Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhems grundutbud utan DVB-C (a656a1f)

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 July 2009 - 19:41

KoffeSwe
  • KoffeSwe
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej!

Inhandlade nyligen en Samsung 40A656A1F (från Digiswe). Den är utrustad med DVB-T men ej DVB-C. Ingen CA-modul ikopplad utan bara antennsladd.
Jag bor i ett comhem-hus och allt funkar fint med min gamla 36" tjockTV.

Nu till min fråga: Varför får jag in SVTs digitalutbud men inget mer? 6an, 5an, 3an och alla de andra som går fint på min gamla TV?

Tacksam för svar

Postad 01 July 2009 - 19:45

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Har du fått in digital-tv på tjockisen? Utan box?
Analoga borde du få in på båda men inte ens SVT digitalt, Comhem har bara infokanalen fri

Postad 01 July 2009 - 20:54

KoffeSwe
  • KoffeSwe
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
På den gamla TVn får jag utan problem in de vanliga comhem-kanalerna (1,2,3,4,5,6,MTV osv). Ingen box används då jag bor i ett comhem-hus. På den nya Samsungen går det på fjärren växla mellan TV och digitalTV. När jag gör kanalsökning med digitalTV valt hittar jag 11 kanaler (SVTs urval) och när jag gör sökning med enbart TV valt hittar jag ingenting.

Jag förstår inte vari felet ligger. Har det något att göra med att TVn är importerad? Någon inställning som är fel? Uppdatera firmware?

Någon som har några idéer?

Tack på förhand

Postad 02 July 2009 - 08:46

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0
Alltså, det enda du i ett Comhem-hus kan se utan box, är ju de ANALOGA kanalerna Comhem sänder.

Du ska alltså söka efter ANALOGA kanaler i TVn, och inget annat.

Får du in Digitala kanaler, så är det isåfall via marknätet, och då beror det i sin tur på att din antennkabel läcker, så att din Tv faktiskt (otroligt underligt...) får in de digitala kanaler som sänds i luften via Boxers utbud.
Men det verkar helt osannolikt.

Men det finns ju inget som hindrar att du har en inomhusantenn för marknätet, och sen kör Comhems analoga kanaler OCKSÅ.

Läs mitt inlägg 17 juni på:

https://www.minhembi...howtopic=236083

/LbL!

Redigerat av lbl, 02 July 2009 - 08:47.

Postad 02 July 2009 - 13:00

KoffeSwe
  • KoffeSwe
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ok har nu snackat med ComHem och Samsungs support.

Killen på Samsung sa att jag inte hittar några några analoga kanaler via antennsladden pga att TVn är importerad.
Fullständig modellkod är: 40A656A1FXXU.

Kan jag lösa detta på något sätt utan att betala för digital TV eller måste jag tråkigt nog skicka tillbaka TVn? Vill ju gärna utnyttja comhems kabelTV när det ingår i hyran!

Postad 02 July 2009 - 13:06

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Comhem kommer att släcka ner analoga kanalerna så du blir tvungen att ha digital tv förr eller senare iaf...
Dom har redan börjat göra det på vissa ställen i landet.... endast SVT och TV4 går att se då....
sen så ser inte analoga kanaler nå vidare ut på LCD...
Men undrar om du inte ändå ska kunna se på analoga kanaler även om den är importerad...
Jag tror Samsung supporten menade att importerade modeller saknar DVB-C tuner bara och det behöver du bara för digitala kanalerna...

Redigerat av Leatherface, 02 July 2009 - 13:12.

Postad 02 July 2009 - 13:15

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0
Alltså; Analoga kanaler finns (tills vidare på de flesta platser i Sverige) i Comhems (men Comhem håller på och stänger ned analoga) grundutbud = kan du se de analoga kanalerna på din gamla Tv, så finns de ju kvar hos dig.

Vad jag vet så sänds analoga kanaler på VHF- och UHF-banden i alla länder. Comhems sänds på VHF-bandet.
VHF omfattar även S- och Hyper-band, från VHF K2 på frekvens 48,25MHz, till Hyperband S41 på 463,25MHz.

OM din nya TV överhuvudtaget HAR en analog mottagare, så MÅSTE det gå att få in de analoga kanaler du kan se på din gamla tjock-Tv!

Jag tror att du av nån anledning inte söker på rätt band.

LÄS manualen, finns antagligen även att läsa på nätet, men jag vet att Samsungs manualer inte alltid är de bästa, iaf inte den till min 22" SyncMaster T220HD ReservMonitor/SovrumsTv..

/LbL!

Redigerat av lbl, 02 July 2009 - 13:17.

Postad 02 July 2009 - 23:03

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Jag tror du får tänka över situationen om du har möjlighet att ångra köpet. Beror lite på vad du har tänkt dig. Om du är ute efter att slippa en extra box så bör du ha en TV som har DVB-C med tanke på vad de andra skrivit om Comhems framtidsplaner för det analoga nätet.
Om du helt enkelt tänkte kolla analogt tills det släckts och då skaffa den nödvändiga boxen, så kan du ju behålla TV:n. För jag tror som de andra att det ska gå att söka in kanalerna med rätt inställningar.
Sen har du ju lyckats söka in digitala marknätets sändningar, om jag fattat rätt? Det borde betyda att du har mycket gynnsamma sändningsförhållanden och utan problem kan köra med en inomhusantenn om du nöjer dig med dessa kanaler (med möjlighet till Boxers utbud). Har du förresten kollat i de digital inställningarna vilken signalstyrka/kvalitet du får?

Postad 03 July 2009 - 13:43

KoffeSwe
  • KoffeSwe
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Det jag helst vill är att köra på de analoga kanalerna tills de släcks ner, och då skaffa en box. För då kan jag behålla TVn.

Jag tycker också jag borde kunna hitta dem och är helt ställd när det gäller varför jag inte gör det. Har läst manualer och inlägg på forum men inget har gett resultat hittills. För ärligt talat så finns det faktiskt inte så många inställningar man kan göra.

Att det finns ett antennuttag borde väl innebära att TVn har en analog mottagare eller hur?
Borde bara vara att smäckja i kablarna och köra Plug-and-play från menyn.

Till lBL: Jag tycks inte kunna hitta några större inställningar av VHF eller UHF.

/Besviken TV-ägare

Postad 03 July 2009 - 14:37

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Att det finns ett antennuttag borde väl innebära att TVn har en analog mottagare eller hur?

Till lBL: Jag tycks inte kunna hitta några större inställningar av VHF eller UHF.

Nix, att den har ett antennuttag - som ser likadant ut för analoga som för digitala mottagare - betyder ju inte att den har mer än en analog mottagare. Även en digitalmottagare har ju samma slags antenn, dvs en VHF-antenn. (Snart börjar de sända även på UHF, men inte ännu)

Men det borde klart framgå av manualen och/eller Fjärren, som då bör ha en knapp märkt Analog och en märkt Digital, som på min Sony Tv eller en knapp märkt D.TV/A.TV som på min Pioneer inspelare, eller en knapp med TV/DTV, som på min Samsung.

(Det skulle iofs kunna vara så att din Fjärr är avsedd för fler än en modell, och då kan ju knappen finnas där ändå, men isf utan funktion, men funkar knappen, så har du ju både analog och digital mottagare.
Även din manual kan ju vara avsedd för fler än en modell, men då bör även det klart framgå först i manualen.)

Är det den här TVn du har, var NOGA med att kolla modellnumret:

http://www.samsung.c.../...&fullspec=F

I Snabbmanualen som finns på: http://downloadcente...-00Eng-0324.pdf

så framgår ju hur man kör en Auto-Tuning, dvs autoinställning, där väljer du alltså Sverige, om det finns, men är TVn inte avsedd för Sverige, så fins ju inte Sverige med som val, så då får man försöka nåt annat land.
Vilket lär inte spela så stor roll, eftersom det ju bara är analog mottagare på den där.

Även enl. specarna på Digiswe, så har ju TVn bara analog tuner, och ingen digital alls.

http://www.digiswe.s...g-le46a656.html

Kollar du inte sånt där innan du köper en ny TV ?! :)

/LbL!

Edit: Kollade stora manualen,

http://downloadcente...-00Eng-0311.pdf

och där verkar det ju som det SKA vara digitalmottagare i den, för där står det bl.a. "The company does not guarantee the normal operation of the DTV menu for countries other than the supported countries
(France, Germany, Italy, Netherlands, Spain, Switzerland, United Kingdom, Austria, Sweden, Finland) because only these country standards are supported."

Dvs Sverige ÄR supportat, iaf enl. manualen ...

Men på Tekniska Specar längst bak, så står det inte ett S K I T om mottagare överhuvudtaget, snacka om undermåliga manualer Samsung har, samma med den till min Monitor/Tv...

Redigerat av lbl, 03 July 2009 - 14:51.

Postad 03 July 2009 - 16:19

KoffeSwe
  • KoffeSwe
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Knappen har beteckningen "TV/DTV" och när man trycker på den växlar TVn mellan de olika. Det är när jag har DTV valt som jag får in SVTs kanaler och textTV.

Ja det är exakt den modellen du länkar till. a656a1fxxu.
Och länken för autasök är densamma som återfinns i min pappersmanual.

Nu har jag suttit ett bra tag och försökt hitta analoga kanaler manuellt. (I läget "TV")
De val som finns är:

Program
Färgsystem
Ljudsystem
Kanal
Sök
Lagra

Jag har testat med flera olika, t ex:

6
Pal
BG
S 11
231 MHz

för 6an.

3
Pal
BG
C 9
203MHz

för 3an.

Men ingen lycka. Antar att det är Pal och BG vi har som standard i Sverige? Har även testat med olika inställningar där men ingen som funkar bättre.
På färgsystem kan man välja mellan: Auto/Pal/SECAM/NTSC4.43
På ljudsystem: BG/DK/I/L

Tack så mycket för all hjälp hittills allihopa, uppskattar det otroligt!
Börjar dock ana att det är nåt fel på den här TV...

Postad 04 July 2009 - 08:36

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0
Ja, för analogt har Sverige PAL och BG för bild, BG för ljud.

Du bara MÅSTE kunna se VAD det är du får in, för en digital bild är OTROLIGT Mycket bättre än den analoga bilden som finns i t ex Comhems nät.

En analog bild i en Platt-Tv blir dessutom oftats VÄLDIGT dålig/grynig/kornig, dvs man tror (ofta) det är fel på bilden, men det är det (oftast) inte, utan på en platt-tv så blir en analog bild s k i t dålig i järmförelse med en digital bild.

Så har du BRA bild, då har du fått in de digitala sändningarna!

Fritt Digitalt i marknätet sänds Svt1, Svt2, Barn/Kunskaps, Svt24, Axess, Finlands, Tv4, Tv6, och Svt HD på vissa ställen.

Kolla vilka kanaler du har, genom att gå till http://www.teracom.se/?page=5882 och sen klicka på den plats/sändare som är närmast dig, så får du upp Slavsändare, och sen klickar du på >> så får du upp en lista över vilka kanaler som ligger på vilken frekvens i ditt område.

Då kan du ju avgöra om du faktiskt fått in marknätets kanaler alldeles av en slump
Det betyder då i sin tur att du har så bra mottagning att du ska skaffa en billig inomhusantenn, och kan spola Comhem helt.
TUR!

/LbL!

Postad 04 July 2009 - 22:29

Unregistered951e827d
  • Unregistered951e827d
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Inte för att vara elak, men det var ganska dumt av dig att köpa en förhållandevis stor, halvdyr (kostar väl åtminstone 10k) tv när du inte anser dig ha råd med digital-tv...

=/

Postad 04 July 2009 - 23:08

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Ett annat enkelt sätt att avgöra om det är en analog sändning är att trycka på info-knappen eller byta kanal och se om det dyker upp kanalinformation.

Postad 05 July 2009 - 08:06

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Ett annat enkelt sätt att avgöra om det är en analog sändning är att trycka på info-knappen eller byta kanal och se om det dyker upp kanalinformation.

Ha, smart av dig, så enkelt var det ju! :)

Ja, han bör ju få upp EPG-infon, när han byter kanal i digitalläge, om vad som sänds, om han är på digitalmottagning!

/LbL!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.