Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kan jag få tryck i ljudet med endast stativare + sub?

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 August 2009 - 11:51

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Hej! ;)

Jag har under ett tag funderat på att byta ut mina golvare mot stativare och köpa till en rejäl sub istället. Jag vill ha XTZ 93 WMT shielded + XTZ 10.16 Sub. Men i tankarna går funderaringar kring hur pass bra tryck jag kommer få vid tex. filmtittande. Går det att få riktigt bra tryck med dessa stativare + suben, eller är det ett par golvare man måste ha? :P

Det är lite svårt att beskriva, men ofta tycker jag att det är trycket i mellanregistret som saknas, tex. stråkar eller liknande. Det blir inget riktigt drag i det när jag har hört på stativare + sub. Men man har ju hört att olika märken har olika "tryck". Jag köper hellre ett par som inte spelar exakt men som drar på en del än ett par för finlyssnande. Kanske någon som har koll på vilka märken som passar mig?

Tack på förhand! ;)

Postad 31 August 2009 - 13:38

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
För djupbas vid film är det helt klart en sub som ger det bästa trycket tycker jag. För musik är det svårt att få en billig sub att spela lika bra som ett par bra golvare. Finns mycket bra stativare som dessutom spelar bra bas. Titta gärna in rekommendationerna under din prisklass i forumet. Man får oftast vad man betalar för men begagnat eller demoex är inte fel om man vill ha bra ljud till bra pris.

XTZ 93 WMT har jag ingen erfarenhet av men den står sig säkert bra i klassen likt XTZ:s övriga produkter. Varför köpa WMT shielded? Denna är väl tänkt främst som en centerhögtalare. Om du inte tänkt lägga mer pengar hade jag nog valt 2x XTZ W8.16 istället för en XTZ W10.16. 2 subbar är alltid att rekommendera framför en större. Speciellt om du ska använda dem till musik då de större basarna ofta tenderar att bli långsamma. Lycka till och lyssna gärna en del innan du bestämmer dig.

Postad 31 August 2009 - 14:20

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Jag skulle istället i ditt fall kanske gått på 2st Xtz w12.16, men det kanske är över budgeten ?

Postad 31 August 2009 - 15:14

beyma
  • beyma
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Jag vart förvånad över hur ###### stryktåliga elac fs207 kan vara när det gäller höga volymer... Detta i kombination med svs pb12-plus/2 ultra sub.

Hade en liten fest i helgen och ett riktigt spån till brud går fram o fingrar på stereon ;) ta det jävligt lungt med volym kontrollen för det händer en hel del när du vrider på säger jag.. O det är ju alltid lika trevligt när folk lyssnar på en när man uppmanar till försiktighet.

Spånskallen tar o vrider upp volymen så man tror att taket skall lyfta!!!! MY GOD... Nu är det kört tänkte jag. Mina små skön spelande frontar kan omöjligt ha överlevt den behandlingen :) speciellt inte med dubbla nad 208 steg som är bryggade.
Men det gjorde dom ,jag har kört diverse olika testskivor med både höga o låga frekvenser o dom spelar allt utan problem ;)
subben hostade till o tyckte bara att det var trevligt att få sträcka på benen lite :) helt galet

Det var ett utdraget svar men min rekommendation blir inte helt oväntat elac 207 och en svs sub :P då får du tryck och välljud på samma gång.
elac 207 är dock ingen stativare men du överlever säkert.

Postad 31 August 2009 - 18:07

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
Jag har nyss skaffat en XTZ 99 W10.16 och den passar bra till både film och musik. Den är rätt så snabb trots sin 10:a och fungerar bra även till metal i 180 bpm som jag ofta lyssnar på! Till film vrider jag upp volymen på subben lite extra så blir det bra tryck och filmkänsla. Att få bra tryck ur mellanregisret på en sub känns dock lite svårt, kan bli lite väl "bumligt" och tjockt om man delar så högt upp. Kanske krävs ett par golvare för att få till det du efterlyser? Jag har ett par XTZ 99.36 golvare hemma och de fixar trycket i mellanregistret och sen fyller subben på allra längst ner.

Postad 31 August 2009 - 19:50

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Jag har nyss skaffat en XTZ 99 W10.16 och den passar bra till både film och musik. Den är rätt så snabb trots sin 10:a och fungerar bra även till metal i 180 bpm som jag ofta lyssnar på! Till film vrider jag upp volymen på subben lite extra så blir det bra tryck och filmkänsla.

Varför skulle en 10:a vara långsamamre än en 8:a? Ett större element har högre känslighet, vilket inte gör det mer tungdrivet, utan tvärtom. här handler väl det dessutom om samma märke, då har förmodligen stärkaren till 10 tums elementet mer effekt också. Så finns ingenting som säger att tian skulle vara långsamamr än åttan, förmodligen lika snabb, fast samtidigt, större, tyngre och djupare.
Givetvis är dock två åttor av samma märke i de flesta fall bättre än en tia

Postad 01 September 2009 - 08:49

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0

Varför skulle en 10:a vara långsamamre än en 8:a? Ett större element har högre känslighet, vilket inte gör det mer tungdrivet, utan tvärtom. här handler väl det dessutom om samma märke, då har förmodligen stärkaren till 10 tums elementet mer effekt också. Så finns ingenting som säger att tian skulle vara långsamamr än åttan, förmodligen lika snabb, fast samtidigt, större, tyngre och djupare.
Givetvis är dock två åttor av samma märke i de flesta fall bättre än en tia

10:or brukar det inte vara någre större problem med men jag har dock aldrig hört en 12:a som hänger med i t.ex. snabb dödsmetall. Elementet hinner inte svänga klart vid första trumslaget innan de nästföljande 10 trumslagen redan spelats! :)

Postad 01 September 2009 - 09:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

10:or brukar det inte vara någre större problem med men jag har dock aldrig hört en 12:a som hänger med i t.ex. snabb dödsmetall. Elementet hinner inte svänga klart vid första trumslaget innan de nästföljande 10 trumslagen redan spelats! :)

Hehe.. Knappast.. Då har du bara lyssnat på skithögtalare i så fall.. Tror du att dom snabbaste dödsmetallbanden bara har tiotummare på sina concerter också då eller ?
Det tror inte jag...

Postad 01 September 2009 - 09:13

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
:)

Hehe.. Knappast.. Då har du bara lyssnat på skithögtalare i så fall..

Det kan nog i och för sig stämma! ;)

Tror du att dom snabbaste dödsmetallbanden bara har tiotummare på sina concerter också då eller ?
Det tror inte jag...

Nädå jag har varit på en massa såna konserter så jag vet att så inte är fallet. Däremot vet jag att deras konserter oftast låter skitdåligt också. De lyckas väldigt sällan få till bra ljud på kaggarna oavsett hur bra utrustning de har! En av de genrer som låter bättre hemma på stereon! Men det huvudsakliga målet för extrem dödsmetall är ju faktiskt inte hifi, andra parametrar är ju betydligt viktigare! ;)

Postad 01 September 2009 - 09:18

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
THX-system är per definition sub/sat-system och de är ju kända för dynamik och "klipp" i ljudet - full range är uteslutet i deras värld. Så nog går det att få "tryck" även i sub/sat-system... även om de inte är THX-certade... exempelvis har jag tidigare kört med Audiovector K-X och Sunfire HRS-10. Nackdelen är att det kan vara svårare med komponentval och inställningar för att få en bra integration.

Hur som helst är det fullt möjligt att få tryck i ljudet.

Postad 01 September 2009 - 09:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nädå jag har varit på en massa såna konserter så jag vet att så inte är fallet. Däremot vet jag att deras konserter oftast låter skitdåligt också. De lyckas väldigt sällan få till bra ljud på kaggarna oavsett hur bra utrustning de har! En av de genrer som låter bättre hemma på stereon! Men det huvudsakliga målet för extrem dödsmetall är ju faktiskt inte hifi, andra parametrar är ju betydligt viktigare! ;)

Jag tror att dom medvetet går in för att få ett dåligt, skitigt ljud, för om du går på en större festival är ljudet betydligt bättre än om du går på bandens egna concerter..

Postad 01 September 2009 - 09:26

Jacobsson
  • Jacobsson
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Varför inte ta 1st 8-10" BAS + en 12-15" ?

Bästa ur både .. liten rapp & stor slapp

Postad 01 September 2009 - 09:29

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Vad ger "bäst" bas?
1"
2"
4"
6.5"
8"
10"
12"
15"
18"
21"

Kan det inte vara så att man får välja storlek o element efter ens krav o önskemål?
Där 21" kan vara ett krav för att det ser fett ut?
eller många 6.5" för man tror att man får snabbare bas?

Postad 01 September 2009 - 09:31

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Vad ger "bäst" bas?
1"
2"
4"
6.5"
8"
10"
12"
15"
18"
21"

Kan det inte vara så att man får välja storlek o element efter ens krav o önskemål?
Där 21" kan vara ett krav för att det ser fett ut?
eller många 6.5" för man tror att man får snabbare bas?

Jag tror 5,25"... :)

Postad 01 September 2009 - 09:33

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Diskussionen om baselementens storlek kontra rapphet kan ni väl vänligen ta i en annan tråd? :)

Back on topic!

Postad 01 September 2009 - 09:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hehe... Lite kul faktiskt... Kollar man i ditt galleri skulle man nog inte, med tanke på ditt system och designen i hemmet,
kunna tro att du lyssnar sådär jättemycket på extrem dödsmetall... Snarare klassiskt.... :D

Postad 01 September 2009 - 09:38

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Varför inte ta 1st 8-10" BAS + en 12-15" ?

Bästa ur både .. liten rapp & stor slapp

Nej, skräddaren säger nej, bestämt nej.

Blir ju kanonmysiga problem när du ska försöka integrera det där på ett bra sätt.

Frostbitaren:
Alla högtalare mår bra av att bli delade vid 80Hz man kan spela BETYDLIGT mycket starkare då. Har inget med THX att göra.

Jag förstår inte riktigt vad TS är ute efter.
En puckel mellan 40-300Hz eller? isf bygg något PA-bashorn så ska du få se på klipp!

Postad 01 September 2009 - 09:51

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Frostbitaren:
Alla högtalare mår bra av att bli delade vid 80Hz man kan spela BETYDLIGT mycket starkare då. Har inget med THX att göra.

Det vet jag väl och det var inte vad jag skrev heller. Jag nämnde THX som bevis för att det är möjligt. De skulle inte förorda den lösningen annars.

Postad 01 September 2009 - 09:53

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag tycker nog så här... Hade jag köpt ett system idag när jag vet vad jag nyttjar systemet till, uteslutande film och koncerter på dvd eller bd, så skulle jag nog lika gärna kunnat köra stativare runt om. Under förutsättning att stativarna spelade bra ner till 80 hz utan problem. Golvare har man nog mest användning av vid ren tvåkanal tror jag.
Riktigt bra stativare och ett par, eller fyra, bra subbar..

Postad 01 September 2009 - 14:32

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Jag har nyss skaffat en XTZ 99 W10.16 och den passar bra till både film och musik. Den är rätt så snabb trots sin 10:a och fungerar bra även till metal i 180 bpm som jag ofta lyssnar på! Till film vrider jag upp volymen på subben lite extra så blir det bra tryck och filmkänsla. Att få bra tryck ur mellanregisret på en sub känns dock lite svårt, kan bli lite väl "bumligt" och tjockt om man delar så högt upp. Kanske krävs ett par golvare för att få till det du efterlyser? Jag har ett par XTZ 99.36 golvare hemma och de fixar trycket i mellanregistret och sen fyller subben på allra längst ner.

Det farliga är normalt inte att ha för kraftig förstärkare utan för klen. Var du glad att du hade riktiga slutsteg och inte bara en klen reciver för då hade diskanterna ev "gått vidare".

Postad 01 September 2009 - 19:58

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

10:or brukar det inte vara någre större problem med men jag har dock aldrig hört en 12:a som hänger med i t.ex. snabb dödsmetall. Elementet hinner inte svänga klart vid första trumslaget innan de nästföljande 10 trumslagen redan spelats! :D

Jag har hört 18" som spelar rappare än våran 10" hemma. Det har en del med konvikt och motorstyrka och göra + några fler parametrar. Inte nånting med konarea faktiskt! Du blandar nog ihop detta med konvikt.
Dessutom finns det ingen bas som är snabbare än någon annan utan spelar man en 50hz ton så rör sig basarna (oavsett märke) 50 gånger i sekunden. Inget konstigt med det. Alla basar är lika snabba.
Mvh

Postad 01 September 2009 - 20:12

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
jo det handlar om vikten, men generellt sett brukar stora membran vara tyngre än mindre. och har du då en lite klen stärkare så orkar den inte svänga den lite tyngre vikten lika bra som med en mindre vikt. då måste det väl vara transientsvaret man menar då? man brukar ju ändå säga att en sub är snabb, eller långsam och trög. för helt klart hänger vissa basar inte med vid häftiga slag.

mvh

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 01 September 2009 - 20:14.

Postad 01 September 2009 - 20:35

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Basar kan uppfattas som rapp eller slö, det köper jag men inte snabb eller mindre snabb :D Sedan har konvikten och konarean ett sammanband. Men många större PA-basar väger mindre än betydligt mindre subbas eller bilelement. Jag tycker PA överlag av vad jag hört låter rappt. Det med stora lätta membran per " i kombination med ofta mycket starka slutsteg och hög motorstyrka.
Mvh

Postad 01 September 2009 - 22:49

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Tack så mycket alla för svar!
Som jag förstår det kommer det gå att få tryck med stativare + bas, men mitt problem är en ganska tight budget. Jag har inte råd med 2 basar eller ett par 8000-kronors golvare. Det är därför jag funderar på en sånhär lösning.

Jag kommer främst att använda systemet till filmtittande, men tror att XTZ 93 WMT + 10.16 Sub borde kunna bli bra musik också. Ett par golvare i min prisklass ger aldrig den ljupa basen som jag vill känna i film eller skön hiphop-musik etc.

Så, kanske att jag ska dela vid runt 80hz då så att jag får lite mer ljud i subben och inte så tunt vid musik? Men är inte risken att det kanske bara blir bumligt ljud och inget riktigt mellanregister?

Tack igen för alla svar!

:D

Postad 01 September 2009 - 22:55

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
80 hz är inte direkt högt så jag tror inte mellanregistret blir lidande där inte, så får man väl pilla med lite suben så den inte blir bara bumlig. sitter själv funderar även jag på en eller två subbar, för en begränsad peng. men de övriga på forumet verkar skrika att det är 2 subbar som gäller :D

mvh

Postad 02 September 2009 - 05:14

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Ja precis, man får väl pilla lite tills ljudet blir någelunda som man tänkt sig. Skönt att höra att suben både funkar till film och musik, till och med nästan upp till 180 bpm, när jag själv lyssnar på musik mellan 90 och 130 :D

När det kommer till tryck i ljudet kanske det är någon som kan svara på min tidigare fråga. Hur kommer det sig att två högtalare i samma prisklass ger olika "tryck"? Alltså, tex. en golvare från Klipsch kan tyckas ge bra mycket mer tryck, men kanske inte lika rent och äkta ljud, som en från KEF. Kan man gå efter vissa märken som är "kända för bra tryck", men kan kanske inte det absolut mest exakta eller "rätta" ljudet?

OFF TOPIC:
Förresten, är det någon som har koll på lacken på XTZ-högtalare, och hur kvaliten är? För mig är utseendet otroligt viktigt (därför jag väljer xtz), och därför undrar jag bland annat hur lacken är. Blir den lätt repig eller är det många lagers "kvalitetslack"?

Och visst är det ett problem att jag inte kan lyssna på högtalarna innan jag köper dom. Alla tycker ju olika men på något sätt borde man väl ändå kunna följa andras rekomendationer när det gäller detta.

Tack och bock :unsure:

Redigerat av Unregisteredd4f89b64, 02 September 2009 - 05:23.

Postad 02 September 2009 - 08:42

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0

När det kommer till tryck i ljudet kanske det är någon som kan svara på min tidigare fråga. Hur kommer det sig att två högtalare i samma prisklass ger olika "tryck"? Alltså, tex. en golvare från Klipsch kan tyckas ge bra mycket mer tryck, men kanske inte lika rent och äkta ljud, som en från KEF. Kan man gå efter vissa märken som är "kända för bra tryck", men kan kanske inte det absolut mest exakta eller "rätta" ljudet?

Högtalarkonstruktörerna har många små trix i bakfickan för att ge ljudet från sina högtalare en viss karaktär! Varför Klipsch bland annat är kända för att göra högtalare med bra tryck beror till viss del på att de har (oftast) skyhög känslighet på sina högtalare vilket gör att även billiga förstärkare/receivers driver dem med lätthet. Många högtalare är så pass tungdrivna att det krävs en förstärkare med rejäla effektresurser/strömresurser för att få dem att prestera sitt bästa.

Sen beror "trycket" också på bland annat hur basreflexportarna är konstruerade, lådkonstruktionen, hur filtrena fungerar, vilket baselement som används etc etc...

Sen är det ju ofta så - åtminstone i billigare högtalare - att man får kompromissa rätt mycket. Om man vill konstruera en högtalare med bra tryck i basen blir något annat ofta lidande - till stor del beroende på att pengarna inte räcker till allt.

Postad 02 September 2009 - 08:47

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0

Jag kommer främst att använda systemet till filmtittande, men tror att XTZ 93 WMT + 10.16 Sub borde kunna bli bra musik också. Ett par golvare i min prisklass ger aldrig den ljupa basen som jag vill känna i film eller skön hiphop-musik etc.

Jag tror absolut att du skulle bli nöjd med en XTZ 99 W10.16 till både film och musik!

Sen kan du ju laborera med delningsfrekvenser, pluggar etc tills du hittar ett ljud som passar dig.

Kom bara ihåg att i princip allt XTZ producerar tar ett tag att spela in! De kan låta lite bumligt från starten men om du börjar med att låta grejerna spela nästan konstant i några dagar släpper ljudet och blir bra. Många kan bli lite besvikna på XTZ direkt ur lådan.

Postad 02 September 2009 - 09:33

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Tack Wicked World för dina ord :).
Om det är hög känslighet som man bland annat ska leta efter för att på ett lätt sätt få bra tryck, då känns det ju lite snopet att XTZ 93 WMT har 89 dB/watt i känslighet, det är väl ganska lågt? Om jag ska driva dom med min stereoförsärkare (sony ta-fe 370) på 2x70 watt, då kanske det blir rätt tråkigt. Kanske til loch med sämre än om jag kör mina Dynavoice F-6:or bara.

Jag hoppas verkligen detta går att lösa till ett rimligt pris. Jag har på något sätt fastnat för just dom här högtalarna tillsammans med suben. Jag blir väldigt glad av alla tips jag kan få för att lösa det hela på bästa sätt, utan att höra "köp 3 subbar" eller "men lägg till några tusen och köp ett par golvare". Det är inte aktuellt ;)

Redigerat av Unregisteredd4f89b64, 02 September 2009 - 09:44.

Postad 02 September 2009 - 10:17

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
XTZ har tyvärr inte jättehög känslighet, men nog tror jag du skulle få ut bra med tryck även med dina 70 W. XTZ är dock sådana att de lever ut ännu lite mer med lite kraftfullare och explosivare förstärkare, så XTZ 93 WMT skulle säkert kunna prestera ännu mer med en rejälare förstärkare. Nu ska du dock inte stirra dig alldeles blind på känsligheten, det är en del men inte allt. Sedan har jag faktsikt ingen aning om hur din förstärkare är. En del tillverkare som producerar förstärkare med ännu lägre Watt (t.ex. Rotel och NAD som har flera modeller med 40-60 W per kanal) förser sina förstärkare med enorma strömresurser som gör att deras förstärkare ofta kopplar bättre kontroll om högtalarna än förstärkare som har 2x100 W på pappret! Mycket av grejen när det gäller ljud är tyvärr att hitta rätt matchning mellan olika utrustning - inte alltid det enklaste!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.