Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Aktiv sub som projektarbete

108 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 September 2009 - 19:51

Unregisteredd3b1522b
  • Unregisteredd3b1522b
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Tjenare. Inte bara är det här första gången jag bygger en högtalare utan jag är även rätt "ny intresserad" av HIFI (om man kan säga så). Nåja, till saken, har tänkt bygga en aktiv bas till min ljudanläggning som projektarbete nu under sista året på gymnasiet.

Har suttit och läst lite här bland olika trådar för inspiration och för att få ett hum om vad jag letar efter.
Har först och främst tänkt att ha den till musik så det ska vara en snabb rackare :P Har tänkt mig mellan 10" och 12" element. Hade tänkt att hela bygget ska gå på mellan 4000-5000kr.

Men nu till det jag behöver hjälp om, hårdvaran. Om det jag kollat på är nåt att ha för mina krav och om det finns nå billigare/bättre alternativ. Och sen kan jag behöva lite hjälp med själva bygget men det dröjer nog.

Kollat på följande element

Peerless P830668 SLS 10"
Peerless P830669 SLS 12"
(Har läst här på forumet att Peerless ska vara bästa valet)

Även kikat lite på slutstegen. Lutar åt antingen ett HYPEX DS 1.2 eller ett DS 2.0

Har en liiiiiten generell fråga. Om man måste prioritera, vad är det bäst att lägga lite mer pengar på, ett element eller slutsteg? Exempel, spelar ett billigt element bättre med ett dyrt slutsteg eller vice versa? Kort sagt, vad ska man lägga pengarna på?

Tack på förhand för all hjälp jag kan tänkas få :lol:

PS: ber tusen gånger om ursäkt om det finns någon tråd som tar upp samma frågor som jag ställt och som jag missat.

Redigerat av Unregisteredd3b1522b, 07 September 2009 - 07:41.

Postad 07 September 2009 - 14:19

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Kika också på http://www.bmm-electronics.com för element och slutsteg. Billigare där!

Jag tycker att det mesta ska ligga på slutsteget...

Postad 07 September 2009 - 16:01

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
2st 12" 70-90L i slutet med hörplacering.

Nått steg som ger den effekten de behöver runt 200W/st skulle jag säga på rak arm.

Postad 08 September 2009 - 10:09

Unregisteredd3b1522b
  • Unregisteredd3b1522b
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
tack för sidtipset ekolnskungen, SLS 12" var grymt mycket billigare än på HIFI kit.

@Timpolanen: kollade efter 12" med de specsen du sade. men den enda jag hittade som låg något inom min budget (men ändå rätt långt utanför om man ska ha två) var den här

hittade annars den här 10" som har något bättre pris.
SPH-250TC

sen ligger även Peerless SLS 10" på rätt bra nivå. fast båda 10" ligger dock lite högre frekvensmässigt mot 12". kanske inte är någon större skillnad.

men på tal om slutsteg. om man kör på 10" borde det inte räcka med ett Hypex DS 2.0 ? det ligger på 175W/4Ω. nästa steg i DS serien är 4.0 och det liggger på 400W/4Ω men kostar 1000kr mer än 2.0

2st 12" 70-90L i slutet med hörplacering.

Hörplacering? :S

rätt villrådig nu grabbar....

EDIT: kommer nog bli två stycken SLS 10" då allt jag läst om dem är bra (även från dig Timpolanen). men funderar på om jag ska klämma in två element i lådan. men nu är det så att jag inte hittar någon bra ritning om man ska använda två element i samma låda. samt att den information jag hittar är mest motsägelsefull, vissa säger att man ska använda volymen för 1 element gånger 2. andra säger att man kan använda samma volym som man använder för 1 element.

ex: för SLS 10" rekommenderar HIFI kit 42l. ska man då använda 42l eller 84l när man har 2 element i samma system? eller ska man ha en helt annan volym?

är helt ställd på hur man ska räkna när man har två element

Redigerat av Unregisteredd3b1522b, 08 September 2009 - 19:06.

Postad 08 September 2009 - 23:42

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

tack för sidtipset ekolnskungen, SLS 12" var grymt mycket billigare än på HIFI kit.

@Timpolanen: kollade efter 12" med de specsen du sade. men den enda jag hittade som låg något inom min budget (men ändå rätt långt utanför om man ska ha två) var den här

hittade annars den här 10" som har något bättre pris.
SPH-250TC

sen ligger även Peerless SLS 10" på rätt bra nivå. fast båda 10" ligger dock lite högre frekvensmässigt mot 12". kanske inte är någon större skillnad.

men på tal om slutsteg. om man kör på 10" borde det inte räcka med ett Hypex DS 2.0 ? det ligger på 175W/4Ω. nästa steg i DS serien är 4.0 och det liggger på 400W/4Ω men kostar 1000kr mer än 2.0

Hörplacering? :S

rätt villrådig nu grabbar....

EDIT: kommer nog bli två stycken SLS 10" då allt jag läst om dem är bra (även från dig Timpolanen). men funderar på om jag ska klämma in två element i lådan. men nu är det så att jag inte hittar någon bra ritning om man ska använda två element i samma låda. samt att den information jag hittar är mest motsägelsefull, vissa säger att man ska använda volymen för 1 element gånger 2. andra säger att man kan använda samma volym som man använder för 1 element.

ex: för SLS 10" rekommenderar HIFI kit 42l. ska man då använda 42l eller 84l när man har 2 element i samma system? eller ska man ha en helt annan volym?

är helt ställd på hur man ska räkna när man har två element

Att räkna ut volymen för två element brukar inte vara något större problem :unsure:
Jag är inte experten här, men det borde inte vara en omöjlighet ;)

Om jag inte slagit helt fel på någon parameter så är detta element nästan endast konstruerat för sluten konstruktion.

Testar lite i BB6 nu.. borde gå göra en portad också? dock om jag låter programmet föreslå något, så blir en låda med två sådana element 230L... Satte ner den till 75L med Fb på 41hz (detta är alltså design 3, gul linje).
Får inte till nån rak kurva alls :P

Sparka mig i huvet om jag gjort nåt helt galet här mitt i natten :D

EDIT: bilden med två kurvor..
Grön linje=42L som rekommenderat..
Turkos linje= 24,6L som programmet rekommenderar...

Bifogad fil(er)

Redigerat av Beijergard, 08 September 2009 - 23:46.

Postad 09 September 2009 - 05:33

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Åååå shit Beijergard räknar lådor :unsure:

Som ser att de ser mycket bättre ut med sluten inte bara på frekvenskurvan. Utan både GD samt fasen ser bättre ut, som sagt inte portad!

Det jag menade med 2st moduler med hörplacering är för att detta är slutna lådor och behöver rejält med rumsstöd för att gå djup å spela högt. Å kör med 2st moduler istället för en låda med 2st element i det blir mycket bättre!

Postad 09 September 2009 - 11:56

Unregisteredd3b1522b
  • Unregisteredd3b1522b
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
tack så mycke för svaren :blush:

trodde jag hade gjort någonting riktigt fel när jag räknade själv på SLS 10" men mina kurvor var liknande som de du fick ut Beijergard :) men blir helt klart en sluten låda. vilken Qtc räknade du på?

okejokej, då hänger jag med Timpolanen. kan man köra med ett Hypex DS 1.2 om man kör på SLS 10"? de har 120W i 4 Ohm.

EDIT: har suttit och lekt lite i bassBox. när jag använder Qtc på 0,707 får jag en volym på 32,91 liter och första peaken kommer först på 2500-3000Hz så det ser rätt lovande ut

Redigerat av Unregisteredd3b1522b, 09 September 2009 - 22:07.

Postad 10 September 2009 - 05:32

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Kolla upp till 100HZ bara. Q-7 är bra också men jag tror 31L är för litet det blär säker mer dist å annan tråkighet. 42L är prima det kör jag till minna 4st SLS10 (separata lådor)

Postad 10 September 2009 - 07:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

tack så mycke för svaren :P

trodde jag hade gjort någonting riktigt fel när jag räknade själv på SLS 10" men mina kurvor var liknande som de du fick ut Beijergard ;) men blir helt klart en sluten låda. vilken Qtc räknade du på?

okejokej, då hänger jag med Timpolanen. kan man köra med ett Hypex DS 1.2 om man kör på SLS 10"? de har 120W i 4 Ohm.

EDIT: har suttit och lekt lite i bassBox. när jag använder Qtc på 0,707 får jag en volym på 32,91 liter och första peaken kommer först på 2500-3000Hz så det ser rätt lovande ut

Kör på dubbla lådor, bättre med 2st lådor som du kan placera på olika stället för bästa resultat, och kör lådorna 42liter till varje bas !
skulle du ha 2st i samma så ska lådan vara 84 liter för samma respons... inget annat.
Men du ska köra 2st separata lådor med 1st SLS10" i varje, eller 1st SLS12" i varje, men ska du köra 12" så ska lådan vara ca 80 liter/st för bästa resultat.
Och i båda fallet så räknat på glasfiberull som dämpmaterial och då ska lådorna vara ca 80% fulla, lämna endast utrymme så att dämpmaterialet inte på något ställe och med lite marginal, så blir det bra

Och hörnplacering ska du använda så får du en bra "boost" i området 15-30Hz som du tjänar på.

;)

Postad 10 September 2009 - 16:07

Unregisteredd3b1522b
  • Unregisteredd3b1522b
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
kanon bra svar ;) nu blir det till att lägga en beställning tror jag. men bygger nog bara en låda till att börja med.

på tal om dämpning. talade med en datalärare på skolan som kan lite om högtalare och han tyckte jag skulle strunta i att dämpa först och sen se om det verkligen behövs.

@Timpolanen: har du nå dämpning i dina SLS10"?

Postad 10 September 2009 - 18:03

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

kanon bra svar :) nu blir det till att lägga en beställning tror jag. men bygger nog bara en låda till att börja med.

på tal om dämpning. talade med en datalärare på skolan som kan lite om högtalare och han tyckte jag skulle strunta i att dämpa först och sen se om det verkligen behövs.

Du skall dämpa med ca 35% i lådan då kommer du ner på ett qtc på 0.6

Postad 10 September 2009 - 19:33

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

kanon bra svar :lol: nu blir det till att lägga en beställning tror jag. men bygger nog bara en låda till att börja med.

Dämpar du inte låter det som en bongotrumma, du ska verkligen dämpa! Skumt att ha sa så :)

Jag har fyllt 75% med träfiberull, mycket bra dämp. Det är skillnad på dämpmatrial också.

Kör med 2st lådor!! Kommer bli mycket bättre! Kommer få mycket jämnare bas i rummet. Alltså minder pikar å dalar. Dvs du får bättre bas återgivning. Kommer även gå djupare, lättare å placera.

Redigerat av Timpolanen, 10 September 2009 - 19:37.

Postad 10 September 2009 - 20:02

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Dämpar du inte låter det som en bongotrumma, du ska verkligen dämpa! Skumt att ha sa så :)

Jag har fyllt 75% med träfiberull, mycket bra dämp. Det är skillnad på dämpmatrial också.

Kör med 2st lådor!! Kommer bli mycket bättre! Kommer få mycket jämnare bas i rummet. Alltså minder pikar å dalar. Dvs du får bättre bas återgivning. Kommer även gå djupare, lättare å placera.

Jaa och ska man tro dom riktigt stora pojkarna Thiele och Small så finns det ingen teoretisk användning för dämpmaterial i en lågfrekvent låda (aka SUB-låda) , ska man dock spela högre toner kan väggarna i lådan ge ifrån sig oönskade resonaser. Läste att dom anser att en sub låda med dämpmaterial är en illa dimensionerad låda...
Som du ser går åsikterna isär, man får helt och hållet prova sig fram.
Jag tror att det är så här (OBS JAG=amatör!) ; Har man ett element som är lågdistande ,man delar brant (minst 24dB/oktav säg 60-80Hz) och inte gör lådan på ett sätt som pressar elementet är spela över sin förmåga (tror att många gör sina lådor mindre än vad elementet egentligen behöver.) då kan man minska övertonerna så pass mycket att man slipper resonanser i lådan. Pratar vi element som ska lira i mid sektionen så behöver man dämpmaterial.

/Johan

Redigerat av rotel2, 10 September 2009 - 20:03.

Postad 10 September 2009 - 20:25

Unregisteredd3b1522b
  • Unregisteredd3b1522b
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
får testa mig fram med dämpningen då. elementet går ju att skruva lös så det är ju ingen fara. :lol:

frågan är nu hur man ska klä/måla lådan..... mina golvare än pianolackade men det är ju ett **** så det är nog inget bra alternativ. ska man ta och "filma" den? har ni kunniga och erfarna nå bra alternativ så är jag tacksam om ni skulle vilja dela med er :)

Postad 10 September 2009 - 20:27

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Humm då kan man ställa frågan varför inte IÖ har tomma lådor. Han har mycket lågdistande baselement i optimalalådor dessutom hat han rätt mycket dämp i också. Det är madrass liknande matrial men med exakt luftflöde. Har för mig att i värsting moddelerna har han även konstruerat så att luftflöde går åt rätt håll i dämpmatrialet så de är olika täthet i olikadelar av dämpklossen :)

Postad 10 September 2009 - 20:40

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
det är väl bara att fråga honom?
Dämpmaterialet ger ju också ett visst Q-värde eller så kanske det har något med basporten/avstämmningen att göra ,kanske är något sånt han är ute efter? Som jag sa; min åsikt, jag är DIY amatör... :)
Men jag anser att det ligger mycket i det eftersom de låga tonerna har viss våglängd...

Redigerat av rotel2, 10 September 2009 - 20:49.

Postad 10 September 2009 - 20:43

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Jo jag tänkte det! Får ringa å fråga :) Som jag förstod så menar du att det är många som gör för små lådor? Blir mer dist då eftersom trycket i lådan blir för stort har jag för mig.

Kom just på en sak någ det snackades SLS i portade. Hur fan tänkte HiFikit...? Alla deras SLS är ju portade :P Jag frågade to.m för ett tag sen varför de satt en bas som är gjord för sluten i en portad låda. Då svarade ha " Det finns inget som säger att den bas är gjord för det ena aller de andra" ;) :lol: :D

Redigerat av Timpolanen, 10 September 2009 - 20:46.

Postad 10 September 2009 - 20:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

det är väl bara att fråga honom?
Dämpmaterialet ger ju också ett visst Q-värde eller så kanske det har något med basporten/avstämmningen att göra ,kanske är något sånt han är ute efter? Som jag sa; min åsikt, jag är DIY amatör... :)
Men jag anser att det ligger mycket i det eftersom de låga tonerna har viss våglängd...

Exakt så är det :lol:

han använder dämpmaterialets speciella egenskaper för att få en kontrollerat Q-värde och perfekt avstämning.
i hans slutna lådor så gäller samma sak, det är helt enkelt olika skolor om hur man ska göra... Ärligt talat så anser jag att båda är "rätt" beroende helt på hur man går till väga i byggandet bara ;)
Jag vill ha så bra ljud som möjligt så jag väljer det konstruktionssätt som ger mig bästa möjliga resultat. Oavsett om det i just det specifika fallet innebär dämp, eller inget dämp i lådan.

Postad 11 September 2009 - 07:48

Unregisteredd3b1522b
  • Unregisteredd3b1522b
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
tja..... egenskapen jag vill ha är en med snabbt slag så borde väl dämpa den till viss del. så jag får ner qtc till ca..... 0,650 eller därikring. så kanske fylla den till 50-60% och se hur det blir. slår den alldeles för hårt är det ju bara att plocka ut lite. kan man köra med vilken sorts skumgummi/isolering som helst eller vill man ha något speciellt? på europe audio (där jag kommer beställa ifrån) har de dämpmaterial, ska man beställa med lite därifrån?

Postad 11 September 2009 - 08:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
till en sluten så duger det bra med glasfiberisolering/gullfiber... :)

Postad 11 September 2009 - 09:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

får testa mig fram med dämpningen då. elementet går ju att skruva lös så det är ju ingen fara. :lol:

frågan är nu hur man ska klä/måla lådan..... mina golvare än pianolackade men det är ju ett **** så det är nog inget bra alternativ. ska man ta och "filma" den? har ni kunniga och erfarna nå bra alternativ så är jag tacksam om ni skulle vilja dela med er :)

Min blev så här. Lackade den själv.

Bifogad fil(er)

Postad 11 September 2009 - 11:31

Unregisteredd3b1522b
  • Unregisteredd3b1522b
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
fiberisolering blir det då :P

den där lackeringen ser riktigt bra ut.

men blir att beställa sakerna när jag kommer hem från skolan

Redigerat av Unregisteredd3b1522b, 11 September 2009 - 17:33.

Postad 11 September 2009 - 16:42

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Jag förstår inte riktigt varför alla är så inne på att SLS bara går i sluten låda, när jag simulerar i Basta ser basreflexlåda mycket trevligare ut IMO. I denna simulering är SLS10 sluten 42L (förslag tidigare i tråden) röd och SLS10 i 90L basreflex avstämd till 24Hz svart. I båda fallen med room gain.

Postad bild

Postad 11 September 2009 - 17:29

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt varför alla är så inne på att SLS bara går i sluten låda, när jag simulerar i Basta ser basreflexlåda mycket trevligare ut IMO. I denna simulering är SLS10 sluten 42L (förslag tidigare i tråden) röd och SLS10 i 90L basreflex avstämd till 24Hz svart. I båda fallen med room gain.

Postad bild

Och hur långt blir röret .

Postad 11 September 2009 - 17:40

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
10 cm diam, 32cm långt..

Postad 11 September 2009 - 22:03

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

10 cm diam, 32cm långt..

Hur blir GD då? Samt fasen?

Postad 11 September 2009 - 23:00

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

10 cm diam, 32cm långt..

Och flåshastigheten stannar på ms

Postad 11 September 2009 - 23:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Och !

hur blir basens effektålighet i denna konstruktion + att elementets Höga Q är inte lämpat för portat av även den anledningen att du får en alldeles för liten fjäderstyvhet från luften i lådan. Elementet blir alltså väldigt "klent" i denna låda... :P

Postad 12 September 2009 - 07:29

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Humm då kan man ställa frågan varför inte IÖ har tomma lådor. Han har mycket lågdistande baselement i optimalalådor dessutom hat han rätt mycket dämp i också. Det är madrass liknande matrial men med exakt luftflöde. Har för mig att i värsting moddelerna har han även konstruerat så att luftflöde går åt rätt håll i dämpmatrialet så de är olika täthet i olikadelar av dämpklossen :P

Tja dom sålde hans element på madison för 41 dollar sen efter den fadäsen så har jag inget förtroende för iö titta i stället på hur skumgummit är skärt där ligger nog den största saningen.

Postad 12 September 2009 - 10:11

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Ska försöka svara på era frågor efter förmåga, med reservation för att jag inte alls är någon expert på detta..

Hur blir GD då? Samt fasen?

Det verkar inte gå att simulera i Basta (är ingen expert på Basta så helt säker kan jag inte vara). I BB6 pro, som verkar vara ert favvoprogram :) ser Group Delay att nå ca 28ms vid 20 Hz, vilket inte borde vara hörbart..

Och flåshastigheten stannar på ms

17

Och !

hur blir basens effektålighet i denna konstruktion + att elementets Höga Q är inte lämpat för portat av även den anledningen att du får en alldeles för liten fjäderstyvhet från luften i lådan. Elementet blir alltså väldigt "klent" i denna låda... :P

Om du tittar i bilden jag lade upp så ser du de tunna linjerna, de visar maximal output från de båda lådorna, basreflexlådan verkar ju kunna ge klart mer output i de låga frekvenserna jämfört med den slutna.

Det verkar som om folk använder sig av EBP (efficiency bandwidth product) för att beräkna lämplighet för sluten eller basreflexlåda för ett specifikt element. Det beräknas genom Fs/Qes, vilket för SLS10 blir 33,3/0,57=58. Vid EBP <50 är elementet lämpat för sluten låda, vid EBP>100 passar basreflex, 50-100 betyder att det fungerar med båda alternativen. 58 är visserligen närmare 50 än 100 men slinker ändå in i kategorin "funkar i båda".

Postad 12 September 2009 - 21:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, jag har inte räknat på det själv så jag vet ej :)

Men det kan hända, men hur blir det med kontrollen på konen i en portad konstruktion med detta element.. ?!

Postad 12 September 2009 - 21:45

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Tja dom sålde hans element på madison för 41 dollar sen efter den fadäsen så har jag inget förtroende för iö titta i stället på hur skumgummit är skärt där ligger nog den största saningen.

De såldes ju utan hans vetskap. Har verkar rätt så upprörd samt dessa har ju inte blivit uppmätta än. Men varför skulle du inte lita på han för det...? Han prylar låter helt fantastiskt bra det är väl det som är huvudsaken?

Redigerat av Timpolanen, 12 September 2009 - 21:45.

Postad 12 September 2009 - 22:30

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

De såldes ju utan hans vetskap. Har verkar rätt så upprörd samt dessa har ju inte blivit uppmätta än. Men varför skulle du inte lita på han för det...? Han prylar låter helt fantastiskt bra det är väl det som är huvudsaken?

säljer dom det för 41 dollar vad köper han dom för och då tjänade madison på den affären sen är det ganska skoj att se att det är inte mycket till modifiering av elementet som är gjort.

Postad 13 September 2009 - 10:07

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Jo, jag har inte räknat på det själv så jag vet ej :)

Men det kan hända, men hur blir det med kontrollen på konen i en portad konstruktion med detta element.. ?!

Hmm.. Du får förklara vad du menar med "kontrollen på konen", hur ser man det, vilka effekter får det?

Postad 15 September 2009 - 17:48

Unregisteredd3b1522b
  • Unregisteredd3b1522b
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
ja nu är grejerna beställda (fick inte kreditkortet förens idag).

vart ett SLS 10" element, hypex DS 2.0 slutsteg och sen lite annat smått och gott, exempelvis fötter, tyg för gallret och plugg för gallret. kostnaden för det hela; 3560:-

så nu blir de till att fila på en ritning och sen pallra sig ner och köpa virke.

Redigerat av Unregisteredd3b1522b, 15 September 2009 - 17:49.

Postad 15 September 2009 - 18:13

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Hmm.. Du får förklara vad du menar med "kontrollen på konen", hur ser man det, vilka effekter får det?

Det funkar ej med x-max i portad låda då x-max har nått sin gräns vid 55hz sen lever elementet på över tid

Postad 15 September 2009 - 19:29

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Det funkar ej med x-max i portad låda då x-max har nått sin gräns vid 55hz sen lever elementet på över tid

Hurmenarunurå? Det som begränsar bägge lådorna i simuleringen är väl xmax (i frekvenser som är användbara i en sub), och MOL ligger ju klart högre i den portade lådan (i alla frekvenser 15<70Hz iaf)!?

Postad 16 September 2009 - 19:16

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Hurmenarunurå? Det som begränsar bägge lådorna i simuleringen är väl xmax (i frekvenser som är användbara i en sub), och MOL ligger ju klart högre i den portade lådan (i alla frekvenser 15<70Hz iaf)!?

Det finns några stycken mol vilket.

Postad 16 September 2009 - 20:03

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Det finns några stycken mol vilket.

De tunna linjerna i bilden jag lade upp är MOL, den svarta för portad låda, den röda för sluten.

Postad 16 September 2009 - 20:41

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

De tunna linjerna i bilden jag lade upp är MOL, den svarta för portad låda, den röda för sluten.

Max output level =mol det som inte stämmer jag får inte samma kurvor som du får i basta

Postad 17 September 2009 - 18:09

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Ok. Har du lust att beskriva vad som skiljer? Om jag har gjort ngt fel är det ju bra att veta det så man inte gör om det..

Postad 17 September 2009 - 19:00

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Ok. Har du lust att beskriva vad som skiljer? Om jag har gjort ngt fel är det ju bra att veta det så man inte gör om det..

42 liter och 90 liter basreflex

Postad 17 September 2009 - 19:50

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Jag blir inte riktigt klok på varför våra frekvensresponskurvor skiljer sig åt på det sätt de gör, jag kan bara få kurvor liknande din toppiga basreflexkurva med bra mycket större låda än 90L..

Några skillnader ser jag dock. Det ser ut som om du har smalt basrelexrör och har kvar "fabriksinställningen" i basta på max velocity i röret (10m/s), det gör att basreflexlådan ser ut att slå i taket för tidigt i din simulering pga max velocity. Öka max velocity till högre värde och bredda basreflexröret till 100+mm diam så tror jag åtminstonde MOL-kurvorna kommer att likna varann..

Som sagt, den toppiga frekvensresponsen på BR lådan och även avrullningen i din simulering på sluten låda får jag inte riktigt till hur jag än pillar med siffrorna, har du ändrat i "room gain" parametrarna?

Postad 17 September 2009 - 20:00

Unregistered18091ae0
  • Unregistered18091ae0
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Önskar dig lycka till! Upp med bilder när byggandet har börjat :ph34r:
Funderar på något liknande själv.

Postad 17 September 2009 - 20:47

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jag blir inte riktigt klok på varför våra frekvensresponskurvor skiljer sig åt på det sätt de gör, jag kan bara få kurvor liknande din toppiga basreflexkurva med bra mycket större låda än 90L..

Några skillnader ser jag dock. Det ser ut som om du har smalt basrelexrör och har kvar "fabriksinställningen" i basta på max velocity i röret (10m/s), det gör att basreflexlådan ser ut att slå i taket för tidigt i din simulering pga max velocity. Öka max velocity till högre värde och bredda basreflexröret till 100+mm diam så tror jag åtminstonde MOL-kurvorna kommer att likna varann..

Som sagt, den toppiga frekvensresponsen på BR lådan och även avrullningen i din simulering på sluten låda får jag inte riktigt till hur jag än pillar med siffrorna, har du ändrat i "room gain" parametrarna?

Ingen större förbättring har satt samma parametrar som du har gjort men om du har laddat ner element parametrarna från tolvan så suger dom dom är felaktiga
då detta program suger så håller jag mig till bb6.
sen om man tittar på röd kurva så är den skratt retande fel då basen bottnar med ett ljudligt klonk runt 20hz och basen får riktig fart runt 40hz och det är testadt.

Redigerat av Unregistered1728, 17 September 2009 - 20:52.

Postad 18 September 2009 - 17:16

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Ingen större förbättring har satt samma parametrar som du har gjort men om du har laddat ner element parametrarna från tolvan så suger dom dom är felaktiga
då detta program suger så håller jag mig till bb6.
sen om man tittar på röd kurva så är den skratt retande fel då basen bottnar med ett ljudligt klonk runt 20hz och basen får riktig fart runt 40hz och det är testadt.

Jag använder tymphanys parametrar för SLS 10". I den senaste bilden du lade upp ser själva frekvensresponsen ut som min i alla fall. MOL är fortfarande knasig i din simulering. Det beror på att du fortfarande har portflödet som begränsande, det ser du på den röda kurvan, det är bara under en kort bit mellan 60-80Hz där xmax begränsar (röda kurvan för cone excursion "slår i taket" vid 8mm), om du har en stor diameter på röret och ökar "max velocity" under vent i Basta ska du se att "cone excursion at MOL" slår i taket så gott som hela tiden förutom en bit kring avstämningfrekvensen, då vet man att det är xmax som begränsar och inte porten..

Konutslagen i låga frekvenser är större i en sluten låda än i basreflex, förutom under avstämningsfrekvensen då konutslagen ökar fort i en portad låda, därav behovet ibland av "subsonic filter" el dyl. Att SLS-elementet skulle bottna vid 20 Hz just och "få fart vid 40" låter därför lite konstigt, det beror ju helt på i vilken låda man pratar om och hur den är avstämd!? Vem har testat och hur?

Postad 18 September 2009 - 17:45

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jag använder tymphanys parametrar för SLS 10". I den senaste bilden du lade upp ser själva frekvensresponsen ut som min i alla fall. MOL är fortfarande knasig i din simulering. Det beror på att du fortfarande har portflödet som begränsande, det ser du på den röda kurvan, det är bara under en kort bit mellan 60-80Hz där xmax begränsar (röda kurvan för cone excursion "slår i taket" vid 8mm), om du har en stor diameter på röret och ökar "max velocity" under vent i Basta ska du se att "cone excursion at MOL" slår i taket så gott som hela tiden förutom en bit kring avstämningfrekvensen, då vet man att det är xmax som begränsar och inte porten..

Konutslagen i låga frekvenser är större i en sluten låda än i basreflex, förutom under avstämningsfrekvensen då konutslagen ökar fort i en portad låda, därav behovet ibland av "subsonic filter" el dyl. Att SLS-elementet skulle bottna vid 20 Hz just och "få fart vid 40" låter därför lite konstigt, det beror ju helt på i vilken låda man pratar om och hur den är avstämd!? Vem har testat och hur?

portflödet är inte begränsad utan den ligger på 10ms/sec men man kan gå ända upp till 35ms/sec och där är den kritiska gränsen porten ligger på 100mm .

sen när det gäller testet så har jag och en på faktiskt test kört ganska bra på hans sls10 i sluten låda på 42 liter
skiter i basta fullständigt så här ser samma saker ut i bb6
gul kurva basreflex
röd kurva sluten

Redigerat av Unregistered1728, 18 September 2009 - 17:46.

Postad 18 September 2009 - 18:45

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

portflödet är inte begränsad utan den ligger på 10ms/sec men man kan gå ända upp till 35ms/sec och där är den kritiska gränsen porten ligger på 100mm .

sen när det gäller testet så har jag och en på faktiskt test kört ganska bra på hans sls10 i sluten låda på 42 liter
skiter i basta fullständigt så här ser samma saker ut i bb6
gul kurva basreflex
röd kurva sluten

Jo, det är absolut portflödet som sätter gränsen i din simulering, konutslagen är som sagt lägre i BR jämfört med sluten låda, förutom en bit under avstämningsfrekvensen och nedåt i frekvens, då har BR lådan högre konutslag.

Jag trodde det var basreflexlåda ni hade testat, som bottnade vid 20 Hz?

Är det att xmax uppnås vid högre frekvens i BR-lådan jfrt med slutna lådan i BB6-simuleringen du menar ärbristen hos BR-lådan?
I BB6-bilden har du inte stämt av lådan vid 24Hz, ser ut som 29Hz, vilket gör att den uppnår xmax vid högre frekvens än vid lägre avstämning. Basta och BB6 visar samma saker men på lite olika sätt. I BB6 sätter man in en effekt och ser när xmax uppnås vid den effekten, i Basta visas istället vilket ljudtryck som klaras av att alstras maximalt vid varje frekvens. Det du visar där är att xmax uppnås vid ca 25 Hz vid 80W ineffekt, vilket skulle motsvara att Basta visar MOL-kurva vid 109dB (ca), det är bara 2 olika sätt att visa samma sak. Skillnaden är när man har inställt så att portflödet har ett maxvärde så kan den begränsa MOL före konutslaget gör det. I din Basta-kurva dyker MOL till och med under själva frekvenskurvan under 30 Hz, det skulle ju betyda att lådan inte ens klarar 1w effekt in där, vilket ju är orimligt!?

Postad 18 September 2009 - 19:34

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jo, det är absolut portflödet som sätter gränsen i din simulering, konutslagen är som sagt lägre i BR jämfört med sluten låda, förutom en bit under avstämningsfrekvensen och nedåt i frekvens, då har BR lådan högre konutslag.

Jag trodde det var basreflexlåda ni hade testat, som bottnade vid 20 Hz?

Är det att xmax uppnås vid högre frekvens i BR-lådan jfrt med slutna lådan i BB6-simuleringen du menar ärbristen hos BR-lådan?
I BB6-bilden har du inte stämt av lådan vid 24Hz, ser ut som 29Hz, vilket gör att den uppnår xmax vid högre frekvens än vid lägre avstämning. Basta och BB6 visar samma saker men på lite olika sätt. I BB6 sätter man in en effekt och ser när xmax uppnås vid den effekten, i Basta visas istället vilket ljudtryck som klaras av att alstras maximalt vid varje frekvens. Det du visar där är att xmax uppnås vid ca 25 Hz vid 80W ineffekt, vilket skulle motsvara att Basta visar MOL-kurva vid 109dB (ca), det är bara 2 olika sätt att visa samma sak. Skillnaden är när man har inställt så att portflödet har ett maxvärde så kan den begränsa MOL före konutslaget gör det. I din Basta-kurva dyker MOL till och med under själva frekvenskurvan under 30 Hz, det skulle ju betyda att lådan inte ens klarar 1w effekt in där, vilket ju är orimligt!?

lådan var avstämd till 27hz vilket jag inte tänkte på men då jag ändrade till 24hz i avstämning så steg f3db till 35hz medans den låg på 30.4hz vid avstämning på 27hz vilket gör att den är underavstämnd med ca2.2hz mot basens fs på 33.3hz

Postad 18 September 2009 - 20:23

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

lådan var avstämd till 27hz vilket jag inte tänkte på men då jag ändrade till 24hz i avstämning så steg f3db till 35hz medans den låg på 30.4hz vid avstämning på 27hz vilket gör att den är underavstämnd med ca2.2hz mot basens fs på 33.3hz

Ok. I BB6-simuerlignen så är inte room gain med, med rumstillskottet blir ju kurvan finare (men det var inte det vi diskuterar egentligen, skillnaden mellan output mellan BR och sluten kvarstår ju oavsett om room gain är med eller inte, inklusive i din förra BB6-bild).

Problemet med att använda xmax och watt in att jämföra de 2 lådalternativen är att i sluten låda begränsar xmax hela vägen från ca 80Hz och uppåt i frekvens, i basreflex begränsar xmax också men inte i de lägsta frekvenserna, där begränsar istället porten. Porten fyller ju i " i botten", kring sin avstämningsfrekvens (och en hel del ovanför också, den utgör skillnaden mellan den röda och gula kurvan i din simuerling), där rör sig inte konen mycket alls. Så ja, xmax kanske uppnås vid högre frekvens i basreflexlådan än i den slutna, men BR-lådan ger ca 6-8dB högre output vid 20Hz än den slutna pga tillskottet från porten där. Att bara titta på xmax utan att bry sig om vilken output lådan genererar ger inte hela svaret..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.