Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fujitsu Scaleo Home Server 2205

928 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
1 relaterade trådar

#851

Postad 18 januari 2012 - 10:08

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
På de diskar från poolen som agerat lagringsdiskar upplevde jag inga konstigheter, däremot är OS-disken lite udda eftersom min burk där jag körde Recuva levde i tron om att OS-disken ensam var lika stor som hela poolen varit och att alla filer låg på den. Det var därför lite marigt att reda ut vilka mappar och filer som var blindskott respektive skarpa. Jag löste det genom att sätta nya diskar i WHS-lådan, kopiera över en disk i taget från den gamla poolen och sedan när det arbetet var klart se efter vilka delar av poolen som fattades. I mitt fall var det inte ströfiler här och där utan i princip en hel share som låg på OS-disken, vilket medförde att det var tämligen enkelt att identifiera och kopiera över dem så att poolen blev komplett.

Detta kan sammantaget låta som en helt vansinnig väg att gå men som tidigare nämnt fanns det inte en snöbolls chans i ****t att jag skulle försöka mig på någon form av magi som skulle kunna lösa problemet men samtidigt riskera utsätta min halvt raserade pool för dataförlust. Det var som sagt den långa men säkra vägen som gällde och ingen disk ur den gamla WHS-lådan formaterades innan hela den nya poolen körts i flera veckor samt minutiöst gåtts igenom med bland annat en sfv-checker.

#852

Postad 18 januari 2012 - 16:56

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Nä inget konstigt bara att kopiera filerna. Filer kan dock ligga utspridda på flera diskar tex rar filer mm. En stor upppackad iso /mkv ligger alltid "hel"

#853

Postad 18 januari 2012 - 20:54

gojan
  • gojan
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Jag kopierade också över all data från disk 2 (dvs ej systemdisken) till en ny 2tb disk innan jag försökte något annat. Det var inga problem att hitta filer (behövde inte köra några "deep scan" program). Sedan när jag satte i en ny systemdisk och gjorde en "recovery" fick jag tillbaks all data så min kopiering till 2tb visade sig inte behövas, men men .....

/Gojan

#854

Postad 20 januari 2012 - 07:23

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0
hej alla.
Jag har svårt att hitta vilka diskar som stödjs, men Scaleo kanske tar alla diskar?
Har bara standarduppsättningen idag med 2 en tb diskar men vill utöka.
Funkar 3TB diskar i maskinen? Funkar det även smidigt att byta ut en 1TB disk eller gör diskpolen något konstigt?
MVH nborve

#855

Postad 21 januari 2012 - 09:55

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

hej alla.
Jag har svårt att hitta vilka diskar som stödjs, men Scaleo kanske tar alla diskar?
Har bara standarduppsättningen idag med 2 en tb diskar men vill utöka.
Funkar 3TB diskar i maskinen? Funkar det även smidigt att byta ut en 1TB disk eller gör diskpolen något konstigt?
MVH nborve


Ett tag sedan jag körde WHS 1, men tar du bara bort hdd på rätt sätt dvs avregisterar den via programmet så skall det inte vara några problem. Har för mig att WHS 1 inte stödde 2 tb fullt ut, stödjer enbart till strax under 2 tb och då är problemet samma med 3 tb. Har du övervägt att lägga in WHS 2011 istället?

#856

Postad 22 januari 2012 - 19:24

spaten
  • spaten
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag kopierade också över all data från disk 2 (dvs ej systemdisken) till en ny 2tb disk innan jag försökte något annat. Det var inga problem att hitta filer (behövde inte köra några "deep scan" program). Sedan när jag satte i en ny systemdisk och gjorde en "recovery" fick jag tillbaks all data så min kopiering till 2tb visade sig inte behövas, men men .....

/Gojan


Det verkar som att min systemdisk också har kraschat, har kopierat det jag är rädd om ifrån disk 2 och 3. Sen när jag kör recovery programmet så avbryts det med meddelade "unable to write to the volume", valde då att göra en recovery på systemvolymen. Om jag skulle sätta in en ny systemdisk, och sen köra recovery, kommer alla data att vara kvar då? Spara servern allt på disk 2 och 3 så länge det finns plats på dem innan den fyller disk 1? Skulle jag kunna ta en 500gb disk istället för 1tb som de jag har idag?

Edit, Jag hade inte inställt att alla mappar skulle dupliceras.

Redigerat av spaten, 22 januari 2012 - 19:41.


#857

Postad 22 januari 2012 - 21:08

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0

Ett tag sedan jag körde WHS 1, men tar du bara bort hdd på rätt sätt dvs avregisterar den via programmet så skall det inte vara några problem. Har för mig att WHS 1 inte stödde 2 tb fullt ut, stödjer enbart till strax under 2 tb och då är problemet samma med 3 tb. Har du övervägt att lägga in WHS 2011 istället?

Jo jag har funderat men är det inte mycket bök medvetet uppgradera när man inte har skärmstöd och hur fungerar den något utdaterade hårdvaran? Sedan har jag ju data på diskarnan idag, medför det problem vid en uppgradering? 2011 hade väl ingen inbyggd filbackup?

#858

Postad 27 januari 2012 - 19:18

robber
  • robber
  • Forumräv

  • 521 inlägg
  • 0
Någon som testat att ansluta ett externt usb>vga grafikkort?
Min server står rätt strategist till för att kunna agera surfburk i köket :)

Tänkte mig något likt denna> http://www.dealextre...1080-max-101049

Vad tror ni?

MVh

Robin

#859

Postad 28 januari 2012 - 12:09

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jo jag har funderat men är det inte mycket bök medvetet uppgradera när man inte har skärmstöd och hur fungerar den något utdaterade hårdvaran? Sedan har jag ju data på diskarnan idag, medför det problem vid en uppgradering? 2011 hade väl ingen inbyggd filbackup?


Går att installera utan skärm. Det funkade på min Scaleo men iofs så hade jag satt dit en E2220 processor så jag skall låta det vara osagt med originalprocessorn men jag tror faktiskt att WHS 2011 är resurssnålare än version 1. Du måste avinstallerad diskarna på rätt sätt. WHS 2011 har visst inbyggd filbackup både för klienter och för mapparna som ligger på servern. WHS 2011 är ett mycket kompetent OS tycker jag och jag saknar inte alls version 1.

#860

Postad 31 januari 2012 - 09:59

robber
  • robber
  • Forumräv

  • 521 inlägg
  • 0
Tänkte köra airfoil + spotify till bla min AppleTV men den klagar på att det självklart inte finns något ljudkort, tror ni att detta skulle göra susen?> https://www.prisjakt...kt.php?p=575289

MVh

Robin

#861

Postad 31 januari 2012 - 10:13

robber
  • robber
  • Forumräv

  • 521 inlägg
  • 0
När jag väljer i WHS att starta om burken så kan jag inte komma åt den när den startat om. Väljer jag att stänga ned och sedan starta med den fysiska knappen eller wol så hittar jag den direkt. Någon som har någon fundering?

Går också i WHS 2011 tankar, värt?
Robin

Redigerat av robber, 31 januari 2012 - 10:16.


#862

Postad 01 februari 2012 - 21:51

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
WHS 2011 är värt varenda krona, riktigt prestandalyft i nätverkstrafiken jämfört med version 1. Sist jag kollade kostade det bara någon femhundring också - tveka inte. De som tvekar brukar hänföra avsaknaden av diskpool, var precis av samma åsikt från början men saknar det inte alls nu.

För oss som bara vill att det skall fungera så är WHS 2011 en riktigt bra lösning, kör du Win7 på klienterna så är hanteringen av servern nästan som att det fanns på en hårddisk på din klient.

#863

Postad 04 februari 2012 - 17:13

robber
  • robber
  • Forumräv

  • 521 inlägg
  • 0

Tänkte köra airfoil + spotify till bla min AppleTV men den klagar på att det självklart inte finns något ljudkort, tror ni att detta skulle göra susen?> https://www.prisjakt...kt.php?p=575289

MVh

Robin


Köpte det ovan och det fungerar inte då ljud är big no no i WHS :)

Nu vet vi (ni som googlade innan visste det redan)

/R

#864

Postad 02 mars 2012 - 22:10

mlagerberg
  • mlagerberg
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Nån som testat eller har en aning om det går att köra OS X Lion Server (hackintosh) på Scaleo homeservern? :)

#865

Postad 12 mars 2012 - 14:49

anders.l
  • anders.l
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Hej alla glada

Igårkväll la min Fujitsu Scaleo Home Server 2205 helt av
Först gick det inte att log in på den
Sen gick det heller inte att starta om den, dvs hålla on/off-knappen intryckt en stund
Drog då ut el-sladden, BIG MISTAKE
Nu får den ingen ström och är helt död
Allt hände ganska sent så jag har inte mekat nå värst mycke
Men vad kan man göra ?
Vad kan vara fel ?

Den har tuffat och gått 2-3-4 år nu utan problem


/Anders

#866

Postad 15 mars 2012 - 09:10

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Igårkväll la min Fujitsu Scaleo Home Server 2205 helt av
Först gick det inte att log in på den
Sen gick det heller inte att starta om den, dvs hålla on/off-knappen intryckt en stund
Drog då ut el-sladden, BIG MISTAKE
Nu får den ingen ström och är helt död
Allt hände ganska sent så jag har inte mekat nå värst mycke
Men vad kan man göra ?
Vad kan vara fel ?

Den har tuffat och gått 2-3-4 år nu utan problem

Låter som om du skulle behöva en ny PSU, men det är svårt att gissa sig fram utan mer info.

#867

Postad 13 april 2012 - 15:16

anders.l
  • anders.l
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Låter som om du skulle behöva en ny PSU, men det är svårt att gissa sig fram utan mer info.


Nu är det konstaterat att Moderkortet lagt av.
Och det verkar vara helt omöjligt att få tag i.
Nått tips ?
Om bara diskarna lever, kan man koppla dem till en" docka " och hämta filer från bkuper eller hur funkar det ?

#868

Postad 13 april 2012 - 18:50

pko
  • pko
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Nu är det konstaterat att Moderkortet lagt av.
Och det verkar vara helt omöjligt att få tag i.
Nått tips ?
Om bara diskarna lever, kan man koppla dem till en" docka " och hämta filer från bkuper eller hur funkar det ?


Alla filer du lagrat på servern ligger på diskarna, bara att de ligger lite utspridda över olika diskar. Ex. så ligger inte alla filer i "Videos"-sharen på samma disk utan olika filer kan ligga på olika diskar. Det som jag kan tänka mig är svårare att återskapa är väl arkivet med datorbackuper som lagras i nåt internt format.

Det är vanligt NTFS-format på diskarna.

Om alla diskar funkar så borde det väl inte vara omöjligt att koppla in allt i en ny dator och se om det bootar. Gäller bara att WHS hittar de drivrutiner som behövs. Men jag hade nog kopierat över allt jag vill spara till andra diskar innan jag trixar med nåt sånt

#869

Postad 20 april 2012 - 09:02

mlagerberg
  • mlagerberg
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hej,

är det ingen som testat lite alternativ till WHS 2011 på Scaleo homeservern?
Exv, OS X Lion Server (hackintosh)? Eller Vmware ESXi och sen nåt bra på det? Några tankar kring detta?

Kör WHS v1 fortfarande och vill uppgradera till nåt modernare/snabbare/bättre.

#870

Postad 20 april 2012 - 17:13

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hej,

är det ingen som testat lite alternativ till WHS 2011 på Scaleo homeservern?
Exv, OS X Lion Server (hackintosh)? Eller Vmware ESXi och sen nåt bra på det? Några tankar kring detta?

Kör WHS v1 fortfarande och vill uppgradera till nåt modernare/snabbare/bättre.


Varför inte WHS 2011 som funkar utmärkt på Scaleon? Känner mig ibland som en säljare för MS men jag är riktigt imponerad av WHS 2011, speciellt om man kör Win 7 klienter

#871

Postad 29 maj 2012 - 15:12

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Jag har en 2205 med E2220 CPU, bestyckad med 4st 1TB diskar, tänkte lägga upp en större del av DVD biblioteket på en mediaserver och tänkte använda 2205'n till det, men då kommer inte diskutrymmet som jag har i dag räcke speciellt långt.
Funderade på om man kan använda e-sata portarna och koppla in externa lagringschassin, liknande: https://www.prisjakt...kt.php?p=831159 Planen var att börja med en om det fungerar och stoppa i 5st 2TB eller 3TB diskar i den och sen köpa ett till chassi och koppla in på andra e-sata porten då det behovet kommer.
Tror ni att det kommer fungera?
Eller är det bättre att låta den fortsätta agera backup-server för alla foton och bygga en mediastorage server baserade på ett mini-itx barebone ASUS E35M1 typ https://www.prisjakt...kt.php?p=802643

#872

Postad 29 maj 2012 - 19:40

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jag har en 2205 med E2220 CPU, bestyckad med 4st 1TB diskar, tänkte lägga upp en större del av DVD biblioteket på en mediaserver och tänkte använda 2205'n till det, men då kommer inte diskutrymmet som jag har i dag räcke speciellt långt.
Funderade på om man kan använda e-sata portarna och koppla in externa lagringschassin, liknande: https://www.prisjakt...kt.php?p=831159 Planen var att börja med en om det fungerar och stoppa i 5st 2TB eller 3TB diskar i den och sen köpa ett till chassi och koppla in på andra e-sata porten då det behovet kommer.
Tror ni att det kommer fungera?
Eller är det bättre att låta den fortsätta agera backup-server för alla foton och bygga en mediastorage server baserade på ett mini-itx barebone ASUS E35M1 typ https://www.prisjakt...kt.php?p=802643


Kan inte tänka mig annat än att det funkar men skulle det inte vara fiffigare att byta ut dina 1 tb inne i Scaleon till större?

#873

Postad 29 maj 2012 - 21:03

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Är det lätt att byta ut alla diskarna då, om man nu vill stoppa in 4st 3TB diskar?
Kan WHS v1 hantera 3TB diskar?
Hur mycket tillgängligt diskutrymme får man då ungefär. Jag har aldrig riktigt brytt mig om hur WHS hanterar diskarna som är installerad på Scaleon bara låtit den snurra på. Har satt upp en del Raid 0,1,1+0 och 5, men aldrig lagt ner tid på att förstå hur drive Extender fungerade.
Om man vill uppgradera till WHS 2011, behöver man inte ha ett grafikkort för att installera det?

#874

Postad 30 maj 2012 - 20:11

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Är det lätt att byta ut alla diskarna då, om man nu vill stoppa in 4st 3TB diskar?
Kan WHS v1 hantera 3TB diskar?
Hur mycket tillgängligt diskutrymme får man då ungefär. Jag har aldrig riktigt brytt mig om hur WHS hanterar diskarna som är installerad på Scaleon bara låtit den snurra på. Har satt upp en del Raid 0,1,1+0 och 5, men aldrig lagt ner tid på att förstå hur drive Extender fungerade.
Om man vill uppgradera till WHS 2011, behöver man inte ha ett grafikkort för att installera det?


Rekommenderar att du uppgraderar till WHS 2011, riktigt bra OS även om det saknar drive extender men efter lite tillvänjning så funkar det utan den funktionen. Finns lösningar för det men själv tycker jag det är överflödigt. Sist jag kollade så var priset runt femhundringen - mycket för pengarna och det är inga problem att köra in i Scaleon.

Vad gäller diskar så funkar i vart fall 2 tb. Förslagsvis migrerar du från dina befintliga diskar till nya för du måste sedan avinstallera diskarna från WHS 1 på "rätt sätt" dvs att de lämnar diskpoolen.

Behövs inget grafikkort, kika på länken http://www.wegotserv...eo-home-server/, har själv kört enligt denna guide vid två tillfällen och det har funkat.

#875

Postad 31 maj 2012 - 07:46

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

  • 806 inlägg
  • 0
Nån som vet vart man kan få tag på en E2220 processor idag?
Om man ska behålla Scaleon samt väljer att uppgradera till 2011 så är nog den snabbare processorn att föredra.

#876

Postad 31 maj 2012 - 07:54

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Rekommenderar att du uppgraderar till WHS 2011, riktigt bra OS även om det saknar drive extender men efter lite tillvänjning så funkar det utan den funktionen. Finns lösningar för det men själv tycker jag det är överflödigt. Sist jag kollade så var priset runt femhundringen - mycket för pengarna och det är inga problem att köra in i Scaleon.

Vad gäller diskar så funkar i vart fall 2 tb. Förslagsvis migrerar du från dina befintliga diskar till nya för du måste sedan avinstallera diskarna från WHS 1 på "rätt sätt" dvs att de lämnar diskpoolen.

Behövs inget grafikkort, kika på länken http://www.wegotserv...eo-home-server/, har själv kört enligt denna guide vid två tillfällen och det har funkat.


värt att nämna om man kör 2tb diskar på whs v1 så får diskarna inte va Advanced format då WHS v1 inte stödjer det och kan resultera i stor data förlust

#877

Postad 31 maj 2012 - 08:34

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Nån som vet vart man kan få tag på en E2220 processor idag?
Om man ska behålla Scaleon samt väljer att uppgradera till 2011 så är nog den snabbare processorn att föredra.

Går att köpa på ebay för runt 370kr inkl frakt.

#878

Postad 31 maj 2012 - 14:57

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Går att köpa på ebay för runt 370kr inkl frakt.


Rätt, köpte själv min på tyska eBay. Att E2220 funkar kan jag gå i god för, enligt bland annat detta inlägg i denna tråd finns alternativ https://www.minhembi...dpost&p=3146170.

#879

Postad 31 maj 2012 - 15:12

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Rätt, köpte själv min på tyska eBay. Att E2220 funkar kan jag gå i god för, enligt bland annat detta inlägg i denna tråd finns alternativ https://www.minhembi...dpost&p=3146170.

I så fall får man anta att E43/E44/E45 är en bättre investering (prestandamässigt), med tanke på att de kostar i princip lika mycket som en E2200 på eBay, förutsatt att de funkar i burken ;)

Redigerat av frollic, 31 maj 2012 - 15:12.


#880

Postad 31 maj 2012 - 16:12

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Stoppar man i en E5200 som är väldigt nära en E2220 så kommer fläktarna gå på max varv hela tiden eftersom det inte finns en tempsensor i E5200 som Scaleon kan läsa av, sen kommer E5200 gå i 1.2GHz istället för 2.5GHz vilket resulterar i att den går långsammare än original CPU'n. Här är lite info från en person som råkade köpa en E5200, http://www.daniellil...me-server-2205/
Hur Scaleon hantera E43/E44/E45 vet jag inte men det är inte plug-n-play som man kanske kan tro.
Jag har en E2220 som fungerar alldeles ypperligt.

#881

Postad 31 maj 2012 - 16:48

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Stoppar man i en E5200 som är väldigt nära en E2220 så kommer fläktarna gå på max varv hela tiden eftersom det inte finns en tempsensor i E5200 som Scaleon kan läsa av, sen kommer E5200 gå i 1.2GHz istället för 2.5GHz vilket resulterar i att den går långsammare än original CPU'n. Här är lite info från en person som råkade köpa en E5200, http://www.daniellil...me-server-2205/
Hur Scaleon hantera E43/E44/E45 vet jag inte men det är inte plug-n-play som man kanske kan tro.
Jag har en E2220 som fungerar alldeles ypperligt.


Just därför hänvisade jag till inläggen, är det inte konstigt att just Scaleon har boxat in sig på processorn med 65nm (som jag förstått är problemet). Kontentan blir alltså "better safe than sorry" köp en E2220 processor och lev med den.

#882

Postad 01 juni 2012 - 12:26

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Hur Scaleon hantera E43/E44/E45 vet jag inte men det är inte plug-n-play som man kanske kan tro.
Jag har en E2220 som fungerar alldeles ypperligt.


Jag har en E4600 i min och det fungerar utan problem, vad är det som inte är plug n play?

#883

Postad 01 juni 2012 - 14:59

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Tänkte mer på de som köpt E5200 och sen bittert fått inse att det inte fungerar, bara för att specarna ser lika ut så är det inte säkert att de fungerar.
Sen så behövde man starta om två ggr innan man utnyttjade E2220 helt, men det var ju enkelt, även om man inte visste det så efter två omstarter hade det löst sig självt.
Sen är det strulet med diskarna oxå, eller snarare att de inte får vara Advanced format, men det är mer en begränsning i OSet om jag förstått det rätt och att jag antar att det fungerar om man kör med WHS2011 istället.
Men Scaleon är faktiskt väldigt enkel att hantera.
Om man skaffar ett externt chassi för 4-5-diskar som ansluts med e-sata gäller samma begränsning då att den inte supportar diskar som använder Advanced format? Hur fungerar det med att köra med ett externt flerdisks chassi som man ansluter med e-sata, ser den alla diskar som en eller ser den varje individuell disk?

#884

Postad 08 juli 2012 - 21:57

tommyq
  • tommyq
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Någon som fortfarande har en Scaleo 2205 till salu? Min har lagt av och går inte att hitta på nätverket ens i recovery mode. Den blåa lampan slutar inte blinka. Funderar annars på om jag ska gå över till någon NAS med stöd för squeezebox, men är rädd för sämre prestanda. Är min oro befogad, eller kan exempelvis Netgear readynas ultra ersätta en Scaleo 2205 i dagsläget?

#885

Postad 09 juli 2012 - 09:20

tommyq
  • tommyq
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Ytterligare en liten fundering, någon som har byggt om sin Scaleo 2005 med nytt moderkort och processor? Hur kan jag hitta info om vad som passar i chassit?

#886

Postad 17 augusti 2012 - 13:03

mlagerberg
  • mlagerberg
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Är det någon här som testat Windows Server 2012 RC på sin Scaleo 2205? Kan tänka mig att det blir bra prestanda plus att man framförallt får Windows storage spaces (automatisk backup av exv. foton på två separata diskar + en stor volym, om jag förstått det hela rätt).

#887

Postad 02 september 2012 - 19:10

Unregistered7b1f3b43
  • Unregistered7b1f3b43
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Är det någon som lyckats hitta ersättnings PSU till 2205?
Tänkte jag skulle försöka jaga reda på en innan DET händer.

#888

Postad 09 september 2012 - 10:44

eway
  • eway
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Misstänker att min PSU har gett upp helt, absolut inget händer vid försök till uppstart. Ska mäta påmden i veckan och kolla. Någon som vet en modell man kan köpa som kommer passa?

#889

Postad 11 september 2012 - 11:42

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Kanske lättare om någon postar bilder från insidan, så vi alla kan hjälpa till å leta ?

#890

Postad 11 september 2012 - 13:21

eway
  • eway
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Har mätt på den idag, och den var död konstaterade vi.

Ersättare bör vara min 250W ATX storlex ca LxBxH cm 15x8x4cm plus minus några mm.

hittat 2 via prisjakt som stämmer in men de ligger runt 700kr vilket känns dyrt för mig.

#891

Postad 11 september 2012 - 13:38

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Ersättare bör vara min 250W ATX storlex ca LxBxH cm 15x8x4cm plus minus några mm.

hittat 2 via prisjakt som stämmer in men de ligger runt 700kr vilket känns dyrt för mig.

wow, det var ju inte mycket hjälp du gav oss där .... kika på eBay efter "1U flex" alt "flex atx".

http://www.ebay.co.u...s-/280952776372 - Seasonic SS-250SU.

Redigerat av frollic, 12 september 2012 - 09:27.


#892

Postad 11 september 2012 - 14:44

eway
  • eway
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

wow, det var ju inte mycket hjälp du gav oss där .... kika på eBay efter "1U flex" alt "flex atx".

http://www.ebay.co.u...s-/280952776372


vad är det för info jag bör ge? här är en bild på etiketten med värdena.

https://www.dropbox....0911_153650.jpg

#893

Postad 11 september 2012 - 14:59

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

vad är det för info jag bör ge? här är en bild på etiketten med värdena.
https://www.dropbox....0911_153650.jpg

Mycket bättre, där står ju bla modellbeteckningen .... men men, mitt tidigare svar kvarstår ;)

#894

Postad 12 september 2012 - 08:42

eway
  • eway
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Mycket bättre, där står ju bla modellbeteckningen .... men men, mitt tidigare svar kvarstår ;)


okej, så den modellen du länkade borde fungera som ersättare?

#895

Postad 12 september 2012 - 09:30

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

okej, så den modellen du länkade borde fungera som ersättare?

Japp, bara du dubbelkollar de fysiska måtten på enheten.
Här är ett annat (billigare) alternativ - http://www.ebay.co.u...e-/270908372484

Dvs FSP FSP250-50GUB.

Du kan ju även maila säljaren av http://www.ebay.de/i...r-/350599799490 och fråga vad de tar för frakt till Sverige, kan vara billigare än FSPn ovan.

Redigerat av frollic, 12 september 2012 - 12:17.


#896

Postad 31 oktober 2012 - 00:22

Unregistered449e0c31
  • Unregistered449e0c31
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag har en E2200 CPU liggandes, den borde väl funka rätt av i Scaleon?
Eller måste jag söka rätt på en E2220?
Jag antar att man Bootar om Scaleon med "shut down" i WHS console? (2ggr)

Jag har idag 3 st 2TB diskar och 1st 1TB som är systemdisk.
Jag vill byta systemdisken till en 2TB disk = totalt 8TB, hur gör jag det på ett lätt sätt?

Är det värt att köpa WHS 2011 ?
Är det lätt att uppgradera programvaran? (risker?)

Tackar på förhand

#897

Postad 01 november 2012 - 22:18

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Hade själv en Scaleo (som väl egentligen har passerat bäst före datum). Hade nog inte själv vågat chansa på en E2200, läste en del inlägg innan jag själv körde in en E2220 och det verkade vara det rätta valet.

Att köpa WHS 2011 är för mig en självklarhet utifrån priset, samtidigt är det nog så att MS server för hemmabruk är överspelat, senaste OS (både Win 7 och Win 8) har det du behöver förutom automatiska backups, ersättaren är server 2012 och det är ju inte gratis. Är nog bara att inse att "molnet" är över oss, men WHS 2011 funkar bra och support kommer finnas ett år framöver.

För det första tänk på att om du skall uppgradera från WHS 1 så måste du lämna diskpoolen, infon på hdd är "gallimattias" för andra OS.

Vad göra då?et
Hade det varit jag (och jag kör nu WHS 2011 och tidigare en Scaleo2205) så hade jag lagt pengarna på ett vanligt OS som nu har en väldigt förenklar nätverksstruktur. Samtidigt är priset och funktionaliteten på WHS 2011 tilltalande, men som sagt tiden för WHS 2011 är snart förbi.

#898

Postad 01 november 2012 - 23:45

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Det måste vara den kortaste livscykel MS har haft. Rena hånet mot de som köpt WHS2011gäller tydligen även SBS 2011, kul att ha ett småföretag och behöva byta serve redan efter 2 år. Tur man lämnat windows helt på serversidan

#899

Postad 02 november 2012 - 00:20

pko
  • pko
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Jag har en E2200 CPU liggandes, den borde väl funka rätt av i Scaleon?
Eller måste jag söka rätt på en E2220?
Jag antar att man Bootar om Scaleon med "shut down" i WHS console? (2ggr)

e2200 eller e2220 spelar ingen roll, e2200 är marginellt långsammare men funkar lika bra i scaleon. Fanns väl e2180 också som också är exakt samma cpu fast läger klockning. Ja vad jag minns var det bara att byta cpu och boota om två gånger, ex.vis via shutdown i konsollen

Jag har idag 3 st 2TB diskar och 1st 1TB som är systemdisk.
Jag vill byta systemdisken till en 2TB disk = totalt 8TB, hur gör jag det på ett lätt sätt?

Är det värt att köpa WHS 2011 ?
Är det lätt att uppgradera programvaran? (risker?)

Tackar på förhand


Har inte provat byta systemdisk, har inga tips där (fast det börjar vara dags för mig med).

Jag hade inte valt att uppgradera till WHS 2011. Jag hade nog byggt nåt med windows 8 (Storage spaces verkar bra). Windows server 2012 är väl det optimala men alldeles för dyra..

#900

Postad 02 november 2012 - 10:00

gojan
  • gojan
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Vad skulle man kunna hitta på om man vill lämna Windows spåret då?
(Känns ju egentligen inte vettigt att köra Windows på en server)

/Gojan
som också sitter på en Scaleo med WHS1



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.