Skrev ett inlägg i en liknande tråd igår (
https://www.minhembi...showtopic=99868) som kanske borde postats här med tanke på att tråden var drygt 4 år gammal
Så här kommer inlägget igen:
Det var ett tag sedan någon skrev någonting här.. tänkte det kanske är dags att öppna tråden igen?
Jag har planer på att bygga en filserver och behöver lite hjälp att välja komponenter.
Servern ska ha plats för minst 4, helst 6, hårddiskar. Servern måste vara strömsnål i idle-läge då den kommer att stå på 24/7, men när den väl arbetar så gör det inte så mycket om cpu:n drar som en vanlig desktop-cpu.
Servern kommer även att användas som surfstation, då det är en dator som ändå alltid står på (smidigt att bara starta en skärm istf att starta en till dator).
I övrigt kommer servern att få agera brandvägg och hosta 2-3 hemsidor (joomla och eventuellt någon jboss / gwt app-server) med väldigt få besökare.
Som operativsystem funderar jag på OpenSolaris, Nexenta, FreeBSD eller OpenBSD; men det lutar åt OpenSolaris alt. Nexenta då jag inte är säker på ZFS-supporten hos *BSD. FreeNAS var även ett val, men det föll bort p.g.a. man inte kan använda det som desktop-OS också.
ZFS vill jag ha då själva filsystemet verkar överlägset andra fs och raid-z har bättre säkerhet vid skrivningar än raid-5. Jag gillar även self-healing-, snapshot- och clonefunktionaliteten (har dock ej provat dessa).
Jag har funderat på om en atom 330 skulle kunna duga eller om cpu-kraften kanske är lite för klen för att köra software raid. Är det någon som provat det på en atom 330? Vad blir överföringshastigheten via gigabitnätverk?
Är det någon som har något/några förslag på lämplig hårdvara?