Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Påbörja högtalarbygge under sommaren... lite frågor...

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 June 2009 - 20:08

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Hej igen... Jag har tjatat lite angående högtalarbygge ett tag nu men nu har jag hittat modellen jag är sugen på... :) Och eftersom jag är en rastlös jävel så vill jag ha nåt att pula med under sommaren...

Den här modellen...

Relativt enkel att bygga samt snygg modell...

Men till frågorna då...

Jag siktar nog på seas grejer från hifikit.se... inte bestämt mig riktigt vad jag ska ha än... Men kan jag köra den där lådan med helt andra grejer än vad dom använt vid sitt bygge, eller blir det skit då ?

Och hur gör jag med delningsfilter ?? Finns det färdiga att beställa och isf vilka/vad ?? Är helt nollad på delningsfilter och allt som hör till... Skulle helst vilja köpa ett kit med element samt lämpliga delningsfilter för enkelhetens skull...

mvh

Postad 11 June 2009 - 21:14

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Sällan att det fungerar så enkelt... särskilt inte med en sådan avacerad konstruktion som är helt baserad på paragraferna från elementen...
Vikten i den konstruktion är att alla elementen passar perfekt i en helhet. Ändrar man i den så blir resultatet sämre om inte helt värdelöst. Vill man njuta av ett sådant bygge så ska bör man hitta likande eller samma element och komponenter.

Skulle titta på andra konstruktioner som är betydligt mer lätt arbetade om man ska byta element.
OM det är ditt första bygga bör du hålla dig till basreflex, slutna eller möjligen slavbas modellerna, av det enkla skälet att dom är lätta förstå och ännu lättare att bygga. Vill du ha mycket jobb(både mentalt, ekonomiskt och fysiskt) kan du gå efter sådan konstruktioner som transmissions linje eller horn modellen.

Finns lite kit om du är ute efter sådana, roligast är att designa, bygga och arbeta helt själv om du frågar mig, men IKEA stilen kan vara trevlig ibland den med...

http://www.madisound...ex.php?cPath=35
http://www.parts-exp...amp;srchCat=769
http://www.hifikit.s...x.php?KatID=580
http://www.bmm-elect...tgroep_A_ID=194

Redigerat av Unregisteredf4855e32, 11 June 2009 - 21:18.

Postad 12 June 2009 - 04:17

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Hmm...

Jag vill inte ha ett projekt som är "enkelt" att bygga... Vill ha en låda med lite utmaning, som ger ett snyggt resultat... Kan hända att "ikea" modellerna låter bra osv men det ger mig inte nåt roligt projekt som tar en tid att bygga...

Problemet är ju för mig att "passa ihop" element + låda, med filter och allt skit som hör till... Kan inte mycket alls angående det... Snickeriet är inga problem...

Har förresten hittat sidan med "kiten" dom använder till just bygget jag är intresserad av... Jantzen Audio... Hittar inga priser dock :) säkert svindyrt...

Redigerat av Unregistered93edb1ba, 12 June 2009 - 04:18.

Postad 13 June 2009 - 09:46

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Nu har jag bestämt mig iaf... Det får bli modellen jag pratat om tidigare... Kosta vad det kosta vill... Om jag räknat rätt så blir det typ 10k för alla element + filter, beroende på om jag vill ha Standard eller Superior versionen av komponenterna till delningsfiltren... Byggkostnaden tillkommer givetvis...

Har bara läst bra kommentarer angående dessa högtalare och tycker verkligen högtalaren är snygg och passar mitt rum som handsken...

Om ni tycker att jag är helt ute och cyklar så övertala mig gärna :D material kommer köpas så fort regnet slutat... ser fram emot lite tid i garaget... :D

tipsa mig gärna om nån "soldering for dummies" sida... skulle gärna vilja lära mig mer angående lödning av dessa komponenter under byggtiden, så att jag kanske kan löda allt själv sedan...

mvh

Redigerat av Unregistered93edb1ba, 13 June 2009 - 09:48.

Postad 13 June 2009 - 11:19

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Kul att du bestämt dig bygga så som Troels Gravesen beräknat det, du kommer bli grymt nöjd! :lol:
Värt att nämna är väl att du inte heböver många watt för att driva dessa och att dom behöver mycket utrymme att göra sin sak på.

Tror du kommer vara en av de nöjdaste människorna på jorden när du är klar. :D

Ge oss nu mycket byggbilder så ska jag leta upp en soldering for dummies till dig. :D
http://www.youtube.c...h?v=BLfXXRfRIzY - Gav bra tips. För att löda kablar...
http://www.youtube.c...yc4&feature=fvw - Bra tips om man lödar till PCB och hur man håller sin utrustning fungerande och effektiv.

Redigerat av Unregisteredf4855e32, 13 June 2009 - 11:46.

Postad 13 June 2009 - 11:29

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Kul att du bestämt dig bygga så som Troels Gravesen beräknat det, du kommer bli grymt nöjd! :blush:
Värt att nämna är väl att du inte heböver många watt för att driva dessa och att dom behöver mycket utrymme att göra sin sak på.

Tror du kommer vara en av de nöjdaste människorna på jorden när du är klar. :D

Ge oss nu mycket byggbilder så ska jag leta upp en soldering for dummies till dig. :D

Will do... skapar ett album i mitt galleri när det är dags :lol:

Postad 13 June 2009 - 11:48

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Kul men räckna med att det kommer kosta en slant :D Köp delningsfilter komponenter på HiFikit de han har är svin dyra. AUDYN-CAP funkar prima!

Kör bilder här istället!

Redigerat av Timpolanen, 13 June 2009 - 11:48.

Postad 13 June 2009 - 11:49

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...h?v=BLfXXRfRIzY - Gav bra tips för att löda kablar.
http://www.youtube.c...yc4&feature=fvw - Bra tips om man lödar till PCB-kort och hur man håller sin utrustning fungerande och effektiv.

PS. Editerade in länkar där upp, men du hann svara innan jag uppdatera, så här får du dom igen. :D

Postad 13 June 2009 - 11:59

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Angående lödning så är jag långt ifrån pro men har lödit en del.

På filter gäller det att för-löda båda delarna som ska lödas ihop. Alltså men lägger ett lager tenn på varje "pinne". Sedan så lägger man den emot varandra å och tillför löd spetsen på ena pinnen så att båda smälter ihop! För att löda filter behöver du minst 40W och tänk på att aldrig värma för länge det ska skada komponenterna!

Postad 13 June 2009 - 13:47

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Kul men räckna med att det kommer kosta en slant :D Köp delningsfilter komponenter på HiFikit de han har är svin dyra. AUDYN-CAP funkar prima!

Kör bilder här istället!

Tänker nog köpa det kit han använder sig av i bygget...

http://jantzen-audio.../html/kits.html

Priset blir antingen 760 euro eller 915 euro beroende på Standard eller Superior... Hittade en prislista HÄR... Inte så farligt snordyrt anser jag om grejerna är så bra som det sägs... Basarna hittade jag på en tysk sida... HÄR... Det är basarna han själv rekommenderar och dom var det helt ok pris på... Så runt 8k för standard-kitet + basarna för 3.5k...

Men som sagt om ni tycker att jag köper grisen i säcken så kommentera gärna... Dom där grejerna är ju exakt dom prylar han har byggt med så det känns ganska tryggt... Som sagt så är jag ganska nollställd på element och komponenter så jag har inte en aning om vad för prylar som skulle vara "likvärdiga"...

http://www.youtube.c...h?v=BLfXXRfRIzY - Gav bra tips för att löda kablar.
http://www.youtube.c...yc4&feature=fvw - Bra tips om man lödar till PCB-kort och hur man håller sin utrustning fungerande och effektiv.

PS. Editerade in länkar där upp, men du hann svara innan jag uppdatera, så här får du dom igen. :D

Tackar... ska studera dom närmare senare... Kan man köpa "lödgrejer" på typ Jula som räcker för mig eller misslyckas man helt då ? Dom verkar ha en hel del småprylar för just sånt...

Postad 13 June 2009 - 17:16

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Som sagt, det är en extremt duktig ljudingenjör som gjort den högtalaren och är det hifi man vill ha så är det verkligen ett bra val.
95 dB känslighet är mycket för en högtalare! Det är som sagt en högeffektiv högtalare dvs, du kan driva den lätt på 45 watt dessutom kommer dom spela riktigt högt och bra! Det är en fin spelande fest högtalare när du vill eller rakblads vass kirurg när du spelar "normal" högt. Dock är det ju självklart inte en festbox! Det är en finspelare i själen, som kan spela högt utan problem.

Angående lödgrejer, Jula blir bra, bara du köper ett järn med minst 40 w högst 80 w. Ju fler watt ju varmar och för varmt kan skada kondenastorerna. Så du bör använda en på 40 w i min meningv och löda "snabbt och metodiskt".

(Skicka även dina egna kommentarer till han, även om han inte hjälper till med nya grejer så brukar han ge tips på sakerna han har där, plus att han tydligen uppskattar att se andras resultat av det han designat. :D )

Ser fram emot att se bilder sen! :D

Postad 13 June 2009 - 17:53

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Som sagt, det är en extremt duktig ljudingenjör som gjort den högtalaren och är det hifi man vill ha så är det verkligen ett bra val.
95 dB känslighet är mycket för en högtalare! Det är som sagt en högeffektiv högtalare dvs, du kan driva den lätt på 45 watt dessutom kommer dom spela riktigt högt och bra! Det är en fin spelande fest högtalare när du vill eller rakblads vass kirurg när du spelar "normal" högt. Dock är det ju självklart inte en festbox! Det är en finspelare i själen, som kan spela högt utan problem.

Angående lödgrejer, Jula blir bra, bara du köper ett järn med minst 40 w högst 80 w. Ju fler watt ju varmar och för varmt kan skada kondenastorerna. Så du bör använda en på 40 w i min meningv och löda "snabbt och metodiskt".

(Skicka även dina egna kommentarer till han, även om han inte hjälper till med nya grejer så brukar han ge tips på sakerna han har där, plus att han tydligen uppskattar att se andras resultat av det han designat. :D )

Ser fram emot att se bilder sen! :lol:

Låter skitbra det :D

Återkommer med bilder...

Postad 13 June 2009 - 18:30

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
DTQWT ser verkligen trevliga ut (låter med all säkerthet också bra).
Det man skulle vilja veta lite mer om är wavegudiens spridning kontra att inte använda wavegudien (även fast hans enda mål är att få upp verkningsgraden).
Vet du hur dessa pjäser ska placeras i rummet? gissar på att man bör placera dom en bra bit ut i rummet.

Annars dessa kanske; http://www.troelsgra.../ektagrande.htm

Kul med projektet och lycka till

Redigerat av rotel2, 13 June 2009 - 18:47.

Postad 13 June 2009 - 19:18

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0

Det man skulle vilja veta lite mer om är wavegudiens spridning kontra att inte använda wavegudien (även fast hans enda mål är att få upp verkningsgraden).

PÅ Zaph Audio så finns en djup analys av en waveguide fast med en annan diskant och waveguiden är modifierad för detta syftet. Men ämnet diskussionen är intressant och finns mycket nöje där. :D (Har även för mig att Gravesen använde samma waveguide till DTQWT men är inte helt säker... tycks inte kunna hitta vart jag läst det...)
http://www.zaphaudio...conversion.html

Postad 13 June 2009 - 19:19

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

DTQWT ser verkligen trevliga ut (låter med all säkerthet också bra).
Vet du hur dessa pjäser ska placeras i rummet? gissar på att man bör placera dom en bra bit ut i rummet.

Annars dessa kanske; http://www.troelsgra.../ektagrande.htm

Kul med projektet och lycka till

Har kikat på dom flesta ritningar jag kommit över men jag har fastnat för denna modell... Han själv rekommenderar att högtalaren ska stå minst 20cm ut ifrån vägg för att den ska "andas" ordentligt... Inga problem för mig eftersom mitt vardagsrum är stort... :D

Postad 16 June 2009 - 20:42

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Nu kan ni se lite byggbilder i mitt galleri... Har kommit en bit på vägen idag... :)

Har även kontaktat Jantzen Audio angående "kitet"... Väntar på lite information samt priser från dom innan jag beställer nåt annat...

Postad 17 June 2009 - 07:53

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Hej alla kunniga :)

Fick ett svar från Jantzen audio idag och har en till fråga till alla eminenta experter här i forumet...

Man har ett val av paket från dom innehållande "wire-coils", "cross-coils" eller "wax-coils"... Jag förstår att det är spolarna dom syftar på... Prisskillnaden från den billigaste till den dyraste är bara ca 500-600kr men vad är skillnaden ?? Och vad bör jag välja...

Nån som kan förklara lite utförligt vad skillnaden är och om slutresultatet blir annorlunda ?? ;)

mvh

Postad 18 June 2009 - 16:34

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Ta de du tycks ha råd med. Jag tror inte du märker någon större skillnad om du inte hört hur det spelar med alla tre typer av spolar "head-to-head" så att säga.

Postad 18 June 2009 - 22:18

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Ta de du tycks ha råd med. Jag tror inte du märker någon större skillnad om du inte hört hur det spelar med alla tre typer av spolar "head-to-head" så att säga.

Jo det mår hända att man inte skulle märka nån skillnad om man inte jämför alla... Men ändå vill man ju ha det "optimala"... Troels Gravesen kör tydligen själv med vax-spolarna i sitt bygge så det kan ju vara en bra idé att köra med samma... Särskilt om det bara ska spela på nån hundring så är det ju dumt att kompromissa...

Postad 19 June 2009 - 15:16

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Jo det mår hända att man inte skulle märka nån skillnad om man inte jämför alla... Men ändå vill man ju ha det "optimala"... Troels Gravesen kör tydligen själv med vax-spolarna i sitt bygge så det kan ju vara en bra idé att köra med samma... Särskilt om det bara ska spela på nån hundring så är det ju dumt att kompromissa...

Men kör på vax-spolarna då.

Postad 19 June 2009 - 17:21

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Men kör på vax-spolarna då.

Jo det lutar åt det... men jag skulle gärna ändå veta vad skillnaden är... för nå skillnad måste det ju vara ? annars hade det inte funnits flera olika sorter... jag får forska vidare lite innan jag bestämmer mig...

Postad 21 June 2009 - 20:48

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Jo nog är det skillnad alltid, bl.a. i tillverkningsprocessen och även i namnets och utseendets säljfaktor, men en normal människa märker ingen större skillnad om inte DCR är är helt åt skogen jämfört med vad det ska vara i den tänkta konstruktionen.

Postad 23 June 2009 - 21:57

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Hur gåre? :(

Postad 25 June 2009 - 15:16

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Joorå.... :) Det går framåt... Har varit borta 4 dagar nu men dämpmaterialet har kommit nu och jag inväntar basarna... När dom kommit kan jag göra färdigt allting utom att limma dit framsidan... Dags att beställa resten av grejerna från Jantzen Audio med andra ord... Jag kommer köra med "superior z-caps" och vax-spolarna... Dumt att börja "snåla" nu när allting nästan är färdigt... Har även läst en hel del bra recensioner angående kondensatorer och det är många som gillar Jantzen Audio superior z-cap skarpt...

Hittade ett väldigt bra test på massa kondensatorer... Väldigt bra läsning... Capacitor Test

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.