Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Första projektorn, tacksam för hjälp

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 June 2009 - 15:15

Royen
  • Royen
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hejsan, jag ska som sagt investera i en projektor för första gången, jag har dock väldigt svårt att komma fram till något avgörande beslut.

Budget är tyvärr inte mycket att skryta med, men runt 7-10k är väl planerat att lägga.

Mina förutsättningar i tv-rummet är inte särskilt bra, med vita väggar, vit tak och två fönster på ena sidan, dock kan dessa givetvis mörkläggas.

Postad bild

Ungefär sådär ser det ut, soffan kan givetvis förflyttas. Tak höjden är 2.30m

Det jag behöver mest hjälp med är helt enkelt projektorn, jag har förstått att högre ljusstyrka är att föredra i ett så här ljust rum, kanske kombinerat med en duk med lite högre gain faktor än 1.0 för att få bra reflektion mot soffan, tänker jag fel här?

DLP verkar vara den teknik jag ska satsa på med tanke på just ljuset, ska åka och titta på några för att se om jag har problem med regnbågs effekten, det tror jag dock inte.

Med tanke på min budget så har jag tittat runt på begagnade på blocket för att få lite mer för pengarna, är det värt att köpa begagnat eller är projektorn något som borde köpas nytt? Mycket risker inblandat?

Jag ska försöka plocka ut ett par projektorer som jag är intresserad av och länka till dom här under morgondagen, men tills dess så tar jag väldigt gärna emot alla tips på projektorer som borde passa mig och mina förutsättningar som ni kan komma på.

Den ska användas främst för film dock inte HD material i främsta hand, det kanske blir mer framåt men just nu så är det vanliga dvd fi,lmer osv som gäller, kanske lite spelande från Xbox360 och wii.

Någon mer info ni behöver för att kunna råda mig så fråga på, tack på förhand för hjälpen.

Med vänliga hälsningar

Roy

EDIT: Den ska sättas i taket btw.

Redigerat av Royen, 27 June 2009 - 15:19.

Postad 27 June 2009 - 21:08

Unregistered98ebac28
  • Unregistered98ebac28
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Hittar du en mitsubishi hc3100 så får du en väldigt bra dlp ...ansilumen ligger lågt så d kanske inte kan jämförasmed mina förhållanden, jag har min i en källare men d är en suverän bild...har även kört när jag har lyset tänt å d är inga problem

Postad 29 June 2009 - 07:31

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Duk med enbart hög gain är inte att föredra i ett ljust rum med mycket ströljus, ger en blek bild.
Vad du borde sikta på är en duk som reducerar ströljus (kontrasthöjande duk) som t.ex. stewart firehawk,greyhawk men dessa är dyra, sedan finns billigare alternativ.
Alternativa dukar att titta på
Euroscreen ReAct
Euroscreen Grey...
Projecta HomeScreen High Contrast ,
eller så kan du börja med en IKEA Tupplur (vit/vitgrå) rullgardin
finns säkert fler men här är en början.

En projektor som Panasonic PT-AX200 (LCD) med ANSI på 2000 borde fungera hyffsat,
motsvaranda DLP borde vara Infocus X9 (1800 ANSI).

Projektorn bör vara så ljusstark det bara går om du inte kan mörklägga hyffsat.
DLP eller LCD är mest en smaksak båda har sina brister och styrkor.

Redigerat av mikeett, 29 June 2009 - 07:37.

Postad 30 June 2009 - 17:19

Royen
  • Royen
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack så mycket för infon mikeett, då slapp jag i alla fall göra ett misstag direkt, alltså duken. Ska kolla på dom du tipsat om.

Just dom två projektorerna har jag tittat på och jag lutar ganska mycket AX200, mest som sagt med tanke på ljust styrkan, verkar poppa upp rätt ofta på begagnat marknaden också så det kommer nog bli en sådan.

Mörklägga kan jag nog göra bra, det är bara väggarna som jag inte kan göra något åt. Alla fönster och dörrar kan jag stänga till utan problem.

Tack igen o om det är någon som har mer tips så får ni gärna slänga in dom.

//Roy

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.