Tv6 och troligtvis TV4 försvinner ur det fria digitala marknätet till hösten. Är det någon som kan bekräfta
detta eller är det något som de tar till för att locka över kunderna till sig.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Försvinner TV4 och TV6 ur fria marknätet ?
Startad av
Unregisteredfafe07e5
, Jun 11 2009 20:41
17 svar till detta ämne
Postad 11 June 2009 - 20:41
Jag blev uppringd av Viasat och de ville sälja ett abb. med bl.a. motiveringen att de äger TV4 och TV6 och att
Tv6 och troligtvis TV4 försvinner ur det fria digitala marknätet till hösten. Är det någon som kan bekräfta detta eller är det något som de tar till för att locka över kunderna till sig. Postad 11 June 2009 - 21:06
Det kommer försvinna ur deras frikanalspaket på satellit vad jag förstått...
Har inget med marknätet att göra... Dessutom äger inte Viasat TV4 bara TV6... Redigerat av Leatherface, 11 June 2009 - 21:13. Postad 12 June 2009 - 05:46
/LbL! Redigerat av lbl, 12 June 2009 - 08:26. Postad 12 June 2009 - 07:49
När jag ifrågasatte riktigheten ang. TV4 och marknätet så blev säljaren irriterad och sade att det bara är via kabel och satellit som det till hösten går att se kanalerna. Men lade till att det inte är helt spikat ännu ang. TV4 - lite motsägande tycker jag.
TV4 måste tappa en hel del reklamintäkter i så fall, när de tappar en stor del av sin publik. Skumt detta för säljaren var helt säker på sin sak. Postad 12 June 2009 - 08:00
Att Viasat äger TV4 är nog en osanning, eftersom TV4 äger Canal +... (Skulle bli ett fint monopol det)
Är ganska säker på att TV4 är ett fristående bolag (efter en del googlande och läsande på både wikipedia, susning, tv4 med mera. Hade det varit som säljaren sade så hade med andra ord Kinnevik ägt i princip hela mediasverige via MTG. Dessutom är TV4 en "public-service" kanal trots att det är ett privat bolag. Och public service är ju till för den breda massan och att ta bort en sådan kanal från det fria marknätet är ju absurt. Jag tror personligen att säljaren är helt ute och cyklar och bara vill ha provision för sin abbonemangsförsäljning Redigerat av masp86, 12 June 2009 - 08:10. Postad 12 June 2009 - 08:24
Jag tror också att det nog är så, och att säljaren blandat ihop saker och ting ang. Tv4. Men det kan även tyda på att kriget mellan Viasat, Boxer och CD håller på att trappas upp - framtiden får visa hur det ligger till. Postad 12 June 2009 - 08:33
Aah det kan nog vara så. De försöker nog med alla möjliga medel för att få in nya kunder. Man kan ju alltid hoppas att de vill konkurrera mer med priset också ;-) Det blir ju inte lättare för dem när till och med Telia ger sig in i kampen om kunderna för digital-TV! Konkurrens är fint för oss konsumenter =) Postad 12 June 2009 - 08:34 Är verkligen TV4 det numera ?? I Must Carry utbudet ska numera BARA Svt's kanaler ingå, inte TV4 ... "Den 1 februari 2008 upphörde vidaresändningsplikten för TV4 som tidigare omfattades av plikten." http://sv.wikipedia....wiki/Must_carry /LbL! Postad 12 June 2009 - 08:48
TV4 begår självmord om de försvinner ur det fria nätet, men oavsett vilket så kan jag bara rekommendera ordspråket, "den dagen, den sorgen".
Att köpa av telefonförsäljare är som att köpa en Rolex av en man på gatan, och att dessutom köpa abonnemang pga vad som kanske kan hända med frikanalerna, vore inte lite korkat. Postad 12 June 2009 - 10:35
Jag mailar TV4 och frågar dem om man kan få ett svar. Får hoppas de är snabba =)
Postad 12 June 2009 - 14:23
Tv 4 och TV 6 har tillstånd att sända till 31 mars 2014 i det digtala märknätet
http://www.rtvv.se/_...villkor/TV6.pdf http://www.rtvv.se/_...villkor/TV4.pdf Postad 12 June 2009 - 19:18
Viasats säljare verkar inte vara bra på det här med sanning. Blev stoppad av en galet påträngande säljarmupp på en mässa nyligen, och han påstod saker som att den nära förstående övergången till MPEG4 i marknätet skulle kräva uppgradering av mottagare och antenn för 8000 kr för att man skulle kunna se sina Boxer-kanaler. Till och med jag som har inbyggd MPEG4-dekoder i TV:n skulle behöva en ny antenn för 4000 kr! Sålde man sin själ till dem för resten av evigheten så fick man förstås parabolpaketet graaatis. Hade kanske varit en deal ifall det fanns något som helst belägg för allt han hävde ur sig, eller ens något uns av rimlighet i det, och ifall inte Canal Digital vore ett sjukt mycket bättre alternativ än Viasat med bättre HD-utbud, BBC HD, m.m. Nu visade han bara att de verkligen är det sämre alternativet; Glappkäftar som försöker sälja med lögner om konkurrensen i stället för bra en produkt. De kan inte göra bättre icke-reklam för sig själva än så i min värld.
Hade jag haft mindre att göra i mitt liv hade jag nog anmält honom för bondfångeri. Postad 12 June 2009 - 21:19
för dom kanaler i Mux 6 som kommer vara i MPEG4 så behövs inge göras om man redan har HD mottagare...
men däremot stämmer det att både ny box och antenn kan behövas för HD kanalerna i Mux 0 (7) som kommer vara i VHF nätet... har man ingen antenn som klarar av VHF bandet så behövs ny antenn... Ny box kommer behövas med för HD kanalerna eftersom dagens HD boxar för marknätet inte har DVB-T2 tuner som kommer att krävas... så till viss del har han rätt... Men för att se på SD kanalerna så är det rent svammel för säljarens sida... Redigerat av Leatherface, 12 June 2009 - 21:19. Postad 12 June 2009 - 21:29
VIasat kommer aldrig någonsin köpa in några hd kanaler. Sen om man har viasat guld får man väl inte ens abbonera på dom 2-3 hd kanaler dom har? haha
Postad 12 June 2009 - 23:09
Om man bortser från allt annat, 4000:- för en VHF-antenn... Behöver man en sådan här?
Postad 15 June 2009 - 07:59
Här kommer svaret från TV4:
"Hej Markus! Tack för ditt mail. Det stämmer inte att TV4 ska upphöra som frikanal i digitala marknätet. Eventuellt kan säljare ha menat det brev som Viasat skickade ut till de Viasat-satellitkunder som idag endast har SVT:s alla kanaler, TV4, TV6 och TV7 kallad SVT-Paketet från dem. I brevet förklarar Viasat att de från den 1 augusti lägger TV4, TV6 och TV7 krypterat på ett programkort. Det är helt och hållet ett Viasat-beslut och ett val de får göra. Den främsta anledningen till att Viasat gör detta är att de vill erbjuda en produkt som är störningsfri för konsument. Tyvärr är inte det kortlösa alternativet en sådan lösning. Hälsar Mona" Skall det där kortet kosta pengar tro? Eller får kortet gratis? Det känns ju skumt om man skall betala för TV4 när den alltid är gratis annars... Ja, man blir bortskämd och okunnig när man har ett grundpaket som är inbakat i hyran Jobbigt att man inte kan välja mellan någonting eftersom man inte kan sätta upp parabol och antennuttaget i väggen inte existerar så marksändningar är inte att tänka på... Postad 15 June 2009 - 08:16
Tack markus för att du kollade upp fakta ...
blev lite svettig där, betaLa för 4:an och &:an HERREGUD ! Postad 15 June 2009 - 09:07
Ja kortet kommer kosta sjävklart... 299:/halvår...
Blir som med comhem fast dom kallar det snyggt Smallpaketet istället fast skillnaden är att inte ens SVT går se digitalt utan att betala 39:-/mån hos comhem... Men ni kan fortfarande ta in dom fritt i marknätet med inomhusantenn... Och hyresvärdar får inte hnidra dig sätta upp parabol ifall du har möjlighet... EU's lag hundrar dom från att göra det och ber dom dig ta ner den så bryter dom mot den... Däremot måste den sitta inne på balkongen och sitta fast ordentligt... hänger den utanför har dom all rätt och be dom ta ner den eller ha den innanför balkongen... Redigerat av Leatherface, 15 June 2009 - 09:21. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |