Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"bubblar" i golvhögtalarna

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 June 2009 - 19:03

fiddeman
  • fiddeman
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har ett litet problem. När jag spelar låg volym så kan det ibland låta som att det "bubblar" eller är "vågor" i bakgrunden av ljudet. Men när det är helt tyst i högtalarna låter det inget. Både jag och mina vänner märker av det och är speciellt jobbigt då man kollar på film.

Har förövrigt datorn kopplade till förstärkaren och märkte även av detta lilla "fenomen" när jag använde mig av hörlurar kopplade till datorn, men dock inte lika kraftigt.

/tack på förhand

Postad 04 June 2009 - 14:36

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Uppkommer "bubblorna" bara när du ser på film? eller är det musik också?

Några frågor som kan behöva besvaras..
Ser du på orginalfilmer eller ripp?
Vad har du för sladd mellan datorn och förstärkaren? Ligger denna sladd nära eller i en truls med strömkablar, transformatorer eller dylikt?
Uppkommer "bubblorna" när du lyssnar på någon annan ljudkälla än just datorn?

Postad 04 June 2009 - 20:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Det där märker jag tydligt på kanal 3. Beskrivningen av bubblor är rätt bra. Speciellt när musiken spelar en ren ton så blir det "knutar" i tonen. Jag tror det beror på sändningen.

Bubblar det om musiken när du spelar cd så vet jag inte alls vad det beror på. Om det däremot bubblar när du spelar mp3 eller annan komprimerad musik så borde det rimligtvis bero på mediet. Anläggningen du har ger nog inte detta fenomen. Det är min gissning.

Postad 04 June 2009 - 20:59

fiddeman
  • fiddeman
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
"bubblorna" uppkommer vid all sorts uppspelning. Har tyvärr inte testat någon originalfilm än, så med andra ord ser jag på rippat. Jag kör med en billig 2xRCA till 3,5 mm (5m) samt väldigt billiga högtalarkablar.

Alltså en bättre förklaring är kanske att det låter som ett dovt efterljud som har en "bubblande/vågig" karaktär. Men märkte dock att det blev mycket bättre om man höjde till max på t.ex spotifys volymkontroll. Men har dock kvar besvären vid uppspelning via VLC.

Har tyvärr även problem med brus, dock relativt lågt, kanske finns något samband?

Postad 04 June 2009 - 21:34

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
*Av egen erfarenhet kan jag säga att 3.5mm proppar har en förmåga att ge ett svagt brus, kan bero på jordningen från datorn men jag vet inte säkert. Har du möjlighet att köra digitalt (coaxialkabel) mellan dator och förstärkare så kommer du garanterat undan bruset. Se till att separera ljudkablar från elkablar i kabelhärvorna som alltid blir runt såna här enheter.l
*Högtalarsladdarna är nog inte något större bekymmer, kör själv med ganska billiga, dock hyfsat grova, helst inte under 2x1.5.
*När du tar ljud från datorn ska du alltid se till att ha full ljudvolym på alla enheter på datan och istället reglera allt ljud från förstärkaren.
*Ripp och dålig kvalitet på ljud från internet är klart påverkande faktorer, men själv upplever jag att spotify levererar ganska bra kvalitet för att vara stream.

Ska fundera över natten om jag kan komplettera lite.
Men håll till godo ikväll iaf :(

Postad 05 June 2009 - 13:29

fiddeman
  • fiddeman
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Märkte en klar förbättring när jag hade till max på alla volymenheter på datorn. Än så länge har det inte uppkommit något "bubblande". Dock uppfattade jag ljudet lite tunnare och inte samma dynamik som det hade innan, kan dock vara jag som inbillar mig :).

Angående bruset, jag använder mig av en proson rv.4200 förstärkare och så som jag uppfattade inte har någon koaxial ingång, eller? Vet du något annat alternativ isf? En skärmad 3,5mm kabel kanske?

/tack!

Postad 05 June 2009 - 13:36

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
just det, jag kollade på stärkaren och såg att den saknar digitalt in och ut. Det var synd. Ja en skärmad skulle nog kunna ge förändring. Vad anbelangar att du upplever ljudet som tunnare kan jag inte komma med någon egen erfarenhet tyvärr. Men vilket uttag på datorn har du kopplat ljudet ut från? Om du satt det i hörlursuttaget uppkommer i regel brumm.

Postad 06 June 2009 - 15:43

fiddeman
  • fiddeman
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Vad synd då! Stämmer att jag har satt den i hörlursutgången, vet dock ingen annanstans jag ska sätta den? Har ett Gigabyte GA-P35-DS3 men integrerad 5.1 ljudkort. Alla uttag ser ju ut som 3,5mm, så lär väl inte spela någon roll vart man sätter den, eller? :P

Postad 06 June 2009 - 22:06

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Ja på ett sånt ljudkort finns det finns det flera 3.5 uttag för att man ska kunna koppla in en dekoder som tar emot varje kanal separat. Men det finns nog ett uttag eller två som heter front eller som indikeras med en liten pil utåt. Koppla i de uttagen och testa, det kommer med all sannolikhet ge ett bättre resultat.

Postad 07 June 2009 - 12:44

fiddeman
  • fiddeman
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har nu testat alla utgångar och kan möjligtvis ha gett lite resultat, men tyvärr inget direkt märkbart. Bruset går liksom parallellt med ljudvolymen, så att ju mer jag höjer volymen desto mer brusar det, så troligtvis är det väl något som ligger och stör?

Vet ju att den mindre modellen, proson rv.2050, har haft en del problem med brus. Men jag har för mig att detta problem inte fanns på "storebrorsan", eller?

/tack!

Postad 07 June 2009 - 13:08

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
ja det var ju lite oturligt. men känner du någon som har en annan stäkare så kan du ju lätt låna den och prova. då hör du ju ifall det beror på stärkaren eller datorn. Jag har problem med brus i en äldre stärkare, men när musiken spelas är det inget som man hör, endast då det blir helt tyst och volymen är hög.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.