Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC för XBMC 1080P för under 3000kr

214 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Pundit P2-P5N9300 (Svart) (Barebone-chassin) 1 (0) Inga priser
Asus Pundit P4-P5N9300 (Svart) (Barebone-chassin) 1 8 (10) Inga priser
Asus Pundit P4-P5N9300 8400GS (Svart) (Barebone-chassin) 1 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 16 juni 2009 - 10:07

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Är på väg att byta ut min Popcorn Hour mediaspelare mot en HTPC som...

* Skall vara kompatibel med XBMC och Linux (VPDAU = 1080p)
* Skall klara alla XBMC skins
* Skall ha Firewire för framtida utbyggnad med TV-kort (FloppyDTV)
* Skall ha utrymme för framtida utbyggnad med ljudkort/annat
* Skall inte vara högre än 35cm för att gå in i min TV-bänk
* Skall vara strömsnål
* Skall vara tyst (TV-bänken dämpar en hel del, är medveten om att detta chassi/nätaggregat kanske inte är det absolut tystaste)

Kommer testa att köra XBMC Live på ett 2GB USB minne.

Kommer köra mot min D-link DNS-323 NAS så ingen intern hårddisk behövs (kanske när/om jag skaffar TV-kort eller om det inte funkar att köra XBMC på USB minnet).

Kommer att köra utan DVD/Blueray spelare till att börja med, det finns dock utrymme för detta i chassit.

Med Pundit chassit ingår dessutom IR-öga med fjärrkontroll och kortläsare (det finns två modeller av detta chassi, detta HTPC inriktade och en mer avskalad modell).

1. Asus Pundit P4-P5N9300 Barebone
2. Intel Pentium Dual-Core E5200 2,5GHz Box
3. Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB

Pris ca. 3000kr

https://www.prisjakt...Joemon&k=662353


Har någon av er erfarenhet av chassit? (jag har googlat efter tester utan framgång)
- kompabilitet med Ubuntu/XBMC?
- ljudnivå och temperaturer?
- moderkortsmodell? edit: P5N78L som finns väl beskrivet i manualen....

Undrar dessutom om erfarenheter/tips för att köra XBMC Live från USB minne?

Synpunkter om valda komponenter?

Edit: Blev så jäkla otålig och beställde så snart kommer en recension istället :-)

Redigerat av Unregistered55ace4d8, 16 juni 2009 - 14:05.


#2

Postad 16 juni 2009 - 14:30

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Edit: Blev så jäkla otålig och beställde så snart kommer en recension istället :-)



:D

#3

Postad 16 juni 2009 - 15:12

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Jag har nästan exakt detta paketet och det funkar kanon med en XBMClive på usbsticka. Det finns några saker som inte funkar helt bra dock.

1. IR ögat har jag inte fått igång överhuvudtaget varken i Ubuntu eller med live versionen. Har sökt och sökt efter drivrutiner/guider till linux/Ubuntu och hittat nada.

2. Den boxade processorn eller snarare dess fläkt är inte världens tystaste om man säger så. Kör man gpu avkodat är det inga problem men den snurrar igång ganska friskt ibland och är som sagt långt ifrån tyst.

Utöver detta är jag nöjd med min och kan varmt rekommendera den. Svarar gärna på fler frågor om du har några.

/Kristoffer

#4

Postad 16 juni 2009 - 15:19

060317
  • 060317
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
REMOTE CONTROL ISSUE?
review by: Anonymous os: Windows Vista

hello there.



to get the remote control working simply do the following.



go in the bios and click on the advanced tab.



select onboard device configuration



go down to the option cir port address as default its disabled.



click on it and select 310 or 320 which are the two options.



save changes and then exit you may have to install the driver off the included cd or at asus.com.



And thats it the remote will work i can operate mine from my bed its perfect for media centre use.



Good Luck


Testa detta

#5

Postad 16 juni 2009 - 15:26

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Ska förtydliga mitt tidigare inlägg. Jag kör ju Ubuntu och där har jag inte fått igång den. För windows ska det nog inte vara några problem.

#6

Postad 16 juni 2009 - 16:01

060317
  • 060317
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Okay jag såg det men det e inte aktiverat i bios default

#7

Postad 16 juni 2009 - 16:21

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Jag har nästan exakt detta paketet och det funkar kanon med en XBMClive på usbsticka. Det finns några saker som inte funkar helt bra dock.

1. IR ögat har jag inte fått igång överhuvudtaget varken i Ubuntu eller med live versionen. Har sökt och sökt efter drivrutiner/guider till linux/Ubuntu och hittat nada.

2. Den boxade processorn eller snarare dess fläkt är inte världens tystaste om man säger så. Kör man gpu avkodat är det inga problem men den snurrar igång ganska friskt ibland och är som sagt långt ifrån tyst.

Utöver detta är jag nöjd med min och kan varmt rekommendera den. Svarar gärna på fler frågor om du har några.

/Kristoffer


Låter lovande! Misstänkte att CPU fläkten skulle låta en del och är beredd på att beställa en tystare men jag vill först kunna mäta i chassit för att se vad som får plats.

Jag är lite orolig för hur mycket nätaggregatet låter, har uppfattar du det?

Vad sitter det för chassifläktar i? Storlek? Placering?

Såg 060317s inlägg om biosinställningen för IR, har du testat, fungerade det? Har förstått att annars så fungerar Microsofts fjärr rakt av.

#8

Postad 16 juni 2009 - 22:10

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Har testat att aktivera IR i BIOS utan att det funkar i ubuntu/xbmc så det återstår att fixa. Chassifläkten är vad jag skulle säga tyst. Låter ungefär som en PS3 i idle om det hjälper dig. Stora problemet är som sagt cpu fläkten, ska börja jakten på en tystare. Har du några tips sen tar jag gärna emot dem.

#9

Postad 17 juni 2009 - 08:34

Telekiter
  • Telekiter
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Kanske en sån här CPU-kylare?

Det är väl förmodligen avståndet från moderkortet och "uppåt" som é begränsande och då kan ju möjligen denna va ett alternativ.

http://www.silversto...s...75&area=usa

PS. Jag bytte själv ut endast fläkten till en sån här https://www.prisjakt...kt.php?p=339336 och behöll orginal kylflänsen, det blev STOR skillnad på bullret, orsaken till valet var att denna fläkten bygger mindre på höjden (15 mm jmf med 25 mm på andra fläktar) Ds.

/U.

Redigerat av Telekiter, 17 juni 2009 - 09:22.


#10

Postad 17 juni 2009 - 09:21

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Har testat att aktivera IR i BIOS utan att det funkar i ubuntu/xbmc så det återstår att fixa.


Har du installerat lirc?

#11

Postad 17 juni 2009 - 09:51

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Kanske en sån här CPU-kylare?

Det är väl förmodligen avståndet från moderkortet och "uppåt" som é begränsande och då kan ju möjligen denna va ett alternativ.

http://www.silversto...s...75&area=usa

PS. Jag bytte själv ut endast fläkten till en sån här https://www.prisjakt...kt.php?p=339336 och behöll orginal kylflänsen, det blev STOR skillnad på bullret, orsaken till valet var att denna fläkten bygger mindre på höjden (15 mm jmf med 25 mm på andra fläktar) Ds.

/U.



Tack för tipsen. Får förhoppningsvis hem delarna idag så att jag kan mäta hur stor kylare som får plats.

En annan grej, om nu inte IR ögat går att få igång så skulle jag behöva en USB IR mottagare som är som Microsofts egen IR mottagare. Det verkar som om den och fjärren inte finns att köpa längre, någon som har förslag på ersättare? Jag höver bara IR mottagare för jag har en Harmony One jag tänkt använda.

#12

Postad 17 juni 2009 - 10:06

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

En annan grej, om nu inte IR ögat går att få igång så skulle jag behöva en USB IR mottagare som är som Microsofts egen IR mottagare. Det verkar som om den och fjärren inte finns att köpa längre, någon som har förslag på ersättare? Jag höver bara IR mottagare för jag har en Harmony One jag tänkt använda.

Kika på eBay

#13

Postad 17 juni 2009 - 17:52

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Har fått prylarna (tack Komplett, det gick på nästan exakt 24h) och skruvat ihop burken, det gick snabbt och enkelt. Gick in i bios och aktiverade fjärren och gav grafiken mer minne etc. Stoppade i en nyinstallerad XBMC Live USB sticka och vips där var XBMC (tidsåtgång hittils 45 minuter). MEN fjärren funkar inte som förväntat.... och dessutom så får jag inget ljud ut... kör optiskt till min reciever men det funkar inte... skall surfa vidare om detta, nån som känner igen sig kring ljudet och har något bra tips?

Första intrycket var att burken är liten och riktigt snygg! Det låter lite kring CPU fläkt och nätaggregatet, men jag har ännu inte placerat den i TV-bänken och sitter 1m ifrån och grejjar med tangentbord och mus så...

#14

Postad 17 juni 2009 - 23:10

Hayman
  • Hayman
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Är också sugen på denna setup. Hur högt låter psun? Sitter det någon fläkt på mobot? Någon som har lust att slänga upp bilder?

Redigerat av Hayman, 17 juni 2009 - 23:15.


#15

Postad 17 juni 2009 - 23:27

Telekiter
  • Telekiter
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Har fått prylarna (tack Komplett, det gick på nästan exakt 24h) och skruvat ihop burken, det gick snabbt och enkelt. Gick in i bios och aktiverade fjärren och gav grafiken mer minne etc. Stoppade i en nyinstallerad XBMC Live USB sticka och vips där var XBMC (tidsåtgång hittils 45 minuter). MEN fjärren funkar inte som förväntat.... och dessutom så får jag inget ljud ut... kör optiskt till min reciever men det funkar inte... skall surfa vidare om detta, nån som känner igen sig kring ljudet och har något bra tips?

Första intrycket var att burken är liten och riktigt snygg! Det låter lite kring CPU fläkt och nätaggregatet, men jag har ännu inte placerat den i TV-bänken och sitter 1m ifrån och grejjar med tangentbord och mus så...


På mitt gamla moderkort hade jag glömt installera medföljande "program" (brukar ju följa med en hel "bundle" med mer eller mindre viktig programvara till moderkorten) som styrde den optiska ljudutgången. När jag gjort det fanns helt plötsligt en ny ikon på skrivbordet med vilken jag kunde koppla in (bocka i en ruta) och använda den optiska utgången. Funka direkt då.

/Urban.

#16

Postad 18 juni 2009 - 09:44

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
För att fixa optiskt ljud i Live.

1. ssh'a in i maskinen, skriv "sudo nano /etc/modprobe.d/alsa-base.conf" i
2. Lägg till denna raden längst ner "options snd-hda-intel model=6stack-dig"
3. Spara starta om och ljudet ska funka.

Ibland hänger ljude upp sig och kan då startas med hjälp av kommandot "/usr/bin/iecset audio on"

Hoppas detta löser dina problem.

#17

Postad 18 juni 2009 - 11:34

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

För att fixa optiskt ljud i Live.

1. ssh'a in i maskinen, skriv "sudo nano /etc/modprobe.d/alsa-base.conf" i
2. Lägg till denna raden längst ner "options snd-hda-intel model=6stack-dig"
3. Spara starta om och ljudet ska funka.

Ibland hänger ljude upp sig och kan då startas med hjälp av kommandot "/usr/bin/iecset audio on"

Hoppas detta löser dina problem.


Tack för hjälpen!!!!

Summa summarum nu funkar allt som det skall, förutom fjärren.... fått fatt på en Microsoft IR mottagare som jag skall få i helgen, får se om den lirar bättre och tillsammans med min Harmony One fjärr.

#18

Postad 18 juni 2009 - 11:42

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Är också sugen på denna setup. Hur högt låter psun? Sitter det någon fläkt på mobot? Någon som har lust att slänga upp bilder?



nätagget låter lite grann, det sitter en 8cm fläkt i. Sen så finns det inga mer fläktar i förutom CPU och där kör jag fortfarande Intels box fläkt och den låter lite. Har mätt lite i lådan och funderar på att köpa en Scythe Shuriken;

https://www.prisjakt...kt.php?e=311448

denna kommer antagligen inte att passa om man inte tar ut "plåtkorgen" för DVD och hårddisk (som är väldigt lätt att montera i/ur), nu kommer jag inte köra med vare sig 3.5" disk (kör USB sticka idag) eller DVD och om jag investerar i en 2.5" SSD längre fram så får jag bygga en egen fästanordning för den då.

Redigerat av Unregistered55ace4d8, 18 juni 2009 - 11:44.


#19

Postad 20 juni 2009 - 14:09

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Lite mer info om min setup, mätt strömförbrukningen;

Startup - peakar på 76W
Idle i XBMC Live 58W
1080P/720P/DVD ISO/MP3/FLAC uppspelning 58W där också

DVD .img i RAR format ökade inte som jag trodde utan låg även den på ungefär 58W (pendlade mellan 57-60W)

Då har jag aktiverat Speedstep och CPU ligger på 1200MHz.

Är Idle värdet normalt?

#20

Postad 23 juni 2009 - 07:36

ranzor
  • ranzor
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hur går det med bygget? har du fått ner ljudnivån på burken eller låter den mycket?

#21

Postad 23 juni 2009 - 14:50

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Hur går det med bygget? har du fått ner ljudnivån på burken eller låter den mycket?


Recension uppgradering:

Extremt tyst, man måste lägga örat intill för att höra något! Jag har byggt tysta PCs tidigare men ingen så tyst som denna!

Temperaturen är mycket bra trots att fläktarna går på låga varv, under 40 grader på både CPU och moderkort.

Strömförbrukningen :

picoPSU-120 Asus orginal 200w

Avstängd 4w* 16w*

Idle 42w 58w

Load 45w 58w

Peak/start 57w 76w

*Min wattmätare är inte helt exakt vid låga watt.

USB minnet då, märket ingen större skillnad på hastighet men har numera väldigt mycket utrymme för XBMCs bibliteksdatabas.

Kolla byggbilderna i mitt galleri.

#22

Postad 23 juni 2009 - 16:51

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Bytte själv bara ut intels orginalfläkt till denna Arctic GT och det blev sjukt mycket bättre. Nu tänker jag inte på att den går längre förutom hårddiskens knackande lite då och då.

#23

Postad 24 juni 2009 - 20:03

Higgs
  • Higgs
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Bytte själv bara ut intels orginalfläkt till denna Arctic GT och det blev sjukt mycket bättre. Nu tänker jag inte på att den går längre förutom hårddiskens knackande lite då och då.


Kör du med nätagget som följer med och en hårddisk i? Vore tacksam om du angav vilka komponenter du har samt beskrev ljudnivån.

Är intresserad av ett sånt bygge men vill inte byta ut nätagget och köra utan hårddisk i. Låter det för mycket med standard-nätagg och hårddisk så lutar det åt en Asrock ION 330 istället.

#24

Postad 25 juni 2009 - 14:42

gladroger
  • gladroger
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag har i princip samma setup som dig med pundit chassit, men jag får inte XBMC Live att fungera. Blir bara svart skärm till slut.

Gjorde du något speciellt?

#25

Postad 25 juni 2009 - 16:59

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Jag har i princip samma setup som dig med pundit chassit, men jag får inte XBMC Live att fungera. Blir bara svart skärm till slut.

Gjorde du något speciellt?


Innan jag bootade xbmc live på usb sticka så ändrade jag i bios att grafikortet alltid skall ha 512mb minne. Annars så inget speciellt förutom lite handpåläggning för optisk ljud och för att väcka från viloläge med fjärren.

#26

Postad 25 juni 2009 - 18:35

nydan
  • nydan
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Blev riktigt sugen på att beställa något liknande som ni köpt efter att ha läst denna tråd :) men har dock en fundering. Hur funkar det om man skulle vilja sätta in ett grafikkort i denna burk? finns det plats för t.ex. ett 4670?

MVH Mattias

#27

Postad 28 juni 2009 - 15:49

TobbLas
  • TobbLas
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Även jag är sugen på en liknande uppsättning, jag har dock ett par frågor.

Går det att få av foten på chassit om man skulle vilja ha den liggandes?

Vad får ni för temp på hårddisken, kylningen verkar aningen begränsad?

Förslag på andra cpu-kylare som får plats om man vill ha 5,25/3,5-buren kvar?

/Tobbe

#28

Postad 29 juni 2009 - 05:44

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Även jag är sugen på en liknande uppsättning, jag har dock ett par frågor.

Går det att få av foten på chassit om man skulle vilja ha den liggandes?

Vad får ni för temp på hårddisken, kylningen verkar aningen begränsad?

Förslag på andra cpu-kylare som får plats om man vill ha 5,25/3,5-buren kvar?

/Tobbe


Ja det är enkelt att ta av foten.

Har ingen hårddisk, kör USB sticka så tyvärr har jag inget svar där-

Längre upp i tråden finns ett par tips.

#29

Postad 29 juni 2009 - 10:52

d3ZA
  • d3ZA
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hur var det med medföljande fjärr är det bara å glömma den till xbmc i ubuntu?

#30

Postad 29 juni 2009 - 15:29

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Japp, för tillfället iallafall.

#31

Postad 30 juni 2009 - 14:25

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Hur var det med medföljande fjärr är det bara å glömma den till xbmc i ubuntu?


Det är IR-mottagaren som inte fungerar, själva fjärren funkar riktigt bra. Ett tips är att köpa Biltemas fjärr med IR-mottagare för 99kr om man är ute efter en extern IR-mottagare. Har inte den själv men har fått tipset från ett par olika håll så det är helt klart värt att testa.

#32

Postad 30 juni 2009 - 21:04

rohed
  • rohed
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Det är IR-mottagaren som inte fungerar, själva fjärren funkar riktigt bra. Ett tips är att köpa Biltemas fjärr med IR-mottagare för 99kr om man är ute efter en extern IR-mottagare. Har inte den själv men har fått tipset från ett par olika håll så det är helt klart värt att testa.

Betyder det att du fick igång allt med Microsofts mottagare?
Jag sitter i samma båt med en ny pundit med xbmc (ubuntu) och en ir-mottagare som jag inte får igång.
Skulle vara jätteglad om jag kunde lösa det på något sätt.

/Robin

#33

Postad 30 juni 2009 - 21:20

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Annars funkar en sån här kanon out of the box HP ir blaster

#34

Postad 30 juni 2009 - 23:01

rohed
  • rohed
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Annars funkar en sån här kanon out of the box HP ir blaster

Den verkar lovande. 9 + 8 USD var ju inte så farligt heller. Kommer jag billigare undan i Sverige tro?
Får åka och kika på biltemas variant.

#35

Postad 01 juli 2009 - 11:49

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Ni som kör XBMC Live, får ni igång XBMC via fjärren från viloläge? För mig funkar det bara ibland... tips mottages tacksamt!

Edit: Har en Logitech Harmony One fjärr som jag tror kan vara orsak till en del strul...

Redigerat av Unregistered55ace4d8, 04 juli 2009 - 08:20.


#36

Postad 03 juli 2009 - 10:14

gladroger
  • gladroger
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag får inte ens igång XBMC Live på den här burken, det slutar med svart skärm. Har installerat 185 nvidia drivarna i ison också, men samma resultat.

Så jag har installerat Ubuntu osv, det var en resa jobbigt att få igång det optiska ljudet och 1080p 60hz, speciellt när min tv ATEC 47 ger ut en dålig EDID

Redigerat av gladroger, 03 juli 2009 - 10:15.


#37

Postad 03 juli 2009 - 11:26

rohed
  • rohed
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Jag fick av någon anledning inte XBMC att funka efter att jag lagt in för biltemafjärren i config-filen. Vet inte vad det var och funkade inte ens om jag avinstallerade och installerade igen.
Testar just nu med Windows och XBMC istället för att kunna installera biltemafjärrens drivrutiner men det funkar ändå inte som jag vill. Att det ska vara så svårt att få ordning på en fjärrkontroll. Jag har inte ens börjat programmera min harmony 525 ännu. =)
Är det någon som har lite input på vad jag kan göra? Egentligen kvittar det för mig vilket OS jag kör bara jag kan få igång spotify på det.
Borde inte den inbyggda IR-mottagaren funka i Windows? Den verkar död och dyker inte ens upp bland hårdvaran.

#38

Postad 08 juli 2009 - 15:06

bzkt
  • bzkt
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Imponerande och inspirerande, blir riktig sugen på att bygga ihop en sån här. En fråga bara, finns det plats att trycka in en hårddisk i den?

#39

Postad 08 juli 2009 - 17:44

rohed
  • rohed
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Imponerande och inspirerande, blir riktig sugen på att bygga ihop en sån här. En fråga bara, finns det plats att trycka in en hårddisk i den?


Menar du utöver den 5,25" och den 3,5" plats som finns från början så är det nog kört.
Vill du rationalisera bort DVD-spelare så får du i 2 st 3,5" vilket jag tycker är helt ok.
Jag kör med en WD 500gb 3,5" och en DVD för att kunna läsa våra filmer som ännu inte finns på hårddisken.

/Robin

#40

Postad 09 juli 2009 - 16:49

TobbLas
  • TobbLas
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
rohed, vad får du för temp på hårddisken?

Jag är lite orolig att den ska bli för varm med tanke på den begränsade kylningen...

/Tobbe

#41

Postad 10 juli 2009 - 16:44

rohed
  • rohed
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

rohed, vad får du för temp på hårddisken?

Jag är lite orolig att den ska bli för varm med tanke på den begränsade kylningen...

/Tobbe


Ingen aning. Det är inget jag kollat. Litar på att cpu-fläkten går i gång när den känner att det blir varmt.
Kan kolla tempen på hårddisken (var för man det i ubuntu) när jag kommer hem från semestern (läs söndag kväll).
Sitter och funderar på om jag ska köpa bluetooth-adapter och köra Apple Wireless Keyboard eller köpa ett helt nytt trådlöst tangentbord till den. Känns onödigt att inte använda mitt Apple-bord alls egentligen.

#42

Postad 11 juli 2009 - 14:40

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Ingen aning. Det är inget jag kollat. Litar på att cpu-fläkten går i gång när den känner att det blir varmt.
Kan kolla tempen på hårddisken (var för man det i ubuntu) när jag kommer hem från semestern (läs söndag kväll).
Sitter och funderar på om jag ska köpa bluetooth-adapter och köra Apple Wireless Keyboard eller köpa ett helt nytt trådlöst tangentbord till den. Känns onödigt att inte använda mitt Apple-bord alls egentligen.

Använd hddtemp:

apt-get install hddtemp
sudo hddtemp /dev/sd?

Kan även vara annan enhet än "/dev/sd?", t.ex. om du har IDE eller raid.

/ Pär

#43

Postad 11 juli 2009 - 21:56

rohed
  • rohed
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Jag kör SATA. Hittade inte IDE i den Pundit jag har. Det stod att det skulle finnas men hittade den ändå inte. Letade en bra stund på moderkortet.

Tack!

#44

Postad 13 juli 2009 - 21:48

rohed
  • rohed
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Tempen på hårddisken är 47 grader efter 7 h idlande och 3 h filmtittande.

#45

Postad 14 juli 2009 - 08:46

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Jag kör SATA. Hittade inte IDE i den Pundit jag har. Det stod att det skulle finnas men hittade den ändå inte. Letade en bra stund på moderkortet.

Tack!


Om du har en Asus Pundit P4-P5N9300 så har den inga IDE anslutningar på moderkortet.

#46

Postad 14 juli 2009 - 11:23

TobbLas
  • TobbLas
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Tempen på hårddisken är 47 grader efter 7 h idlande och 3 h filmtittande.


Tackar för svaret. Känns nästan som att tempen är lite hög, eller vad säger ni andra? Det kanske inte är något att oroa sig över?
I min stationära dator ligger tempen på hårddiskarna runt 30 grader, vilket känns mer "lagom".

/Tobbe

#47

Postad 15 juli 2009 - 09:10

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Tackar för svaret. Känns nästan som att tempen är lite hög, eller vad säger ni andra? Det kanske inte är något att oroa sig över?
I min stationära dator ligger tempen på hårddiskarna runt 30 grader, vilket känns mer "lagom".

/Tobbe


47 grader är inte farligt för en disk, de är konstruerade för att klara högre temperaturer än så.

#48

Postad 16 juli 2009 - 00:45

TobbLas
  • TobbLas
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

47 grader är inte farligt för en disk, de är konstruerade för att klara högre temperaturer än så.


Tack för svaret. Blir antagligen en sån här konfiguration, ser inga direkta alternativ. Skulle i så fall vara en ASRock Nettop ION 330.
Jag återkommer med en eventuell recension om/när jag har beställt och fått prylarna. Kan även hända att jag testar att köra via usb-minne.

/Tobbe

#49

Postad 17 juli 2009 - 13:03

MikeSkip
  • MikeSkip
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Hej,
Har läst tråden och har några frågor ASUS Pundit chassit och HTPCn som sådan.

Jag har noterat att alla kör typ ubuntu eller liknande. Skulle det funka med Vista HP eller WIN7 RC?

Är det någon som kört den med windows och har någon feedback att ge?

Om jag fattat det rätt så behöver jag bara köpa ram, cpu och HD sen är det klart?

Kan man ha den liggande?

Kollade även in modellen ASUS Pundit P3-P5G43 den har intelgrafik GMA X4500 Dynamic Video Memory Technology 5.0, vilken av dessa två chassin är att föredra? Är GeForce 9300 bättre än intel grafiken?

MVH
Micke

Redigerat av MikeSkip, 17 juli 2009 - 13:08.


#50

Postad 17 juli 2009 - 15:31

Unregisteredfb5f22ff
  • Unregisteredfb5f22ff
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Jag har precis fått hem grejerna och köpte med en Samsung SpinPoint F1. Upptäckte precis att det inte finns någon SATA-ström utan endast till IDE ? Har jag missat den? Finns det adapter eller är jag körd?

EDIT: Fanns visst en omkopplare, jag som missat den i all hast <_<

Redigerat av Unregisteredfb5f22ff, 17 juli 2009 - 15:36.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.