Var nu så vänliga att lägga upp och diskutera massor med tips på bra och prisvärda surroundförstärkare/receiver mellan 5000 och 15000 kr!
Det här inlägget har ändrats av AlexanderE 22 oktober 2011 - 16:08
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter produkter
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
235 relaterade trådar
Skickat 15 augusti 2009 - 16:30
I denna tråden kommer vi att diskutera surroundförstärkare/receiver mellan 5000 och 15000 kronor. Det är tänkt att man i dessa trådar ska ställa sina frågor och funderingar istället för att skapa en ny tråd hela tiden. Denna tråden kommer också att fungera som en "databas" där vi kan samla bra och prisvärda surroundförstärkare/receiver.
Var nu så vänliga att lägga upp och diskutera massor med tips på bra och prisvärda surroundförstärkare/receiver mellan 5000 och 15000 kr! Det här inlägget har ändrats av AlexanderE 22 oktober 2011 - 16:08 Skickat 15 augusti 2009 - 17:45
Mitt tips till tråden på 10.000kr blir Marantz SR-6004
Det finns ingen receiver som kostar mindre som har 2 HDMI utgångar, den bör bli optimal för den som önskar växla bilden mellan TV och projektor utan att behöva koppla om på baksidan med kablage. Skickat 17 augusti 2009 - 09:37
Jag leter febrilt efter en receiver i denna (väldigt rymliga) priskategori. Just nu lutar det åt Onkyo TX-SR876 som jag tycker är överlägsen både när det gäller funktioner och tyngd. Den har dessutom sålts för under 10000kr här och var under året. Strax borde det dock komma en efterföljare (Onkyo TX-NR3007) som jag nog måste vänta in innan jag bestämmer mig. Andra intressanta kandidater är Marantz SR-6004, Pioneer VSX-LX52 samt om man hittar något bra erbjudande/utförsäljning: Onkyo TX-NR906 och Sony STR-DA5400ES, som annars ligger lite högt i pris. I mina ögon måste en receiver i denna klass ha mycket goda prestanda gällande video-delen med uppskalning etc. samt minst två HDMI-utgångar så att man kan använda både skärm och projektor. Sedan ska naturligtvis ljudkvaliteten hålla väldigt hög nivå.
Edit: Nu finns mer info om onkyos efterföljare till TX-SR876: TX-NR3007. Svårt att säga något om var priset kommer att landa men åtminstone lillebror borde hamna i detta prisintervallet: TX-NR1007 Det här inlägget har ändrats av K-Man 18 augusti 2009 - 17:18 Skickat 21 augusti 2009 - 12:59
Kanon att det kom en sån här tråd:) Då vet man vart man ska vända sig och slipper söka som en tok efter det man är ute efter
Jag håller faktiskt på å kikar efter en vettig förstärkare i 10 000kr klassen och det har länge lutat åt Onkyo TX-SR876 men nu verkar det som att den har utgått ur lager hos många återförsäljare och det lutar mer och Marantz SR6004 nu. Men har en liten fundering, jag har bara behov av en HDMI ut för tillfället men har tänkt att skaffa projektor med så då behvövs ju 2 ut. Men blir det sämre bild om man har 2 HDMI ut än 1? Jag var in på HiFi-klubben igår och kikade på deras Denon 2310 som kostar 8990:- om jag inte minns fel, och han tyckte att det var bättre att satsa på en med bara 1 HDMI ut i den prisklassen för att det krävs bättre processor för att hantera 2 HDMI ut på ett bra sätt och att detta ofta blir lidande i denna prisklass. Förstår ni min fundering? Han tyckte alltså att det var bättre att satsa på en förstärkare med 1 HDMI ut och sen en lös HDMI-splitter eller va det heter. Är det någon skillnad på bildkvalité? Tack! Skickat 21 augusti 2009 - 13:34
Kanon att det kom en sån här tråd:) Då vet man vart man ska vända sig och slipper söka som en tok efter det man är ute efter Jag håller faktiskt på å kikar efter en vettig förstärkare i 10 000kr klassen och det har länge lutat åt Onkyo TX-SR876 men nu verkar det som att den har utgått ur lager hos många återförsäljare och det lutar mer och Marantz SR6004 nu. Men har en liten fundering, jag har bara behov av en HDMI ut för tillfället men har tänkt att skaffa projektor med så då behvövs ju 2 ut. Men blir det sämre bild om man har 2 HDMI ut än 1? Jag var in på HiFi-klubben igår och kikade på deras Denon 2310 som kostar 8990:- om jag inte minns fel, och han tyckte att det var bättre att satsa på en med bara 1 HDMI ut i den prisklassen för att det krävs bättre processor för att hantera 2 HDMI ut på ett bra sätt och att detta ofta blir lidande i denna prisklass. Förstår ni min fundering? Han tyckte alltså att det var bättre att satsa på en förstärkare med 1 HDMI ut och sen en lös HDMI-splitter eller va det heter. Är det någon skillnad på bildkvalité? Tack! Skickat 21 augusti 2009 - 15:33
Kanon att det kom en sån här tråd:) Då vet man vart man ska vända sig och slipper söka som en tok efter det man är ute efter Jag håller faktiskt på å kikar efter en vettig förstärkare i 10 000kr klassen och det har länge lutat åt Onkyo TX-SR876 men nu verkar det som att den har utgått ur lager hos många återförsäljare och det lutar mer och Marantz SR6004 nu. Men har en liten fundering, jag har bara behov av en HDMI ut för tillfället men har tänkt att skaffa projektor med så då behvövs ju 2 ut. Men blir det sämre bild om man har 2 HDMI ut än 1? Jag var in på HiFi-klubben igår och kikade på deras Denon 2310 som kostar 8990:- om jag inte minns fel, och han tyckte att det var bättre att satsa på en med bara 1 HDMI ut i den prisklassen för att det krävs bättre processor för att hantera 2 HDMI ut på ett bra sätt och att detta ofta blir lidande i denna prisklass. Förstår ni min fundering? Han tyckte alltså att det var bättre att satsa på en förstärkare med 1 HDMI ut och sen en lös HDMI-splitter eller va det heter. Är det någon skillnad på bildkvalité? Tack! Jag tror det här är rent skitsnack från HiFi-klubbens sida eftersom de inte har någon Denon-stärkare som kan konkurrera på denna punkt (i denna prisklass). Om man vill ha två oberoende och parallella utgångar krävs nog dubbla chip mm men det som bl a Marantz och Onkyo kör med är bara en inbyggd switch där man antingen använder utgång 1 eller utgång 2. Då krävs inte dubbla video-chip men det gör receivern otroligt mycket smidigare om man har två bildvisare. Det finns sepparata switchar som gör samma sak för ca 1500+kr men det är ju trevligt att få den funktionen inbyggd. Den finns ingen grund för att hävda att bildkvaliteten skulle bli lidande av en sådan implementering! Det är ungefär som att säga att bilden skulle bli sämre för att man har fler bildingångar... Skickat 22 augusti 2009 - 23:03
Är det någon som har några rekommendationer för prisklassen runt 5k? Självfallet :-) Jag har en del erfaraenheter av Onkyo TX-SR607 och den låter utmärkt för pengarna. Och tekniskt har den det mesta man kan önska sig (som möjlighet att bi-ampa, använda fera zoner samt skala upp och konvertera alla källor till HDMI). Egentligen bara detaljer som skiljer den från dubbelt så dyra förstärkare! Skickat 22 augusti 2009 - 23:13
Självfallet :-) Jag har en del erfaraenheter av Onkyo TX-SR607 och den låter utmärkt för pengarna. Och tekniskt har den det mesta man kan önska sig (som möjlighet att bi-ampa, använda fera zoner samt skala upp och konvertera alla källor till HDMI). Egentligen bara detaljer som skiljer den från dubbelt så dyra förstärkare! Verkar va ett hett tips! Skickat 24 augusti 2009 - 17:31
Verkar va ett hett tips! Jag har ingen personlig erfarenhet av Yamahan. Senaste åren har Onkyo varit väldigt prisvärda om man tittar på tekniska detaljer på pappret. Men Yamaha brukar aldrig göra bort sig när det gäller hemmabio! Kanske kan du hitta någon onkyo från året innan (606) begagnat eller billigt. Nästan samma maskin men troligtvis till lägre pris. Lycka till! Skickat 25 augusti 2009 - 10:32
Är det någon som har ett tips på en receiver utan inbyggda slutsteg. Jag är ute efter en receiver med minst 4 HDMI-ingångar och en eller två HDMI utgångar samt analoga och digitala utgångar för alla ljudkanaler. Den bör kunna hantera 7.1-ljud. Det vore smidigt om den dessutom kunde skicka 8 kanaler över ADAT toslink. Då skulle man kunna koppla den till en riktigt bra DA-omvandlare som tex http://rme-audio.de/...ts_adi_8_ds.php och sen vidare till lämpliga slutsteg.
Skickat 30 augusti 2009 - 11:01
Jag vet inte om det är rätt tråd riktigt men jag hoppas det.
Jag är lite seg och har börjat komma på att Onkyo TX-SR 876 känns som en väldigt prisvärd förstärkare. Men nu har ju den i princip utgått. Så därför undrar jag om det är någon som vet om och var man kan få tag på denna receiver fortfarande, och till vättigt pris. Gärna under 12000kr och svart. Är det felpostat inlägg så ta bort det eller säg till Skickat 30 augusti 2009 - 11:11
Jag vet inte om det är rätt tråd riktigt men jag hoppas det. Jag är lite seg och har börjat komma på att Onkyo TX-SR 876 känns som en väldigt prisvärd förstärkare. Men nu har ju den i princip utgått. Så därför undrar jag om det är någon som vet om och var man kan få tag på denna receiver fortfarande, och till vättigt pris. Gärna under 12000kr och svart. Är det felpostat inlägg så ta bort det eller säg till Skickat 01 september 2009 - 09:05
Ska själv köpa en hemmabiostärkare till att driva Sonus Faber Grand Piano frontar (pre-out till en Bladelius Tyr som då blir slutsteg), samt en del mindre högtalare för center och bakgrundssurr osv...
Har funderarat på Onkyo 876 (grymt ful), Denon 3808 (pure direct var allt annat än pure), Marantz 7002 (vill ha 2 hdmi ut), Marantz 8002 (kostar mer än det smakar), Pioneer LX71 (enligt uppgift så är hänger inte ljudbilden ihop, dvs den är inte lika bra i hela registret) Har funderat på Marantz sr6004 nu senast , med Audissey trassel samt Marantz njugga inställning till uppskalning av olika videokällor gör mig tveksam. Eftersom jag har en riktigt bra stereoförstärkare som dessutom kommer att dubblera som slutsteg i hemmabion, är det främst videobearbetning och -distribution som är viktigt. Självklart vill jag dock ha en solid och homogen ljudbild som gör actionfilm rättvisa Tack tack om någon har några tips Skickat 02 september 2009 - 17:36
Mitt tips till tråden på 10.000kr blir Marantz SR-6004 Det finns ingen receiver som kostar mindre som har 2 HDMI utgångar, den bör bli optimal för den som önskar växla bilden mellan TV och projektor utan att behöva koppla om på baksidan med kablage. instämmer.. den är fantastiskt trevlig!!!! Skickat 04 september 2009 - 14:33
Ska köpa en reciever mellan 10000 - 15000:-
Mina alternativ hittills är; Denon AVR-3310 Pioneer VSX-LX52 Yamaha RX-V1900 eller 3900 Onkyo TX-NR807 Har någon erfarenhet av dom som jag har listat, vill inte ha Marantz 6003, har provat den hemma och den räcker inte till. Skickat 04 september 2009 - 14:38
Ska själv köpa en hemmabiostärkare till att driva Sonus Faber Grand Piano frontar (pre-out till en Bladelius Tyr som då blir slutsteg), samt en del mindre högtalare för center och bakgrundssurr osv... Har funderarat på Onkyo 876 (grymt ful), Denon 3808 (pure direct var allt annat än pure), Marantz 7002 (vill ha 2 hdmi ut), Marantz 8002 (kostar mer än det smakar), Pioneer LX71 (enligt uppgift så är hänger inte ljudbilden ihop, dvs den är inte lika bra i hela registret) Har funderat på Marantz sr6004 nu senast , med Audissey trassel samt Marantz njugga inställning till uppskalning av olika videokällor gör mig tveksam. Eftersom jag har en riktigt bra stereoförstärkare som dessutom kommer att dubblera som slutsteg i hemmabion, är det främst videobearbetning och -distribution som är viktigt. Självklart vill jag dock ha en solid och homogen ljudbild som gör actionfilm rättvisa Tack tack om någon har några tips Varför behöver du Pure Direct när du har en riktig stereoförstärkare. Du kör väl Bladelius Tyr som vanlig stereoförstärkare i 2 kanals ljud? Skickat 25 september 2009 - 07:47
Jag slår ett varmt, hårt och välriktat slag för Marantz!
Är själv en mycket nöjd ägare av en SR6003, men nu är det väl 6004 som gäller och den lär knappast vara sämre. För oss med projektor OCH tv är 2 HDMI-ut helt oslagbart. Det här inlägget har ändrats av masse70 25 september 2009 - 07:48 Skickat 30 september 2009 - 13:29
Tja!
Onkyo TX-NR807 eller Marantz SR6004? Mina förutsättningar: - PS3 för både film, musik och spelande (när det gäller all film och musik förutom bluray så streamar jag från datorn) - Högtalarpaket Dynavoice Magic F-6 EX 5.0 - Aktiv sub XTZ 99 W12.16 - Kör både på tv ( Toshiba Regza 42" ) och projektor ( Sanyo PLV-Z700 ) Ska väl ganska snart byta ut högtalarna. Ska nämna att det är väl 40% spel 40% film och 20% musik som gäller. Jag lyssnar MYCKET på musik men tycker att det räcker med "ok" ljud där. Mer kräsen när det gäller film/spelljud. Skickat 30 september 2009 - 13:35
Tja! Onkyo TX-NR807 eller Marantz SR6004? Mina förutsättningar: - PS3 för både film, musik och spelande (när det gäller all film och musik förutom bluray så streamar jag från datorn) - Högtalarpaket Dynavoice Magic F-6 EX 5.0 - Aktiv sub XTZ 99 W12.16 - Kör både på tv ( Toshiba Regza 42" ) och projektor ( Sanyo PLV-Z700 ) Ska väl ganska snart byta ut högtalarna. Ska nämna att det är väl 40% spel 40% film och 20% musik som gäller. Jag lyssnar MYCKET på musik men tycker att det räcker med "ok" ljud där. Mer kräsen när det gäller film/spelljud. Ta en Onkyo du, riktigt bra grejer Skickat 13 oktober 2009 - 17:05
Hej!
Sen jag flyttade till större lägenhet har jag gått i tankar att byta ut min Onkyo tx-sr605 till en starkare reciever. Hamnade "i misstag" in på mediamarkt i helgen och lyssnade då på en Yamaha tx-sr1065, blev helt såld av ljudet den åstadkom! Tanken har hela tiden varit att byta upp mig till Onkyos 807:a då jag har gillat Onkyos sound men har velat ha lite mera dynamik och det är väl Yamaha kända för att ha? Så nu tänkt jag fråga lite input, vilken av följande skulle DU välja? Yamahas rx-v1900 verkar ju bättre, antar att ljudet torde vara i stort sett samma? En butik i Finland (där jag bor) har den på special för 980 euro (10.130 SEK) så priset är i stort sett det samma. Högtalarna som ska drivas är Jamo E 770, E700, E7 cen. Ungefärlig användning: 50% DVD, 30% TV-spel, 20% musik(främst MP3). Tacksam för synpunkter och åsikter. Det här inlägget har ändrats av Machman 13 oktober 2009 - 23:16 Skickat 15 oktober 2009 - 18:15
Lutar mest mot RX-V1900, blev som sagt såld på Yamaha ljudet.
Har jämfört mot RX-V3900 och RX-V2065, verkar inte vara så stor skillnad mellan dessa bortsett från nätverksanslutning (och streaming) samt priset. Mera kraft i 3900 men den är dyrast också... Som du säger Audiovector så har Yamaha väldigt konkurrenskraftiga priser. Har redan två spekulanter på min Onkyo 605:a. Skickat 26 oktober 2009 - 21:37
Vilken av dessa skulle ni rekomendera att köpa?
Ska användas till Bluray, CD och ett xbox360 som kopplas med komponent och behöver då en stärkare som kan göra om signalen till hdmi. Har ett Kef 2005.2 5.1 system. Pioneer VSX-919AH-K Yamaha RX-V765 DENON AVR-1910 Sony STR-DN1000 Skickat 28 oktober 2009 - 14:52
Vilken av dessa skulle ni rekomendera att köpa? Ska användas till Bluray, CD och ett xbox360 som kopplas med komponent och behöver då en stärkare som kan göra om signalen till hdmi. Har ett Kef 2005.2 5.1 system. Pioneer VSX-919AH-K Yamaha RX-V765 DENON AVR-1910 Sony STR-DN1000 Utan tvekan Yamaha´n! Yamaha är alltid Yamaha.... Skickat 28 oktober 2009 - 18:37
Lutar mest mot RX-V1900, blev som sagt såld på Yamaha ljudet. Har jämfört mot RX-V3900 och RX-V2065, verkar inte vara så stor skillnad mellan dessa bortsett från nätverksanslutning (och streaming) samt priset. Mera kraft i 3900 men den är dyrast också... Som du säger Audiovector så har Yamaha väldigt konkurrenskraftiga priser. Har redan två spekulanter på min Onkyo 605:a. Några synpunkter på Onkyo 876 vs Onkyo 807 vs Yamaha rx-v1900? 876:an är väl en klass "över" bägge dessa så ska väl vara bra för det priset! Skickat 07 november 2009 - 14:57
Halloj
Håller på att uppdatera mitt system. Har idag en Denon AVC A1SE denna stöder ju inte de nya HD formaten. Vad kan ni tipsa om för förstärkare för att ersätta denna. Jag vill ha bra ljud i i stereo för musiklyssning förutom filmljudet. Den skall driva Audivector M3 Super frontar och center. Rear. Är inte bestämt ännu. Sub funderar på en Velodyne SLR 1000R-. Kommer förmodligen inte att utöka till 7.1 eller 7.2 men kan ju biampa frontarna istället med den extra utgången. Kommer jag att märka stor skillnad på att övergå till HD ljudformat? Skickat 17 november 2009 - 13:20
Halloj Håller på att uppdatera mitt system. Har idag en Denon AVC A1SE denna stöder ju inte de nya HD formaten. Vad kan ni tipsa om för förstärkare för att ersätta denna. Jag vill ha bra ljud i i stereo för musiklyssning förutom filmljudet. Den skall driva Audivector M3 Super frontar och center. Rear. Är inte bestämt ännu. Sub funderar på en Velodyne SLR 1000R-. Kommer förmodligen inte att utöka till 7.1 eller 7.2 men kan ju biampa frontarna istället med den extra utgången. Kommer jag att märka stor skillnad på att övergå till HD ljudformat? Jag fick hem min SONY STR-DN1000 igår. Hade en STR-DB840 QS innan och JA det är stor skillnad till HD-ljud. Helt otroligt om man t o m jämför med vanligt DTS-ljud. Skickat 18 november 2009 - 20:44 Citat Jag fick hem min SONY STR-DN1000 igår. Hade en STR-DB840 QS innan och JA det är stor skillnad till HD-ljud. Helt otroligt om man t o m jämför med vanligt DTS-ljud. Får nog låna hem någon förstärkare och testa vid tillfälle. Nu skall först och främst kabelkanaler högtalare , TV monteras mm mm. Sedan skall också ekonomin hämta sig från den uppdateringschock den drabbats av den senaste veckan. Skickat 20 november 2009 - 13:41
Får nog låna hem någon förstärkare och testa vid tillfälle. Nu skall först och främst kabelkanaler högtalare , TV monteras mm mm. Sedan skall också ekonomin hämta sig från den uppdateringschock den drabbats av den senaste veckan. Fast jag vet inte om jag kan rekommendera just en sån...är lite missnöjd faktiskt över hur den presterar i ren stereolyssning. Funderar på att skicka tillbaka den o beställa en Marantz 6004 istället. Skickat 20 november 2009 - 14:04
Fast jag vet inte om jag kan rekommendera just en sån...är lite missnöjd faktiskt över hur den presterar i ren stereolyssning. Funderar på att skicka tillbaka den o beställa en Marantz 6004 istället. Skickat 20 november 2009 - 20:14
Skulle gärna vilja ha tips på en reciver mellan 5-10k klassen som ska driva mitt Klipsh F2 system som just nu drivs av en hederlig Pioneer VSX-1016V som jag känner är i stort behov av att uppdateras lite. Kommer köpa nya högtalare efter nyår med och kommer antagligen fortfarande vara ett par Klipsh så tips på bra reciver som driver dessa högtalare bra? Spelar mycket musik men självklart så är det 360 och filmer som är huvudkategorin.
Skickat 20 november 2009 - 22:14 Skickat 24 november 2009 - 00:35
Ska köpa mig en ny reciver och sitter i valet mellan onkyo 707 och 807. nu får jag lite special pris på dessa 5200 respektive 4100 så det skiljer ca 1000kr imellan dom.
lite kan tyckas men eftersom jag nyss flyttat in i ett hus och har en massa möbler som ska köpas inklusive projektor och sub. är 807:an mycke bättre? var länge sen jag sysslade med sånt här. räcker kraften i 707 för att driva ett par jamo E850 på ett respektabelt sätt? Skickat 24 november 2009 - 15:03
Ska köpa mig en ny reciver och sitter i valet mellan onkyo 707 och 807. nu får jag lite special pris på dessa 5200 respektive 4100 så det skiljer ca 1000kr imellan dom. lite kan tyckas men eftersom jag nyss flyttat in i ett hus och har en massa möbler som ska köpas inklusive projektor och sub. är 807:an mycke bättre? var länge sen jag sysslade med sånt här. räcker kraften i 707 för att driva ett par jamo E850 på ett respektabelt sätt? Men för 1000kr extra skulle jag utan tvekan ta 807:an! Mycket mera kraft, streaming (uppdatering av firmware över nätet) och bättre DAC:ar är helt klart värt en tusing. Skickat 24 november 2009 - 16:08 1 användare läser den här trådenMedlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0 |
Detta forum sponsras av
|