Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pre-out signal väldigt svag, Sony reciever...

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 August 2009 - 19:29

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Hej svejs...

Har inhandlat en 2-kanals förstärkare för att få lite bättre ljud ur frontarna men när jag ska koppla till 5.1 förstärkaren med hjälp av pre-outen den har så blir signalen VÄLDIGT svag... Jag måste vrida ner rear och center till minsta möjliga och vrida upp 2-kanalaren skitmycket för att ens höra nåt ut frontarna...

Vad gör man åt det ?? Har lusläst manualen men hittar inget angående pre-out... Min reciever är en Sony str-db840... årsmodell gammal...

mvh

Postad 01 August 2009 - 20:35

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Vad har du för 2-kanalare och hur har du kopplat in i den? använder du båda förstärkarnas volymreglage eller har din 2-kanalre ngn ingång med konstant volymnivå? Om du använder båda förstärkarna så borde ju rimligtvis 2-kanalarens vara maxad i volym så att inte båda förstärkarna begränsar volymen, annars blir det för låg volym på frontarna

Postad 01 August 2009 - 20:51

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
2-kanalaren jag har är Cambridge 640a... jag kör från front pre-out från min sony till nån ingång på cambridgen (har provat olika)... det står ingenting om att man ska ta en speciell ingång i cambridge manualen... jag har cambridgen på typ hyper-hög volym... och sonyn har jag så att center och bakre är lagom (trots att dom är nervridna -10db)... ändå hörs frontarna väldigt dåligt... skulle jag ha cambridge volymen på det läget när jag kör musik så skulle det nog bli skit av högtalarna...

Postad 01 August 2009 - 21:21

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Cambridgen har ju inte någon ingång med fix gain (hemmabioläge som bla 740A har) för att ta signal från en hemmabio-receiver tyvärr. Håller med cwolf, för att inte försteget i 640A ska dämpa gäller nästan fullt kräm (ca -10dB). Livsfarligt om man råkar koppla in en annan källa. Alla ingångar bör ha samma förstärkning (CD/aux osv). Det bästa man kan göra är att dämpa center och surr och hitta ett läge på volymen som funkar.

Postad 01 August 2009 - 21:35

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
hmm det var ju synd.... det går inte att koppla ett andra par högtalarkablar från surround recievern till högtalarna ?? eller blir det skit med 2-kanalaren då ? givetvis att man har 2-kanalaren helt av då...

Postad 02 August 2009 - 14:46

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Svarar mig själv på sista frågan :( Man kan INTE koppla högtalarkablar genom 2 förstärkare...

Men vad finns det för andra alternativ för att kunna köra frontarna genom 2-kanalaren och ändå få 5.1 från recievern ?? Finns det några grejer som kanske kan "fixa" signalen från lågnivån från recievern så att den blir bra till 2-kanalaren ? Försteg eller nåt sånt ??

Måste ju gå att ordna på nåt sätt... Vill verkligen inte göra mig av med 2-kanalaren, den är jag kär i ;) Blir ju också väldigt drygt att byta högtalarkablar om man ska titta på film...

hjälp B)

Postad 03 August 2009 - 16:37

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Har jag hittat en lösning eller ??

Kör en 3.5mm till RCA kabel ut från PHONES på surround recievern till 2-kanalaren... på så vis får jag en bra signal till frontarna... center och resten går direkt från recievern... Vet dock inte om jag får korrekt L och R ljud ut ur frontarna men ljudet är ju bra iaf...

kan man göra så här eller ??

Kör jag test-tone på recievern så fungerar alla kanaler korrekt märkte jag... verkar inte bättre att man kan göra så här.. ^_^ hoppas...

Redigerat av Unregistered93edb1ba, 03 August 2009 - 16:45.

Postad 03 August 2009 - 17:02

lystriod
  • lystriod
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

kan man göra så här eller ??

Inte på min förstärkare iallafall, det blir stereomix där oavsett vilket ljudläge som högtalarutgångarna får.

Men angående förstärkningen, och eftersom det är en Sony. Det finns inte ett sk "STD-läge" (eller nått liknande) som Sony kallar det på denna, en switch bakpå eller via meny, Det skulle då kunna höja grundutnivån i lågnivåsignalen en bit. Det kanske är vanligast på bilstereo, men jag har för mig jag sett det även på deras husförstärkare.

Edit: Alternativ lösning http://www.hifikit.se/index.php?id=479 Kanske en sån går att köra baklänges? Jag antar att den är helt mekaniskt brytande så man även matar in nått åt fel håll, men jag garanterar ingen funktion för detta och skickar inga ersättningspengar för 2 stekta förstärkare heller. Så mät noga på den innan användning om det kan vara nått. ^_^

Redigerat av lystriod, 03 August 2009 - 17:10.

Postad 03 August 2009 - 17:06

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Inte på min förstärkare iallafall, det blir stereomix där oavsett vilket ljudläge som högtalarutgångarna får.

Men angående förstärkningen, och eftersom det är en Sony. Det finns inte ett sk "STD-läge" (eller nått liknande) som Sony kallar det på denna, en switch bakpå eller via meny, Det skulle då kunna höja grundutnivån i lågnivåsignalen en bit. Det kanske är vanligast på bilstereo, men jag har för mig jag sett det även på deras husförstärkare.

Hmm nån sån inställning har jag inte sett... har verkligen lusläst både manual och menyer... Men det fungerar faktiskt kanon med att köra ut genom phones... I och med det kan jag även få vanlig radio till 2-kanalaren och allt annat jag matar genom recievern ^_^ Är bara orolig att man ger fel signal eller nåt så det kan hända nåt med 2-kanalaren men jag kom ju på att man gör samma sak när man skickar ut ljud från datorn via 3.5mm... så det lär väl vara ganska riskfritt ?

Postad 03 August 2009 - 17:14

lystriod
  • lystriod
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Är bara orolig att man ger fel signal eller nåt så det kan hända nåt med 2-kanalaren men jag kom ju på att man gör samma sak när man skickar ut ljud från datorn via 3.5mm... så det lär väl vara ganska riskfritt ?

Nä det bör inte göra nått för Cambrudgen iallafall, en tillräclig signal är ju trots allt alltid vad man matar ut, tror inte det är en så värst jobbig last för lurutgången på Sonun heller. (även om nu datorer förmodligen oftast klarar ge ut en högre nivå än förstärkare gör)

Redigerat av lystriod, 03 August 2009 - 17:15.

Postad 03 August 2009 - 17:52

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Va bra ^_^ Då får det bli så här... Det är den enda enkla och bra lösningen jag hittat...

Postad 03 August 2009 - 19:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Va bra ^_^ Då får det bli så här... Det är den enda enkla och bra lösningen jag hittat...

Blir det inte RUSKIGT dåligt ljud....?

Postad 03 August 2009 - 19:04

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Blir det inte RUSKIGT dåligt ljud....?

Faktiskt inte... Blir väldigt bra och klart... MYCKET bättre än när jag kör via pre-out och max-volym iaf... Det är väl ingen audiofil kvalitet men det duger gott och väl till filmen... Det är väl ingen sämre kvalitet på ljudet ut till hörlurar än nåt annat... eller ?

Postad 03 August 2009 - 19:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Faktiskt inte... Blir väldigt bra och klart... MYCKET bättre än när jag kör via pre-out och max-volym iaf... Det är väl ingen audiofil kvalitet men det duger gott och väl till filmen... Det är väl ingen sämre kvalitet på ljudet ut till hörlurar än nåt annat... eller ?

Fast det är väl inte samma signal som lågnivå...eller ?

Postad 03 August 2009 - 19:21

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Fast det är väl inte samma signal som lågnivå...eller ?

Vet inte om nån av dom är riktig "låg-nivå" men på pre-outen är iaf nivån låg ^_^ Dvs väldigt dålig signal om man drar ut den till 2-kanalaren, man får alltså höja nästan till max för att höra nåt... Brinke sa nåt om nån fix-gain ingång som kan ta emot pre-out signal... och det finns ju tydligen inte på min 2-kanalare... men det problemet har jag alltså inte från hörlurarna...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.