Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dåligt ställt, men ändå sugen på en projektor

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 August 2009 - 04:11

Unregisteredadd40455
  • Unregisteredadd40455
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej, har lite begränsad ekonomi för tillfället men suget efter projektor igen börjar bli allt för stort.

Saken är denna: Hade tänkt mig en projektor för säg max 2500kr, sedan om det nu är en begagnad av modell bättre, gärna under 1500.- där lampan är slut vs köpa en enklare och troligtvis äldre modell med lite lamptid kvar. Köper jag en bättre så får jag väl spara lite till och köpa ny lampa helt enkelt.

Självklart vill man ju ha så bra bild som möjligt, detsamma gäller anslutningsmöjligheter osv. Men begagnatmarknaden är verkligen en djungel om man inte vet exakt vad man skall ha.

Jag har en Sharp XV-380H liggande i förrådet, men lampan är helt slut i den sedan något år tillbaka. Dessutom kostar det ca 4000kr +/- 500kr för ny lampa. Tyvärr exploderade förra lampan i projektorn sist så den är väl skrot tyvärr misstänker jag. Dessutom är den rätt gammal och med värdelös kvalité vs det man får idag för samma pengar så den har jag gett upp helt.

Men som sagt, vad skall man då köpa? Jag har kikat runt lite på både tradera och blocket senaste månaden, det bästa jag kunde läsa mig till var en Sanyo PLV-Z2, men är det ens värdt att kika efter begagnade LCD projektorer med redan utbytta lampor i? Hur snabbt blir LCD panelerna utslitna, eller är jag helt ute och cyklar nu.

Som sagt, vad hade ni gjort för säg 2500kr? Svar uppskattas.

Postad 16 August 2009 - 13:54

Unregistered98ef0649
  • Unregistered98ef0649
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Denna kanske

http://www.tradera.c...uktion_96669676

Postad 18 August 2009 - 08:42

qungen
  • qungen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
tjena jag har en panasonic PT-AE300E som har gått cirka 2tusen timmar på eco mode
den kan du få för 1500kr men då får du hämta den hos mig
jag har köpt en hd projje det är därför jag ska göra mig av med den

Postad 22 August 2009 - 21:08

TbX
  • TbX
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
köp en crt för dom pengarna får du inte mycket till digitalare

en crt för ca 1500 + en hdfury ca 900 sen är det bara att åka 1080 i 720p vad du önskar ;)

//TbX

Postad 23 August 2009 - 09:49

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0

köp en crt för dom pengarna får du inte mycket till digitalare

en crt för ca 1500 + en hdfury ca 900 sen är det bara att åka 1080 i 720p vad du önskar ;)

//TbX

Hmmm, ja, om man har plats så kanske det kan vara ett alternativ. Men det är väl ett jäkla tweakande innan man får till en bra bild eller? Och så kanske man inte får mycket till kvalite på rören heller för dom pengarna... Men man kan ju alltid ha tur och göra fynd. :P

Hade´

Postad 25 August 2009 - 09:44

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Du lär väl kunna hitta en Sanyo Z3 för 2,5k?

Postad 25 August 2009 - 14:05

Unregistered98ef0649
  • Unregistered98ef0649
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0

Du lär väl kunna hitta en Sanyo Z3 för 2,5k?

Såg en sån på tradera men lampan behövdes tydligen bytas. vetefan vad en sån kostar men.... den låg på 510.- tror jag nu.

jaja bara ett tips

Postad 01 September 2009 - 00:55

Unregisteredadd40455
  • Unregisteredadd40455
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag är med och bjuder på z3an, verkar vara en vettig projektor till de pengarna i alla fall. Även hittat några andra efter några veckors sökande på nätet, får se vad det blir.

Lampa till Z3an kostar ju tydligen inte mer än 1800 utan hus på projectorlamp.se, nån som har handlat där?

Byta lampa blir det nog oavsett vilken projektor jag än får tag på misstänker jag, i alla fall i dessa prisklasser men det är lugnt. Får bara hoppas att den håller en månad eller två så man hinner få njuta lite i alla fall.

3000kr är i alla fall taket "nu", regeringen vill att allt skall ingå i det priset. För min egen del räcker det om projektorn hamnar där nånstans, sedan blir det väl att köpa en stor nog duk nånstans, antingen beg eller ny. Har plats för ca 100" som det ser ut idag förutsatt att projektorn vill måla upp det dvs. Den får i så fall antingen 3m på sig eller 6-7m beroende på om jag orkar möblera om, vi letar nytt större boende samtidigt. Börjar bli lite trångt nu med alla filmer i hyllan + suget efter ett mer anpassat boende för 2 pers och 3m DVD hylla börjar ta övertag.

Oavsett vilket, jag hoppas jag skall kunna få tag på en projektor denna veckan i alla fall om allt vill sig väl. Frågan är bara vilken...

:)

Postad 01 September 2009 - 09:57

Unregistered98ef0649
  • Unregistered98ef0649
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0

Jag är med och bjuder på z3an, verkar vara en vettig projektor till de pengarna i alla fall. Även hittat några andra efter några veckors sökande på nätet, får se vad det blir.

Lampa till Z3an kostar ju tydligen inte mer än 1800 utan hus på projectorlamp.se, nån som har handlat där?

Byta lampa blir det nog oavsett vilken projektor jag än får tag på misstänker jag, i alla fall i dessa prisklasser men det är lugnt. Får bara hoppas att den håller en månad eller två så man hinner få njuta lite i alla fall.

3000kr är i alla fall taket "nu", regeringen vill att allt skall ingå i det priset. För min egen del räcker det om projektorn hamnar där nånstans, sedan blir det väl att köpa en stor nog duk nånstans, antingen beg eller ny. Har plats för ca 100" som det ser ut idag förutsatt att projektorn vill måla upp det dvs. Den får i så fall antingen 3m på sig eller 6-7m beroende på om jag orkar möblera om, vi letar nytt större boende samtidigt. Börjar bli lite trångt nu med alla filmer i hyllan + suget efter ett mer anpassat boende för 2 pers och 3m DVD hylla börjar ta övertag.

Oavsett vilket, jag hoppas jag skall kunna få tag på en projektor denna veckan i alla fall om allt vill sig väl. Frågan är bara vilken...

:)

jasså det va inte farligt för en lampa!! Men den har dragit iväg i pris tycker jag eller?

Postad 01 September 2009 - 18:19

Unregisteredadd40455
  • Unregisteredadd40455
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Ja kanske, vet inte riktigt vad den är värd iom att jag har sett Z2or gå för mer pengar än vad denna slutade på. Vi auktionen i alla fall så nu är det bara att vänta på att den skall dyka upp här hemma och börja leta duk sedan. Det stod mellan denna Z3an och en Panasonic ae900, men han ville inte skicka den till mig och det var typ på andra sidan Sverige så det blev lite för långt att åka utan att börja förlora pengar på det kändes det som, jag är nöjd i alla fall. Z3an har det jag letade efter och i en prisklass jag har råd med så det är lugnt.

Har dock inte riktigt bestämt mig än för hur vi skall göra med placering osv, tex om vi skall ha kvar TV´n inne i vardagsrummet som vi har nu och fixa någon form av duk (lämpligtvis motordriven) och placera den så man kan köra ner duken om man skall se på film och ha TV´n "bakom" duken när den är nere, eller om man kanske skulle passa på och slänga in TV´n in i sovrummet istället och spänna upp något fast själv.

Vilken duk bör jag leta efter? Har sett att det pratats en del om gråa dukar med +1 gain, hurpass känsligt är det eg med duk? Blir ju begagnat här med då ekonomin inte tillåter jätteinköp för tillfället, så man kan ju inte vara allt för kräsen heller känns det som. Har sett att de säljs typ 100" dukar på blocket för 500 spänn ibland, dock ej motordrivna saker såklart.

detta borde eg vara något kanske?

Postad 01 September 2009 - 19:12

Unregistered98ef0649
  • Unregistered98ef0649
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0

Ja kanske, vet inte riktigt vad den är värd iom att jag har sett Z2or gå för mer pengar än vad denna slutade på. Vi auktionen i alla fall så nu är det bara att vänta på att den skall dyka upp här hemma och börja leta duk sedan. Det stod mellan denna Z3an och en Panasonic ae900, men han ville inte skicka den till mig och det var typ på andra sidan Sverige så det blev lite för långt att åka utan att börja förlora pengar på det kändes det som, jag är nöjd i alla fall. Z3an har det jag letade efter och i en prisklass jag har råd med så det är lugnt.

Har dock inte riktigt bestämt mig än för hur vi skall göra med placering osv, tex om vi skall ha kvar TV´n inne i vardagsrummet som vi har nu och fixa någon form av duk (lämpligtvis motordriven) och placera den så man kan köra ner duken om man skall se på film och ha TV´n "bakom" duken när den är nere, eller om man kanske skulle passa på och slänga in TV´n in i sovrummet istället och spänna upp något fast själv.

Vilken duk bör jag leta efter? Har sett att det pratats en del om gråa dukar med +1 gain, hurpass känsligt är det eg med duk? Blir ju begagnat här med då ekonomin inte tillåter jätteinköp för tillfället, så man kan ju inte vara allt för kräsen heller känns det som. Har sett att de säljs typ 100" dukar på blocket för 500 spänn ibland, dock ej motordrivna saker såklart.

Ja den verkar ok. tycker jag, du skulle ju hålla budgeten nere :D motordrivna dukar e väl onödigt. Behåll tv:n, projen ska användas till film och tv:n till TV :unsure:

Postad 01 September 2009 - 20:13

EasterN
  • EasterN
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
jag köpte en panasonic ax100 med strax under 900H för 3000 på blocket och den fungerade klockrent, så ja tror det va ett bra pris! hoppas på många timmar till innan lampan ger upp. Men jag letade ganska länge innan jag hittade någon projektor då många vill ha nypris för sina projektorer..

//EasterN

Postad 02 September 2009 - 00:25

Unregisteredadd40455
  • Unregisteredadd40455
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Mailade han som sålde projektorn och frågade lite om skicket på projektorn, tydligen börjar lampan att lysa sämre vilket låter som lampbyte direkt. Får hoppas dock att jag orkar hålla mig i skinnet och bara se en film/dag och förhoppningsvis klara mig månaden ut. Det gick väl att se hur många timmar lampan har gått i Z3an om man höll in powerknappen i några sek. vid uppstart vad jag minns?

Nån av er här som har en z3a och vet på ett ungefär, hur stor projekteringsyta den ger på ca 3m´s avstånd så jag vet vad jag skall börja kika efter för storlek på duk direkt?

Postad 02 September 2009 - 00:39

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2360 inlägg
  • 0
Panasonic 100
Toshiba MT 200
Sanyo Z-2

Postad 02 September 2009 - 19:20

EasterN
  • EasterN
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
http://www.blocket.s...e...m?ca=10&w=3
BENQ W500 HD-PROJEKTOR ANVÄND 140TIM 3500kr

//EasterN

Postad 03 September 2009 - 14:45

Unregisteredadd40455
  • Unregisteredadd40455
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Jag kontaktade han som säljer dukarna och tydligen är det en (han hade iof 14st typ kvar nu) "Actual" duk med tak+väggfästen i kassett. Beställde en av han för 400kr är ju inte hela världen oavsett duk man köper känns det som. 240x140cm stor borde räcka till en bit, hehe

Problemet är frakten, men kikade upp bussgods som alternativ. ca 390kr skulle de ha för det vilket ändå är ok med tanke på storleken på paketet + det är billigare än att jag skall åka ner och hämta den själv även om det nu hade varit att föredra.

Skall bli kul i alla fall och äntligen få se på film i normal storlek istälet för att fisa runt på 40" som känns som 13" mer eller mindre iom att jag har haft projektor förut. Skall ta lite kort när prylarna börjar dyka upp ifall ni vill se sen.

Postad 12 September 2009 - 00:08

Unregisteredadd40455
  • Unregisteredadd40455
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Så, nu har jag köpt mig en projektor. Eller ja, eg två för ena köpte jag begagnad för ca2300 via tradera, men den var det tyvärr allvarliga panelfel på

Istället pantade vi lite burkar och köpte en helt ny

Kände att garanti och helt ny lampa var mer viktigt än något annat efter ha letat blocket efter en annan begagnad men bara fått tag på LCD projektorer med panelfel på. Har som sagt haft en DLP projektor innan och aldrig reagerat på några regnbågar så vi får väl hoppas på det bästa.

Postad 13 September 2009 - 09:35

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Vad tråkigt att det var allvarliga fel på Z3:an! Men det är väl det som alltid är risken när man handlar "blint". Vad ska du göra nu då, sälja den eller skrota den? Har du nån bild på hur illa det är med panelen?

Hoppas du blir nöjd med Optoma:n! Lycka till!

Postad 14 September 2009 - 19:52

Unregisteredadd40455
  • Unregisteredadd40455
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Vad tråkigt att det var allvarliga fel på Z3:an! Men det är väl det som alltid är risken när man handlar "blint". Vad ska du göra nu då, sälja den eller skrota den? Har du nån bild på hur illa det är med panelen?

Hoppas du blir nöjd med Optoma:n! Lycka till!

Ja visst är det surt, jag tog kontakt med han som sålde den och sa att den fick han ta tillbaka eftersom han inte nämnt något om att det var något fel på den. Han påstod att han inte sett något sådant fel, och även om han hade haft rätt och något har hänt via transporten hit så var det inte något vi orsakade i alla fall. Han var schysst och gav oss pengarna tillbaks, i gengäld betalade vi hans annonskostnader och returfrakten så ingen förlorade några pengar på affären direkt. Vi frågade runt lite om kostnadsförslag hos div verkstäder och alla sa panelfel, någon av de tidigare ägarna har rökt inomhus vilket märktes ganska direkt.

Visst är det underbart när det faktiskt går att resonera med folk? Säljaren skall ha en stor eloge för att utan tjafs vara hjälpsam och tillmötesgående.

Fick mail från webhallen idag att det är beräknad leveranstid på 7 dagar på projektorn iom att den går via externt lager, förhoppningsvis är de lite snabbare än så och det blir hemmabio på riktigt till helgen. Hade sett fram emot att få spela NHL10 på gigantskärm, men men den som spar den har.

Postad 15 September 2009 - 16:20

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Tror du kommer bli dundernöjd med Optoman, ser ut att vara en riktigt hygglig liten rackare!

Postad 15 September 2009 - 16:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Kan man alltså få en beg. projektor för en ca 2000:- som skulle ge en tillfredställande bild på en 2.5-3 tittavstånd?
Låter inte så farligt........

Iofs. skall det köpas långa kablar, duk, upphänning till projjen också ;) .

Har nämligen det lite dåligt ekonomiskt ställt också men man är alltid sugen på att uppgradera filmupplevelsen :) .

Redigerat av genstruktur, 15 September 2009 - 16:33.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.