Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur ska jag förbättra mitt hemmabiosystem?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 July 2009 - 20:22

0011
  • 0011
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hejsan.

Är en nybörjare när det gäller hemmabio men har tänkt att göra mitt ljud bättre nu men jag har ingen aning om hur jag ska göra det.

Jag känner mig nöjd med front högtalarna men det känns som att centern är för dålig och att den är viktig i systemet samt att de små bakhögtalarna har för lite bas även om det är grymma med tanke på sin storlek. Sen kanske det gör stor skillnad om jag har en subwoofer? Problemet där är att det är svårt att hitta plats för den. Så min fråga är, hur ska jag uppgradera min spel och filmupplevelse på ett inte alltför dyrt sätt?
Min tanke var först att byta ut bakhögtalarna men nu är jag mer inne på att det är centern som är det största problemet. Några tips?
Tack

Center: Xtz 80 120w: https://www.prisjakt...ukt.php?p=84918
Front: Xtz 80 200w: https://www.prisjakt...ukt.php?p=84919
Back: Jamo A102 80w: https://www.prisjakt...kt.php?e=273827
Subwoofer: Ingen

Postad 05 July 2009 - 20:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Absorbenter. Billigt och bra :)

Redigerat av genstruktur, 05 July 2009 - 20:27.

Postad 05 July 2009 - 20:30

0011
  • 0011
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
En fundering också. Säg att jag köper 2 golvhögtalare. Är det något som ska vara speciellt med högtalare man placerar bak jämfört med fram eller spelar det ingen roll? Några egenskaper eller ska högtalarna vara av en annan typ? Utan bas? Mer diskant eller något?

De bakre högtalarna jag har nu, de små har ingen bas alls nästan och min första tanke var att köpa 2 golvhögtalare med över 150 watt.

Samma fråga fast när det gäller centern då. Centern som oftast är till för tal i filmer verkar det som, vad är viktigast med den?

Absorbenter. Billigt och bra :)

Vad är det? Är som sagt nybörjare så jag uppskattar en konstruktiv hjälp mycket.

Redigerat av 0011, 05 July 2009 - 20:30.

Postad 05 July 2009 - 20:38

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Det är troligen ingen bra klangmatchning på dina surrar mot resten av anläggningen, Låna hem en db mätare och kalibrera om surrarna mot resten. Skaffa sen en av t,ex xtz's aktiva subbar. Eller köp nya surra i samma serie om det inte lyckas bättre med micken. Klappa händerna i rummet,,,ekar det så kör på genstruktur's förslag först, prova flytta och vrida högtalarna. bl,a
läs trådar om rumskalibrering och multikanalsljud 5.1 t,ex för att få lite hum om vad som gäller tror du är lite ute och cycklar,,,med bas i bakre högtalarna,, :)

Redigerat av passan1, 05 July 2009 - 20:42.

Postad 05 July 2009 - 20:46

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det är troligen ingen bra klangmatchning på dina surrar mot resten av anläggningen, Låna hem en db mätare och kalibrera om surrarna mot resten. Skaffa sen en av t,ex xtz's aktiva subbar. Eller köp nya surra i samma serie om det inte lyckas bättre med micken. Klappa händerna i rummet,,,ekar det så kör på genstruktur's förslag först, prova flytta och vrida högtalarna. bl,a

I det här fallet tycker inte jag som att det känns som att klangmatchning mellan front och surrar är det största problemet.. Är man dessutom nybörjare är det inte så lätt att "låna hem en db-mätare och kalibrera"...

Vad har du för förstärkare till högtalarna ? Hur ser rummet ut ? Har du tillräckligt med "mjuka" saker i rummet som tar bort det mesta av ekot ? I bakhögtalarna är det sällan någon speciell bas, så det har ingen jättestor betydelse.
Jag tycker att du skulle kolla runt med släkt eller vänner om det kan tänkas vara någon som har en sub som du kan få låna hem och testa. Jag tror att bas är det som skulle göra den största skillnaden i ditt system. Subbor finns att fynda massor begagnat på blocket och liknande, och subben spelar definitivt ingen roll om du har i samma serie eller tillverkare som resten, förutom utseendemässigt då.

Postad 05 July 2009 - 20:48

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Vad är det? Är som sagt nybörjare så jag uppskattar en konstruktiv hjälp mycket.

te.x

https://www.minhembi...howtopic=234141

https://www.minhembi...m/Idala/194607/

http://www.analogue....rumsakustik.htm

Postad 05 July 2009 - 21:33

0011
  • 0011
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tack så mycket bakerman22.

Ska skaffa mig en sub och testa mig fram lite.
Det här är mitt rum, en liten 1:a till lägenhet:
https://www.minhembio.com/Conigol

Postad 05 July 2009 - 21:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Tack så mycket bakerman22.

Ska skaffa mig en sub och testa mig fram lite.
Det här är mitt rum, en liten 1:a till lägenhet:
https://www.minhembio.com/Conigol

Det syns ju inte så bra, men det ser ganska kalt ut ? Eller ? Allt mjukt du kan tänka dej förbättrar oftast ljudet.
Gardiner, kuddar, fluffig soffa o.s.v, o.s.v... Tavlor och bokhyllor fulla med böcker och liknande är också bra. Egentligen allt som hindrar ljud från att studsa runt mellan väggarna. Men i ditt fall tror jag absolut att en sub skulle göra den största skillnaden.. Helst två likadana.. Finns massor av subbor under 1000 spänn att fynda, skulle du dessutom få tag på två exakt likadana tror jag att det skulle göra underverk i ditt rum.

Postad 05 July 2009 - 22:09

0011
  • 0011
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Går det att ha 2 subbar? Finns bara en port i recievern för en subwoofer tror jag.

Men verkar däremot svårt att hitta en billig subb ens på blocket just nu. Får hålla utkik.

Redigerat av 0011, 05 July 2009 - 22:10.

Postad 05 July 2009 - 22:27

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Går det att ha 2 subbar? Finns bara en port i recievern för en subwoofer tror jag.

Men verkar däremot svårt att hitta en billig subb ens på blocket just nu. Får hålla utkik.

Ska du koppla två subbar finns det en kabel som kallas för Y-link. Det är 1 rca till 2 rca. Inget konstigt alls.
Jag hittade MASSOR med fynd när jag var ute och kollade på blocket en snabbis. Var bor du ?

Postad 05 July 2009 - 22:32

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
Var är mattorna dom gör mest på acustiken.

Postad 05 July 2009 - 22:38

0011
  • 0011
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Ska du koppla två subbar finns det en kabel som kallas för Y-link. Det är 1 rca till 2 rca. Inget konstigt alls.
Jag hittade MASSOR med fynd när jag var ute och kollade på blocket en snabbis. Var bor du ?

Jaha, okej då testar jag att lägga in 2 subbar också om jag ser att det blir skillnad när jag lagt in den första.

Denna subb var den billigaste jag hittade. Bor i sthlm.
http://www.blocket.s..._...m?ca=11&w=1

Jag har en matta och massa kuddar på en soffa, ganska många affischer men sen finns inget mer.

Postad 05 July 2009 - 23:16

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jaha, okej då testar jag att lägga in 2 subbar också om jag ser att det blir skillnad när jag lagt in den första.

Denna subb var den billigaste jag hittade. Bor i sthlm.
http://www.blocket.s..._...m?ca=11&w=1

Jag har en matta och massa kuddar på en soffa, ganska många affischer men sen finns inget mer.

Det går inte att länka från blocket.. Jasså Stockholm ?? Då lär det ju inte vara några som helst problem..

Postad 05 July 2009 - 23:23

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Om du inte vill åka några längre sträckor och har en stram budget var nog Audio Pro Subwoofer PS-125 på blocket det bästa alternativet. Den går nog att få loss för en tusing. Dock är det en pytteliten sub med bara en 6,5 " bas i, så man bör ju inte förvänta sej några jordbävningar, men skillnad skulle det bli. Lättplacerad är den ju om man ser till storleken..

Postad 06 July 2009 - 18:58

0011
  • 0011
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag köpte idag en proson R-8 sub och oj vilken skillnad det blev på ljudet. Känns som att nästa steg i förbättringen blir att byta ut mina 2 45 wattare där bak och kanske centern på 125 watt. Men ljudet fick ett otroligt lyft med basen från subben tillsammans med de starka frontarna. Riktigt skönt

Postad 06 July 2009 - 19:02

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
0011: Jag tror du blandar ihop vad wattal på högtalarna är för något, med hur många watt en förstärkare kan lämna.

Postad 06 July 2009 - 22:17

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

0011: Jag tror du blandar ihop vad wattal på högtalarna är för något, med hur många watt en förstärkare kan lämna.

Exakt, skit fullständigt i watten! :D det kan likväl stå 20 w på baksidan som 200 w, det säger inte ett dyft.
Och.. det ska inte komma någon direkt bas från surroundena. Den mesta basinfon skickas till frontarna och subben.

Postad 06 July 2009 - 22:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag köpte idag en proson R-8 sub och oj vilken skillnad det blev på ljudet. Känns som att nästa steg i förbättringen blir att byta ut mina 2 45 wattare där bak och kanske centern på 125 watt. Men ljudet fick ett otroligt lyft med basen från subben tillsammans med de starka frontarna. Riktigt skönt

Min Kappacenter som kostade knappt 8000 kronor ligger på 100 watt... Det säjer inget. Spara du och köp en likadan sub till. Där tror jag att du kommer få ett riktigt stort lyft igen.

Postad 07 July 2009 - 11:27

0011
  • 0011
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Om det inte är watten som gör en ljudstyrkan bra vad är det då? Mina fronthögtalare nu är 200w och mina äldre var 110w, det är en jättestor skillnad.

Vad har surround högtalare för roll isåfall om det inte ska komma någon bas eller kraften spelar roll?

Det här är min reciever: https://www.prisjakt...kt.php?p=296422

Postad 07 July 2009 - 12:00

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Wattangivelsen bakpå högtalare är en maxvärde, så här många watt får förstärkare lämna innan högtalaren går sönder. Det säger ABSOLUT ingenting om ljudkvalitén. Och det går inte ens att lita på denna angivelse för man vet inte hur de har mätt upp den. Med andra ord, den säger inte ett skit. Så strunta i den bara.

Postad 07 July 2009 - 18:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Om det inte är watten som gör en ljudstyrkan bra vad är det då? Mina fronthögtalare nu är 200w och mina äldre var 110w, det är en jättestor skillnad.

Vad har surround högtalare för roll isåfall om det inte ska komma någon bas eller kraften spelar roll?

Det här är min reciever: https://www.prisjakt...kt.php?p=296422

Watten som står angett på högtalaren är hur många watt den tål innan den går sönder. Inget annat.

Att det är jättestor skillnad på dina nuvarande och förra högtalare kan ha med en väldans massa saker att göra.
Kvalitet på högtalarna, hur bra dom spelar i just dit rum o.s.v, o.s.v, men om du menar att det är jättestor skillnad på hur högt dom spelar med samma volym på förstärkaren har det med känsligheten på högtalaren att göra.
Du kan kanske få fram några uppgifter om vad dina högtalare har för känslighet. Det mäts i decibel per watt.
Har en högtalare en käsnlighet på 87 db/w och en annan 90 db/w så spelar den som har en känslighet på 90 db/w högre än den andra, även att du har förstärkaren på samma volym när du jämför.

Det är inte meningen att det ska komma någon direkt bas från surroundhögtalarna. I dom högtalarna har du mest "runtomkringljud". Det kanske prasslar i en buske, eller en bil som tutar eller liknande.

Postad 07 July 2009 - 21:00

0011
  • 0011
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tack, då förstår jag.
Men det känns då som att surroundhögtalarnas kvalitet är ganska oviktiga bara det kommer ljud ut ur dem, till skillnad från fronthögtalarna som är väldigt viktiga. Och att man har ett kvalitetsljud ur centern där nästan allt tal i filmer kommer ifrån.

Postad 07 July 2009 - 22:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Tack, då förstår jag.
Men det känns då som att surroundhögtalarnas kvalitet är ganska oviktiga bara det kommer ljud ut ur dem, till skillnad från fronthögtalarna som är väldigt viktiga. Och att man har ett kvalitetsljud ur centern där nästan allt tal i filmer kommer ifrån.

JAG tycker att kvaliteten är viktigast i följande ordning. Viktigast först. Frontar, center, sub, surrar.

EDIT: Måste komma med en liten parentes.. Det beror ju helt vad du använder systemet till mest ?
Har du ett system till 100% film skulle jag nog kunna sträcka mej till att säja att centern är viktigare än frontarna.
Samma gäller om du skulle köra 100% musik-dvd då centern förmedlar så VÄLDIGT mycket ljud.
Det bästa är ju att hitta en bra balansgång där. Oftast kostar ju inte en center i samma serie som ett par frontar lika mycket som frontarna..

Redigerat av Bakerman, 07 July 2009 - 22:41.

Postad 08 July 2009 - 07:38

0011
  • 0011
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag kollar 40% på film och spelar spel 50%. 10% är datorljud.

Är min center tillräckligt bra? Den är i samma serie som frontarna men frontarna känns mycket bättre än centern. Kanske inbillar mig för ljudet känns mycket bättre nu med subben.

Postad 08 July 2009 - 08:29

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Var är mattorna dom gör mest på acustiken.

Rofl, ja en matta gör ju mkt mer än säg rör- eller tavelabsorbenter..

Postad 08 July 2009 - 18:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Rofl, ja en matta gör ju mkt mer än säg rör- eller tavelabsorbenter..

Tror han menade av det "Svensson" kan slänga in utan att mäta upp rummet och bygga och greja...

Jag kollar 40% på film och spelar spel 50%. 10% är datorljud.

Är min center tillräckligt bra? Den är i samma serie som frontarna men frontarna känns mycket bättre än centern. Kanske inbillar mig för ljudet känns mycket bättre nu med subben.

Det var nog helt enkelt en sub du behövde. Nu har du inlett din resa med en ständigt tom plånbok p.g.a allas vår så kära vän uppgraderingsdjävulen.. Grattis ! :)

Redigerat av Bakerman, 08 July 2009 - 18:58.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.