Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elektriskt ljud från subwoofer

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 August 2009 - 20:30

Muyfa666
  • Muyfa666
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Tjena.

Jag köpte nyligen lite nya grejer till AV-grejer till hemmet, bl.a ett högtalarpaket som heter Canton Movie CD 102.

Detta kopplade jag till min Marantz 5003. Allt funkar bra och låter som det ska, men det är en sak jag blir vansinning på:

Subwoofern ger ifrån sig ett elektriskt ljud, typ ett kontant hummande. Det är väldigt lågt, men det hörs definitivt i ett tyst rum.

Jag hade subben inne hos återförsäljaren, och han fick Canton att skicka ett nytt steg till den. Det nya steget ser definitivt bättre ut, med bl.a grövre strömkabel, men surrandet kvarstår. Jag har flyttat runt subben till olika uttag i huset, och den låter alltså så här utan något ikopplat förutom strömkabeln. Alla mina uttag är ojordade.

Jag har snokat runt på nätet, men har inte kunnat hitta några konkreta svar.

Ska en modern sub verkligen låta så här? Är det bara att gilla läget eller finns det nåt man kan göra åt det?

Postad 05 August 2009 - 20:48

spacefriend
  • spacefriend
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
För mig hjälpte det med en galvanisk avskiljare, som skiljer antennjord från apparatjord. Hade precis som du ett brummande i subwoofern och det försvann helt med hjälp utav detta.

Finns t.ex på http://www.kjell.com/
(sök på galvanisk avskiljare eller gå in på > TV/video / Antenntillbehör / Antennkabel / Vit kabel / 30490)

Redigerat av spacefriend, 05 August 2009 - 20:48.

Postad 05 August 2009 - 21:15

Muyfa666
  • Muyfa666
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Jag är inte säker på hur det skulle kunna göra någon skillnad. Subben surrar även om jag kopplar ut antennsladden och bara har strömsladden i.

Eller missförstår vi varann?

Jag hittade denna beskrivning:

"Varför behöver man en galvanisk avskiljare undrar många. Det har med jordning att göra. Och är egentligen bara något man behöver tänka på om man har kabel-tv / centralantenn och samtidigt en platt-tv med jordad kontakt som sitter i ett jordat uttag."

Jag har Canal Digital parabol, TV-strömsladden är jordad och sitter i en jordad förgreningskabel, men förgreningskabeln sitter i ett ojordat vägguttag. Alla uttag i huset är ojordade.

Redigerat av Muyfa666, 05 August 2009 - 21:19.

Postad 05 August 2009 - 21:24

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Låter det med bara strömkabeln ikopplad och antennkabeln urkopplad? I så fall måste det vara nåt i subben. Polaren hade en Monitor Audio rsw12 som lät lika, han fick steget bytt o det blev tyst. Om steget är bytt i din kan det antingen vara fel på det steget med eller så är det nåt annat i subben som inte är riktigt

Postad 06 August 2009 - 17:45

Muyfa666
  • Muyfa666
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Jag löste det hela genom att byta subben. Lade några kronor emellan och fick en fet, fin Audio Pro ist.

Problemet löst. :-D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.