Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Betonghögtalare bygge

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 June 2009 - 14:59

Tigerpolis
  • Tigerpolis
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag har tröttnat lite på ljudet i mitt rum och sen sticker det i fingrarna efter något att bygga, så jag kom på att ja ska bygga nya högtalare. Golvhögtalare gjutna i cement med mahogny eller liknande trä på toppen och botten.

Postad bild
Något sånt hade jag tänkt. 25cm * 70cm.

Jag behöver inget super ljud så jag vill hålla mig under 2000kr för 4baselement och 2 diskanter. 6.25 basar och 110mm diskanter. Har tittat lite på fynda.se.

Jag hade tänkt att jag skulle gjuta dessa i cement dels för att det blir kul sen så kommer dom att stå fruktansvärt stabilt, och jag gillar ytan.
Hade tänkt att göra en låda och sedan ha ett 220mm pvc rör eller liknande i, så att det blir en fyrkantig låda med måtten 25*25*70, och sedan en rund insida.
Om det där med den runda insidan påverkar ljudkvaliten? Så kan jag ha fyrkantig insida. Vad tror ni?

Är detta helt åt skogen och ska jag göra hela i trä istället eller kan det fungera?

//Sebastian

Redigerat av Tigerpolis, 28 June 2009 - 16:45.

Postad 28 June 2009 - 15:07

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
jag tror det kan bli tufft, men att gjuta högtalare med cement går inte, du menar nog betong hoppas jag..

vela inte till det med en massa olika material, det fungerar inte, vill du ha träfinish, så får du lägga till det när betonglådan är klar, förmodligen så kommer det inte att bli bra, så bemöda dig inte att gjuta runda insidor, men lycka till!

Hoppas jag inte lät för pessemistisk, men det är inte lätt att få till det med betong...

Postad 28 June 2009 - 15:54

Tigerpolis
  • Tigerpolis
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

jag tror det kan bli tufft, men att gjuta högtalare med cement går inte, du menar nog betong hoppas jag..

vela inte till det med en massa olika material, det fungerar inte, vill du ha träfinish, så får du lägga till det när betonglådan är klar, förmodligen så kommer det inte att bli bra, så bemöda dig inte att gjuta runda insidor, men lycka till!

Hoppas jag inte lät för pessemistisk, men det är inte lätt att få till det med betong...

Jaja betong menade jag!
Självklart så ska det inte vara lätt, jag vill ju ha lite utmaning! Men det kanske är bättre att göra fyrkantig insida då?
Jag ska inte ha någon träfinish över hela lådan, utan bara två träplattor i topp och botten för att sluta lådan.

Vad tror ni, ska jag satsa på en bra 6.5a istället för 2st per låda?

/S

Postad 28 June 2009 - 18:30

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Vad tror ni, ska jag satsa på en bra 6.5a istället för 2st per låda?

Definitivt

Postad 30 June 2009 - 13:48

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Det är väl alltid kul att prova nya grejer!?
Glöm inte släppvinklar och att det som inte kommer med i gjutningen blir svårt att få till snyggt efteråt.
Jag brukar pensla lite linolja på formplyfan inne i gjutformen så släpper det lättare.
Om du använder trä eller något annat sugande material i formen så kommer betongen att torka fortare där om du inte plastar eller lackar före.
När betongen brinner olika fort i formen så kan man få sättningar och fula kanter där.

Postad 01 July 2009 - 20:28

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Det är en fördel om diskanten och mellanregistret inte sitter så långt ifrån varandra, utan helst så nära varann som möjligt :)

Postad 01 July 2009 - 21:31

Tigerpolis
  • Tigerpolis
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Det är en fördel om diskanten och mellanregistret inte sitter så långt ifrån varandra, utan helst så nära varann som möjligt :)

Tack för infon :rolleyes:

Postad 08 October 2009 - 14:52

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Jag är inne på samma idé som du. Ska också starta ett högtalarbygge i betong. Jag tycker absolut du ska satsa på en rund insida, lätt att få till med ett rör. Frågan är väl dock hur man lättast gör för att röret lätt ska släppa?? Jag skulle tro att en rund insida påverkar ljudet positivit, rent generellt alltså. Du slipper ju paralella väggar som kan ge upphov till resonans och stående vågor.....

Jag återkommer med mitt bygge senare!

Postad 08 October 2009 - 17:04

Unregistered803f725b
  • Unregistered803f725b
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Här är en som byggt en betonghögtalare med öppen baffel, kanske kan ge nå't tips? http://sweetspotforu...-about1181.html

Postad 08 October 2009 - 19:10

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Frågan är väl dock hur man lättast gör för att röret lätt ska släppa??

Du tar ett rör av papp och eldar upp det när betongen har brunnit klart. :)

Postad 10 March 2011 - 15:56

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Hej!

Är nyfiken på om det byggdes några betonghögtalare? Planerar själv ett projekt med betonghögtalare integrerade i grill (!). Perfekt att ha utomhus på sommaren! :-) Någon som har byggt får mer än gärna lägga upp lite bilder och rader om bygget!

Postad 10 March 2011 - 16:31

jockeee_övik
  • jockeee_övik
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Planerar själv ett projekt med betonghögtalare integrerade i grill (!). Perfekt att ha utomhus på sommaren! :-)

Snacka som partypryl :)

Postad 22 March 2011 - 22:05

snuper
  • snuper
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Grillhögtalarna låter som en helt sjukt grym idé!
Kommit längre i planeringen?

Jag är också inne på att gjuta ett par betonghögtalare.
Någon med idéer eller erfarenhet?

Postad 23 March 2011 - 09:55

BrokenDreams
  • BrokenDreams
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Jag är också inne på att gjuta ett par betonghögtalare.
Någon med idéer eller erfarenhet?

Inga personliga men jag kan alltid tipsa om den här tråden. Tempest X DIY
De högtalarna är visserligen av flytspackel men det bör finnas en del relevant där.

Postad 29 March 2011 - 20:54

Seas
  • Seas
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Håller själv på med diverse gjutna lådor....sei mitt galleri :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.