HiFi Basmoduler, ska byggas!
225 svar till detta ämne
Postad 08 juni 2009 - 21:08
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Hejsan alla DIY:are! Dags för ett par basmoduler! Jag kommer att börja med 2st men kanske slutar på 6st Bas: Peerless SLS-263 10” (830668)( 2st/1,385.93kr) Material: MDF 22mm Plugg, lim, PAROC UNS39 (25 kg/m³) och spackel. En SLS 10" på 42L Qtc = 0,667 F3 = 48,95 Hz Invändiga mått 35,6 x 23,6 x 50,6 ger 42,5 liter. Dessa må inte spela djup på pappret men har jag tur med väggstödet kan detta ble jä-vligt bra! Vad jag har hört från andra som äger SLS 10" så är dem väldigt nöjda, spelar bra ner till 20Hz  MDF 22mm + kors stagning. Jag kommer att limma ihop lådorna, sedan borrar hål för 8mm träplugg. 3st plugg på kortsidorna och 4st på långsidorna. 1st plugg genom väggarna in i varje ände på stagningen också. Elektronik till basmodulerna:Aktivt filter: Behringer CX 3400 Filtret kan användas antingen som två eller trevägs stereo eller till och med fyrvägs mono. Varje band har två stycken Linkwitz-Rileyfilter och dessutom separata IGC-limiters. Valbar fas på alla separata utgångar samt en mängd fler funktioner.
 Slutsteg: Har inte hittat nått än, kommer att köra med min Pioneer A-602 tills jag hittat nått vettigt  Kom med tips för max 2500kr! Desigen blir aka Ino Infra https://www.minhembi...c_id=299504.jpg
Redigerat av Timpolanen, 15 juni 2009 - 12:45.
Postad 08 juni 2009 - 21:12
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Ser jätte bra ut, kommer att bli mumma detta
Men hade du inte kollat på passande slutsten från Behringer ?
Edit: med rumsstöd så blir det jätte bra + att det blir en snabb och "exakt" bas och med 6st så får du också bra tryck i grejerna trotts att det är slutet
vi skulle ju titta på ett LT filter till också,, så att vi får upp lågbasen lite, okm inet det gick att göra med Behringer filtret vill säga.
Men det kommer att bli en riktigt bra och kvalitativ återgivning helt klart, och med en LT så kommer du kunna spela löjligt djupt med bibehållen kvalitet också.
om du sedan "råkar" fixa 8st så blir det ritkigt trevligt, 8st gömmer du lätt undan i ditt rum, du har ju en hel del "död" plats som inte går att använda till något vettigt så att säga...
Och med 8st av dessa borde du får ritkigt fett tryck samtidsigt som oanade djupbasresurser (med rum inräknat och LT så ner till 20Hz linjärt alla dagar i veckan, skulle säga 15Hz eller lägre än så!)
Redigerat av DVD-ai, 08 juni 2009 - 21:35.
Postad 08 juni 2009 - 21:43
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
EP-2500 hade jag kollat på men för dyrt i nypris dock!
Angående LT så skrev jag faktiskt "Varje band har två stycken Linkwitz-Rileyfilter" på Behringer CX 3400 filtret  Men hur blir effekttåligheten med LT, borde inte xmax överstigas fortare?
Du menar att jag bara skulle råka fixa 8st å inte blivit på tryck av dig de minsta  Nämen om ekonomin tillåter så bangar jag inte!
När man räknar i BB6 hur kan jag fylla i rumsstöd för att få en liten humm? Du vet ju hur mitt rum ser ut också.
Postad 08 juni 2009 - 21:53
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9 561 inlägg
Jag köpte nyligen ett EP 2500 i nyskick på blocket för 2000 spänn, så fynd finns.
Postad 08 juni 2009 - 22:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
EP-2500 hade jag kollat på men för dyrt i nypris dock!
Angående LT så skrev jag faktiskt "Varje band har två stycken Linkwitz-Rileyfilter" på Behringer CX 3400 filtret Men hur blir effekttåligheten med LT, borde inte xmax överstigas fortare?
Du menar att jag bara skulle råka fixa 8st å inte blivit på tryck av dig de minsta Nämen om ekonomin tillåter så bangar jag inte!
När man räknar i BB6 hur kan jag fylla i rumsstöd för att få en liten humm? Du vet ju hur mitt rum ser ut också.
ok, jo men det finns ju beggat också så.. "Du menar att jag bara skulle råka fixa 8st å inte blivit på tryck av dig de minsta" Exakt vad jag försöker få det att se ut... inte e jag inblandad på något sätt, Neeej då... Jo vist så påverkas ju hur dom jobbar, men som vi redan gått igenom tidigare så väger ju det upp för att du slipper höja i stället....  Man vill ju linjär respons, e ju liksom halva grejen och du kommer att få trevligt tryck på det här sättet och bra kvalitet på basen och djup bas! jo, fyll i 3dB oktav ökning med början från 50Hz, sedan så har vi ju en massa andra lustiga fenomen i rum, så det blir ju bara väldigt ungefärligt. rumsstödet kan se väldigt lustigt ut..
Redigerat av DVD-ai, 08 juni 2009 - 22:08.
Postad 09 juni 2009 - 10:53
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Presis därför kör jag med Pioneern sålänge tills jag hittar ett skysst beggat steg  Har ju nu ett jätte fint steg till stativarna
bakerman22:
Har du fläktmoddat din? Isf vilket fläkt? Ska vara 24V va?
3db på 50hz då blire fina siffror tror f-3 runt 30hz  Får se om jag får igång printscreen så lägger jag upp lire grafer.
Postad 09 juni 2009 - 12:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
f-3 hamnar nog där ja, och med LT filter så hamnar det betydligt lägre.. .
Redigerat av DVD-ai, 09 juni 2009 - 12:29.
Postad 09 juni 2009 - 12:32
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Cool !!!
Lycka till Timpa !!
Detta Kommer nog bli bra !
Postad 09 juni 2009 - 12:50
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Jo det här ska bli kul!  Hoppas på bättre väder så man kan köpa MDF å börja såga!
Postad 09 juni 2009 - 18:46
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9 561 inlägg
bakerman22: Har du fläktmoddat din? Isf vilket fläkt? Ska vara 24V va?
Nope. Har inte ens testat det än. Mitt basbygge drar igång i slutet av juli när basen kommit till Sverige.. Men störs jag av det är det nog dags att uppgradera hela systemet om det inte kan överrösta en liten fläkt. Vad jag har förstått så kan man helt enkelt bara koppla bort fläkten.. Om man inte har tänkt att pressa steget rejält under flera timmar. Till en film eller koncert på max ett par timmar i ett rum hemma på hyfsat normal volym borde inte ett så pass potent steg hinna bli farligt varmt ? Rätta mej gärna någon om jag har fel.
Postad 09 juni 2009 - 19:57
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Nope. Har inte ens testat det än. Mitt basbygge drar igång i slutet av juli när basen kommit till Sverige.. Men störs jag av det är det nog dags att uppgradera hela systemet om det inte kan överrösta en liten fläkt. Vad jag har förstått så kan man helt enkelt bara koppla bort fläkten.. Om man inte har tänkt att pressa steget rejält under flera timmar. Till en film eller koncert på max ett par timmar i ett rum hemma på hyfsat normal volym borde inte ett så pass potent steg hinna bli farligt varmt ? Rätta mej gärna någon om jag har fel.
Handlar ju inte om att överösta..  man vill ju slippa ha ett surr om man sitter och slölyssnar jag tror inte att det e så bra att helt koppla bort fläkten... det skulle i alla fall inte jag göra.. utan byta fläkt till en tystade alternativt sätta på en potentiometer på den befintliga för att dämpa den något åtminstone...
Redigerat av DVD-ai, 09 juni 2009 - 20:12.
Postad 09 juni 2009 - 20:35
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9 561 inlägg
Handlar ju inte om att överösta.. man vill ju slippa ha ett surr om man sitter och slölyssnar
jag tror inte att det e så bra att helt koppla bort fläkten... det skulle i alla fall inte jag göra.. utan byta fläkt till en tystade alternativt sätta på en potentiometer på den befintliga för att dämpa den något åtminstone...
[/url]
Här slölyssnas inte !! Dra på så högt man orkar i ett par timmar, sen måste huvet vila ! Varför inte koppla bort fläkten ? Sitter den inte där för att steget inte ska gå varmt ? På ett steg som är tillverkat för att kunna pressas till max med några artontummare en hel kväll oavbrutet ? Om jag kör EN artontummare, och spättar på vad elementet grejar spela max i ett par timmar borde väl steget knappt bli ljummet ? Maelstrom x (i mitt fall) har vad jag har förstått en rekommenderad förstärkareffekt på ca 500 watt i 4 ohm, och EP 2500 lämnar på pappret max 2400 watt i 4 ohm bryggat ? Gissar jag fel....?
Postad 09 juni 2009 - 21:04
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Jo visst kan man lyssna högt med i vissa låter är det tysta mellanrum. Såg att du hade en PS3:a hur mycket höger låter fläkten i steget emot PS3:an? För att jag kör ju PS3:an som musik källa.
Jag tycker att de flesta steg brukar bli ljumna bara man låter dem stå. Men annars låter Davids förslag med potentiometer väldigt bra! Då kan man kräma den till max utan att bry sig bara att vrida upp fläkten.
Nu har pengar kasserat in! Så MDF ska inhandlas samt SLS basar!!!
Redigerat av Timpolanen, 09 juni 2009 - 21:05.
Postad 09 juni 2009 - 21:09
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Här slölyssnas inte !! Dra på så högt man orkar i ett par timmar, sen måste huvet vila !
Varför inte koppla bort fläkten ? Sitter den inte där för att steget inte ska gå varmt ? På ett steg som är tillverkat för att kunna pressas till max med några artontummare en hel kväll oavbrutet ? Om jag kör EN artontummare, och spättar på vad elementet grejar spela max i ett par timmar borde väl steget knappt bli ljummet ? Maelstrom x (i mitt fall) har vad jag har förstått en rekommenderad förstärkareffekt på ca 500 watt i 4 ohm, och EP 2500 lämnar på pappret max 2400 watt i 4 ohm bryggat ? Gissar jag fel....?
Hehe, handlar inte om hur många tum basarna e på, utan om vad man belaster steget med, i det här fallet minst 2st basar/ kanal = låg impedans, blir nog snarare 3st/ kanal... och det e med låg impedans som steget går varm = behöver ordentlig kylning  Jo visst kan man lyssna högt med i vissa låter är det tysta mellanrum. Såg att du hade en PS3:a hur mycket höger låter fläkten i steget emot PS3:an? För att jag kör ju PS3:an som musik källa.
Jag tycker att de flesta steg brukar bli ljumna bara man låter dem stå. Men annars låter Davids förslag med potentiometer väldigt bra! Då kan man kräma den till max utan att bry sig bara att vrida upp fläkten.
Nu har pengar kasserat in! Så MDF ska inhandlas samt SLS basar!!! 
Spännande, blir det "bara" 2st basar beställda till att börja med eller ?! tycker du ska köra på 4st på en gång och sedan börja bygga lådor... då har du i alla fall 4st hemma och det e bara att börja bygga för fulla muggar !
Postad 09 juni 2009 - 21:25
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Har bara 3000kr nu och det ska räcka lite lite annat skoj. Ev får jag 1000kr på söndag om jag lyckas sälja en sak
2stMDF: 800-1000kr (Borde räck till 4st basar va?)
Basar: 1611kr (De höjde just med 250kr  )
Tot: 2500kr
+ Annat krams
Redigerat av Timpolanen, 09 juni 2009 - 21:26.
Postad 09 juni 2009 - 21:30
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9 561 inlägg
Hehe, handlar inte om hur många tum basarna e på, utan om vad man belaster steget med, i det här fallet minst 2st basar/ kanal = låg impedans, blir nog snarare 3st/ kanal... och det e med låg impedans som steget går varm = behöver ordentlig kylning 
Ja.. Givetvis.. Men nu vet inte jag vad dom har för parametrar på sina feta discolådor.. Menar du att det inte finns något som helst samband mellan en förstärkares maxeffekt och dess värmeutveckling vid en specifik last tillsammans med ett element som vid den givna lasten bara kan spelas på max en fjärdedels maxeffekt av vad stärkaren klarar vid den lasten....? Jag förstår också att skulle jag köra 2x2 ohm så är det en tung last oavsett hur många element, men 1x4 ohm är ju ingen jättelast för ett PA-steg ? Funkar det inte så ? Utvecklar det inte mer värme "ju mer man vräker på", och dessutom ännu mer värme ju lägre last ? I så fall är det allså bättre att, även om man har sex separata lådor, serie/parallellkoppla alla sex lådorna så man får en trevlig last på 8 ohm och köra det på steget bryggat ? Snackar sub nu allså. Tänker jag fel igen ?
Postad 09 juni 2009 - 21:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Har bara 3000kr nu och det ska räcka lite lite annat skoj. Ev får jag 1000kr på söndag om jag lyckas sälja en sak
2stMDF: 800-1000kr (Borde räck till 4st basar va?) Basar: 1611kr (De höjde just med 250kr ) Tot: 2500kr + Annat krams
ok, men vänta någon dag då tills att du får till 1000kr mer och beställ 4st basar i samma veva, blir ju bättre/billigare då med frakt m.m. + att då kan du böja bygga 4st samtidigt och får dom färdigt någorlunda samtidigt = känns bättre och kommer att låta bättre  attans att dom han höja nu också... som vanlig med andra ord... 800-1000kr, Hmm jag vet ej om det räcker, du får ju ta ut måtten som du behöver till lådorna och jämföra med hur stora skivorna som man kan köpa är , och använda huvudet lite...
Postad 09 juni 2009 - 21:41
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Ja.. Givetvis.. Men nu vet inte jag vad dom har för parametrar på sina feta discolådor.. Menar du att det inte finns något som helst samband mellan en förstärkares maxeffekt och dess värmeutveckling vid en specifik last tillsammans med ett element som vid den givna lasten bara kan spelas på max en fjärdedels maxeffekt av vad stärkaren klarar vid den lasten....?
Jag förstår också att skulle jag köra 2x2 ohm så är det en tung last oavsett hur många element, men 1x4 ohm är ju ingen jättelast för ett PA-steg ? Funkar det inte så ? Utvecklar det inte mer värme "ju mer man vräker på", och dessutom ännu mer värme ju lägre last ?
I så fall är det allså bättre att, även om man har sex separata lådor, serie/parallellkoppla alla sex lådorna så man får en trevlig last på 8 ohm och köra det på steget bryggat ? Snackar sub nu allså. Tänker jag fel igen ?
Beror helt på steget sätt att arbeta också... men jo, du e rätt ute, bara det att just elementets Effekt tålighet" har inget med saken att göra och inte heller alltid stegets max-uteffekt. Beror på hur steget arbetar som sagt och hur man lastar steget. exakt ! ju läggre last = mer ström = mer effekt utvecklas i högtalaren i= varmare steg 1x4Ohm är ju inte så "mycket" men den blir ju fortfarande varm, och får inte denna värma ta vågen någonstans så.... dock så kommer det här att vara snarare en last på runt 2,7ohm med 3st basar/kanale och då börjar det blir lågt, och så får man räkna med att impedansen ju varierar med frekvensen också (ner mot 2ohm jämnt)... så ganska seg last blir det ju...
Redigerat av DVD-ai, 09 juni 2009 - 21:44.
Postad 09 juni 2009 - 21:58
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9 561 inlägg
Beror helt på steget sätt att arbeta också...
men jo, du e rätt ute, bara det att just elementets Effekt tålighet" har inget med saken att göra och inte heller alltid stegets max-uteffekt. Beror på hur steget arbetar som sagt och hur man lastar steget.
exakt ! ju läggre last = mer ström = mer effekt utvecklas i högtalaren i= varmare steg
1x4Ohm är ju inte så "mycket" men den blir ju fortfarande varm, och får inte denna värma ta vågen någonstans så.... dock så kommer det här att vara snarare en last på runt 2,7ohm med 3st basar/kanale och då börjar det blir lågt, och så får man räkna med att impedansen ju varierar med frekvensen också (ner mot 2ohm jämnt)... så ganska seg last blir det ju... 
Jag försöker inte få med elementets maxeffekt som en parameter. Jag menar att, pallar ett element max 600 watt i 4 ohm, och ett steg klarar av att leverera max 2400 watt i 4 ohm, så kan jag väl teoretiskt bara spela en fjärdedel av stegets maxeffekt vid just 4 ohm utan att riskerat att elementet pajar ? Går det inte att jämföra med en bil ? Om varvtalsregulartorn slår till vid 8000 varv/min, men jag bara kör i 2000 varv/min så blir givetvis bilen också varm, men inte i närheten lika fort som om jag hade varvat den i 7999 varv/min ?
Redigerat av Bakerman, 09 juni 2009 - 21:58.
Postad 09 juni 2009 - 22:07
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Nu tycker jag detta blir lite mycket OT
DVD_ai:
Du verkar på smile humör du! HAH!
Du sa "och använda huvudet lite..." Nä onödig när det finns CAD! Se bild nedan:
Bifogad fil(er)
-
MDF.jpg 94,12K
0 Antal nerladdningar
Postad 09 juni 2009 - 22:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Jag försöker inte få med elementets maxeffekt som en parameter. Jag menar att, pallar ett element max 600 watt i 4 ohm, och ett steg klarar av att leverera max 2400 watt i 4 ohm, så kan jag väl teoretiskt bara spela en fjärdedel av stegets maxeffekt vid just 4 ohm utan att riskerat att elementet pajar ? Går det inte att jämföra med en bil ? Om varvtalsregulartorn slår till vid 8000 varv/min, men jag bara kör i 2000 varv/min så blir givetvis bilen också varm, men inte i närheten lika fort som om jag hade varvat den i 7999 varv/min ?
haha, ne hoppas det... ! Jo men jag förstår vad du menar, och nej, om du har ett steg som verkligen lämnar 2400w vid 4ohm och ett element som verkligen tål 600w vid 4ohm som max ( då både räknat i termiska gränser och Xmec), då ska du inte kunna maxa steget men i detta fallet så kommer han att lasta steget så pass lågt att han kommer att anstränga steget i stället och det kommer att bli varmt Nu tycker jag detta blir lite mycket OT
DVD_ai:
Du verkar på smile humör du! HAH!
Du sa "och använda huvudet lite..." Nä onödig när det finns CAD! Se bild nedan:
haha, jo, sorry.... jo, lite smile'sar e aldrig fel... men ska du försöka att beställa 4st basar på en gång eller ?! jag tror att dte e smartast att vänta tills du har råd med 4st på en gång så får du ner frakt kostnaden.. egentligen skulle du vänta tills du har råd med 6st... jo, cad e fina grejer, bra så då räcker det eller ?!  ?!?!
Bifogad fil(er)
-
yay.gif 2,76K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av DVD-ai, 09 juni 2009 - 22:23.
Postad 09 juni 2009 - 22:26
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Hahaha  De ser väl att det räcker med MDF ....!
Humm det lutar åt 4st men inte 6st, frakten är 200kr (upp till 30kg  ) Så den är inte så dyr!
Redigerat av Timpolanen, 09 juni 2009 - 22:26.
Postad 09 juni 2009 - 22:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Hahaha De ser väl att det räcker med MDF ....!
Humm det lutar åt 4st men inte 6st, frakten är 200kr (upp till 30kg ) Så den är inte så dyr!
Ahh, ok, jo men kör på 4st då men du köper bara materiel till 2st moduler till att börja med eller ?! ser bara 4st sidor...
Postad 09 juni 2009 - 22:35
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
På bilden är det en MDF 22x1220x2440 och 2st baslådor, jag köper två skivor. Så det lär bli lite över också. Måste ju ha pengar över till filter också! Jag kan köra basarna på Pionnern såläge (Dock bara 2st) vet inte om jag vågar lasta det till 2ohm  ska försöka hitta lite specs på den. (Annars serie-koppla 4st) EDIT:
Redigerat av Timpolanen, 09 juni 2009 - 22:43.
Postad 09 juni 2009 - 22:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
kör du 2st/kanal så blir det ju 4ohm nominellt = bör vara över 3ohm i minimum (3,2ohm om man ska uppskatta det hela efter Formeln nominellimpedansx0,8 = lägsta, brukar stämma ganska bra i alla fall...)  och det ska fungera tills vidare
ok, jo, men du ska ju ha till stag m.m. så det skadar ju inte att det blir material över heller!
edit: en rolig sak är att den har ett HP filter vid 17Hz, kan vara användbart om man känner att man vill öka effekttåligheten på modulerna och köra lite imponeringsfaktor på polarna... 
väldigt lite som du kommer att behöva återge under 17Hz i alla fall, du kommer kunna använda det filtret nästan hela tiden, du kan ju stänga av det när du vill ha lite "riktig" djupbas... !
men å andra sidan så finns väll denna funktion även i "Behringer, filtret", och den lär vara bättre och kanske steglös, så då kan man leka med det där i stället
filtret va ju 2x3vägar, och nu använder du ju bara 2 vägar, tredje vägen borde du kunna använda till att skära bort under typ 15hz eller 20Hz när du känner för det. (beroende på hur mycket du vill öka skyddet mot att överskrida Xmec vid extrem lågbas)
Sedan så med hjälp av övriga fungtioner så drar du upp responsen mellan ca 20-35hz (som ju kommer att vara lite svagare på grund av slutna lådor) till samma nivå som resten så får du en linjär respons ner till 20Hz (15Hz) och sedan så tappar du brant men vinner väldigt mycket i effektålighet.
Som sagt, kan vara kul att göra när du ska driva ur avundsjuka ur polarna eller bara sitta och utöva hjärtmassage hemma själv...  och vill ha extra hög tålighet och säkerhet mot förödande djupbasslingor.
Men, i övriga fall så ska du ju inte köra med HP filter, för du vill ju köra modulerna hela vägen ner, som dom kommer vara designade för att göra...
du vill ju ha det där bottenlösa urkraft draget ända nere från botten
Redigerat av DVD-ai, 09 juni 2009 - 22:58.
Postad 09 juni 2009 - 22:56
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Oj tänkte fel! räknade att SLS var på 4ohm! 
Pioners lär väl trycka på hyssat iaf tror det är lite under speccat också.
Aja ska sova nu! Hoppas på bra väder efter helgen så man kan såga! (Lägger beställningen på söndag)
Postad 09 juni 2009 - 22:59
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
jo, det låter prima !
sov gott du !
SJÄLV BLIR MAN KLAR MED "SKITEN" I MORGON OCH KAN ÄNTLIGEN BÖRJA LEVA FÖR FAN !!!
Postad 09 juni 2009 - 23:07
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
edit: en rolig sak är att den har ett HP filter vid 17Hz, kan vara användbart om man känner att man vill öka effekttåligheten på modulerna och köra lite imponeringsfaktor på polarna...  väldigt lite som du kommer att behöva återge under 17Hz i alla fall, du kommer kunna använda det filtret nästan hela tiden, du kan ju stänga av det när du vill ha lite "riktig" djupbas... !
men å andra sidan så finns väll denna funktion även i "Behringer, filtret", och den lär vara bättre och kanske steglös, så då kan man leka med det där i stället
filtret va ju 2x3vägar, och nu använder du ju bara 2 vägar, tredje vägen borde du kunna använda till att skära bort under typ 15hz eller 20Hz när du känner för det. (beroende på hur mycket du vill öka skyddet mot att överskrida Xmec vid extrem lågbas) Sedan så med hjälp av övriga fungtioner så drar du upp responsen mellan ca 20-35hz (som ju kommer att vara lite svagare på grund av slutna lådor) till samma nivå som resten så får du en linjär respons ner till 20Hz (15Hz) och sedan så tappar du brant men vinner väldigt mycket i effektålighet. Som sagt, kan vara kul att göra när du ska driva ur avundsjuka ur polarna eller bara sitta och utöva hjärtmassage hemma själv... och vill ha extra hög tålighet och säkerhet mot förödande djupbasslingor. Men, i övriga fall så ska du ju inte köra med HP filter, för du vill ju köra modulerna hela vägen ner, som dom kommer vara designade för att göra... du vill ju ha det där bottenlösa urkraft draget ända nere från botten 
Detta låter sjukt kul!!!!! Måste börja bygga  Vad menar du med att börja leva? Slutar du skolan eller  ? Jag slutar på Torsdag!
Postad 09 juni 2009 - 23:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Detta låter sjukt kul!!!!! Måste börja bygga
Vad menar du med att börja leva? Slutar du skolan eller ? Jag slutar på Torsdag!
e äntligen färdig med allt jäkla pluggande, man bli ju galen, skulle inte ha fortsatt efter gymnasiet... man känner sig helt snurrig... Jo, det ska bli underbart att bara slippa det ! verkligen helt fantastiskt !!! Jo, det kommer att bli mumma, även om din pionner inte kommer att ge 4st SLS kraft så att du får ut all potential ur dom. men du ska ju skaffa steg sedan så det löser ju saken så att säga !!
Redigerat av DVD-ai, 09 juni 2009 - 23:17.
Postad 10 juni 2009 - 16:23
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Haha nää jag forsätter inte iaf! Ut å jobba! Appråpå jobb jag fick ledigt nästa vecka tror jag så jag har hela nästa vecka att bygga!
Kollade även upp vad MDF kostade på bauhaus, 390kr per skiva!
Sitter å caddar ihop lådan med alla biltar å märker att BB6 inte kör med heltäckande baffel!? Ska man gör det eller vad tycker ni?
Postad 10 juni 2009 - 19:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
ok, jo bygg på !
Ne,,, BB6pro gör ju inte det... och jag stör mig som bara fan på det på allvar... jag blir alltid tvungen att räkna om alla mått...
men man behöver ju inte ha heltäckande mätt, jag gillar dock att ha det så....
390kr/skiva e ju imte något att bråka om ju ! Då kan du ju bygga 4st moduler nu på en gång ju, borde väll pengarna räcka till
Postad 10 juni 2009 - 22:30
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Jag har fixat det nu med hel baffel!
Vetta fan om 4st blir tight! Bygger nog 4st lådor å köer 2st element till sen. Jag har bara 3k nu om jag har tur å säljer en ATV åt en bekant har jag 1k till 
Basar: 2,939kr
MDF: 780kr
=3719kr
Ser det här bra ut? La till lite stag å sånt
Postad 11 juni 2009 - 08:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
jo det ser bra ut, förutom att det skulle inte skada om staget gick mellan sidoväggarna också
ok, börja med 2st då om du vill, e ju ditt bygge så du gör som du vill...
Postad 11 juni 2009 - 11:55
Rickard xxls
-
Rickard xxls
-
Användare
-
-
170 inlägg
jag var och handlade MDF föra vekan på bauhaus i mariebrerg men när jag stod och titta på 22mm och såg 25 mm brevid och tror dom kosta bara 130kr mer per skiva så det vart 3st 25mm .
En stor nackdel när det blir 25 mm då kan man inte bära dom sjäv längre med dom är maffiga.
Postad 11 juni 2009 - 14:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Haha, jo 25mm e maffigt som bara den!
Lite "overkill" är det också, "duger" med 22mm + stagning om man säger så, blir tungt och stabilt i alla fall för det mesta...
men du menar att 25mm skulle vara billigare än 22mm ?!
Postad 11 juni 2009 - 14:47
Rickard xxls
-
Rickard xxls
-
Användare
-
-
170 inlägg
Nej det är dom inte dom kosta 130 kr mer per skiva tror det blev 1180 jag köpte 2 st 25 mm och 1 st 22 till inne vägar .
Min prov låda jag bygggt på den spelande 6-kanten är bara på 19 mm spån och topp och boten är på 250mm och sex kanter det blir en radie på ca 490mm om man sätter sig på den vid spelning är det rena rump masachen .
Jag tror man ska unvika yttor över 300 mm utan staggade vägar och minst 22 mm mdf.
Eller som jag hade på den spelande tunnan den hade 4 st 6mm = 24mm ihop limadde plywood skivor det vart också stabilt .
Postad 11 juni 2009 - 20:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
jo, men i detta fallet så räcker ju 22mm + stag ganska långt
inte så sjukt stora lådor så...
Postad 11 juni 2009 - 23:17
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Som sagt så blire 22mm för att det räcker samt att har lite tight med pengar just nu kan inte vänta heller! Vill känna lite tryck!
Angående cadden, fan att jag missade att staga på sidorna det är ju dem som är mest "utsatta"  Aja fixar det imoron tror jag helt slut efter en hel grill kväll! Dock är den inte slut än sitter här med trådlöst internet
Redigerat av Timpolanen, 12 juni 2009 - 00:35.
Postad 12 juni 2009 - 07:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Jo, 22mm ska räcka till dom här lådorna, helt klart !
Och gällande stagningen så är det som sagt sidorna som är dom som är mest utsatta, sidorna och front/bak sida är det som är vilktigast, men det skadar inte att ha även topp/botten
Hehe, sluta chata om din grillning!! (har PM'ats om detta också nämligen...  ) jag blir ju jätte sugen ju...
Postad 13 juni 2009 - 18:07
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Hur går det ?!
Postad 14 juni 2009 - 22:19
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Det går fint! Ska snart beställa högtalare! Vet inte vad jag väntar på  . Ska även försöka köpa lite MDF i veckan men hoppas på bra väder!!!!
Postad 15 juni 2009 - 08:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Det går fint! Ska snart beställa högtalare! Vet inte vad jag väntar på . Ska även försöka köpa lite MDF i veckan men hoppas på bra väder!!!!
Ja... vad väntar du på ?!?! det e ju fint väder nu ju, bara att ha "rätt" kläder på sig så
Postad 15 juni 2009 - 12:44
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Bara det inte regnar så!
EDIT: Uppdaterar första sidan!
Ny stagning!
Redigerat av Timpolanen, 15 juni 2009 - 12:44.
Postad 15 juni 2009 - 14:55
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
stagningen ser prima ut
kommer blir bra det där !!!
Postad 15 juni 2009 - 20:17
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Sådär ja, varit å handlat MDF idag! 2st skivor för780kr  Eftersom det var piss väder så passade jag på att rita upp för sågning! Resten av famlijen gillade inte att jag gjorde vardags rummet till en rit verkstad
EDIT: Nu är beställningen gjord på basarna!  Väntar nu på paket ifrån Holland ! Kostade 1569kr för 2st.
Tunga som bly!
IMG_6823.jpg 261,86K
0 Antal nerladdningar
IMG_6825.jpg 234,33K
0 Antal nerladdningar
Lämnade 3mm till klingan så blir det minde snitt att skära
IMG_6821.jpg 280,75K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Timpolanen, 15 juni 2009 - 21:00.
Postad 15 juni 2009 - 21:10
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Fan också! Fick mail från BMM de sa att SLS skulle komma vid slutet av Juli  Aja får åka till HiFI kit å pröjsa 1960kr istället! Man får tänka positivt att man stöder en svensk butik istället
Postad 15 juni 2009 - 21:36
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Jo det e ju bra att stödja våra extremt få svenska företag som är något att ha inom branschen...
Eller så försöker du att stå ut och kan då beställa 4st basar samtidigt i stället och till vidare fixa slutsteg, filter m.m. som kommer att behövas för att sedan få igång allting på allvar på en gång i stället
Jo det e ju bra att stödja våra extremt få svenska företag som är något att ha inom branschen...
Eller så försöker du att stå ut och kan då beställa 4st basar samtidigt i stället och till vidare fixa slutsteg, filter m.m. som kommer att behövas för att sedan få igång allting på allvar på en gång i stället
Postad 15 juni 2009 - 22:03
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Nä här väntas det inte..! Jag åker å köper dem så fort jag fått tillbaka pengarna från BMM! Jag får ju vänta till augusti nästa å det pallar jag ej
Postad 15 juni 2009 - 22:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Postad 16 juni 2009 - 23:42
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Nu så solen är här och jag ska såga kan det bli bättre?
IMG_6836.jpg 220,04K
0 Antal nerladdningar
Första 4 klara!
IMG_6845.jpg 177,83K
0 Antal nerladdningar
Yttligare några till.
IMG_6846.jpg 360,72K
0 Antal nerladdningar
Tar hjälp av allt naturen bjuder på!
IMG_6850.jpg 281,01K
1 Antal nerladdningar
Sa någon Festools? Här kör vi snik varjanet funkar lika bra fast tar längre tid.
IMG_6853.jpg 271,47K
0 Antal nerladdningar
IMG_6855.jpg 249,91K
0 Antal nerladdningar
Bara 3 bitar kvar tar dem imorron. Var tvungen att sticka på provlyssning hos SunfireTHX! Sanslöst bra ljud !!  Orkar inte skriva mer nu om det !
IMG_6857.jpg 224,16K
0 Antal nerladdningar
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|