Kort version: VARNING: Undvik att handla på Dagspris.se – det är inte ett seriöst företag!!!
Lång version: Nedan har jag samlat den kommunikation som skett mellan mig och dagspris.se, jag har inte gjort några förändringar i kommunikationen (förutom att jag tagit bort personnamn).
Normalt sett är det svårt att avgöra om en butik är seriös eller inte utan att testa hur de hanterar nyttjande av ångerrätt eller trasiga produkter… Att skicka en produkt i enlighet med en lagd beställning är det få som misslyckas med…. Dagspris.se är dock en av dessa få…
22/8: Jag beställer en fjärrkontroll som enligt uppgift skall finnas på deras lager (och kunna skickas omgående). Samtidigt som jag lägger ordern reflekterar jag över deras höga fraktkostnad (minst 149:-) samt ”småorderavgift” (49:-) på alla beställningar under 2000:-… i mitt fall ökar dessa kostnader totalpriset med nästan 50%. Så, i all välmening, skriver jag följande i kommentarsfältet på min order:
”Dyr frakt och "småorderavgift"... avskräcker tyvärr från att handla hos er igen!”28/8: Status på min order är efter 6 dagar fortfarande ”Väntar på behandling” så jag skickar ett mail till dagspris.se:
Hej. Jag beställde en fjärrkontroll för snart en vecka sedan (order: XXXXX) - det stod att fjärrkontrollen fanns på lager men när jag tittar på ordern så är status fortfarande "Väntar på behandling". När kan jag förvänta mig att få fjärrkontrollen hem till mig? Mvh GelmaxSamma dag får jag följande svar (som jag dock inte riktigt förstår… de hade den ju på lager… och hemma hos mig är den i alla fall inte):
Hej den finns hemma nu. Med Vänliga Hälsningar/ Best Regards Dagspris.se29/8: Jag loggar in för att se om status ändrats… och ja det har den… till ”Makulerad”????. Jag skickar ett mail samma dag:
Hej. Jag ser att min order nu har blivit makulerad - varför det? Med vänlig hälsning, GelmaxInget svar…
31/8: Jag har inte fått något svar (trots att de anger att de alltid svarar inom 24 timmar) och skickar en ny förfrågan:
Hej. För ca 10 dagar sedan beställde jag en fjärrkontroll (order XXXXX) och efter att ordern under 6 dagar haft status "Väntar på behandling" ändrades status i förrgår till "Makulerad". Jag skickade er ett mail om detta i förrgår men har inte fått något svar. Vänligen återkom om varför ordern är makulerad (jag ser att ni fortfarande har produkten i lager). Mvh /GelmaxDenna gång får jag svar ganska snabbt (samma dag):
Hej. Vi har uppfattat er kommentar att ni inte är nöjda med vårt företags priser vad gäller frakter etc och INTE vill handla, därför har ordern makulerats. Med Vänliga Hälsningar/ Best Regards. Dagspris.seOK… nu börjar det vara läge att stanna upp och ta ett par djupa andetag… vissa personer hade kunnat ta min kommentar vid beställningen som ett tecken på att det kanske är läge att justera sin prissättning för att få/behålla kunder – andra personer surnar till, sätter sig i sandlådan och börjar kasta skit…. Jag börjar ana vad personen/personerna på dagspris.se är för sort. Nåväl, försöker behålla lugnet och svarar direkt:
Hej igen. Om jag inte velat handla så hade jag inte heller beställt produkten. I det här fallet så har jag dessutom redan betalat. Vänligen skicka fjärrkontrollen så snart som möjligt.Påpekandet om er prissättning vad gäller frakt etc. var enbart för att upplysa om att det sticker ut rejält jämfört med andra och att det avskräcker att beställa - om ni t.ex sålt denna fjärrkontroll för ca 100:- mer och tagit 100:- mindre i frakt etc så hade det (även om det varit exakt samma slutsumma) känts mer rättvisande för mig som kund.Mvh /GelmaxJag får snabbt ett svar:
Hej. Er order är makulerad och kan inte levereras. Ni måste således göra en ny beställning. Angående betalning så har aldrig pengarna dragits från ert kredit/kontokort utan bara reserverats. Reservationen släpptes i samma stund som ordern makulerades. Med Vänliga Hälsningar/ Best Regards Dagspris.seOk, så jag måste lägga en ny order vilket jag också gör (jag vill gärna ha just denna fjärrkontroll och hittar ingen annan som har den – annars hade jag självklart inte beställt igen)
10/9: Nu har det gått 10 dagar och det har inte hänt något sedan jag la min senaste beställning så jag skickar en ny förfrågan:
Hej. 31/8 beställde jag en fjärrkontroll (order YYYYY) och jag har sett att ordern under ca en vecka haft status "Behandlad". Jag undrar när ni tror att ni kommer skicka fjärrkontrollen till mig och när jag således kan räkna med att den kommer hem till mig.Inget svar… igen…
12/9: Inte heller denna gång lyckas man leva upp till sitt löfte om svar inom 24 timmar så jag skickar ett nytt mail:
Hej. Jag skickade er ett mail i förrgår men har tyvärr inte fått något svar. Jag skulle gärna vilja veta när ni räknar med att skicka fjärrkontrollen som jag beställde 31/8. Ordernummret är YYYYY. Mvh /GelmaxDenna gång kommer det ett snabbt svar:
Hej. Idag... Med Vänliga Hälsningar/ Best Regards Dagspris.se13/9: Trots att de enligt utsago skulle skickat fjärrkontrollen föregående dag har det inte hänt något – status på ordern är fortfarande ”Behandlad” (dvs. inte ”Levererad”).
14/9: fjärrkontrollen anländer… hurra (jag hade faktiskt gett upp hoppet) – endast
TRE VECKORS leveranstid på en produkt som de ”har i lager” – aldrig mer Dagspris för min del!