Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En eller två subbar?

53 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 June 2009 - 19:35

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Har lurat en längre tid på om inte två subbar för säg 5000:- styck skulle vara bättre än en för 10 000:-. Personligen är jag allergisk mot när man kan lokalisera subben ljudmässigt och med två skulle det problemet minska känns det som. Någon som har erfarenhet av att köra dubbla subbar? Alla åsikter är såklart välkomna!

Redigerat av Glen Benton, 15 June 2009 - 19:35.

Postad 15 June 2009 - 19:42

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Helt klart ska du ha 2st! Eller flera! :) Det ökar både kvalitén samt det blir lättare att placera. Nu har jag ingen jätte erfarenhet av detta men låter nån annan för djupa detta ;)

Postad 15 June 2009 - 19:46

Unregisteredd975c7af
  • Unregisteredd975c7af
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Vet inte vad du lyssnat på för subbar, eller om min hörsel är kass. Men de flesta subbar jag lyssnat på har väl inte problemet varit att man hör var den är, mest bara om de låter dåligt.

Postad 15 June 2009 - 20:43

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Jag tycker man kan uppleva var subben står i rummet om man drar på lite extra även med en subb av lite bättre kvalle. Vinningen med dubbla borde vara att man kan höja delningsfrekvensen samt få högre ljudtryck utan att pressa dom för hårt (jämfört med en ensam subb).

Frågan är alltså om två sämre är bättre än en bra. :)

Postad 15 June 2009 - 21:01

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag tycker man kan uppleva var subben står i rummet om man drar på lite extra även med en subb av lite bättre kvalle. Vinningen med dubbla borde vara att man kan höja delningsfrekvensen samt få högre ljudtryck utan att pressa dom för hårt (jämfört med en ensam subb).

Frågan är alltså om två sämre är bättre än en bra. :)

Jag skulle säja absolut. Men det är jag det. Kan man dessutom tänka sej beggat kan man få två ganska hyfsade subbar för 10k. Men vad jag har förstått är det absolut nödvändigt att det är exakt likadana subbar om dom ska spela exakt samma frekvenser.

Postad 15 June 2009 - 22:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
beror på hur dyr vs hur billiga :D

men om du kör dom billiga som 50% var av den dyra subben och den dyra subben kostar 4000kr eller mer så säger jag att du ska absolut köpa 2st !!!
helst ska man ha 4st eller fler för bästa ljudkvalitet :D

men 2st är en väldigt bra början !

Postad 15 June 2009 - 22:08

Algotz
  • Algotz
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har precis fått mina 2 subbar att funka, sjukt stor skillnad tycker jag personligen. Det blir ett helt annat djup i basen, fylligare mera bio-känsla, fan så mkt mkt bättre än 1st. Och jag tycker även att man hör var subben står med bara 1. 3 subbar borde vara perfekt, en i mitten och 2 på var sida.

Postad 15 June 2009 - 22:08

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

beror på hur dyr vs hur billiga :D

men om du kör dom billiga som 50% var av den dyra subben och den dyra subben kostar 4000kr eller mer så säger jag att du ska absolut köpa 2st !!!
helst ska man ha 4st eller fler för bästa ljudkvalitet :D

men 2st är en väldigt bra början !

Frågan var ju 2 x 5000 vs 1 x 10 000. :lol:

Redigerat av Bakerman, 15 June 2009 - 22:09.

Postad 15 June 2009 - 22:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ahhh ok.

valet e givet 2st SVS ska han ha då ! :D

Postad 15 June 2009 - 22:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Har precis fått mina 2 subbar att funka, sjukt stor skillnad tycker jag personligen. Det blir ett helt annat djup i basen, fylligare mera bio-känsla, fan så mkt mkt bättre än 1st. Och jag tycker även att man hör var subben står med bara 1. 3 subbar borde vara perfekt, en i mitten och 2 på var sida.

Då skulle du testa en i varje hörn... Mumma...

Postad 15 June 2009 - 23:50

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Priserna var bara ett exempel. Kunde lika gärna vara 50+50 k vs 100k. :D

Postad 15 June 2009 - 23:54

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Velodyne är ju poppis. Tror ni t.ex. att två Velodyne MiniVee SPL-800i knäcker en Velodyne SPL-1000R välljudsmässigt?

Postad 16 June 2009 - 07:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
inte velodyne...:D

lyssna på SVS ! :D

Postad 16 June 2009 - 07:24

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Var kan man lyssna på SVS då? Är inte i akut behov av en subb just nu utan är mer nyfiken på det tråden handlar om.

Postad 16 June 2009 - 07:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok, jo jag vet faktiskt inte... har bara hört dom hemma hos folk... :lol:

ok, jo men om vi ska generalisera lite nu då (känner att det e dax..)
så är det så att har du 10k så är är det så att 2st "billiga" spöar 1st "dyr" :D
men om du i stället har 20k så kan det finnas anledning att titta på 4st i stället, för med 4st så kan man få oanade resultat !!!

om man placerar dom bra förstoss...:lol:

så, jag tycker att runt 5-10k/st för en subb är vad man behöver betala, sedan så skam na bara öka i antal hälst, för att få bästa prestanda / kronor :D

Postad 16 June 2009 - 08:02

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Hehe, okej. Hur funkar det när man kopplar in t.ex. två subbar till en receiver? Splittar man signalen då? Blir det inte lite förlust i signalstyrkan?

Postad 16 June 2009 - 08:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hehe, okej. Hur funkar det när man kopplar in t.ex. två subbar till en receiver? Splittar man signalen då? Blir det inte lite förlust i signalstyrkan?

y splitt kör du.

du tjänar på att ha 2st, även om signalen blir något, något lite svarage...

Postad 16 June 2009 - 20:09

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Jag tycker absolut att du ska satsa på 2 st, allt blir bra mycket bättre.
4 st har jag aldrig hört någonstans men vet vilken skillnad det blir mellan 1 och 2 subbar
så 4 borde ge riktigt gött klipp :-)

Postad 16 June 2009 - 20:33

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Jag tycker absolut att du ska satsa på 2 st, allt blir bra mycket bättre.
4 st har jag aldrig hört någonstans men vet vilken skillnad det blir mellan 1 och 2 subbar
så 4 borde ge riktigt gött klipp :-)

+1

Det är väl inte klippet egentligen man är ute efter med 4 subbar utan jämnare återgivning.
I mitt fall så hade jag kanske åtta toppar i basregionen med 2 subbar, dessa blev till två långsamma toppar kring 36 o 70 när jag gick över till 4 subbar.

Dessutom blev basen tydligare och mer definierad. fler nyanser kom fram och mejslar i silkesvantar o tjofadderittan, allt blev bättre helt enkelt.
Ordentlig skillnad till det bättre vill jag säga till och med.

Att man skan spela så starkt att öronen blöder är ju mer eller mindre bara ett plus i kanten :)

Postad 16 June 2009 - 22:52

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

+1

Det är väl inte klippet egentligen man är ute efter med 4 subbar utan jämnare återgivning.
I mitt fall så hade jag kanske åtta toppar i basregionen med 2 subbar, dessa blev till två långsamma toppar kring 36 o 70 när jag gick över till 4 subbar.

Dessutom blev basen tydligare och mer definierad. fler nyanser kom fram och mejslar i silkesvantar o tjofadderittan, allt blev bättre helt enkelt.

Att man skan spela så starkt att öronen blöder är ju mer eller mindre bara ett plus i kanten :)

Håller med fullständigt.

Postad 19 June 2009 - 19:05

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0

+1

Att man skan spela så starkt att öronen blöder är ju mer eller mindre bara ett plus i kanten :unsure:

WAF är väl sådär vad gäller fyra subbar. Två stycken kanske jag skulle kunna få in i hemmet. Hade varit jäkligt kul att komma hem och lyssna hos dig! ;)

Postad 19 June 2009 - 19:34

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

ok, jo jag vet faktiskt inte... har bara hört dom hemma hos folk... :)

ok, jo men om vi ska generalisera lite nu då (känner att det e dax..)
så är det så att har du 10k så är är det så att 2st "billiga" spöar 1st "dyr" ;)
men om du i stället har 20k så kan det finnas anledning att titta på 4st i stället, för med 4st så kan man få oanade resultat !!!

om man placerar dom bra förstoss...;)

så, jag tycker att runt 5-10k/st för en subb är vad man behöver betala, sedan så skam na bara öka i antal hälst, för att få bästa prestanda / kronor :unsure:

Köp en för 20k, spara och köp en till för 20k då har man bäst prestanda/Kr.
Men om du ska bara tjäna 20k under resten av ditt liv så kan ju DVD'ais förslag vara det bästa.
Du kanske inte vill lägga mer pengar än 5-10k på subba/orna då är det ju en annan sak. Undrar varför ska man ha brottom med sin ljudanläggning, vissa köper o säljer sina grejjer som om dom hade handlat grejjerna på Ikea. Slit o släng ,skit grejjer ett par gånger om året. Säger inte att du gör det, utan ville bara ta upp det jag brukar reflektera över. (Glen Benton) Tyckte miniveen saknade allt vad tryck heter rätt så värdelös subba om du frågar mig, 1000R har mycket mer att ge än minin. gå till Reference audio och provlyssna.

Postad 19 June 2009 - 21:08

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Om man inte prompt MÅSTE ha sprillans nya grejer så skulle jag DEFINITIVT satsa på beggat i 5K-klassen.. Där finns mycket att fynda som var "top of the line" för fem år sen, som visserligen alla tycker suger nu..men fortfarande låter likadant.. Säj att dom kostade 15K -04 men du kan få dom för 5K beggat idag, då kan du få 4 st för 20K som kostade 60K 2004. Jag TROR att dom fyra spelar röven av EN sub för 20K idag.. SÅ mycket har inte utvecklingen gått framåt på fem år...

Postad 19 June 2009 - 21:57

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0

Undrar varför ska man ha brottom med sin ljudanläggning, vissa köper o säljer sina grejjer som om dom hade handlat grejjerna på Ikea. Slit o släng ,skit grejjer ett par gånger om året. Säger inte att du gör det, utan ville bara ta upp det jag brukar reflektera över. (Glen Benton) Tyckte miniveen saknade allt vad tryck heter rätt så värdelös subba om du frågar mig, 1000R har mycket mer att ge än minin. gå till Reference audio och provlyssna.

Velodyne var ett exempel. Jag tycker Miniveen funkar i mindre rum (en polare har en). 1000R verkar helt klart intressant. Ska provlyssna ordentligt innan jag köper något det lovar jag.

Frågan är väl om två Minivee klår en 1000R då ... :D

Jag gillar att köpa beg. Dom flesta prylarna i min anläggning är faktiskt "second hand". En del grejor så som hemmabioreceivrar och DVD-/blurayspelare tycker jag däremot är kasst att köpa beg eftersom man missar mycket av dom senaste funktionerna. Högtalarare och subbar kan man verkligen fynda beg, men det jobbiga tycker jag är att man inte vet hur hårt använda prylarna är. Allt slits, men högtalarelement är väl det som slits mest i en anläggning.

/GB

Redigerat av Glen Benton, 19 June 2009 - 21:59.

Postad 19 June 2009 - 22:06

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Velodyne var ett exempel. Jag tycker Miniveen funkar i mindre rum (en polare har en). 1000R verkar helt klart intressant. Ska provlyssna ordentligt innan jag köper något det lovar jag.

Frågan är väl om två Minivee klår en 1000R då ... :D

Jag gillar att köpa beg. Dom flesta prylarna i min anläggning är faktiskt "second hand". En del grejor så som hemmabioreceivrar och DVD-/blurayspelare tycker jag däremot är kasst att köpa beg eftersom man missar mycket av dom senaste funktionerna. Högtalarare och subbar kan man verkligen fynda beg, men det jobbiga tycker jag är att man inte vet hur hårt använda prylarna är. Allt slits, men högtalarelement är väl det som slits mest i en anläggning.

/GB

90% i min anläggning är beggat, men det låter hyfsat ändå.

Postad 19 June 2009 - 22:08

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0

Gratulerar!

Vad kör du med? Nyfiken. :D

Postad 19 June 2009 - 22:08

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Gratulerar!

Vad kör du med? Nyfiken. :D

Jag har ett galleri. :blush:

Jaha... Lite för snabb att svara där.. Inte mej du undrade över.. Sorry..

Redigerat av Bakerman, 19 June 2009 - 22:09.

Postad 19 June 2009 - 22:09

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Sorry. Missade det bakerman.

Grym front! Lär flytta luft!

/GB

Haha. Jag var lika för snabb.

Redigerat av Glen Benton, 19 June 2009 - 22:10.

Postad 19 June 2009 - 22:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Sorry. Missade det bakerman.

Grym front! Lär flytta luft!

/GB

Haha. Jag var lika för snabb.

Inte tillräckligt.. Ska bygga ett par brutalbasar.. Då kommer det flyttas luft..

Postad 19 June 2009 - 22:15

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0

Inte tillräckligt.. Ska bygga ett par brutalbasar.. Då kommer det flyttas luft..

Då måste du vara basnarkoman. Rummet är ju inte så stort.

Men jag gillar det. :D

/GB

Postad 19 June 2009 - 22:20

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Då måste du vara basnarkoman. Rummet är ju inte så stort.

Men jag gillar det. :D

/GB

Två stycken högkvalitativa artontummare kommer till moder Svea i mitten av juli. Då ska det spelas djupbas.. Dom ska bara spela under ca 30 hz.
Har ju redan två tior fram och fyra bak (har möblerat om lite sen bilderna) men dom spelar inte gärna under 25 hz..

Redigerat av Bakerman, 19 June 2009 - 22:22.

Postad 19 June 2009 - 22:41

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Phett! :D

/GB

Postad 21 June 2009 - 05:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Köp en för 20k, spara och köp en till för 20k då har man bäst prestanda/Kr.
Men om du ska bara tjäna 20k under resten av ditt liv så kan ju DVD'ais förslag vara det bästa.
Du kanske inte vill lägga mer pengar än 5-10k på subba/orna då är det ju en annan sak. Undrar varför ska man ha brottom med sin ljudanläggning, vissa köper o säljer sina grejjer som om dom hade handlat grejjerna på Ikea. Slit o släng ,skit grejjer ett par gånger om året. Säger inte att du gör det, utan ville bara ta upp det jag brukar reflektera över. (Glen Benton) Tyckte miniveen saknade allt vad tryck heter rätt så värdelös subba om du frågar mig, 1000R har mycket mer att ge än minin. gå till Reference audio och provlyssna.

Nu va ju detta menat utifrån att man hade en fast summa på 20k eller så som man vill lägga, och få optimalt ljud för dessa pengar. Alltså räknat på ett 20k är gränsen och för dom så bra ljud som möjligt och inte inräknat att man ska köpa grejer vartefter.
Självklart så är det så att om man kan tänka sig mer pengar, och står ut med att bara ha en subb tills vidare så lägg 20k på en subb som är riktigt bra (SVS) och köp sedan en till likadan när du får råd.
Då får du ju bättre resultat till slut, när du lyckats få ihopp till en andra subb.

Postad 02 July 2009 - 20:59

Expandy
  • Expandy
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Varför skulle det vara bättre med flera subbar?
Om flera subbar låter bättre så borde det väl låta bättre med mer av allt? Göra om 5.1 till 10.2.

Låter som rent skitsnack från fjortisar som saknar bas i klassisk musik och skaffar den genom massa subbar. Att det lät bättre hos din kompis efter han skaffade 2 subbar är säkert helt korrekt, men sannolikt så hade han inte placerat den första subben på ett bra ställe. Jag har flyttat runt min sub till det bästa stället enligt mig, trots det så hör jag inte den i en hörna av rummet. Det betyder inte att jag behöver fler subbar, det betyder att anläggningen inte skall avlyssnas i den hörnan.

Nu säger jag att fler subbar är placeboeffekt, någon som kan motbevisa mig med riktig fakta?

Postad 02 July 2009 - 21:05

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Ojoj, läge för debatt här nu ser jag... :)

Postad 02 July 2009 - 21:18

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Om flera subbar låter bättre så borde det väl låta bättre med mer av allt? Göra om 5.1 till 10.2.

Låter som rent skitsnack från fjortisar som saknar bas i klassisk musik och skaffar den genom massa subbar. Att det lät bättre hos din kompis efter han skaffade 2 subbar är säkert helt korrekt, men sannolikt så hade han inte placerat den första subben på ett bra ställe. Jag har flyttat runt min sub till det bästa stället enligt mig, trots det så hör jag inte den i en hörna av rummet. Det betyder inte att jag behöver fler subbar, det betyder att anläggningen inte skall avlyssnas i den hörnan.

Nu säger jag att fler subbar är placeboeffekt, någon som kan motbevisa mig med riktig fakta?

Nja du går ut hårt för att kunna lite.

flera basar har flera fördelar.

Basen som är en långsam våglängd fortplantar sig i rummet på ett annat sätt än de övriga registren och du kan få noder i rummet som är starka och platser som inte är basstarka alls. Med flera källor i olika possitioner får du ett jämnare flöde i rummet. Utan detta blir placeringen av den enda subben kritiskt.

Flera tillverkare av fina enheter har anammat detta allreda och säljer 5.2 eller 7.2 system och då framförallt inom THX klassade apparter.

Med två basmoduler och lika uteffet krävs mindre utsignal och därmed mindre dist. med 4st moduler behöcer du 1/4del av uteffekter för att nå samma uteffekt och du får en mycket mild och odistad återgivning. osv osv.

Vill du å andra sidan med typ 4 basar gasa är det fritt att riva väggarna :)

Postad 02 July 2009 - 21:33

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Varför läser du inte på lite innan du kastar ur dig en massa påståenden?

Postad 02 July 2009 - 23:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Du är välkommen hem till mej så kan vi koppla in en sub i taget (fast behålla ungefär samma ljudvolym), så får du höra om det är någon skillnad. Det är det. Sen visst, så får man olika resultat beroende på hur man placerar fyra basar också, men då är det inte ens i närheten lika noga som med bara en. Har man sen ett vanligt vardagsrum som man har monterat ett system i kan jag förstå att det inte är alla som vill ha en massa fläskiga basar stå och drälla överallt. Men då är vi ju inne på estetik och inte ljud..

Flera tillverkare av fina enheter har anammat detta allreda och säljer 5.2 eller 7.2 system och då framförallt inom THX klassade apparter.

Och en del 11.2 :)

Postad 02 July 2009 - 23:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hehe... Såg precis din andra tråd du hade startat... Tror faktiskt att du motbevisade dej själv fast du inte visste om det...

"Hejsan!

Jag försöker ställa in min sub på en bra nivå, både i placering och volym. Efter en del pill lyckas jag, fast enbart på den nuvarande volymnivån.
Om jag ökar volymen i hela systemet tycker jag att subben blir för kraftfull mot högtalarna och om jag sänker försvinner subben snabbare än högtalarna. (Enligt mitt tycke)

En infinity sub med Marantz 1090 förstärkare, där subben är kopplad från preout med RCA kabel.

Tips?"

Redigerat av Bakerman, 02 July 2009 - 23:34.

Postad 03 July 2009 - 09:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ok så alla "fjortisar" vill ha så mycket bas som möjligt ?!, kan ju hända men är detta något som är säkert..?!
jag vill ha så bra bas som möjligt = mycket stor skillnad...
Sedan ser jag mig själv som allt annat än fjortis... men säger du det så...
Häldre Fjortis med flera subbar och med bra ljud är "vuxen och mogen" med en subb och dåligt ljud säger jag då....
Sedan så tycker jag inte att "Vuxen och mogen" stämmer in så bra på dig i alla fall.. så du är väll botten nappet då,... Fjortis med dåligt ljud.... :D

Som några redan kommenterat, gå inte ut så hårt om du inget kan, och kom inte och försök att förlöjliga andra på det sättet som du gör för det vinner du inget på.
Jag vet att det är tungt att man har fel, men då får man försöka lära sig i stället!
Och har du frågor/tankar som är du såklart välkommen att ställa/dela med dig av dom, men man får lägga fram dom på ett normalt sätt.

Haha, nästan så man ramlar av stolen... :) :)

Hehe... Såg precis din andra tråd du hade startat... Tror faktiskt att du motbevisade dej själv fast du inte visste om det...

"Hejsan!

Jag försöker ställa in min sub på en bra nivå, både i placering och volym. Efter en del pill lyckas jag, fast enbart på den nuvarande volymnivån.
Om jag ökar volymen i hela systemet tycker jag att subben blir för kraftfull mot högtalarna och om jag sänker försvinner subben snabbare än högtalarna. (Enligt mitt tycke)

En infinity sub med Marantz 1090 förstärkare, där subben är kopplad från preout med RCA kabel.

Tips?"

Haha, ett ytterligare bevis på att tänka först och svara sedan är en bra regel att tillämpa...
Men det kan inte vara lätt att vara "Fjortis med en subba och dåligt ljud"....
då blir man desperat och skriver konstiga saker... :)

Redigerat av DVD-ai, 03 July 2009 - 10:54.

Postad 03 July 2009 - 09:46

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Basen som är en långsam våglängd fortplantar sig i rummet på ett annat sätt än de övriga registren och du kan få noder i rummet som är starka och platser som inte är basstarka alls. Med flera källor i olika possitioner får du ett jämnare flöde i rummet. Utan detta blir placeringen av den enda subben kritiskt.

Med två basmoduler och lika uteffet krävs mindre utsignal och därmed mindre dist. med 4st moduler behöcer du 1/4del av uteffekter för att nå samma uteffekt och du får en mycket mild och odistad återgivning. osv osv.

Vill du å andra sidan med typ 4 basar gasa är det fritt att riva väggarna :)

Kan inte annat än hålla med MR Välljud,

Dessutom kan man med fördel använda sig av fler högtalare till bakkanalerna i ett
sourroundsystem som hjälps åt, inte för att ha fler högtalare och ball imponatoreffekt
utan för att ljudåtergivningen till film och musik blir bättre. Mindre dist jämmnare spridning
osv även där.

11.2 / 11.4 eller 13.4 osv är således utmärkta sätt att återge musik
såväl som film i flerkanal.

Sen att budgeten inte tillåter det eller sin bättre hälft eller att man har problem med estetiken
det är en helt ANNAN femma.

:)

Postad 03 July 2009 - 10:01

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Basen som är en långsam våglängd <KLIPP>

Det där var ju faktiskt helt hysteriskt roligt....

Postad 03 July 2009 - 10:55

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Kan inte annat än hålla med MR Välljud,

Dessutom kan man med fördel använda sig av fler högtalare till bakkanalerna i ett
sourroundsystem som hjälps åt, inte för att ha fler högtalare och ball imponatoreffekt
utan för att ljudåtergivningen till film och musik blir bättre. Mindre dist jämmnare spridning
osv även där.

11.2 / 11.4 eller 13.4 osv är således utmärkta sätt att återge musik
såväl som film i flerkanal.

Sen att budgeten inte tillåter det eller sin bättre hälft eller att man har problem med estetiken
det är en helt ANNAN femma.

:)

Håller med fullständigt.

Postad 03 July 2009 - 10:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Det där var ju faktiskt helt hysteriskt roligt....

Har lång våglängd syftar han antagligen på... :)
felskriving är vanligt och inget som man ska hängas för... :)

Postad 03 July 2009 - 22:28

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Ok så alla "fjortisar" vill ha så mycket bas som möjligt ?!, kan ju hända men är detta något som är säkert..?!
jag vill ha så bra bas som möjligt = mycket stor skillnad...
Sedan ser jag mig själv som allt annat än fjortis... men säger du det så...
Häldre Fjortis med flera subbar och med bra ljud är "vuxen och mogen" med en subb och dåligt ljud säger jag då....
Sedan så tycker jag inte att "Vuxen och mogen" stämmer in så bra på dig i alla fall.. så du är väll botten nappet då,... Fjortis med dåligt ljud.... :D

Som några redan kommenterat, gå inte ut så hårt om du inget kan, och kom inte och försök att förlöjliga andra på det sättet som du gör för det vinner du inget på.
Jag vet att det är tungt att man har fel, men då får man försöka lära sig i stället!
Och har du frågor/tankar som är du såklart välkommen att ställa/dela med dig av dom, men man får lägga fram dom på ett normalt sätt.

Haha, nästan så man ramlar av stolen... :P :)

Haha, ett ytterligare bevis på att tänka först och svara sedan är en bra regel att tillämpa...
Men det kan inte vara lätt att vara "Fjortis med en subba och dåligt ljud"....
då blir man desperat och skriver konstiga saker... ;)

+1 !

:D

Postad 09 July 2009 - 21:40

Unregistered47e2ffbb
  • Unregistered47e2ffbb
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Fyra subbar är grejen.
Jag hade inte byggt högtalare på 30 år, men i vintras gjorde jag slag i saken, sedan jag hört vad Bremen Dynamics fenomenala tiotums baselement är kapabelt till.
Efter en del personliga kontakter och genom att studera flera byggtrådar i DIY-sektionen på Faktiskt.se har jag med fyra små slutna 25 l lådor runt om i ett vanligt vardagsrum lyckats åstadkomma en basåtergivning som överträffar allt jag hittills hört i djup, jämnhet, nyansrikedom, snabbhet, ja allt utom superexterma ljudtryck, men mycket mer än tillräckligt för en lägenhet.
Jag har över 45 år erfarenhet av HiFi och hundratals anläggningar, även vissa som kostar flera miljoner, men ingen som haft fyra väl placerade och inmätta subbar runt om med högklassigt delningsfilter anpassat för uppgiften.
Många erfarna HiFi-nördar har varit på besök under våren som varit förundrade att det kan bli så bra och med så små och diskreta lådor. Bassystemet har kostat mig mindre än 25.000 kr inklusive färdigbyggt delningsfilter och 1 kW ICEpower slutsteg plus en massa roligt jobb. Köper man helt färdiga burkar misstänker jag att man ofta slarvar med den riktiga optimeringen, men har man lagt ner en massa jobb på sitt bygge vill man inte slarva med finjusteringen av det hela heller.
Delningsfiltret använder så kallad Linkwitz transform för korrigering av frekvensgången, så jag har full nivå (uppätt) till under 13 Hz! Tack vare att de fyra lådorna trycksätter rummet runt om får man mycket jämnare frekvensgång än om en ensam sub står och trycker på från ett hörn. Jag slipper fenomen som att basen låter som mest på oväntade platser i bostaden.

Postad 09 July 2009 - 21:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hej lennartj :)
Jag har själv funderat en del på dessa basar men inte kommit dit att jag riktigt fastnat...

kan du komma med några spännande tips om dom och vad kostar dom ?! :)
vart köper man dom ?!

mvh//David

Postad 09 July 2009 - 21:59

Unregistered47e2ffbb
  • Unregistered47e2ffbb
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Problemet är att elementen är specialtillverkade, och senaste batchen är slutsåld och serietillverkningen av den aktiva subwoofern de var framtagna för är nedlagd. Om inte Bremen Dynamics får in beställningar till ett värde över en halv miljon kronor kommer kanske inga fler element att tillverkas. Jag betalade 1500 kr/styck för mina.
Det finns folk som köpt på sig element för att bygga framtiden. Trots allt kommer nog några inte att bygga och då kan det bli element till salu, men de är så bra att det sannolikt kommer att begäras överpriser...

Redigerat av Unregistered47e2ffbb, 09 July 2009 - 22:07.

Postad 09 July 2009 - 22:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo det är vad jag också förstått... att dom inte gå att köpa... :)

aja, det får blir SLS'er tills vidare... :)

Postad 10 July 2009 - 08:34

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
En eller flera subbar är en klassisk fråga, som debatterats tidiagre: https://www.minhembi...s...c=215903=

Jag har alltid tidigare hävdat att en bra är bättre än två sämre, för att placeringsproblematiken blir komplexare ju fler ljudkällor du har, men å andra sidan kan flera källor göra det lättare att komma tillrätta med rumsproblem etc.

Jag är kluven, men har tillsvidare bara en sub, mitt rum har hittills visat sig vara hyfsat förlåtande, och flera subbar är nog inte populärt bland resten av familjen :)

I slutet av tråden ovan finns det några länkar till folk som stödjer en- resp flera-argumentet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.