Canton VS XTZ
47 svar till detta ämne
Postad 28 May 2009 - 22:24
Unregisteredabf0ee1a
-
Unregisteredabf0ee1a
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tror jag blir galen... de senaste veckorna har jag letat efter ett par högtalare till min nya lya. Jag har suttit i timmar och jämfört märken hit och dit, jag har varit i väg och tittat och lyssnat på allt möjligt, MEN. Jag har så väldans svårt att bestämma mig.
Jag hade i princip bestämt mig för ett par Canton GLE 490 när jag upptäckte XTZ 99.36. Jag tycker GLE 490 är snyggar rent estetiskt och men när jag läser om folk som lyssnat på XTZ 99.36 så är det i princip endast hyllningar och superlativ. GLE har jag läst både positivt och negativt om. Så vad tycker ni, vilken skall jag satsa på? Canton känns som ett mer riktigt val bara för att det är en känd högtalartillverkare, men jag blir mer och mer tveksam.
Jag har inte lyssnat på XTZ och har inte möjlighet heller då de verkar slut i Sthlms-området och det är en lång bit ner till fyndbörsen i halland
Redigerat av Unregisteredabf0ee1a, 28 May 2009 - 22:25.
Postad 28 May 2009 - 22:52
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Båda två är utan tvekan väldigt bra högtalare. Canton GLE har ju varit testvinnare många gånger precis som XTZ. Det bästa vore ju såklart om du kunde få lyssna på XTZ också och skapa dig en uppfattning. Men hade Hifi-kit inga XTZ högtalare inne eller?
Postad 28 May 2009 - 22:58
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Du får ju GLE 490s storebror Canton Chrono 509DC för samma pengar som XTZorna.
Postad 29 May 2009 - 07:23
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Att jämföra XTZ 99.36 med Canton GLE-serien är lite märkligt tycker jag. Canton kan nog tilltala en del, men de färgar onekligen ljudet. XTZ är en mer "korrekt" högtalare. Sen om man gillar det eller ej är ju en smaksak.
Hade tidigare B&W 804, men sålde av dem till min bror inför en längre utlandsvistelse. Väl hemma köpte jag XTZ 99.36, som i mitt tycke ger den 5 ggr dyrare B&W-högtalaren en tuff match. XTZ har ett ljuvligt mellanregister och diskant, men kan inte riktigt mäta sig med 804an när det gäller lågbas. Problemet lätt och billigt åtgärdat med valfri musikalisk sub från t ex Velodyne eller varför inte XTZs egna.
Mitt tips är att du absolut försöker lyssna på 99.36 innan du slår till på annat i samma prisklass, om inte annat för att slippa undra om du gjorde rätt val...
Postad 29 May 2009 - 07:56
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Att jämföra XTZ 99.36 med Canton GLE-serien är lite märkligt tycker jag. Canton kan nog tilltala en del, men de färgar onekligen ljudet. XTZ är en mer "korrekt" högtalare. Sen om man gillar det eller ej är ju en smaksak.
På vilket sätt färgar dom? Jag tycker dom är tämligen neutrala, nåt även Hifi & Musik tyckte i deras recension. Sen kan man ju alltid komma med teorier hit och dit om huruvida testerna är köpta eller inte. "En mycket välbalanserad och neutral högtalare som egentligen inte har några svaga punkter." Jag kan inte uttala mig om hur 99.36orna låter då jag inte hört dem (dom är säkert jättetrevliga av det man läst här och på andra ställen), men värt att ha i åtanke är att Canton:erna verkar bra mkt mer lättdrivna. Så det får du väga in också om du inte har en redig stärkare redan. Jag har 409orna, och kan bekräfta att dom är lättdrivna (driver mina med en NAD T744 utan några problem whatsoever).
Redigerat av bran, 29 May 2009 - 08:25.
Postad 29 May 2009 - 08:10
---Don-Corleone---
-
---Don-Corleone---
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Att jämföra XTZ 99.36 med Canton GLE-serien är lite märkligt tycker jag. Canton kan nog tilltala en del, men de färgar onekligen ljudet. XTZ är en mer "korrekt" högtalare.
På vilket sätt färgar dom? Jag tycker dom är tämligen neutrala, nåt även Hifi & Musik tyckte i deras recension.
Jag håller med det senare uttalandet helt och hållet. GLE kan inte anses färga ljudet. Jag älskar Canton och GLE och har aldrig själv hört XTZ men av det jag hört från "användare" så är de fantastiskt prisvärda. Efter den senaste prishöjningen på GLE (1000 spänn för 490) är det inte längre samma superkap. Stämmer det jag hört om XTZ ska det vara ett ordentligt kap så ... tja, kvalitetsmässigt är förmodligen XTZ bättre men (det är ju alltid ett "men" verkar det) eftersom man inte kan provlyssna XTZ så ... har du lyssnat och vet du med dig att du gillar GLE ljudet kan du vara säker på att du får du en riktigt bra högtalare. Om ljudkaraktären har lite betydelse (så du tror att du kan handla olyssnat) får du nog mest kvalitet för pengarna med XTZ (men jag har som sagt själv aldrig hört dem så ta mitt uttalande för vad det är angående XTZ, nämligen andrahandsuppgifter).
Postad 29 May 2009 - 09:08
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Jag förstår att jag trampat på ömma Cantonägares tår, och får väl nyansera mig lite. GLE-serien färgar i mitt tycke ljudet så fort man vrider upp volymen något. Den från början ganska neutrala klangen övergår till att bli mer kall och skrikig. Högtalarna anses av någon märklig anledning lättdrivna, men man bör nog komma ihåg att man behöver en rätt ordentlig förstärkare om man vill utnyttja högtalarnas baspotential till fullo. Har man inte rätt kraftresurser är risken stor att man blir besviken.
På pappret ser XTZ 99.36 ut som en tyngre last, vilket jag dock inte håller med om. 99.36 klarar sig bättre med en klen stärkare, utan att tappa i varken topp eller botten.
Jag driver mina med en Primare i20, men har även testat med en Yamaha RXV757, en rätt så medioker surroundreceiver, med bra resultat.
Mitt råd till TS kvarstår; köp ingenting alls förrän du lyssnat på fler högtalare. I din prisklass får XTZ anses som ett kap. Andra intressanta alternativ skulle ju kunna vara Elac, B&W, Monitor Audio m fl. Tänk på att du många gånger kan komma över riktigt bra grejer begagnat.
Postad 29 May 2009 - 09:26
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Jag håller inte med, och detta är inte pga att jag är GLE ägare själv och ska hävda att mina högtalare är det definitiva svaret på välljud, utan pga att mina erfarenheter skiljer sig rätt markant från dina.
Anses lättdrivna? Dom ÄR UPPMÄTTA till lättdriva. Vill man ha basorgier är GLE fel väg att gå. Jag hade tidigare ett par Wharfedale Diamond 8.4 som det var mer punch i i vissa lägen än GLE. Dessa var även mer trögdrivna än Cantonerna (86db/W jämfört mot Cantons uppmätna 91+). Skulle jag byta tillbaks? Aldrig nånsin. Skulle jag köpa GLE i dagsläget efter prishöjningen (jag fick mina för 3.5k nya så valet var solklart för mig) vet jag inte. Hade definitivt lyssnat på XTZ först.
Jag spelar väldigt mkt blandad musik på mina GLE, men främst hårdrock. Och det är som sagt inga basorgier, men krämar man på lite så visst sitter dubbelkaggarna där dom ska. Dra på en trancelåt och basresurserna räcker mer än väl till i mitt vardagsrum. Dåligt inspelade skivor på mp3, ja det låter inte alltid så behagligt som man skulle önska. Men för att murra ihop och mjuka till det ljudet, vilka högtalare kan göra det utan att göra avkall på annat?
Att para ihop GLE med en ljus förstärkare, ja då kan jag nog tänka mig att man kan få det ljud du beskriver.
På vilket sätt har du testat och fått den erfarenheten av GLE som du upplever dem som?
Att sen 99.36 kanske är en bättre högtalare är mycket möjligt, men som sagt, jag ställer mig rejält skeptisk till att de skulle vara mer lättdrivna, samt att GLE är kalla och skrikiga och färgar ljudet.
Redigerat av bran, 29 May 2009 - 09:31.
Postad 29 May 2009 - 12:07
***nicke69***
-
***nicke69***
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Hej!
Satt i samma sitts som dig... valde också mellan XTZ 99.36 och Canton 490GLE. Köpte Canton utan att ha lyssnat på dom först..... korkat. Är inte specielt nöjd med högtalarna. Saknar bas. Antagligen hade det inte varit någon större skilnad om jag köpt XTZ, det är nog snarare rummet som påverkar ljudet. Funderar på att sälja högtalarna och gå upp någon prisklass eller köpa en subwoofer. Lyssnar jag på lungn musik med mycket gitarr och piano så låter dom bra.... tyvärr är inte det min musiksmak.... men sätter jag på en rockskiva så låter det tunnt och platt, men inte skrikit. Kanske passar Ccanton bättre till hemmabio........... fast dom är ju snygga
MVH
Niklas
Postad 29 May 2009 - 12:19
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
diskanten är bättre i xtz.....men om man ser till pengarna som xtz kostar får du ett par chrono och dom låter bättre än xtz....och är mer fysiska....
men allt är en smaksak...själv är jag canton frälst, andra är det inte så det är upp till var och ens öra att avgöra vilken som e bäst...jag anser att gle tappar i diskant och bas jämnfört med xtz men med chrono blir det tuffare.....
Postad 29 May 2009 - 12:25
Unregisteredabf0ee1a
-
Unregisteredabf0ee1a
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Wow, det blev en hel del intressanta kommentarer, tackar! Jag är en allätare så jag kommer lyssna på allt möjligt. Dock lär det bli mer gitarr/piano än hårdrock med massa bas. Jag hade väl tänkt att driva alltsammans med en XTZ Class-A 100 D3 - den borde klara båda högtalarna galant va? Du får ju GLE 490s storebror Canton Chrono 509DC för samma pengar som XTZorna.
Japp, fast här måste jag säga att jag sätter det estetiska före prestandan; GLE är helt enkelt mycket snyggare. Jag får väl försöka lyssna på 99.36:orna på något sätt. Det enda jag känner lite förvirrande med XTZ är att man vet så lite om företaget.. och hur det kommer stå sig i framtiden, vågar man till ett köp? Tack än en gång för alla svar!
Postad 29 May 2009 - 13:43
Guy Gadbois
-
Guy Gadbois
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Jag är själv Cantonägare och en mycket nöjd sådan. Men för pengarna så tror jag ändå att XTZ ger mycket mer värde. Mina erfarenheter från XTZ är att jag har lyssnat på 99.26 och Cantons stativare i GLE-serien. Intrycken är att XTZ har en mycket bättre diskant med bra upplösning och trevlig återgivning som känns neutral mot det mjuka hållet. GLE kändes i sammanhanget mosigare, sämre upplösning, men heller inte kall och hård. Den lite mosiga diskanten gjorde dock att man blev lyssningstrött ganska fort...
Jämförelser mellan XTZ 99.36 och Cantons Karat och Ventoserier känns nog mer jämbördiga i mitt tycke. Chrono har jag ej hört.
Postad 29 May 2009 - 13:54
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
karat och framför allt vento kör över 36:orna rejält på de flesta punkter,minst sagt men ok de kostar ju mer än det dubbla så det e ju inte så konstigt kanske....xtz spelar bra men inte jämnfört med högtalare för dubbla priset.
Postad 29 May 2009 - 14:52
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
karat och framför allt vento kör över 36:orna rejält på de flesta punkter,minst sagt men ok de kostar ju mer än det dubbla så det e ju inte så konstigt kanske....xtz spelar bra men inte jämnfört med högtalare för dubbla priset.
Med risk för att låta tjatig och göra ännu en Cantonägare upprörd: Jag själv föredrar XTZs rena och neutrala diskant oich mellanregister framför Cantons GLE, Vento och Chrono i alla väder. Karat har jag inte hört. Har sjä'lv ägt B&W 804 i många år och tycker definitivt att XTZ ger den en match, förutom i basen. Vill du kan du få beskriva skillnaderna du upplever mellan Karat, Vento och XTZ 99.36. Tror dock att det är mindre intressant för TS om han inte vill revidera sin budget ordentligt. Till TS, läs gärna Oscar Steglands tråd om lyssningsintryck på olika golvare. Många av de högtalare han beskriver finns begagnat, och skulle kunna vara riktigt bra köp.
Postad 29 May 2009 - 16:45
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Oj då, här vågar man ju inte ens uttala sig knappt.
Canton-folket verkar gå direkt in i defensive-mode.
Postad 29 May 2009 - 16:54
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Helt klart tycker vi du ska provlyssna och jämföra, helst hemma eftersom ditt lyssningsrum är en del av hela systemet. En butik låter oftast helt annorlunda. Buy & Try är det klockrena valet. Om du inte skulle vara nöjd med 99.36 hemma kostar det 300 kr att skicka tillbaka högtalarna och få pengarna tillbaka. Dessutom, hur många provlyssningar vara i 3 veckor.....
PS. En Class A100 D3 klarar i princip vilken last som helst ner till 2 ohm.
Postad 29 May 2009 - 16:57
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
skillnaderna mellan karat och 99:36 är rätt stora....det enda xtz har att komma med är diskanten för den är riktigt bra...men kollar man på fysisk-torr-tight bas....närvaro....3d och andra parametrar....är karat långt mkt bättre, sen kan de spela ca dubbelt så högt om man nu gillar det....
men det kanske inte är så intressant för trådskaparen att läsa men men....
men xtz är ett bättre val framför gle...det är helt klart.....
så till trådskaparen: för 9k får du ett par canton rc-l i tyskland hemmleverade och klara dock kräver dom en hel del av resterande elektronik men de spelar extremt bra...annars kolla på begegnat marknaden....där finns det en hel del godis för 8k....
Redigerat av robert293, 29 May 2009 - 17:02.
Postad 29 May 2009 - 20:20
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Det där var väl ett väldigt patetiskt inlägg!? Vad jag kan läsa så är det ingen GLE-ägare här som inte sagt att XTZ kanske är bättre, och att han bör lyssna och avgöra själv.
Redigerat av bran, 29 May 2009 - 20:42.
Postad 29 May 2009 - 21:14
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Det där var väl ett väldigt patetiskt inlägg!? Vad jag kan läsa så är det ingen GLE-ägare här som inte sagt att XTZ kanske är bättre, och att han bör lyssna och avgöra själv.
Jösses... Som du ser så har jag inte skrivit något om några modeller. Men så fort någon påpekade att man kanske borde jämföra Karaterna mot 99.36 så blev det direkt nedstampat av en person som inte ens redovisade för hur han jämfört de båda. Därav mitt inlägg. Att trådskaparen själv bör lyssna på båda högtalarna för att bilda sin egen uppfattning är såklart rätt. Jag har inte hört GLE i bra omgivning så jag kan inte jämföra dom båda på ett rättvist sätt. Kan trådskaparen höja sin budget lite så tror jag att RC-L kan vara en bra kandidat, som jag också har ägt. Men dom kräver endel av elektroniken.
Redigerat av Warlokk, 29 May 2009 - 21:18.
Postad 29 May 2009 - 21:44
z0k4
-
z0k4
-
Användare
-
-
137 inlägg
Jag bytte ut mina gle 409 för ca 2 månader sedan (som jag då hade haft i nästan 2år) mot ett par xtz 99.36 och det ångrar jag inte en sekund. Jag tyckte att 409:orna lät bra men jag ville prova något nytt  . Lyssnar på i stort sett all musik och tycker de klarar sej mycket bra, låter även helt ok till hemmabion. Driver med ett onkyo 906 steg. Så kan du så försök ta dej någonstans där du kan provlyssna på xtz burkarna innan du bestämmer dej eller som XTZ AB säger i tråden här ta hem ett par på test i 3veckor och "labba" lite med inställningar och sådär i ditt rum och blir du inte nöjd så är det bara att skicka tillbaka dem för 300 bagis.
Redigerat av z0k4, 29 May 2009 - 21:45.
Postad 29 May 2009 - 22:32
Guy Gadbois
-
Guy Gadbois
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Hmmm... jag hör till Canton-folket eftersom jag som sagt ovan beskrev mig som nöjd Cantonägare. Men jag rekommenderade ändå XTZ framför Canton (edit: i det här fallet)... Generellt tycker jag inläggen i den här tråden har varit ganska sansade och balanserade. Hoppas trådskaparen får nytta av detta åtminstone
Redigerat av Guy Gadbois, 29 May 2009 - 22:33.
Postad 29 May 2009 - 22:59
Veckans
-
Veckans
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Har lyssnat på precis de där 2 olika högtalarna anslutna till ett XTZ Class A-100 D3 och jag kan säga att Canton högtalarna inte hade en chans. XTZ 99.36 spelar ifrån dem på så gott som alla punkter. Det absolut sämsta med GLE490 är den mycket svaga basen. Det bästa är nog mellanregistret och dess rösthantering, där börjar de närma sig XTZ även om de inte uppnår samma nivå. Ett solklart val för min del.
Redigerat av Veckans, 29 May 2009 - 23:05.
Postad 30 May 2009 - 07:39
***nicke69***
-
***nicke69***
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Hej!
Ni som hört XTZ 99.36, hur upplever ni basen vid pop och rock? Har själv Canton 490 GLE, men funderar på att byta.
//Niklas
Postad 30 May 2009 - 16:12
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Jösses...
Som du ser så har jag inte skrivit något om några modeller. Men så fort någon påpekade att man kanske borde jämföra Karaterna mot 99.36 så blev det direkt nedstampat av en person som inte ens redovisade för hur han jämfört de båda.
Därav mitt inlägg.
Att trådskaparen själv bör lyssna på båda högtalarna för att bilda sin egen uppfattning är såklart rätt.
Jag har inte hört GLE i bra omgivning så jag kan inte jämföra dom båda på ett rättvist sätt.
Kan trådskaparen höja sin budget lite så tror jag att RC-L kan vara en bra kandidat, som jag också har ägt. Men dom kräver endel av elektroniken.
har hört 99:36 med thule elektronik hemma hos mig med samma uppställning som nuvarande anläggning/ och visst för priset spelar dom helt ok...karat däremot kostar 9k mer och låter faktiskt därefter....de låter bra mkt större och har en mkt torrare bas som har rätt rejäl fysisk portion vid jämnförelse.... 3d bilden är som man kan förvänta sig av ett par högtalare nära 20k....så enl mig är karat helt klart ett par snäpp bättre på allt .....dock till xtz,as fördel kan jag säga att diskanten är lika bra minst,men den faller på både mellanregister-3d-timing-närvaro, men framför allt på bas....så om man ser till helheten är karat en bättre högtalare....MEN visst finns det personer som tycker tvärt om, men självklart tycker jag trådskaparen ska lyssna på 99:36,orna då dom spelar väldigt bra för priset....men att jämnföra dom med karat och framför allt vento serien...då är man lite fel ute enl mig,särskilt om man inte lyssnat på dom ,då helst rättvist med bra elektronik.......
Postad 30 May 2009 - 16:19
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
om man ser till helheten är karat en bättre högtalare....
Nu fick du nästan sista ordet  Förstår att du hänger upp dig på min sågning av GLE-serien, men dina egna grejer spelar ju i en lite annan liga. Bara du är nöjd så är jag glad. Ska bli intressant att se vad TS tycker efter en provlyssning på 99.36.
Postad 31 May 2009 - 19:19
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Nu fick du nästan sista ordet  Förstår att du hänger upp dig på min sågning av GLE-serien, men dina egna grejer spelar ju i en lite annan liga. Bara du är nöjd så är jag glad. Ska bli intressant att se vad TS tycker efter en provlyssning på 99.36.
nej inte hänger jag mig upp på det utan att vissa skriver att 99.36,an spöar ex vento-karat....
Postad 01 June 2009 - 11:52
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
nej inte hänger jag mig upp på det utan att vissa skriver att 99.36,an spöar ex vento-karat....
Tror att du får lära dig att leva med att smaken är som baken. Och att tala i termer som "spöa" när det det gäller subjektiva bedömningar om välljud känns minst sagt märkligt. Det är ingen tävling. Om DU råkar sitta med ett par högtalare som DU gillar bäst - grattis, det är precis det som räknas. Till TS - hur går det för dig?
Postad 03 June 2009 - 05:32
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
XZT är ingen dålig högtalare. Men som någon skrev tidigare så får du ett par nya canton RC-L till trappen hemma för samma pengar och dom spelar i en helt annan division än både xzt och gle. Dock kräver rc-l som någon nämnde tidigare mycket av elektroniken och med för klen förstärkare blommar dom inte ut fullt. Har själv ett par rc-l som jag tog hem förra året från tyskland. Dessa är moddade i och för sig men låter mycket bra. Dock står dom lite på sidan nu då jag har ett par Respons hemma till låns men det är ju helt andra pengar.
Dock tycker jag att du ska låna hem båda och lyssna för rummet gör mer än vad man tror och det är inte säkert att det som låter bra hemma hos mig eller andra låter bra hemma hos dig.
Postad 03 June 2009 - 20:51
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Men som någon skrev tidigare så får du ett par nya canton RC-L till trappen hemma för samma pengar och dom spelar i en helt annan division än både xzt och gle.
Rent Bullshit om nån frågar mig ..Jag har ägt Rc-l i 5år och nu Xtz 99.26 "7Mån" och jag säger att dom spelar i samma liga och att Xtz inte är sämre på någon punkt förutom ljudtryck och djupbas . Faktum är att för mig fungerar 99.26 bättre till rock/hårdrock.. lite oväntat . Xtz har även lite högre upplösning , dock så är väl bägge dom mest prisvärda högtalarna man kan hitta i dagsläget  Canton och Xtz ja tack till bägge
Postad 03 June 2009 - 22:00
oscarstegland
-
oscarstegland
-
Användare
-
-
190 inlägg
Hade tidigare B&W 804, men sålde av dem till min bror inför en längre utlandsvistelse. Väl hemma köpte jag XTZ 99.36, som i mitt tycke ger den 5 ggr dyrare B&W-högtalaren en tuff match. XTZ har ett ljuvligt mellanregister och diskant, men kan inte riktigt mäta sig med 804an när det gäller lågbas. Problemet lätt och billigt åtgärdat med valfri musikalisk sub från t ex Velodyne eller varför inte XTZs egna. Mitt tips är att du absolut försöker lyssna på 99.36 innan du slår till på annat i samma prisklass, om inte annat för att slippa undra om du gjorde rätt val...
Tycker absolut inte att Canton färgar ljudet något märkvärdigt utan upplever dem som betydligt mer neutrala än XTZ som har nästan en smått varm karaktär vad det gäller mellanregistret. Men för mig spelar det absolut ingen roll vilken som färgar och vilken som inte gör det, i slutändan handlar det om vad man själv tycker låter bra. Jag kan säga så här att 99.36 fullständigt krossar GLE enligt mitt tycke. Sedan finns det ju självklart många som gillar GLE:s ljudkaraktär men i jämförelse så har 99.36 en liknande ljudkaraktär som Vento och Reference serierna. Så de strävar efter samma ljudkaraktär i deras dyra högtalare. Jag är själv Cantonägare och en mycket nöjd sådan. Men för pengarna så tror jag ändå att XTZ ger mycket mer värde. Mina erfarenheter från XTZ är att jag har lyssnat på 99.26 och Cantons stativare i GLE-serien. Intrycken är att XTZ har en mycket bättre diskant med bra upplösning och trevlig återgivning som känns neutral mot det mjuka hållet. GLE kändes i sammanhanget mosigare, sämre upplösning, men heller inte kall och hård. Den lite mosiga diskanten gjorde dock att man blev lyssningstrött ganska fort...
Jämförelser mellan XTZ 99.36 och Cantons Karat och Ventoserier känns nog mer jämbördiga i mitt tycke. Chrono har jag ej hört. 
Håller med att Vento och Karat är mer jämbördiga om man gillar XTZ:s ljudkaraktär mer än GLE. Karat är en betydligt bättre högtalare på många sätt men jag tycker att ljudet blir lite hårt och tråkigt. Vento däremot har allt som XTZ gör bra och mycket därtill. Kollar man på högtalare runt 30k så är Vento bland de mer prisvärda alternativen. karat och framför allt vento kör över 36:orna rejält på de flesta punkter,minst sagt men ok de kostar ju mer än det dubbla så det e ju inte så konstigt kanske....xtz spelar bra men inte jämnfört med högtalare för dubbla priset.
Man måste komma ihåg att ljud är väldigt individuellt. Jag hade alla gånger hellre haft ett par 99.36 hemma än ett par Karat 770/790. Vento är det dock inget snack om. De är så pass lika i ljudkaraktären att man ganska lätt kan utse en vinnare och där vinner Vento stort men man får komma ihåg att dessa bestar kostar mer än 3 gånger så mycket. Med risk för att låta tjatig och göra ännu en Cantonägare upprörd: Jag själv föredrar XTZs rena och neutrala diskant oich mellanregister framför Cantons GLE, Vento och Chrono i alla väder. Karat har jag inte hört. Har sjä'lv ägt B&W 804 i många år och tycker definitivt att XTZ ger den en match, förutom i basen. Vill du kan du få beskriva skillnaderna du upplever mellan Karat, Vento och XTZ 99.36. Tror dock att det är mindre intressant för TS om han inte vill revidera sin budget ordentligt. Till TS, läs gärna Oscar Steglands tråd om lyssningsintryck på olika golvare. Många av de högtalare han beskriver finns begagnat, och skulle kunna vara riktigt bra köp.
Tycker precis som du men som sagt upplever jag absolut GLE som mer neutral. Men i slutändan så skall det ändå låta behagligt och inte nödvändigtvis "korrekt" enligt mitt tänkande. har hört 99:36 med thule elektronik hemma hos mig med samma uppställning som nuvarande anläggning/ och visst för priset spelar dom helt ok...karat däremot kostar 9k mer och låter faktiskt därefter....de låter bra mkt större och har en mkt torrare bas som har rätt rejäl fysisk portion vid jämnförelse.... 3d bilden är som man kan förvänta sig av ett par högtalare nära 20k....så enl mig är karat helt klart ett par snäpp bättre på allt .....dock till xtz,as fördel kan jag säga att diskanten är lika bra minst,men den faller på både mellanregister-3d-timing-närvaro, men framför allt på bas....så om man ser till helheten är karat en bättre högtalare....MEN visst finns det personer som tycker tvärt om, men självklart tycker jag trådskaparen ska lyssna på 99:36,orna då dom spelar väldigt bra för priset....men att jämnföra dom med karat och framför allt vento serien...då är man lite fel ute enl mig,särskilt om man inte lyssnat på dom ,då helst rättvist med bra elektronik.......
Det du säger angående Karat stämmer iaf vad det gäller basen, men mellanregistret och diskanten hos XTZ spelar nästan i samma liga som Canton Reference 9.2 och mycket bättre än Karats enligt mig. Basen var dock det som gjorde att jag bestämde mig att satsa på lite dyrare högtalare. 99.36 har en lite bumlig bas som egentligen borde gå djupare tycker jag. Kollar man på Klipsch RF62 som ligger i samma prisklass så har man där ett helt annat djup i basen. I slutändan så handlar det väldigt mycket om vad du själv föredrar vad det gäller ljudkaraktär. Placerar man GLE rätt så kan man få roligare bas ur dessa än XTZ 99.36, framför allt torrare. Ingen av dem har särskilt djup bas men jag kan säga att för mig är valet enkelt. 99.36 presterar otroligt bra för sin prisklass och GLE har ingen chans mot dem enligt mig. Går du upp till dyrare högtalare från Canton så får du absolut ett tuffare val. Annars så kan jag rekommendera att ta en titt på Elac FS-137 och Elac FS-207 som är lite lika 99.36 men lite mörkare ljudkaraktär och framför allt mer basbetoning.
Postad 04 June 2009 - 08:31
---Don-Corleone---
-
---Don-Corleone---
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Tycker absolut inte att Canton färgar ljudet något märkvärdigt ... [forts]
Annars så kan jag rekommendera att ta en titt på Elac FS-137 och Elac FS-207 som är lite lika 99.36 men lite mörkare ljudkaraktär och framför allt mer basbetoning.
Va, härligt med ett så beskrivande inlägg som i stor del verkar baseras på erfarenhet. Eftersom jag i mångt och mycket håller med i dina beskrivningar av de olika Cantonhögtalarna känndes det mycket sakligt och trovärdigt. Jag som själv inte hört XTZ sätter stort värde på beskrivningarn och tyckte det var mycket, mycket intressant. Sedan var det en mycket bra idé att addera just Elac FS-137 till listan över prospects. Det är verkligen en fantastisk högtalare.
Postad 04 June 2009 - 10:03
Unregisteredabf0ee1a
-
Unregisteredabf0ee1a
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tack för alla intressanta svar, det finns en hel del bra information att hämta här! Jag har dock bestämt mig för ett par XTZ 99.36 då jag hört så mycket positivt om dem. Har inte hört dem än men skall se om jag har möjlighet att kika på ett par på HiFikit. Förstarkare blir en D3:a som förhoppningsvis räcker väl till dem.
Än en gång; tack!
Postad 04 June 2009 - 11:01
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
Rent Bullshit om nån frågar mig ..Jag har ägt Rc-l i 5år och nu Xtz 99.26 "7Mån" och jag säger att dom spelar i samma liga och att Xtz inte är sämre på någon punkt förutom ljudtryck och djupbas . Faktum är att för mig fungerar 99.26 bättre till rock/hårdrock.. lite oväntat .
Xtz har även lite högre upplösning , dock så är väl bägge dom mest prisvärda högtalarna man kan hitta i dagsläget  Canton och Xtz ja tack till bägge 
Nu var det iofs ingen som frågade dig men jag hade xzt hemma ett tag och kunde köra växelvis. Mina canton RC-L är moddade med separat strömdel från harmony design och wbt kontakter. Som jag skrev så är inte xzt dåliga högtalare men det jag direkt saknade hos dom var pondus och auktoritet och djupbas precis som du nämner. Jag har ett väldigt stort rum att spela i (11x6 meter och 3,40 i takhöjd) och visst kan det ha inverkat. Om du dessutom läser mitt inlägg ordentligt istället för att ställa dig i hörnet och skrika som en femåring så ser du att jag påpekar just det. Det är ju helt ok att ha en egen åsikt och tycket du att dina nya xzt är bättre än dina gamla rc-l så är det bara att gratulera, då har ju köpet fungerat bra för dig men det kan ju rimligen inte gälla alla andra. Elac högtalarna hörde jag hos PE audio i västerås i höstas. Vi lirade lite jazz via en rega p3, resten av elektroniken kommer jag inte ihåg. Jag tyckte då att dom lät helt ok, kanske ingen wow känsla men bra homogent ljud, bra basåtergivning, helt ok mellanregister och njutbar diskant plus att dom verkar lättplacerade. borde kunna vara ett alternativ.
Redigerat av wader, 04 June 2009 - 12:24.
Postad 04 June 2009 - 15:07
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Ja du Wader..synd att du ska vara så känslig Men jag måste ändå påpeka att du är ute och Cyklar när du skriver så här ... XZT är ingen dålig högtalare. Men som någon skrev tidigare så får du ett par nya canton RC-L till trappen hemma för samma pengar och dom spelar i en helt annan division än både xzt och gle
Tyvär så spelar inte Rc-l i en " helt annan division" än xtz , bli inte sur och ledsen för det . Rcl är en bra högtalare inget snack om den saken jag vet, jag tycker också att Xtz 99.26 har en smula högre upplösning ..det kan man iofs tolka som bättre  Så va snäll nu att om du svarar på mitt inlägg .. gör det som en vuxen person ,inte som en 5 åring tack
Postad 04 June 2009 - 17:00
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
Njae särskilt känslig är jag inte men erfaren nog för att veta att samma högtalare kan låta mycket olika vid skilda förutsättningar. Folk måste ju få köpa och tycka vad dom vill utan att för den skull vara ute och cykla. Om jag eller andra inte tycker som du gör eller inte har samma rumsakustik eller elektronik, vad ska du göra, ringa STASI?
För mig är det egalt vilket märke det är på grejorna, dom ska passa mig, min musiksmak och mina andra grejor annars blir det inte mycket lyssnat. Det finns ju en anledning till att mina canton troligen åker ut och det blir ett par respons grand artist dimension istället.
Lite knepigt dock, när jag fick hem mina rc-l, cirka ett år sedan så brände jag diskanterna i båda högtalarna när vi provade lite olika elektronik. fick ut nya på hemförsäkringen men dom jag fick ser inte lika ut bak, där är 2 magneter på dom nya men bara en på dom gamla som brann, inte samma artikelnummer heller. Tusan vet vad jag fick av canseda.
Redigerat av wader, 04 June 2009 - 17:07.
Postad 04 June 2009 - 17:15
juan
-
juan
-
Forumräv
-
-
823 inlägg
Njae särskilt känslig är jag inte men erfaren nog för att veta att samma högtalare kan låta mycket olika vid skilda förutsättningar. Folk måste ju få köpa och tycka vad dom vill utan att för den skull vara ute och cykla. Om jag eller andra inte tycker som du gör eller inte har samma rumsakustik eller elektronik, vad ska du göra, ringa STASI?
För mig är det egalt vilket märke det är på grejorna, dom ska passa mig, min musiksmak och mina andra grejor annars blir det inte mycket lyssnat. Det finns ju en anledning till att mina canton troligen åker ut och det blir ett par respons grand artist dimension istället.
Lite knepigt dock, när jag fick hem mina rc-l, cirka ett år sedan så brände jag diskanterna i båda högtalarna när vi provade lite olika elektronik. fick ut nya på hemförsäkringen men dom jag fick ser inte lika ut bak, där är 2 magneter på dom nya men bara en på dom gamla som brann, inte samma artikelnummer heller. Tusan vet vad jag fick av canseda.
snälla kom upp ur sandlådan! Vem har påstått att du inte får tycka vad du vill? är det bara du som får tycka wader? Jag har själv ägt RC-L i 6 år, och det är ett under att dom fick stanna så länge. För så fantastiska tycker jag inte dom va.
Postad 04 June 2009 - 19:31
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
snälla kom upp ur sandlådan! Vem har påstått att du inte får tycka vad du vill? är det bara du som får tycka wader? Jag har själv ägt RC-L i 6 år, och det är ett under att dom fick stanna så länge. För så fantastiska tycker jag inte dom va.
Undrar vem som borde komma ur sandlådan och kanske lära sig att läsa ordentligt. Men nu var det ju någon som skrev bullshit om det jag själv skrev. Det var ju inte meningen att trampa på en öm xzt tå.
Redigerat av wader, 04 June 2009 - 19:32.
Postad 04 June 2009 - 23:30
oscarstegland
-
oscarstegland
-
Användare
-
-
190 inlägg
Självklart att man får tycka som man vill. Sedan så är det givet att både rummet och elektroniken spelar otroligt stor roll men just på grund av dessa faktorer är det ganska naivt att påstå att en viss högtalare "spelar i en helt annan liga". Enligt ditt tycke så stämmer det säkert, men å andra sidan så är det bara Vento och Reference av de Canton högtalare som slår XTZ. Basen skall vi inte snacka om, där presterar inte 99.36 särskilt bra. Nu har jag inte hört Ergo RC-L så jag kan inte tala på den punkten men just nu känns det som om det börjar bli en onödig debatt i stället för hjälp till TS.
Postad 05 June 2009 - 07:28
juan
-
juan
-
Forumräv
-
-
823 inlägg
Postad 05 June 2009 - 07:49
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Vem är TS?
TS som i transexuell tror jag inte någon är, men vad vet jag. Tråd Skaparen däremot är ju Aztrill.
Postad 05 June 2009 - 08:17
juan
-
juan
-
Forumräv
-
-
823 inlägg
TS som i transexuell tror jag inte någon är, men vad vet jag. TrådSkaparen däremot är ju Aztrill.
hahaha tack ;-)
Postad 15 June 2009 - 15:49
Unregisteredabf0ee1a
-
Unregisteredabf0ee1a
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej igen alla,
Det blev ett par XTZ 99.36 tillslut och en XTZ A-100 D3. Tack för alla svar som gjorde det lättare att välja
Nu har jag dock en fråga som är lite offtopic: Hur kopplar jag mellan förstärkaren och datorn på bästa sätt? Jag har ett Gigabyte moderkort som jag är ganska säker har en optisk utgång (skall kolla upp), men kan jag koppla den till D3:an? Det står att den har Digital optisk ingång dock inte någon utgång, vad betyder detta egentligen?
Postad 15 June 2009 - 15:52
Klejsan
-
Klejsan
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Ja du kan använda en optisk kabel från datorn till D3:an.
Då låter du DAC:en i förstärkaren omvandla ljudet.. som blir riktigt bra imo!
Postad 15 June 2009 - 17:01
Unregisteredabf0ee1a
-
Unregisteredabf0ee1a
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Postad 15 June 2009 - 18:02
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Postad 17 June 2009 - 10:12
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
Självklart att man får tycka som man vill. Sedan så är det givet att både rummet och elektroniken spelar otroligt stor roll men just på grund av dessa faktorer är det ganska naivt att påstå att en viss högtalare "spelar i en helt annan liga". Enligt ditt tycke så stämmer det säkert, men å andra sidan så är det bara Vento och Reference av de Canton högtalare som slår XTZ. Basen skall vi inte snacka om, där presterar inte 99.36 särskilt bra. Nu har jag inte hört Ergo RC-L så jag kan inte tala på den punkten men just nu känns det som om det börjar bli en onödig debatt i stället för hjälp till TS.
Nu hade jag xtz 99.36 hemma tillsammans med dessa högtalares ägare och vi bar ner mina rc-l för att jämföra. Vi provade också att jämföra med responsburkarna. Kringutrustningen: spark SC 8 försteg, electrocompaniet aw-250 slutsteg och en squeezebox som musikförmedlare.Vi lira metallica och victoria tolstoy plus ett par låtar med diana krall. All musik som spelades var i flacformat. Precis som du skriver så var basen i xtz 99.36 ett sorgligt kapitel medans diskanten var desto trevligare. Mitt och xtz ägarens helhets intryck var precis det jag skrev. Kanske "en helt annan division" är en smula överdrivet men rc-l var vid tillfället i det rummet med den elektroniken klart bättre. Nu öppnar ju detta lilla enkla test möjligheter för en massa frågor hurvida högtalarna var rätt placerade eller om kanske elektroniken eller rummet inte var tunat för xtz och det kan vara möjligt. Placering på möbler, mattor och gardiner är ju gjorda för rc-l även om jag hade grejat lite för att få responsburkarna att låta så bra som möjligt. Men då vid det tillfället lät rc-l bättre och det var bådas uppfattning. Det lär ju finna få saker som kan ändra den uppfattningen.
Redigerat av wader, 17 June 2009 - 10:22.
Postad 17 June 2009 - 16:24
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Finns tom någon som hävdar att hans Cervin Vega At-100 låter bättre än det mesta upp till 50k
De slog minsann elac och Xtz bla bla..
Det jag vill säga är att smaken är som baken , väldigt delad
Hur som haver så går man inte fel med Canton rcl eller Xtz ..Välj rc-l för Ljudtryck och djupbas eller Xtz för sin fina detaljerade återgivning
Postad 18 June 2009 - 08:39
Unregistered1017
-
Unregistered1017
-
Forumräv
-
-
664 inlägg
Hej igen alla,
Det blev ett par XTZ 99.36 tillslut och en XTZ A-100 D3. Tack för alla svar som gjorde det lättare att välja 
Nu har jag dock en fråga som är lite offtopic: Hur kopplar jag mellan förstärkaren och datorn på bästa sätt? Jag har ett Gigabyte moderkort som jag är ganska säker har en optisk utgång (skall kolla upp), men kan jag koppla den till D3:an? Det står att den har Digital optisk ingång dock inte någon utgång, vad betyder detta egentligen?
Klockrent val av högtalare, är totalt nere i mina 99.36 som jag har haft hemma nån månad nu, det enda jag upplevt som lite negativt är inspelningstiden med dom, HERREGUD säger jag bara.. tog ett rejält gäng timmar för dom innan dom började släppa loss ordentligt i framförallt basen men även diskanten upplevde jag som en smula hård i början. Nu.. för dom pengarna dom kostar så spelar dom alldeles perfekt för mig. Speciellt gitarrbaserad musik (allan taylor, Sara K och musik av den typen låter sanslöst bra)
Redigerat av Unregistered1017, 18 June 2009 - 22:03.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|