+Eklund:
Jag har försökt förklara för personer i min omgivning hur JAG upplever regnbågar. Tydligen har de flesta inga som helst problem med detta fenomen. Många här på forumet, liksom du tydligen, verkar också anse att regnbågarna bara finns i huvudet på betraktaren. Må så vara. Jag la ut länken till den här filmen för att jag tycker att den visar precis hur JAG upplever regnbågarna. Min avsikt är inte att få hela världen att dissa DLP-projektorer till förmån för någon annan teknik. Jag är inte religiös i det avseendet utan är på ständig jakt efter den optimala projektorn.
Beträffande de DLP:er jag studerat närmare så upplevde JAG dem så här:
Optoma H55 - Precis lika eländig som filmsnutten
Nec HT1000 - Såg inga regnbågar till en början. Den hade ju dock andra problem som ni vet...
Såg den senare på Reference Audio och då blixtrade det rejält kring texten på LOTR. Dock inte alls lika överdrivet som på filmsnutten
Infocus 7200 - Var för mig CC-mässans stora besvikelse. Jag hade hoppats mycket på den. Bilden var "grynig" och inte speciellt bra svärta. En del dithering - det såg ibland ut som för hårt konmprimerad gif. Såg också regnbågar kring texen. Framför allt när man flyttar blicken.
Marantz vp12s2 - Tittade på den ganska länge och blev helt betagen av bilden. Jag upplevde inga regnbågar på denna projektor. Jag vet inte hur det kommer sig.
Miol11: Extrema närbilder på screen door finns det i överflöd här på forumet.
Som sagt jag är egentligen helt ointresserad av om det är en DLP eller LCD projektor. Jag vill ha den bästa bilden som jag trivs med. Just nu har DLP kommit långt med bildkvaliteten men jag klarar inte regnbågarna. LCD är otroligt vilsamma att titta på, men de har ju sina brister med svärta och screen door.
CRT går bort pga storleken. Jag kommer aldrig att få hänga upp en skidbox i vardagsrummet.
Jag skulle vilja se en bra kalibrerad D-ILA projektor som JVC DLA150CL som hyllas på AVS-forum. Den har inte riktigt samma svärta som de nyare DLPerna men den saknar screen door effekt och har LCD-stabilitet i bilden. Hitachi har en LCOS som heter CPsx5500 som jag också skulle vilja se. Varför finns det ingen som kör med D-ILA eller LCOS här?
Sammanfattningsvis tror jag att den projektor jag är på jakt efter ser ut så här -
Jag vill ha en projektor med
- hög fyllnadsgrad på pixlarna
- minst wxga upplösning
- minst 2500:1 i kontrast
- absolut svart där det skall vara svart.
- Inga skalnings- eller deinterlacingartefakter.
- Inga regnbågar eller andra problem med flimmer i pixlarna
- 800 ansi lumen är lagom.
- Ingångar för DVI-d, s-video, komponentvideo, RGBs och VGA.
- Vertikal Refreshrate 48,50,60,72 och 75, 96, 100 och 120 Hz.
- Alla zoomlägen tillgängliga oavsett insignal.
- Kan acceptera pixel prfekt DVI-d med samma upplösning som panelerna.
- begriplig fjärrkotroll
- inbyggd Panamorph för att utnyttja hela panelen vid 2.35:1
- Video chip som kan göra 2:2 och inte bara 3:2 inverse pulldown
- Skall naturligtvis acceptera och skala alla videoformat 480i, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i, 1080p
- Den skall vara någorluna liten och behändig.
- TYST
Ska det vara så svårt att tillverka en sådan.
Slutligen - Ännu en gång - Om ni inte lider av regnbågar så grattis.