Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Canon EOS 7D *

415 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon EOS 7D (Systemkameror) 7 9.423076 (25) 4 680:-
Canon EOS 7D + 15-85/3,5-5,6 IS USM (Systemkameror) 9 7.749998 (3) Inga priser
Canon EOS 7D + 18-135/3,5-5,6 IS (Systemkameror) 9 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 07 November 2009 - 01:06

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Grattis till den nya leksaken, Velo!
Nu har du lite att göra med att testa dig fram i de olika AF-inställningarna för att se hur det fungerar.. :)

[edit]jo förresten, firmwire 1.1.0 har kommit ut också http://web.canon.jp/...d/firmware.html "Corrects a phenomenon that in images captured by continuous shooting, and under certain conditions, barely noticeable traces of the immediately preceding frame may be visible". [/edit]

Redigerat av BempaS, 07 November 2009 - 01:11.

Postad 07 November 2009 - 09:52

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Man kan utlösa en extern blixt med den interna blixten, men man kan inte styra den externa blixtens inställningar och det är detta (som enda kamera oavsett märke, vad jag vet) 7D kan göra.

Nikons CLS system gör exakt detta :) (Flera av dom nya Nikon hus har en popup commander mode)

Postad 07 November 2009 - 11:42

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Kan ingen be Canon att ändra lite på de gamla kameraremmarna som de skickar med.
Visst, de kan vara snygga att hänga på väggen, men nu väger ju trots allt 7D litegranna att bära om halsen
och då duger det inte med ett tunnt och styvt spännband med sick-sack sömmad skinnslamsa på undersidan som skär in i huden bak i nacken. Man blir ju nästan lite trött. :rolleyes:
Jag kör remlöst tills dess jag skaffat en "riktig" neoprene-rem eller likn.
En annan liten besvikelse är okularlocket. Det är nämligen inget annat än en liten flimsig gummibit som sitter fast på den odugliga remmen.
Med en så pass dyr kamera med fin sökare är det nästan lite skamligt att okularlocket ser ut som det gör.
Den har inget inbyggt lock för ströljus heller, så min tolkning blir att det kanske inte behövs till 7D?
Ok, det var iaf. något negativt om en annars så "perfekt" kamera. :)

Är det någon som lyckas klura ut varför 'dpreview.com' skriver "ISO (L)50" i deras spec. över 7D?
Är det något som går att ta fram på nåt vis? Det enda jag hittar på min kamera är ISO (H)12800 ner till ISO 100 och Auto. Förmodligen ett rent faktafel.

Edit/ Ok, jag såg just att man ändrat det nu. 7D har alltså inte ISO 50 så tro inget annat. :D

side_by_side
Bifogad fil  blackcouple2.jpg   272.81K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Velodynamic, 07 November 2009 - 13:34.

Postad 07 November 2009 - 18:37

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0

Nikons CLS system gör exakt detta :rolleyes: (Flera av dom nya Nikon hus har en popup commander mode)

Du har helt rätt! Nikons blixtsystem är över huvud taget riktigt grymt faktiskt :)

Grattis till en fin kamera Velodynamic! Känner igen det där med remmen dock, det skär verkligen i nacken/kring halsen...

Postad 09 November 2009 - 18:17

skane
  • skane
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Är det för bra för att vara sant ? http://www.cngosale....products_id=879
Hmm hemma och momsad för ca 11000:-

Postad 09 November 2009 - 18:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Är det för bra för att vara sant ?

´
Ja :)

http://exposedscamme...webshop-review/

En 7D kostar 11.000 ungefär på plats. Bad svärfarsan kolla förra veckan. Så att den skulle kostad det tullat och momsat hemma är inte troligt.

Redigerat av Martin, 09 November 2009 - 18:26.

Postad 09 November 2009 - 20:26

skane
  • skane
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

´
Ja :)

http://exposedscamme...webshop-review/

En 7D kostar 11.000 ungefär på plats. Bad svärfarsan kolla förra veckan. Så att den skulle kostad det tullat och momsat hemma är inte troligt.

Ok det var lite för bra för att vara sant...
Då blir det att lägga upp 14500:- för Canon EOS 7D hus + EF-S 18-135/3,5-5,6 IS, Syrran är i KL... ;)

Postad 09 November 2009 - 21:20

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Ok det var lite för bra för att vara sant...
Då blir det att lägga upp 14500:- för Canon EOS 7D hus + EF-S 18-135/3,5-5,6 IS, Syrran är i KL... ;)

Varför inte välja ett lite bättre objektiv när du ändå har chansen att få det billigt? :)

Postad 09 November 2009 - 21:50

skane
  • skane
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Varför inte välja ett lite bättre objektiv när du ändå har chansen att få det billigt? :)

Min budget tillåter inte det, bara huset kostar i KL ca 12300:- så 2200:- för kit objektivet borde väl vara ok.
Syrran har noll koll på kamera prylar så att få henne att kolla priser på enskilda objektiv blir svårt.
Men om någon vet vad man kan få för max 3000:- i objektiv väg i KL som är betydligt bättre än kit objektivet så tar jag gärna emot förslaget. ;)

Postad 10 November 2009 - 08:11

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Beroende på hur mycket tele du behöver är det lite svårt att ge generella rekommendationer. Ha dessa med i funderingarna iallafall

Borde kosta 2500-3000 i KL.

Postad 10 November 2009 - 09:02

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Varför inte det nya med VC?

Bör väl inte vara så mycket dyrare...

Postad 10 November 2009 - 09:18

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Hade jag haft Canon och det hade skilt så lite i pengar mellan OS och inte så hade jag slått till direkt!

Postad 10 November 2009 - 09:26

skane
  • skane
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Tack för förslagen har själv varit inne på Tamron alternativen.
Priserna på Tamron objektiv skiljer sig inte så mycket från våra priser i europa.
http://shashinki.com...amron-m-41.html
Man kan nog få de lite billigare än deras priser men inte så mycket, priserna verkar även vara ungefär samma i Usa.(på Tamron)
Men jag skall be syrran att försöka få ett pris på tamron alternativen. :(

Vet någon hur det är med garantin på Tamron, Canon har ju världsgaranti på objektiven?

edit :fråga

Redigerat av skane, 10 November 2009 - 09:34.

Postad 10 November 2009 - 09:43

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Varför inte det nya med VC?

Bör väl inte vara så mycket dyrare...

Hade jag haft Canon och det hade skilt så lite i pengar mellan OS och inte så hade jag slått till direkt!

Gör OS verkligen så stor skillnad på så korta brännvidder och med så stort ljusinsläpp?

Postad 10 November 2009 - 09:59

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Gör OS verkligen så stor skillnad på så korta brännvidder och med så stort ljusinsläpp?

Förvisso gör det mest praktisk skillnad för längre brännvidder.
Men är man ute efter ljusstyrka så uppskattar man också stabilisering imo eftersom målet är att kunna ta bilder i sämre ljus.

Att "få" stabilisering för 1000kr är billigt när man inte har det inbyggt i huset. Vanligen kostar det mer.

Postad 10 November 2009 - 10:03

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Förvisso gör det mest praktisk skillnad för längre brännvidder.
Men är man ute efter ljusstyrka så uppskattar man också stabilisering imo eftersom målet är att kunna ta bilder i sämre ljus.

Att "få" stabilisering för 1000kr är billigt när man inte har det inbyggt i huset. Vanligen kostar det mer.

Högt ljusinsläpp gör väl också att du har lättare att få kort skärpedjup? Och det kan vara det man är ute efter lika mycket som att ta bilder i svagt ljus?

Postad 10 November 2009 - 10:28

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Högt ljusinsläpp gör väl också att du har lättare att få kort skärpedjup? Och det kan vara det man är ute efter lika mycket som att ta bilder i svagt ljus?

Jovisst, men en normalzoom är nog inte förstahandsvalet isåfall. Om man vill kunna skapa blurriga bakgrunder som en del av bilden alltså.
T.ex. ett 50/1.4 (eller 1.2 :D ) är mer lämpat då :(

Tvärt om så kan kort skärpedjup vara ett problem. Då kan mindre bländare och stabilisering vara en lösning. Eller en pålitlig blixt förstås :(

Redigerat av Supernaut77, 10 November 2009 - 10:32.

Postad 12 November 2009 - 10:25

paccc
  • paccc
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Detta var en överraskning:
Canon 7D i kit med 50 mm macro 2.5
Någon har kommit på den goda iden att göra ett paket av en kamera från 2009 och en lins introducerad 1987

Apropå inget så är Tamron 17-50 en bra standardzoom, och OC skadar nog inte.
Fast köper man en 7D där bl.a AF-prestanda är en stor sak kanske man blir lite besviken,
en missad fokusering på något rörligt så har du inte så mycket nytta av 17 megapixlar längre.

Fast den är säkert bättre än många av canons EF-S linser och professionella sådana finns ju inte
så Tamron i kombination med lite mer överkomliga fasta gluggar kan vara ett alternativ.

Postad 12 November 2009 - 18:35

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Apropå inget så är Tamron 17-50 en bra standardzoom, och OC skadar nog inte.
Fast köper man en 7D där bl.a AF-prestanda är en stor sak kanske man blir lite besviken,
en missad fokusering på något rörligt så har du inte så mycket nytta av 17 megapixlar längre.

Vill man lyxa till det finns ju alltid den här

Kostar mer, men man får både USM och IS, så fokuseringssnabbheten borde inte vara ett problem med den.

Som vanligt, there is no such thing as a free lunch.... ju närmare man tittar, desto mer ser man att det alltid blir riktigt dyrt när man ska ha bra grejor. Det gäller att förstå vad som gör dem bra bara, så att man uppskattar värdet av det :P

Postad 12 November 2009 - 21:42

tiWe47
  • tiWe47
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Sitter själv på den kombon :) Canon eos 7D å Canon ef-s 17-55/2,8 is usm:D gillar den gluggen skarpt! Skarpa bilder väldigt bra IS!

Postad 13 November 2009 - 09:21

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Vill man lyxa till det finns ju alltid den här

Kostar mer, men man får både USM och IS, så fokuseringssnabbheten borde inte vara ett problem med den.

Som vanligt, there is no such thing as a free lunch.... ju närmare man tittar, desto mer ser man att det alltid blir riktigt dyrt när man ska ha bra grejor. Det gäller att förstå vad som gör dem bra bara, så att man uppskattar värdet av det :)

Varför kan inte Sony få tummen ur och tillverka en egen 17-55/2,8 SSM!?!? Suck.. Är trött på att vänta på dagen den kommer.. Vill ha en nu! :)

Postad 13 November 2009 - 09:40

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Om den kommer. Känns som sony bara kommer med billigare varianter i DT serien. FF verkar däremot vara sonys grej, med "billiga" hus och fina Zeissgluggar :)
Ska bli intressant att se vilka gluggar som kommer i framtiden men för konsumentklass som den är idag (aps-c) känns tyvärr tredjepart vara vägen att gå för att fylla upp objektivsamligen.

OnT igen: Canonägare ska nog kolla in mässpriserna från Rajala (stavn?) som länkas i tipstråden. Ovan nämnda glugg är billig bl.a. :)

Redigerat av Supernaut77, 13 November 2009 - 09:42.

Postad 13 November 2009 - 19:49

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Cameralabs klara med en full review, ute nu...

http://www.cameralab...s/Canon_EOS_7D/

Postad 14 November 2009 - 21:32

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Laddade hem ny firmaware från 1.0.9 till 1.1.0. F-n vilken tid det tog. Har inte hunnit testa några "vansinnes" bildserier så jag lär inte märka någon direkt skillnad, men känns bra att ha det gjort i alla fall. ;)
Beställde även en OP/Tech pro strap för att kunna bära tyngre optik bekvämt. Vet inte riktigt hur den är men såg bra ut på bild.

Redigerat av Velodynamic, 14 November 2009 - 21:38.

Postad 14 November 2009 - 21:57

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
En till review som ger väldigt bra betyg till 7D'n ;)
http://www.trustedre...Canon-EOS-7D/p1

Postad 15 November 2009 - 12:51

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
En länk till länkar som länkar till en 15-16 recensioner utav 7D! ;)

Redigerat av Velodynamic, 15 November 2009 - 13:30.

Postad 15 November 2009 - 13:13

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Är det bara jag som har lite problem med den automatiska fokuseringen när jag använder live-view? Köra manuellt med liveview och inzoomning är ju en riktig fröjd men att köra den på AF tycker jag fungerar, ja riktigt dåligt faktiskt. Utöver det är den ju alldeles underbar. Börjar komma upp i några vettiga bildserier nu fastän vädret varit mulet och jag blir mer och mer nöjd för varje dag som går. Kör med Sigmas 18-55 EX glugg kanske ska sägas.

Postad 15 November 2009 - 20:34

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Är det bara jag som har lite problem med den automatiska fokuseringen när jag använder live-view? Köra manuellt med liveview och inzoomning är ju en riktig fröjd men att köra den på AF tycker jag fungerar, ja riktigt dåligt faktiskt. Utöver det är den ju alldeles underbar. Börjar komma upp i några vettiga bildserier nu fastän vädret varit mulet och jag blir mer och mer nöjd för varje dag som går. Kör med Sigmas 18-55 EX glugg kanske ska sägas.

Kör du 'Live-läge (live mode)', ';-) Live-läge' eller i 'snabb-läge (quick mode)' ? Kanske nåt med gluggen som trilskas? :P
För mig funkar det bra i alla lägen med de canongluggar jag har testat...även nu med 35'an och endast en fönsterlampa tänd i rummet. Jag måste dock ställa in iso 1000+ och öppna bländaren lite för att få en ljus och fin bild på skärmen.

Jag har ju läst lite här och var att man inte är särsklt nöjda över AWB (auto white balance) hos 7D.
Så idag precis efter maten tog jag en väldigt snabb bild utan blixt med min fasta 35mm, med AWB inställt.
Bilden är ganska intressant med tanke på hur mycket blandljus som förekommer.
Bakom min rygg ett halogenrör, i fönstren vanliga glödlampor, en läslampa med energi-rör och innifrån köket (till höger utanför bilden) kallare lysrör i tak och spisfläkt. Slutartiden är uppe i 1/20 sek såg jag nu och ingen "antiskak" användes, så viss skakorskärpa får ursäktas, men det var inte det jag var ute efter. Har dragit av lite, lite grönt i DPP och converterat bilden ifrån M-RAW och såhär blir det...

Bifogad fil  2009_11_15_99_copy.jpg   477.51K   3 Antal nerladdningar

Provade även med vitbalanseringen inställd på glödlampsljus, men det blev på tok för grönt. :(

Redigerat av Velodynamic, 15 November 2009 - 21:25.

Postad 16 November 2009 - 09:31

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Om den kommer. Känns som sony bara kommer med billigare varianter i DT serien. FF verkar däremot vara sonys grej, med "billiga" hus och fina Zeissgluggar :(
Ska bli intressant att se vilka gluggar som kommer i framtiden men för konsumentklass som den är idag (aps-c) känns tyvärr tredjepart vara vägen att gå för att fylla upp objektivsamligen.

OnT igen: Canonägare ska nog kolla in mässpriserna från Rajala (stavn?) som länkas i tipstråden. Ovan nämnda glugg är billig bl.a. :P

Att den är enbart för APS-C sensorer är bara ett plus då den blir billigare. Men att det skulle vara en billigt instegs objektiv tror jag inte är så troligt med ett sådant lite extremare objektiv. En Zeiss variant hade inte suttit fel men då hade den ju gått på uppåt 20k också.. Nä, en G SSM för runt 10k hade varit perfekt! :lol:

Postad 16 November 2009 - 10:55

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Velodynamic. Tack för tipset, jag ska läsa på lite mer om de olika lägena innan jag skriver något mer om detta. Nu har jag inte kameran med mig men det läge jag använde var när lägesväljaren stod rakt upp och jag klickade på on-off, alltså inte videoläget.

Postad 16 November 2009 - 17:38

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Och jag glömde så klart att nämna steg nr 1.
Gå först in i huvudmenyn, bläddra till 4:e kolumnen och kolla högst upp så att LiveView fotografering är möjlig. :)

Postad 17 November 2009 - 09:11

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Jag klurar lite på olika teleobjektiv som kan passa till ifall jag köper den här kameran.
Vilket skulle ni rekommendera?

De här är mina huvudkandidater än så länge, men om det finns andra i ungefär samma prisspann tar jag gärna emot tips. Långt zoomomfång är prio.

(finns det extender till denna?)
(finns det extender till denna?)

+ extender

Som novis är det jättesvårt för mig att se vilka skillnader det finns på de här. Hur mycket är IS värt kontra ett högt ljusinsläpp på teleobjektiv?

Edit: Jag ser att Sigma- och Tamron-objektiven är betydligt större och tyngre än de övriga. Inte så konstigt med tanke på ljusinsläppet iofs, men det kan bli ett problem.

Redigerat av Sigma78, 17 November 2009 - 09:22.

Postad 17 November 2009 - 09:24

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Jag hade nog kollat på sigmas 100-300/4 om räckvidd är prio. Med en kvalitativ 1.4x extender får man ändå 420/5.6.

Postad 17 November 2009 - 09:38

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Jag hade nog kollat på sigmas 100-300/4 om räckvidd är prio. Med en kvalitativ 1.4x extender får man ändå 420/5.6.

Du tänker på den här?

Min budget är lite flexibel, men Canons 70 300 är det jag har funderat på, runt 5k, och kan sträcka mig lite därifrån...men upp till mer än det dubbla blir för dyrt för mig om jag ska köpa kamera + objektiv inom en rimlig tid.

Postad 17 November 2009 - 09:45

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Velodynamic, dum fråga men varför skulle det inte vara möjligt? Nyfiken...

Postad 17 November 2009 - 10:19

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Du tänker på den här?

...men upp till mer än det dubbla blir för dyrt för mig om jag ska köpa kamera + objektiv inom en rimlig tid.

Ja :P

Om pengar är ett problem så tycker jag spontant att du snarare kan spara in på huset. Att titta på nåt billigare då, inte att spara in på det helt :lol: Pengarna det handlar om, 7D + några gluggar kan man få billigare hus (kanske beg) + några fina gluggar för.

Postad 17 November 2009 - 11:07

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Ja :P

Om pengar är ett problem så tycker jag spontant att du snarare kan spara in på huset. Att titta på nåt billigare då, inte att spara in på det helt :lol: Pengarna det handlar om, 7D + några gluggar kan man få billigare hus (kanske beg) + några fina gluggar för.

De jag har tittat på är inge bra alltså?

Jag hade helt haft ett teleobjektiv som inte är så himla stort och tungt, så att det är relativt lätt att ha med sig ut, och att kunna ta kort med utan stativ. Jag fotograferar mest när jag är ute och rör mig, och tar med kameran över axeln.

Sigma och Tamron-objektiven jag listade nedan kändes väldigt stora, och ligger på 1100-1200 gram, det du tipsar om ligger på 1,5 kilo. Kameran börjar väga som en medelstor bärbar dator med ett sånt på...
Jag är osäker på om jag vill betala det priset (högre vikt/större, inte inköpspriset) om bilderna inte blir i en helt annan liga.

Postad 17 November 2009 - 11:19

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Det kostar pengar att göra ett zoomobjektiv med stort omfång och låg bländare (i detta fallet konstant f/4). Den kommer inte vara överlägsen i bildkvalitet jämfört med Canon 70-200/4 (som skall vara ett bra objektiv), men den blir lite mer allround. Själv tycker jag IS är rätt viktigt då man kan få många fler bra bilder när slutartiderna tvingas upp när det mörknar.

Postad 17 November 2009 - 18:48

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Velodynamic, dum fråga men varför skulle det inte vara möjligt? Nyfiken...

Jo för att det helt enkelt är en inställning i menyn där man kan välja Live View-fotografering: 'möjlig' eller 'ej möjlig'. Fråga mig inte varför...sidan 136 i användarhandboken. Svårare än så var det inte. :)
Funkar ändå inte autofokuseringen i Live View är det nog något fel.

Redigerat av Velodynamic, 17 November 2009 - 18:51.

Postad 17 November 2009 - 19:05

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

De jag har tittat på är inge bra alltså?

Jag hade helt haft ett teleobjektiv som inte är så himla stort och tungt, så att det är relativt lätt att ha med sig ut, och att kunna ta kort med utan stativ. Jag fotograferar mest när jag är ute och rör mig, och tar med kameran över axeln.

Jag har inte canon men de objektiv du räknar upp är väl ansedda :) Jag tror du blir nöjd med 70-300. Dessutom får du ju IS.

Vill du ha ett smidigt och portabelt system känns kanske inte 7D och stora objektiv det mest självklara, men det hör inte hemma i denna tråden :)

Redigerat av Supernaut77, 17 November 2009 - 21:09.

Postad 18 November 2009 - 09:55

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Sigmas 70-200/2.8 är optisk väldigt bra för priset. Men den är lite tung och det är ingenting jag skulle springa omkring med utan att ha typ en monopod eller annat stöd.

Postad 18 November 2009 - 13:37

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Jag har inte canon men de objektiv du räknar upp är väl ansedda :) Jag tror du blir nöjd med 70-300. Dessutom får du ju IS.

Tack för feedbacken! Det var så jag tänkte också när jag hade det som mitt förstaval. Och nu efter att ha funderat kring de andra objektiven tror jag att det fortfarande är det. Jag får helt enkelt ta att det har sämre mörkerprestanda mot att det är mindre och smidigare.

Vill du ha ett smidigt och portabelt system känns kanske inte 7D och stora objektiv det mest självklara, men det hör inte hemma i denna tråden :blush:

Sant, sant. Jag har idag en superzoom, en Panasonic Fz18, som är lagom smidig att ta med sig, men jag tycker att den inte riktigt räcker till i många tillfällen. Seriebildstagningen är inte snabb nog, ISO-prestandan är inte superbra, osv.
Canon har ju egentligen bara tre fysiska storlekar på sina systemkameror, de små, lite plastigare tre-siffrorsmodellerna, den lite större 50D, 7D och 5D, och sen de riktigt stora 1D. Den minsta modellen är det inte mycket skillnad mot min nuvarande i storlek, åtminstone på huset.

Ett alternativ som jag tittade på var micro-4/3 kameror, men jag kom fram till att de inte riktigt räcker till för det jag vill uppnå. Framförallt seriebildstagningen är inte så snabb som jag vill ha den.

Det är en avvägning mellan storlek, pris och prestanda.... och jag är inte riktigt säker på var jag kommer att landa än :P Men 7D verkar väldigt trevlig, och har precis allt det som jag har saknat tidigare.

Sigmas 70-200/2.8 är optisk väldigt bra för priset. Men den är lite tung och det är ingenting jag skulle springa omkring med utan att ha typ en monopod eller annat stöd.

Den insikten har börjat sjunka in... även om det tar emot att det gärna blir stort och klumpigt när det är kvalité med bra prestanda. Så jag siktar in mig på lite mindre ljusstarka och fysiskt mindre objektiv, även om mörkerprestandan blir lidande.

Postad 18 November 2009 - 14:18

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Dessutom är det väl rätt känt vad jag tycker och har upplevt med Sigma 70-200/2.8 :)

Postad 18 November 2009 - 14:57

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Hmm nej..berätta Dreadlock. Själv köpte jag Canons "nya" 70-300 för ett år ungefär sedan. Rätt uselt när man börjar närma sig 300 men men. Man får vad man betalar för. 90% av mina bilder tas med normalzoom objektiv och det är där jag vill ha kvaliten, om jag nu måste välja.

Postad 18 November 2009 - 19:29

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
4 ex som ingen av dem funkat pga bakfokus, fick ytterligare ett men det var trasig i fästet.

Postad 18 November 2009 - 21:14

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Oj, galet. Låter som min erfarenhet av Telenor. Känns som man borde göra en fokuskontroll på sitt objektiv.

Postad 18 November 2009 - 21:57

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Heh.. Har faktiskt inte fallit mig in ännu att kolla hur gluggarna fokuserar, även fast jag ju nu har möjlighet att mikrojustera genom huset i viss mån. Tänk om de egentligen är helt kaputt!? Du hemska tid. ;)

Fick hem lite smått "krimskrams" till min 7D igår. OP/Tech pro-remmen är inte alls tokig. Plastklipsen är inte ivägen och delen för nacken är en tjock neoprene-bit med mjuka gumminabbar mot nacken och ett brett resår på utsidan för att det skall fjädra lite lätt när man bär tungt. Lite synd bara att det verkar vara utgången produkt på sina håll.
Beställde även "screenguard" plastskyddsfilm, specialanpassat för båda displayerna på 7D.
Fanns hos scandinavianphoto för 45 spänn...nästan ett "måste". :D
...plus en grå Domke wrap.

Redigerat av Velodynamic, 18 November 2009 - 22:09.

Postad 19 November 2009 - 00:32

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Om man är ute efter en tele som inte väger lika mycket som Sigmas 70-200 kan Canons 135/2.0 L vara ett alternativ. Ljusstarkare, skarpare och lättare. Kostar lite mer iofs. Eller så skaffar man Sigmas motsvarighet 150/2.8 Makro. Det är en kanonglugg som faktiskt inte väger speciellt mycket i sammanhanget.

Förresten, ska hämta ut en Z-finder imorgon och klämma fast på 7D:an. Spännande att börja filma med den sökaren ;)

Redigerat av Unregistered958, 19 November 2009 - 00:56.

Postad 21 November 2009 - 09:41

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Varför inte en canon 70-200/4 IS? Väger ingenting den heller även om du tappar lite på snabbheten... Problemet är ju att stora öppningar kräver mycket glas = hög vikt... En lins som presterar 2.8 genom hela omfånget och som vägde som papper hade jag inte litat på :D

Visst du kan microjustera men felen på mina gluggar var beyond help så att säga...

Postad 25 November 2009 - 09:00

Unregistered6a178391
  • Unregistered6a178391
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Om man har tänkt att filma mycket med sin 7D så är IS-objektiv (eller liknande)
nästan ett måste.

Det blir en enorm skillnad med IS-på.

Så har du en 7D (eller 5D MKII) så bör man välja ljusstarka zommar med IS för filmandet.

Till 7D är 17-55 2.8 IS nästan ett självklart val.

Härom veckan hade Rajala den för 7.999... (tror att det erbjudandet är slut nu tyvärr).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.