Basabsorbent bygge !
30 svar till detta ämne
Postad 31 May 2009 - 17:36
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hej, är ju på G att bygga basabsorbent och har tittat och inspirerats av detta bygge http://forum.studio....ic=53377&st=270Jag skulle vilja räkna på en passande absorbent till mitt rum, men problemet ligger i att jag inte kan Excel! (vet.. det e för jävligt..  ) och jag har inte heller programmet. Rummet har jag mätt tidigare med resultatet att 30-50Hz va kraftigt överrepresenterat, har dock möblerat om och det blev klart bättre... men vill fortfarande få till det så bra som möjligt. jag ska mäta rummet lite snabbt igen och lägga upp det här så att ni kan se hur det ser ut i dagsläget. Nu till absorbenten, jag har soffan utdragen ca 30cm från bakväggen, bakom soffan har jag nu en tillfällig lösning med 2st lekablock och en smal bänkskiva. Detta tängte jag ersätta med en absorbent som då skulle bli ca 100x200x30cm i ytter mått och det ger ca 500 liter i volym om det byggs i 19mm materiel - en del för stagning m.m. ger väll runt 450liter... den volymen borde ju kunna duga till en del tycker jag Men jag vet inte hur jag ska kunna få till detta på ett bra sätt... jag måste ju kunna räkna på rummet i något program och kombinera detta med mätnignar och sedan räkna ut hur absurbenten ska vara. med denna ca 450 liter låda och 19mm väggar, borrar jag 200st 10mm hål i denna så får jag ett Fs på ca 39Hz och det borde vara ganska bra... , detta med lådan i stort sätt helt full med dämp. gör jag samma låda men med "bara" 150 st hål så får jag 35Hz i stället och det kanske är att föredra ?! men hur mycket kommer detta att dämpa ?! det avgörs väll av lådans volym och mängden dämp eller ?! Någon som har lust att förklara lite bättre för mig hur jag bör tänka gällande denna absorbent konstruktion! Och om någon kan komma med tips/ trix och hjälp i övrigt med detta så är jag verkligen, verkligen tacksam!
Redigerat av DVD-ai, 07 June 2009 - 14:25.
Postad 31 May 2009 - 18:08
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Har du nån koll på vilka toppar du har från de längsgående resonanserna i ditt rum? Jag skulle troligen bygga en låda som du säger och ha ett antal öppningar på rad antingen nere vid golvet eller rakt upp längs väggen. Om du har mer dämp i kommer den absorbera flera frekvenser men göra det mindre effektivt. Vill du centrera absorbtionen vid en viss frekvens måste du räkna på hålen, volymen och dämpet.
Har du inte excel, ladda ner open office (googla), deras kalkylprogram är kompatibelt med excel-filer.
Postad 31 May 2009 - 18:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Har du nån koll på vilka toppar du har från de längsgående resonanserna i ditt rum? Jag skulle troligen bygga en låda som du säger och ha ett antal öppningar på rad antingen nere vid golvet eller rakt upp längs väggen. Om du har mer dämp i kommer den absorbera flera frekvenser men göra det mindre effektivt. Vill du centrera absorbtionen vid en viss frekvens måste du räkna på hålen, volymen och dämpet.
Har du inte excel, ladda ner open office (googla), deras kalkylprogram är kompatibelt med excel-filer.
jag har office paketet 2007 med excel och allting, men jag vet ej hur man använder excel... har helt glömt detta och känner mig helt vilsen på den punkten... Det är beräknings program för just detta som jag inte har... ok, jo jag räknade detta i BasBox pro6 bara... ok, så du tycker att jag ska inte ha en massa borrade hål bara, utan jag ska sattsa på att ha typ som slitsportar längs med golvet ? som sagt så ska jag mäta upp rummet igen först för att se exakt vad problemet är, men vet att det är runt samma område igen dock... Men om jag har 450 liter och prickar in perfekt i frekvenserna och har ytterst lite dämp, hur mycket kan jag räkna med att den "äter upp" då ?! det är ju ett större område på mellan ca 30-50Hz eller ännu lite högre som förmodligen skulle behövas dämpas, då måste man ju nästan ha en del dämp i för att det ska fungera. Men då kan ju väll kompensera effektivitets minskningen (som blir på grund av mängden dämpning) genom att göra den större eller ?! jag har nämligen möjlighet att göra den ca 0,5 meter längre om det måste... det ger mig ca 620 liter minus 50 liter för stag = 570 liter. Men du tycker alltså inte att jag ska köra på varianten med en massa borrade hål, utan du tycker att jag ska satsa på att ha en öppning/flera öppningar i botten i stället ?!
Redigerat av DVD-ai, 31 May 2009 - 18:22.
Postad 31 May 2009 - 18:23
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Tänkte mest på att om du har den bakom soffan så kommer den blockera alla hålen....
Och en såndär stor absorbent kommer kunna ta en hel del energi. Jag skulle göra så att jag tar reda på din värsta resonans och sen avstämmer den där men också lägger i så mkt dämp att absorbenten dämpar med lägre Q än resonansen.
Redigerat av Erik_a80, 31 May 2009 - 18:25.
Postad 31 May 2009 - 18:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tänkte mest på att om du har den bakom soffan så kommer den blockera alla hålen....
Och en såndär stor absorbent kommer kunna ta en hel del energi. Jag skulle göra så att jag tar reda på din värsta resonans och sen avstämmer den där men också lägger i så mkt dämp att absorbenten dämpar med lägre Q än resonansen.
ok, jo jag tyckte att det borde kunna duga med 570 liter... jo, jag ska stämma av den där den behövs som mest, men hur tycker du att jag ska stämma av den då ?! om vi säger att jag har problem mellan 30-60Hz med en topp på ca 6dB, ska jag då stämma av den vid 45Hz och sedan lägga i ganska mycket dämp så att den tar även under och över 45Hz bättre. hur menade du med Q-värdet ?!
Postad 31 May 2009 - 18:42
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Q-värdet är hur smal och hög resonanstoppen är. En resonans med lågt Q är bred och utsmetad medan en med mycket högt är som en spik nästan.
Och din plan verkar bra.
Postad 31 May 2009 - 20:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Q-värdet är hur smal och hög resonanstoppen är. En resonans med lågt Q är bred och utsmetad medan en med mycket högt är som en spik nästan.
Och din plan verkar bra.
jo, det vet jag att Q-värdet är brantheten på piken, men så det funngerar alltså bara på samma sätt här som i en lådkonstruktion, va trevligt då känner man sig hemma ok, jo men då blir det till att börja bygga när som helst !!!
Redigerat av DVD-ai, 31 May 2009 - 20:37.
Postad 31 May 2009 - 20:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jag kommer att köra 5st hål i nedre kant för att som du säger, undvika att soffan blockerar på något sätt.. har nu alla måtten färdigt och allting !!! fan va bra, då är det bara att fixa material och så ska det byggas diffusor också, attt ha bakom huvudet kommer att bli kalas detta du!
Redigerat av DVD-ai, 31 May 2009 - 20:48.
Postad 31 May 2009 - 22:55
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jasså här planeras det förfullt! Ska bli kul å höra hur det åter hoss dig sen !  Detta kanske vore nått för mig i framtiden?
Postad 01 June 2009 - 07:07
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jasså här planeras det förfullt! Ska bli kul å höra hur det åter hoss dig sen ! Detta kanske vore nått för mig i framtiden?
jo det skulel det verkligen kunna vara, problemet e bara (som vanligt) ditt rum. Du har jobbiga reflexer.. dem kan man inte ta bort hur som hälst med denna typ av absorbent. jo, klart du ska komma över och lyssna sedan
Postad 01 June 2009 - 11:08
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Tänkte mest på de diffusa basen fast jag tror den har rymt med denna möblering  Men du upplevde mycket reflexer när du lyssnade sist?
Postad 01 June 2009 - 11:44
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Åhh kul med lite projekt ! Detta skall följas med spänning ...
Lycka till !
Postad 02 June 2009 - 14:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tänkte mest på de diffusa basen fast jag tror den har rymt med denna möblering Men du upplevde mycket reflexer när du lyssnade sist?
jo, men den e sjukligt svår att få bort då rummet också är så litet = svårt att göra några större ingripanden... men, vi ska ju mäta mer hemma hoss dig och då får vi avgöra hur rummet påverkar frekvensgången också, Men det e ju så att det e mycket vi kan höra som inte mycket tar upp... vissa jobbiga reflexer m.m. och fördröjnignar syns inte på mätnignar så lätt, men stör väldigt mycket. Åhh kul med lite projekt ! Detta skall följas med spänning ...
Lycka till !
Jepp, men just nu står det stilla, måste ha pengar till högtalarna först... mätningar komemr upp så fort som möjligt och uträknignar, men något bygge blir det inte på någon månad eller så i alla fall Jag bestämde mig för att göra på detta sättet, och sedan kanske (om det behövs)även bygga in en absorbent i soffan, alltså om jag har flera jobbiga frekvenser som jag vill ta hand om, stämma av soffan vid en annat frekvens så att man får till det så bra som möjligt
Postad 02 June 2009 - 18:36
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Här kommer lite grafer, den övre grafen är på 20-20000Hz med 120s svep, man ser väldigt tydligt puckeln vid 30-75Hz som jag vill ha bort. Men inom det röd markerade så är det jag hoppas på att kunna få ner något.
Den undre grafen är 10-400Hz och även här 120s svep, även här har jag markerat området som jag hoppas på att kunna få ner så mycket det bara går.
toppen mellan ca 150-200Hz, den skulle jag också vilja ha ner! men det får vi se om jag får till
Området 500Hz - 1500Hz har en ganska tydlig höjning, denna hoppas/tror jag att jag kan bli av med genom att experimentera med placeringen av högtalarna eller med dämpning.
Nu gjorde jag ju bara en snabb mätning och testade inget alls, men det ska naturligtvis göras senare
Men allt som allt så ser det inte helt fruktansvärt ut... (Biter mig i tungan  )
Vart tycker ni att jag ska planera avstämningen, jag placerar den precis i mitten, alltså ca 45Hz och så får jag testa mängden dämp i lådan för att hamna rätt
Lådan blir tyvärr mindre än jag hoppats på... 200x85x30cm blir den i stället... men men jag håller på och tittar på detta nu och räknar lite
Postad 02 June 2009 - 20:55
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Ser ju ut som att en ganska bredbandig absorbent är vägen att gå. Är du säker på att resonansen är längsgående? (ökar och minskar en konstant 48 Hz ton kraftigt i styrka om du går från högtalare till bakvägg?)
Postad 07 June 2009 - 14:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ser ju ut som att en ganska bredbandig absorbent är vägen att gå. Är du säker på att resonansen är längsgående? (ökar och minskar en konstant 48 Hz ton kraftigt i styrka om du går från högtalare till bakvägg?)
Jag har inte hunnit testa detta noga än, men är inte säker på det vid en simpel lyssning... Hur påverkas resultatet om jag har problem med tvär gående och absorbenten placeras vid bakväggen ?!
Redigerat av DVD-ai, 07 June 2009 - 14:38.
Postad 07 June 2009 - 14:41
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Den hamnar då mer eller mindre i tryckminimum för resonansen och funkar då mycket sämre.
Postad 07 June 2009 - 14:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Den hamnar då mer eller mindre i tryckminimum för resonansen och funkar då mycket sämre.
ok, jo men detta testar jag alltså genom att sätta på t.ex. ett svep och vandra runt i rummet och lyssna i fall att jag kan höra skillnader ?! Om om det är en längsgånde så ska det då inte upplevas som någon större förändring om jag vandrar mellan front och bakvägg eller ?! Edit: jag tängte göra såhär, att jag väntar med absorbenten till att jag fixar moduler, för när jag får mina i28 så kommer denna puckel inte att finnas alls pnappt, utan i stället hjälpa till ganska ordentligt i basen vilket är bra ! så jag kommer att bygga absorbenten lagom till modulerna i stället, för dte e ju då som den kommer att göra verklig nytta. Dock så ska jag göra om 2st högtalarlådor som jag har hemma, till 160Hz absorbenter för att ta bort den tråkiga toppen mellan 150-190Hz i mitt rum, ska testa och placera dem på olika ställen och lyssna/mäta
Postad 07 June 2009 - 18:04
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Om resonansen är längsgående så kommer nivån vid resonansfrekvensen ändras kraftigt när du går mellan högtalarvägg och bakvägg. Man kan också kolla att nivån är högst vid väggen, om den är det så har man perfekta förutsättningar för att absorbera den där.
Postad 07 June 2009 - 19:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo men det e den verkligen, vid väggen så är det vansinnigt vad "bummligt" det låter... och jag sitter tyvärr bara 30cm med huvudet ut från väggen, så detta är väldigt trist, nu när jag sitter 30cm ut så låter det "ok" men inte ens i närheten av vad det borde...
jo men va bra då, då är det bara att slänga ihopp en stor ful låda sedan då, och gömma den bakom soffan och sålänge täcka över den med något tyg eller så.
Postad 15 June 2009 - 00:16
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Postad 15 June 2009 - 01:24
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
******** maffig låda det där ser det ut som, vi får hoppas resultatet blir bra!
Själv hade jag velat satsa på den där iden om att bygga in den i soffan, har en sådan soffa med ihålighet i ryggstödet. Hade varit perfekt att gömma undan där. Synd att man inte är så händig eller har en massa verktyg.
Får väl börja med att mäta vilka sorts frekvenser jag har problem med först också kanske  .
Önskar dig lycka till Dvd-ai i alla fall!
Postad 15 June 2009 - 15:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Bygget har ej börjat än.... det börjar efter att jag köpt mina nya högtalare 
så om en månad eller så kanske det händer grejer (som tidigast...)
tyvärr så drar allting ut på tiden med inköpet (oförutsägbara utgifter har det varit, 2stora...  )
Men när jag börjar så kommer det bilder (tagna med en ritkigt värdelös mobilkamera, men ute i soljus så är det inte så farligt faktiskt!)
och mer mätningar och resultat av olika slag kommer också att redovisas såklart
Edit: Om det e någon som har ideer och/eller frågor rörande basabsorbent byggen så kan ni ju ta det i denna tråd som redan e aktiv, så kan man ha den som "basabsorbent tråd" bra att ha allting samlat för lättare åtkomst och slippa leta genom hela forumet.
Postad 22 October 2009 - 07:52
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Bumpar igång tråden då jag själv lider av lite väl "boomig" bas som jag upplever det vid frekvenser mellan 40-50Hz. Vad har du kört med för program för mätningen DVD-ai? Jag skulle vilja göra en mätning för att se om min misstankar är korrekta och därefter försöka lösa problemet.
// Crabban
Postad 23 October 2009 - 07:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hej, mäta kan du göra med tombstone och beräkna an låda kan du göra i ett vanligt beräkningsprogram för högtalarlådor
dock så blir det lite testanda för att komam fram till vilket Qvärde som passar sig bäst (alltså hur stor lådan borde vara och hur mycket dämpmaterial som behöver vara i)
Postad 23 October 2009 - 11:26
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Hej, mäta kan du göra med tombstone och beräkna an låda kan du göra i ett vanligt beräkningsprogram för högtalarlådor dock så blir det lite testanda för att komam fram till vilket Qvärde som passar sig bäst (alltså hur stor lådan borde vara och hur mycket dämpmaterial som behöver vara i)
Vad körde du med för mic? Och om jag inte är helt dum så antar jag att du kopplade in datorn till Stereon och körde frekvenssvepet i programmet. // Crabban
Redigerat av Crabban, 23 October 2009 - 11:52.
Postad 23 October 2009 - 12:03
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jag har en ritkig kalobrerad mätmick och en riktigt bra mickförstärkare till, som jag kör med. Men Behringer har en ok mätmick för under 1kkr.
jepp, svepet spelar man såklart upp i stereon..
Postad 23 October 2009 - 12:10
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
jag har en ritkig kalobrerad mätmick och en riktigt bra mickförstärkare till, som jag kör med. Men Behringer har en ok mätmick för under 1kkr.
jepp, svepet spelar man såklart upp i stereon.. 
Nice, det skulle juh vara optimalt. Har kollat lite på den där Behringer micken får se om det blir att slå till. Känner mig lite snål i frågan då det är ett par filmer eller en mick för samma pengar, haha. Men det kanske är värt det i slutändan.
Postad 23 October 2009 - 13:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, det är en väldigt bra investering och ruskigt kul att leka med !
Postad 23 October 2009 - 19:03
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
en inflikning.... som vanligt
Om du mäter med Tombstone (inget fel på programet i sig.) varför kosta på med en sk kalibrerad mic?
Postad 24 October 2009 - 08:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tanken är att jag egentligen skulle skaffa ett ordentligt mätprogram, och med ordentligt så menar jag naturligtvis ett som har möjlighet för att skriva in kompensations tabeller m.m.
Men det blev aldrig av och det verkar inte som att det heller kommer att bli det nu på ett tag heller....
Men vi får se, låter tiden avslöja hur det blir...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
→
Akustikreglering
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|