Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styra HTPC med laptop?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 augusti 2009 - 17:40

niklas86
  • niklas86
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Nu är det så att jag fick en mindre uppenbarelse förra veckan...insåg precis att mitt rum ser förjävligt ut. Praktiskt: ja. Snyggt: nej. Så har varit och beställt lite nya möbler och tavlor. Insåg även att jag måste flytta min datorskräm in i mitt andra rum till mitt skrivbord, dock ska datorn (HTPCn) stå kvar i min TV-bänk.

Såhär ligger det till:

Har min datorn inbyggd i ett HTPC chassi. Kopplar från grafikkortet (ati 4870) en DVI till en skärm (den som ska flyttas) som primärskärm. Kopplar även en HDMI sladd från grafikkortet till förstärkaren, detta är min sekundära skärm. Är nöjd med hur det fungerar och skulle vilja ha det så i framtiden med om möjligt. Har två möss om ni undrar hur jag pausar, spolar och hoppar i filmerna.

Eftersom jag har fått min "dumma" uppenbarelse behöver jag nu flytta min primära skärm ifrån rummet med TVn (och snart projektor). Nu kommer jag till mitt verkliga problem.

Hur ska jag styra datorn? Behöver skärmen i det andra rummet för surfning, skolarbeten och lite slöspelande. Går det att köpa en laptop och använda Vistas remote och styra min HTPC så? fungerar verkligen det bra?

Andra förslag är givetvis välkomna på hur mitt (kan knappast vara unikt?) ska lösas. Har sökt runt lite på detta forum men inte hittat några trådar som känns "up to date".

Niklas

#2

Postad 23 augusti 2009 - 19:43

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Med Remote Desktop kan du styra andra datorer och det känns i princip som om du hade suttit vid datorn du styr.

Tillägg: Nu när jag tänker efter lite kom jag på att du nog inte ser något på skärmen på datorn du styr med Remote Desktop. Kanske RealVNC är bättre i detta fall för där tror jag man ser vad den som är fjärransluten gör på datorn.

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 23 augusti 2009 - 19:48.


#3

Postad 23 augusti 2009 - 20:08

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Med Remote Desktop kan du styra andra datorer och det känns i princip som om du hade suttit vid datorn du styr.

Tillägg: Nu när jag tänker efter lite kom jag på att du nog inte ser något på skärmen på datorn du styr med Remote Desktop. Kanske RealVNC är bättre i detta fall för där tror jag man ser vad den som är fjärransluten gör på datorn.


Såg något plugin som gjorde att man arbetade i bakgrunden om man använde remote desktop.


Edit/ Vet inte om det kan lösa problemet men här är pluginet iaf.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 23 augusti 2009 - 20:13.


#4

Postad 23 augusti 2009 - 21:44

niklas86
  • niklas86
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Jo, det kan fungera.

Får läsa på lite om programmet och prova på en kompis laptop eller något...

Återkommer med update när jag provat.

Ingen annan som har idér? problemet kan knappast vara unikt.

Är det inte risk att laptopen (som kommer ha betydligt sämre prestanda än HTPC) kommer att slöa ner vid körning av tyngre program?

#5

Postad 24 augusti 2009 - 20:01

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Jo, det kan fungera.

Får läsa på lite om programmet och prova på en kompis laptop eller något...

Återkommer med update när jag provat.

Ingen annan som har idér? problemet kan knappast vara unikt.

Är det inte risk att laptopen (som kommer ha betydligt sämre prestanda än HTPC) kommer att slöa ner vid körning av tyngre program?

Program som du kör körs på HTPCn så laptopens prestanda är i princip ointressant.

#6

Postad 25 augusti 2009 - 13:01

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Jag får inte ihop det hela riktigt. Fattar jag det rätt har du båda skärmarna i samma rum idag dvs. datorskärm och TV. Varför behöver du då två datormöss för att styra?

Om du skaffar en bärbar, kan du inte surfa, göra skoljobb och spela lite på den? Därmed bara ta bort datorskärmen och styra allt på TVn?

Alternativt, om du här skärmväxlare i din reciver kan du inte dra till både datorskärm och TV från den och växla beroende på om du ska sitta och surfa/jobba i ena rummet eller om du ska kolla på film? Alltså ingen bärbar i det fallet.

#7

Postad 25 augusti 2009 - 13:40

niklas86
  • niklas86
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Program som du kör körs på HTPCn så laptopens prestanda är i princip ointressant.


Tackar, precis vad jag ville höra.


Jag får inte ihop det hela riktigt. Fattar jag det rätt har du båda skärmarna i samma rum idag dvs. datorskärm och TV. Varför behöver du då två datormöss för att styra?


Har skärmarna i olika delar i rummet därav är det bra med en ex extra mus för att styra film (bara den som används till TVn är trådlös).


Om du skaffar en bärbar, kan du inte surfa, göra skoljobb och spela lite på den? Därmed bara ta bort datorskärmen och styra allt på TVn?
fallet.


Har svårt för att surfa runt och framförallt skriva på bärbara datorer därför jag behöver en riktig skärm också.


Alternativt, om du här skärmväxlare i din reciver kan du inte dra till både datorskärm och TV från den och växla beroende på om du ska sitta och surfa/jobba i ena rummet eller om du ska kolla på film? Alltså ingen bärbar i det fallet.


Jo, det hade varit möjligt men dock är det olika upplösningar på datorskärmen och TVn och de måste jag byta mellan de och så (ja, jag är lat). Dock går jag i tankarna på att köpa en projektor och min förstärkare har bara två utgångar för HDMI. En nakcdel till med det är att då måste förstärkaren alltid vara igång så fort jag sätter på datorn och det blir lite onödigt tycker jag.

Tack för tipsen och kommentarerna!

#8

Postad 25 augusti 2009 - 20:00

mAniAk-
  • mAniAk-
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Med Input Director kan du styra HPCNs tangent bord och mus med din laptosp tangentbord och mus. Bara att dra över pekaren till andra skärmen, funkar som om du kör 2 skärmar på samma dator.

#9

Postad 25 augusti 2009 - 21:13

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0

Har svårt för att surfa runt och framförallt skriva på bärbara datorer därför jag behöver en riktig skärm också.

Om du nu kan tänka dig att skaffa en annan dator går det inte bra med en billig som du använder i det andra rummet för surf och dylikt med datorskärmen och HTPCn till TVn?

Eller köper en bärbar och ansluter den till datorskärmen och ett USB-tangentbord. Ger dig möjlighet att vara portabel när du så önskar men normalt har du vanlig skärm och tangentbord.

#10

Postad 25 augusti 2009 - 22:59

niklas86
  • niklas86
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Kom på en sak,

Borde det inte gå att köpa en skärm som stödjer samma upplösning som min TV/projektor (full HD) och bara köra Dual view och använda med dubbel uppsättning tangentbord och mus? Det måste bli den smidigaste lösningen känns det som?

Dock gick jag ifrån min topic lite med det bör lösa mitt problem tycker jag...

#11

Postad 25 augusti 2009 - 23:02

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Kom på en sak,

Borde det inte gå att köpa en skärm som stödjer samma upplösning som min TV/projektor (full HD) och bara köra Dual view och använda med dubbel uppsättning tangentbord och mus? Det måste bli den smidigaste lösningen känns det som?

Dock gick jag ifrån min topic lite med det bör lösa mitt problem tycker jag...


Du behöver väl inte ens dubbel uppsättning tangentbord/mus köp en fjärr att styra ett mediacenter med och sen jobbar du på skärmen som vanligt.

#12

Postad 27 augusti 2009 - 19:06

Unregisteredf89c404c
  • Unregisteredf89c404c
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Shit vad Input Director verkar bra!!!...efter att ha testat det några sekunder

Jag har en fjärr som jag har kört HTPC:n med men ibland vill man göra lite mer och då var detta grymt. Innan detta funderade jag på att använda trådlöst tangentbord men det lär inte hända nu...

#13

Postad 01 oktober 2009 - 08:42

niklas86
  • niklas86
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Shit vad Input Director verkar bra!!!...efter att ha testat det några sekunder

Jag har en fjärr som jag har kört HTPC:n med men ibland vill man göra lite mer och då var detta grymt. Innan detta funderade jag på att använda trådlöst tangentbord men det lär inte hända nu...


Har provat Input Director nu, är helst såld! Sjukt bra program. Det är som om HTPC är en extra skärm till min laptop. Fungerar riktigt bra!

Det ända som saknas är att jag inte kan dra filer mellan skriverborden...

Har någon testat programet till w7? Ska byta till det nu i dagarna men kommer helt klart att överväga att inte göra det om detta inte fungerar....

edit: Såg på deras hemsida att det fungerar med w7

Redigerat av niklas86, 01 oktober 2009 - 12:13.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.