

nisse82
  • nisse82
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Jo då. :D

Kul att se hur ni generaliserar bara för att ni prioriterar annat och inte har provlyssnat med eller utan kuddar. Det tråkiga för er att med en redan bestämd uppfattning kommer ni aldrig märka skillnader heller...

Tänkte samma sak, det kan inte kosta mer än några kronor att tillverka exakt likadana själv.

Hitta material, svarva och såga till, borra ur, lägga dämpning mellan delarna. Det kommer att ta en stund att ordna alla fötter och dessvärre har inte alla andra lika tur med tid över som många här har. Vissa jobbar mer eller prioriterar annat, då kan det vara värt några tusen för en klar förbättring som Bensnake ändå säger att han hör?

Postad 27 May 2009 - 08:02

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Kul att se hur ni generaliserar bara för att ni prioriterar annat och inte har provlyssnat med eller utan kuddar. Det tråkiga för er att med en redan bestämd uppfattning kommer ni aldrig märka skillnader heller...

Hitta material, svarva och såga till, borra ur, lägga dämpning mellan delarna. Det kommer att ta en stund att ordna alla fötter och dessvärre har inte alla andra lika tur med tid över som många här har. Vissa jobbar mer eller prioriterar annat, då kan det vara värt några tusen för en klar förbättring som Bensnake ändå säger att han hör?

Hade varit intressant att se resultatet av ett blindtest med och utan dessa underlägg :D

Postad 27 May 2009 - 08:35

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Tur att du inte har en bestämd uppfattning...

Postad 27 May 2009 - 08:43

nisse82
  • nisse82
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Tur att du inte har en bestämd uppfattning...

Jag har själv inga puckar eller dylikt och har inte lyssnat med heller. Jag mest konstaterade att alla andra redan har en ganska bestämd uppfattning om att det är bortkastade pengar innan de själva har provat.
Så nej, jag har inte en bestämd uppfattning förrän jag har provat själv.

Postad 27 May 2009 - 13:29

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Jag fixar att höra skillnad med eller utan puckar under cd-spelaren i ett blindtest i min egen anläggning med för mig välkända plattor, vilken dag som helst, oavsett tid på dygnet. Detsamma gäller olika signal- och högtalarkablar. Det är dock ingen mening att diskutera detta, eftersom det alltid finns de som hävdar att det är placeboeffekter och hjärnspöken. Men puckarna ser ju coola ut, i alla fall... :D Sen väljer var och en om han eller hon hellre svarvar egna eller köper befintliga. Eller använder hockepuckar. Eller inget alls.

Postad 27 May 2009 - 14:02

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Jag fixar att höra skillnad med eller utan puckar under cd-spelaren i ett blindtest i min egen anläggning med för mig välkända plattor, vilken dag som helst, oavsett tid på dygnet.

Ja, det tror jag när jag ser det :D

Postad 27 May 2009 - 14:20

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Som jag skrev; finns ingen som helst anledning att diskutera detta med någon som inte själv har upplevt det.

Postad 27 May 2009 - 14:44

Shine_on7
  • Shine_on7
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Som jag skrev; finns ingen som helst anledning att diskutera detta med någon som inte själv har upplevt det.

Take it outside boys. :D

Någon som sprungit förbi snygga apparatfötter för en rimlig peng (max 500 spänn)?

Redigerat av Shine_on7, 24 July 2009 - 16:36.

Postad 27 May 2009 - 14:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag fixar att höra skillnad med eller utan puckar under cd-spelaren i ett blindtest i min egen anläggning med för mig välkända plattor, vilken dag som helst, oavsett tid på dygnet.

Det gör du garanterat inte.

Varför har ni fått för er att CD-spelare lider av stora problem pga vibrationer? Hur tror ni att CD-spelaren i en bilstereo fungerar trots att man kör över gupp osv?

För att undvika missförstånd så vet jag mycket väl att ni tror er ha problem med pyttesmå vibrationer i chassi osv, och det är om möjligt ännu fånigare.

Högtalarna är de enda komponenterna i anläggningen som omvandlar elektrisk energi till fysisk energi. Därför är det bra att dämpa de mot golvet, inte förstärka vibrationerna med spik.

Postad 27 May 2009 - 14:49

nisse82
  • nisse82
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Någon som sprungit för bi snygga apparatfötter för en rimlig peng (max 500 spänn)?

Qfeet från Audioquest kanske kan vara något?

Postad 27 May 2009 - 14:57

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Man kan göra ett enkelt test för att verkligen ge sig möjlighet att uppfatta skillnaden mellan fötter och utan; ställ ner cd-spelaren på golvet och spela en låt, gärna basrik. Ställ sedan upp spelaren på SD-fötter, fortfarande på golvet, kör samma låt och jämför. Hör man ingen skillnad då, är anläggningen inte av den mer avslöjande sorten.

Postad 27 May 2009 - 14:58

nisse82
  • nisse82
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Det gör du garanterat inte.

Varför har ni fått för er att CD-spelare lider av stora problem pga vibrationer? Hur tror ni att CD-spelaren i en bilstereo fungerar trots att man kör över gupp osv?

Varför har du fått för dig att det är omöjligt att höra skillnad? Människor är olika, vissa har bättre tränad hörsel och känsel än andra. Lite öppenhet och möjlighet att ta in nya intryck skadar aldrig. Sen må det vara att du har rätt, men har du själv gett det en ärlig chans innan du avfärdar det som pesten?

Postad 27 May 2009 - 15:00

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Det här var tänkt som ett svar på Bensnakes inlägg, men Nisse82 hann emellan med ett annat svar :-)

Eller så är det en CD-spelare som har en buffert och som har "råd" att läsa om bitar i musiken när det kommer en störning, eftersom det som den spelar ligger en eller ett par sekunder efter det som den läser?

CD-skivor använder sig, så vitt jag vet, av checksummor, som kan tala om ifall informationen har lästs korrekt eller inte, så spelaren vet ifall den behöver läsa om eller inte.

Det enda vi med säkerhet kan säga är att det är en CD-spelare som i sådana fall är känslig för vibrationer, men inte något om kvalitén på det ljud som den skickar ut.

Redigerat av Sigma78, 27 May 2009 - 15:03.

Postad 27 May 2009 - 15:18

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Man kan göra ett enkelt test för att verkligen ge sig möjlighet att uppfatta skillnaden mellan fötter och utan; ställ ner cd-spelaren på golvet och spela en låt, gärna basrik. Ställ sedan upp spelaren på SD-fötter, fortfarande på golvet, kör samma låt och jämför.

Och vill man vara seriös så tar man hjälp och gör ett antal blinda lyssningar med slumpade val med / utan fötter. Hör man skillnad så finns det naturliga förklaringar till detta. En vanligt förekommande naturlig förklaring till olika upplevelser vid öppna lyssningar är att hjärna hittar på egna tolkningar baserat på förväntan. Alla vet ju om att det kan fungera så i en massa olika sammanhang men bland ljudentusiaster så är det tydligen ofta svårt att acceptera.

Skulle det kanske kunna fungera lika bra med t.ex. möbeltassar eller liknande i gummi från t.ex CO eller Jula?
http://www.clasohlso...spx?id=59114720

Hör man ingen skillnad då, är anläggningen inte av den mer avslöjande sorten.

Aha... en brasklapp. Vilka anläggningar är då godkända för en utvärdering menar du?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 27 May 2009 - 15:24.

Postad 27 May 2009 - 15:24

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Funderade på en sak man läser ofta att förstärkaren/CD spelaren bör va igång ca:30 min för att värmas upp och spela bättre.
Är detta bluff och båg ?

Postad 27 May 2009 - 15:33

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Har för mig att det har presenterats förkaringar till det som inte bara de som är på "hallelujamöte" kan se som rimliga. Tror Ageve kan mer om detta också. Att elektronik skulle behöva 100 timmars inspelning för att låta optimalt ser nog däremot de flesta (?) som en myt.

Fast detta har ju inte mycket med dämpning under apparater att göra... :D

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 27 May 2009 - 15:34.

Postad 27 May 2009 - 15:35

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Bra fråga Jonas!

När jag hade mitt Classic för och slutsteg innan tyckte jag att det ofta lät bättre när förstärkare hade varit igång en stund, men när jag bytte till Onkyo 905 så kan jag faktiskt inte påstå att jag hör någon skillnad när den är precis påsatt eller när den varit igång ett par timmar. :D

Kanske kan vara olika i olika förstärkare, vissa komponenter som är mer värmekänsliga osv. :D

För övrigt så flyttar jag tråden till Tillbehör istället då den inte riktigt har med just förstärkare att göra. :)

Redigerat av AlexanderE, 27 May 2009 - 15:36.

Postad 27 May 2009 - 15:41

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Att man ska vinna något i form av vibrationsdämpning har jag svårt att tro, däremot borde det vara en fördel för luftgenomströmningen om man ställer förstärkaren på puckarna, men det beror ju även på hur chassit ser ut, oftast är luftuttagen på ovansidan eller på sidorna. En varm förstärkare tror jag mycket väl kan låta bättre, likaväl som att en kall bil drar mer bränsle och släpper ut mer avgaser om man startar den utan motorvärmare, det gör att bilen fungerar sämre helt enkelt. Nu fungerar inte förstärkare lika som en motor men jag tror mycket väl att en förstärkare inte når sin peak förrän den blivit tillräckligt varm.

Postad 27 May 2009 - 15:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Chitt!.... :D

Det va Dyyyyrt!

Redigerat av DVD-ai, 27 May 2009 - 15:45.

Postad 27 May 2009 - 17:51

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Äh... det var väl inte så farligt. Stillpoints kostar ett par tusen kronor styck och placeboknarkarna på Hifi&Musik tyckte, kanske inte helt förvånande, att de borde placeras under alla enheter i anläggningen. Är säkerligen lika prisvärt som samma företags ERS-papper... :D
http://www.stillpoin...9/products.html

Postad 27 May 2009 - 18:17

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Äh... det var väl inte så farligt. Stillpoints kostar ett par tusen kronor styck och placeboknarkarna på Hifi&Musik tyckte, kanske inte helt förvånande, att de borde placeras under alla enheter i anläggningen. Är säkerligen lika prisvärt som samma företags ERS-papper... :D
http://www.stillpoin...9/products.html

Har du testat dem?

Postad 27 May 2009 - 18:23

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Skulle det kanske kunna fungera lika bra med t.ex. möbeltassar eller liknande i gummi från t.ex CO eller Jula?

Kanske det. Har inte testat. För fult. Men eftersom du hänvisar till billigare alternativ, utgår jag från att du trots allt är av uppfattningen att någon form av antivibrationsfötter ändå kan ge viss påverkan på ljudet. Det kanske bara priset du hänger upp dig på. I sådana fall är det helt ok.

Postad 27 May 2009 - 19:14

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Bra fråga Jonas!

När jag hade mitt Classic för och slutsteg innan tyckte jag att det ofta lät bättre när förstärkare hade varit igång en stund, men när jag bytte till Onkyo 905 så kan jag faktiskt inte påstå att jag hör någon skillnad när den är precis påsatt eller när den varit igång ett par timmar. :)

Kanske kan vara olika i olika förstärkare, vissa komponenter som är mer värmekänsliga osv. :)

Tror det mer har att göra med rör förstärkare kan jag tänka mig,då dom behöver lite tid på sig.
Min CD hör jag ingen skillnad på om den är påslagen eller varm efter nån timma,har visserligen inte satt mig ner o lyssnat ordentligt.

Postad 27 May 2009 - 19:57

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Högtalarna är de enda komponenterna i anläggningen som omvandlar elektrisk energi till fysisk energi. Därför är det bra att dämpa de mot golvet, inte förstärka vibrationerna med spik.

Fysisk energi? Vad är det? En ny energiform? Menar du mekanisk energi? Eller rörelseenergi? I en cd-spelare är det liv och rörelse, kan jag lova... :)

Redigerat av bensnake, 27 May 2009 - 20:09.

Postad 27 May 2009 - 20:01

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Har du testat dem?

Nej - finns imo tillräckligt med sannolika skäl till att tro att de inte är värda priset för att jag inte skall lägga tid och pengar på något sådant. Ungefär som med tramsprogrammet "Jag vet vad du gjorde förra lördagen" där de påstår att diverse känt och okänt folk inte har en aning om vad de gör under hypnos. Finns tillräckligt med sannolika skäl för att jag skall bedöma att det är fejk och inte fungerar på det sättet som i programmet, vilket gör att jag inte bedömer att jag måste testa den typen av hypnos för att dra slutsatsen att det inte kommer att fungera. Är inte direkt den naiva och godtrogna typen utan har ju en tendens till att tänka kritiskt och ifrågasättande...

Nu har man i tråden sett ett par av de klassiska argumenten för mindre troliga företeelser... "Var mer öppen och testa själv". Vet inte hur många tillverkare av t.ex. dyrkablar, hifimöss och apparatfötter som kört med detta. För att inte nämna medium, hoemopater och astrologer, mm.

Såg en mycket illustrativ och tankvärd filmsnutt på Youtube om det där med att vara mera öppen i olika spörsmål. Vem är det egentligen som är mest öppen...???
http://www.youtube.c...h?v=T69TOuqaqXI

Kanske det. Har inte testat. För fult. Men eftersom du hänvisar till billigare alternativ, utgår jag från att du trots allt är av uppfattningen att någon form av antivibrationsfötter ändå kan ge viss påverkan på ljudet. Det kanske bara priset du hänger upp dig på. I sådana fall är det helt ok.

Nej - du drar för snabba slutsatser och feltolkar. Att fungera lika bra kan även betyda att inte ge någon effekt överhuvud taget. Ger varken dyra apparatfötter eller billigt gummi någon effekt så fungerar de ju lika bra (eller dåligt). Priset är viktigt då det hos många i olika sammanhang bygger upp en förväntan.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 27 May 2009 - 20:05.

Postad 27 May 2009 - 20:23

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Nej - finns imo tillräckligt med sannolika skäl till att tro att de inte är värda priset för att jag inte skall lägga tid och pengar på något sådant.

Med tanke på all den tid du ägnar åt att skriva i detta forum om dyrkablar och annat som du säger sakna betydelse för ljudåtergivningen, skulle jag ändå rekommendera dig att ta dig lite tid till att verkligen testa de prylar du raljant sågar. Någon gång, i alla fall. Det har du tid med, promise... :)

Postad 27 May 2009 - 20:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Fysisk energi? Vad är det? En ny energiform? Menar du mekanisk energi? Eller rörelseenergi? I en cd-spelare är det liv och rörelse, kan jag lova... :)

Jo vist e det de, men dem är inte så känsliga (om det är en CD ok någorlunda god kvalitet) dessutom så blir det inget ljudförsämring på det sättet...
Om det blir något problem med läsningen så blir det en "spik" som hörs tydligt eller att det klipper och inte att ljudkvaliten i övrigt går åt skogen (det e lite det som är tjusningen med digitala medier, antingen så fungerar det eller så gör det inte det, finns inget mellan ting, man kan inte få halva ettor eller nollor..:P). Men för att skivan alls ska kunna havka så krävs det dock ganska ordentliga krafter, inget man gör hur som helst och inte med en "normal" stereo... :)

Jag tycker inte att det finns någon vits med att ställa dämp inder elektriniken, förutom då kanske CD-spelaren då den trota allt kan påverkas negativt (men tveksamt) men under högtalarna ska det garanterat vara SD fötter ! :)

Redigerat av DVD-ai, 27 May 2009 - 20:25.

Postad 27 May 2009 - 20:30

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag tycker inte att det finns någon vits med att ställa dämp inder elektriniken, förutom då kanske CD-spelaren då den trota allt kan påverkas negativt (men tveksamt) men under högtalarna ska det garanterat vara SD fötter ! :)

Testa och ställ cd-spelaren på golvet, med och utan SD-fötter. Samma låt, samma volym. Jämför.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.