Olympus Pen E-P1
(Systemkameror)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Olympus Pen E-P1 + 14-42/3,5-5,6
(Systemkameror)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Olympus Pen E-P1 + 17/2,8
(Systemkameror)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Olympus Pen E-P1 + 17/2,8 + 14-42/3,5-5,6
(Systemkameror)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Micro Four Thirds kamera fra Olympus (27 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 29 June 2009 - 19:46
Postad 29 June 2009 - 20:33

Retro som sagt:

Hoppas verkligen att den hittar sina köpare. Borde tilltala många som inte tänkt sig en systemare förut
Postad 29 June 2009 - 21:00
Postad 01 July 2009 - 21:01
Är själv mittemellan.. vet att köper jag en "stor" systemkamera så kommer den inte till användning till den grad som den borde just pga storleken och "besvärligt" att ta med överallt.Tror inte det är de som micro 4/3 riktar sig mot utan de som är mitt emellan
Känner att det hade vart kul med lite bättre möjligheter än Auto a la kompaktkamera samt bättre kvalitet
Postad 01 July 2009 - 21:12
Postad 01 July 2009 - 21:13
kommer säkert i nästa generation, samt inbyggd blixt.Då blir det köp för min delTycker det är tråkigt utan optisk/elektronisk sökare. Vill kunna sätta kameran mot ögat
Postad 02 July 2009 - 16:13
Det får mig att fundera kring när japanphoto.se får hem sina kameror, eftersom de redan gått ut med ett pris på prisjakt...
Redigerat av endumen, 02 July 2009 - 16:13.
Postad 02 July 2009 - 20:42
Vilken ruggigt snygg kamera!!
Någon som hört något om riktpris ännu?
runt 9000:- med 14-42 objektivet.
Postad 03 July 2009 - 07:52
Postad 07 July 2009 - 14:39
Jag väntar dock på vit/silver. Den får de in någon gång nästa vecka. *dregel*
Redigerat av endumen, 07 July 2009 - 14:39.
Postad 13 July 2009 - 12:42
Första intryck jag hann med nu på lunchen;
Wow, vilken kvalitet! Vet inte vad jag ska jämföra med men en vanlig kompakt eller instegs-systemare kan ju slänga sig i väggen på den fronten! Känns verkligen som ett stycke metall man håller i...vilket man gör iofs.
Displayen är ju grym! Har sett att folk klagat på den, men jag undrar vad de jämför med egentligen för jag har inte sett någon bättre display på en kamera. Visst, det är ju ingen HD-tv direkt så det filmade materialet blir ju inte så imponerande på den lilla displayen. Men som sökare funkar den ju alldeles utmärkt.
Det negativa hittills då:
ART-filtren är coola, men oj vad frameraten sjunker på displayen. Det känns som typ 1-2 fps när man har de mer avancerade filtren på vilket gör det ganska svårt att överhuvudtaget ta kort.
Jag har aldrig haft en Olympus innan och knapparna/rattarna till gränssnittet känns lite overkill. Eftersom man både kan snurra på "d-paden" och trycka i riktningarna plus det horisontella hjulet gör att man kan navigera runt på flera olika sätt...vilket känns onödigt krångligt. Förstår inte vitsen med att kunna snurra på d-paden?
Men det är ju petitesser egentligen. Jag är kär i min nya kamera. Längtar hem från jobbet så jag kan pilla mer på den! XD
Postad 24 July 2009 - 16:43
Jag tänkte vad f*n har denna produkten på marknaden att göra mer än hipp- och retro-faktor? Denna kamera kommer vara en parentes bland digitalkamerorna. Om kameran åtminstone kunde haft blixt så kunde jag överlevt att sökare saknas.
Jag funderar vidare på ett bra alternativ till system-kamera och det lutar mer och mer mot Canon Powershot G10. Då får jag i mina ögon en bättre kamera till halva priset mot Pen E-P1 (med blixt och sökare). Eller kanske Nikon CoolPix P6000. Då får man ännu mer pengar över.
Redigerat av Equinoxe, 24 July 2009 - 17:02.
Postad 24 July 2009 - 18:50
Vad det gäller objektiv så finns det endast två som passar denna kamera. Vill man kunna köra fler så är det en adapter som behövs. Vips så blir kameran lika djup som en vanlig systemare. Standardobjektivet är 14-42 mm och ger således 3x zoom, inte något upphetsande jämfört med dagens kompakter.
Hmm jag hitter 5 objektiv, 2 från Olympus och 3 från Panasonic, och fler är på väg.
Kanske är "3x Zoom" inte upphetsande, men bildkvaliteten är en hel del bättre.
Postad 24 July 2009 - 19:29
Jämfört med kompaktkameror som G10 och P6000 har E-P1 en jättesensor, som givetvis gör sitt för bildkvaliteten; förutom allt man kan göra med en systemkamera som E-P1 som man inte kan göra med en kompaktkamera.Jag funderar vidare på ett bra alternativ till system-kamera och det lutar mer och mer mot Canon Powershot G10. Då får jag i mina ögon en bättre kamera till halva priset mot Pen E-P1 (med blixt och sökare). Eller kanske Nikon CoolPix P6000.
Postad 27 July 2009 - 08:12
Postad 27 July 2009 - 10:11
Postad 31 July 2009 - 20:21
Postad 31 July 2009 - 20:27
Dessutom har denna en större sensor...
Postad 31 July 2009 - 21:01
Fy fan va dyr.. och ingen viewfinder? jag förstår inte vad gör denna till något speciellt.. då kan man ju lika gärna ha en kompakt å inte nån fusk system blandat me kompakt..
för att den är nästan lika liten som en kompakt men tar bilder som en mellanklass-systemare. Därför!
Redigerat av endumen, 31 July 2009 - 21:05.
Postad 31 July 2009 - 21:03
Postad 31 July 2009 - 21:21
Någon som vet om Olympus har ytterllgare en mikro 4:3 på G? Har för mig sett att Olympus skulle släppa två st i år, en "Pen" och en mer lik en vanlig liten systemkamera
De har massor av modeller på gång men när de kommer är det ingen som vet.
Postad 31 July 2009 - 21:23
dyr men sjukt cool. hade jag inte redan haft en systemkamera så hade jag köpt den direkt. live view'n är ruggigt tajt och troligen det bästa som släppts på en systemare hittills, så att klara sig utan optisk sökare går nog ganska bra. dessutom verkar fotokvaliten vara väldigt braFy fan va dyr.. och ingen viewfinder? jag förstår inte vad gör denna till något speciellt.. då kan man ju lika gärna ha en kompakt å inte nån fusk system blandat me kompakt..
Postad 01 August 2009 - 07:03
De har massor av modeller på gång men när de kommer är det ingen som vet.
När ryktet om Pen kom så nämdes två kameror under 2009, den första släpptes nu, så det stämde så långt, frågan är om ryktet för den andra också stämmer, har än så länge inte hittat mer än detta:
The second micro four thirds camera from Olympus will be ready for December 2009 and that camera will definitely have EVF.
Postad 01 August 2009 - 10:54
När ryktet om Pen kom så nämdes två kameror under 2009, den första släpptes nu, så det stämde så långt, frågan är om ryktet för den andra också stämmer, har än så länge inte hittat mer än detta:
The second micro four thirds camera from Olympus will be ready for December 2009 and that camera will definitely have EVF.
ja, jag såg en intervju med en kille från Olympus. Han bekräftade en modell som var mer åt systemkamera-hållet, men även att fler modeller i PEN-serien skulle komma. Men inte när.
Postad 01 August 2009 - 15:12
Olympus Pen creator Yoshihisa Maitani, 76, passes away
Postad 06 August 2009 - 21:50
Innan denna hade jag en Leica D-LUX 3 kompakt samt en EOS 10D systemkamera. Systemkameran var för klumpig att släpa med sig överallt, och trots Leicans bildkvalitet och gedigna intryck så kände jag mig låst i handhavandet. Den är trots allt en kompaktkamera.
Min E-P1 hänger nu med överallt och känns inte alls stor att ha med sig. Bildkvaliteten är ren DSLR kvalitet pga den stora bildsensorn. Detta har jag saknat hos de kompakter jag testat och använt.
Denna kamera tilltalade mig och jag köpte den utan att ens sett den på riktigt. Ett lyckat köp blev det dessutom. Tror att den kommer att tilltala många som tvekar att släpa med sig sin systemkamera men vill ha bildkvaliteten från en DSLR.
Blir spännande att se vad Olympus, Panasonic och Leica släpper för optik framöver till micro 4/3 formatet.
Postad 06 August 2009 - 22:17
Har använt min E-P1 nu i tre veckor, beställde den från B&H photovideo i New York så fort den fanns tillgänglig att beställa. Köpte E-P1 med 14-42 optik samt EL-14 blixten. Måste säga att jag är ruskigt nöjd med mitt inköp.
Innan denna hade jag en Leica D-LUX 3 kompakt samt en EOS 10D systemkamera. Systemkameran var för klumpig att släpa med sig överallt, och trots Leicans bildkvalitet och gedigna intryck så kände jag mig låst i handhavandet. Den är trots allt en kompaktkamera.
Min E-P1 hänger nu med överallt och känns inte alls stor att ha med sig. Bildkvaliteten är ren DSLR kvalitet pga den stora bildsensorn. Detta har jag saknat hos de kompakter jag testat och använt.
Denna kamera tilltalade mig och jag köpte den utan att ens sett den på riktigt. Ett lyckat köp blev det dessutom. Tror att den kommer att tilltala många som tvekar att släpa med sig sin systemkamera men vill ha bildkvaliteten från en DSLR.
Blir spännande att se vad Olympus, Panasonic och Leica släpper för optik framöver till micro 4/3 formatet.
kul att du är lika nöjd som jag!
jag köpte dock inte blixten, vad tycker du om den? Presterar den som en inbyggd blixt på en systemkamera eller är den bättre? Jag funderar på om jag ska köpa den eller gå på en mer rejäl blixt... Vad hade du gjort så här i efterhand?
Snygga högtalare btw!
Redigerat av endumen, 06 August 2009 - 22:24.
Postad 07 August 2009 - 08:07
Autofocus speed / accuracy
By far the biggest problem with the E-P1 is it's contrast detect autofocus system, which is not only slower than any SLR, it's slower than many compacts too. Having spent many hours testing different lens/body combinations and different shooting conditions - and comparing it to the Panasonic GH1 - it's obvious that the speed is limited by both the lens and the body, but also by the autofocus algorithms used by the camera's processor (an area Panasonic has worked very hard on). In all the comparisons below the figures are an average of 10 measurements and are purely the time taken to focus (from half-press to focus confirmed).
http://www.dpreview....sep1/page13.asp
Postad 07 August 2009 - 08:17
Postad 08 August 2009 - 11:47
Postad 08 August 2009 - 12:57
Postad 08 August 2009 - 15:38
Nja har svårt att tro det, vill man ha snabb kamera då köper man en riktig systemkamera, för det priset är den ju allt än prisvärd. man kan inte göra en systemkamera i en kompaktkamera chassi.. inte än alla fall till ett bra resultat och prisvärt dessutom.
Den är faktiskt väldigt snabb egentligen jämfört med andra systemkameror. Man måste ju räkna in att den använder live view, och där är ju i princip alla systemare slöa så in i ****.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Micro Four Thirds kamera fra Olympus
10 bilder
640 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?