Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför är Pure 2.0

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 June 2009 - 10:12

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Onkyo 876
Focal Chorus 807V

Varför är Pure 2.0 och Stereo 2.1? Finns det någon anledning?

Själv tycker jag Pure och Direct är överlägsna Stereo då detaljrikedomen är större. Däremot så behövs subben i vissa sammanhang.

Ex. Sista låten, sista smällen i Ein Straussfest - Thunder and Lightning Polka.. där behövs verkligen subben! Och då är det tyvärr Stereo som gäller.. och på den här skivan vill man köra Direct/Pure då allt träder fram så mäktigt, men det finns inte mycket kraft i denna värld som slår den sista smällen.. vilken pondus! Men då vill man ha subb.. annars försvinner glädjen i den smällen!

Varför kan man inte få köra åtminstone Direct med subb? Surt att behöva lyssna på en massa och sen vid vissa tillfällen vrida över till Stereo bara för att få det där lilla extra.. och varför brusar det på högre volymer när man kör andra lyssnings-mode men inte pure/direct?

/Christian

Postad 06 June 2009 - 11:54

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Du får koppla med högnivå till subbarna så kommer dem att spela även i Pure Audio och Direct. Anledningen är väll att all bass-mangement skall bort ur de lägena. Annars vore de varken "Pure" eller "Direct".
Bruset är förmodligen störning från videokomponenterna eller något liknande... Har du kört Audyssey? det införde ju brus iaf på 606. Har själv inte märkt av något brus och jag kör aldrig pure eller direct förutom med hörlurar.

Men är det verkligen så stor skillnad mot stereo? Jag har inte ens orkat lyssnat och jämfört då subb är ett absolut måste för mig och vill inte koppla högnivå.

Postad 06 June 2009 - 11:55

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Det är nog så att signalen från "sub output" hateras av DSP'n i din receiver, detta för att kunna ställa nivå och delning. Väljer du "direct" kopplas det digitala bort och subben dör. För att DSP'n ska kunna processa signalen måste den gå via AD och DA omvandlare vilket inte blir välgörande för ljudet.

Lösning, plocka ut signalen via "pre-out (front)" och låt subben sköta delningen om det går. Alt anslut subben via högnivå. Ger i mitt fall också en tightare bas. Du kör ändå fronatarna som "large" och behöver inte någon "High pass" delning?

Jag är övertygad om att du får ett rejält mycket bättre ljud med att köra via "direct" läget.

Postad 06 June 2009 - 12:11

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Problemet med att köra via front pre-out eller via högnivå är ju att just att man inte kan dela frekvensen som går till frontarna och förstärkarna får jobba helt onödan med de lägsta frekvenserna. Jag är övertygad om att det gör en minst lika stor skillnad på ljudet som att köra Direct, fast det yttrar ju sig såklart lite annorlunda.

Postad 06 June 2009 - 12:32

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Enkelt att testa sig fram. Jag tror inte att det gör lika stor skillnad så länge man har en hyggligt kraftig förstärkare och inte för krävande högtalare. Jag tror på högnivå. Testa och rapportera gärna.

Postad 06 June 2009 - 12:53

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Men är det verkligen så stor skillnad mot stereo? Jag har inte ens orkat lyssnat och jämfört då subb är ett absolut måste för mig och vill inte koppla högnivå.

Jag tycker det är stor skillnad mot stereo, jag lyssnar aldrig i stereoläget.
Tycker även att det blir bas så det räcker i pure direct läget. :P

Postad 06 June 2009 - 13:06

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Jo men du har riktigt grymma högtalare :P För mig är det helt out of the question, finns absolut inte tillräckligt med bas.
Men det beror nog dels på att klivet från mina dubbla subbor till enbart frontarna är väldigt stort samt att frontarna helt enkelt inte håller måttet.

När jag får mina 683 (ja de ska köpas nångång :D) så ska jag åtminstonde testa Pure Audio. Troligtvis kommer jag vilja använda subbarna ändå :unsure:

Postad 06 June 2009 - 14:12

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
haha jo beror väl på hur mycket basfreak man är också. :P

Postad 07 June 2009 - 06:13

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Håller med Jonasprivate, det ÄR stor skillnad mellan pure direct och stereo. Jag bara på pure direct när jag lyssnar på musik. Känns absolut som mycket renare och klarare! Dock upplever jag också en viss avsaknad av bas varför det skulle vara trevlig med att kunna ha en sub till ibland. Så jag får testa hög-nivåkablarna nån gång...
Jag är inte säker på att min Marantz SR-5500 riktigt orkar med att leverera kräm fullt till högtalarna som ligger på ~88-89 dB/W i känslighet. Vad tror ni om det? Marantzen är specad till 90W i 8 ohm...

Postad 07 June 2009 - 09:10

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0
Det är stor skillnad på Pure Direct och Stereo i min Yamaha DSP-Z11. Ljudet blir mer detaljerat och uppspaltat så det är lättare att placera ut var allt är i stereobilden.

När det gäller bas så har jag tillräckligt med bas trots att den vid Pure Direct bara använder frontarna. Där har jag Jamo Consert 8 (D830) en stativhögtalare med angett frekvensomfång på 38-22000 Hz. Detta verkar vara helt sant då YPAO (Yamahas automatiska inställning) delar denna högtalare vid 40 Hz.

När jag körde YPAO för första gången fick jag skruva ned mina två subbasar ordentligt och en kusin på besök tyckte de var lite bas. Men jag har kört flera testskivor med frekvenssvep och dB mätare och YPAO har gjort helt rätt. Det är inget fel i basen.

Det har istället visat sig att hur mycket bas man får beror helt och hållet på material. Så får man klen bas kan det bero på att det inte är så mycket bas i materialet. I BD filmen ”Arn, Riket vid vägens slut” har man använt basen ordentligt och det märks tydligt i min uppsättning.

Postad 07 June 2009 - 12:18

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Okej så det är stor skillnad även på Marantz och Yamaha... Ja det får väll helt enkelt testas då.

Ni kanske har väldigt bra akustik eller något men jag vill gärna använda AudysseyEQ'n till musik för att få en bra kurva, detta går ju inte heller med Pure lägen tyvärr :P

Postad 07 June 2009 - 17:13

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Det har istället visat sig att hur mycket bas man får beror helt och hållet på material. Så får man klen bas kan det bero på att det inte är så mycket bas i materialet. I BD filmen ”Arn, Riket vid vägens slut” har man använt basen ordentligt och det märks tydligt i min uppsättning.

Fast smällen i sista låten på "Ein Straussfest" är enorm med subben inkopplad (Stereoläget 2.1). I Pure/Direct så får man också rejält tryck men inte alls samma käftsmäll som subben utdelar. Dock så kör jag stativare, men de låter mycket bra!

Det är sällan jag saknar bas i musiken, men just sådana smällar skulle jag vilja att subben backade upp. Precis som med rumpskakare ska det hjälpa till där det behövs och inte skaka sönder soffan vid minsta nysning.

/Christian

Postad 07 June 2009 - 17:18

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Kör alltid Pure direct på min Denon, låter klarare och renare och helt enkelt bättre än stereo. Är väl bara om man vill pilla på tonkontrollen jag skulle rekommendera Stereo.

På min Denon kan man välja LFE+Main även på Direct/puredirect läget och då få med basen även där.
Går det inte på din recievern Chrisofsweden? Alltså separat från surroundlägena....

Själv kör jag inte suben så ofta, blir ofta bra bas med frontarna bara. Ibland kan jag få lite renare bas dock med suben på eller om jag är på lite dunkadunkahumör :( . Sen får man iofs. en liten dimension till med suben på till musik men jag är lite rädd om grannarna och försöker inte utmana ödet och köra den på jämt.

Redigerat av genstruktur, 07 June 2009 - 17:26.

Postad 07 June 2009 - 17:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Jag kör alltid Pure Direct till musik i 2-kanal.

Subben (och audyssey om man skulle vilja det) kan aktiveras i förstärkarens meny, även för pure direct läget.

Jag kör dock allt på off där, och driver subben via front preout (mindre tidsfel = rappare bas som blir bättre integrerad med frontarna).

Chrisofsweden: Kul att du har hittat Straussfest. Det finns ett flertal skivor till med samma orkester (också Telarc), t ex:

Straussfest 2
The Great Fantasy Adventure Album
Hollywood's Greatest Hits vol 1 och 2
Movie Love Themes
Time Warp
1812

De är bra allihop.

Redigerat av Ageve, 07 June 2009 - 17:29.

Postad 07 June 2009 - 17:31

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jupp, problemet som chrisofsweden har verkar gå att lösa på ett eller annat sätt i alla fall :( .

Postad 07 June 2009 - 17:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ett externt aktivt delningsfilter löser problemet :(

Postad 07 June 2009 - 20:47

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Ett externt aktivt delningsfilter löser problemet :(

Men vad ska det externa delningsfiltret göra, som inte recievern kan klara minst lika bra?

Postad 07 June 2009 - 20:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men vad ska det externa delningsfiltret göra, som inte recievern kan klara minst lika bra?

dela upp signalen till subbor och frontar, även om recivern stänger av subbout.. :(

Postad 07 June 2009 - 21:05

Samuelsson93
  • Samuelsson93
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jo men du har riktigt grymma högtalare :( För mig är det helt out of the question, finns absolut inte tillräckligt med bas.
Men det beror nog dels på att klivet från mina dubbla subbor till enbart frontarna är väldigt stort samt att frontarna helt enkelt inte håller måttet.

När jag får mina 683 (ja de ska köpas nångång ;)) så ska jag åtminstonde testa Pure Audio. Troligtvis kommer jag vilja använda subbarna ändå :D

pure låter riktigt saffigt med mina 683 köp dem,
du kommer garanterat bli nöjd

MvH//Samuelsson93

Postad 07 June 2009 - 21:50

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Du får lägga upp bilder på dina B&W 683or, håller med om att dom pumpar på bra. :(

Postad 07 June 2009 - 21:53

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Som DVD-ai säger.

Sen är delningsfiltren som sitter i recievers under all kritik, det märker man när man testat något annat.

Postad 07 June 2009 - 22:19

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Som DVD-ai säger.

Sen är delningsfiltren som sitter i recievers under all kritik, det märker man när man testat något annat.

Jag tycker att det är en rätt farlig generalisering, samtidigt som det är lite av att magiförklara något så relativt simpelt som aktiva filter för audiofrekvenser. Det går inte ihop helt enkelt, om man behöver göra så lite för att få så mycket bättre ljud, varför gör då ingen tillverkare av recievers detta, när de slår knut på sig själva för att försöka hitta nya försäljningsargument?

Postad 08 June 2009 - 09:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jag tycker att det är en rätt farlig generalisering, samtidigt som det är lite av att magiförklara något så relativt simpelt som aktiva filter för audiofrekvenser. Det går inte ihop helt enkelt, om man behöver göra så lite för att få så mycket bättre ljud, varför gör då ingen tillverkare av recievers detta, när de slår knut på sig själva för att försöka hitta nya försäljningsargument?

Antalet watt och så många loggor som möjligt på framsidan är det som säljer till 99% av befolkningen.

Postad 08 June 2009 - 10:09

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Antalet watt och så många loggor som möjligt på framsidan är det som säljer till 99% av befolkningen.

Det är också en lite farlig generalisering :(
Men det ligger mycket sanning bakom den. Däremot köper inte 99% av befolkningen stereo eller hemmabioprylar över en viss prisklass, och i prisklasserna över där massmarknaden finns (dvs. kompaktsystem mestadels, plus lite audio pro och annat som säljs på OnOff, Elgiganten osv) blir det viktigare och viktigare att faktiskt leverera ljudkvalité. Om någon på en förstärkare i säg 10-15k-klassen hade kunnat göra en enkel justering som markant hade höjt kvalitén på ljudet tror jag att åtminstone någon hade gjort det.

Som tillverkare ska man dessutom inte underskatta åtgärder som tilltalar nördarna... för de är ofta rådgivande i långt mycket fler inköp än sina egna.

Redigerat av Sigma78, 08 June 2009 - 10:10.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.