Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med placering ac 7.1 -system!

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 June 2009 - 08:37

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Är på väg att byta förstärkare, till en onkyo 605 (visst kör väl den med 7.1?)

rummets mått är ca 2.4 x 2.6m (utan "störande" föremål på väggarna..

i dagsläget har jag smällt upp 4st pioneer-högtalare, i princip en i "varje hörn" i rummet,
nu har jag införskaffat lite mindre pioneer-högtalare (4st) som jag tänkte sätta upp också..

det är inga kraftiga högtalare, men tror dessa skulle fungera med tanke på rummets lilla yta?

men finns det några regler när man sätter upp fler högtalare för att nyttja 7.1 -ljudet?

något jag bör tänka på för att få en ultimat ljudupplevelse?
skall de fästas i taket? på väggen? bakom de nuvarande högtalarna, framför, eller helt enkelt ovanför?

tacksam för tips!

//najkks

Postad 21 June 2009 - 09:01

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
http://www.thx.com/h...peakers/71.html

här kan du nog hitta det mesta du behöver veta.

Postad 21 June 2009 - 09:52

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

http://www.thx.com/h...peakers/71.html

här kan du nog hitta det mesta du behöver veta.

tackar, skall lusläsa sidan strax..

glömde en liten grej bara, bakre väggen är endast tjocka draperier, för att dölja elektronik, film m.m.

jag har alltså ingen "fästes-möjlighet" på den bakre väggen alls.. de fyra redan utplacerade högtalarna sitter i "kryss-vinkel" från väggen, dvs de har en vinkel så att de pekar snett in mot "lyssnings-ytan med fåtöljerna".

har för mig att vissa placerar upp 2 x 2 högtalare på sidoväggarna mellan de befintliga högtalarna?

måste försöka få till en bild så man bättre kan se....

//najkks

Postad 21 June 2009 - 09:55

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Är de högtalare dom du har uppe idag golvhögtalare eller måste de också skruvas upp?
Sen skrev du att du hade fyra nu och köpt till 4 små. = 8 högtalare???

Postad 21 June 2009 - 10:01

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Är de högtalare dom du har uppe idag golvhögtalare eller måste de också skruvas upp?
Sen skrev du att du hade fyra nu och köpt till 4 små. = 8 högtalare???

de nuvarande är egentligen "stativ-högtalare" men jag har tagit bort foten och gjort en fästesanordning för dem, vinkeln på dem är alltså diagonalt ut mot sittplatserna

sedan köpte jag på mig, billigt, ett system med 4st till högtalare (i ett surround-system-paket)
men jag antar att jag kan ta några av dessa till mitt nuvarande 7.1 -system?

dessa "nya" högtalare har fästesanordning på baksidan för vägg, de är inte tunga, kanske 1kg /st (pioneer)

enligt thx så bör jag ha dessa två "längst bak" i rummet, placerade tätt intill på väggen..

detta går alltså inte i och med att denna vägg endast är gjord av tjocka draperier..

har fixat en skiss på hur rummet ser ut - men hur katten får jag in bilden här i diskussionen??

//najkks

Postad 21 June 2009 - 10:04

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Placera stativhögtalarna på stativ i front och där bak, sen en liten som center och sedan en liten på var sida om där du sitter.

Postad 21 June 2009 - 10:09

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Placera stativhögtalarna på stativ i front och där bak, sen en liten som center och sedan en liten på var sida om där du sitter.

körde först med stativ.. men problemet var att foten var ca. 35cm i diameter..

liggfåtöljerna i rummet är ca 75cm breda, dvs 75 x 2 = 150cm,
dessutom kör jag ett litet snacks-bord emellan som även detta tar upp 40cm, totalt alltså 190cm

har mätt rummet nyss, totala bredden är inte mer än 235cm..

detta gör att stativfoten tar upp alldeles för mycket plats,
måste kunna ta mig runt fåtöljerna för att nå elektronik och film m.m.

därav monterade jag dem med vinkel på väggen, så att de är "vridbara"

liggfåtöljerna har en längd av ca. 185cm

mina nuvarande 4st högtalare är placerade -2st strax snett bakom "huvudgaveln",
och -2st snett nedanför "fotgaveln", ska jag sätta upp 1st "extrahögtalare" mellan dessa på varje sida?

då kommer den nyuppsatta högtalaren ganska precis i "öronhöjd" när man kollar film..

//najkks

Redigerat av Unregisterededb978dd, 21 June 2009 - 10:14.

Postad 21 June 2009 - 10:13

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Ifall det inte går att placera bakhögtalarna på något annat sätt så får du köra på ditt sätt. Sidohögtalarna måste placeras över öronhöjd och är de inte dipoler så hade jag rekommenderat att vinkla dem lite neråt men inte direkt mot öronen. Pga placeringarna av högtalarna så tror jag tyvärr inte att du kommer att få ut så pass mycket mer av fler högtalare, dock är ju en center ett måste. Men prova dig fram och se ifall det blir bättre.

Postad 21 June 2009 - 10:21

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Ifall det inte går att placera bakhögtalarna på något annat sätt så får du köra på ditt sätt. Sidohögtalarna måste placeras över öronhöjd och är de inte dipoler så hade jag rekommenderat att vinkla dem lite neråt men inte direkt mot öronen. Pga placeringarna av högtalarna så tror jag tyvärr inte att du kommer att få ut så pass mycket mer av fler högtalare, dock är ju en center ett måste. Men prova dig fram och se ifall det blir bättre.

Kollade ditt album, har du dessa "extra surround" placerade längst bak på bakre väggen?
eller är det de högtalare som du har placerade på sidoväggarna vid främre stolsraden?

dipoler? hur kollar jag upp om de är det? (de var relativt billiga...)
dvs. om de inte är dipoler, så skall jag vinkla dem så att ljudbilden hamnar snett ovanför huvudet och nedåtvinklat?

center kör jag ju redan.. och den funkar fint..

håller precis på att byta upp mig till en onkyo 605 - från en yamaha rx v661,
men v661an har något som heter nåt i stil med "utökad närvaro-effekt"

i bilderna i instruktionsboken har de då nämligen 4st vanliga högtalare + 4st "extra"
dessa extrahögtalare är placerade ca. 50cm innanför, samt 1.20m ovanför de vanliga huvudhögtalarna

vad är då detta för ljudsystem? v661an har ju även den 7.1...

//najkks

Edit:.. när du skriver bakhögtalarna, menar du de befintliga surround-högtalarna då? (de som sitter strax bakom "huvudgaveln" i dagsläget)

precis som att du menar "de 2st nya högtalarna", när du skriver sidohögtalarna? (de som jag alltså bör placera, en på varsin sidovägg - mellan de 2st andra, men strax ovanför huvudhöjd, snett vinklade nedåt över huvudet?)

Redigerat av Unregisterededb978dd, 21 June 2009 - 10:28.

Postad 21 June 2009 - 10:31

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
De högtalarna som jag där bak är surround-bak och de på sidorna är de som är surround (alltså de som kopplas in ifall man inte har två extra bak). Har dina högtalare membran på sidorna eller bara på fronten? Har den inte på sidorna är den inte en dipol.

Yamaha har ett eget sätt att framställa mer närvaro genom placering av fler högtalare så att man ska kunna få höjdkänsla tex när det regnar så ska det komma uppifrån och ner.

Behåll din placering av dina nuvarande högtalare, då det ju inte går att ställa på något annat sätt. Och sedan placerar du de nya högtalarna mellan front och bak högtalarna en bit upp på väggen.

Redigerat av THXcht, 21 June 2009 - 10:34.

Postad 21 June 2009 - 10:35

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

De högtalarna som jag där bak är surround-bak och de på sidorna är de som är surround (alltså de som kopplas in ifall man inte har två extra bak). Har dina högtalare membran på sidorna eller bara på fronten? Har den inte på sidorna är den inte en dipol.

Yamaha har ett eget sätt att framställa mer närvaro genom placering av fler högtalare så att man ska kunna få höjdkänsla tex när det regnar så ska det komma uppifrån och ner.

Okej.. nu är jag med!

men i 7.1 system så nyttjas väl både högtalarna bak, samt de du satt upp på sidoväggarna(?)
jag menar.. de nyttjas allihopa när du kör film med 7.1 -systemet ikopplat?

men jag låter mina befintligt uppsatta "stativ-högtalare" fortsätta vara surround och frontar då?
precis som de är kopplade idag? men jag sätter dessa nya högtalare på väggen mellan de befintliga alltså?

nope.. de har endast fram.. ja membran alltså, inte proffsgrejer här inte :D

//najkks

Postad 21 June 2009 - 10:38

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0

har fixat en skiss på hur rummet ser ut - men hur katten får jag in bilden här i diskussionen??

//najkks

Tryck på svara och sedan finns det ett alternativ (bifogade filer) där du kan lägga in bild (finns inte under snabbsvar...)

Okej.. nu är jag med!

men i 7.1 system så nyttjas väl både högtalarna bak, samt de du satt upp på sidoväggarna(?)
jag menar.. de nyttjas allihopa när du kör film med 7.1 -systemet ikopplat?

men jag låter mina befintligt uppsatta "stativ-högtalare" fortsätta vara surround och frontar då?
precis som de är kopplade idag? men jag sätter dessa nya högtalare på väggen mellan de befintliga alltså?

nope.. de har endast fram.. ja membran alltså, inte proffsgrejer här inte :D

//najkks

Sätter du de nya högtalarna mellan front och bak så ska de befintliga bakhögtalarna sättas in som surround-back på din förstärkare och de nya som surround. Placerar du däremot de nya högtalarna mellan dina bakhögtalare så ska dina nuvarande stå kvar som surround och de nya ska då vara surround-back.

Postad 21 June 2009 - 10:47

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Tryck på svara och sedan finns det ett alternativ (bifogade filer) där du kan lägga in bild (finns inte under snabbsvar...)

Sätter du de nya högtalarna mellan front och bak så ska de befintliga bakhögtalarna sättas in som surround-back på din förstärkare och de nya som surround. Placerar du däremot de nya högtalarna mellan dina bakhögtalare så ska dina nuvarande stå kvar som surround och de nya ska då vara surround-back.

Aha, okej.. innebär alltså att med min nuvarande placering, samt nyuppsättning av dessa nya högtalare mellan befintlig front och bakhögtalare - så kommer jag få ändra ljudbilden?

mina nuvarande surround kommer då att bli "bakre surround" (eller extra surround, eller vad det kallas)
samt de nyuppsatta "nya" högtalarna kommer att bli vad de nuvarande är - dvs. surround-högtalare?

påverkar det något att de nya är så små?
jag menar, de jag kör nu är ju dels mycket större, dels sitter de placerade mycket längre ned!

mina två frontar, "rör-modell" är ju ca. 70cm höga och börjar 10cm från golvet,
de nuvarande surround är likadana och sitter med samma höjdplacering..

så om jag sätter upp de två "nya" på sidoväggen, över huvudhöjd med sned vinkel nedåt,
kommer det bli bättre eller sämre, med tanke på att frontarna sitter så pass mycket lägre ned?

//najkks

Redigerat av Unregisterededb978dd, 21 June 2009 - 10:47.

Postad 21 June 2009 - 10:48

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Du får prova dig fram till om det blir bättre. Det är ju inte ett jättestort rum du har så jag är inte säker på hur pass mycket det kommer att ge i förbättrad surroundkänsla. Men lycka till...

Postad 21 June 2009 - 10:56

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Du får prova dig fram till om det blir bättre. Det är ju inte ett jättestort rum du har så jag är inte säker på hur pass mycket det kommer att ge i förbättrad surroundkänsla. Men lycka till...

Sant, det finns ju en del begränsningar,
visst finns det "zon 2" även på onkyo 605 har jag läst - är det där jag pluggar in de nya extrahögtalarna?

//najkks

Edit:.. nu kom jag på en idé..

thx rekomenderar ju att man placerar de "bakre surround" tillsammans på den bakre väggen,
kan jag då inte sätta dessa tillsammans i taket bakom stolarna - men vinkel snett nedåt?

då kommer de sitta placerade ungefär 10cm. bakom stolarna och ca. 1.5m upp i taket..

de har inte dipol, som du skrev om, så bör de väl ändå ha viss vinkel ned mot öronen?
samtidigt som jag skulle kunna placera dem "tätt ihop",

detta skulle också underlätta en massa herrans kabeldragning m.m.

men kommer det funka??

Redigerat av Unregisterededb978dd, 21 June 2009 - 13:03.

Postad 21 June 2009 - 14:21

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Det kommer att funka, troligtvis bättre än att placera på sidoväggen...

Postad 21 June 2009 - 14:28

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Det kommer att funka, troligtvis bättre än att placera på sidoväggen...

Jag sa för mycket... det går inte, draperiet ligger i princip tätt an mot fåtöljerna bakom..

det är 2st fåtöljer "liggmodell", rummet är 235cm brett, fåtöljerna ca 75cm breda,
de står ungefär 20cm från varsin sidovägg - har ca. 45cm emellan dem i dagsläget

jag skulle iofs. kunna flytta fram dem ytterligare 15cm i rummets mitt..

men.. skulle det fungera att montera 2st av dessa "bakre" surround på stativ, (pioneer s-cr50 heter de)
och ställa dem tätt ihop precis bakom liggfåtöljerna? - ungefär 15cm bakom dem dvs.

då hamnar de bakre högtalarna ungefär 25cm bakom de nuvarande surroundhögtalarna längdmässigt,
men betydligt längre från om man räknar bredd på rummet - kanske 45 - 55cm från.

frågan är ju då - vilken höjd ska jag montera de bakre på? (i öron-höjd, eller ännu högre?)

samt.. skall jag placera dem så de står tätt ihop bakom - men Mellan - de två fåtöljerna,
eller skall jag ha dem var för sig - och placera dem precis bakom ryggstödet på varsin fåtölj?

//najkks

Redigerat av Unregisterededb978dd, 21 June 2009 - 14:36.

Postad 21 June 2009 - 14:51

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Placera dem lite över öronhöjd typ 20 cm och med 30cm mellanrum. I stärkaren (ifall det går) får du sedan ställa in att bakkanalerna är 0-30cm mellan varandra så att ljudet sprids rätt. Sätter du dem var för sig bakom vardera fåtölj så kommer det nog bli svårt att kunna utnyttja dem fullt ut för båda fåtöljerna.

Postad 21 June 2009 - 15:09

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Placera dem lite över öronhöjd typ 20 cm och med 30cm mellanrum. I stärkaren (ifall det går) får du sedan ställa in att bakkanalerna är 0-30cm mellan varandra så att ljudet sprids rätt. Sätter du dem var för sig bakom vardera fåtölj så kommer det nog bli svårt att kunna utnyttja dem fullt ut för båda fåtöljerna.

kanontips, tack så mycket! det måste ju bara gå att reglera sånt i onkyo 605an?

så alltså, 20cm över öronhöjd, ca 15cm bakom fåtöljerna, med 30cm mellan bägge högtalarna?

dessa skall sedan kopplas in i vad som brukar heta "zon 2" ?

//najkks

Postad 21 June 2009 - 17:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

kanontips, tack så mycket! det måste ju bara gå att reglera sånt i onkyo 605an?

så alltså, 20cm över öronhöjd, ca 15cm bakom fåtöljerna, med 30cm mellan bägge högtalarna?

dessa skall sedan kopplas in i vad som brukar heta "zon 2" ?

//najkks

Jag har bytt plats på mina dipoler och mina mellansurrar. THX rekommenderar ju att ha dipolerna på långväggen och vanliga bak, men jag kunde inte lösa det på något smidigt sätt. Ibland får man helt enkelt kompromissa lite..
Kolla mitt galleri så får du se.

Postad 21 June 2009 - 17:15

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Jag har bytt plats på mina dipoler och mina mellansurrar. THX rekommenderar ju att ha dipolerna på långväggen och vanliga bak, men jag kunde inte lösa det på något smidigt sätt. Ibland får man helt enkelt kompromissa lite..
Kolla mitt galleri så får du se.

Inte ett problem för mig, har inte dipoler som högtalare, budget här :)
men jag förstår ju poängen med att ha dipoler på långsidorna av rummet..

Ser att du kör 2st som bakre surround, samt två stycken extra frontar högre upp på väggen?

har själv 4st högtalare över, mindre pioneer, tänkte nyttja 2st av dessa som bakre surround..
men finns det någon anledning för min del att även nyttja de andra två i fronten på bion?

//najkks

Postad 21 June 2009 - 23:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Inte ett problem för mig, har inte dipoler som högtalare, budget här :D
men jag förstår ju poängen med att ha dipoler på långsidorna av rummet..

Ser att du kör 2st som bakre surround, samt två stycken extra frontar högre upp på väggen?

har själv 4st högtalare över, mindre pioneer, tänkte nyttja 2st av dessa som bakre surround..
men finns det någon anledning för min del att även nyttja de andra två i fronten på bion?

//najkks

Nja.. Jag kör en Yamaha DSP-Z11. På den finns det utgångar till 11 högtalare. Dom två över frontarna och dom uppe i hörnen bak spelar helt eget ljud. Det blir konstigt att koppla in fler än just 7 högtalare om du har en 7.1-stärkare.
Sen finns det många som hävdar att fyra surrar bak är ett minimum för att få rätt bredd i ljudet. Kör du två fram, två mellan, två bak och en center så kommer det räcka gott. Då får du en högtalare över, och den kan du ha i reserv ifall någon pajar. :)
Men jag tycker inte att du ska köra någon liten billig högtalare som center. Centern förmedlar så väldigt mycket ljud i film, så den kan gärna vara ganska stor..

Redigerat av Bakerman, 21 June 2009 - 23:08.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.