Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Asus Xonar Essence ST landade idag

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 augusti 2009 - 18:52

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

  • 1 064 inlägg
  • 0
Fick hem Asus Xonar Essence ST idag. Jag har ju kört Elite Pro sen det kom och det har varit kalas (även om Wadian som sagt låter lite bättre men inte mycket). Men åren går och frågan är om inte Elite Pro'n ska få spö? Ska lägga lite tid på lyssningstester o se vilket kort som är kung :lol: (i mina öron iaf). Det är ju verkligen inte mycket pengar kortet kostar i hifi-världsjämförelse. I hifivärlden får man inte mycket high end för två tusen spänn. Ska bli kul o se vad det kan prestera ;)

Lite klassiska "unboxing"-bilder.

Bifogad fil  xonar_st_04_.jpg   115,44K   0 Antal nerladdningar


Här ser man expansionskontakten för extrakortet man ska kunna beställa så man får flerkanalsljud ut analogt. Precis som Xonar STX finns bara tvåkanals stereo ut på själva kortet men ST har expansionsmöjligheten vilket STX saknar. Båda har iof spdif ut för flerkanal men då blir det förstås absolut inget stöd för några modernare högupplösta flerkanalsformat ÖHT... jag gillar inte spdif :P :) :)

Bifogad fil  xonar_st_23_.jpg   62,94K   0 Antal nerladdningar


Följde med en liten folder med mätdata. Jag fattade inte om det var mätningar på mitt kort eller om det var universalmätningar som kortet uppfyller. Gör ingen egentlig praktisk skillnad men individuellt uppmätta kort är ju lite ball. Och ball är ju lite kul :lol:

Bifogad fil  xonar_st_18_.jpg   92,49K   0 Antal nerladdningar


Jaha, såhär ser det ut:

Bifogad fil  xonar_st_25_.jpg   150,7K   0 Antal nerladdningar


Inte en hög med minitele som man är van med utan:
- två rca för stereo ut
- ett stort hörlursuttag (med hörlursslutsteg, ska lyssnas på de me!!)
- mic/line ingång
- kombinerad spdif/toslink utgång

Bifogad fil  xonar_st_22_.jpg   67,33K   1 Antal nerladdningar


Och här ska det provlyssnas massor :lol: :D

Bifogad fil  xonar_st_24_.jpg   60K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Magnus Thome, 10 augusti 2009 - 10:14.


#2

Postad 06 augusti 2009 - 19:06

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Ska bli kul att höra vad du tycker!

#3

Postad 06 augusti 2009 - 19:22

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Kolla om du lyckas få ut stereo bara som stereo och flerkanalsljud när det skall vara flerkanalsljud utan att ändra inställningar.

För då är jag intresserad : )

7.1 analogt ut där antalet aktiva kanaler fungerar beroende på content är ju drömmen.

#4

Postad 08 augusti 2009 - 12:25

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Ska det fungera utan att ställa om så får du nog vänta på H6 kortet misstänker jag.

Kul med ännu en Elite Pro användare som bytt till denna. Min Elite Pro tappade kontakten med den externa konsolen. Mer ursäkt för att testa nytt ljudkort behövde man inte :blink:.
Synergin med mina Pro 900 är inte den bästa. På tok för mycket bas och för avrullad diskant men det spelar i stället rakt i händerna på K701. Det är high fidelity men som alltid är synergi tokviktigt också. Till skillnad från Elite Pro så har du större möjligheter att justera ljudet är med olika op amps och en line out och hörlursutgång som faktiskt inte alls är identiska!

Har tyvärr bara kunnat testa K701an på hörlursutgången då pro 900 har för lång neutricks phono adapter. Har en radiator som blockar men trots att line out har bättre specs så så föredrar jag defintivt hörlursutgången för K701 jämfört att skicka ut via lineout till min Slee Solo. Det är något hypnotiskt över ljudet som kommer ur hörlursutgången medan det är lite mer rakt så att säga när man kör via line outen. Nu är ju inte skillnaderna gigantiska. Ni får tänka det är en audiofils hjärna som skriver det här. Små skillnader tenderar att bli gigantiska :)

På Elite Pron har du olika DACar på konsolen och på själva kortet också. Lite billigare Cirrus logic kretsar men den på kortet går inte av för hackor alls :)

Dock Essence ST är ju främst ämnad för hörlurar. Vad jag sett så driver den K701 fint på hörlursutgången. Annars skulle man ju tro man skulle föredra K701an via Slee Solon som man ju får anta har lite bättre specs. Jag har kört en mängd hörlurar genom den och den levererar alltid jämfört med att köra oampat eller med sämre förstärkare så det är ett gott betyg åt ST kortet.

#5

Postad 08 augusti 2009 - 15:36

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

  • 1 064 inlägg
  • 0
Har bara hunnit snabblyssna via luruttaget än så länge på Xonaren (Murphy kom på storbesök så det tog massa tid att bara få igång en ren burk att testa på. Idiiiiiiiiooooootfel under installation av Vista, grrrrrr). Hursomhelst snabbkoll några minuter bara så lät hörlursutgången på Xonar ST mycket likt Elite Pros linjeutgång + Musical Fidelity X-cans. Men ta det för vad det är. En alldeles för kort snabblyssning (lurarna är Denon ah-d5000) Återkommer med mer :)

Redigerat av Magnus Thome, 08 augusti 2009 - 15:43.


#6

Postad 08 augusti 2009 - 15:39

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

  • 1 064 inlägg
  • 0

.....
På Elite Pron har du olika DACar på konsolen och på själva kortet också. Lite billigare Cirrus logic kretsar men den på kortet går inte av för hackor alls :)


Ja den externa burken till Elite Pro suger, min är arkiverad på okänd plats. Och som du skriver, allt det som är bra med Elite Pro sitter på själva ljudkortet, i den externa låddan är det enklare elektronik som man normalt inte använder.

#7

Postad 11 augusti 2009 - 08:48

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

  • 1 064 inlägg
  • 0
For runt på stan igår för att inhandla lite xlrkontakter för att få ihop kablage för båda korten så jag kan köra A/B test :rolleyes:

Några små grejer jag noterat so far: hörlursteget i Xonaren är bra. Att köra hörlurar direkt från X-fikortet är inge bra, men det finns ett okej hörlursteg i Elitens externa låda. Linje in ADC på Xonaren verkar klart bättre än det som sitter på kortet på Eliten. Hur linje in är på Elitens externa låda har jag inte testat.

Xonarens "kontrollpanel" dvs där man kan slå på och av effekter, eq, mixer osv är inte mycket och hänga i julgran av det jag sett so far. Väldigt mycket om eko-bergrum och konsertsalar och, vad jag hittat än så länge, väldigt lite användbart. Den har ett upplägg med olika presets som film, spel, hifi osv och frågan är om man kan få den att byta automatiskt mellan dessa för multikanal vs stereo osv osv som vissa vill ha.

#8

Postad 12 augusti 2009 - 16:49

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Är nyfiken på hur detta presterar i 2-kanaler jämfört med HDAV 1.3. Någon som vet?

#9

Postad 12 augusti 2009 - 19:55

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
"Headphone Amp card for audiophiles."

Jag vill också ha ett sånt :)
Väntar med spänning på intryck!

#10

Postad 14 september 2009 - 12:31

pelson
  • pelson
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Tjenare!

Tänkte slänga in några snabba frågor här innan jag köper kortet.
1. Jag antar att jag inte kommer kunna använda surround-ljudet i spel med mina z-5500(5.1] med detta ljudkort då det inte har 5.1 analogt surround?
2. Har den Coaxial/Optical SPDIF out så jag kan glo filmer med DD5.1/DTS?
3. Är hörlursförstärkaren i den tillräcklig för Sennheiser HD-650?

Tack på förhand!
//Pelle

*Edit* Just det, kommer den här "flaskhalsa" i spel i jämförelse med det kortet jag har nu? (X-Fi XtremeMusic)
Ta t ex Battlefield 2, kommer jag fortfarande kunna använda "Ultrahög" på ljudinställningskvalité.

Redigerat av pelson, 14 september 2009 - 12:41.


#11

Postad 21 september 2009 - 19:41

pelson
  • pelson
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Tjenare!

Jag har precis fått mitt Essence ST och kör den tillsammans med mina HD-650. Det fungerar riktigt bra, vet dock inte vilken av 64-300Ohm eller 300-600Ohm jag ska välja.

Hursomhelst får jag inte Coax-utgången att fungera, hur mycket jag än trixxar och håller på. Det står bara "No digital data" på min reciever. Det fungerar utmärkt när jag kör med moderkortets Coas-utgång.

Någon som kan hjälpa mig?

PS. Någon här som kör samma kombo som mig med HD-650 som kanske har lite tips och tricks angående inställningar osv?

Tack
//Pelle

#12

Postad 21 september 2009 - 21:25

Unregisteredfff96a6f
  • Unregisteredfff96a6f
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Hursomhelst får jag inte Coax-utgången att fungera, hur mycket jag än trixxar och håller på. Det står bara "No digital data" på min reciever. Det fungerar utmärkt när jag kör med moderkortets Coas-utgång.

Är inte helt säker men måste man inte ställa in i biosen, stänga av moderkortets inbyggda ljudkort eller nåt?


Någon som vet om HDAV1.3 el. Asus Xonar D2 är bättre än Essence ST i 7.1/stereo?

Måste man ha HDAV1.3 för att få (senaste/bästa) surroundljud med blueray-rip-filmer och nyaste spelen? Krävs det hdmi för att spela upp blueray surroundljud som är rippat?

#13

Postad 22 september 2009 - 00:28

pelson
  • pelson
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Är inte helt säker men måste man inte ställa in i biosen, stänga av moderkortets inbyggda ljudkort eller nåt?


Någon som vet om HDAV1.3 el. Asus Xonar D2 är bättre än Essence ST i 7.1/stereo?

Måste man ha HDAV1.3 för att få (senaste/bästa) surroundljud med blueray-rip-filmer och nyaste spelen? Krävs det hdmi för att spela upp blueray surroundljud som är rippat?


Det inbyggda ljudkortet är avstängt hela tiden, jag drog bara på det en snabbis för att se ifall kabeln fungerade med den.

#14

Postad 22 september 2009 - 11:59

Unregisteredfff96a6f
  • Unregisteredfff96a6f
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
ok. Då kan/borde det vara nån inställning eller drivrutin. Har du senaste drivrutin?

#15

Postad 06 december 2009 - 10:38

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Och här ska det provlyssnas massor :blink: :unsure:

Bifogad fil  xonar_st_24_.jpg   60K   1 Antal nerladdningar
[/quote]

Vänta nu! har herr Thome varit med i Hi Fi Musiks "Hemma hos" reportage? Jag tycker mig känna igen anläggningen på sista bilden. Eller har jag helt fel?

Frågor:

1. Hur är Asus jämfört med ditt gamla Elite Pro, bätte, sämre eller lika bra?

2. Använder du Wav eller Flac när du sparar ner musik till hårddisken?

Tacksam för svar!

#16

Postad 06 december 2009 - 22:58

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

  • 1 064 inlägg
  • 0

Vänta nu! har herr Thome varit med i Hi Fi Musiks "Hemma hos" reportage? Jag tycker mig känna igen anläggningen på sista bilden. Eller har jag helt fel?

Frågor:

1. Hur är Asus jämfört med ditt gamla Elite Pro, bätte, sämre eller lika bra?

2. Använder du Wav eller Flac när du sparar ner musik till hårddisken?

Tacksam för svar!


1.
Jag hade stora förhoppningar, hoppades att det skulle bli ett hörbart kliv närmare hur Wadian låter. Men luften gick ur testglädjen totalt. På allt vanligt losslessmaterial låter Asusen i princip karbonpapperidentiskt med Elite pron. Jag tycker t.o.m. att eliten kanske är en mikrometer bättre, men det är tveklöst målfoto och svårt att skilja dem åt i blindtest. Gissa om jag blev besviken! Men en grej som var lite förvirrande är att mitt högupplösta material (24bit 96kHz DVD-audio) låter lite sämre på Elite pron. Så där var det en förbättring. Men jag har inte varit så tokimponerad med DVD-audio med Elite pron men inte lagt någon tid på att labba med olika huvudsamplingsrates o sånt. Så det var kul att höra hur det materialet skulle komma ut på rätt sätt.


2.
WMA lossless. För då dyker all musik upp på alla datorer och media center extenders helt utan pill med registret, codecar eller nåt. Fully ajtomatik liksom :-) Men jag misstänker att jag en vacker dag kanske får sätta igång ett konverterjobb att koda om till flac, känns som det blir vinnaren i längden som det ser ut kanske. Men så länge det är lossless så kan jag ju byta hit o dit utan någon försämring, det bara tar liiiite tid o tugga igenom för kodaren. ******** vad jag lagt tid på att få in all favoritmusik i datorn.... jag har köpt så mycket cd i år så det är helt galet för att få in massa favoritvinylplattor jag har (näää jag vill inte rippa vinyl....)


MVH

Mr Tidnings-Linslus :-)

#17

Postad 07 december 2009 - 00:44

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
OK! Tack för utförliga svar på mina frågor.

Sitter nu och rippar mina cd skivor till Flac. Min gamla cd spelare har börjat att krångla och blir ganska hysterisk när jag vill lyssna på musik. Därför tänkte jag prova hur det är att lyssna genom datorn istället.
Behöver dock ett bättre ljudkort eller DAC till datorn. Asus Xonar ST verkar vara ett bra val. Men ser också Cambridge Audio DacMagic som ett möjligt alternativ. Lite osäker på vilken jag ska välja.

Men största problemet är att jag inte hitta något datorprogram för uppspelning som jag gillar. Foobar med Aiso pluggin eller MediaMonkey ligger bäst till just nu. Men har man fler än 15-20 cd skivor, blir det mycket skrollande upp och ner för att hitta det man vill lyssna på. Det är nog kanske min ovana med att spela musik på datorn som är det största problemet.

#18

Postad 07 december 2009 - 11:31

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

  • 1 064 inlägg
  • 0
Jag håller med dig fullständigt att det inte finns några klockrena gränsnitt/musikspelare när man har mycket plattor. Om man vet exakt vad man vill spela och man har tangentbord framme i vardagsrumssoffan så är det ju bara att skriva in sökord i WMP eller t.o.m. köra mobiltelefonsstuks-multitap på fjärrisen inne i WMC så hamnar man rätt direkt. Men vill man bläddra runt lite utan att veta riktigt vad man kommer spela så finns det ännu inget jag diggar 100% tyvärr. Och jag vet sällan exakt vad jag vill spela för platta..... Utrymme för nya musikspelargränsnitt tveklöst!!!! För jag ser inte alltid träden för all skog :) Sen är ju smaken exktremt olika, jag gillar benhårt att bläddra bland skivomslag, att söka runt bland artister o plattors namn i text.... nääää, inte min melodi alls. Men smaken är som baken!

Redigerat av Magnus Thome, 07 december 2009 - 11:34.


#19

Postad 07 december 2009 - 12:44

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Precis! det går snabbare att hitta om man ser omslagen istället för textbaserade listor.

Din datorlåda är riktigt snygg. Vad jag undrar över är den helt fläktlös? Har sett att det sitter monterat flera kylelement i lådan när man köper den. Vilken nätdel använder du?

Fungerar det bra med internt ljudkort, eller skulle du välja en fristående DAC idag?
Lite fundersam över de två alternativet. Men jag tror det blir ett Asus Xonar Essence ST internt ljudkort!

#20

Postad 07 december 2009 - 17:13

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

  • 1 064 inlägg
  • 0
Jag har hand om importen av de däringa chassina :) och japp, inte en fläkt någonstans ÖHT. [Smygreklam ON]: www.tystpc.nu och www.hfx.se [/Smygreklam OFF] ;)


Jag tycker att ljudkvaliten ur typ Elite Pro eller Asus Xonar Essence är såpass bra så att har man en stereoanläggning i prisklassen säg 40-50 tusen för slutsteg och högtalare ihop så är det frågan om man har något att vinna på en ännu bättre extern dac än de här bästa "datorljudkorten". Men ligger du i högre prisklasser på slutsteg och högtalare så är det tveklöst så att du får bättre ljud med extern DAC för säg 10-20 tusen. Problemet med externa dacar i de prisklasserna är att de nästan allihop är tvåkanals bara. Så vill du både lyssna på stereomusik ibland och spela upp tex Bluray filmer i surround ibland (eller för den delen surroundljud i vanliga tvsändningar) så blir det galet otympligt med flera utgångar som skall växlas runt mellan tyvärr. Där funkar det ju supersmidigt med analogt ut från datorn. Om någon har en klockren lösning på hur man kombinerar en extern tvåkanalsdac med surroundlyssning så får de gärna berätta!


PS: en bild inuti låddan med bland annat heatpipes som är ihålig gas/vätskefyllda rör i koppar:
Bifogad fil  IMG_9531.JPG   136,53K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Magnus Thome, 07 december 2009 - 17:28.


#21

Postad 07 december 2009 - 20:37

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Jag har hand om importen av de däringa chassina :) och japp, inte en fläkt någonstans ÖHT. [Smygreklam ON]: www.tystpc.nu och www.hfx.se [/Smygreklam OFF] ;)


Jag tycker att ljudkvaliten ur typ Elite Pro eller Asus Xonar Essence är såpass bra så att har man en stereoanläggning i prisklassen säg 40-50 tusen för slutsteg och högtalare ihop så är det frågan om man har något att vinna på en ännu bättre extern dac än de här bästa "datorljudkorten". Men ligger du i högre prisklasser på slutsteg och högtalare så är det tveklöst så att du får bättre ljud med extern DAC för säg 10-20 tusen. Problemet med externa dacar i de prisklasserna är att de nästan allihop är tvåkanals bara. Så vill du både lyssna på stereomusik ibland och spela upp tex Bluray filmer i surround ibland (eller för den delen surroundljud i vanliga tvsändningar) så blir det galet otympligt med flera utgångar som skall växlas runt mellan tyvärr. Där funkar det ju supersmidigt med analogt ut från datorn. Om någon har en klockren lösning på hur man kombinerar en extern tvåkanalsdac med surroundlyssning så får de gärna berätta!


PS: en bild inuti låddan med bland annat heatpipes som är ihålig gas/vätskefyllda rör i koppar:
Bifogad fil  IMG_9531.JPG   136,53K   0 Antal nerladdningar


Oj, är Asus kortet så bra! Då struntar jag i extern DAC och köper ett internt ljudkort istället.
HTPC lådorna verkar smidiga och många intressanta prylar på importsidorna. Trevligt med tysta datorprylar.

Exact Audio Copy är lite knepigt att använda. Jag har försökt att spara ner en del musikfiler som Wav filer. Men det blir något knas när jag ska spela upp dom i Foobar. Gruppens namn och albumnamn blir bara "? - ?" istället för t ex "Led Zeppelin - Led Zeppelin IV" men låtnamnen blir riktiga. Vet inte vad detta beror på? Men med Flac fungerar allt perfekt, så jag kör med det istället. Har kanske inte så stor betydelse.

Tack för dina svar!

#22

Postad 07 december 2009 - 23:58

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

  • 1 064 inlägg
  • 0
Jag kan säkert få mothugg av någon/några när det gäller externa dacar vs de bästa datorljudkorten. Det kommer ju nya modeller av externa dacar i en strid stöm numera, speciellt med usb in. Men skulle jag byta just i dag så skulle det gissningsvis bli en Benchmark DAC1. Med påföljande surroundkanalsdilemma... och gratis är den verkligen inte... nä jag kör nog vidare med min setup som den är ett tag till :)

#23

Postad 08 december 2009 - 08:55

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Det verkar bli billigare att använda ett internt ljudkort och man slipper den extra burken i stereohyllan. Benchmark DAC1 är en riktig klassiker vid det här laget, tyvärr är den riktigt dyr. Det krävs också betydligt bättre saker i stereohyllan än vad jag har, för att höra hur bra Benchmark DAC1 är. Det interna Asus ljudkortet är tillräckligt bra för mig.

Roligt att diskutera detta med dig. Tack för att du svarat på mina frågor!

#24

Postad 08 december 2009 - 11:06

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Hoppas att ni använder foobar2000 med WASAPI plugin, eller motsvarande spelare med WASAPI-stöd för att verkligen få ut max ur dessa fina kort.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.