Ny Speldator.. ännu en tråd :)
78 svar till detta ämne
Postad 24 July 2009 - 13:22
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Tänkte ev. köpa ny dator i höst när win 7 kommer ut. Förmodligen blir det ett stabilt nätaggregat, ett bra rymligt chassi och riktiga hårddiskar i form av en raptor 300Gb och en större vanlig på runt 1000gb som man kan ha som grund och sen kanske köpa lite billigare moderkort, grafikkort, processor och minne nu och sen kunna uppgradera med chassi, hårddiskar och nätagg som grund till ett bättre efterhand. Vad tror ni om detta upplägget? Just nu lutar det åt: Chassi: Antec 1200 http://www.komplett....=354716&CKS=PCWNätaggregat: Corsair 750W http://www.komplett....=340678&CKS=PCWHDD1 : WD Raptor 300Gb http://www.komplett....=428939&CKS=PCWHDD2: WD Black 1TB http://www.komplett....=355395&CKS=PCWPris just nu: 6705:- Förhoppningsvis sjunkit till hösten. Med detta som grund kan man nog bygga en fet dator nu med ett quad system ddr2 och ett bra grafikkort som man kan utöka med ett till senare och kanske ett i7 system? Känns väldigt dumt att lägga 20000+ på ett i7 nu, men om jag sätter ihop en quad nu och ett grafikkort så kan jag säkert fixa ihop resten sen med ett uppgraderingskit och montera själv, när chassit och hdd med nätagg sitter där redan. Har aldrig byggt dator tidigare, men när dessa komponenter sitter är det väl i stort sett bara att plugga i? Satte ihop en quad 9550 med ett geforce 275 för runt 15000:-på komplett. Borde man komma långt med ett år eller 2 och sen byta ut till nya grejer eller ett likadant grafikkort till. Förslag & Tips mottages varmt!
Postad 24 July 2009 - 13:57
par-joha
-
par-joha
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
[...] HDD1 : WD Raptor 300Gb http://www.komplett....=428939&CKS=PCW [...]
Har du övervägt att satsa på en SSD istället? För samma pengar får du ju en Intel X-25, 80 GB. / Pär
Postad 24 July 2009 - 14:02
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Har du övervägt att satsa på en SSD istället? För samma pengar får du ju en Intel X-25, 80 GB.
/ Pär
Jo jag har kollat lite på dom också, men jag tycker dom är väldigt dyra per gigabyte och 80Gb är ju inte så mycket att ha sina program/spel på. Ett spel idag ligger ju på över 10Gb installerat. Men i höst finns det kanske större/billigare och då ska jag kolla upp detta lite mera. Dock har jag ingen koll på hur mycket snabbare och bättre en SSD är kontra vanlig HDD och kontra en Raptor?
Postad 24 July 2009 - 17:40
par-joha
-
par-joha
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Jo jag har kollat lite på dom också, men jag tycker dom är väldigt dyra per gigabyte och 80Gb är ju inte så mycket att ha sina program/spel på. Ett spel idag ligger ju på över 10Gb installerat. Men i höst finns det kanske större/billigare och då ska jag kolla upp detta lite mera.
Förvisso, men de mindre prestandakrävande programmen kanske kan installeras på den andra disken? Dock har jag ingen koll på hur mycket snabbare och bättre en SSD är kontra vanlig HDD och kontra en Raptor? http://www.anandtech...l...i=3403&p=15/ Pär
Postad 24 July 2009 - 17:55
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Förvisso, men de mindre prestandakrävande programmen kanske kan installeras på den andra disken?
http://www.anandtech...l...i=3403&p=15
/ Pär
Ja, har kollat runt lite nu på SSD diskar och det verkar klart intressant. Om 3 månader kanske priserna har sjunkit så pass att man kan få en 150Gb för runt 2-2500:- och då är det ju inget att snacka om.
Postad 25 July 2009 - 11:42
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Jag har byggt en Core i7 burk nu och den kostade *INTE* 20000
Postad 25 July 2009 - 11:57
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Får man fråga varför just de komponterna?  (Tänkte mest på moderkort + minnen)
Redigerat av Timpolanen, 25 July 2009 - 11:57.
Postad 25 July 2009 - 12:19
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Jag har byggt en Core i7 burk nu och den kostade *INTE* 20000
Nej visst kan man komma lite billigare undan. Men när jag väl köper en dator för flera 1000kr så vill jag hellre satsa några tusen till för att få riktigt bra prestanda. Min drömdator ser ut så här just nu: https://www.prisjakt...gaman1&k=576253 Med lite ändringar på raptorn mot en SSD senare och kanske nyare DX11 kort när dom kommer till win7 i höst. Får se vad budgeten hamnar på när plånboken ska fram. 20000kr är mycket pengar...
Postad 25 July 2009 - 18:22
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Nu skall jag inte vara sådan men 4890 presterar som 275, men billigare, OCZ är snabbare än corsair dominator pga sina låga latencys och det du får mer på ett rampage II extreme är mer anslutningar, men inte bättre prestanda eller överklockningsmöjligheter
Postad 25 July 2009 - 19:03
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Kan tipsa om dom här två artiklarna: Fem ssd-enheterhttp://www.sweclocke...fem_ssd-enheterRadeon HD 4890 och Geforce GTX 275http://www.sweclocke...geforce_gtx_275det kan nog hjälpa dig lite till valdet av en dator. Om jag hade pengarna som du värkar ha  så skulle jag satsa på att bygga ett eget chassi ( skillz krävs dock ) samt att kanske prioritera vattenkylning istället för luft. Om några månader kanske: Intel X25-M G2 160GB tappat i pris ( https://www.prisjakt...kt.php?p=459909 ) lillebrorsan 80gb har hitills tappat ca 3000kr på 10 månader
Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 25 July 2009 - 19:07.
Postad 25 July 2009 - 19:46
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Göra ett eget chassi ser jag ingen mening med om man inte har intresse i själva hantverket eller att modifiera. Färdiga har bra luftflöde och bra "ergonomi"
Vattenkylning måste fortfarande räknas till entusiast-verksamhet och är inget jag rekommenderar om man inte har ett brinnande intresse i överklockning.
Postad 26 July 2009 - 02:39
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
i7 + 6-12Gb ram och ett GTX295 så ska den nog röra på sig... sedan till det så är mitt råd att använda dig av 2st diskar och köra Raid0 för att få upp prestandan till bra mycket över vad en onödigt dyr och väsnands "raptor" kan klara av... dessa diskar är ruggigt bra i raid0 och har otrolig prestanda för priset ! https://www.prisjakt...kt.php?p=151691med 2st va dessa så får du mycket bättre prestanda och till lägra pris + det dubbla att lagra på.. Att köpa raptor diskar är bara dumheter tycker jag, dyrt och inte så jäkla bra egentligen...
Postad 26 July 2009 - 11:38
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Hade jag fått välja grafikkort idag hade jag kört på 2 st geforce 275 och överklockat till en bit över 285 prestanda och kanske fått bättre än ett 295 till ett lägre pris.. Läste ett test för någon dag sen där dom jämförde 275 med ett 4890 och där tyckte jag att det lutade mer åt 275 fördel än i Sweclockers test. http://www.guru3d.co...75-review-test/Men skillnaden är ju marginal, dock har jag alltid haft nvidia så jag fortsätter nog med det. Får se vad dom nya korten presterar sen i höst som sagt. Intels SSD verkar helt klart intressant och bör nog hamna i inkorgen senare när priset sjunker på en lite större än 80Gb. Vem som som jobbar KAN få fram 20000:- till en speldator, beroende på vad man prioriterar, men sen får man ju fråga sig om det är värt att ligga på topp i några månader för 20000:- och sen finns det bättre och billigare. Har inte bestämt mig alls i detta ärende.. Möjligt att det bkir billigare mellanklass sen. Tack för en massa tips!
Postad 26 July 2009 - 17:53
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Nackdelen med SLI/Crossfire är ju den värme korten utvecklar + ljudnivån, vilket blir ännu värre vid överklockning.
Själv väntar jag på vattenblock till mitt kort + cpu
Postad 26 July 2009 - 20:13
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Nackdelen med SLI/Crossfire är ju den värme korten utvecklar + ljudnivån, vilket blir ännu värre vid överklockning.
Jo det är klart. Men jag klarar mig nog på original ett bra tag och sen låter denna jag har nu som en höfläkt så jag är ganska tålig med sånt. ;-)
Postad 26 July 2009 - 20:38
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Tänkte mest eftersom du sa "Om jag hade fått välja idag". Det är alltså inte bara uppåt med dubbla grafikkort
Postad 26 July 2009 - 21:51
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Har slängt ihop en lite billigare att börja med så kan jag bygga på den sen. Då kan jag köpa den nästa månad istället om bilens utgifter tillåter det. ;-) http://www.komplett....9D-1948AD261220Om jag köper denna kundvagnen, har jag då allt som behövs för en datorbyggar-noob att få ihop en fullt fungerande dator?
Postad 26 July 2009 - 22:15
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Jepp, men jag hade kört oczs minnen istället för corsair. Samma pengar men lägre latencys.
Postad 27 July 2009 - 11:30
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Angående SSD diskar. Intels diskar har ju kass write speed om man jämför med dom flesta konkurrenter. Är inte detta hyfsat viktigt?
Postad 27 July 2009 - 15:24
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Sekventiellt ja, random nej. Läs anandtechs ssd anthology så ser du lite vad som behövs.
Och hur mycket skriver burken när den startar windows? Eller startar något överhuvudtaget?
Postad 27 July 2009 - 19:07
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Så sant.. Tyckte bara det var lite konstigt när i stort sett alla andra diskar har det 3dubbla.
Nu har jag iaf beställt halva min dator! ;-)
Tog en beställning för dom komponenterna jag tror inte kommer sjunka så mycket i pris.
En core i7 920 Vill ju inte att dom ska ta slut, och lär knappast sjunka i pris när dom blir färre..
Noctua CPU fläkt. (Ska upp i minst 4Ghz) 
Antec 1200 chassi
Corsair 750W Modulär
Beställt från 2 butiker för sammanlagt 6500:-
Edit: Allt beställt!
Redigerat av Megaman1, 28 July 2009 - 12:25.
Postad 28 July 2009 - 19:11
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Min tuggar på i 3,6 nu med stockkylning i ett mATX och max 71º vid full load.. Så får du ett bra ex så är 4 med noctura inte en omöjlighet. Kunde de garantera d0-stepping när du köpte den?
Postad 28 July 2009 - 19:30
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
allt snack om denna i7 gör mig löjligt sugen på att uppdatera min burk...
men jag känner att det får duga som det e just nu... pengarna ska gå till annat och jag använder inte den prestanda jag har nu ens så...
Spelar inte så mycket just nu...
men uppdaterings djävulen i mig försöker vakna, jag får hålla hårt i tamparna...
i7 920 @ 4Ghz + 6GB kvalitets ram och 2st sony SSD80GB i raid0 skulle vara otroligt trevligt, och så på toppen ett XTG295....
Mmmmm sitter och dräglar över tangent bordet HAHA!!
Redigerat av DVD-ai, 28 July 2009 - 19:33.
Postad 28 July 2009 - 19:39
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Min tuggar på i 3,6 nu med stockkylning i ett mATX och max 71º vid full load.. Så får du ett bra ex så är 4 med noctura inte en omöjlighet. Kunde de garantera d0-stepping när du köpte den?
Tyvärr så vet jag inte ens var d0 stepping är! ;-) Tänkte köra på sweclockers i7 guide och satsa på runt 3.8Ghz till en början med värderna dom har där. Men jag köpte processorn genom komplett och har för mig jag läst nånstans att dom var "bättre" än vissa andra med kvalitèn.. Du får gärna utveckla vad det innebär för mig. ;-) Edit: Never mind.. Är ju inte sämre än att jag kan googla! Men som sagt, beställde från komplett, får hoppas att jag får en, annars kanske man kan byta. Verkar ju helt klart vara mycket bättre! Komplett har ju hög åtgång på sina prylar så man får hoppas dom sålt slut på c0
Redigerat av Megaman1, 28 July 2009 - 19:59.
Postad 28 July 2009 - 19:44
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
allt snack om denna i7 gör mig löjligt sugen på att uppdatera min burk... men jag känner att det får duga som det e just nu... pengarna ska gå till annat och jag använder inte den prestanda jag har nu ens så... Spelar inte så mycket just nu...
men uppdaterings djävulen i mig försöker vakna, jag får hålla hårt i tamparna...
i7 920 @ 4Ghz + 6GB kvalitets ram och 2st sony SSD80GB i raid0 skulle vara otroligt trevligt, och så på toppen ett XTG295.... Mmmmm sitter och dräglar över tangent bordet HAHA!!
Jag hade inte heller några större planer på att rusa in i ett köp just nu som du kan läsa i början av tråden. Men nu behöver jag installera om windows igen med min skitdator för det tar alltså ärligt 2 minuter innan datorn laddat windows färdigt och ytterliggare 20 sekunder innan firefox har laddat startsidan. Och den hackar och har sig så nu när man börjat kolla på nytt och började beställa lite smått så bara fortsatte det. ;-) Sen är jag grymt sugen på att bygga min första dator och med riktiga kvalitètskomponenter så ska det bli en utmaning och skitkul så här på sista semesterveckan. Nu kan jag äntligen inhandla crysis och andra roliga spel och se hur grymma dom verkligen är! Julafton all over again..
Postad 28 July 2009 - 19:47
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Angående SSD diskar. Intels diskar har ju kass write speed om man jämför med dom flesta konkurrenter. Är inte detta hyfsat viktigt?
Sant, Men den är ju betydligt snabbare och tystare än vad ditt val är: https://www.prisjakt...kt.php?e=459908till samma pris, dock får man ju mer Gb med VelociRaptor har ca 55GB använt på den hårddisken jag har alla program + musik och bilder som är 4gb sammanlagt + Steam med massor av spel installerade Göra ett eget chassi ser jag ingen mening med om man inte har intresse i själva hantverket eller att modifiera. Färdiga har bra luftflöde och bra "ergonomi"
Skit kul skulle det va att få bygga ett eget chassi, chans att göra det precis så man vill ha det, bestämma och utforma så luftflödet blir bättre, men ja, visst intresse för att göra ett måste man ha. Vattenkylning måste fortfarande räknas till entusiast-verksamhet och är inget jag rekommenderar om man inte har ett brinnande intresse i överklockning.
Om man kör SLI/Crossfire så ska man ju helst ( för en tystare dator ) ha vattenkylning, Du svarade ju nästan åt mig, att det blir varmt och ljudnivån blir hög..utan vattenkylning Men för att hålla på och pilla med vattenkylning så behöver man ett intresse för det också, samt det är väl kanske inte roligt att börja med sätta in en vattenkylning i en dator för 20000kr. tråkigt om det skulle ske en läcka.
Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 28 July 2009 - 19:51.
Postad 28 July 2009 - 20:00
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Har precis byggt en burk, i7 965 basserad och GTX 275 (single).
Testade precis Crysis i 1920x1200 och alla inställningar på Very High och det flött på utan problem.
Inga problem i L4D heller.
Nu är det väl mer GPU-krävande med spel men CPU'n låg och fes runt 13-14% under Crysis körningen.
Postad 28 July 2009 - 20:04
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Sant, Men den är ju betydligt snabbare och tystare än vad ditt val är: https://www.prisjakt...kt.php?e=459908
till samma pris, dock får man ju mer Gb med VelociRaptor
har ca 55GB använt på den hårddisken jag har alla program + musik och bilder som är 4gb sammanlagt + Steam med massor av spel installerade
Sant. Jag köpte ingen raptor, endast en 1Tb WD Black än så länge. Får duga så länge. Ska köpa en intel SSD 160Gb i höst sen när den sjunkit lite i pris. 4000 är lite väl saftigt, och 80 Gb är för lite tycker jag. Har precis byggt en burk, i7 965 basserad och GTX 275 (single). Testade precis Crysis i 1920x1200 och alla inställningar på Very High och det flött på utan problem. Inga problem i L4D heller.
Nu är det väl mer GPU-krävande med spel men CPU'n låg och fes runt 13-14% under Crysis körningen.
Så då är en GTX 275 fullt tillräckligt än så länge då? Spelar man med high med nya spel utan hack? Känns ju skönt, var lite orolig att det skulle bli en liten flaskhals. ;-)
Postad 28 July 2009 - 21:03
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Komplett garanterar inte d0-stepping (se det som.. en typkod som säger lite om de variationer som finns mellan tillverkningarna)
D0 når högre hastigheter än föregångaren C0
Postad 28 July 2009 - 22:41
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Sant. Jag köpte ingen raptor, endast en 1Tb WD Black än så länge. Får duga så länge. Ska köpa en intel SSD 160Gb i höst sen när den sjunkit lite i pris. 4000 är lite väl saftigt, och 80 Gb är för lite tycker jag.
eller så köper du 2st 80GB och kör Raid0 så får du dubbla skriv/läs hastigheten.. och 160GB i alla fall, kräver bara att moderkortet har en vetttig Raid kontroller men det skulle jag tro att dom har, det går ju att kolla upp annars... mitt självklara val skulle vara att använde 2st SSD i raid0 i stället för att köpa 2st stor...
Postad 29 July 2009 - 00:42
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Så då är en GTX 275 fullt tillräckligt än så länge då? Spelar man med high med nya spel utan hack? Känns ju skönt, var lite orolig att det skulle bli en liten flaskhals. ;-)
Jag har iaf inte irriterat mig på dålig framrate men det är väl en smaksak det med. Crysis är väl något år gammalt så jag vet inte om det är en bra benchmark längre, fick med Far Cry 2 också, ska testa det någon dag,
Postad 29 July 2009 - 07:30
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Crysis är så pass krävande/ dåligt optimerat, så det kommer att vara en ganska bra benchmark även ett tag framöver...
Far Cry 2 tycker jag är betydligt lättare att på höga FPS i... alla psle jag testat har varit lättare än Crysis så jag anser nog att det är den bästa fortfarande för att testa spel grafik och prestanda
Edit: Dock så använder spelen bara en kärna av CPU, så det är ju något som även bidrar, men grafikkrävande är det som bara den i alla fall, just för att det är så dåligt optimerat.
Postad 29 July 2009 - 10:21
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
eller så köper du 2st 80GB och kör Raid0 så får du dubbla skriv/läs hastigheten.. och 160GB i alla fall, kräver bara att moderkortet har en vetttig Raid kontroller men det skulle jag tro att dom har, det går ju att kolla upp annars... mitt självklara val skulle vara att använde 2st SSD i raid0 i stället för att köpa 2st stor...
skulle du vilja förklara vad raid0 gör? (fattar just nu noll  )
Postad 29 July 2009 - 10:55
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Raid 0 = 2 diskar som ditt OS skriver "varannan gång" till för att få upp hastigheten.
Någon som läst något om vad du får för prestanda gain med raid0 för ssd? Idén med raid 0 på mekaniska diskar är ju att komma runt deras långsamma accesstider, något som inte SSD lider av?
Postad 29 July 2009 - 11:14
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Nej får bli 1 SSD istället för enkelhetens skull.
Såg precis att alla mina prylar har kommit till postens utlämningsställe här i stan. 
Ikväll blir det lite mek. Hehe
Dock så gnager min girighet mig att jag vill ha ett 275 kort till och en SSD NU.
Såg att dustin home hade grafikkortet med farcry2 och assassinscreed
Återkommer med första intryck senare. Ska bli så ###### kul att leka med prylarna. Som att bygga lego igen. Hehe
Postad 29 July 2009 - 11:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Raid 0 = 2 diskar som ditt OS skriver "varannan gång" till för att få upp hastigheten.
Någon som läst något om vad du får för prestanda gain med raid0 för ssd? Idén med raid 0 på mekaniska diskar är ju att komma runt deras långsamma accesstider, något som inte SSD lider av?
ok, är det verkligen enda fördelen... Blir inte överföringen upp till 2x så snabb också ?! alltså läs/skriv hastigheten och det är väll inte ritigt samma sak som Accestiden ?! eller är jag uta och cyklar baklänges på en gammal råstig monark.. ?!
Postad 29 July 2009 - 19:35
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Jo du får högre överföringshastighet också men inte x*n där n är antal diskar utan snarare x*1,5 nånstans om jag inte kommer ihåg helt fel. Dock så börjar 1 SSD närma sig SATA's teoretiska överföringsmax så ur den synvinkeln tror jag inte heller det blir speciellt mycket snabbare. Rätta mig gärna om ni hittar tester.
Postad 30 July 2009 - 10:55
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Nu sitter man på en i7 920 på 4Ghz ;-)
Ska prova lite spel och sånt senare. Allt funkar iaf.
Chassit var helt enormt stort! Men med tanke på storlek på grafikkort och noctuafläkten så var det nog tur det.
Postad 30 July 2009 - 10:58
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
spännande
vad blev det för minnen ?!
Postad 30 July 2009 - 11:10
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Vad får du för temps idle/fullload?
om du kör cinebench och superpi vad blir det då?
Postad 30 July 2009 - 12:54
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Vad får du för temps idle/fullload?
om du kör cinebench och superpi vad blir det då?
Jag har ca 40 C Idle och ca 60-70 C fullload, så kylningen funka riktigt bra. Har 1.28V på CPU så den blir inte så varm, kanske tom kan sänka den mer, men det e ju ingen fara på taket så jag kör på. Cinebench och superpi har jag inte kört, men ge mig address så kan jag testa.  Har väl 30+ fps medel på crysis som jag spelar nu utan minsta hack på High insällningarna. Körde med 25fps utan hack på veryhigh men har väl ingen bra patch så det stängde ner sig. Kör på High det räcker.  Grymt snyggt spännande
vad blev det för minnen ?! 
Blev Corsair Dominator 1600Mhz minnen. Fick ett bra pris på dom så jag tog dom. Dessutom var det dom minnerna som kördes i i7 överklockningstestet på sweclockers så jag tänkte att jag kör på dom så är jag säker.
Redigerat av Megaman1, 30 July 2009 - 12:56.
Postad 30 July 2009 - 13:21
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag körde på Very high på nästan allt, förutom 2 saker (minns ej vad just nu dock.. va ett tag sedan jag spelade Crysis...
Sedan 19XXx1280 i upplösning och 2xAA då får jag ca 25-30FPS i medel...
Det får duga tills vidare, kommer nog inte att köpa nya grejer för en mot nästa sommar...
Jo, det enda som är givet är att jag ska ha 2st 1tb diskar snart och kanske ett nytt ljudkort till vintern, annars får datorn vara som den är tills nästa sommar, då får vi se om jag orkar byta upp mig...
jag känner inte att jag behöver det just nu, det enda spel som jag inte kunnat maxa hitils/ än sålänge är Crysis...( av dom jag testat) jag kan ju inte köra högsta AA och allt på Very high och inte Vsync för då blir det inge bra...
just nu så spelar jag knappt alls...
Postad 30 July 2009 - 13:44
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Superpi: http://www.xtremesystems.com/pi/Kör superpi på 1M Cinebench: http://www.maxon.net....php?id=162&L=0Kör cinebench med flera kärnor (undre alternativet)
Postad 30 July 2009 - 13:52
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Kör också på 1920x1200. kanske lite onödigt och köra så hög upplösning.
Körde 3Dmark Vantage nyss och fick 52000 på processor och lite över 10000 på grafikkort. Lite dålig kombination. ;-)
Ska prova dom programmen. Återkommer.
Cinebench x cpu = 23310 tror jag. ;-)
SuperPi: 1M på 10,20 sek..
Redigerat av Megaman1, 30 July 2009 - 14:01.
Postad 30 July 2009 - 14:43
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
mitt graffe får 9500 så det är typ samma (ati4870) men med din CPU så får du betydligt mycket mer än jag...
jag kör ju "bara" med en E8500 klockad till 4,1GHz och 844MHz ram (1:1 förhållande) men det e lite det som är grejen.. att skillnaden i prestanda märks framförallt i test program, tvivlar på att den är lika stor i verkligheten faktiskt...
En polare har i7 + 4870 och vi presterar typ samma i samtliga spel, även om hans CPU är mycket "bättre" än min
Postad 30 July 2009 - 15:27
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
mitt graffe får 9500 så det är typ samma (ati4870) men med din CPU så får du betydligt mycket mer än jag... jag kör ju "bara" med en E8500 klockad till 4,1GHz och 844MHz ram (1:1 förhållande) men det e lite det som är grejen.. att skillnaden i prestanda märks framförallt i test program, tvivlar på att den är lika stor i verkligheten faktiskt...
En polare har i7 + 4870 och vi presterar typ samma i samtliga spel, även om hans CPU är mycket "bättre" än min 
Körde ett nytt test med överklockat grafikkort. 12500 poäng grafik och konstigt nog fick jag 57000 på processor nu, ökat  Sammanlagt 15500 poäng. Måste va godkänt för det grafikkortet. Är ju ingen värsting direkt.
Postad 30 July 2009 - 16:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
vad e det för graffe som du fastnade på ?
Postad 30 July 2009 - 16:41
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
vad e det för graffe som du fastnade på ? 
XFX GTX 275
Postad 30 July 2009 - 16:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok, jo men vadå... det e ju ett väldigt bra graffe...
Postad 30 July 2009 - 17:23
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
ok, jo men vadå... det e ju ett väldigt bra graffe... 
Jo jag klagar ju inte.  Men det är ändå i 2000krs klassen. Finns ju för det 3dubbla..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|