Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subwoofer + vinylspelare = problem?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 July 2009 - 03:13

keyah
  • keyah
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Har gått i tankarna på att införskaffa en sub till systemet. I dagsläget används det till ca 80% till musik (och därav är ca 80% vinyl och 20% datoruppspelning) och 20% till film. Dels är tanken att höja filmljudet till nästa nivå, känner att högtalarna jag har nu (Black Diamond) bottnar ut ganska snabbt i många bastunga filmer. Men första prio och huvudtanken med en sub är att höja musikupplevelsen.

Så nu till frågorna:

Dels så funderar jag på hur bra kombinationen vinyl och sub egentligen är? Man läser en hel del om rumble-problem, inget jag upplevt själv men det ligger kanske och lurar i de låga frekvenserna? Frågan är således: finns det bra basinformation att plocka ur vinylerna, eller är sannolikheten stor att man får med en massa rumble?

Sen så funderar jag på vibrationsproblemet. Nu har ju min spelare flytande upphängning och står hyfsat isolerad. Men en sub som flyttar mycket luft måste ju bidra till mer vibrationer i själva spelaren och på den vägen försämra ljudet något?

Är något av dessa problem sannolika?

(Och om någon har förslag på musikaliska subbar så är det bara att kladda ner tråden, än sålänge så är jag inriktad på antingen Minivee eller en REL-sub, andra förslag tas gärna emot)

Redigerat av keyah, 17 July 2009 - 03:14.

Postad 17 July 2009 - 13:09

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Dels så funderar jag på hur bra kombinationen vinyl och sub egentligen är? Man läser en hel del om rumble-problem, inget jag upplevt själv men det ligger kanske och lurar i de låga frekvenserna? Frågan är således: finns det bra basinformation att plocka ur vinylerna, eller är sannolikheten stor att man får med en massa rumble?

Det fins bra basinformation att plocka fram ur vinyl men risken finns ju att vibrationerna skapar problem.
Ett tips jag kan ge dig är att montera en vikt på några gram på armen, Pro-ject's armar har en låg rörlig massa, pickupen du har har en styv fjädring och pickuper som har det passar bättre på armar med hög rörlig massa.
Lägger du på en vikt så får du bättre ljud + mindre problem med rumble.

Sen så funderar jag på vibrationsproblemet. Nu har ju min spelare flytande upphängning och står hyfsat isolerad. Men en sub som flyttar mycket luft måste ju bidra till mer vibrationer i själva spelaren och på den vägen försämra ljudet något?

Det är fullt möjligt

Postad 17 July 2009 - 16:13

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Jag har min sub inkopplad för all lyssning, CD, vinyl ,kassett, TV, VHS, DVD, you name it...

Min erfarenhet är att den mesta vinylen inte har så mycket basinfo, lyssnar jag länge (på LP) slår den ibland av (Audio Pro, den har ett standby-läge).

Tolvtumssinglar är annorlunda, där finns det ofta mer bas. Vad gäller rumble är det inget jag noterat (med rätt simpla prylar, skall erkännas, en gammal Hitachi direktdriven spelare med Ortofonpickup...), men drar man på kanske det finns där.

En sub lyfter dock Black Diamond, den saken är klar <_<

Postad 17 July 2009 - 16:26

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Finns vinyler med sanslöst djup basinformation, t.o.m. djupare än CD men dom skivorna växer inte på trän direkt <_< CD:n är ju begränsad till 20-20 000HZ & nån sån begränsning har ju inte vinylen i sig.

Det finns två olika resonansproblem du kan få, tonarmsresonans samt resonans i skivspelarens kropp (låda eller hur den nu är uppbyggd). Är bara att testa & se, får man problem så är det bara att experimentera med placering och försöka isolera spelaren så mycket som möjligt från underlaget (typ spikes).

Tonarmsresonans är värre men kika på vad Ar@b skrev om det men enligt mina erfarenheter så är det sällan subtoner som ger tonarmsresonans utan lite högre bastoner men jag har ju inte testat allt så det kan kanske förekomma.

För övrigt så är Rumble det ljud drivningen, lagret ger ifrån sig som ett lågt mullrande & har inget med resonansen som kommer utifrån.

Postad 17 July 2009 - 17:43

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Finns vinyler med sanslöst djup basinformation, t.o.m. djupare än CD men dom skivorna växer inte på trän direkt ;) CD:n är ju begränsad till 20-20 000HZ & nån sån begränsning har ju inte vinylen i sig.

Fel. CD-mediet kan innehålla information från 0 Hz upp till 22.05 kHz. Vilka tokigheter folk kommer med <_<

Redigerat av shifts, 17 July 2009 - 17:47.

Postad 17 July 2009 - 17:57

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Hmm, mina kunskaper om cd-mediet är ytterst begränsade & härrör från 80-talet så jag kan mycket väl ha fel ;)

Det var kanske begränsningen uppåt jag tänkte på... Nää nu blir det en vinyl, utan begränsningar åtminstone i teorin <_<

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.