Jag vill köpa mig en skivspelare. Jag vill inte lägga ut så många tusen på den.
Jag vill köpa en bra men oxså en snygg sådan.
Har ni något förslag eller kankse vill ni sälja en ?
mvh
[email protected]
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 31 August 2009 - 20:05
Hej
Jag vill köpa mig en skivspelare. Jag vill inte lägga ut så många tusen på den. Jag vill köpa en bra men oxså en snygg sådan. Har ni något förslag eller kankse vill ni sälja en ? mvh [email protected] Postad 31 August 2009 - 20:50 Har du ägt vinylspelare tidigare? Varför inte testa en begagnad till att börja med. Mitt tips på en bra o billig spelare som finns i mängder är Thorens. Finns i många olika prisklasser både som nya o begagnade. Alternativt Rega Planar 3. Vill du upp i höga prisklasser så kolla in Linn Sondek LP12. Lycka till! Postad 31 August 2009 - 21:04
Vart kan man köpa beganade ?
Har ingen erfarenhet alls av skivspelare. Inte mer än 2000 kr Postad 31 August 2009 - 21:44
Hifimagasinet Kan vara rätt bra. På Blocket brukar det också finnas en del. Köp och sälj här på minhembio.com kan vara värt att kika i.
Postad 31 August 2009 - 21:56
Thorens har många bra spelare, vet dock inte vad om du tycker dom är snygga, jag tycker det
Utöver hifimagasinet så finns det även blocket och tradera.com Postad 31 August 2009 - 22:04
Annars faller Rega P1 inom den ramen om du ska ha en ny spelare.
Men är det max 2000:- för spelaren eller ska det vara med riia och pickup då också? Postad 01 September 2009 - 08:43
begagnade skivspelare är en bra början. Titta efter t ex Thorens, Dual, Pioneer, Rega eller Pro-Ject. Vilken modell du väljer spelar inte så stor roll. Se bara till att undvika spelare med plasthölje dom är inte bra. Lite tuffare utseende har Technics 1200 serie och andra DJ skivspelare, många har även USB utgång, som kopplas till datorn för inspelning av LP skivor, men dom ligger lite högre i pris på begagnat marknaden.
Lycka till Postad 01 September 2009 - 10:37
Hej Johan!
Vad trevligt att Du är inne på att köpa "vinylsvarv" I likhet med tidigare inlägg rekommenderar även jag köp av en bra begagnad skivspelare. Du skall INTE falla för frestelsen att köpa en ny plashistoria med inbyggt RIAA och USB för Dina 2 000 kronor. Det är lätt att Du då blir besviken, börja med t ex en bra begagnad från Rega, Pro ject, Thoréns, Systemdek, AR, Dual eller liknande. Jag har personiga erfarenheter av Thoréns då min är från 1983 och fungerar klockrent. Tillgången på reservdelar som t ex rem är mycket god och den låter bra. Som nybörjare kan det faktiskt även vara lämpligt att köpa skivspelare av en butik som kan det här med mekanik, remmar, RIAA, pickuper, installationer, kalibrering, inställning m m. Det är ju viktigt att den fungerar bra, annars är risken stor att Du tröttnar. Lycka till Postad 01 September 2009 - 11:30
Jag köpte mig faktiskt en sån här för ett tag sen, tycker den låter riktigt bra för pengarna.
Postad 01 September 2009 - 18:43
Ska du lägga ut ca 2000 kr så tycker jag som flera andra tidigare - köp begagnat!
En begagnad Rega P2 eller varför inte Pro-Ject Xpression. Pro-Ject Debut och Rega P1 fungerar i och för sig hyfsat, och kan fås för strax över ditt tak splitternya. men jag skulle nog ändå rekommendera begagnat! Sök på hifimagasinet.com som någon rekommenderade tidigare. Kommer nya grejer hela tiden! Postad 03 September 2009 - 20:22
Hej
Tack för all hjälp. Jag har skickat iväg några mail nu. Men jag undrar om jag skulle vilja byta rem eller göra en service på min nya skivspelare. Vart vänder jag mig då? Vill gärna ha en affär häri stockholm som jag kan gå in och prata med och diskutera och lyssna på min skivspelare. Vad för kablar ska jag ha ? mvh johan Postad 03 September 2009 - 20:38
Även jag är på jakt efter en skivspelare.
Men jag har ägt skivspelare tidigare. Det är bra råd som ges i tråden om tips på bra spelare. Men tyvär så har jag sett att allt för många begagnade Thorens har blivit ganska så dyra begagnade. Men då jag tittar på en skivspelare så ska det helst vara en med trälåda & en stor å fin skivtallrik. En Thorens Td 124 mk2 har jag för mig har 2st tallrikar en tyngre tallrik i gjutjärn & ovanpå den sitter en lite tunnare skivtallrik. Postad 03 September 2009 - 20:39
Det beror ju lite på också om du har en förstärkare med inbyggt riaa. Annars tillkommer kostnad för en separat sådan också.
Svalander har mycket saker till skivspelare, inkl. remmar, och är också kunnig i ämnet. Det går alltid att rådfråga honom. Postad 03 September 2009 - 20:50
Min förstärkare är en Denon AVC A 10SE.
Vart ligger den affären ? Har den någon hemsida ? mvh Postad 03 September 2009 - 21:15
Svalander Audio Postad 03 September 2009 - 21:27
Spelare som jag tycker är ganska så prisvärda på begagnat marknaden är bland annat Pioneer pl-12 & pl-15.
Brukar man kunna få för några hundra lappar. Redigerat av Unregistered1092, 03 September 2009 - 21:27. Postad 04 September 2009 - 07:46
I Stockholm vill jag gärna rekommendera Veteran Hifi, Mirre som jobbar där kan det mesta om skivspelare, har egen verkstad, kan fixa remmar och justera pickuper o s v Veteran Hifi MVH Vovven Postad 05 September 2009 - 12:02
Remdrift är ju lite populärare nu för tiden, men tidigare var det mer direktdrift som gällde. Direktdriften kan ju ha en viss fördel när det gäller stabil hastighet och något snabbare uppstart, men den fördelen har ju mest betydelse för DJ's. Remdrift kan ha den fördelen att det blir mindre vibrationer som överförs till skivtallriken vilket kan ha en positiv inverkan på ljudet. Postad 29 September 2009 - 19:05
Jag har fortfarande inte hittat någon skivspelare, men jag letar.
Jag undrar hur det är med ljudkablarna ? Jag vill gärna köpa nya kablar eller är det bara dom kablarna som finns inne i skivspelaren? mvh Postad 29 September 2009 - 19:49
Med vissa modeller kan man ju tyvärr inte välja egna kablar, flera Regamodeller tex som har fastmonterad kabel. Om man nu inte är en hejare på att plocka isär och löda och greja förstås...
Postad 29 September 2009 - 20:12
Äger själv en rega p1 och tycker den är skitbra. Har hört spelare som kostar 3-4 ggr mer med samma pickup som följer med p1 och jag personligen hör ingen skillnad.
Påstår inte på något sett att den är lika bra som dyrare spelare. Men för en "vanlig" människa är den nog tillräcklig. Summan av kardemumman: Jag äger en p1 och är nöjd. rekommenderar den till Svenssons? Ja. Postad 29 September 2009 - 21:48
Men vågar man verkligen byta rca sladdar på en skivspelare?
Sist jag var med då nåt gjordes på en skivspelare så byttes bara kontakterna ut & kanske är det pga att man inte vill ändra för mycket. Vissa äldre skivspelare brukar ju ha rätt så dåliga kablar & kontakter som då slitits genom åren. Jag tycker då att det är perfekt då det är en anslutningspanel istället. Så att man får välja egna kablar! Redigerat av Unregistered1092, 29 September 2009 - 21:49. Postad 30 September 2009 - 08:58
På flera Pro-Ject spelare, t.ex. min Pro-Ject 1 Xpression III, är det fritt fram att välja egna kablar! Du måste ju dock välja kablar som också har en jord. Men det finns att hitta lite här och där... t.ex. hos Svalander...
Postad 05 October 2009 - 00:08
snick snack... gör som jag en egen jord kabel till Pro-ject. å kör med vilka kablar du vill...
kan även säga att flatline kablar int är nån hitt,, då dessa plockar upp störningar ( i alla fall i mitt fall) kan dock varmt rek Audioquest Dimondback (ca1080kr) eller GamuT interconnect (ca2900kr) Redigerat av Unregisteredcc3eb63c, 05 October 2009 - 00:09. Postad 05 October 2009 - 00:13
Såg nu nyligen att även Rauna börjat med rca honor bak på sina Continuo spelare...
Tror om jag minns rätt att det till å med satt en fast jordkabel, så där är det redan löst.. Redigerat av Unregisteredcc3eb63c, 05 October 2009 - 00:16. Postad 21 October 2009 - 20:41
Hej
Nu har jag bestämt mig, jag kommer att köpa en ny Pro-Ject Debut III. Känns som ett bra val tycker jag. Postad 26 October 2009 - 17:45
Tjena.
Jag sitter och funderar över att skaffa en skivspelare/vinylspelare. Har ett par vinylskivor hemma men kommer nog skaffa fler. Problemet just nu är att välja en skivspelare, i och med att CD-skivor är digitala så har jag alltid haft digitalt hela vägen till förstärkaren; vilket medför att det ända stället där kvalitén verkligen behövts är vid förstärkare och högtalare. Men med vinyl är det ju rent analogt. Hur stor skillnader pratar man om då när det gäller de olika prisklasserna? Behöver en skivspelare med RIAA/förstärkare, just för att min Denon AVR-1909 inte har en phono input, tyvärr. Jag sitter inte med stora mängder med pengar, men jag skulle nog kunna sträcka mig till runt 1600 kr ifall det finns ett bra skäl till det. Nu förstår jag såklart att detta inte är så mycket pengar när man pratar om bra skivspelare. Men ni kanske har några idéer ändå? Tack. Postad 26 October 2009 - 17:55
Det är dyrt med bra mekanik
med din budget blir det begagnat, t ex: http://www.blocket.s...v...tm?ca=9&w=3 Du måste förstås ha ett riaa steg. Det kan finnas rimliga sådana på hifimagasinet. Leta efter pro-ject eller cambridge. Kan kosta runt 400 - 500 kr. Postad 26 October 2009 - 19:44
Så jag har hittat ett nyfunnet intresse, nämligen LP skivor. Har så sakta börjat samla på ovanliga utgåvor och skivor från mina favoritband men jag är totalt grön Vinylspelare, det är inte riktigt min generation. Jag är rätt kräsen av mig när det kommer till ljud men jag har ändå fått för mig att man kan komma en bit på vägen med en budget på 3000.-
Vad jag letar efter är något komplett som en nybörjare kan sätta sig in i men ändå få behållning av. Är det begagnat som gäller även här? Är även på jakt efter ett par högtalare och en förstärkare, något jag ska tänka på när de främst kommer användas för vinyl spelning? Redigerat av Blafa, 26 October 2009 - 19:46. Postad 28 October 2009 - 18:40
Hej! begagnat blir bäst. Själv är jag Technics fan-boy och har en SL 1210 Mk2. En begagnad ryms i din budget. Det är ett rätt säkert begagnatköp eftersom de är mycket solida och har bra direktdriven drivning. De är ganska hypade som hifispelare (trots att de används mycket av DJs) och det finns en tråd här på forumet där den hypas, bl a av mig. På en bältdriven spelare med flytande upphängning är det fler saker som kan gå sönder som rem, gummidämpningen kan torka, etc. När det gäller förstärkare är det bra om den har RIAA kompensation inbyggd, för det fall man inte vill ha en separat enhet (ett Riaa-steg). Annars är det inget särskilt man behöve tänka på när det gäller stärkare och högisar. Annat än att man inte skall ställa spelaren för nära högtalarna på grund av vibrationerna. Bäst är kanske att sätta spelaren på väggen. Kör! Postad 28 October 2009 - 19:52
Vägghylla fungerar kanon, Tänk på att fästa den riktigt bara. En annan fördel är ju att man kan sätta den på bekväm höjd.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |