Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Framtidssäkert" ljudformat

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 June 2009 - 11:47

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Hej.

Det finns säkert diskussioner om detta ämne i många andra trådar, men jag fann ingen med en huvudrubrik som ledde direkt till detta ämne.

Det jag funderar på är vilket filformat som är mest hållbart för framtida bruk. Skall man föra över analoga inspelningar till digitalt format, så är det ju en fördel om man kan lyssna på dem även om några år.

Jag tror lite på gamla *.wav(tar tyvärr lite väl stor plats) och *.flac, men inte så mycket på ljudförstörande format, som *.mp3. Att föra över till gamla CD-skivor är kanske fortfarande tämligen framtidssäkert...

Vilka ljudformat tror ni kommer att hålla längst?

Postad 23 June 2009 - 12:05

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Lär nog inte spela så stor roll vad du väljer för filformat så länge det är lossless, konverterar du till flac idag och något annat losslessformat blir viktigast i framtiden så lär säkert någon skriva ett program så du kan konvertera om din flac till det nya formatet, flac lär ju inte heller dö ut även om ett nytt format tar över, tillverkare av nya uppspelare tar sällan bort ett format, de lägger bara till det nya.

Postad 23 June 2009 - 12:06

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Vinyl :(

Skämt åsido så tror jag inte formatet spelar så stor roll sålänge det är lossless. Program att konvertera till andra format kommer väl alltid att finnas?
Jag skulle satsat på wav då hårddisk är billigt.

Edit: Hoppsan, Goldstar han före...

Redigerat av Unregistered1593, 23 June 2009 - 12:08.

Postad 23 June 2009 - 12:08

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Exakt så. Om du sparar i flac så kan du senare konvertera till vilket format som helst utan förlust. Det är alltså helt framtidssäkert. Varför skulle du inte kunna spela flac om några år? Det är inte precis som att alla program som kan spela det idag skulle försvinna eller program helt plötsligt skulle sluta att ta flac. Dessutom vore det ju som sagt ytterst märkvärdigt om det inte kom någon program som kunde konvertera flac till whatever-nytt-format som kan tänkas uppstå iaf innan flac slutar stödjas.

EDIT: varför .wav när flac gör samma sak till mindre utrymme? Diskar må vara billiga, men ändå inte gratis =)

Redigerat av Se_BBB_e, 23 June 2009 - 12:09.

Postad 23 June 2009 - 12:29

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Tack för alla snabba svar. :(

Jo. Flac är det som jag tror mest på. Även om hårddiskar är billiga, så ser jag inte dem som framtidssäkra(kan gå sönder, fel på filsystemet, etc). I det här fallet tror jag på att använda livrem, hängslen och fallskärm. Det handlar liksom om gamla inspelningar som inte går att få tag på.

Mitt tänk: flac på hårddisk - och extra säkerhetskopiering på Blu-rayskivor, typ. Hmmm, skulle nog vilja ha i Wave-formatet också, förstår inte själv riktigt varför...

Det blir nog så att man, hur man än gör, kommer att få konvertera och konvertera till nya format...

Redigerat av Tompa123, 26 June 2009 - 22:56.

Postad 23 June 2009 - 22:51

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Det gäller att du rippar musiken på ett bra sätt, om det skall vara lönt att spara till ålderdomen och barnbarnen så att säga... Fast troligen kommer musiken i framtiden att säljas i något losslessformat, vilket förmodligen gör rippning och lagring mindre kritiskt (ifall något var av sämre kvalité eller försvann går det ju att fixa enkelt - köp nytt...).

Postad 26 June 2009 - 09:53

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Själv kör jag gärna på "Apple Lossless" eftersom det för mig är som "FLAC" bara att det går att spela på all min utrustning inkl iPods.

Men eftersom det är lossless format vi talar om så spelar det egentligen ingen roll viket du väljer eftersom att du alltid kan konvertera mellan utan förlust.

Ok, så om några år kommer något nytt lossless som filerna kanske blir 10% eller något av orginal men du lagarar allt i FLAC eller Apple Lossless så vad gör du? Jo du kör en batch konvertering som får stå i 24h eller något sen är du mordern :)

Så bottom line är helt enkelt att det egentligen inte spelar roll vad för lossless du kör så välj ett som passar dig.

Postad 26 June 2009 - 11:08

keyah
  • keyah
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
FLAC och ett vettigt hårddisksystem med någon form av RAID bör ju vara nog. Sen känns det ju aldrig fel med en "riktig" fysisk kopia heller.

Postad 28 June 2009 - 10:32

eklöf
  • eklöf
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Valfri lossless är nog the way to go. Ta FLAC för det är ju fritt och välbeprövat.

Postad 15 July 2009 - 00:14

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Valfri lossless är nog the way to go. Ta FLAC för det är ju fritt och välbeprövat.

Det var ju jag som startade tråden, så då tycker jag att jag faktiskt borde avge mitt beslut ocskå.

Beslutet blev inte helt oväntat: flac.

Sen ett litet tillägg. Nytt är inte alltid bättre än "gamla godingar". Inte heller någon jättehit att ersätta gamla inspelningar med nya, när det faktiskt är jag själv som sjunger på några av dem. Berättar inte mer än så. :(

Redigerat av Tompa123, 15 July 2009 - 00:15.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.