Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Så här ser DLP-regnbågar ut...

73 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 December 2002 - 18:06

Unregistered04845cd5
  • Unregistered04845cd5
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Hittade detta på avs forum...

Många här säger att de inte ser regnbågar med DLP-projektorer. För er lyckliga som inte drabbas av regnbågsfenomenet kan följande filmsnutt visa hur det ser ut. Som ni förstår så blir man illamående om man är drabbad. Den enda DLP där jag inte sett detta elände är Marantz vp12s2.

quote:for people who have never seen rainbows, here they are (3MB version)
this is a video clip where they have been artificially rebuilt
thanks to MBON from http://www.homecinema-fr.com/forum/
http://perso.wanadoo.../Video/AEC1.avi
right click on the link and click the third option, "save target as"

Postad 11 December 2002 - 18:28

cozzer
  • cozzer
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Tack för länken! Det blev ju väldigt tydligt här, skall hålla utkik efter detta när jag skall kolla DLP. Tyckte dock att jag inte såg något på Infocus 7200 heller, men det var en rätt kort session som jag kollade.

/Cozzer

Postad 11 December 2002 - 18:28

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

• 1104 inlägg
  • 0
Exakt! Precis så här har jag upplevt de DLP jag sett. Inte riktigt så framträdande, men känslan är klockren.

Postad 11 December 2002 - 19:11

Unregistered0c7956f1
  • Unregistered0c7956f1
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Tack för länken!

CarpeDiem

Postad 11 December 2002 - 20:13

Unregistered75a7c1b2
  • Unregistered75a7c1b2
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
jösses e det alltid så tydligt???

Postad 11 December 2002 - 20:21

ThomasL
  • ThomasL
  • Forumräv

• 880 inlägg
  • 0
Jag har aldrig märkt några regnbågar med min DLP, har haft den i över ett år och sett ca 250 filmer.

Postad 11 December 2002 - 20:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0
Var glad för det Thomas, och gör inget dumt nu, som att sitta och leta efter dem. Har man väl sett dem så är det kört att sluta, och då är det nog bara för dig att sätta in en annons på projektorn [:D]

Jag har sett det på alla DLP jag hittills kollat på, ,men jag har inte haft möjlighet att se någon av de senaste med snabbare färghjul så det är möjligt att de inte lider av problemet.

Postad 11 December 2002 - 23:19

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Suck, så den kom hit också :D
Jaja, får nöja mig med att ha gnällt på den i AVS forumet.

I min mening så är det dumt att göra en fejkad film för att försöka illustrera hur en regnbågsöverkänslig person ser dem. Filmen är inte alls representativ för hur majoriteten upplever DLP.

Postad 11 December 2002 - 23:24

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by guli
Den enda DLP där jag inte sett detta elände är Marantz vp12s2.

Lustigt att du ser enorma regnbågar på andra projektorer men inga alls på Marantzen. Det är ingen magi i den projektorn som tar bort regnbågarna. Men däremot har de gjort en väldigt bra och balanserad projektor som minimerar regnbågseffekten. Såg Infocusen 7200 alltså ut som filmen enligt dig? (om du var på CC mässan och kollade)

Postad 11 December 2002 - 23:29

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Det spelar väl ingen roll om det är en fejkad film eller vad som Eklund säger. Jag har inte tid just nu att själv ladda hem och titta på den, ska göra det imorgon men syftet är väl att visa hur en del upplever effekterna för att få lite förståelse och inte visa exakt HUR dom ser ut. Det är väl konstaterat för länge sen att det är extremt personligt hur man upplever dessa, kanske dock inte av många som gillar DLP, nej då ser man dom för att man söker dom o.s.v.
Alla som ser filmen kan ju sen säga antingen "Nej så här upplever inte jag regbågseffekter, för mig är det här överdrivet" eller "Jamen så där ser det precis ut för mig på den eller den DLP:n".
Just detta fenomen är ju inte lätt att förklara åt nån och ständigt möter man detta "man ser bara regnbågar när man söker efter det" eller "det här med regnbågseffekter är överdrivet". Då är det ju kanon att kunna visa åt nån att "så här upplever jag det, förstår du nu varför jag inte vill ha DLP?"

Mattias.

Postad 12 December 2002 - 08:55

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Om ni ser till att inte köra med allt för stor bild, tittar på filmen och inte bilden så är regnbågs problematiken lätt att leva med.

Postad 12 December 2002 - 09:16

Unregisteredfd1d78ce
  • Unregisteredfd1d78ce
  • Lärjunge

• 386 inlägg
  • 0
Regnbågar har jag aldrig sett på DLP. Däremot blir jag lätt illamående och får ont i ögonen av de flesta DLPer. Undantagen hitills är HT1000, Infocus 7200 och Marantzen. Då har jag iof inte haft en chans att sitta och titta på dessa någon längre stund.

Postad 12 December 2002 - 10:03

miol11
  • miol11
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Jag fattar inte att det skall vara ett sånt ###### tjat om rengbågar på det här forumet!!

Filmen KAN ha sitt värde. för att visa på "effekterna" för en som aldrig sett en DLP.
Men om någon tror att DLP-projar ser ut som i demofilmen, ja då är det mycket beklagligt!!!!

Filmen känns lika nödvändig informativ/hårt vinklad som om jag skulle göra en filmsnutt om LCD-projar nackdelar.
Mao en filmsnutt med mycket dålig kontrast, ett filter som gör att det ser ut som att se filmen genom ett smörpapper + tillföra en tydlig screendoor.
Hur seriöst skulle det vara?!

Uppfattningar och värderingar är som bekant olika.
Jag tex klarar inte av lågupplösta LCD projar pga screendoor taskig kontrast/svärta
Utan för mej funkar DLP bättre (Ja jag ser rengbågar då och då, beroende på film)

Jag tycker att det är synd att debatten blir så ensidig när vissa på det här forumet vill trycka hårt på sina "sannigar."
OBS det gäller inte bara debatten LCD vs DLP

Postad 12 December 2002 - 10:09

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Förskräckligt vem kan leva med detta.[xx(]

[url="http://"http://birdie.minhembio.com/"]Hembio[/url] [url="http://"https://www.minhembio.com/film.asp?user=birdie"]Filmer[/url]

Postad 12 December 2002 - 10:48

jlinders
  • jlinders
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
-> Miol11

Det är klart att det inte behövs en film för att visa LCDprojjars svagheter. De är ju uppenbara för alla. Alla ser ju om bilden är pixlig eller med dålig kontrast. Skillnaden är ju att regnbågseffekten är något som inte alla ser. Tycker att filmsnutten var bra. Jag och min kompis har pratat om regnbågseffekten men han har nog inte riktigt hajjat vad jag menat. När han sett på filmen kan vi vara säkra på att vi snackar om samma sak.

Postad 12 December 2002 - 10:57

Unregisterede93f6c51
  • Unregisterede93f6c51
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
en dum fråga, men är Z1:an en Dlp projje?

Postad 12 December 2002 - 11:05

miol11
  • miol11
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
jlinders:
Du har rätt till en viss del, filmen kan vara ett sätt att visa på DLP-projars problem och ett sätt att få upp ögonen för dom som inte sätt fenomenet.
Tyckte att jag försökte få fram det in mitt inlägg ovan

"Filmen KAN ha sitt värde. för att visa på "effekterna" för en som aldrig sett en DLP."

Men ta tex Birdie han med flera verkar tro att DLP-projar ser ut som på filmen vilket jag tycker är tragiskt.

Postad 12 December 2002 - 11:10

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Z1 är en LCD med 16:9 panel (964x544 pixlar)
Mer fakta:
http://www.projector...fm?part_id=1898

Men åter tillbaks till ämnet.

Varför kan man inte ordna en riktig film om hur regnbågseffekterna ser ut? Varför måste den fuskas fram. Om man kollar frame by frame ser filmen jättebra ut, sen kommer helt slumpartat en frame där någon editerat in RGB skuggor.

Om jag filmar av min stenålders DLP och lägger upp den på nätet utan att editera och ingen ser några regnbågar alls i den filmen, vad visar då det?

Fejk = dåligt (enligt mig)

Postad 12 December 2002 - 11:18

Unregistered04845cd5
  • Unregistered04845cd5
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
+Eklund:
Jag har försökt förklara för personer i min omgivning hur JAG upplever regnbågar. Tydligen har de flesta inga som helst problem med detta fenomen. Många här på forumet, liksom du tydligen, verkar också anse att regnbågarna bara finns i huvudet på betraktaren. Må så vara. Jag la ut länken till den här filmen för att jag tycker att den visar precis hur JAG upplever regnbågarna. Min avsikt är inte att få hela världen att dissa DLP-projektorer till förmån för någon annan teknik. Jag är inte religiös i det avseendet utan är på ständig jakt efter den optimala projektorn.

Beträffande de DLP:er jag studerat närmare så upplevde JAG dem så här:
Optoma H55 - Precis lika eländig som filmsnutten
Nec HT1000 - Såg inga regnbågar till en början. Den hade ju dock andra problem som ni vet...
Såg den senare på Reference Audio och då blixtrade det rejält kring texten på LOTR. Dock inte alls lika överdrivet som på filmsnutten
Infocus 7200 - Var för mig CC-mässans stora besvikelse. Jag hade hoppats mycket på den. Bilden var "grynig" och inte speciellt bra svärta. En del dithering - det såg ibland ut som för hårt konmprimerad gif. Såg också regnbågar kring texen. Framför allt när man flyttar blicken.
Marantz vp12s2 - Tittade på den ganska länge och blev helt betagen av bilden. Jag upplevde inga regnbågar på denna projektor. Jag vet inte hur det kommer sig.

Miol11: Extrema närbilder på screen door finns det i överflöd här på forumet.

Som sagt jag är egentligen helt ointresserad av om det är en DLP eller LCD projektor. Jag vill ha den bästa bilden som jag trivs med. Just nu har DLP kommit långt med bildkvaliteten men jag klarar inte regnbågarna. LCD är otroligt vilsamma att titta på, men de har ju sina brister med svärta och screen door.

CRT går bort pga storleken. Jag kommer aldrig att få hänga upp en skidbox i vardagsrummet.

Jag skulle vilja se en bra kalibrerad D-ILA projektor som JVC DLA150CL som hyllas på AVS-forum. Den har inte riktigt samma svärta som de nyare DLPerna men den saknar screen door effekt och har LCD-stabilitet i bilden. Hitachi har en LCOS som heter CPsx5500 som jag också skulle vilja se. Varför finns det ingen som kör med D-ILA eller LCOS här?

Sammanfattningsvis tror jag att den projektor jag är på jakt efter ser ut så här -
Jag vill ha en projektor med
- hög fyllnadsgrad på pixlarna
- minst wxga upplösning
- minst 2500:1 i kontrast
- absolut svart där det skall vara svart.
- Inga skalnings- eller deinterlacingartefakter.
- Inga regnbågar eller andra problem med flimmer i pixlarna
- 800 ansi lumen är lagom.
- Ingångar för DVI-d, s-video, komponentvideo, RGBs och VGA.
- Vertikal Refreshrate 48,50,60,72 och 75, 96, 100 och 120 Hz.
- Alla zoomlägen tillgängliga oavsett insignal.
- Kan acceptera pixel prfekt DVI-d med samma upplösning som panelerna.
- begriplig fjärrkotroll
- inbyggd Panamorph för att utnyttja hela panelen vid 2.35:1
- Video chip som kan göra 2:2 och inte bara 3:2 inverse pulldown
- Skall naturligtvis acceptera och skala alla videoformat 480i, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i, 1080p
- Den skall vara någorluna liten och behändig.
- TYST

Ska det vara så svårt att tillverka en sådan.

Slutligen - Ännu en gång - Om ni inte lider av regnbågar så grattis.

Postad 12 December 2002 - 11:24

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
guli: Jag editerade om mitt svar innan du hann svara för att det jag skrev blev dåligt. Jag förstår och har respekt för er som ser dessa effekter. Vad jag egentligen undra är bara varför vissa upplever det så olika.

Äsch.. skit samma angående filmen. Min åsikt är iaf: GÅ OCH KOLLA PÅ PROJEKTORERNA! Någon annanstans kan man aldrig bilda sig en EGEN uppfattning.

Postad 12 December 2002 - 11:29

Unregistered04845cd5
  • Unregistered04845cd5
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
quote:Äsch.. skit samma angående filmen. Min åsikt är iaf: GÅ OCH KOLLA PÅ PROJEKTORERNA! Någon annanstans kan man aldrig bilda sig en EGEN uppfattning

Håller med...

Postad 12 December 2002 - 11:58

miol11
  • miol11
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
guli:
"Miol11: Extrema närbilder på screen door finns det i överflöd här på forumet. "

Jo tack jag vet.........suck..... jag är jävligt trött på "kolla mina screenshots vad bra bild min nya proj är!!"

Postad 12 December 2002 - 12:02

Unregisteredbd3d6f09
  • Unregisteredbd3d6f09
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by guli
+Eklund:
Jag vill ha en projektor med
...
- minst 2500:1 i kontrast

Läste någonstans att en bio har 800-1000:1 i kontrast
[:D]

Postad 12 December 2002 - 12:29

Unregistered5881bfb4
  • Unregistered5881bfb4
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
+Eklund: Suck [xx(][}:D] när ska vissa personer inse att regnbågsproblemet FINNS där, bara det att vissa personer är känsligare än andra på att se dom.

Jag tycker att det var en bra film som hyffsat bra visade på hur det KAN se ut på en dålig DLP. Därmed inte sagt att det ser ut så på ALLA DLP projjar, det är väl ganska självklart!! Varför tror du/ni annars att Texas Instruments gjort allt för att snabba upp färghjulet i varje ny version av DLP chippet, för skojs skull eller??

Nej, naturligtvis för att minimera/få bort regnbågseffekten som uppenbarligen beror på att färghjulet på många DLP projjar går för långsamt, så ögat (för dom flesta) hinner se att färgerna inte ritas upp tillräckligt snabbt...

Jag kan bara säga att för mig OCH min flickvän OCH min farsa såg Optoma D50 GARANTERAT ut som på filmen, fast åtminstone för mig snarare VÄRRE!! Ännu större färgflimmer i princip över hela bilden, för mig är det helt ofattbart att det kan finnas människor som INTE skulle se det på Optoman!
HT1000 syntes också klara regnbågar, men inte ALLS lika tydligt som på Optoman t.ex.

Och vadå 'Nää varför skulle du inte se det på Marantzen??'.. Tja, vad sägs om för att det är en ny modern DLP proj med nytt DLP chip osv osv. Jag såg inte heller några regnbågseffekter på Marantzen trots att jag försökte leta efter dom! Sen är det möjligt att jag skulle märka dom på sikt eller i vissa scener, eftersom jag bara kunnat titta på den en kort stund trots allt, men i vilket fall som helst är den klart bättre än alla andra DLPs jag sett.

Postad 12 December 2002 - 12:55

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by BjörnK
+Eklund: Suck [xx(][}:D] när ska vissa personer inse att regnbågsproblemet FINNS där, bara det att vissa personer är känsligare än andra på att se dom.

Jag förstår att det finns där. Jag har 1:st generationens DLP och ser regnbågar ibland. Jag är dock en av dem som inte ser massor av dem, och störs inte (nämnvärt) av de jag ser på min.

Filmen är till för att illustrera hur en regnbågskänslig person upplever en dålig DLP. Men om jag kollar på filmen och sen kollar på min uråldriga DLP så stämmer det inte alls överens. Om jag hade sett denna film utan att ha sett en DLP i verkligheten hade jag alltså fått en felaktig bild av hur DLP ser ut (för mig).

Därför tycker jag att det vore bättre att konstatera att folk upplever DLP olika, och att det enda sättet att avgöra hur man själv upplever dem är att gå på en demo. Helst en lång sådan.

Postad 12 December 2002 - 13:01

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
För att klargöra att jag inte vill framstå som någon DLP-korsriddare:
Jag har haft en LCD tidigare. Har alltid kört via HTPC, jag slängde ut TV:n och DVD-spelaren samtidigt för ett antal år sen. (min första DVD i datorn var en Pioneer SCSI DVD 1,6x och dyr var den :D. LCD:n var dock en väldigt gammal en, och de jag sett demos på idag är betydligt bättre. Jag har varit på så många demos som möjligt, och har även nyligen kollat en del på CRT. Eventuell framtida uppgradering är helt öppen. Synd bara att LCOS/DILA inte är mer populär/marknadsfört, jag skulle gärna gå och titta på en.

Postad 12 December 2002 - 14:39

Unregistered04845cd5
  • Unregistered04845cd5
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
jblomb:
Varför nöja sig med biokvalitet när man kan få bättre! [:D]

Postad 12 December 2002 - 14:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5016 inlägg
  • 0
Jag kan ju berätta det mycket roliga att man ser regnbågar med CRT också [:0]

Postad 12 December 2002 - 15:40

miol11
  • miol11
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
.:GRiFFiN:.
Ehhhhhhhhh....................verkar inte troligt..................
(Har haft en Sony 1271:a i många år, och några rengbågar var det inte tal om)

Postad 12 December 2002 - 15:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0
Nae, jag håller med. Det låter isåfall som om det är fel på projektorn om den ger regnbågar.
Anledningen till att DLP gör det är ju för att 1-panelsmodellerna (alla utom svindyra biovarianter) skickar färgerna seriellt.
En CRT (eller LCP) skickar alla färgerna på samma gång, och så länge detta fungerar som det ska finns det ingen möjlighet för regnbågseffekten att uppstå.

Postad 12 December 2002 - 15:52

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Kanske man kan se något flimmer eller så om refreshen är för låg? En CRT fungerar väl som en omvänd bildskärm egentligen? Men det jag sett av CRT hade inga som helst sådana problem. Däremot gick det att se linjerna om man gick nära bilden (det var med linjedubblare).

Postad 12 December 2002 - 16:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5016 inlägg
  • 0
Som sagt det är inte alla som ser dem.

Förstod att jag skulle låtit bli att posta, men om någon är intresserad så syns de faktiskt, speciellt om man har på text, läs vidare på AVS-forum.

Postad 12 December 2002 - 16:57

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Nu har även jag kollat in den här snutten och så här upplevde jag regnbågseffekterna men bara kring texten, såg aldrig några i bilden.

Jag tycker inte det här är värre än att försöka visa på LCD:s briser med screenshots tagna på extremt nära håll och utbrista, "titta vad stora pixlar!"
Att ställa sig 30 cm från duken för att granska "screendoor effekten" är samma sak som att titta på en DLP och sitta och vrida huvudet fram och tillbaka och samtidigt som man frenetiskt blinkar... för att se regnbågseffekter.

Är det inte bäst när man ska kolla in en projektor att sitta på normalt avstånd med den bildstorkek man tänker använda och titta som man gör när man ser film ( förmodligen tillbakalutat, fötterna på soffbordet och med huvudet relativt still ).
Ser du en LCD och stör dig då extremt på screendoor och tycker bilden är urvattnad, köp inte LCD!
Ser du på en DLP och ser tydliga regnbågseffekter och tycker bilden är ostabil och "kryper", köp inte DLP.

Mattias.

Postad 12 December 2002 - 19:19

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2218 inlägg
  • 0
Japp och då återstår väl bara gamla hederliga crt[:D], jag var på Tele-hå och kikade på HT1000 och jag kunde inte se några regnbågar(bilden var ca 3m), men det låter väldigt störande för dom som ser det. HT1000 var annars en riktigt trevlig liten projj, inte lika bra bild som på min Barco men det börjar närma sig.

Postad 12 December 2002 - 19:48

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Hur är det egentligen med skärpan på CRT ni som har det? Det jag kollade på i CRT hade mjuk och väldigt fin bild, men enligt mig inte lika skarp bild som de nyare DLP projektorerna. Men han sa att det går att finjustera betydligt mer, under demon var det ju bara snabbinställning som gällde. Kollade på två modeller på Biorummet en 8" och en 9".

Postad 13 December 2002 - 00:17

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
När du har en matris i en bilskärm/projektor så får man en "upplevd" skärpa som beror på att det finns tydligt avgränsade bildpunkter i bildåtergivningen. Eftersom dessa inte existerar i en CRT så får man aldrig denna "upplevda" skärpa.
En videobild som har motsvarande ca 720*576 (PAL) bildpunkter kan egentligen inte bli särskilt skarp med 2-3 meter bred bild. Formatet är liksom skapat för att betraktas i betydligt lägre storlekar...

Postad 13 December 2002 - 00:37

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Hur snabbt snurrar färghjulet i en DLP-projektor? Snurrar det fortare om man använder högre vertikal uppdateringsfrekvens?

Postad 13 December 2002 - 02:01

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
frallan: Det varierar kraftigt. De första DLP snurrade i 60Hz. Sen finns det upp till 5x idag (300Hz). Då ska man också tänka på att en del projektorer nu har RGBRGB, dvs 6 segment på hjulet, så antalet färgbyten sker ännu snabbare alltså. Regnbågseffekten har inte visats sig försvinna med de snabbaste RGBRGB hjulen heller. Det beror antagligen på att den inte går att få bort, eller kanske beror lite på andra orsaker. Men det har iaf blivit bättre med snabbare hjul.

Arioch: Ok, ungefär som jag trodde då. Det gäller väl att ställa in 100% också, det gick säkert att få bättre bild än när jag demade dem. Visst har en DVD inte tillräckligt hög upplösning för jättestora dukar, men om man använder samma material på båda typerna av projektorer så är det jämförbart ändå. Faktum är att jag inte blev superimponerad av D-VHS som har 1080i. Visst har den mycket högre upplösning än DVD, men mina strumpor flög inte av som jag hade trott. :)

Vill ändå lägga till att jag tyckte bilden var mycket bra på de två CRT jag tittade på då.

Postad 13 December 2002 - 10:04

miol11
  • miol11
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
+Eklund:
Du var hos Göran va?!
Vilka projar var det han demade?

Postad 13 December 2002 - 11:59

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
miol11: Var på Biorummet, kommer inte ihåg om det var Göran han hette (börjar väl bli senil eller något). Han dema en Electrohome Marquee 8500 (har för mig det var den modellen) 8" och en Barco 1209 9". Det var rätt kort demo men jag tänkte titta in igen där senare. Priserna låg på 50k för Electrohome och 80k för Barco (som hade nyrenoverade rör). Nu är jag lite offtopic egentligen. Sorry. :)

Postad 13 December 2002 - 13:21

Unregistered5881bfb4
  • Unregistered5881bfb4
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Jo, det är Göran... Å fy f*n, han vet att ta priser den killen alltså!! Bara ett tips Eklund, om du vill köpa CRT projektor till ett vettigt pris, så köp från England istället! www.b4projection.co.uk eller www.crtprojectors.co.uk är bra ställen att köpa på, och där får man också upp till ett års garanti dessutom! Biorummet lämnar ju inte ens någon garanti på de beg. projjar han säljer...

Postad 13 December 2002 - 19:40

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Tittar man dock på priset på b4 så tar de £5812 för en Barco 1209 med renoverade rör. Det blir 82400 SEK med dagens pundkurs. Fast 12 månaders garanti ingår förstås vilket säkert är värt en hel del. Tack för tipset iaf, ska hålla koll på CRT priserna där.

Postad 13 December 2002 - 20:40

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
BjörnK,
Är det inte projektorer tillhörande medlemmar i SLF som Göran säljer?

Postad 14 December 2002 - 01:09

Unregistered5881bfb4
  • Unregistered5881bfb4
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
+Eklund: Ja jag skulle iallafall ha väldigt svårt för att lägga ut 80k på en projektor utan någon som helst garanti! Han ger ju inte ens garanti för att den fungerar när man kommer hem med den...
Dessutom, både B4 och CRTprojectors.co.uk är väldigt kunniga och går igenom alla projektorer ordentligt innan de säljer dom, vilket nog är betydligt mer än man kan säga om biorummet/Göran... ;-)

frallan: jo, "or so he says"... men oavsett om det är medlemmars projjar eller inte så är det ju HAN som säljer dom vidare, så då borde han också kunna erbjuda garanti på projjarna. Lite käckt det där, han avsäger sig allt ansvar på grund av att 'det är ju bara en medlems proj som jag säljer vidare'...

Postad 14 December 2002 - 02:28

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Faktum är nog att det är omöjligt att avsäga sig allt ansvar. Om man köper något begagnat och den är trasig kan man hävda att felet redan fanns vid köpet och häva köpet (eller så måste säljaren åta sig att reparera felet). Om en vara är trasig eller i dåligt skick direkt efter att man köpt den är det god chans att kunna kräva säljaren på detta. Har man däremot använt den ett tag och felet uppstår senare kan det bli svårare, beroende på vilket fel det är förstås. Det här är saker som finns i konsumentköplagen, och gäller oavsett om det ges någon garanti eller inte.

Postad 14 December 2002 - 14:18

Unregistered5881bfb4
  • Unregistered5881bfb4
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Jo det är sant, men jag tror att i det fallet är det du som köpare som måste bevisa att felet fanns där redan när du köpte den... Han kan ju säga 'Näe, den måste ha gått sönder i transporten' och då är det ju ord mot ord. Har du tur så kan du få rätt, har du otur så sitter du där med en trasig proj...
Om man säger så har man iaf ingen större trygghet genom att köpa av biorummet jämfört med att köpa en beg proj av vilken privatperson som helst...
Däremot för att inte tala alltför illa om biorummet, tycker jag faktiskt att biorummets NYA MVT projjar är helt OK så där får man ju åtminstone garanti, och en ny CRT för ganska hyffsade pengar...

Postad 20 June 2008 - 09:39

Unregisteredb11ad5c2
  • Unregisteredb11ad5c2
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Hmm är jag den förste som har sett regnbågseffekt på LCD lol.
Har skaffat KDL52W4000 och har sett denna effekt på vita föremål i bilden. Kan tillägga att 3 av mina polare har kommenterat det utan att jag sagt något till dem innan.

Postad 20 June 2008 - 11:18

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Hehe du har grävt duktigt i arkivet du, men man ska ju använda sökfunktionen så =)

Vet inte om det beror på hur det är filmat eller om det beror på sändningen men på CRT, vanliga bildrörs TV:n så kan man ju se tillexempel där det är väldigt fint mönstrat grå-vit randigt att det blir som nån regnbågseffekt.
Blir säkert lika på LCD/Plasma också.

Redigerat av HenkeEdge, 21 June 2008 - 12:19.

Postad 20 June 2008 - 11:21

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Hehe grävt duktigt, men man ska ju använda sökfunktionen så =)

Vet inte om det beror på hur det är filmat eller om det beror på sändningen men på CRT, vanliga bildrörs TV:n så kan man ju se tillexempel där det är väldigt fint mönstrat grå-vit randigt att det blir som nån regnbågseffekt.
Blir säkert lika på LCD/Plasma också.

Det du tar upp är inte regnbågseffekt, det kallas för moire-effekt.

MVH
Jonsod

Postad 20 June 2008 - 11:23

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Det du tar upp är inte regnbågseffekt, det kallas för moire-effekt.

MVH
Jonsod

Just ja så kallas den, tack för att nån kommer och styr upp =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.