Dra kablar bakom vägg - Vad får man göra själv?
14 svar till detta ämne
Postad 19 July 2009 - 18:04
mArBLe
-
mArBLe
-
Användare
-
-
148 inlägg
Hej!
Är nära förestående att köpa en villa, där det mycket möjligt kommer att byggas ett biorum i.
Om detta blir av skulle jag, precis som jag sett många andra här på forumet gjort, dra alla högtalarkablar och även nätverkskabel etc. bakom väggen.
Min fråga är nu då dock, får man lov att göra det själv?
Eller är det endast när det är elkablar som en behörig elektriker ska utföra arbetet?
Jag har nämligen bara lyckats hitta information om just elkablar, men ingenting om övriga kablar så som högtalar- samt nätverkskablar.
Tackar för svar.
Postad 19 July 2009 - 18:12
Unregistered60f3a1d1
-
Unregistered60f3a1d1
-
Forumräv
-
-
687 inlägg
Nu är jag inte alls säker så vi får hoppas en elektriker kan komentera också men om inte jag missminner mig så är det ok att dra kablar som inte innehåller starkström själv.
Postad 19 July 2009 - 19:18
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Dra får du vilka kablar som helst, men inte koppla. Koppla får du göra allt utan starkström.
Postad 19 July 2009 - 19:22
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Nu är jag inte helt hundra, men vad jag vet så fick man själv hålla på och leka med "klenspänning" dvs allt under 50V och 250VA. Och om jag inte minns fel så har dessa gränser höjts nyligen.
Men detta är en sak som borde gå att googla upp, kolla tex elsäkerhetsverket.
EDIT: Ungefär som bakerman skrev. (hann komma emellan)
Redigerat av 13th Marine, 19 July 2009 - 19:23.
Postad 19 July 2009 - 19:27
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Så brukar jag göra, dvs dra kablarna själv och ha elektriker att koppla
Postad 19 July 2009 - 20:02
mArBLe
-
mArBLe
-
Användare
-
-
148 inlägg
Tackar för de snabb och många svaren.
Det var glädjande nyheter.
Om jag förstått saken rätt är det alltså helt okej att både dra och även koppla in kablar som ej är med starkström, ex. högtalar-, video- samt nätverkskablar?
Edit: Om ni har bilder från era egna projekt av biorum i era gallerier här på forumet, får ni mer än gärna skriva det här, för lite inspiration.
Redigerat av mArBLe, 19 July 2009 - 20:45.
Postad 19 July 2009 - 20:44
Unregisteredbca7ae6e
-
Unregisteredbca7ae6e
-
Lärjunge
-
-
490 inlägg
Postad 20 July 2009 - 12:58
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Varför skulle man inte få dra signalkablar, nätverkskablar, hdmi kablar själv?
Det är ju knappast något som gör att huset kan brinna upp.
Postad 20 July 2009 - 13:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
som sagt, man får dra vilka kablar man vill i väggarna hemma, finns inga gränser för det, men man får inte koppla in om det är över 24v har jag för mig...
i vilket fall som så får du dra HDMI, DVI, RCA m.m. helt själv och naturligtvis koppla in också...
Postad 20 July 2009 - 17:47
mArBLe
-
mArBLe
-
Användare
-
-
148 inlägg
Varför skulle man inte få dra signalkablar, nätverkskablar, hdmi kablar själv?
Det är ju knappast något som gör att huset kan brinna upp.
Nej, det var just det jag tyckte var konstigt i så fall. Men samtidigt kunde jag inte hitta på någon info om att man faktiskt fick göra det. som sagt, man får dra vilka kablar man vill i väggarna hemma, finns inga gränser för det, men man får inte koppla in om det är över 24v har jag för mig... i vilket fall som så får du dra HDMI, DVI, RCA m.m. helt själv och naturligtvis koppla in också... 
Tackar, precis det jag ville veta.
Postad 20 July 2009 - 19:47
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3057 inlägg
Håller på å bygger en vägg framför en annan just för att kunna gömma kablar osv bakom, kolla gärna mitt galleri för byggbilder
Postad 20 July 2009 - 19:59
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Efter totalrenovering av ett hus har jag sökt rätt mycket info om vad man får och inte får göra.
Du får dra vilken el du vill så länge du känner dig säker på det du gör, dock är det ju så att ifall det skulle bli en felkoppling (då har man ju inte varit säker på det man gjorde) så kan det vara svårt att kräva ett försäkringsbolag på ersättning ifall man inte har haft en behörig elektriker till jobbet.
Postad 20 July 2009 - 21:29
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Tipset är att sitta en stund på nätet och få tips och råd från olika "byggsajter" hur du ska dra slang eller rör, sätta dosor och vilken tråd du ska dra, vilka färger, och hur. DRA allt, och sen ringa en elektriker som KOPPLAR ihop allt.
Det kan man spara ganska mycket pengar på. Däremot bör du hålla allt öppet så elektrikern kan se hur du har gått tillväga, annars kan det vara lite knöligt att få en elektriker att koppla ihop det ifall du har gjort något galet.
Det är ju trots allt han som tar ansvaret så fort han hänger på det på centralen...
Postad 21 July 2009 - 05:36
mArBLe
-
mArBLe
-
Användare
-
-
148 inlägg
Håller på å bygger en vägg framför en annan just för att kunna gömma kablar osv bakom, kolla gärna mitt galleri för byggbilder 
Ser riktigt sjysst ut. Fet duk!  Tipset är att sitta en stund på nätet och få tips och råd från olika "byggsajter" hur du ska dra slang eller rör, sätta dosor och vilken tråd du ska dra, vilka färger, och hur. DRA allt, och sen ringa en elektriker som KOPPLAR ihop allt. Det kan man spara ganska mycket pengar på. Däremot bör du hålla allt öppet så elektrikern kan se hur du har gått tillväga, annars kan det vara lite knöligt att få en elektriker att koppla ihop det ifall du har gjort något galet. Det är ju trots allt han som tar ansvaret så fort han hänger på det på centralen...
Har ni några länk-tips till dylika hemsidor så får ni mer än gärna lista de här. För övrigt får jag tacka så mycket för allas svar.
Postad 21 July 2009 - 17:56
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Har ni några länk-tips till dylika hemsidor så får ni mer än gärna lista de här.
Det är bara att googla typ "eldragning" eller "dra el själv", så får du upp massor.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|