Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är 2 subbar bättre än 1?

54 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 July 2009 - 17:20

Jisjoe
  • Jisjoe
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har funderingar på att skaffa ny sub eller subbar.
Märket är klart, det kommer att bli Velodyne ;)
Från början var jag helt inne på att köpa en DD-12, låter helt grym bra. Men nu har jag funderat på om man inte får mer för pengarna om man köper 2 stycken SPL-1200R, dom låter ju helt klart bra dom också inte som DD-12:an men helt klart schysst. Dessutom är det ungefär 3000:- billigare med 2 st SPL-1200R
Vad säger ni som kan detta, vad är ert råd?!

Kan tillägga att för tillfället kör jag med 2 st Elac FS247 frontar, detta kör jag över en Marantz SR6003.

Redigerat av Jisjoe, 27 July 2009 - 17:22.

Postad 27 July 2009 - 17:25

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Ja.

Jag tycker det även om det finns dom som menar att man inte kan höra var basen kommmer ifrån ;)

Postad 27 July 2009 - 17:33

Jisjoe
  • Jisjoe
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Ja.

Jag tycker det även om det finns dom som menar att man inte kan höra var basen kommmer ifrån ;)

Fattar inte riktigt, kanske för det är semester = öl :) men vad var ditt förslag. Köra dubbla subbar eller en?
Edit: Utrymmet är ungefär 50 m2 med 2.4 i takhöjd, öppen planlösning så det är inte ett vanligt fyrkantigt rum utan kök och annat ligger också i utrymmet.

Redigerat av Jisjoe, 27 July 2009 - 17:36.

Postad 27 July 2009 - 17:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Dubbla subbar är nog det största lyftet man kan göra för bättre basåtergivning, sen blir det givetvis ännu bättre om du har ännu flera, men då kan priset börja dra iväg en del ;)

Det finns en hel del skrivet om detta, en exempeltråd här: https://www.minhembi...howtopic=230658

Postad 27 July 2009 - 17:42

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
jepp, minst 2 i ett så stort rum.
Se bara till att basarna spelar allt under 80Hz alltid. Mao du delar frontarna framöver.
Sätt dem som small i setup
och subwoofer= Main+LFE
Så kommer det att hända grejer!

Postad 27 July 2009 - 18:31

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Delar mina frontar på 50 och övriga på 60, skulle nog inte vilja ha mer bas än så så allt under 80 känns lite onödigt?

Postad 27 July 2009 - 18:38

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Ekon:
Det handlar inte om mer bas, det handlar om optimering!
lånar lite kunskap från faktiskt:

Orsaken till att man inte bör dela vid lägre frekvens än 70 Hz är:

1. Lägre delningsfrekvenser än 70 Hz får till följd att sidosystemet (=toppsystemet) inte får någon signifikant avlastning/distorsionsminskning, i synnerhet inte om det är ett basreflexsystem. Tittar man på normal musiks energiinnehåll ser man nämligen att den gör anspråk på ungefär lika stora membranutslag vid alla frekvenser under 70Hz. Att använda ett basmodulsystem delat så lågt i frekvens att sidosystemet inte vinner någonting på det är ju rätt meningslöst.

2. Låga delningsfrekvenser gör att man inte kommer att kunna tillgodoräkna sig bassystemets goda stöd från sin väggnära placering, utan det ur bassynpunkt sämre placerade sidosystemet sidosystemet kommer då istället att tvingas återge en stor del av basområdet.

3. Sist och viktigast: Lägre delningsfrekvenser än 70 Hz resulterar i en grupplöptid som börjar ge hörbara rytmiska effekter. Den delningsbetingade grupplöptiden vid delningar (så branta som de behöver vara av skäl som listas senare) under 70 Hz kommer alltså att få musiken att spela i "otakt".

Att man inte bör dela högre än 80 Hz beror på flera saker, bland annat:

1. Örat har ett exta faskänsligt området i registret sisådär 100 - 250 Hz (eller 120 - 200 Hz). Med musiksignaler med signifikant energi inom detta område så kan man detektera flera vågformsberoende fenomen, inklusive absolut fas! Fasdistorison ger då hörbara signifikanta transientförluster.
Man vill därför undvika delningsfrekvenser som ger stor grupplöptid inom detta frekvensområde. I praktiken betyder det att man inte vill ha några delningsfrekvenser mellan 90 och 250 Hz.

2. Örat hör intrinsiskt riktningar ned till ungefär 50 Hz, men i ett verkligt rum med sina reflexioner och ståendevågor kan man i praktiken bjuda på nästan en oktav ytterligare, förutsatt att bassystemet som används är extremt lågdistorderande. 100 Hz alltså. Vill man ha en signifikant undertryckning av ljudnivån vid 100 Hz måste man dela senast vid 80 Hz.

3. Delningar högre än 80 Hz klyver röstområdet, vilket gör att röstklanger kommer att vara svåra att integrera snyggt inom hela det området inom vilket man kan tänkas vilja kunna sitta och lyssna.

4. Delningar högre än 80 Hz (L/4 = drygt 1 meter) betyder allt större förkortning av våglängden - vilket gör det allt svårare att få sidosystem och basmodul att sammarbeta i alla riktningar.

Man skulle alltså kunna säga att delningar mellan 70-80 Hz är lämpliga, men ju högre inom detta intervall man lägger sig, desto högre ljudtryckskapacitet och lägre distorsion får man, så 80 Hz blir bästa valet.

Postad 27 July 2009 - 20:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jepp, Öhman kan sina saker, och han förespråkar dessutom att man MINST skall ha två subbar. ;)

Postad 27 July 2009 - 20:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Alltid minst 2 st ! ;)

Postad 27 July 2009 - 21:01

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Jag har 2 st XTZ 99W 10. 17P och jag Älskar det, jag tycker det blir bätte ljud med 2 subwoofrar! Men som sagt helre 1 st bra än 2st dåliga!!

Postad 27 July 2009 - 21:07

Jisjoe
  • Jisjoe
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Ekon:
Det handlar inte om mer bas, det handlar om optimering!
lånar lite kunskap från faktiskt:

Orsaken till att man inte bör dela vid lägre frekvens än 70 Hz är:

1. Lägre delningsfrekvenser än 70 Hz får till följd att sidosystemet (=toppsystemet) inte får någon signifikant avlastning/distorsionsminskning, i synnerhet inte om det är ett basreflexsystem. Tittar man på normal musiks energiinnehåll ser man nämligen att den gör anspråk på ungefär lika stora membranutslag vid alla frekvenser under 70Hz. Att använda ett basmodulsystem delat så lågt i frekvens att sidosystemet inte vinner någonting på det är ju rätt meningslöst.

2. Låga delningsfrekvenser gör att man inte kommer att kunna tillgodoräkna sig bassystemets goda stöd från sin väggnära placering, utan det ur bassynpunkt sämre placerade sidosystemet sidosystemet kommer då istället att tvingas återge en stor del av basområdet.

3. Sist och viktigast: Lägre delningsfrekvenser än 70 Hz resulterar i en grupplöptid som börjar ge hörbara rytmiska effekter. Den delningsbetingade grupplöptiden vid delningar (så branta som de behöver vara av skäl som listas senare) under 70 Hz kommer alltså att få musiken att spela i "otakt".

Att man inte bör dela högre än 80 Hz beror på flera saker, bland annat:

1. Örat har ett exta faskänsligt området i registret sisådär 100 - 250 Hz (eller 120 - 200 Hz). Med musiksignaler med signifikant energi inom detta område så kan man detektera flera vågformsberoende fenomen, inklusive absolut fas! Fasdistorison ger då hörbara signifikanta transientförluster.
Man vill därför undvika delningsfrekvenser som ger stor grupplöptid inom detta frekvensområde. I praktiken betyder det att man inte vill ha några delningsfrekvenser mellan 90 och 250 Hz.

2. Örat hör intrinsiskt riktningar ned till ungefär 50 Hz, men i ett verkligt rum med sina reflexioner och ståendevågor kan man i praktiken bjuda på nästan en oktav ytterligare, förutsatt att bassystemet som används är extremt lågdistorderande. 100 Hz alltså. Vill man ha en signifikant undertryckning av ljudnivån vid 100 Hz måste man dela senast vid 80 Hz.

3. Delningar högre än 80 Hz klyver röstområdet, vilket gör att röstklanger kommer att vara svåra att integrera snyggt inom hela det området inom vilket man kan tänkas vilja kunna sitta och lyssna.

4. Delningar högre än 80 Hz (L/4 = drygt 1 meter) betyder allt större förkortning av våglängden - vilket gör det allt svårare att få sidosystem och basmodul att sammarbeta i alla riktningar.

Man skulle alltså kunna säga att delningar mellan 70-80 Hz är lämpliga, men ju högre inom detta intervall man lägger sig, desto högre ljudtryckskapacitet och lägre distorsion får man, så 80 Hz blir bästa valet.

Ok, tack för denna infon. Blev lite klokare ;)
Men detta förhandleder ju såklart fler frågor. Känns lite som att det lutar åt 2 subbar efter det jag luskat på idag och era tips men det kanske räcker med 10", jag menar Velodynes subbar går rätt långt ner i frekvens.

Annars har jag alltid det billigaste alternativet, att köpa en extra bas av det fabrikatet jag har nämligen http://www.abluesky....;prodcode=20001, detta är så klart absolut billigaste men bra ljud måste gå före ekonomi!!

gsson: Du skrev att man skulle in och ställa frontarna på small, är det något du rekommenderar även om man bara kör en bas? Spontant kan jag känna att man "slösar" bort lite av Elacens register, FS 247 går ändå ner hela vägen till 30Hz.
Eller jag är ute och cyklar nu?

Redigerat av Jisjoe, 27 July 2009 - 21:19.

Postad 27 July 2009 - 21:17

Kennethi
  • Kennethi
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Hej!
Okej 2 är bäst sägs de.
Men om man har två olika, tex olika märken eller storlekar på subbarna har de någon betydelse?
Har själv bara en subb och funderar på och skaffa en till.
Nu har jag en Heco Phalanx 10 A, hur kompleterar jag den på bästa sätt om de nu har någon större betydelse?

Postad 27 July 2009 - 21:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jepp, Öhman kan sina saker, och han förespråkar dessutom att man MINST skall ha två subbar. :)

Fast det som är så lurigt är att det finns en akustiskt fördel med två subbar. Eller det är vad jag läst mig till. Jag har ingen praktisk erfarenhet av två subbar och kommer att skaffa mig två enkom av den anledningen. Jag behöver inte spela mycket högre med min REL, även fast den är på modiga/fjantiga hundra watt. Jag vet att det finns en fördel med två på grund av att distortionen minskar, men den får jag väl på köpet då...he he.

Så frågan är snarare om det finns mätdata på att stående vågor och annat bus mildras av två subbar? Jag har läst Harman Kardons "white Paper" men inte kommit till någon slutsats om de gjorde en praktisk lyssning i verkligheten.

Hursomhelst har det inte varit problem med fullrange-högtalare om man nu ska betrakta basen från dessa som subbar. Så att ha två subbasar som gör samma sak som två värstingar till fullrange bör inte göra saken sämre. När man nu ändå delar vid 80Hz alltså.

Så har vi någon som har hört akustiska förbättringar med fler än en sub? Och mätbara förbättringar skall vi tillägga... :D

*du där i hörnet som räckte upp en hand, du kan svara*

Postad 27 July 2009 - 22:47

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Nä, ställ bara in frontarna på small om du har två subbar.
Se det så här:

Du har nu satelithögtalare som ska spela ner till 80Hz. Vid 80Hz och under så är det ju mer luftpumpningsförmågan som sätter gränsen, än hur mycket effekt högtalarna klarar.

så när dina elac slipper xmax begränsningen så är det nästa svagapunkt som sätter stopp, det brukar vara diskantens effekttålighet.
Har du nu ett kapabelt bassystem så kan det vara likvärdigt med att du drev dina gamla högtalare med en 1000w(el MER!!!) förstärkare. som eg bara tålde 100w!
Den nya basmodulen från SSC som kommer till oa51 gör precis detta fast passivt.
Men man driver de med 2x200w:ish

Fördelen med fler subbar är:
toppar o dalar blir färre o mindre.
"tydligare bas" mer artikulerad
Trots att du bara adderar likadana subbar så kommer du att kunna spela lägre toner.
Det är manligare och kvinnor kommer att falla som furor för dig när du berättar om ditt basystem som är avstämt till 26Hz och har en luftpumpningskapacitet på över 8liter i ren Vd dvs utan portarnas bidrag!!!!

trebban: Jag driver mina fyra subbar med 50w var, så ha inte ångest över dina i sammanhanget manliga 100w! :)
Du kan spela minst dubel så starkt med ett aktivt delat system mot om det var passivt delat. konstigt men sant.
kan hitta motivering om det krävs.(Har för mig att det är 10-16db starkare eg men vill inte överdriva!)

vidare för mätningar kolla in mitt galleri...

Postad 27 July 2009 - 23:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
"Trots att du bara adderar likadana subbar så kommer du att kunna spela lägre toner."

Subbarna kan inte spela lägre bara för att de är två?

Möjligen upplever man som du säger, tydligheten bättre med två subbar, vilket kan förleda en att tro att de också spelar lägre.

Jag kan ha fel men det enda sättet att få en högtalare att spela lägre borde väl vara att öka watten våldsamt.
Men att de spelar lägre för att delar på arbetsbördan. Njäää.... :)
Jag hoppas jag har fel.... :D

Postad 28 July 2009 - 05:55

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

"Trots att du bara adderar likadana subbar så kommer du att kunna spela lägre toner."

Subbarna kan inte spela lägre bara för att de är två?

Möjligen upplever man som du säger, tydligheten bättre med två subbar, vilket kan förleda en att tro att de också spelar lägre.

Jag kan ha fel men det enda sättet att få en högtalare att spela lägre borde väl vara att öka watten våldsamt.
Men att de spelar lägre för att delar på arbetsbördan. Njäää.... :)
Jag hoppas jag har fel.... :D

Nä... Det har aldrig jag upplevt i alla fall.. För mej har dom gått lika långt ner oavsett om jag har kört en, två, tre eller fyra.. Tyvärr..

Postad 28 July 2009 - 11:44

Jisjoe
  • Jisjoe
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har läst både här och på andra ställen att två basar är bättre än en, men hellre en bra än två halvbra. Frågan som dyker upp är givetvis, vad är en halvbra bas?
När jag kopplade in mina prylar med ny förstärkare och nya frontar tyckte jag basen lät hemsk, men efter att jag labbat lite med diverse inställningar blev det mycket bättre.
Förstår ju så klart att Velodynebasarna är klart bättre än min Blue Sky 12", men är dom så mycket bättre att det är värt att lägga 28-30 tusen om man jämför med vad en extra Blue Sky bas kostar. Tippar på att den ligger på ca 6000:-.
Vad säger ni som kan läsa data och fattar vad där står?
Hur mycket gör dom extra Hz från 30 ner till 18-20, ni som har testat olika hemma, är det stor skillnad?
Har googlat en del men inte hittat någon bra sida som hjälper en att ställa in basen eller för den delen hur mycket skillnad dessa inställningar gör.
Nackdelen med att lyssna på en bas eller högtalare för den delen hos ÅF är ju att det är inte alls samma förutsättningar som man har hemma.

Stort tack till alla som hjälper mig att förstå detta :)

Postad 28 July 2009 - 13:33

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Hur mycket gör dom extra Hz från 30 ner till 18-20, ni som har testat olika hemma, är det stor skillnad?

Jag tycker du ska försöka utsätta dig för ett riktigt riktigt bra (och väl injusterat, doh!) bassystem. Då kommer du inte längre fundera över hur stor skillnaden är. Lättare sagt än gjort förstås, men var bor du?

Mina nuvarande huvudhögtalare har ordentligt output ner till 34 Hz. Hemma i mitt rum ger de redan bra liv ifrån sig vid 27-28 Hz. Men jag har valt att skära dem vid 80 Hz och låter mina nuvarande basmoduler ta hand om allting därifrån och neråt, vilket på pappret ska vara 17 Hz ungefär. Skillnaden? Ja, det går liksom inte att jämföra om vi snackar film och musik som har output från säg 40 Hz och neråt. Det känns inte som där finns någon begränsning neråt.

Vet du däremot om att du enbart lyssnar på akustisk musik så är kanske återgivningen ner under 20 Hz något överdrivet. Du får se till dina behov helt enkelt.

PS. Ska tillägga att mina är inte särskilt väl injusterade och använder heller ingen optimal aktiv delning (dock aktiv).

Redigerat av shifts, 28 July 2009 - 13:36.

Postad 28 July 2009 - 14:27

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
En undran. Om man som jag har ett par golvare som spelar ner till 30Hz
utan att dista på hög volym. Varför skulle jag då låta stackars lillsubben
spela med från 80Hz? Och nåt som får det att klia innanför skallen
är att REL som jag kör rekommenderar så låg delning som möjligt. Och
jag har inga bekymmer med att djupbasen ligger i otakt. Och jag
kan inte heller lägesplacera den.

Att två eller fler subbar är att föredra det har jag inga bekynner med att greppa.
Men inte är väl 80Hz delningen en tumregel för alla system?

Nyfiken. Måste nog testa och mäta lite.

(Shifts: Angående din önskan om att jag skulle berätta om JBLárna tidigare i
galleriet. Kom förbi och lyssna istället. Alltid kul med besök)

Postad 28 July 2009 - 14:43

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Oj, tack för inbjudan! Det vore gryymt roligt. Får man försiktigt fråga i vilken del av landet du bor? Kan iofs ta detta i PM.

Postad 28 July 2009 - 15:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Att två eller fler subbar är att föredra det har jag inga bekynner med att greppa.

Nyfiken. Måste nog testa och mäta lite.

Det har inte bara med detta att göra, utan för att få en så jämna basgång som möjligt, alltså en linjär bas och verkligen i hela rummet :)

Motverka "rums noder" som sabbar resultatet, men blera utspridda basar så mer eller mindre elimineras dessa och man får en jämnare och finare respons i hela rummet.

Redigerat av DVD-ai, 28 July 2009 - 15:18.

Postad 28 July 2009 - 15:09

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Sure bazooka DVD-Ai. Därav två eller flera subbar. Men vad har delningen med
linjär bas att göra, om golvarna spelar linjärt till 30Hz.
Kan jag inte fortsätta dela vid säg 40Hz även om jag (såsmåningom)
stoppar dit en Reláre till.

Postad 28 July 2009 - 15:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

jo för att just i området 70-110Hz (har jag för mig det va) är vi extra okänsliga för övergånger och för fasolinjäriteter (som ju gärna blir vid en delning om inte högtalarna är extremt bra anpassade till varandra..)
Men dessutom så är just 80Hz gränsen för vad man bör dela som lägst om man vill ha någon större vinnst i fråga om ljudtryck, alltså tålighet på frobntarna :)
Delar du lägre så blir det helt enkelt så (beroende på hur elementen fungerar i låda) så att du tappar väldigt mycket i tålighet...
Dessutom så vill du inte dela för lågt i onödan för du får di en högre grad av IM -disst som följd av att frontarnas mer bredband spelande element måste hantera låga frekvenserna samtidigt som dom höra = IM-disst
Och det slipper du i en högre grad med 80Hz delning :D

hoppas det va svaret du vilel ha... :lol:

Redigerat av DVD-ai, 28 July 2009 - 15:16.

Postad 28 July 2009 - 15:24

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Är inte inlägg 7 i den här tråden tydligt nog?

Postad 28 July 2009 - 15:33

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Tackar DVD-Ai. Och Relägare på forum runt om i världen säger nåt helt annat :) .
Sanningen ligger väl som vanligt inom detta missbruk nånstans mittimellan....

Hassesolo: Jag föredrar att dra mina egna slutsatser utifrån
flera oberoende källor, samt egna tester. DVD-Ai svar är
en inlaga jag tacksamt tar emot samt texten i inlägg 7, som
jag känner till sedan tidigare.

Det är en sak i inlägg 7 jag hänger upp mig på. Och det är antagandet att
alla frontare (toppsystemet) behöver avlastning samt distar om det
inte får det. Hos mig är det tvärtom.Subben jag har nu är en trång
sektor, det är jag pinsamt medveten om. Den behöver helt klart en brorsa.
Men jag har inte plats. Och tills dess är det bättre 2*14" JBL as tar hand om
det istället för att subben distar.

Men f*n, måste köra någrasvep samt testa lite olika delningar. Har
vart för lat. Har Radioschack och laptop. Får snoka rätt på
nån gratis programvara. Hoppas att det inte krävs excel bara,
för det är jag utan.

Redigerat av Bongo_Mongo, 28 July 2009 - 15:51.

Postad 28 July 2009 - 15:52

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Bongo_Mongo: Det är klart det funkar med risken/sannolikheten för att det inte blir bra är överhängande
Datan i inlägg sju är för optimal implementation sen får du själv göra som du vill givetvis men det är inte det bästa sättet.

Sen vet jag ju inte om DVD-AI är mer oberoende än mig/shifts/Hassesolo som vet hur det låter med fler subbar delade vid 80Hz.
Hur ska du kunna hitta andra oberoende källor. IÖ forskade fram dessa slutsatser själv och har svar på alla fråågor du kan komma på. Jag tror inte du kan hitta så många andra.
Jag vet bara om

Gedlee, (geddes)
och Harmans whitepapers.

leta upp gedlees hemsida o läs vad han tycker, sen harmans papper så är du en bit på vägen iaf
posta andra om du hittar!
Vi är alla här för att lära, hoppas jag

Postad 28 July 2009 - 17:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
såvitt jag förstått så bygger väll även delar av THX standarden på IÖ's forskning också (detta med 80Hz och hur ljudet fungerar i rum m.m., alltså så byggs biografer efter dessa), så den är ju erkänd som bra så jag tror att ni alla kan lite på vad han har att säga, faktiskt... :)

Postad 28 July 2009 - 18:56

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Det där med att Öhman bidragit till THX standarden är inte bekräftat.
Ännu ett exempel på ett geni som inte fått erkännande??

Ibland tror jag tammef*n att jag är mer påläst om IÖ än vad många
INO-ägare är... Intervjun i Ljud och Bild tex är utmärkt.

Jag är också här för att lära. Men jag är uppvuxen i en tidsperiod då
man lärde sig att ifrågasätta och kritiskt granska olika ståndpunkter. Och
att alla system oberoende på hur dom är uppbyggda ska delas vid
80Hz är, tro mig, inte den enda.

Jag tackar återigen. och ska som sagt testa. Har funderat länge på saken,
men har inte tagit tag i det.

Redigerat av Bongo_Mongo, 28 July 2009 - 18:57.

Postad 28 July 2009 - 19:02

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Om 2 subber er bedre en ? hjelper fint lite og sette opp 2 subber før att ev løsa problemer med en
okalibrert sub, børja med att kalibrere den første om ikke det er gjort, deretter kan du vurdere en til i systemet
som steller enda mere krav til kalibrering, løser som sagt ingen frekvens problemer i rummet av sig selv.

Her er en nyhet fra SVS som bør vurderes før en 1 eller 2 subber
http://www.lsound.no...a...0&id=757839

Postad 28 July 2009 - 19:35

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Det där med att Öhman bidragit till THX standarden är inte bekräftat.
Ännu ett exempel på ett geni som inte fått erkännande??

Ibland tror jag tammef*n att jag är mer påläst om IÖ än vad många
INO-ägare är... Intervjun i Ljud och Bild tex är utmärkt.

Jag är också här för att lära. Men jag är uppvuxen i en tidsperiod då
man lärde sig att ifrågasätta och kritiskt granska olika ståndpunkter. Och
att alla system oberoende på hur dom är uppbyggda ska delas vid
80Hz är, tro mig, inte den enda.

Jag tackar återigen. och ska som sagt testa. Har funderat länge på saken,
men har inte tagit tag i det.

att 80Hz inte är den gyllene Graalen alltid är väl inget att snacka om egentligen, snarare rätt självklart.
Men om man ska diskutera utan att ta hänsyna till precis allt så kan man ju lika gärna låta bli att diskutera helt o hållet.

Jag har granskat de olika ståndpunkterna och funnit att fler subbar, 80Hz lägret är den enda sidan som har argument för alla frågor och påpekande man kan tänkas ha.
kan i ärlighetensnamn inte höra någon skillnad om jag delaar vid 80o eller 110, snarare att jag kan spela lite starkare med 110.

Vad har detta att göra med vem som vet mest om IÖ?
Kan säga att för mig är det Isidor på faktiskt som övertygade mig iaf, vad nu detta ha med saken att göra.

Postad 28 July 2009 - 20:04

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Resonemanget om 80Hz har inget med IÖ-Trivia att göra, bara myten om att
hans forskning otvetydigt bidragit till THX standarden.

Saxar in vad REL skriver. OBS!! Jag tar inte illa upp om Ni sågar deras resonemang,
tvärtom.

"Many audiophiles tend to set the crossover point too high and the gain too low, for fear of overwhelming the main speakers with bass—this results in a loss of bass depth and dynamics. The proper crossover point will increase overall dynamics, extend the bass frequencies, and improve soundstaging."

Postad 28 July 2009 - 20:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Sen vet jag ju inte om DVD-AI är mer oberoende än mig/shifts/Hassesolo som vet hur det låter med fler subbar delade vid 80Hz.

Jag vet också det ! :(

Postad 28 July 2009 - 21:28

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Jag vet också det ! :)

En vacker dag kanske jag oxå blir varse det! :( Men jag kommer att
börja med 2st. Det är bara så trist att handlingsutrymmet är låst
i den kåk jag hyr nu. Trivs bra, speciellt med att det är långt till
närmaste granne. Men ett dedikerat rum, då jalla.....

Det där som jag saxade från REL säger ingenting, det inser jag så
här nån timme i efterhand. Jag ska kolla av dom Norska forum jag
liksom på detta forum för en tynande tillvaro på. Grannlandet i
öster är nog basnarkomanernas förlovade land. Och om
jag mimms rätt från min SVS tid, så fanns(finns) det ett battle
SVS vs resten av världen inkl REL :unsure:

Redigerat av Bongo_Mongo, 28 July 2009 - 21:29.

Postad 28 July 2009 - 21:39

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Så har vi någon som har hört akustiska förbättringar med fler än en sub? Och mätbara förbättringar skall vi tillägga... :(

*du där i hörnet som räckte upp en hand, du kan svara*

Ja till båda frågorna. Forshaga var här och vi testa mellan 2 subbar och 4 subbar och jag tror han blev sugen på 2 SVS till då.

Postad 28 July 2009 - 21:47

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Resonemanget om 80Hz har inget med IÖ-Trivia att göra, bara myten om att
hans forskning otvetydigt bidragit till THX standarden.

Hur menar du?

Postad 28 July 2009 - 21:53

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Delning med 80 hz är en bra medelväg. Om du har för klen sub, köp ett par nya då. Poängen, förutom det som tagit upp, är att man görna vill ha hjälp av väggarna/golv för dom längre (ca 70hz och neråt) frekvenserna, vilket ger lägre interferenser medans högre frekvenser vill man ha bort ifrån väggarna så inte direktljudet störs av tidiga reflexer.

Postad 28 July 2009 - 22:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Och om jag mimms rätt från min SVS tid, så fanns(finns) det ett battle
SVS vs resten av världen inkl REL :(

Och någonstans där mitt i mellan så finns Ino Audio och DIY för att spöa skiten ut båda på samtliga punkter... Postad bild

Postad 28 July 2009 - 22:27

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
DIY. Hmm, jag har en SVS Ultra förstärkarmodul kvar. Själva
steget alltså. Men som med mkt annat har det inte blivit av.
Jag har inte plats helt enkelt för en enda pinal till.
Men en sub går ju att ställa undan när man inte använder den.
Hmmm igen...

Det där med delning är ett av de få ämnen jag undrat över på
senaste tiden. Mina forum-heydayz känns lite som över.
Jag har tagit till mig, men tänker ta mig friheten att som vanligt
plocka lite här och där för att hitta nåt som passar mina öron
och plånbok.Är väl lite onödigt allergisk mot svart eller vitt.
Men sån är jag. Ett Mongo i gråzonen

Postad 28 July 2009 - 22:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, ne men jag tycker att det e rätt, kör på det som känns rätt och hitta din egen väg :(

Postad 28 July 2009 - 22:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Ja till båda frågorna. Forshaga var här och vi testa mellan 2 subbar och 4 subbar och jag tror han blev sugen på 2 SVS till då.

Det är rätt intressant det där, för egen del blev det så här ... testa en bas, sen koppla in nr 2.

WOW

Sen från 2 gå till 4 subbar

WOW

Inte lika mycket wow, men fortfarande en rejäl förbättring.

Tror definitivt man sitter rejält nöjd med 4 svs :(

Redigerat av Martin, 28 July 2009 - 22:59.

Postad 29 July 2009 - 00:46

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Håller med, från 1 till 2 var det större förbättring. :(

Postad 29 July 2009 - 03:05

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Man blir ju gode sugen av er diskussion, det är ju en sak som är väldigt säker!

Kanske blir en till W12a...Vem vet! :(

Postad 29 July 2009 - 05:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Man blir ju gode sugen av er diskussion, det är ju en sak som är väldigt säker!

Kanske blir en till W12a...Vem vet! :(

det tycker jag verkligen :)

Postad 29 July 2009 - 20:07

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Jag håller absolut med, det blir bra mycket bättre med 2 st subbar. Och efter att ha lyssnat på skillnaden mellan 2 och 4 st hos Hifimatte så blev jag mycket riktigt sugen som attan på 2 till Svs basar :P
Men skulle jag köpa 2 till så tror jag nog att frun mördar mig eller nåt annat hemskt :)

Postad 04 August 2009 - 10:45

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Tänkte skaffa en 2 subwoofer till mitt system! Funderar bara på hur jag ska göra med inställningarna från recivern! Har ju ej 2 st sub out på den? Den nya subwoofern kommer att stå ca 1,5 meter från lyssnings platsen, medans det andra står ca 4 meter bort, och det är ju detta avstånd som recivern är inställd på. Hur ska man göra med den andra subwoofern? Den får ju vara inställd på 4 meter den med eller? Någon som vet?

Postad 04 August 2009 - 11:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Tänkte skaffa en 2 subwoofer till mitt system! Funderar bara på hur jag ska göra med inställningarna från recivern! Har ju ej 2 st sub out på den? Den nya subwoofern kommer att stå ca 1,5 meter från lyssnings platsen, medans det andra står ca 4 meter bort, och det är ju detta avstånd som recivern är inställd på. Hur ska man göra med den andra subwoofern? Den får ju vara inställd på 4 meter den med eller? Någon som vet?

Ställ in i recievern ett mellanting mellan avstånden och finjustera med fasen så de spelar i takt.
Det bästa vore troligen om du kunde placera subbarna symetriskt vid framväggen ca 1/4 av rumsbredden från hörnet. Om man ser i ditt galleri så finns det plats båte lateralt och medialt om frontarna för en sub på vardera sidan.

Redigerat av hassesolo, 04 August 2009 - 11:31.

Postad 04 August 2009 - 16:54

Unregistered47c56772
  • Unregistered47c56772
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
jag har en fundering på att köra dubbla subbar, en sub bredvid var fronthögtalare. men detta känns mest motiverat om dem kopplas i stereo eller har jag fel?
hur har ni som har mer än en sub kopplat in dem?
kör ni samma signal till alla, eller kör ni dem i stereo?

Postad 04 August 2009 - 17:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Om din kringutrustning tillåter att de körs i stereo så är det att föredra, men LFE-kanalen är ju alltid i mono.
Själv har jag ett delat system där jag kör basarna i stereo (tar allt under 80Hz + LFE), men för att få till det har jag ett externt delningsfilter.

Postad 04 August 2009 - 18:47

Jisjoe
  • Jisjoe
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Om din kringutrustning tillåter att de körs i stereo så är det att föredra, men LFE-kanalen är ju alltid i mono.
Själv har jag ett delat system där jag kör basarna i stereo (tar allt under 80Hz + LFE), men för att få till det har jag ett externt delningsfilter.

Hur har du då byggt upp det, kör du in högtalarnas signalkablar och LFE kanalen i delningsfiltret och sen delar det efter det eller?
Hade också varit kul att veta vad du använder för delningsfiler.
Kommer nämligen köra en sub bredvid varje fronthögtalare så det borde ju vara kononförutsättningar för att köra det i stereo om det nu gör skillnad :P

Postad 04 August 2009 - 21:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag har ett Ino Audio cr80s.
Man tar pre out left, right samt sub in i filtret. Sen från filtret till slutstegen för basar och frontar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.